Wednesday, March 11, 2009

သံဃာကို ဘုရားကသာ ဘြဲ႕ေပးရာသည္

ပညာေက်ာ္

ဗုဒၶဘာသာ႐ႈေထာင့္ကေန ၾကည့္ပါလွ်င္ ဤေလာကအား သတၱဝါမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားပါသည္ဟု ဆိုရပါမည္။

သတၱေလာကကို ခြဲျခမ္းၿပီးၾကည့္ေသာ္ သတၱဝါထဲတြင္ လူတို႔သည္ အသိပညာႀကီးမားၾကသျဖင့္ အတတ္ပညာကို ပံုေဖာ္ႏိုင္စြမ္း ရွိသူမ်ား ဟု သတ္မွတ္ၾက ပါသည္။ လူထဲတြင္လည္း “ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူ” ဟု သံုးမ်ိဳး ခြဲျခားကာ သတ္မွတ္ ထားသည္ကို ေတြ႔ရပါမည္။ ဤသို႔သတ္မွတ္ ထားျခင္းမွာ လူ႔ေလာက၌ ကိုယ့္က်င့္တရား တို႔၏ ေကာင္းျမတ္ျခင္း၊ မေကာင္းျမတ္ျခင္းတို႔ကို အေျခခံ ခြဲျခားထားျခင္း သာ ျဖစ္ပါသည္။

ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူဟူ၍ ကြာျခားရျခင္းမွာ “ရဟန္းတို႔သည္ ပါတိေမာကၡသံဝရသီလကို ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းအျပင္ (၂၂၇) သြယ္ေသာ သိကၡာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းထားရွိျခင္း၊ ရွင္တို႔သည္ ဆယ္ပါးသီလအျပင္ (၁၁၅) ပါးေသာ သိကၡာကို ေစာင့္ထိန္းျခင္းႏွင့္ လူတို႔သည္ ငါးပါးသီလကိုေစာင့္ထိန္းျခင္း” တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ ကိုယ္က်င့္ တရား ေစာင့္ထိန္းႏိုင္မႈအေပၚမွာမူတည္ၿပီး ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူ ဟူ၍ခြဲျခားထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူ တို႔တြင္ ရဟန္းသည္ ကိုယ္က်င့္သီလအျမတ္ဆံုးျဖစ္သျဖင့္ ရွင္ေရာလူပါ ဦးခိုက္႐ိုေသမႈကို ခံရသူလည္းျဖစ္ပါသည္။ ေလာကတြင္ အတုမရွိေသာ ဗုဒၶျမတ္ဘုရားသည္လည္း ရဟန္းေတာ္ တပါးသာလွ်င္ျဖစ္ၿပီး ရဟန္းအားလံုးတို႔၏ အႀကီးအမႉးလည္းျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာေရး နယ္ပယ္မွ ၾကည့္လွ်င္ ရဟန္းသည္ အျမင့္ျမတ္ဆံုးေသာ လူသားမ်ားျဖစ္ေနသျဖင့္ ရွင္၊ လူ စေသာပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဂုဏ္ျပဳခ်ီးျမႇင့္ပါမွ ဂုဏ္တင့္ေသာ သူမ်ားမဟုတ္ပါ။

လူမႈေရးရာ အေျခခံက်င့္ဝတ္ျဖစ္ေသာ မဂၤလသုတ္လာတရားေတာ္ကို ျပန္ၾကည့္ပါက ထင္ရွားစြာသိျမင္ပါလိမ့္မည္။ မဂၤလသုတ္ေတာ္တြင္ “မာတာပိတု ဥပဌာနံ၊ ပုတၱဒါရႆ သဂၤေဟာ” ဟူေသာ “ေဒသနာအရ” မိဘတို႔ကိုု ျပဳစုလုပ္ေကၽြးျခင္း၊ သားသမီးဇနီးတို႔ကို ခ်ီးျမႇင့္ေထာက္ပံ့ျခင္းဟု ခြဲျခားကာ ေဟာၾကားခဲ့သည္ကိုေတြ႔ရပါမည္။ သားသမီးတို႔သည္ မိဘတို႔အား ျပဳစုလုပ္ေကၽြးျခင္းကိုသာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ၿပီး၊ ခ်ီးျမႇင့္ေထာက္ပံ့မႈကိုကား မျပဳလုပ္အပ္၊ သားသမီးကို မိဘတို႔ကသာ ခ်ီးေျမႇာက္အပ္ရာသည္ကို ထင္ရွားစြာသိျမင္ႏိုင္ပါမည္။

ေလာကဓမၼာတာတို႔အရ ေရတို႔၏သေဘာသည္ကား ျမင့္ရာမွနိမ့္ရာသို႔သာ စီးဆင္း႐ိုးရွိဘိသကဲ့သို႔ လူ႔ေလာက တြင္လည္း ဂုဏ္ေက်းဇူးကိုအေျခခံၿပီး စီးဆင္းမႈကို အနေႏၲာအနႏၲငါးပါးအရ ေတြ႔ရွိရေပမည္။ အနေႏၲာအနႏၲငါးပါး တြင္ “ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၊ မိဘ၊ ဆရာ” ကို ဂုဏ္ေက်းဇူးအလိုက္ ႀကီးစဥ္ငယ္လိုက္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္ၿပီး “ျမတ္ဘုရား” သည္ ေလာကအားလံုးတို႔၏ ဆရာျဖစ္သည့္အတြက္ ထိုဘုရားအား ေလာကလူသား အပါအဝင္ နတ္ျဗဟၼာမ်ားတို႔သည္ကား ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းကို မျပဳႏိုင္သည့္အတြက္ ပူေဇာ္ျပဳစုလုပ္ေကၽြးျခင္းကိုသာ ျပဳၾကကုန္၏။

ထို႔တူ သံဃာအားလည္း လူနတ္ျဗဟၼာတို႔သည္ကား မခ်ီးေျမႇာက္ထိုက္သျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္း၊ လုပ္ေကၽြးျခင္းကိုသာ ျပဳၾကကုန္၏။ ထိုအေၾကာင္းကိုလည္း အႏုဂၢဟႏွစ္ပါးတြင္ “ပစၥယႏုဂၢဟႏွင့္ဓမၼႏုဂၢဟ” ဟုေဖာ္ျပထားသည္ကို
ေတြ႔ရသျဖင့္ လူသားတို႔သည္ သံဃာမ်ားအား ပစၥည္းေလးပါးျဖင့္သာ ပူေဇာ္လုပ္ေကၽြးႏိုင္သည္ကို ေတြ႕ရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ဓမၼႏုဂၢဟသည္ကား သံဃာမွသံဃာကို ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းသာျဖစ္သည္။

တခါက စာေရးသူသည္ ဆရာေတာ္ႀကီးတပါးနဲ႔ခရီးအတူသြားခိုက္ လမ္းတေနရာတြင္ မသန္စြမ္းသူတေယာက္ ပိုက္ဆံေတာင္းခံေနသည္ကို ေတြ႔ေလသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ပိုက္ဆံႏွစ္ဆယ္ကို ထိုသူအားေပးရာ ထိုသူမွ ဆရာေတာ္ႀကီး က်န္းမာပါေစ၊ ခ်မ္းသာပါေစဟု ဆုေပးေလ၏။ ထိုအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးက “ေဟ့ဒကာ၊ နင့္ကိုယ္နင္ အရင္ျပည့္ေအာင္လုပ္၊ ကိုယ့္မွာမျပည့္ဘဲႏွင့္ သူမ်ားကိုမေပးရဘူး၊ ေပးလည္းမရဘူးဟ၊ နင္ပင္ပန္း႐ံုပဲရွိမယ္။”

စာေရးသူလည္း ဆရာေတာ္ႀကီး ေျပာလိုက္ေသာစကားကိုၾကားၿပီး ေအာ္ဟုတ္ပါေလစ။ မွန္ေလစဟုသာ ေတြး
မိပါေလသည္။ ဟုတ္ပါသည္ ဥပမာလူတေယာက္တြင္ ေငြတဆယ္ရွိသည္ဆိုပါစို႔ တျခားတေယာက္မွ သူ႔ထံလာၿပီး ႏွစ္ဆယ္ေတာင္းလွ်င္ ေပးႏိုင္ပါမည္လား။ စဥ္းစားရပါလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶျမတ္ဘုရားက ေပးသင့္ ေပးထိုက္သူမ်ားကို သူ႔အဆင့္နဲ႔ သူခြဲျခားသတ္မွတ္ၿပီး အစုန္သာေပး၍ အဆန္မေပးရန္လည္း တားျမစ္ထားေပး ခဲ့ျခင္းဟု နားလည္ရပါမည္။

ဒီေတာ့ ယေန႔ခတ္တြင္ သံဃာေတာ္မ်ားအား စစ္အစိုးရတို႔က ဘြဲ႔ေပးခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းဆိုသည္ကိုလည္း စဥ္းစား ရပါမည္။ စစ္အစိုးရမွ သံဃာမ်ားကို ခ်ီးျမႇင့္ေသာဘြဲ႔ကိုခြဲျခားေသာ္ “စာေပထူးခၽြန္ဘြဲ႔ႏွင့္ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႔” ဟူ၍ႏွစ္မ်ိဳး ေတြ႔ရပါမည္။ စာေပထူးခၽြန္ဘြဲ႔ဆိုသည္မွာ “ငယ္၊ လတ္၊ ႀကီး၊ ဓမၼစရိယမွတိပိဋက” ထိပါဝင္ၿပီး ဤဘြဲ႔မ်ားမွာ စာေမးပြဲေျဖဆိုၿပီးမွ ေအာင္ျမင္သူမ်ားကို ေပးအပ္ေသာဘ႔ြဲျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္ သာသနာေတာ္ တည္တံ့ တည္ၿမဲေရးအတြက္ ဗုဒၶက်မ္းဂန္မ်ားကိုတက္သိၿပီး တဆင့္ျပန္လည္ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးႏိုင္ရန္အတြက္ ျဖစ္သည့္အတြက္ ေကာင္းျမတ္ေသာလုပ္ရပ္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္ၿပီး ဤဘြဲ႔မ်ားကို စိစစ္ေရြးခ်ယ္သူမ်ားမွာလည္း သံဃာမ်ားသာျဖစ္သျဖင့္ သံဃာမွသံဃာကို ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းျဖစ္သျဖင့္ အထူးမေျပာလိုပါ။

ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႔ဆိုသည္မွာ ယေန႔ စစ္အစိုးရမွသတ္မွတ္ထားေသာ “ပရိယတၱိစာေပကို အထူးတက္သိ ကၽြမ္းက်င္ဘြဲ႔ (အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႔) ၊ ပရိတၱိစာေပကၽြမ္းက်င္ထူးခၽြန္ဘြဲ ့(စာခ်ဘြဲ႔) ၊ ဗုဒၶဓမၼမ်ားကို ကၽြမ္းက်င္စြာ ေဟာေျပာႏိုင္မႈ (ဓမၼကထိကဘြဲ႔)၊ သာသနာေတာ္ကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈ (သာသနာျပဳဘြဲ႔)၊ ကိုယ္တိုင္လည္း က်င့္သူမ်ားကိုလည္း က်င့္ႏိုင္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ျခင္း (တရားျပဘြဲ႔)၊ အပါအဝင္ ဘြဲ႔ေပါင္းမ်ားစြာကို ေပးပါသည္။ (အဂၢမဟာပ႑ိတ၊ ဂႏၶဝါစကပ႑ိတ၊ သဒၶဓမၼေဇာတိက၊ ကမၼဌာနာစရိယဘြဲ႔မ်ားကို အက်ဥ္းခ်ံဳး
ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။)

ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္အခါက ဤဘြဲ႔မ်ားကိုေပးခဲ့ပါသည္။ ျမတ္ဘုရားသည္ ပညာအရာတြင္ အထူးတက္ သိကၽြမ္းက်င္ေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာကို (အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႔) ကိုေပးခဲ့သလို တရားစစ္သူႀကီးဘြဲ႔ (ဓမၼဘ႑ာဂါရိကဘြဲ႔) ကိုခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့ပါသည္။ ယခု စစ္အစိုးရမွ တိပိဋကဆရာေတာ္မ်ားကို (ဓမၼဘ႑ာဂါရိကဘြဲ႔) ေပးပါသည္။ ထို႔အတူ ျမတ္ဘုရားက သာသနာ့အတြက္ စြမ္းေဆာင္ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ ထူးခၽြြန္ေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ားကို (ဧတဂဒ္) ဘြဲ႔ေပးကာ ခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့ပါသည္။ ထိုဘြဲ႔မ်ားကို ျမတ္ဘုရားက ထူးခၽြန္သည့္ အပိုင္းအလိုက္ေပးခဲ့ပါသည္။ ျမတ္ဘုရားက သံဃာမ်ားကို ဘြဲ႔ေပးသည္မွာ သံဃာမ်ား၏ အႀကီးအမူးျဖစ္သလို ကိုယ္တိုင္လည္း သိရွိနားလည္ တက္ေျမာက္ၿပီးျဖစ္သျဖင့္ ခ်ီးျမႇင့္ျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ဘြဲ႕ခ်ီးျမႇင့္ျခင္းခံရေသာ သံဃာမ်ားမွာလည္း သူ႔ေနရာနဲ႔သူ ထူးခၽြန္မႈကို ျပသႏိုင္ၿပီး သာသနာေတာ္ဖြား သံဃာေတာ္မ်ားကို ျမတ္ဘုရား ခ်ီးေျမႇာက္သည္မွာ အလြန္ပင္ ေနႏွင့္လ၊ ေရႊႏွင့္ျမ၊ ေရႏွင့္ၾကာပမာ အထူးပင္တင့္တည္လွပါသည္။

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ ပထမသံဃာယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ အဇာတသတ္မင္း၊ သီဟိုဠ္ဘုရင္ သီရိသုဓမၼရာဇာအေသာကမင္းတို႔သည္ သာသနာေတာ္တည္တံ့ျပန္႔ပြားေရးအတြက္ အထူးအေလးေပး ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကေသာ သာသနာျပဳ မင္းေကာင္းမင္းျမတ္မ်ားျဖစ္သည္။ (အဇာတသတ္မင္းသည္ သူ႔ခမည္းေတာ္ကို သတ္ၿပီး ေနာက္ ဗုဒၶသာသနာကို အထူးယံုၾကည္ေလးစားၿပီးခ်ိန္) သို႔ေသာ္လည္း ဤမင္းျမတ္တို႔လက္ထပ္တြင္ သံဃာမ်ား ကို ဘြဲ႔ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ပံုတို႔ကို စာေပမ်ားတြင္ မေတြ႔ရပါ။ ထိုမင္းတို႔တြင္ အဇာတသတ္သည္ ျမတ္ဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို မေပ်ာက္မပ်က္ရေအာင္ ေစတီမ်ားတည္ထားသကဲ့သ႔ို ျမတ္ဘုရား၏ ဓမၼမ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ရ ေအာင္ သံဃာယနာတင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ သီရိသုဓမၼရာဇာမင္းသည္လည္း “ေစတီေပါင္း၊ ေက်ာင္းေပါင္း၊ ေရတြင္း ေပါင္း၊ ေရကန္ေပါင္း၊ ဇရပ္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္စီ တည္ကာသာသနာျပဳသျဖင့္” အရွင္ဗာကုလမေထရ္ ျမတ္မွ အေသာကမင္းကို “သီရိသုဓမၼရာဇာဘြဲ႔” ကို ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ပါသည္။

ဤသည္ကိုၾကည့္လွ်င္လည္း သာသနာေတာ္ဆိုင္ရာဘြဲ႔ကို ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကသာ ခ်ီးျမႇင့္သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ထိ႔ုအျပင္ ဝိသာခကို “ကပၸိယဘြ႔ဲ” ၊ ေကာသလမင္းကို “ပေသနဒီ” ဘြဲ႔တို႔ျဖင့္ ဘုရားက ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့သည္ ကိုသာ ေတြ႔ရပါသည္။ လူဒါယကာမ်ားက သံဃာေတာ္မ်ားကို ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႔ေပး ခ်ီးေျမႇာက္သည္ဆိုသည္မွာ ခ်ီးေျမႇာက္ရာ ေရာက္သည္မေရာက္သည္ကို စဥ္းစားဖို႔လိုပါလိမ့္မည္။ မင္းက်င့္တရား သိကၡာျပည့္စံုေတာ္မူ ခဲ့ၾကေသာ မင္းမ်ားေသာ္မွ ေပးစြမ္းခ်ီးေျမႇာက္ႏိုင္ျခင္းမရွိေသာ ဘြဲ႔မ်ားကို စစ္အစိုးရက ေပးေနျခင္းမွာ သာသနာ ေတာ္အတြက္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ႏိုင္ပါမည္လား။ ရဟန္းသံဃာကို ဘြဲ႔ေပးခ်ီးေျမႇာက္ေသာသူမွာ ထိုရဟန္းသံဃာတိ႔ု ထက္ တက္သိနားလည္ႏိုင္စြမ္းရွိေသာ၊ ကိုယ္က်င့္သီလျပည့္စံုေသာ ပုဂၢိဳလ္သာျဖစ္ရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ “စစ္အစိုးရ ကိုသာ သံဃာေတာ္မ်ားက ပူေဇာ္ရမလား၊ ဘုရားကိုသာ ပူေဇာ္ရမလား” ဟူ၍ သံဃာမ်ားအေနျဖင့္ စဥ္းစားရ ခက္ၾကေတာ့မည္သာ ျဖစ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment