Wednesday, January 15, 2014

ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္အေရး၊ AEC ႏွင့္ ၂၀၁၄ အာဆီယံဥကၠ႒ ျမန္မာ

သစ္ေနမိုး

အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအတြင္း အလွည့္က်တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ရသည့္ အာဆီယံဥကၠ႒ ရာထူးကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အတြက္ တာဝန္ယူရမည့္ ျမန္မာက ယမန္ႏွစ္ အာဆီယံဥကၠ႒ ဘ႐ူႏိုင္းႏိုင္ငံထံမွ လႊဲေျပာင္းလက္ခံ ရယူခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

ယင္းရာထူး တာဝန္အရ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ား အေရးႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္သည့္ ေဆြးေႏြးပြဲေပါင္းမ်ားစြာကို အိမ္ရွင္အျဖစ္ လက္ခံက်င္းပေပးရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအတြင္း ျဖစ္ေပၚေနေသာ ႏိုင္ငံေရး၊ လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာမ်ားက ေဆြးေႏြးပြဲအသီးသီးတြင္ ပါဝင္လာၾကမည္ျဖစ္သည္။

အစဥ္အဆက္ အာဆီယံ ထိပ္သီးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားတြင္ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ အေရးစိုက္ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးေနရသည့္ အေၾကာင္းအရာ ႏွစ္ခု ရွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ေသာ ဗီယက္နမ္၊ မေလးရွား၊ ဘ႐ူႏိုင္း၊ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံတို႔ ႏွင့္ အာရွအင္အားႀကီး တႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအၾကား ယေန႔အထိ အျငင္းပြားေနဆဲျဖစ္ေသာ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ျပင္ဆိုင္ရာ ေရပိုင္နက္ကိစၥ ႏွင့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈျဖစ္ေသာ အာဆီယံစီးပြားေရး အသိုက္အဝန္း (AEC) ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးတို႔ျဖစ္သည္။

အာဆီယံဥကၠ႒ ရာထူးကို ပူပူေႏြးေႏြးယူထားေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ စိန္ေခၚမႈႀကီးမားသည့္ ထိုအေရး ႏွစ္ခုစလံုးကို ဆက္လက္ကိုင္တြယ္ ထိန္းညႇိရင္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္သြားရမည္ျဖစ္သည္။ အာဆီယံ ေဒသတြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေရး ျဖစ္စဥ္အတြက္ အေရးပါၿပီး ေျဖရွင္းရခက္ေနဆဲျဖစ္ေသာ ေတာင္ တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဥကၠ႒ေနရာမွ မည္သို႔ ရပ္တည္သြားမည္နည္း ဆိုသည္ႏွင့္ ၂၀၁၅ အာဆီယံ စီးပြားေရး အသိုက္အဝန္း AEC အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရးတြင္ က်န္ရွိေနေသာ အခန္းက႑ မ်ားကို မည္သို႔ ဦးေဆာင္လုပ္ေပးသြားႏိုင္မည္နည္း ဆိုသည့္အခ်က္တို႔ ျဖစ္သည္။

ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ အေရးတြင္ ဥကၠ႒ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ တိုက္႐ိုက္ ပတ္သက္မႈ မရွိေသာ္လည္း အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏အေရး ျဖစ္လာသျဖင့္ ေရွာင္လႊဲသြား၍မရဘဲ ပါဝင္ပတ္သက္ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုအေျခအေနတြင္ တဖက္အေနအထားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ဥကၠ႒ ႏွင့္ အျခားတဖက္တြင္ ႏိုင္ငံအတြင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားဆံုး၊ ကုန္သြယ္မႈ အမ်ားဆံုးႏွင့္ လတ္တေလာ ဆီးဂိမ္းၿပိဳင္ပြဲတြင္ အကူအညီမ်ားစြာ ေပးခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံျဖစ္ေနသည္။

ယင္းအျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး ဒီပလိုေမစီ ေျပာင္းလဲတည္ေဆာက္မႈ ျဖစ္စဥ္အရ ဂ်ပန္၊ အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ဟန္ခ်က္ထိန္းယိမ္းသည့္ အေနအထားတြင္ တ႐ုတ္၏အျမင္ အေျပာင္း အလဲရွိမည့္ အခ်ိန္အခါလည္းျဖစ္သည္။

ယင္းသို႔ေသာ အေျခအေနတြင္ ၿပီးခဲ့သည့္ ႏိုဝင္ဘာလအတြင္း တ႐ုတ္၏ ေလေၾကာင္းကာကြယ္ေရးဇုန္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္ေၾကာင့္ အေမရိကန္၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံတို႔မွ တံု႔ျပန္မႈဆန္သည့္ သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာသည္။

တ႐ုတ္ႏွင့္ မေျပလည္မႈမ်ားရွိခဲ့သည့္ ဂ်ပန္အစိုးရက အမ်ိဳးသားလံုၿခံဳေရးေကာင္စီ (NSC ) ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ အလားတူ ေတာင္ကိုရီးယားက ေလေၾကာင္းကာကြယ္ေရးဇုန္ တိုးခ်ဲ႕လာသည္။ အေမရိကန္က တ႐ုတ္၏ သတိေပးေၾကညာခ်က္ကို ပယ္ခ်သည္ဆိုေသာ တံု႔ျပန္မႈမ်ားရွိလာသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ သီတင္းပတ္မ်ားအတြင္းကလည္း ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ျပင္တြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အေမရိကန္ စစ္သေဘၤာႏွစ္စင္းတို႔ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈမွ ပြတ္ကာသီကာ လြဲခဲ့ၿပီး ႏွစ္ဖက္ထုတ္ျပန္ေျဖရွင္းမႈမ်ား ထုတ္ျပန္ရသည့္အထိ မီဒီယာမ်က္ႏွာစာတြင္ ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ဆက္ဆံေရးအသစ္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေနေသာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၊ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္စဥ္တြင္ အကူအညီမ်ားစြာေပးေနေသာ ဂ်ပန္ႏွင့္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ဥကၠ႒ဆိုေသာ အေျခအေနတို႔တြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ အာဆီယံ ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕အၾကား အဓိကအျငင္းပြားေနေသာ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးကို ကိုင္တြယ္ေဆြးေႏြး ထိန္းညႇိရမည့္အပိုင္းတြင္ ပါးနပ္မႈမ်ားစြာျဖင့္ ခရီးဆက္ရမည့္အေျခအေန ျဖစ္လာသည္။

ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕သိုက္မ်ားစြာ ရွိႏိုင္သည္ဟု ခန္႔မွန္းထားၾကၿပီး၊ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္း အတြက္လည္း မ်ားစြာအေရးပါေနသည့္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အတြင္း ကြ်န္းပိုင္ဆိုင္မႈ အျငင္းပြားမႈမွာ အရွိန္ျမင့္လာသည္ဟု ေျပာရမည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။ အျငင္းပြားမႈတြင္ပါဝင္ေသာ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ တႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံဆိုလွ်င္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအထိ တက္ေရာက္ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။

ႏိုင္ငံတကာေရးရာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားလ်က္ရွိေသာ စာေရးဆရာေက်ာ္ဝင္းက ယင္းအေျခ အေနမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး “ကိုယ္က အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ပဲဆိုၿပီး အာဆီယံဘက္ကပဲ ရပ္မယ္ဆိုတဲ့သေဘာနဲ႔ ေတာ့ သြားလို႔မရဘူးထင္တယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကလည္း ရွိေသးတယ္။ မယုတ္ မလြန္ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ေျဖရွင္းဖို႔ ျဖစ္ႏိုင္ေျခလည္း ရွိတယ္။ တ႐ုတ္ေရာ ဂ်ပန္ေရာ အားလံုးက အာဆီယံရဲ႕မိတ္ဖက္ေတြ ခ်ည္းပဲမို႔ အဲ့ဒီမူေဘာင္ထဲကေန ေျဖရွင္းလို႔ရမွာပါ။ ေျပာရရင္ အလြန္လွလွပပသိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ကစားရမယ့္ ဒီပလို ေမစီေပါ့ဗ်ာ” ဟု ေျပာသည္။

