Wednesday, April 1, 2009

ဝန္-ဝန္ႀကီး-ဝန္ေထာက္ ဟူေသာေဝါဟာရသို႔

ရတနာပုံ ဖိုးမွတ္စု (ေရႊကိုင္းသား)

ျမန္မာမႈတရပ္ကို ထုတ္ေဖာ္တင္ျပသည့္အေနျဖင့္ ေရွးျမန္မာမင္း မ်ား လက္ထက္အခါက ဘြဲ႕တံဆိပ္ အမည္ေပးပုံတို႔ကို ယခုျပည္ေထာင္စုေခတ္တြင္ေပးေသာ လြတ္လပ္ေရးဘြဲ႔တံဆိပ္ မ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီးလွ်င္ ေဖာ္ျပလာခဲ့သည္မွာ ေဆာင္းပါး (၂) ပတ္ပင္ရွိသြားေပၿပီ။ ယခုအပတ္တြင္ကား ထိုေဆာင္းပါးမ်ား၏ ေနာက္ ဆက္တြဲအေနျဖင့္ ယခုေခတ္တိုင္ေအာင္ ေခတ္စားဆဲျဖစ္ ေသာ “ဝန္မင္း” ဟူေသာေဝါဟာရကို စိစစ္ေဝဖန္၍ တင္ျပလိုေပ သည္။

ဝန္ဟူသည္ကား…

ဝန္မင္းဟူေသာ ျမန္မာဘာသာ ေဝါဟာရျဖစ္ေပၚလာပံုကို ေဝါဟာရလိနတၱ ဒီပဏီက်မ္းျပဳဆရာက ဤသို႔ႀကံဆ၍တင္ျပခဲ့ ေပသည္။ ေပတဝတၳဳအ႒ကထာတြင္ ရဇၨဘာ႐ုံ၊ ျပည္၏ဝန္ကို၊ အမေစၥသု၊ အမတ္တို႔ႏႈိက္၊ အာေရာေပတြာ၊ တင္ထားခဲ့၍၊ မဝလုဒၵပေဒေသန၊ မုဆိုး၏နည္းျဖင့္၊ သႏၷဒၶဓႏုကလာေပါ၊ ဝတ္ဆင္အပ္ေသာ ခ်ပ္-ေလး-ျမား-ေတာင့္ ရွိသည္ျဖစ္၍ ခဂၢ၊ ဥန္လ်က္ကို၊ ဗႏၶိတြာ ဖြဲ႔၍ဟု ဗရာဏသီမင္းႀကီးဟိမဝႏၲာသို႔ ဝင္ေသာအခါ မႉးမတ္တို႔အား ဝန္ျပဳ၍ အပ္ထားခဲ့ေၾကာင္းဆိုသည္။ ၅၅ဝ နိပါတ္၊ ဘလႅတိယဇာတ္ စသည္မ်ားမွာလည္း ထိုနည္းတူဆိုသည္။

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံယူေတာ္မူခါနီးတြင္ သိၾကားမင္းအား သီဟိုဠ္ကၽြန္းကို ေစာင့္မၾကည့္႐ႈရမည္အပ္၍ သိၾကားမင္းလည္း ဥပၸလပတၱနတ္သားကို ဝန္ျပဳ၍ေစာင့္ေရွာက္ေစေၾကာင္းကို မဟာဝန္က်မ္း။ မဏိကု႑လ ဝတၳဳမ်ားတြင္ဆိုသည္။ ျမန္မာဘာသာမွာ ဘာရ သဒၵါအနက္ကိုယူ၍ ဝန္မင္း ေခၚေဝၚၾကသည္ဟု ယူသင့္သည္။ အဓိပၸာယ္မွာ တိုင္းေရးျပည္မႈ တခုခုလစ္ဟင္းယိုယြင္းလွ်င္ ထိုအမတ္၏ တာဝန္ျဖစ္သည္ကို အစြဲျပဳ၍။ ဝ-အကၡရာ န-သတ္ႏွင့္ ဝန္ျဖစ္သည္။ တာ သဒၵါကားေစာင့္ေရွာက္ျခင္းအနက္ရသည္ဟူ၍ ဆိုထားပါသည္။

ယခုအခါ ဝန္ႀကီးဆိုသူမ်ား တိုင္းျပည္၏ဝန္ကို အသီးသီးခြဲေဝ၍ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ေနသည္မ်ားႏွင့္ ထပ္မိေပ သည္။ ယင္းသို႔လည္း တိုင္းျပည္လူထုက သေဘာပိုက္လ်က္ရွိၾကေပရာ တိုင္းေရး ျပည္မႈ တခုခု လစ္ဟင္း ယိုယြင္း လွ်င္ ယြင္းယိုသည့္အေလ်ာက္ ဆိုင္ရာတာဝန္ခံလူႀကီးမ်ားမွာ ေခါင္းႀကိမ္းလုမတတ္ ျပစ္တင္ေဝဖန္ျခင္းကို ခံရတတ္ေပသည္။ ျပည္သူလူထုတကယ္ မ်က္စိပြင့္ေသာ ျပည္ျဖစ္ဘိမူကား။ ထိုဝန္ႀကီးမွာ ဝန္ႀကီးရာထူးမွ ႏုတ္ထြက္ေပးရတတ္၍ ေပးႏုိင္ေအာင္လည္း ျပည္သူ႔လက္ဝယ္ တန္ခိုးအာဏာ ရွိေနၾကေပသည္။ စင္စစ္ဝန္ႀကီးဆိုသူမ်ားမွာ ျပည္သူလူထု၏မဲဆႏၵျဖင့္ အစိုးရအဖြဲ႔တြင္ ဝင္ေရာက္ၿပီးေနာက္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စား တိုင္းျပည္တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ ေနသူ တစ္ေယာက္မွ်သာျဖစ္၍ တာဝန္ေက်လွ်င္ ေက်ပြန္သည့္အေလ်ာက္ ဝန္ႀကီးေနရာတြင္ တည္ၿမဲေနႏုိင္ ေပသည္။

ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္ကမူကား တိုင္းျပည္လူထုဆႏၵႏွင့္ ဟပ္ရသည္မ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ။ မ်ိဳး႐ုိးဂုဏ္အင္အလိုက္ ဘုရင္မ်ား ခ်ီးျမႇင့္ရာျဖစ္ၾကရ၍ ယင္းဝန္ႀကီးမ်ား ဝန္ႀကီးဘဝ တည္ၿမဲမႈ မတည္ၿမဲမႈသည္ တိုင္းျပည္တာဝန္ကို ေက်ပြန္စြာေဆာင္ရြက္မႈ မေဆာင္ရြက္မႈထက္ ဘုရင့္အလိုေတာ္က်မႈ မက်မႈအေပၚတြင္ တည္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ရသည္မွာ သူ၏ကိုယ္စား ျပရသူသည္ ျပည္သူလူထုမဟုတ္ဘဲ ဘုရင္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ေပတည္း။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစကာမူ ဝန္ႀကီးဆိုသူသည္ ဝန္ဟူေသာအမည္ပညတ္ ခ်က္ႏွင့္အညီ တိုင္းေရးျပည္မႈ တို႔ကို သူ႔ေခတ္ႏွင့့္အညီ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ေနရသူမ်ားသာ ျဖစ္ၾကေပသည္။

ေအာက္ပါမင္းႀကီးစကားမွာ မဃေဒဝလကၤာသစ္ အမေစၥာဝါဒခန္း ပုဒ္ေရ (၄၇၃) မွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္ျဖစ္၍ ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္က ဝန္ဆိုသူမ်ား၏တာဝန္ႏွင့္ ဘုရင့္ေပၚကိုယ္စားျပဳေနရပုံတို႔ကို တင္ျပထားသလို ရွိေနေပသည္။ ယင္းသည္ကား “ေရႊသားစလြယ္၊ ရာႀကီးငယ္တိ၊ သံုးသြယ္ေျခာက္သြယ္၊ ကိုးသြယ္ဆယ့္ႏွင့္၊ ဂုဏ္ရည္စစ္၍ သင္းက်စ္ဘြဲ႕မည္၊ ထီးစည္က်ိဳင္းခ်က္၊ ေဆာင္အယြက္ႏွင့္၊ လႊတ္တင္႐ုံးတိုင္္္ ေရႊကြန္းပိုင္က၊ ႏုိင္ငံျပည္ေရး၊ စုေရးငန္းရပ္၊ ငါဝန္အပ္တိုင္း၊ မလပ္ေဆာ္ဘန္၊ ကိုယ့္တာဝန္ကို၊ မလြန္ေစမႈ၊ လုံ႔လျပဳ၍ ေမွ်ာ္႐ႈပညာ ေဆာင္တက္စြာတည့္၊ လိမၼာတတ္ပြန္၊ အိုမတ္ဝန္တို႔” ျဖစ္ေပသတည္း။

ဝန္အစ

“ထိုဝန္ဟူေသာ ျမန္မာဘာသာေဝါဟာရကား မင္းတရားေရႊထီးလက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၉ဝ၂ ခုတြင္ မုတၱမၿမိဳ႕စား ေဒါဗညားကို လုပ္ႀကံသည့္ကာလ သမိန္ပ႐ူသင့္ေအာင္ စီရင္ေလအမိန္႔ေတာ္ရွိ၍ ေလွတပ္ကို ဝန္ခ်ဳပ္ခံ့ေတာ္မူ ေလသည္ဟု ဆိုေလသည္။ ထိုကစ၍ ဝန္ခန္႔႐ုိးတြင္သည္။ ရာဇဝင္မ်ားတြင္ သည့္အလ်င္ ဝန္ဟူေသာစကားကို မေတြ႔ဖူးေခ်။ သည္တြင္ ဝန္အစဟု မွတ္ရမည္” ဟု ေဝါဟာရလိနတၱ ဒီပဏီဆရာ မိန္႔ဆိုထားခဲ့ရာကား “ဝန္အစ မင္းတရာေရႊထီးလက္ထက္က” ဟု အမွတ္အသား ျပဳထားသင့္ေပေတာ့သည္။

ယင္းသို႔ မင္းတရားေရႊထီးလက္ထက္တြင္ ေလွတပ္ကို ဝန္ခ်ဳပ္ခန္႔ရာမွစ၍ ေနာင္အခါတြင္ လႊတ္ေတာ္တက္၍ တိုင္းေရးျပည္မႈတာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ရသည္အထိ အဆင့္အတန္းျမင့္ခဲ့ေပသည္။ ပုဂံျပည္တြင္ ေဇယသိခၤမင္း ျဖစ္ေသာအခါ ေနာင္ေတာ္ေလးပါးကို ျပည္ထဲေရးရာမႈခင္းမ်ား စီရင္ေစရန္ ခြင့္လႊတ္ခဲ့ဖူးသည့္ ထံုးစံေၾကာင့္ ေပေလာ မသိရ။ လႊတ္ေတာ္ဝန္ႀကီးမွာ (၄) ပါးမွ်သာခန္႔ထား႐ိုးျဖစ္၍ ယင္းဝန္ႀကီးေလးပါးတည္းႏွင့္ပင္ တိုင္းေရး ျပည္မႈတို႔ကို ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္းအုပ္ခ်ဳပ္စီမံသြားႏိုင္ၾကေပသည္။

မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ေတာ္တြင္ လႊတ္ေတာ္ဝန္ႀကီးေလးပါးမွာ ပခန္းမင္းႀကီး၊ ေလာင္းေရွမင္းႀကီး၊ ခန္းပက္မင္းႀကီးႏွင့္ ေရနံေခ်ာင္းမင္းႀကီးတို႔ ျဖစ္ၾကေပသည္။ ထိုမင္းႀကီးေလးပါးတို႔တြင္လည္း ပခန္းမင္းႀကီးမွာ ေလနာေရာဂါရွိ၍ ေလာင္းေရွမင္းႀကီးမွာ ျမင္ကြန္းအေရးေတာ္ပံုတြင္ ဓားထိခံရေသာေၾကာင့္ မသန္မစြမ္း ရွိေနျခင္းႏွင့္ ခန္းပတ္မင္းႀကီးမွာလည္း နားေလးေနေသာေၾကာင့္ က်န္းမာသန္စြမ္းေသာ ေရနံေခ်ာင္းမင္းႀကီး တပါးတည္းႏွင့္ တိုင္းေရးျပည္မႈတို႔ကို ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါမည္လားဟု စာမစပ္ဘဲ မေနႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေက်ာ္ ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ဘုရားက…

“ပခန္းမွာ (ေလ)၊ ေလာင္းေရွမွာ(ထား)၊ ခန္းပတ္မွာ(နား)။ ။ ေရနံတတိုင္ခ်င္းႏွင့္ လင္းပမလား” ဟု စာခ်ိဳးၿပီးလွ်င္ နန္းေတာ္ထဲတြင္ စာပစ္ခဲ့ေသာဟူ၏။ ဤသည္ျဖင့္လည္း ဝန္ႀကီးဆိုသူ တဦး၏တာဝန္သည္ မည္မွ်ႀကီးေလး၍ ထိုတာဝန္ မေက်ပြန္ပါကလည္း အသက္ဦးဆံပိုင္ေသာ ပေဒသရာဇ္ေခတ္က ျဖစ္ေစကာမူ တတ္ႏိုင္သလို ေဝဖန္ခဲ့ ဖူးေၾကာင္း သာဓကတခုပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ တိုင္းျပည္တာဝန္ကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ရမည့္ တာဝန္ခံ ဝန္ႀကီး တဦးသည္ တိုင္းျပည္အား သူ႔ေၾကာင့္ ဝန္မတက္ေစသင့္သည္မွာ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ေဟာင္းမွာပင္ျဖစ္ျဖစ္၊ ျပည္သူ႔ ဒီမိုကေရစီ ေခတ္သစ္မွာပင္ျဖစ္ျဖစ္ လက္ခံထားရမည္ျဖစ္ေပသတည္း။

ဝန္ေထာက္

ဤတြင္ ဝန္မင္းဟူေသာ ေဝါဟာရႏွင့္ဆက္သြယ္ၿပီး “ဝန္ေထာက္” ဟူေသာ စကားလံုးလည္း အေတာ္ပင္ တြင္က်ယ္ေခတ္စားလ်က္ ရွိေနေပသည္။ ထိုဝန္ေထာက္ဟူေသာ ေဝါဟာရကို ယခုေခတ္တြင္ အမ်ားသူငါ နားလည္ေနၾကသည္မွာကား ဝန္ႀကီးမ်ားလက္ေအာက္က လက္ေထာက္အရာရွိျဖစ္၍ ဝန္ႀကီးမ်ားကို ကူညီရသူ အျဖစ္ျဖင့္ သိနားလည္ေနၾကေပသည္။ ယင္းသေဘာအတိုင္း ေရွးေခတ္ဝန္ေထာက္ ဆိုသူမ်ား၏ တာဝန္ကို အတိအက် သတ္မွတ္ထားသည္ကို အမိန္႔ေတာ္မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ရွိရဖူးေလသည္။

သကၠရာဇ္ ၁၂၁၆ ခု၊ ဝါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ (၅) ရက္ေန႔ နားခံမင္းထင္ရာဇသီဟသူတြင္ ျပန္သည့္ အမိန္႔ေတာ္တခု တြင္ “ဝန္ေထာက္တို႔သည္ ဝန္တို႔ေမ့က်န္သည္ကို ေထာက္မေလွ်ာက္ထားေစမည္။ ခန္႔ေတာ္မူသည္ျဖစ္လ်က္ မေထာက္မ-မ၊ မေလွ်ာက္ထားေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း အရပ္ရပ္ အမႈထမ္း လူတို႔ကို သားတိုးေျမးပြားႏွင့္ တကြ စာရင္းေကာက္၍ ျပည္သူဆင္းရဲသားတို႔ ဆင္းရဲပင္ပန္း ရွိေၾကာင္းကို ၾကားသိေတာ္မူရသည္။ ဝန္ေထာက္တို႔ ကို ေနလွန္းရာဇဝတ္စီရင္” ဟူ၍ ပါရွိသည္ကို ေထာက္ေသာ္ ဝန္ေထာက္ဆိုသူမ်ား၏ တာဝန္မွာ လက္ေထာက္ အေနမွ်သာမဟုတ္ဘဲ ႀကီးေလးေသာ တာဝန္မ်ားကိုပင္ ထမ္းေဆာင္ေနသူဟု နားလည္ႏိုင္ၾကေပသည္။

ထိုဝန္ေထာက္ဟူေသာ ေဝါဟာရ၏ အဖြင့္ဋီကာႏွင့္တူေသာ ဝန္ေထာက္ခန္႔အမိန္႔ေတာ္ျပန္တမ္းတေစာင္ကို ေဖာ္ျပလိုေပေသးသည္။ ယင္းဝန္ေထာက္ခန္႔ အမိန္႔ေတာ္ျပန္တမ္းျဖစ္၍ စစ္မျဖစ္မီေခတ္က ပုရပိုက္မူမွတဆင့္ ကူးယူရရွိသည့္အတိုင္း ေဖာ္ျပလိုက္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ဝန္ေထာက္ခန္႔ျပန္တမ္း

ဘုန္းေတာ္အလြန္ႀကီးျမတ္ေတာ္မူလွေသာ ေရေျမ႕အသွ်င္။ ဆဒၵန္ဆင္မင္းသခင္ျဖဴမ်ားရွင္၊ လက္နက္စၾကာသခင္၊ အသွ်င္ဘဝရွင္မင္းတရားႀကီး အမိန္႔ေတာ္ရွိသည္။ မိုင္းထားၿမိဳ႕စား မင္းႀကီးမင္းလွ မဟာမင္းေက်ာ္ကို ဝန္ေထာက္ ခန္႔ေတာ္မူသည္။ သို႔ခန္႔ေတာ္မူေၾကာင္းလည္း မိုင္းထားၿမိဳ႕စား မင္းႀကီး မင္းလွမဟာမင္းေက်ာ္သည္ ေက်းဇူးသစၥာေတာ္ႏွစ္ပါးကို ေစာင့္သိ႐ိုေသစြာ အမႈေတာ္ကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္႐ိုး႐ိုးႀကိဳးစားအားထုတ္ ထမ္းရြက္မည့္သူ ယံုမွတ္သနားေတာ္မူသည္ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဝန္တို႔ကို ေထာက္မ လႈံ႕ေဆာ္စိမ့္မည္ ဝန္ေထာက္ခန္႔ေတာ္မူသည္။

ဝန္ေထာက္ဆိုသည့္အေလ်ာက္ ငါအရွင္ဧကရာဇ္ မင္းျမတ္ဖုိ႔တြင္ ဝန္တို႔သည္ ျပည္ေရးရြာမႈမွစ၍ ခပ္သိမ္းေသာ စီရင္ဘြယ္ စီရင္ခင္းအလံုးစံုတို႔ကို မလစ္မဟင္းရေအာင္ ေရွ႕ေနာက္ေျမာ္ ေထာက္၍ ခန္႔ထားစီရင္ရန္ အလြန္က်ယ္ ဝန္းလွေလသည္။ ထိုသုိ႔က်ယ္ဝန္းလွ်င္လည္း ရံဖန္ရံခါေမ့က်န္သည့္အရာ ေမ့က်န္ေလ့ တန္ရာသည္။ ဝန္တို႔စီရင္ခန္႔ထားသည့္ အရာမ်ားတြင္ ေမ့က်န္သည့္အရာရွိလွ်င္ သတိရွိသည္အတိုင္း သည္အရာမွာ မည္သို႔အစီရင္ခံရာတြင္ မည္သို႔စီရင္၍ရွိသည္။ သည္အခ်က္ မႉးမတ္တို႔ ရွိခိုးသံေတာ္ဦးတင္ရာတြင္ အမိန္႔ေတာ္ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္အတိုင္း စီရင္ျပန္ဆိုမွာထား၍ရွိသည္။ ျပသ၍အစီရင္ခံ၊ လႊတ္ေတာ္ ႐ုံးေတာ္သည္ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳး ဆင္းရဲသားတို႔၏ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တေယာက္ကိုတေယာက္ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္သည္အမႈမွစ၍ ခပ္သိမ္းေသာ အမႈအေၾကာင္းအရာရွိလွ်င္ လႊတ္ေတာ္မွာ အစီရင္ခံ။ အမႈအရပ္ရပ္ႏိုင္ငံေတာ္ ၿမိဳ႕ျပေက်းရြာ အနီးအေဝးမ်ားက အစီရင္ခံေရာက္သည္မ်ားမွာလည္း မေထြးမယွက္အစီရင္ခံသင့္သည့္အရာ၊ ေရႊနားေတာ္ ျမတ္ၾကား ဆက္သြင္းသင့္သည့္အရာမ်ားကို ေစ့ေစ့ငင ေထာက္႐ႈေမးျမန္း၍ စစ္ေၾကာထြက္ဆိုခ်က္ႏွင့္ စကားအရကို ေထာက္၍ လႈံ႕ေဆာ္ရမည္။ မင္းညီမင္းသား မႉးေတာ္မတ္ေတာ္မွစ၍ အမႈထမ္းကၽြန္ေတာ္မ်ိဳး အေပါင္းတို႔မွာ အမႈေတာ္ကို ညည့္ေနႀကိဳးစားအားထုတ္ မျပတ္မလပ္ထမ္းရြက္၍ အသနားေတာ္မခံရ၊ ႂကြင္းက်န္သည့္ အရာရွိလွ်င္လည္း မည္သူမည္သို႔ အမႈေတာ္ကို္ ထမ္းရြက္ရည္ရွိသည္ အခ်က္မ်ားကို ဝန္တို႔ကိုေျပာၾကား၍ အစီရင္အလံုးစံု စီရင္ဘြယ္ စီရင္ခင္းရွိသမွ်ကို ဓမၼဝတ္၊ ရာဇဝတ္၊ ေလာကဝတ္ကို ကၽြမ္းသိနားလည္သည္နွင့္အညီ မျပတ္မလပ္လႈံ႕ေဆာ္စီရင္။

၁၂၄၃ ခုေႏွာင္းတန္ခူးလဆန္း (၆) ရက္ေန႔ သစၥာေတာ္ခံေသာက္သည္။

(လူထုဂ်ာနယ္ မတ္လ၊ ၁၉၅၄ အမွတ္ (၄၇) ပါ ေဆာင္းပါးကုိ ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္)

No comments:

Post a Comment