Tuesday, October 27, 2009

ဒဏ္ခတ္အေရးယူမႈႏွင့္ ေဆြးေႏြးဆက္ဆံမႈ

NEJ

ဗမာ စစ္အစုိးရ ကုိ ဒဏ္ခတ္အေရး ယူေနသည့္အတြက္ ေဆြးေႏြး ဆက္ဆံရန္ မသင့္ဟူေသာ အယူ အဆကုိ အုိဘားမား အစုိးရက လက္မခံဘဲ ဒဏ္ခတ္အေရး ယူေနစဥ္ အတြင္း ဗိုလ္သန္းေရႊ အစုိးရနဲ႔ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြးဆက္ဆံ သြားမယ္လုိ႔ မၾကာမီက ေၾကညာ လုိက္ ပါ သည္။ ဤသုိ႔ အေမရိကန္ သေဘာထား ေျပာင္းလဲျခင္းေၾကာင့္ မည္သူ အက်ဳိးခံစား ရမည္ဆို သည္မွာ အျငင္း ပြားစရာ ျဖစ္ေန ေသာ္ လည္း အက်ယ္ခ်ဳပ္ က်ေနသူ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ကမူ အေမရိကန္ လမ္းစဥ္ သစ္ကုိ ႀကိဳဆုိ လုိက္ၿပီး အစုိးရ ကိုေရာ၊ အတုိက္အခံ ကုိေရာ ဆက္ဆံ ေဆြးေႏြး သင့္သည္ဟု သူ႔ေရွ႕ ေနမွတဆင့္ ေၾကညာခ်က္ ထုတ္လုိက္ ပါသည္။

အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ စံသတ္မွတ္ခ်က္၊ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာအသုိင္းအ၀ုိင္းႏွင့္ ကုလသမဂၢတုိက္တြန္းခ်က္ စသည္တုိ႔ကုိ က႑ေကာစလုပ္ေနေသာ ဗမာစစ္အစုိးရကုိ အေမရိကန္က ဒဏ္ခတ္အေရးယူေနသည္မွာ (၁၂) ႏွစ္ရွိၿပီျဖစ္၏။ အတုိက္အခံႏွင့္ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြး၍ ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေရးမလုပ္ဘဲ တဖက္သတ္ထင္သလုိ လုပ္ေနသည့္အတြက္ ဗမာစစ္အစုိးရကုိ ဒဏ္ခတ္အေရးယူျခင္းျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ဗမာစစ္အစုိးရသည္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေမတၱာရပ္ခံမႈကုိ လ်စ္လ်ဴ႐ႈကာ ျမန္မာျပည္သူလူထုအေပၚ ယုတ္မာရက္စက္ေနသျဖင့္ အေမရိကန္ကလည္း ဆတက္ထမ္းပုိးတုိး၍ ဒဏ္ခတ္လာခဲ့ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားကုိ မထိခုိက္ေစရန္ရည္ရြယ္၍ ဗမာစစ္အုပ္စုအသုိင္းအ၀ုိင္းကုိသာ ေရြး၍ ဒဏ္ခတ္ပါသည္။ ဗိုလ္သန္းေရႊအသုိင္းအ၀ုိင္းကုိ တဦးခ်င္းေရြး၍ ဒဏ္ခတ္သျဖင့္ အထိနာလာသည့္အတြက္ ဒဏ္ခတ္မႈကုိ ႐ုပ္သိမ္းရန္ နအဖႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးက အခြင့္အခါသင့္တုိင္း ေျပာပါသည္။

၁၉၈၈ ၌ စစ္အာဏာသိမ္းေသာ ဗမာစစ္အစုိးရကုိ အေမရိကန္က ခ်က္ခ်င္းဒဏ္ခတ္သည္မဟုတ္ပါ။ အတုိက္အခံအုပ္စုမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးရန္ (၉) ႏွစ္မွ် ေဖ်ာင္းဖ်ေျပာဆုိတုိက္တြန္းခဲ့ေသာ္လည္း ဗမာစစ္အစုိးရသည္ ဘူးနားပင္တြင္ ေရမ၀င္ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ ၁၉၉၇ ေမလ (၂၁) ရက္ေန႔၌ အေမရိကန္အစုိးရက အမိန္႔ဥပေဒျပ႒ာန္း၍ စတင္ဒဏ္ခတ္အေရးယူသည္။ အေမရိကန္ကုမၸဏီမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းမျပဳရန္ ပိတ္ပင္လုိက္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ဒဏ္ခတ္ဥပေဒမျပ႒ာန္းမီက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံထားေသာ UNOCAL ကုမၸဏီကုိမူ ရတနာဓာတ္ေငြ႔လုပ္ငန္းတြင္ လုပ္ခြင့္ေပးသည္။