တ႐ုတ္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဆက္ဆံေရးမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အေမရိကန္တို႔က ပိတ္ဆို႔ အေရးယူမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ကာလတေလွ်ာက္ တြင္ မိတ္ဖက္ဆက္ဆံေရးမွာ ပိုမိုရင္းႏွီးကြ်မ္းဝင္ခဲ့ၿပီး၊ တ႐ုတ္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈမွာလည္း ထိုအခ်ိန္တြင္ အမ်ားဆံုး ဝင္ေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလုပ္ကိုင္သည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုကာလအတြင္း တ႐ုတ္သည္ ကုလသမဂၢတြင္ ျမန္မာဘက္မွ အၿမဲကာကြယ္ရပ္ တည္ေပးခဲ့ၿပီး ယခင္စစ္အစိုးရအား ႏိုင္ငံတကာ မွ ဝိုင္းဝန္းကန္႔ကြက္ေနသည့္ၾကားမွာပင္ ေထာက္ခံကူညီအားေပးခဲ့သည့္ႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္သည္။

“က်ေနာ့္အျမင္ကေတာ့ တ႐ုတ္ျပည္ကိစၥက စိတ္လိုက္မာန္ပါ ဆံုးျဖတ္လို႔မရဘူး။ က်ေနာ္တို႔လို အိမ္နီးနား ခ်င္းကပ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံငယ္ေလး မေျပာနဲ႔ အေမရိကန္လိုႏိုင္ငံေတာင္မွ တ႐ုတ္ကို ရန္ဘက္လို သြားဆက္ဆံလို႔ မရဘူး။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္းမွာ ျပႆနာ ေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိရွိ မိတ္ဖက္ဆိုတဲ့ေဘာင္ထဲကပဲ ခ်ဥ္းကပ္တာ။ အဲ့ဒီမွာ က်ေနာ္တို႔က အမ်ားျဖစ္ေစ ခ်င္သလို တ႐ုတ္ဆန္႔က်င္ေရးေတြ သြားလုပ္ေနလို႔ ကေတာ့ ဒုကၡမ်ားမွာပဲ။ ဒီလိုလည္း သြားလိမ့္မယ္ မထင္ပါဘူး။ အခု သမၼတ တရားဝင္ေျပာထားတဲ့ အေရွ႕အေနာက္မခြဲျခားဘဲ အားလံုးနဲ႔ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္မယ္ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရးေပၚလစီေပါ့။ ဒီေဘာင္ထဲ ကပဲ သြားလိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္” ဟု အာဆီယံဥကၠ႒ တာဝန္ယူမည့္ သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးေပၚလစီအေပၚ စာေရးဆရာ ေက်ာ္ဝင္းက သံုးသပ္ေျပာဆိုသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ အေရးတြင္ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ပတ္သက္သူမဟုတ္သည့္ အတြက္ အာဆီယံအခန္းက႑ကိုအသံုးခ်ၿပီး တံတား တစင္းသဖြယ္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ႏွစ္ဖက္ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ဝင္ေရာက္ ေျဖရွင္းသြားႏိုင္ မည့္ အခြင့္အေရး ရွိေနေၾကာင္းကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးပညာ ဌာနမွ လက္ေထာက္ ကထိက ေဒါက္တာ စိုင္းခိုင္မ်ိဳးထြန္းက ယခုလိုေျပာဆိုသည္။

“ျမန္မာက အာဆီယံဥကၠ႒ရာထူးကို ယူလို႔ရင္ ျပႆနာေတာ့ေျဖရမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီမွာထက္ပိုၿပီး ျပႆနာ ရွိတာက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံနဲ႔ ျမန္မာရဲ႕ ဆက္ဆံ ေရးေပါ၊့ ဒီဆီးဂိမ္းဖြင့္ပြဲမွာကိုက တ႐ုတ္နဲ႔ ျမန္မာရဲ႕ ဆက္ဆံေရး ျပယုဂ္တခု ပံုစံမ်ိဳးေပါ့။ တ႐ုတ္နဲ႔ ဆက္ဆံေရးမွာ ျမန္မာကအရမ္းႀကီး သတိထားရမယ္၊ လံုၿခံဳေရးကိစၥေတြမွာ ေပါ့၊ ေနာက္တခုက ေရပိုင္နက္ သတ္မွတ္မႈေတြမွာ တ႐ုတ္ရဲ႕စံႏႈန္းက တမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတကာက ဥပေဒရဲ႕စံႏႈန္းက တမ်ိဳး မတူဘူး” ဟု ၄င္းက ေျပာသည္။

