Tuesday, November 26, 2013

ဥပေဒေရးဆြဲေရးနွင့္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား

ေရႊကူေမႏွင္း

“၀န္ႀကီးမ်ားဌာနမ်ားက ေရးဆြဲေသာ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားသည္ ျပည္သူနွင့္ ေ၀းကြာၿပီး ယခင္ စနစ္ေဟာင္္းမ်ား ျပန္ပါလာတတ္ျခင္းေၾကာင့္ တိုင္းျပည္အတြက္ အေရးႀကီးေသာ ဥပေဒကို ျပည္သူနွင့္ နီးစပ္ေသာ လႊတ္ေတာ္က ေရးဆြဲျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း” ျပည္သူ႔ေရးရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈေကာ္မတီ အတြင္းေရးမႉး ဦးတင္ေမာင္ဦးက ေအာက္တိုဘာလကုန္တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းအၿပီး၌ မီဒီယာမ်ားကိုေျပာဆိုခဲ့သည္။

ဤအခ်က္သည္ အလြန္အေရးႀကီး၏။

ဥပေဒတိုင္းသည္ တိုင္းျပည္အတြက္ အေရးႀကီးပါသည္။ အေရးမႀကီးေသာ ဥပေဒဟူ၍ မရွိပါ။ အေရးႀကီးေသာ ဥပေဒမ်ားကို လႊတ္ေတာ္က ေရးဆြဲရသည္ဟု ဆိုရာတြင္လည္း လႊတ္ေတာ္သည္ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္ျဖစ္ရာ ဥပေဒေရးဆြဲရန္ တာ၀န္ အျပည့္အ၀ ရွိသည္။ ပယ္ဖ်က္ျခင္း ျပဳျပင္ျခင္းမ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ရမည့္ တာ၀န္ရွိသည္။ ဥပေဒတခု အတည္ျပဳေရးသည္လည္း လႊတ္ေတာ္တြင္ အျပည့္အ၀ မူတည္ေနေပသည္။

ဤေနရာတြင္ “၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက ေရးဆြဲေသာ ဥပေဒမ်ား” ဆိုသည္ကို စဥ္းစားရန္ ျဖစ္သည္။ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား ဆိုသည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ ျဖစ္၏။ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားအရ ကိစၥအရပ္ရပ္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းၾကရမည္ျဖစ္၏။

သို႔ေသာ္ “ဥပေဒ ေရးဆြဲခြင့္” ကို ထို ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားအား ေပးအပ္ထားသည္။ ထိုလုပ္ပိုင္ခြင့္အရ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက မိမိတို႔ သက္ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားအေပၚ “ဥပေဒၾကမ္း” ေရးဆြဲၾကျခင္း ျဖစ္၏။ ထိုအခါ ယခင္ စနစ္ေဟာင္းမ်ား၊ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ား ျပန္ပါလာတတ္သည္။ စနစ္ေဟာင္း၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေဟာင္းမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီ သြားရာလမ္းစဥ္ႏွင့္ ကြဲလြဲေနႏိုင္သည္။ ျပည္သူလူထု၏ လုိလားမႈႏွင့္ ဖီလာဆန္႔က်င္ ျဖစ္ေနတတ္သည္။ အတြင္းေရးမႉး ဦးတင္ေမာင္ဦး ေျပာသကဲ့သို႔ “လႊတ္ေတာ္သည္ ျပည္သူနွင့္ နီးစပ္ၿပီး ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက ျပည္သူနွင့္ ေ၀းကြာသည္” ဆိုျခင္းမွာလည္း အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။