၁၉၉၇ ဒဏ္ခတ္ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီးေနာက္ (၇) ႏွစ္ၾကာလာေသာအခါ ဗိုလ္သန္းေရႊက စစ္ဘီလူးဇာတိျပျပန္ပါသည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္သည့္ အန္အယ္လ္ဒီ နယ္လွည့္အဖြဲ႔ကုိ ဗိုလ္သန္းေရႊ၏ ႀကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔၀င္မ်ားက ဒီပဲယင္းၿမိဳ႕နယ္၌ ၀ုိင္း႐ုိက္သျဖင့္ ရာႏွင့္ခ်ီေသဆုံးခဲ့ရျပန္ပါသည္။ ဒီပဲယင္းတရားခံ ဗိုလ္သန္းေရႊအစုိးရကုိ ဒဏ္ခတ္အေရးယူသည့္အေနျဖင့္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးနဲ႔ ဒီမုိကေရစီအက္ဥပေဒကုိ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ (၂၈) ရက္ေန႔၌ ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းလုိက္၏။ ဤဥပေဒအရ ျမန္မာျပည္မွာ ကုန္ပစၥည္းတင္သြင္းမႈကုိ တႏွစ္ပိတ္ပင္လုိက္သည္။ စစ္အုပ္စုအသုိင္းအ၀ုိင္းကုိ တဦးခ်င္းအေရးယူလုိက္သည္။ ႀကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔ကုိလည္း ဒဏ္ခတ္အေရးယူသည္။ သုိ႔ေသာ္ တႏွစ္သာသက္တမ္းရွိသည့္ ဥပေဒျဖစ္သည့္အတြက္ ဗမာစစ္အစုိးရ မုိက္တြင္းနက္ေနသေရြ႕ ႏွစ္စဥ္သက္တမ္းတုိးေနရ၏။ ဗမာစစ္အစုိးရကုိ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ဘ႑ာေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေငြမေခ်းရန္ အေမရိကန္က တာ၀န္ယူရ၏။ အေမရိကန္အတြက္ အက်ဳိးရွိသည္ဟု အေမရိကန္သမၼတက ယူဆေသာ ကုန္ပစၥည္းကုိမူ ျမန္မာျပည္မွ တင္သြင္းခြင့္ရွိသည္ဟု ႁခြင္းခ်က္လုပ္ထားသည္။

၁၉၉၇ ႏွင့္ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ဒဏ္ခတ္ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း ဗိုလ္သန္းေရႊအစုိးရသည္ ယုတ္မာရက္စက္ေနတုန္းပင္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာလတြင္ သံဃာဦးေဆာင္ေသာ လူထုဆႏၵျပပြဲကုိ ရက္စက္စြာ ႏွိမ္နင္းျပန္သျဖင့္ ၂၀၀၇ ေအာက္တုိဘာလ (၁၉) ရက္ေန႔တြင္ ဗုိလ္သန္းေရႊအစုိးရအဖြဲ႔၀င္မ်ားကုိ တဦးခ်င္း ဒဏ္ခတ္အေရးယူရျပန္ပါသည္။ ျမန္မာ့ပုလဲလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ေက်ာက္မ်က္လုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့သစ္လုပ္ငန္း စသည့္လုပ္ငန္း (၃) ခုႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ေသာ အေမရိကန္ကုမၸဏီမ်ားကုိ အေရးယူမည္ဟု ၂၀၀၈ ဧၿပီ (၃၀) ရက္ေန႔၌ အမိန္႔ထုတ္ျပန္သည္။