ၾကားဝင္ေျဖရွင္းမႈမ်ားတြင္ ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာ မ်ား ေရပိုင္နက္သက္မွတ္မႈအပိုင္းမ်ား၌ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္း မ်ားႏွင့္သာ ခ်ိန္ထိုးကိုင္တြယ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္းရွင္ မ်ားအသင္းခ်ဳပ္ ဒုဥကၠ႒ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ေလးက ယခုကဲ့သို႔သံုးသပ္ေျပာဆိုသည္။

“ဒါကို ႏိုင္ငံတကာဥပေဒေတြနဲ႔ခ်ိန္ထိုးၿပီး လုပ္ ရမွာေပါ့၊ အာဆီယံအေနနဲ႔ပဲေတာင္ ျဖစ္ပါ့မလား ဆိုတာမ်ိဳး အခ်ိဳ႕ေတြးထားၾကတာမ်ိဳးရွိတယ္။ အာ ဆီယံဥကၠ႒အေနနဲ႔ ေျဖရွင္းႏိုင္ပါ့မလားဆိုတဲ့ အထိေပါ့။ စိန္ေခၚမႈက ေတာ္ေတာ္ႀကီးပါတယ္” ဟု ၄င္းကဆိုသည္။

ယင္းကဲ့သို႔ ႐ႈပ္ေထြးမႈမ်ားရွိေနသည့္အျပင္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး တည္ေဆာက္မႈႏွင့္ပါခ်ိတ္ ဆက္ေနေသာ ယခုအေရးကို မလြဲမေရွာင္သာ ကိုင္တြယ္ရမည္မွာ ႏိုင္ငံအတြက္ ဂုဏ္ယူစရာတခု ျဖစ္လာႏိုင္ေသာ္လည္း လက္ရွိအေနအထားတြင္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာရွိေနသည္ဟု ေဒါက္တာစိုင္းခိုင္မ်ိဳးထြန္းက ေျပာသည္။

“အခုအေနအထားကေတာ့ အမ်ားႀကီးလိုေသး တာေပါ့၊ ျမန္မာက ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္း အဝိုင္းေတြနဲ႕ အဆက္ျပတ္ခဲ့တာမို႔ ႀကံဳလာ ႏိုင္တဲ့အခက္အခဲေတြလည္းအမ်ားႀကီးရွိမွာပါ။ ႏိုင္ငံစံု သံတမန္ ဆက္ဆံေရး Conference Diplomacy ေတြမွာ ျမန္မာအမ်ားႀကီး ကြ်မ္းက်င္ဖို႔ လိုလာပါၿပီ။ လူ႕စြမ္းအားအရင္းအျမစ္လည္း လိုလာၿပီ၊ ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးဌာနတခုတည္း ကိုင္တြယ္လို႔ မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ ဒီမွာ ပညာေရးအသိုင္းအဝိုင္းရယ္ အျခားျပည္တြင္းက ပိုၿပီး ဒီကိစၥေတြနဲ႔ကြ်မ္းဝင္တဲ့သူေတြကို အင္အားစုဖို႔ ေတာ့ လိုပါလိမ့္မယ္”ဟု ၄င္းကေျပာသည္။

အာဆီယံဥကၠ႒ တာဝန္ယူရသည့္ တႏွစ္တာအတြင္း ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေဆြးေႏြးပြဲေပါင္း ေျခာက္ရာေက်ာ္ အိမ္ရွင္အျဖစ္ က်င္းပေပးရမည္ျဖစ္ရာ တေန႔လွ်င္ ပြဲႏွစ္ပြဲ ပ်မ္းမွ်စီစဥ္ေပးရမည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အဖို႔ အေတြ႕အႀကံဳေပါင္းမ်ားစြာ ရရွိမည္မွာလည္း အေသအခ်ာပင္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ အျငင္းပြားမႈျဖစ္စဥ္တြင္ တိုက္႐ိုက္ပတ္သက္မႈ မရွိသည့္အတြက္ တ႐ုတ္ႏွင့္အာဆီယံအၾကားသို႔ၾကားဝင္ ေျဖရွင္းေပးလိုသည့္ဆႏၵရွိသည္ဟု အေမရိကန္ႏိုင္ငံ George Washington တကၠသိုလ္ရွိ အယ္လီေယာ့ ႏိုင္ငံတကာေရးရာဌာနမွ ပါေမာကၡ Dr.Robert Sutter ၏ သံုးသပ္ခ်က္ကို စာေရးဆရာ ေဒါက္တာေအာင္ခင္ ဘာသာျပန္ေရးသားထားသည့္ တ႐ုတ္ ျမန္မာဆက္ဆံေရး စာတမ္းမ်ားတြင္ေတြ႕ရသည္။

ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရး လက္ရွိအေနအထား စိန္ေခၚမႈမ်ားကို အာဆီယံဥကၠ႒ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္သည့္အစိုးရ မည္သို႔သိမ္ေမြ႕စြာ ကိုင္တြယ္သြားမည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္နည္းတူ အာဆီယံ စီးပြားေရးအသိုက္အဝန္း (AEC) တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အဆင္သင့္မျဖစ္ေသးသည့္ အေျခအေနမွ ၿပိဳင္ဆိုင္ ႏိုင္သည့္ အေနအထားတခု ေရာက္ရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ရမည္မွာလည္း စိန္ေခၚမႈတခုပင္ ျဖစ္သည္။

အာဆီယံလြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈေဒသ AFTA အသက္ဝင္ၿပီး အာဆီယံစီးပြားေရးအသိုက္ အဝန္း AEC အျဖစ္ ေရာက္ရွိမည့္အခ်ိန္တြင္ အာ ဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအၾကား အေကာက္ခြန္ အတားအဆီးမ်ား သုညရာခိုင္ႏႈန္း အထိ ေလွ်ာ့ခ်သြားရမည္ျဖစ္ၿပီး အေကာက္ခြန္မဟုတ္ေသာ အတားအဆီးအခ်ိဳ႕သာ က်န္ရွိမည္ျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္ ထိုအေနအထားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ သန္းေျခာက္ရာမွ်ရွိေသာ အာဆီယံလူဦးေရ ႏွင့္ ေဈးကြက္ ႀကီးအတြင္းတြင္ ကုန္စည္မ်ား၊ ဝန္ ေဆာင္မႈမ်ား၊ ကြ်မ္းက်င္လုပ္သားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းၾကား လြတ္လပ္ စြာ စီးဝင္ၾကမည္ျဖစ္ရာ ေဈးကြက္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ၊ အရည္အေသြး ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ၊ ေဈးႏႈန္းယွဥ္ၿပိဳင္မႈ စသည္တို႔က အလိုလိုပါဝင္လာရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။

အျခားႏိုင္ငံမွ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ေဈးကြက္တြင္ ေဈးႏႈန္းႏွင့္ အရည္အေသြးယွဥ္ၿပိဳင္ ေရာင္းခ်ႏိုင္ျခင္း မရွိသည့္လုပ္ငန္းမ်ား ဘုန္းဘုန္းလဲသြားႏိုင္သည့္အေျခအေနတခုသို႔ေရာက္ရန္ နီးကပ္လြန္းလာေသာ ယခုလို အေနအထားတြင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွလုပ္ငန္းအမ်ားစုမွာ အဆင္သင့္မျဖစ္ေသးသည္က မ်ားလ်က္ရွိသည္ဟု စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္မွာ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စား စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မ်ားျဖစ္ၿပီး အမ်ားစုမွာ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည့္ အေျခအေနမရွိဟု ျမန္မာႏိုင္ငံ စက္မႈကုန္ထုတ္လုပ္သူမ်ားအသင္း (MIA) ၏ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္ NIBBAN Electronics မွ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဒါ႐ိုက္တာ ေဒါက္တာေအာင္သိန္းက ေျပာသည္။

