ျမတ္စုမြန္
အေကြ႔အေကာက္ ထူထပ္ကာ၊ ျမင့္မား မတ္ေစာက္လြန္းလွေသာ ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္း ခရီးလမ္းၾကမ္းကို ျဖတ္ ေက်ာ္ၿပီးေနာက္၊ ကယားျပည္နယ္ ဖ႐ူဆိုၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းက ကေယာလူမ်ိဳးစုမ်ား ေနထိုင္ရာ ရြာကေလးသို႔ ေအာင္ျမင္ စြာေရာက္ရွိခဲ့ ေလသည္။
လမ္းတြင္ အျမင့္ေပ ေလးေထာင္ႏွင့္ အထက္ ရွိသည့္ ေတာင္စဥ္ ေတာင္တန္းေပါင္း ၁၀ ခုထက္ မနည္းကို ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ရသည္။
လမ္းေကာင္းလွ်င္ နာရီဝက္၊ တနာရီသာ ေမာင္းႏွင္ရမည့္ ထို အကြာအေဝးကို ၄ နာရီ ေက်ာ္ေက်ာ္ ေမာင္းႏွင္ခဲ့ရ၏။
လြိဳင္ေကာ္ ၿမိဳ႕မွ နံနက္ေစာေစာ တရစပ္ ေမာင္းႏွင္လာခဲ့သည့္ ကားသည္ မိုင္ ၂၀ နီးပါးသာ ေဝးကြာသည့္ ရြာကေလး ဆီသို႔ အေရာက္တြင္ ေန႔လယ္ ၁၂ နာရီခန္႔ ရွိေနၿပီ။
နာမည္ ခပ္ဆန္းဆန္း မွည့္ထားသည့္ “ရာဧပရား” ေက်းရြာသည္ ႏွင္းမိုးမ်ား တဖြဲဖြဲက်ေနသည့္၊ ကေယာ ေတာင္တန္း မ်ား၏ ေတာင္ခါးပန္း ေပၚတြင္ တည္ရွိသည္။
ရြာတည္သက္တမ္း ႏွစ္ ၁၀ဝ ေက်ာ္ ရွိၿပီ ျဖစ္ၿပီး ႐ိုးရာဓေလ့ အတိုင္း ဝတ္စားဆင္ယင္သည့္ ကေယာလူမ်ိဳးမ်ား ေန ထိုင္ေသာ ထိုရြာေလး၏ အဓိပၸာယ္ ကလည္း ဒ႑ာရီဆန္သည္။
“ဟိုး ေရွးေရွးတုန္းက ဟိုယာရြာဘက္မွာ ၾကယ္ေႂကြက်ေတာ့ တျခားရြာေတြက သြားၾကည့္ၾကတယ္။ ဒီရြာက လူငယ္ ကို ဘိုးဘြားေတြက ၾကယ္ေႂကြက်တဲ့ ေျမကို သြားၾကည့္ဖို႔ လႊတ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူက သြားခ်င္ သလိုလို၊ မသြားခ်င္ သလိုလို လုပ္ေနတယ္။ ရာဧပရား ဆိုတာ သြားခ်င္သလိုလို၊ မသြားခ်င္ သလိုလိုလုပ္ေနတယ္ ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ပဲ” ဟု အသက္ ၆၅ ႏွစ္ အရြယ္ ေဒသခံ ကေယာတိုင္းရင္းသား ဦးၾကည္စားက ရွင္းျပသည္။
ထိုရြာတြင္ ေနထိုင္သူမ်ားသည္ ေတာင္ယာစပါး၊ ေတာင္ယာေျပာင္းႏွင့္ ေခါင္ရည္ ေဖာက္ရာ၌ အဓိက အသံုးျပဳသည့္ ေျပာင္းေကာက္ တို႔ကို မိ႐ိုးဖလာ ထြန္ယက္ စိုက္ပ်ိဳးသည့္ ေတာင္သူမ်ား ျဖစ္သည္။
သူတို႔သည္ ရက္သတၱတပတ္ လွ်င္ ၆ ရက္ အလုပ္လုပ္ၾကသည္။ တနဂၤေႏြ တရက္သည္ သူတို႔ရြာသားမ်ား အနားယူ သည့္ ရက္ျဖစ္သည္။
လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲၿပီး ေဝးလံလြန္းလွသည့္ ထိုရြာတြင္ အစိုးရက ဖြင့္ေပးထားသည့္ ေက်းလက္ ေဆးေပး ခန္း တခု ရွိေသာ္လည္း က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း ပံုမွန္ မရွိဘဲ က်န္းမာေရးကိစၥမ်ား အတြက္ နယ္လွည့္ ေက်ာပိုးအိတ္ က်န္းမာေရး လုပ္သားအဖြဲ႔ကို အားကိုးေနရဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ရြာသားမ်ားက ေျပာသည္။
“ကေလးေမြးဖို႔ အတြက္ ၅ နာရီ လမ္းေလွ်ာက္ရတဲ့ ဖ႐ူဆိုကို လူထမ္းနဲ႔ သြားရတယ္။ အဲလိုမွ ထမ္းမသြားလို႔ ကေလး မေမြးႏိုင္ဘဲ ေသသြားတာေတြ ရွိခဲ့တယ္။ ေဆးအဖြဲ႔လာရင္ နည္းနည္း သက္သာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဆးမလံုေလာက္ တဲ့အခါ အခက္အခဲ ရွိတယ္” ဟု ကေယာတိုင္းရင္းသား ဦးေဆးအီက ဆိုသည္။
ရာဧပရားသည္ တယ္လီဖုန္းလိုင္း မမိ၊ လွ်ပ္စစ္မီး မရွိသည့္ ေတာင္ေပၚေဒသျဖစ္ရာ တခ်ိဳ႕အိမ္မ်ားတြင္ မီးအတြက္ ဆိုလာျပားမ်ားကို တပ္ဆင္ထားသည္။ ထိုတရြာလံုးတြင္ အိမ္ေျခ ၅၀ ေက်ာ္ရွိသည့္ အနက္ ဆိုလာမီး အသံုးျပဳႏိုင္ သည့္ အိမ္ အေရအတြက္မွာ ၄ လံုးတိတိ ရွိသည္။
ကေယာတို႔၏ အိမ္တည္ေဆာက္ပံုသည္ ေျခတံရွည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အိမ္ေခါင္မိုးမွာ နိမ့္သည္၊ အလင္းေရာင္ ေကာင္းမြန္စြာ မရသည့္ ပံုစံ ျဖစ္၏။
အိမ္၏ အလယ္တြင္ မီးဖိုႏွင့္ က်ပ္ခိုးစင္ ရွိၿပီး၊ ထိုမီးဖို၌ပင္ ခ်က္ျပဳတ္ ၾကရာ မီးခိုးေငြ႔မ်ား သည္ တအိမ္လံုး မိႈင္းမႈန္ လ်က္ ရွိတတ္ရာ၊ ထို အမူအက်င့္ ကပင္ သူတို႔ကို အသက္႐ွဴ လမ္းေၾကာင္းဆိုင္ရာ ေရာဂါဘယမ်ား ျဖစ္ပြား ေစေၾကာင္း ေက်ာပိုးအိတ္အဖြဲ႔မွ ေဆးမွဴးမ်ားက ရွင္းျပသည္။
အသက္ ၆၅ ႏွစ္ အရြယ္ ဦးၾကည္စား၏ ေနအိမ္သို႔ သြားေရာက္ လည္ပတ္ခ်ိန္တြင္ အိမ္ေရွ႕မ်က္ႏွာစာတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားသည့္ ေျပာင္းရွည္ေသနတ္တလက္၏ေအာက္တြင္ သူထိုင္ေနသည္။
သူ၏ေရွ႕တြင္ အနားပဲ့ ေခါင္ရည္အိုး တလံုးရွိၿပီး၊ ဧရာဝတီ ဓာတ္ပံုသတင္းေထာက္က ကင္မရာျဖင့္ ခ်ိန္ရြယ္ လိုက္ ေသာ အခါ ကေယာ ႐ိုးရာဓေလ့ အတိုင္းဝတ္စား ထားသည့္ အမ်ိဳးသမီးႀကီးတဦးက ရွက္ရြံ႕ဟန္ျဖင့္ အိမ္အတြင္း ဘက္သို႔ လွစ္ခနဲ ဝင္သြားသည္။
ကေယာ႐ိုးရာဓေလ့ အတိုင္း ဝတ္စားဆင္ယင္ထားသည့္ အမ်ိဳးသမီးႀကီး တဦးက အိမ္ေပါက္ဝတြင္ ေျခဆင္း ထိုင္ ေနသည္၊ ဒူးေအာက္ပိုင္းတခုလံုး ေၾကးကြင္းမ်ားျဖင့္ အလွဆင္ထားရာ သူ႔အသြင္အျပင္မွာ ထူးျခား၍ ၾကည့္ေကာင္း လွ၏၊ ထို အမ်ိဳးသမီးႀကီးသည္ ေစာေစာက အိမ္အတြင္းသို႔ ဝင္သြားသည့္ အဘြားအို၏ ညီမ ျဖစ္သည္။
ရာသီဥတုက အၿမဲတေစ ႏွင္းမိုးမ်ား က်ေနၿပီး ေတာရိပ္ ေတာင္ရိပ္မ်ားေၾကာင့္ ေအးစိမ့္စိမ့္ ျဖစ္ေနသည့္ သူတို႔ ေဒသ အတြက္ ေခါင္ရည္သည္ ေႏြးေထြးမႈကို ေပးစြမ္းသည့္ အရာတခုဟု ဆိုရမည္။
အိမ္တိုင္းတြင္ ေခါင္အိုးမ်ား ရွိတတ္ၾကၿပီး၊ ေခါင္ရည္ တအိုးတည္းကို အလယ္တြင္ခ်ကာ က်ဴဝါးပိုက္တံ တေခ်ာင္း တည္းျဖင့္ တလွည့္စီ ေသာက္ေလ့ ရွိၾကသည္။
ထိုအိမ္သို႔ အလည္ေရာက္ေနသည့္ သက္လတ္ပိုင္းအရြယ္ အမ်ိဳးသမီးတဦးက ေခါင္ရည္အိုးတြင္ စိုက္ထိုးထားသည့္ က်ဴဝါးတံကို ကိုင္လ်က္ “ေခါင္မရွိရင္ လူမျဖစ္ႏိုင္ဘူး” ဟု ေဖာ္ေရြသည့္ အၿပံဳးျဖင့္ လွမ္းေျပာ၏။
“အိမ္က မိန္းမဆိုရင္ ေခါင္ရည္ပဲ ေသာက္တယ္။ ဟင္း မရွိတဲ့ ရက္ေတြမွာ ေခါင္ရည္ပဲ ေသာက္တယ္။ ထမင္းေတာင္ မစားဘူး။ ေခါင္ရည္က အားရွိတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ေလ” ဟု ဦးၾကည္စားက ထိုအမ်ိဳးသမီး၏ အဆိုကို ေထာက္ခံလိုက္ သည္။
ကေယာလူမ်ိဳး တို႔၏ ႐ိုးရာဓေလ့အတိုင္း တည္ေဆာက္ ထားသည့္ ေျခတံရွည္အိမ္မ်ား၊ ႐ိုမန္ကက္သလစ္ ဘုရားရွိခိုး ေက်ာင္း တေက်ာင္း၊ မူလတန္း ေက်ာင္းကေလးႏွင့္ ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳမ်ားမွ ေထာက္ပံ့ေပး ထားသည့္ မူႀကိဳ ေက်ာင္း၊ ေျခသလံုးမ်ားတြင္ ေၾကးကြင္းမ်ားျဖင့္ အလွဆင္ထားၿပီး လည္ပင္း၊ နားႏွင့္ လက္တို႔တြင္ ဒန္၊ ေငြႏွင့္ ေၾကးတို႔ျဖင့္ ကေယာဓေလ့ အတိုင္း ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔ ထားသည့္ အမ်ိဳးသမီးတို႔သည္ ထိုရြာ၏ ျပယုဂ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ကေယာေၾကးကြင္းမ်ားသည္ ဒီးေမာ့ဆိုၿမိဳ႕နယ္ အနီး တဝိုက္ ေက်းရြာမ်ားတြင္ ေနထိုင္သည့္ ကယန္း (ပေဒါင္) ေၾကးကြင္းမ်ားႏွင့္မတူဘဲ အဆင္အျပင္မ်ားမွာ ျခားနားသည္။
ကေယာတိုင္းရင္းသားမ်ား ဆင္ျမန္းသည့္ လည္ဆြဲမ်ား ကို ျမန္မာေငြ အေႂကြေစ့မ်ား၊ ထိုင္းဘတ္ေငြ အေႂကြေစ့မ်ား၊ ပင္လယ္ခ႐ုငယ္မ်ားျဖင့္ အလွဆင္ထားၿပီး၊ ထို႔ျပင္ ခ်ည္မ်ားကို က်စ္ကာ သစ္ေစးသုတ္လိမ္းၿပီး အေျခာက္ခံ ထား သည့္ လက္ပတ္မ်ား၊ ေျခပတ္မ်ားကို ဆင္ျမန္းၾကသည္။
“အရင္တုန္းက ဆိုရင္ တရြာလံုးမွာ ေၾကးကြင္း စြပ္ၾကတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္က ဆိုရင္ တရြာလံုးမွာ အမ်ိဳးသမီး ၁၅၀ ေလာက္ စြပ္ၾကေသးတယ္။ အခုေတာ့ ၁၅ ေယာက္ေလာက္ပဲ စြပ္ၾကေတာ့တယ္ ေလ” ဟု ကေယာ ေၾကးကြင္းမ်ားျဖင့္ အလွဆင္ထားသည့္ အသက္ ၄၅ ႏွစ္အရြယ္ ေဒၚေရာစာက ေျပာသည္။
ရာဧပရား ေက်းရြာတြင္ ယခင္က အမ်ိဳးသမီးမ်ား သာမက အမ်ိဳးသားမ်ားလည္း ကေယာ႐ိုးရာ အတိုင္းဝတ္စား ဆင္ယင္သည့္ အစဥ္အလာ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ဦးၾကည္စားကဆုိသည္။
ယခုမူ ကေယာ ႐ိုးရာအတိုင္း ဝတ္ဆင္သည့္ အမ်ိဳးသားမွာ အသက္ ၅၁ ႏွစ္အရြယ္ ဦးေဆးအီ တေယာက္သာ က်န္ ေတာ့သည္ ဟုဆိုကာ လူတေယာက္ လႊတ္၍ အေခၚခိုင္းလိုက္ရာ၊ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ ဦးေဆးအီႏွင့္ စကားစျမည္ ေျပာခြင့္ရခဲ့သည္။
သူသည္ ဆံပင္ကို နဖူးစပ္တြင္ စုထံုးထားၿပီး၊ ခိုကလို႔ ဟု ေခၚသည့္ နဖူးစည္းကို နဖူးအလယ္တြင္ ပတ္ထားသည္။
ခ႐ုငယ္မ်ားျဖင့္ စီကံုးထားသည့္ လည္ဆြဲသည္ လည္းေကာင္း၊ သစ္ေစးသုတ္ထားသည့္ ခ်ည္ႀကိဳးေခြမ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ကာလ ၾကာရွည္သျဖင့္ ပြန္းရာတို႔ေၾကာင့္ မည္သည့္ေငြေၾကး ဟု အမည္တပ္ဖို႔ ရန္ပင္ မလြယ္ေတာ့ သည့္ အေႂကြေစ့မ်ားကို ေဖာက္၍ ဆြဲထားသည့္ လည္ဆြဲသည္ လည္းေကာင္း သူ၏လည္ပင္းတြင္ ေနရာယူထားၾက သည္။