ထုိ႔ေနာက္ ၂၀၀၈ ဇူလုိင္လ (၂၉) ရက္ေန႔၌ Tom Lantos Burma Jade Act ကုိ ျပ႒ာန္း၍ ျမန္မာျပည္ထြက္ ေက်ာက္စိမ္း၊ ပတၱျမား၊ လက္၀တ္လက္စားမ်ား အေမရိကန္သုိ႔ မတင္သြင္းရဟု ပိတ္ပင္တားျမစ္လုိက္သည္။ ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္၌ ဥပေဒျပ႒ာန္းထားသည့္ အေရးယူမႈျဖစ္သည့္အတြက္ အေမရိကန္အစုိးရတုိင္း ျမန္မာ့အေရးကုိ မျဖစ္မေနေထာက္ခံဖုိ႔သာ ရွိပါသည္။

အေမရိကန္ႏုိင္ငံျခားေရးလမ္းစဥ္၌ မၾကာခဏပဋိပကၡျဖစ္သည့္ ဦးတည္ခ်က္ (၂) မ်ဳိးရွိသည္။ တမ်ဳိးသည္ လူ႔အခြင့္အေရး၊ ဒီမုိကေရစီအေရး စသည့္ မူ၀ါဒေရးရာကုိ ဦးစားေပးၿပီး ေနာက္တမ်ဳိးကမူ အေမရိကန္၏ လက္ေတြ႔အက်ဳိးစီးပြားကုိ ဦးစားေပး၏။ နအဖႏွင့္ တ႐ုတ္အစုိးရ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးဖ်က္မႈခ်င္း တူေသာ္လည္း အေမရိကန္အစုိးရသည္ နအဖႏွင့္ဆက္ဆံရာ၌ မူ၀ါဒကုိ ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး တ႐ုတ္ႏွင့္ဆက္ဆံရာတြင္ လက္ေတြ႔အက်ဳိးစီးပြားကုိ ဦးစားေပး၏။

စစ္ဗိုလ္ညံ့ဖ်င္း၍ စီးပြားေရးခၽြတ္ၿခံဳက်ေနစဥ္ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆုိ႔ခံရျခင္းသည္ စစ္အစုိးရကုိ အမ်ားႀကီးထိခုိက္ေစပါသည္။ ဒဏ္ခတ္အေရးယူမႈကုိ စစ္အစုိးရ ခံႏုိင္စြမ္းမရွိပါ။ နအဖေခတ္တြင္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ စီးပြားေရးအင္အားစုမရွိဘဲ စစ္ဗိုလ္၏ လက္ေ၀ခံအင္အားစုသာရွိပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒဏ္ခတ္အေရးယူမႈသည္ အရပ္သားကုိမထိခုိက္ဘဲ စစ္ဗိုလ္ကိုသာ အမ်ားဆုံး ထိခုိက္ႏုိင္သည္ဟု ယုံၾကည္သူမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးမ်ားကုိ စစ္တပ္ကပုိင္ၿပီး သာမန္အရပ္သားသည္ လက္လုပ္လက္စား ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းေလးမ်ားလုပ္၍ ဘ၀ရပ္တည္ေနရသည္ဟု နယူးဇီလန္ႏုိင္ငံ စီးပြားေရးပါေမာကၡ Dr Alfred Oehlers က သုံးသပ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒဏ္ခတ္အေရးယူမႈသည္ စစ္ဗိုလ္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကုိသာ ထိခုိက္ပါသည္။

(၂၀) ရာစုႏွစ္တြင္ က်င့္သုံးခဲ့ေသာ စီးပြားေရးဒဏ္ခတ္မႈ (၁၀၀) ေက်ာ္ကုိ ၀ါရွင္တန္အေျခစုိက္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ စီးပြားေရးသုေတသနဌာနက ေလ့လာရာ၌ (၃၄) ရာခုိင္ႏႈန္းေအာင္ျမင္သည္ဟု သိရပါသည္။ ေဘာလုံးစကားျဖင့္ ေျပာပါက ဂုိးသြင္းရန္ (၁၀) ႀကိမ္ႀကိဳးစားလွ်င္ (၃) ႀကိမ္ေအာင္ျမင္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢႏွင့္ ဒီမုိကေရစီအသုိင္းအ၀ုိင္းကုိ က႑ေကာစလုပ္ေသာ ဗိုလ္သန္းေရႊအစုိးရကုိ ႏုိင္ငံျခားမွ တုိက္႐ုိက္၀င္ေရာက္စြက္ျခင္းမရွိသည့္အတြက္ မိမိ၏ေသေရးရွင္ေရးကုိ ထိခုိက္လာမွသာ အေျပာင္းအလဲလုပ္လိမ့္မည္ဟု ယူဆသူမ်ားလည္း ရွိပါသည္။