ဥပမာအားျဖင့္ မီဒီယာ ဥပေဒနွင့္ ပံုနိပ္ဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲမႈကို ျပန္ၾကည့္လွ်င္ ျပန္ၾကားေရး ဌာနက ပံုႏွိပ္ဥပေဒ မူၾကမ္းကို ေရးဆြဲသည္၊ သမၼတက တာ၀န္ေပးထားေသာ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီကလည္း မီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းကို ေရးဆြဲသည္။ ထိုဥပေဒၾကမ္း ႏွစ္ခု ၀ိေရာဓိမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနသည္ ျပည္သူ၏ ဆႏၵထက္ ၎၏ မူလ စနစ္ေဟာင္းမ်ားကို ဦးစားေပးသည္။ တနည္း ဆိုရေသာ္ “မူလ အခြင့္အေရး”၊ “မူလ လုပ္ပိုင္ခြင့္” မ်ားကို လက္မလႊတ္ခ်င္သည့္ သေဘာရွိသည္။ (“စာေပထုတ္ေ၀မႈမ်ားကို မွတ္ပံုတင္ အရာရွိက ဥပေဒနွင့္ ညီ/မညီ စစ္ေဆးမည္” ဟူေသာ အခ်က္ကို ၾကည့္လွ်င္ မူလ စာေပစိစစ္ေရး ႐ံုး၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ျပန္ကိုင္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။)

တဖန္ လႊတ္ေတာ္က ျပည္သူနွင့္နီးစပ္သည္ ဟူေသာ အခ်က္မွာ မွန္႐ံုမက ျဖစ္ကိုျဖစ္ရမည့္ ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္သည္ ျပည္သူေရြးေကာက္၍ ေရာက္လာသည့္ ေနရာျဖစ္သည္။ ျပည္သူကို မ်က္ကြယ္ မျပဳသင့္။ ျပည္သူ႔ၾကား ၀င္ေရာက္ၿပီး ျပည္သူ႔ဘ၀ နားလည္ရန္ လိုသည္။ ျပည္သူ႔ သေဘာထားကို ေလ့လာေနရန္ လိုသည္။ ထိုသေဘာထားမ်ားကို လႊတ္ေတာ္မွာ တင္ျပမွ “ျပည္သူ႔အသံ လႊတ္ေတာ္အသံ” ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္နွင့္ ညီေပလိမ့္မည္။ (ယခု ၿမိဳ႕နယ္အမ်ားစုတြင္ မိမိတို႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ကို ျမင္ပင္ မျမင္ဖူးၾက ဟု သိရသည္။ ႀကီးစြာေသာ အမွား၊ ႀကီးစြာေသာ ေက်းဇူးကန္းမႈ ျဖစ္၏။)

သို႔ရာတြင္ ဤေနရာ၌ မီဒီယာမ်ားက တာ၀န္ေက်ၾကသည္။

အေရးကိစၥ တခုႀကံဳလွွ်င္ ျပည္သူ႔ထံ ခ်ဥ္းကပ္သည္။ သေဘာထား ရယူသည္။ တင္ျပသည္။ ေဆြးေႏြးျငင္းခုံၿပီး အေျဖရွာၾကသည္။ ဧရာ၀တီ ျမစ္ဆံုကိစၥ၊ မီဒီယာဥပေဒၾကမ္း ကိစၥ၊ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း ကိစၥမ်ားတြင္ မီဒီယာမ်ားဘက္မွ အင္ႏွင့္အားႏွင့္ မီးကုန္ယမ္းကုန္ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသျဖင့္ ျပည္သူ႔ အလိုက် ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထို႔အတူပင္ မည္သည့္ ဥပေဒကိုျဖစ္ေစ အမ်ားျမင္သာေအာင္လုပ္ၿပီး အမ်ား ပါ၀င္ေဆြးေႏြးၾကရန္ လိုသည္။ ဤစနစ္သည္ ဒီမိုကေရစီ စစ္စစ္ျဖစ္၏။

ယင္းသို႔ ေ၀ဖန္ေဆြးေႏြးေရးတြင္ မီဒီယာသည္ ကိရိယာတခုျဖစ္ၿပီး အေျခခံက်က် ပါ၀င္ရမည့္ သူမ်ားကား အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ျဖစ္၏။ ယခုအခါ ဘာသာရပ္အလိုက္၊ လူ႔အလႊာအလိုက္ သေဘာထားတူသူတို႔ စုစည္းၾကေသာ အသင္းအဖြဲ႔ ကြန္ရက္မ်ားစြာ ထြက္ေပၚေနသည္။ ေကာင္းေသာ လကၡဏာပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ စိတ္၀င္စားလာၿပီး ကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္ေဆြးေႏြး ၾကေသာအခါ ကြဲျပားမႈမ်ား ပဋိပကၡမ်ား နည္းလာသည္။ စုေပါင္း ေဆာင္ရြက္တတ္လာသည္။ အထူးသျဖင့္ စိတ္၀င္စား လမ္းမွားလိုက္ေနၾကေသာ လူငယ္ထုသည္ ဤေကာင္းရာေကာင္းမႈ လုပ္ငန္းမ်ားထဲသို႔ ၀င္လာၾကရာ လူငယ္ထု၏ အနာဂတ္ ေကာင္းလာမွာ ေသခ်ာသည္။

လူငယ္ထုသည္ မေကာင္းမႈအစား လူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံေရးမ်ား ဘက္သို႔ ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ျခင္းျဖင့္ နိုင္ငံ့ေကာင္းက်ိဳး သယ္ပိုးတတ္႐ံုသာမက အနာဂတ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ရန္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အားေကာင္းေမာင္းသန္ ျဖစ္လာကာ၊ လႊတ္ေတာ္သို႔ အားျဖည့္ေပးေသာ လမ္းေၾကာင္းမွန္ ေပၚေပါက္ျခင္းသည္လည္း ေပၚထြန္းလာမည္ ျဖစ္ေပသည္။

“လမ္းေၾကာင္းမွန္” ဟု ဆိုရာတြင္ လူထုအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက လူထုနွင့္ တသားတည္း ရွိေနသျဖင့္ လူထု၏ လိုအပ္ခ်က္ကို အသိဆံုး ျဖစ္သည္။ လူထု၏ ခံစားခ်က္ကို အထင္ဟပ္နိုင္ဆံုး ျဖစ္သည္။ ထိုခံစားခ်က္၊ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေဖာ္ထုတ္ၾကရသည္။ ေဖာ္ထုတ္႐ံုနွင့္လည္း မၿပီးေသး၊ မိမိတို႔ လိုလားခ်က္မ်ားအျဖစ္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထံ တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊ မီဒီယာမ်ားမွ တဆင့္ျဖစ္ေစ တင္ျပၾကရသည္။ သို႔မွသာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ၎တို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အသံုးျပဳၿပီး လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းသို႔ တိုက္႐ိုက္ တင္သြင္းနိုင္ၾကေပမည္။

လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား မိမိတို႔ လူထုသေဘာထားကို လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းေပးပါရန္ ခ်ဥ္းကပ္ျခင္းကို Lobby လုပ္သည္ဟု ေခၚသည္။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံႀကီးမ်ားရွိ Lobby ေခၚ ခန္းမႀကီးသို႔ အရပ္သားမ်ား သြားေရာက္ကာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား တင္ျပတိုက္တြန္းေလ့ ရွိၾကသျဖင့္ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းကို Lobby လုပ္သည္ ဟု ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္၏။

သို႔ျဖစ္ရာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးတင္ေမာင္ဦး ေျပာသကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံအတြက္အေရးႀကီးေသာ ဥပေဒၾကမ္းမ်ား ေရးဆြဲျခင္းကို လူထုႏွင့္ အလွမ္းေ၀းေသာ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက ေရးဆြဲျခင္းထက္ လူထုနွင့္နီးစပ္ေသာ လႊတ္ေတာ္က ေရးဆြဲျခင္းကသာ ပို၍သင့္ေတာ္သည္ ဟူေသာ အဆိုကို ေထာက္ခံရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ထိုသို႔ လႊတ္ေတာ္က လမ္းေၾကာင္းမွန္ ေရးဆြဲနိုင္ေရးအတြက္ လူထုကိုယ္စားျပဳ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ပံ့ပိုးရမည္ ျဖစ္ရာ ထိုအဖြဲ႔အစည္းမ်ား ကိုယ္တိုင္က ခိုင္မာေတာင့္တင္းၿပီး ထက္ျမက္သြက္လက္ဖို႔ လိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ လမ္းေၾကာင္း အတြက္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္္းမ်ား ပိုမိုအေရးပါလာၿပီ ဟုလည္း ဆိုခ်င္ပါသည္။ ။

No comments:

Post a Comment