Saturday, February 1, 2014

“အာေဟး” သံ ပဲ့တင္ထပ္သည့္ နာဂပြဲေတာ္

နန္းဆိုင္ႏြမ္

ျမဴခိုးမ်ား အံု႔ဆိုင္းေနသည့္ နာဂ ေတာင္တန္းမ်ား ေနာက္ခံတြင္ ေအာင္တံခြန္ဝါးလံုးကို ထမ္းလာသည့္ နာဂတိုင္းရင္းသားမ်ား ဟစ္ေႂကြးလိုက္ေသာ “အာေဟး”၊ “အာေဟး” ဆိုသည့္ နာဂ ဘာသာစကားျဖင့္ ေကာင္းခ်ီးေပးသံ ပ်ံ႕လြင့္လ်က္ ရွိသည္။ ေကာင္းခ်ီးေပးသံႏွင့္အတူ နာဂတိုင္းရင္းသားမ်ား ေအာင္တံခြန္ ဝါးလံုးကို စိုက္ထူလိုက္ၾကသည္။

အပူခ်ိန္ ၁၆ ဒီဂရီ စင္တီဂရိတ္၊ ခ်မ္းေအးသည့္ ရာသီဥတုတြင္ နာဂ တိုင္းရင္းသားမ်ားက ႐ိုးရာ အဝတ္အစားမ်ား ကိုယ္စီ ဝတ္ဆင္ထားၾကၿပီး ပြဲေတာ္သို႔ ခ်ီတက္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ပြဲေတာ္သို႔ခ်ီတက္လာရာတြင္လည္း “အာေဟး”၊ “အာေဟး” ဆိုသည့္ ျမန္မာ ဘာသာစကားအရ “မဂၤလာရွိပါေစ” ၊ “ေကာင္းခ်ီးေပးပါ” ဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္ကို ျမည္တမ္း ေအာ္ဟစ္လာၾကသည္။

နာဂ ႐ိုးရာပြဲေတာ္သို႔ နာဂ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္ရ ေဒသျဖစ္သည့္ လရွီးၿမိဳ႕၊ လဟယ္ၿမိဳ႕ႏွင့္ နန္းယြန္းၿမိဳ႕မ်ားတြင္ အလွည့္က် က်င္းပၾကသည္။ ယခုႏွစ္သည္ နန္းယြန္းၿမိဳ႕တြင္ အလွည့္က်သည့္ႏွစ္ ျဖစ္သည္။

နာဂတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္း ၁၀ဝ ေက်ာ္ ရွိၿပီး လူမ်ိဳးႀကီး အုပ္စု ၅၀ ေက်ာ္တို႔သည္ ႐ိုးရာ ဝတ္စံုမွာလည္း တဖြဲ႕ႏွင့္တဖြဲ႕ တူညီမႈမရွိသည့္အျပင္ ဘာသာစကားမွာလည္း ကြဲလြဲမႈမ်ား ရွိေနသည္ဟု သိရသည္။

နာဂတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ဝတ္စံုတြင္ ဆင္ယင္ ထားသည့္ တန္ဆာမ်ားမွာ ေတာတြင္းမွ ရသည့္ သားေကာင္မ်ား၏ ပစၥည္းမ်ား၊ အဓိကအားျဖင့္ အစြယ္မ်ားျဖင့္ အလွဆင္ထားၿပီး အမ်ိဳးသားမ်ား၏ ဦးထုပ္တြင္ ေအာက္ခ်င္းငွက္ အေမြးမ်ားျဖင့္ တန္ ဆာဆင္ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

“ေအာင္တံခြန္စိုက္ရတဲ့ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ အရင္က စစ္ပြဲမွာ ေအာင္ပြဲခံတဲ့ အထိမ္းအမွတ္ အေနနဲ႔ စိုက္ထူတာပါ” ဟု ဒံုဟီးမ်ိဳးႏြယ္စု နာဂ တိုင္းရင္းသား ဦးေက်ာ္ေမာင္က ဧရာဝတီသို႔ ေျပာ ျပသည္။