မဆလဆုိရွယ္လစ္ေခတ္ (၂၅) ႏွစ္တြင္ စစ္အစုိးရကုိ ႏုိင္ငံျခားက ဒဏ္ခတ္အေရးမယူဘဲ ကူညီပံ့ပုိးခဲ့ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ေသာ ႏုိင္ငံမ်ား၏ အႀကံဉာဏ္ကို မဆလစစ္အစုိးရက လက္မခံသည့္အတြက္ ကမာၻ႔အဆင္းရဲဆုံး ႏုိင္ငံျဖစ္သြားၿပီး ၁၉၈၈ ျပည္သူ႔ဒီမုိကေရစီအေရးေတာ္ပုံႏွင့္ ရင္ဆုိင္ခဲ့ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဗိုလ္သန္းေရႊအသုိင္းအ၀ုိင္း၏ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ထိခုိက္လာသျဖင့္ ဒဏ္ခတ္အေရးယူမႈကုိ ႐ုပ္သိမ္းရန္ နအဖက ေဆာ္ၾသေနျခင္းျဖစ္သည္။

ကမာၻ႔ဓေလ့ထုံးစံကုိ နားမလည္ေသာ အစုိးရကုိ ဒဏ္ခတ္အေရးယူရန္ လုိအပ္သည္ဟု ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ေဟာင္း ကုိဖီအာနန္က ယူဆသည္။ ဒဏ္ေပး၍ ေျပာင္းလဲလာေသာ အတုိင္းအတာကုိၾကည့္၍ ဆုေပးရမည္ဟူေသာ ဆုေပး/ဒဏ္ေပးစနစ္ကုိ သူသေဘာက်၏။ ႏုိင္ငံျခားကုန္သြယ္မႈတခုလုံးကုိ ပိတ္ပါက အရပ္သားကုိ ထိခုိက္ႏုိင္သည့္အတြက္ အစုိးရကုိသာ ထိခုိက္မည့္နည္းမ်ဳိး က်င့္သုံးရန္ျဖစ္သည္။ ေရြးၿပီးဒဏ္ခတ္ေသာနည္း Smart Sanction ကုိ ကုိဖီအာနန္ ေထာက္ခံသည္။

ဗမာစစ္အစုိးရကို ဒဏ္ခတ္အေရးယူ၍ ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားျခင္းသည္ နည္းလမ္းေကာင္း တခုျဖစ္ႏုိင္သည္ဟု Nobel ဆုရ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ Amartya Sen ေျပာဖူးသည္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးသည္ ကမာၻႏွင့္ဆက္စပ္ေန၍ စီးပြားေရးဒဏ္ခတ္လွ်င္ ထိေရာက္ႏုိင္သည္ဟု ဆုိ၏။ အျပစ္ရွိ၍ ဒဏ္ေပးသည့္သေဘာမျဖစ္ေစဘဲ တုိင္းျပည္ေကာင္းမြန္ရန္သာ ျဖစ္ရမည္ဟု Amartya Sen က ယူဆသည္။ ျပည္တြင္းအားျဖင့္ ဒီမုိကေရစီရ ယူရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံျခားမွ တက္အားသေရြ႕ ကူညီႏုိင္ပါသည္။ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ ဗမာစစ္အစုိးရကုိ အားေပးသကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေနသျဖင့္ ဒီမုိကေရစီအေရးကုိ ဆန္႔က်င္ရာေရာက္သည္ဟုလည္း Amartya Sen က ယူဆပါသည္။

ႏုိင္ငံျခားက စြက္ဖက္႐ုံနဲ႔ ျမန္မာျပည္၌ ဒီမုိကေရစီရမည္မဟုတ္ပါ။ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံ အရပ္သားအစုိးရကသာ တုိင္းျပည္ျပ ႆ နာ ေျဖရွင္းႏုိင္မည္ဟု ဗမာဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား ယုံၾကည္လာမွသာ ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေရး လုပ္ႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေရး လုပ္ေသာ အခါ တြင္ ႏိုင္ငံျခားအကူအညီမ်ား လွိမ့္၀င္လာၿပီး ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆုိ႔မႈလည္း နိဂုံးခ်ဳပ္သြားပါလိမ့္မည္။

No comments:

Post a Comment