“ဒီကလုပ္ငန္းေတြကို AEC မွာ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္မႈ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးၾကည့္ရင္ ေလးမ်ိဳးေလာက္ ခြဲရမယ္။ပထမက မိ႐ိုးဖလာလုပ္တဲ့ SME ေတြေပါ့။ ဒီလုပ္ ငန္းေတြကေတာ့ စိုးရိမ္ဖြယ္အဆင့္ပဲ။ ဒုတိယက ျပည္တြင္းမွာ အတိုင္း အတာတခုအထိ ေအာင္ျမင္ေပမယ့္ ေခတ္မမီတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ၊ ဒါေတြက ႐ုန္းကန္ရမယ္။ တတိယက ျပည္တြင္းေဈးကြက္မွာ ဦးေဆာင္ေနတဲ့ Brand ျဖစ္ၿပီး ျပည္တြင္းမွာ ဝင္လာရင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ဖို႔ အသင့္ အေနအထားရွိတဲ့ Model SME ေတြေပါ့။ ေနာက္ဆံုးတခုက Industry မွာ ထိပ္ဆံုးကဦးေဆာင္တဲ့ လုပ္ငန္းအႀကီးစားႀကီးေတြပါ။ အျပင္ကလာတဲ့ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေတြနဲ႔ Joint လုပ္ႏိုင္ၿပီး ျပည္ပကိုပါေဖာက္ဖို႔ စီစဥ္ထားတဲ့ဟာမ်ိဳး၊ ဥပမာ ပင္းယကုမၸဏီလိုမ်ိဳး၊ ကိုကာကိုလာ ဝင္လာတယ္။ ကိုကာကိုလာနဲ႔ ပင္းယျဖစ္သြားတယ္။ အားလံုးကို ၿခံဳလိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိရမစ္လိုပါပဲ။ အဆင္သင့္ ျဖစ္တာက ထိပ္ဆံုးမွာ နည္းနည္းေပါ့” ဟု ၄င္းက ေျပာသည္။

AEC ျဖစ္ရန္ နီးကပ္ေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအတြင္း ႏိုင္ငံအလိုက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈႏႈန္း မညီမွ်မႈမ်ား ရွိေနရာ ယင္းအပိုင္းကိုညႇိႏိႈင္းရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ေလးက ေျပာသည္။

“ရွဥ့္လည္းေလွ်ာက္သာ ပ်ားလည္းစြဲသာမ်ိဳး ဘယ္လိုလုပ္မလဲဆိုတဲ့ အေရးေတြေပါ့၊ ျမန္မာရဲ႕ အေျပာင္းအလဲ က ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ပဲ ရွိေသးတယ္၊ အာဆီယံမွာ အျခားႏိုင္ငံေတြက လုပ္ခဲ့တာၾကာေနၿပီ။ ဒီေတာ့ မညီမွ်တဲ့ အေျပာင္းအလဲမွာ အိပ္ရာက လန္႔ႏိုးလာတဲ့ျမန္မာႏိုင္ငံကမယွဥ္ႏိုင္ပါဘူး။ လက္ေဝွ႔ထိုးသလိုေပါ။့ ဖယ္သာ ဝိတ္တန္းနဲ႔ ဟဲဗီးဝိတ္တန္း ထိုးရသလိုပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံျခား မာလ္တီေနရွင္နယ္ ကုမၸဏီ အႀကီးႀကီးေတြနဲ႔ Joint Venture (ဖက္စပ္) လုပ္ၿပီးသားေတြရွိတယ္၊ သူတို႔ပါ အပါအဝင္ အားလံုးဝင္လာခဲ့ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနနဲ႔ အေသးစားအလတ္စား တခုမွမခံႏိုင္ပါဘူး၊ ဒါေလးေတြေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကေန ကာကြယ္ ေပးရပါလိမ့္မယ္” ဟု ၄င္းကေျပာသည္။

သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအေနျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးျဖစ္စဥ္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ၊ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ အတူ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကိုပါ အားလံုး တၿပိဳင္တည္း လုပ္ေဆာင္ေနရသျဖင့္ အခက္အခဲမ်ားစြာရွိေနသည့္ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ အာဆီယံ ဥကၠ႒ ရာထူးႏွင့္ ထပ္တူလုပ္ေဆာင္တာဝန္ယူရမည့္ အေရးအရာတို႔က မ်ားစြာရွိႏွင့္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ယင္း အေရးကိစၥ မ်ားကို အာဆီယံဥကၠ႒ တဦးအေနျဖင့္ မည္သို႔ ထိန္းညႇိလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္သြားမည္ ဆိုသည္ကိုမူ ေစာင့္ေမွ်ာ္ ၾကည့္ၾကရဦးမည္သာျဖစ္သည္

No comments: