Saturday, May 31, 2014

သင့္ေလ်ာ္မည့္ ဖက္ဒရယ္ ပံုစံကို ရွာေဖြျခင္း

ဘာေတးလင့္တနာ

ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အတုိက္အခံမ်ားၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈမ်ား ခရီးမေရာက္ဘဲ ျဖစ္ေနရျခင္းအတြက္ အေၾကာင္းျပခ်က္တခု ရွိပါသည္။ ၂ ဘက္လံုးက ရရွိႏိုင္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ထားျခင္းမ်ားက အေျခခံအားျဖင့္ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲေနၾက၍ ျဖစ္သည္။

အစိုးရ လိုခ်င္ေသာအရာက တႏိုင္ငံလံုး အတိုင္းအတာျဖင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး ျဖစ္သည္။ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲၿပီးလွ်င္ အုပ္စုအသီးသီးက ၎တို႔၏ သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းလဲၿပီးေနာက္ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ဖို႔ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ေရြးေကာက္ခံရလွ်င္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ႏိုင္ငံေရးကိစၥမ်ား ေဆြးေႏြးဖို႔ ျဖစ္သည္။

ဗမာ မဟုတ္သည့္ တိုင္းသားအဖြဲ႔မ်ားဘက္ကမူ တႏိုင္ငံလံုး အတိုင္းအတာျဖင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း မျပဳမီ ႏိုင္ငံေရးအရ ေဆြးေႏြးလိုၾကသည္။ ပို၍ အေရးႀကီးသည္မွာ သူတို႔က ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းယူခဲ့သည့္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတိုင္မီက ရွိခဲ့သည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု စနစ္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးကို ဦးတည္သည့္ ပထမေျခလွမ္းအျဖစ္ ႐ႈျမင္ထားၾကသည္။

သို႔ေသာ္လည္း အစိုးရ၏ ေနာက္တြင္ ရပ္တည္ေနေသာ စစ္တပ္က ဖက္ဒရယ္စနစ္သည္ တိုင္းျပည္ကို အစိတ္စိတ္ အမႊာမႊာ ၿပိဳကြဲေစမည့္ ပထမေျခလွမ္းတရပ္ဟု ယူၿပီး လက္မခံႏိုင္ျဖစ္ေနသည္။ တိက်ေသခ်ာေသာ ႏိုင္ငံေရးကိစၥမ်ားကို လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ေသာ္လည္း ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရးသည္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒတြင္ အခိုင္အမာ ထည့္သြင္းထားသည့္ အေျခခံမူ ၆ ရပ္တြင္ တခုအပါအ၀င္ ျဖစ္ေနသည္။

အျခားတဘက္တြင္လည္း တိုင္းရင္းသား အတိုက္အခံအဖြဲ႔မ်ားက သူတို႔လိုခ်င္သည့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို ရွင္းလင္း သဲကြဲေအာင္ ထုတ္ေဖာ္ မျပႏိုင္ၾကေသးေပ။ သူတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံကို မည္ကဲ့သို႔ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုမ်ိဳး ျဖစ္ေစခ်င္ပါသနည္း။ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္ အစိုးရမ်ားၾကားတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာကို မည္သို႔ ခြဲေ၀ႏိုင္မည္နည္း။ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အခ်ိဳ႕က စတင္ေျပာဆိုေနၾကၿပီျဖစ္သည့္ “ဖက္ဒရယ္ စစ္တပ္” ဆိုသည္ကို တိတိက်က်မည္သို႔ သတ္မွတ္ႏိုင္မည္နည္း။ အဆိုပါ ျပႆနာမ်ားကို ရွင္းလင္းႏိုင္လွ်င္ပင္ ျမန္မာစစ္တပ္၏ ဖက္ဒရယ္စနစ္အေပၚ ထားရွိသည့္ စိတ္ထားကို ေျပာင္းလဲရန္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အနည္းငယ္မွ်သာ သို႔မဟုတ္ လံုး၀မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနသည္။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ကေနဒါ၊ ဂ်ာမနီ ႏွင့္ လူမ်ိဳးစံုသည့္ မေလးရွား ႏိုင္ငံအထိ စံျပဳစရာ ပံုစံမ်ားလည္း ေဖာ္ျပခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ရွိသည္။ သို႔ေသာ္လည္း လူမ်ိဳးကြဲျပားမႈအေပၚတြင္ အေျခမခံေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔မ်ားကလည္း ထိုပံုစံမ်ိဳး လိုခ်င္ေနသည္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ အင္ဂလို-ဆက္ဆြန္၊ အိုင္ယာလန္၊ ပိုလန္၊ မကၠဆီကို၊ တ႐ုတ္၊ အီတလီ အစရွိသျဖင့္ လူမ်ိဳးႏွင့္ ခြဲျခားသည့္ျပည္နယ္ မရွိပါ။ ျပည္နယ္ဆိုသည္မွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ျပည္သူမ်ား အလံုးအရင္းျဖင့္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ေနရာမ်ားကို ပထ၀ီနည္းအရ ပိုင္းျခားထားျခင္းသာ ျဖစ္သည္။

ကေနဒါ ႏိုင္ငံတြင္ ျပင္သစ္စကား ေျပာသူအမ်ားစုရွိသည့္ ကြိဘက္ (Quebec) ေဒသရွိၿပီး ႐ံုးသံုးဘာသာစကား အျဖစ္ အဂၤလိပ္ႏွင့္ ျပင္သစ္ဘာသာ၂ မ်ိဳးလံုး သံုးစြဲသည္။ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္ အင္ႏ်ဴး၀စ္ (ကေနဒါႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ အက္စ္ကီးမိုး လူမ်ိဳးစုတခု) ဘာသာစကား အဓိကသံုးစြဲသည့္ အေနာက္ေျမာက္ ေဒသမ်ားသည္ Nunavut ေဒသသစ္ ျဖစ္လာသည္။ ထို႔ျပင္ ကေနဒါတြင္ တျခားေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသမ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ကေနဒါႏိုင္ငံသည္ အေမရိကန္ကဲ့သို႔ပင္ ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာသည့္ အုပ္စု အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ တည္ေထာင္ထားျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း လူမ်ိဳးစုကို အေျခခံထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္နယ္စနစ္ကို က်င့္သံုးျခင္း မရွိပါ။

မေလးရွားႏိုင္ငံသည္ လူမ်ိဳးစံုသည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ္လည္း ၎၏ ဖက္ဒရယ္စနစ္တြင္ မေလး၊ တ႐ုတ္ ႏွင့္ အိႏၵိယ ျပည္နယ္မ်ား မပါ၀င္ပါ။ မေလးရွားႏိုင္ငံ၏ ဖက္ဒရယ္စနစ္သည္ မေလးရွား႐ိုးရာ စူလတန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ရင္ခြင္ပုိက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မ်ားကို အေျခခံထားသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မေလးရွားႏိုင္ငံ၏ ျပည္နယ္ ၁၃ ခုတြင္ လူမ်ိဳးစု အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနသည္။ မေလးရွားႏိုင္ငံက ဖက္ဒရယ္ သမၼတႏိုင္ငံတခု ျဖစ္သည့္ ဂ်ာမနီ ႏို္င္ငံႏွင့္ ဆင္တူသည္။ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံသည္ ၁၉ ရာစုေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ဘုရင့္ႏိုင္ငံေဟာင္းမ်ား၊ မင္းညီမင္းသားမ်ား ပိုင္ဆိုင္သည့္ နယ္ေျမမ်ားကို ေပါင္းစု၍ တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတခုတည္းအျဖစ္ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ္လည္း လူမ်ိဳးေပါင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းမႈတြင္ ဂ်ာမန္လူမ်ိဳးမ်ားက ၾသဇာလႊမ္းမိုးထားသည္။

လက္ေတြ႔တြင္ လူမ်ိဳး သို႔မဟုတ္ ဘာသာစကားကို အေျချပဳ၍ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ျပည္ထာင္စု အလြန္နည္းပါးသည္။ တခုမွာ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္က ၿပိဳကြဲခဲ့ေသာ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္သည္။ ေနာက္တခုမွာ ၁၉၉၀ ႏွစ္မ်ား၌ ကြဲျပားေသာ လူမ်ိဳးစု အဖြဲ႔မ်ားအတြင္း ခါးသီးသည့္ တိုက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီးေနာက္ ၿပိဳလဲခဲ့ရသည့္ ယူဂိုဆလားဗီးယား ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္သည္။ တတိယ တခုမွာ ဘယ္လ္ဂ်ီယံႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ဘယ္လ္ဂ်ီယံ ႏိုင္ငံတြင္ ဒတ္ခ်္ဘာသာစကား ေျပာသည့္ ဖလက္မစ္ခ်္မ်ားႏွင့္ ျပင္သစ္စကားေျပာသည့္ ၀ါလိုနီယာမ်ား ဟူ၍ အဓိကလူမ်ိဳးစု ၂ ခု သာရွိသည္။ အေရွ႕ဖက္ပိုင္းတြင္ ဂ်ာမန္စကားေျပာသည့္ အသိုင္းအ၀ိုင္းငယ္ တခုရွိသည္။ လူမ်ိဳးစု အေရအတြက္ နည္းေသာ္လည္း ဘယ္လ္ဂ်ီယံႏိုင္ငံသည္ အလုပ္လုပ္မည့္ ဗဟိုအစိုးရမ်ား ဖြဲ႔စည္းေရးကို မဆိုထားႏွင့္ ညီညြတ္မႈကို ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ေရး အတြက္ပင္ ျပႆနာမ်ား ဆက္တိုက္ ႀကံဳေတြ႔ေနရသည္။

ဤသို႔ဆိုပါလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတုယူ လိုက္နာႏိုင္မည့္ ေအာင္ျမင္ေသာ ပံုစံတခု ရွိႏိုင္ပါမည္လား။ အိႏၵိယတခုထဲသာ ရွိမည္ဟု ယူဆရပါသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု၊ ဖက္ဒရယ္၀ါဒ စသည္ျဖင့္ ရည္ညႊန္းေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း ျပည္နယ္ ၂၈ ခုႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမ ၇ ခုရွိေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ အေျခခံ ဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္ပံုသည္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား အတြက္ ဥပေဒျပဳရန္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားသို႔ အခြင့္အာဏာေပးေသာ စာရင္း ၃ ခု ပါ၀င္သည္။ ဥပမာျပရလွ်င္ ျပည္နယ္တိုင္း၌ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ထားသည့္ ဥပေဒျပဳ အဖြဲ႔အစည္းရွိၿပီး ကိုယ္ပိုင္ ႐ံုးသံုးဘာသာစကားႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ရဲတပ္ဖြဲ႔ ရွိသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ကာကြယ္ေရးသည္ ဗဟို အစိုးရ၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယ စစ္တပ္တြင္ တိုင္းရင္းသား တပ္ဖြဲ႔မ်ားရွိေသာ္လည္း ဖက္ဒရယ္စစ္တပ္ မဟုတ္ပါ။ အားလံုးက ဗဟို၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ ရွိေနသည္။ အျခားပံုစံမ်ားက အလုပ္ျဖစ္မည္ မဟုတ္ပါ။ တတိယစာရင္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ျပည္နယ္ ၂ ခုလံုးက ဥပေဒျပဳႏိုင္သည့္ အေၾကာင္းကိစၥမ်ား ပါ၀င္သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ျပည္တြင္း လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း အေတာ္ေလး ဟန္ခ်က္မွ်တ၍ အလုပ္ျဖစ္ပါသည္။ ဆိုဗီယက္ႏွင့္ ယူဂိုဆလားဗီးယားတို႔ကဲ့သို႔ ၿပိဳကြဲသြားခဲ့ျခင္း မရွိသလို ဘယ္လ္ဂ်ီယံ ႏိုင္ငံကဲ့သို႔ အလုပ္မတြင္ျခင္းမ်ိဳးလည္း မရွိပါ။

သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံက အိႏၵိယပံုစံကို လိုက္မည္ဆိုလွ်င္ ႀကံဳလာမည့္ ျပႆနာမ်ားအတြက္ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု တခုတည္းသာ ေနထိုင္သည့္ ျပည္နယ္ သို႔မဟုတ္ တိုင္းေဒသ မရွိပါ။ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားမ်ားၾကား အုပ္စုကြဲျပားမႈမ်ား ရွိေနသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္လည္း ၁၉၅၀ ႏွစ္မ်ားအတြင္းတြင္ ပအို႔၀္ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္မႈ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ပအို႔၀္ တိုင္းရင္းသားတို႔က ဗဟိုအစိုးရကို ေတာ္လွန္ၾကျခင္း မဟုတ္ေသာ္လည္း ၎တို႔ကို လႊမ္းမိုးထားသည့္ ရွမ္းေစာ္ဘြားမ်ားကို အာခံ ဖီဆန္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ရွမ္းျပည္နယ္၏ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ အေရွ႕ပိုင္းတြင္ လႈပ္ရွားေနေသာ ‘၀’ ျပည္ ေသြးစည္း ညီညြတ္ေရး တပ္မေတာ္ကလည္း သူတို႔လူမ်ိဳးမ်ား အတြက္ သီးျခားျပည္နယ္ လိုခ်င္ေနသည္။ မြန္ျပည္နယ္ တခုလည္း ရွိေသးသည္။ မြန္ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု အမ်ားအျပားႏွင့္ ေရာေႏွာေနထိုင္မႈ အမ်ားဆံုးရွိသည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆံုး ျဖစ္သည့္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ေဆြးေႏြးေရးအတြက္ အေျခခံတခုရွိႏိုင္ ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အနည္းငယ္မွ်သာ ျဖစ္သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ အျဖစ္ဆံုး စာပိုဒ္က အခန္း ၁၀ တြင္ ပါရွိသည့္ ခြဲထြက္ခြင့္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အပိုဒ္အရ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီအျဖစ္မွ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ၁၀ ႏွစ္ၾကာသည့္အခါတြင္ ျပည္နယ္တိုင္းက ျပည္ေထာင္စုမွ ခြဲထြက္ခြင့္ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း တျခားစာပိုဒ္မ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထားခ်က္အရ ထိုအခြင့္အေရးသည္ ကရင္ သို႔မဟုတ္ ကခ်င္ျပည္နယ္မ်ား အတြက္ အသံုးျပဳ၍ မရေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ သေဘာတရားအရဆိုလွ်င္ ရွမ္းျပည္နယ္ႏွင့္ ကယားျပည္နယ္မ်ားသာ ျပည္ေထာင္စုမွ ခြဲထြက္ခြင့္ ရွိေနသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ထိုစာပိုဒ္အတိုင္း လက္ေတြ႔လုပ္ေဆာင္ရမည္ဟု ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဗမာ မဟုတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ား ပူးေပါင္းပါ၀င္လိုမႈ ပိုမ်ားလာေအာင္ ေရးဆြဲစဥ္က ထည့္သြင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ မြန္၊ ခ်င္း ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္မ်ားသည္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွသာ ထူေထာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည့္အတြက္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ အက်ံဳး၀င္ျခင္း မရွိပါ။

၁၉၇၄ ခုႏွစ္တြင္ ျပဌာန္းခဲ့သည့္ အေျခခံဥပေဒတြင္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ႏွစ္ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းယူၿပီးေနာက္ပိုင္း ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရေသာ ဖက္ဒရယ္စနစ္ႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ စသည္တို႔ ကို တားျမစ္မႈမ်ား ပါ၀င္ေနသည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒသည္လည္း ပင္ကိုယ္သေဘာအရ ဖက္ဒရယ္စနစ္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား ကြာျခားမႈမရွိသလို တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားကလည္း အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႔မ်ား သို႔မဟုတ္ အေမရိကန္ႏွင့္ ကေနဒါတို႔မွ လူမ်ိဳးစုကို အေျခမခံေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ေဒသမ်ားမွ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕မ်ားကဲ့သို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာမရွိၾကပါ။

ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာဖက္ဒရယ္သည္ မည္သည့္အသြင္ႏွင့္ တူႏိုင္ပါသနည္း။ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အစီအစဥ္တြင္ ျမန္မာအစိုးရက တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားကို နယ္ျခားေစာင့္ တပ္ဖြဲ႔မ်ားအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ရန္ ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အလြန္မွားယြင္းေသာ စိတ္ကူးတခု ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံ အားလံုးနီးပါးတြင္ နယ္စပ္ လံုၿခံဳေရးသည္ ဗဟိုအစိုးရ၏ တာ၀န္သာျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ထိစပ္ေနသည့္ အိႏၵိယ အေရွ႕ေျမာက္ဖက္ပိုင္း ျပည္နယ္မ်ားတြင္ နယ္စပ္ လံုၿခံဳေရးသည္ စစ္တပ္ မဟုတ္ေသာ အာသံ ေသနတ္ကိုင္တပ္ (Assam Rifles) မ်ား၏ လက္တြင္ရွိၿပီး ၎တို႔ကို နယူးေဒလီၿမိဳ႕ရွိ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးဌာနက ကြပ္ကဲသည္။ ဗဟိုက ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ တျခားနယ္ျခားေစာင့္ တပ္ဖြဲ႔မ်ားလည္း တခါတရံ ေဒသခံရဲတပ္ဖြဲ႕က ကူညီရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း နယ္စပ္ လံုၿခံဳေရးအတြက္ တာ၀န္မယူရပါ။

နာဂလန္း၊ မဏိပူရ၊ မီဇိုရမ္ႏွင့္ တျခား အိႏၵိယျပည္နယ္မ်ားတြင္ ကိုယ္ပိုင္ လက္နက္ကိုင္ ရဲတပ္ဖြဲ႔မ်ားရွိၿပီး သူတို႔ကို သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားက ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲၾကသည္။ အကယ္၍ ထိုစနစ္ကို လက္ခံသံုးစြဲမည္ဆိုလွ်င္ ကခ်င္ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ (KIA) သို႔မဟုတ္ ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ (SSA) တို႔သည္ ကခ်င္ျပည္နယ္ သို႔မဟုတ္ ရွမ္းျပည္ နယ္ လက္နက္ကိုင္ရဲတပ္ဖြဲ႔မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားၾကႏိုင္ေသာ္လည္း နယ္စပ္ဓားျပမ်ား၊ ေမွာင္ခိုသမားမ်ားအျဖစ္ အလြယ္တကူ တံဆိပ္ကပ္ သိကၡာခ်ျခင္း ခံရႏိုင္သည့္ နယ္ျခားေစာင့္ တပ္ဖြဲ႔မ်ားအျဖစ္သို႔ မဟုတ္ပါ။

ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားအေနျဖင့္ အလုပ္ျဖစ္မည့္ ပံုစံတခုရွာေဖြရန္ လိုအပ္ေနပါသည္။ ထို႔ျပင္ အလားအလာ အေကာင္းဆံုး အေျဖက အိႏၵိယ၏ပံုစံကို ေလ့လာျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အမွတ္ရေနရမည့္ အေရးႀကီးသည့္ အခ်က္တခုမွာ ရွမ္း၊ ကခ်င္ ႏွင့္ ခ်င္းတို႔သည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၁၂ ရက္ေန႔က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းႏွင့္ အတူ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္ကာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္တြင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အျပည့္အ၀ ရရွိေရးကို အေျခခံမူအေနျဖင့္ လက္ခံေၾကာင္း ရွင္းလင္းစြာ ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအေျခခံ အခ်က္ေပၚတြင္ပင္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးကို တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္သည္ပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဗမာ မဟုတ္သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ စိတ္ဆႏၵကို ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္မႈေပးႏိုင္မည့္ အေျဖတခုအျဖစ္ ရွိေနဆဲျဖစ္ပါသည္။

(၂၀၁၄ မတ္လထုတ္ The Irrawaddy မဂၢဇင္းပါ ဘာေတးလ္ လစ္တနာ (Bertil Lintner) ၏ Finding a Federal Model that Fits ကို ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။ ဘာေတးလ္ လစ္တနာသည္ ျမန္မာ့အေရး ကြ်မ္းက်င္သူ ဆြီဒင္သတင္းစာဆရာ တဦးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ စာအုပ္မ်ား ေရးသားခဲ့သည္။)

No comments:

Post a Comment