လက္ႏွင့္ ေျခေထာက္မ်ားတြင္လည္း ေငြျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ လက္ေကာက္၊ ေၾကးျဖင့္ျပဳလုပ္ ထားသည့္ ေျခခ်င္း၊ လႈပ္ရွားလိုက္တိုင္း အသံျမည္ေနသည့္ ခ်ဴလံုးကေလးမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ေျခခ်င္း၊ သစ္ေစးသုတ္ထားသည့္ ခ်ည္ႀကိဳးေခြမ်ားကို ဆင္ယင္ထားသည္။
သူ၏ မိဘ ႏွစ္ဦးလံုးသည္လည္း ႐ိုးရာအတိုင္း ဝတ္စားဆင္ယင္ခဲ့ၾကသူမ်ား ျဖစ္သကဲ့သုိ႔၊ သူ၏ အိမ္သူသက္ ထား သည္လည္း ႐ိုးရာအတိုင္း ဝတ္စားဆင္ယင္ ထားသည္။
“႐ိုးရာ မပ်က္ေအာင္ ျပန္ထိန္းသိမ္းဖို႔ ဆိုၿပီး က်ေနာ္ အသက္ ၂၉ ႏွစ္အရြယ္မွာ ဒီလို စဝတ္ခဲ့တယ္။ အေဖနဲ႔ အေမ လည္း ႐ိုးရာေၾကးကြင္း စြပ္တယ္။ က်ေနာ့သားေတြ ကေတာ့ မႀကိဳက္လို႔ မဝတ္ၾကဘူး။ က်ေနာ္ မရွိရင္ ဒီရြာမွာ ကုန္ၿပီ ေပါ့။ ႐ိုးရာ ထိန္းသိမ္းသူ မရွိေတာ့ဘူး”ဟု ဝက္ကေလးတေကာင္ကို တံလွ်ိဳျဖင့္ထမ္းကာ သယ္ေဆာင္သြား သည့္ ရြာသားႏွစ္ဦးကို လွမ္းၾကည့္လ်က္ ဦးေဆးအီက ေျပာျပသည္။
ဦးေဆးအီ အျပန္တြင္ သူ႔အိမ္သို႔ မိမိတို႔ အလည္လိုက္သြားရာ ေရေႏြးျဖဴျဖင့္ ခ်က္ခ်င္းေဖာက္ ေပးေသာ ေခါင္ရည္အိုး ကို ခ်ကာ ဧည့္ခံေလသည္။
ရာဧပရား ရြာသားမ်ားသည္ ျပည္တြင္းစစ္ ကာလတေလွ်ာက္လံုး စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ကို ခံခဲ့ၾကရၿပီး၊ ျပည္တြင္း စစ္သည္ သူတို႔ဘဝမ်ားကို ပညာေရးႏွင့္ ေဝးကြာေစခဲ့သည္။
ေတာထဲေတာင္ထဲတြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္ပုန္း စစ္ေရွာင္ ဘဝမ်ားျဖင့္ ရွင္သန္ခဲ့ရ၏။
“အခြန္ မေပးရတာ ၂ ႏွစ္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အရင္က ဆိုရင္ ပိုက္ဆံနဲ႔ဆန္ ေပးရတယ္။ ေတာထဲက ဘယ္ေနရာကို ပို႔ေပး ဆိုရင္ သြားပို႔ရတယ္။ အခ်ိန္နဲ႔ ေနရာ အတိအက် မေရာက္ရင္ ရြာကို မီး႐ိႈ႕ပစ္မယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အခုေတာ့ တိုက္ပြဲေတြ မျဖစ္တာ ၾကာၿပီ။ အခြန္ မေပးရေတာ့ နည္းနည္း ေခ်ာင္လည္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ စိတ္တံုးတံုး မခ်ႏိုင္ ေသးပါဘူး။ စိုးရိမ္စိတ္ ကေတာ့ရွိေနတုန္းပဲ”ဟု ဦးၾကည္စားက ရွင္းျပသည္။
ရာဧပရား ရြာသားမ်ားသည္ ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာ အလုပ္လုပ္ၾကရေသာ္လည္း ထိုအလုပ္သည္ စားဖို႔ တခုတည္း အတြက္ သာ အေထာက္အကူ ျပဳေလသည္။
သူတို႔ စိုက္ပ်ိဳးေသာ စပါး၊ ေျပာင္း၊ ဖ႐ံု အစရွိေသာ သီးႏွံမ်ားသည္ ဝမ္းစာ အတြက္သာ ျဖစ္၏၊ သူတို႔တြင္ အပိုဝင္ ေငြဟူ၍ တက်ပ္တျပားမွ်ပင္ မရွိၾက။ သီးႏွံမ်ားကို လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရး နည္းပညာ အားနည္း ခ်က္မ်ား ေၾကာင့္ စီးပြားျဖစ္ ေရာင္းခ်ႏိုင္ျခင္း မရွိၾကေပ။
“ဗိုက္ထဲ ထည့္ဖို႔ အတြက္ စိုက္ၾကတာ။ မိသားစု အရမ္းမ်ားတဲ့ လူေတြဆိုရင္ ထမင္းနဲ႔ ဟင္းျပဳတ္ရည္နဲ႔ပဲ စားၾက ရတယ္” ဟု ဖ႐ူဆိုၿမိဳ႕နယ္၊ ဟိုယာတိုက္နယ္မွ ေက်းလက္က်န္းမာေရး ေစတနာ့ဝန္ထမ္း မလူစီးယာက ေျပာျပသည္။
ေတာင္ယာစပါးသည္ သူတို႔ အတြက္ ထမင္း ျဖစ္သည္။ ေျပာင္းႏွင့္ ဖ႐ံုသည္ ဟင္းျဖစ္သည္။ တခါတရံ တူမီး ေသနတ္မ်ား၊ ေလေသနတ္မ်ားျဖင့္ ေတာလည္ ထြက္လွ်င္ ရလာသည့္ ေတာေကာင္ငယ္မ်ားသည္ သူတို႔ အတြက္ အရသာ ရွိလွစြာေသာ ဟင္းျဖစ္သည္။
မ်ားေသာ အားျဖင့္ သူတို႔ ေန႔စဥ္စား ေသာက္ရသည့္ အစားအစာသည္ ထမင္းႏွင့္ အရြက္ ျပဳတ္ရည္ တမ်ိဳးသာျဖစ္ၿပီး၊ ရြာထဲတြင္ နာေရး၊ အလႉ၊ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ား ျပဳလုပ္ပါက အသားဟင္းကို စားရသည္။
တခါတရံ ၿမိဳ႕ေပၚမွ လာေရာက္ေရာင္းခ် ပါက ေငြပိုေငြလွ်ံ ရွိသူမ်ားက ဝယ္ျခမ္း စားေသာက္ႏိုင္ၾကသည္။
အစိမ္းေရာင္ မုန္ညင္းရြက္ကို ဆား၊ အခ်ိဳမႈန္႔ျဖင့္ ျပဳတ္ထားသည့္ ဟင္းရြက္ျပဳတ္ရည္ တခြက္၊ ဟန္းေကာခ်ိဳင့္ အဖံုး ထဲတြင္ င႐ုတ္သီးမႈန္႔ႏွင့္ ဆားတပံု၊ ဆီ၊ အျဖဴထည္ ခ်က္ထားသည့္ ဝက္သားဟင္း တဇလံု၊ ဒါက မိမိတို႔ စားရမည့္ ေန႔လယ္စာ ျဖစ္သည္။
မိမိတို႔ႏွင့္ ကေယာအမ်ိဳးသားႀကီး ဦးေဆးအီတို႔ စကားလက္ဆံု က်ေနစဥ္ လူႏွစ္ဦး ထမ္းသြား သည့္ ေနာက္သို႔ တအီ အီျဖင့္ လိုက္ပါသြားသည့္ ေတာဝက္ကေလးသည္ ယခုမူ ၿမိဳ႕မွ လာေသာ ဧည့္သည္မ်ား အတြက္ အသားဟင္း လ်ာ ျဖစ္သြားေခ်ၿပီ။
ညေနခင္းတြင္ လူစည္ကားေနသည့္ ရြာဦး မူႀကိဳေက်ာင္းသို႔ ထြက္ခဲ့သည္။ မူႀကိဳေက်ာင္းတြင္ အစည္းအေဝး ရွိသည္။ ရြာသားမ်ား တဖြဲဖြဲ ေရာက္လာၾကသည္။
မူလတန္းေက်ာင္းမွ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ နယ္လွည့္ ေက်ာပိုးအိတ္ က်န္းမာ ေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ အဖြဲ႔မွ ေစတနာ့ဝန္ ထမ္း ဆရာမမ်ား၊ ေက်းရြာ ဥကၠ႒ႏွင့္ ဓမၼဆရာ တဦး အပါအဝင္ လူဦးေရ ေလးဆယ္ခန္႔ စုေဝးေရာက္ရွိေနသည္။
လြန္ခဲ့သည့္ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ ကာလကတည္းက ထိုနယ္တဝိုက္တြင္ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးေနသည့္ ေက်ာပိုး အိတ္အဖြဲ႔၏ လုပ္ငန္း အေျခအေနမ်ားကို အဖြဲ႔ဦးေဆာင္သူမ်ားက ရြာသားမ်ားသို႔ ဦးစြာရွင္းျပသည္။
ထို႔ေနာက္ ရြာ၏ က်န္းမာေရး ဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အေျခအေနမ်ားကို အျပန္အလွန္ေမးျမန္း ၾက သည္။
ေက်းလက္ က်န္းမာေရး ေစတနာ့ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ အခက္အခဲႏွင့္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေမးျမန္းၾကသည္။
“ေဆးအဖြဲ႔က ဆရာမေတြ မကုႏိုင္တဲ့ ေရာဂါျဖစ္လို႔ ကေတာ့ ေသတာပဲ။ ၿမိဳ႕သြားၿပီး ေဆး႐ံုတက္ဖို႔ အတြက္ ပိုက္ဆံ မရွိဘူးေလ။ တျခားရြာမွာ ရွိတဲ့ က်န္းမာေရး လုပ္သားကို လွမ္းေခၚဖို႔ ကလည္း သြားလာရ ေဝးၿပီး အခက္အခဲ ရွိတယ္။ အသည္းအသန္ ျဖစ္လို႔ ဖုန္းလွမ္းဆက္ ေခၚရေအာင္လည္း ဖုန္းလိုင္းက မမိဘူး။ က်ေနာ္ တို႔ရြာမွာ ဖုန္းတိုင္ေထာင္ေပး ပါလား ဆရာ”
“က်ေနာ္တို႔ ရြာမွာ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပညာေရး ခက္ခဲတယ္။ သြားလာရ ခက္ခဲေတာ့ ဒီေက်ာင္းက ေအာင္တဲ့ ကေလးေတြ ကို အျခားေက်ာင္းကို ေျပာင္း တက္ဖို႔ မလႊတ္ရဲဘူး။ မသြားရဲၾကဘူး”