ပြဲေတာ္က်င္းပရာ ေဒသသို႔ တျခားမွ လာေရာက္သည့္ နာဂ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္မႈ ခက္ခဲသျဖင့္ လမ္းေလွ်ာက္ကာ လမ္းတြင္ပင္ ႏွစ္ညအိပ္၊ သံုးညအိပ္၊ ေလးညအိပ္ စသည္ျဖင့္ လာခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။

“က်ေနာ္တို႔ နာဂ ပြဲေတာ္ကို ႏွစ္စဥ္ စည္ကား သိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ရြာကေန လာတာပါ။ နန္းယြန္းကို ေရာက္ဖို႔အတြက္ ႏွစ္ရက္ေလာက္ လမ္းေလွ်ာက္လာရပါတယ္” ဟု လဟယ္ၿမိဳ႕နယ္မွ အကအဖြဲ႕ ျဖစ္သည့္ လိုင္ေနာင္း နာဂ တိုင္းရင္းသားတဦးက ဧရာဝတီသို႔ ေျပာသည္။

နာဂ ေတာင္တန္းတြင္ ကားလမ္းမ်ား မရွိ သျဖင့္ လမ္းေလွ်ာက္ခဲ့ရေၾကာင္း၊ ညတြင္လည္း ႀကံဳရာရြာတြင္ အိပ္စက္ကာလာခဲ့ရေၾကာင္း၊ ႐ိုးရာ ပြဲေတာ္အတြက္လာရသျဖင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ေၾကာင္း လိုင္ေနာင္း နာဂ တိုင္းရင္းသားက ဆိုသည္။

“က်ေနာ္တို႔ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္မွာ အိမ္တိုင္း လိုလို ေခါင္ရည္ေတြ လုပ္ၾကတယ္။ အသိရွိတဲ့ အိမ္ ေရွ႕မွာ အာေဟး၊ အာေဟးလို႔ သံုးခါေအာ္လိုက္ရင္ ေခါင္ရည္ တိုက္တယ္။ ႏွစ္သစ္မဂၤလာပါ ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ေပါ့”ဟု ၄င္းက ေျပာျပသည္။

ယခုႏွစ္ နန္းယြန္းၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပသည့္ နာဂ ပြဲေတာ္တြင္ နာဂ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ျပခန္းမ်ား၊ သစ္ေတာဌာနမွ ျပခန္း၊ ျပန္ၾကားေရးဌာန ျပခန္း၊ မူးယစ္ေဆးဝါး ျပခန္း၊ က်န္းမာေရးဌာန ျပခန္းႏွင့္ ကေလးသူငယ္ အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ျပခန္း စသည့္ ျပခန္းမ်ားအျပင္ နာဂတိုင္းရင္းသားမ်ား အထြတ္ အျမတ္ထားသည့္ ပန္အိမ္ဟု ေခၚေသာ အေဆာင္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ပန္အိမ္ဆိုသည္မွာ လူစုလူေဝး လုပ္ႏိုင္သည့္ တဲႀကီးတတဲျဖစ္ၿပီး ထိုတဲထဲတြင္ သစ္ပင္ပင္စည္ႀကီး တခုကို အေခါင္းထြင္းေဖာက္၍ ခ်ထားသည္။ သာေရး၊ နာေရးကိစၥ တခုခုအတြက္ လူစုေစလိုလွ်င္ ေခါင္းေလာင္းထိုးသည့္ တုတ္ႏွင့္ ဆင္တူေသာ တုတ္ေခ်ာင္းမ်ားျဖင့္ သစ္ေခါင္းလံုး ႀကီးကို ထုကာ အသံေပးလိုက္ပါက တရြာလံုး ထို ပန္အိမ္တြင္ လာေရာက္ စု႐ံုးၾကရသည္။ သာေရး၊ နာေရး တခုႏွင့္တခု ထြက္ေပၚရသည့္အသံ ကြာျခား ေၾကာင္း သိရသည္။

“ဒီလို ပြဲေတာ္ရက္မွာ က်ေနာ္တို႔ နာဂ လူမ်ိဳးစံု ေတြ႕ရတာပါ။ က်ေနာ္တို႔ လူငယ္ေတြလည္း စံုေတာ့ တဦးနဲ႔ တဦး တိုင္ပင္စရာရွိတာေတြ တိုင္ပင္ၿပီးေတာ့ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ ေဆြးေႏြးတာေတြ လုပ္လို႔ ရတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ နာဂေဒသက ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အရမ္း အားနည္းေနေသးတယ္” ဟု ပန္ေဆာင္ၿမိဳ႕နယ္မွ ကိုခ်င္းေမာင္က ဧရာဝတီသို႔ ေျပာသည္။

နာဂေတာင္တန္း ေဒသတြင္ အစစအရာရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ နည္းေနေၾကာင္း၊ တဦးႏွင့္တဦး ေတြ႕ဆံုရန္ လည္း အလြန္ခက္ခဲသျဖင့္ ပြဲေတာ္ရာသီ ေရာက္မွ သာ အားလံုး စံုလင္စြာ ေတြ႕ရသျဖင့္ အလြန္ပင္ ဝမ္းသာေၾကာင္း၊ လူငယ္မ်ားသည္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရး တိုးတက္လာေစရန္ႏွင့္ တဦးႏွင့္တဦး စည္းလံုး ညီၫြတ္မႈရရန္ ေဆြးေႏြးဖို႔ရွိေၾကာင္း ကိုခ်င္းေမာင္ က ထပ္ေလာင္း ဆိုသည္။

နာဂ ႐ိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို လုပ္ေဆာင္ ရသည့္ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ နာဂ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္း အစဥ္အလာမ်ား၊ ယဥ္ ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ေစေရး အတြက္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္၊ နာဂ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္၍ ထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္၊ နာဂ တိုင္း ရင္းသား လူမ်ိဳးစုမ်ားအၾကား ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈႏွင့္ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈမ်ား ပိုမိုရရွိလာႏိုင္ေစရန္၊ နာဂေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ နာဂတိုင္းရင္း သားမ်ား အင္တိုက္အားတိုက္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ သြားႏိုင္ရန္ႏွင့္ နာဂ မ်ိဳးႏြယ္စု အခ်င္းခ်င္း ရင္းႏွီး ခ်စ္ၾကည္မႈကို အေျခခံ၍ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုး ညီညြတ္ေရးေဖာ္ေဆာင္ကာ ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္ ထြန္းကားလာေစရန္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

နာဂတိုင္းရင္းသား ဗဟိုေကာ္မတီ ဥကၠ႒ ဦးရဲေအာင္က “နာဂပြဲေတာ္ကို ေရွးယခင္ကတည္းက ရြာအလိုက္ လူမ်ိဳးစုအလိုက္ ေကာက္ပဲသီးႏွံ ရိတ္ သိမ္းၿပီးခ်ိန္ ဒီဇင္ဘာ၊ ဇန္နဝါရီမွာ အစဥ္အဆက္ က်င္းပခဲ့တာပါ။ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္က စၿပီး နာဂေဒသမွာ ရွိတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းမွာ အလွည့္က် က်င္းပခဲ့တာ ဒီႏွစ္ဆိုရင္ ၂၃ ႏွစ္ရွိပါၿပီ” ဟု ဆိုသည္။

နာဂ ပြဲေတာ္သည္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား စိတ္ဝင္ စားသည့္ ပြဲေတာ္တရပ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္ ပြဲေတာ္ရာသီေရာက္တိုင္း ကမၻာလွည့္ ခရီးသြားမ်ား အတြက္ ခရီးသြားဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္ ေပးေနေၾကာင္း၊ နာဂပြဲေတာ္ကိုသာမက နာဂ႐ိုးရာ လူေနမႈပံုစံကိုလည္း ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားက စိတ္ဝင္ စားေၾကာင္း၊ နာဂေဒသသည္ ခရီးသြား လုပ္ငန္း အတြက္ စိတ္ဝင္းစားစရာေနရာ ျဖစ္ေသာ္လည္း လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအတြက္ ခက္ခဲေနေၾကာင္း၊ ယခုႏွစ္ပြဲေတာ္ကို ယခင္ႏွစ္ကထက္ ႏိုင္ငံျခားသား မ်ား ပိုမိုလာေရာက္ေလ့လာသည္ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း ဒိုင္မြန္းပဲေလ့ ခရီးသြားဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမွ ေဒၚ မီမီဝင္းက ဧရာဝတီသို႔ ေျပာသည္။

နာဂပြဲေတာ္တရပ္လံုးတြင္ နာဂတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးႏြယ္မ်ားသည္ မိမိတို႔၏ ႐ိုးရာအကမ်ားျဖင့္ ကျပေဖ်ာ္ေျဖၾကၿပီး ညေနပိုင္းတြင္ ရိုးရာမီးပံုပြဲႏွင့္ အတူ အကျဖင့္ေဖ်ာ္ေျဖကာ ႐ိုးရာ အစားအေသာက္ မ်ားျဖစ္သည့္ ေခါင္ရည္ႏွင့္ ငါးခ်င္းေထာင္း၊ ဆတ္ သားႏွင့္ ႏြားေနာက္သားမ်ားကိုလည္း မီးပံုပြဲသို႔ လာေရာက္သည့္ပရိသတ္မ်ားကို တည္ခင္းေကြ်းေမြး သည္။

နာဂပြဲေတာ္သို႔ လာေရာက္သည့္ ေဒသ အသီးသီးမွ ပရိသတ္မ်ားႏွင့္ အက ကိုယ္စားလွယ္ မ်ား အားလံုးကိုလည္း ရိကၡာေပးေဝငွမႈမ်ားရွိေၾကာင္း သိရသည္။

နာဂ တိုင္းရင္းသား ေအဇုန္းက “ပြဲေတာ္ကို လာတဲ့သူတိုင္းကို တဦးကို ဆန္ႏွစ္လံုးနဲ႔ အသား ႏွစ္တံုးဆီ၊ အက အဖြဲ႕ကိုေတာ့ တဦးကို ဆန္သံုးလံုးနဲ႔ အသားႏွစ္တံုးစီ ေပးပါတယ္။ ႏွစ္စဥ္ အဲဒီလိုပဲ ေပးပါတယ္” ဟု ေျပာျပသည္။

နာဂတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႐ိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ကို ေရွးပေဝသဏီကတည္းက နာဂရြာတိုင္း တြင္ က်င္းပခဲ့ၿပီး ႏွစ္သစ္ကူးကို မိ႐ိုးဖလာ ေတာင္ ယာလုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္တို႔မွ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား ရိတ္သိမ္းၿပီး ေနာင္ႏွစ္ ေတာင္ ယာ လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္မဝင္မီ က်င္းပၾကသည္။

တရြာႏွင့္တရြာ ပြဲေတာ္ရက္ မတိုက္ဆိုင္ရန္ က်င္းပခဲ့ေၾကာင္း၊ နာဂ ႐ိုးရာႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္သည္ နာဂ တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ အေရးႀကီးၿပီး အထြတ္အျမတ္ထားသည့္ ပြဲႀကီးလည္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ တႏွစ္ပတ္လံုး ေတြ႕ႀကံဳခဲ့ရသည့္ အေတြ႕အႀကံဳမ်ား ကို ဖလွယ္ၾက၊ ေဆြးေႏြးၾကၿပီး လာမည့္ႏွစ္သစ္တြင္ လုပ္ကိုင္ၾကမည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ဤပြဲေတာ္ႀကီးတြင္ တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြး ၾကေၾကာင္း သိရသည္။

ထိုပြဲေတာ္တြင္ တႏွစ္တာ အေတြ႕အႀကံဳမွ ရရွိ ခဲ့ၾကသည့္ အက်ိဳးရလဒ္မ်ားကို ႏွီးေႏွာဖလွယ္ၾကၿပီး အေရာင္းအဝယ္မ်ားမွေပးရန္ ေျြကးၿမီမ်ားကို ရွင္း လင္းၾကေၾကာင္း၊ လာမည့္ ႏွစ္သစ္တြင္ ေကာက္ပဲ သီးႏွံ ေပါမ်ားပါေစေၾကာင္းႏွင့္ ရာသီဥတု ေကာင္း မြန္ေစေၾကာင္း၊ အဖ်ားအနာ ကင္းေဝးၿပီး က်န္းမာ သုခ ရွိပါေစေၾကာင္းလည္း ဆုေတာင္းၾကသည္။

ပြဲေတာ္မွာ ရပ္ေဝးရပ္နီးမိသားစုမ်ား ေဆြးမ်ိဳး မိတ္သဂၤဟမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးေပ်ာ္ရႊင္ၾကရေၾကာင္း နာဂ တိုင္းရင္းသူတဦးျဖစ္သည့္ ေဒၚရြယ္ရြယ္ မယ္ရီဆန္းက ရွင္းျပသည္။

“ပြဲေတာ္မွာ တႏွစ္လံုး အခက္အခဲေတြ တင္ျပ ၿပီး တႏွစ္တာ ေအာင္ျမင္မႈကို ဂုဏ္ယူၾကတယ္။ တဦးနဲ႔တဦး ေနာက္ေျပာင္ၾက၊ ကခုန္ စားေသာက္ၾက ၿပီး မေျပလည္တဲ့ ျပႆနာေတြကို ဖယ္ေဖ်ာက္ၾက တာေပါ့။ တဦးကိုတဦး ခ်စ္ၾကည္မႈရေအာင္ က်င္းပ တဲ့ ပြဲေတာ္ပါ” ဟု သူက ေျပာသည္။

႐ိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ယခင္က တရြာစီ က်င္းပခဲ့ရာမွ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈ၊ စည္းလံုးမႈ အား ေကာင္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ ၁၉၅၆ ခုနစ္မွ စၿပီး တခ်ိဳ႕ ေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ေက်းရြာအဆင့္၊ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ ပြဲေတာ္မ်ားကို က်င္းပႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ က စတင္၍ ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္းစံုတြင္ နာဂစု အႀကီး အကဲမ်ား ညႇိႏိႈင္းခဲ့ၾကၿပီး အရပ္ေဒသတိုင္းတြင္ တရြာတရပ္စီအစား ႏွစ္စဥ္ ဇန္နဝါရီလ ၁၅ ရက္ ေန႔ကို နာဂ ႐ိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ ပြဲေတာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ၁၄ ရက္ေန႔ႏွင့္ ၁၅ ရက္ေန႔ ႏွစ္ရက္ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ကစၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္၏ ပံ့ပိုးကူညီမႈကို ရယူ၍ က်င္းပေနေၾကာင္း သိရသည္။

နာဂရိုးရာပြဲေတာ္သို႔ ႏိုင္ငံျခားသား ခရီးသြား ဧည့္သည့္ ၄၁ ဦးႏွင့္ ပြဲေတာ္သို႔ လာေရာက္သည့္ ရပ္နီး ရပ္ေဝးမွ ဧည့္သည္ေတာ္ ႏွစ္ေထာင္နီးပါးခန္႔ တက္ေရာက္ခဲ့ေၾကာင္း နာဂ ႐ိုးရာပြဲေတာ္ ျပန္ၾကား ေရးဌာန၏စာရင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

နာဂ ႐ိုးရာပြဲေတာ္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေန႔ ဇန္နဝါရီ ၁၅ ရက္ေန႔ ညေနပိုင္းတြင္ မီးပံုပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ကာ ပြဲေတာ္သို႔ လာေရာက္ ၾကည့္႐ႈသည့္ ပရိသတ္မ်ားပါ မီးပံုပြဲတြင္ ဝင္ေရာက္ ကခုန္ၾက၊ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကၿပီး ပြဲေတာ္ကို အဆံုးသတ္လိုက္သည္။ “အာေဟး အာေဟး၊ အာေဟး” ဆိုသည့္အသံက နာဂ ေတာင္ တန္းမ်ားတေလွ်ာက္ ပဲ့တင္ထပ္လ်က္ ရွိေနသည္။

No comments:

Post a Comment