“စာသင္ေက်ာင္းမွာ ႀကံ့ခိုင္ေရး ပါတီက လာေဆာက္ေပးထားတဲ့ အိမ္သာ ရွိတယ္။ တြင္းက တိမ္ေတာ့ ေက်ာင္းသား အေယာက္ ၃၀ ေလာက္ ဝိုင္းတက္ရင္ ခဏေလးနဲ႔ ျပည့္သြားမွာ။ အဲဒါေၾကာင့္ ေခြ်တာ သံုးေနရတယ္”
ထိုသို႔ေသာ ရြာ၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ အေျခအေနမ်ားကို တေယာက္ၿပီးတေယာက္ ေဆြးေႏြးၾကသည္။
စကား အထစ္အေငါ့ ေလးမ်ား၊ အမွားအယြင္း ေလးမ်ားပါလွ်င္ အသံခပ္အုပ္အုပ္ျဖင့္ ဝိုင္းရယ္ၾကသည္။ ၿပီးလွ်င္ ေျပာစရာ ရွိသည္မ်ားကို တေယာက္ခ်င္း မတ္တပ္ထလ်က္ ေျပာၾက၊ ဆိုၾက၊ ေဆြးေႏြးၾက၏။
“ဟိုဘက္ရြာက ဟိုယာမွာ တိုက္နယ္ေဆး႐ံုနဲ႔ ဆရာဝန္တေယာက္ အစိုးရက ခ်ေပးတယ္။ အရင္ တေခါက္ ေက်ာပိုးအိတ္ အဖြဲ႔က အလကား ေပးခဲ့တဲ့ အေၾကာေဆး ပုလင္းေတြကို အဲဒီဆရာဝန္က တပုလင္း ၅ ေထာင္နဲ႔ လူေတြကို ျပန္ထိုးေပးတယ္။ ဒီေတာ့ လူေတြက အစိုးရေဆး႐ံုကို မသြားခ်င္ဘူး။ ပိုက္ဆံလည္း မရွိၾကဘူးေလ”ဟု ေဒသခံ တဦးက ရင္ဖြင့္သည္။
ရြာ၏ အစည္းအေဝး အဆံုးသတ္ခ်ိန္တြင္ ျပင္ပအေမွာင္ထုက ပိုကဲလာ၏၊ မူႀကိဳေက်ာင္းဝင္းအတြင္း စုေဝးေနသူမ်ား သည္ လာရာလမ္း အတိုင္း တဖြဲဖြဲ ျပန္ထြက္ခြာသြားၾကသည္။
ေလာပိတ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စက္႐ံုႏွင့္ ျပည္နယ္တခု တည္းတြင္ အတူရွိသည့္ ရာဧပရား ရြာကေလးသည္ အေမွာင္ ထုထဲတြင္ တျဖည္းျဖည္း ျမဳပ္ကြယ္သြားေလသည္။
“ဒံုးဒံုး..ဒံုး-ဒံုးဒံုး…ဒံုး” ဆိုသည့္ အသံက်ယ္ႀကီးကို ဆက္တိုက္ ၾကားလိုက္ရသည္။ ေန႔လယ္က ရြာသားမ်ားႏွင့္ ျပည္ တြင္းစစ္ဒဏ္ ခံရသည့္ အေၾကာင္းမ်ားကို ေမးျမန္းေျပာဆိုခဲ့ရာ ယခုၾကားလိုက္ရေသာ အသံေၾကာင့္ မိမိစိတ္တြင္ ထိတ္ခနဲ ျဖစ္သြားသည္။
ထို႔ေနာက္ ဆက္တိုက္ ထြက္ေပၚလာသည့္ ဘင္ခရာအသံႏွင့္အတူ ပေလြမ်ားကို တညီတညာတည္း မႈတ္ေနသည့္ လူစုလူေဝးသည္ အေမွာင္ထု ၾကားမွေန၍ မိမိတို႔တည္းခိုရာ အိမ္ဆီသို႔ ဦးတည္ လာေနသည္။
“ရြာကို အထူးဧည့္သည္ေတြ လာရင္ ညက်ရင္ ဒီလို တီးမႈတ္ေဖ်ာ္ေျဖေပးတဲ့ အစဥ္အလာ ရွိတယ္။ အခုလည္း က်ေနာ္တို႔ ရြာကို လာလည္တဲ့ ဧည့္သည္ ေတြကို ဂုဏ္ျပဳ ႀကိဳဆိုတဲ့ အေနနဲ႔ ဒီလိုလုပ္တာပါ” ဟု ရာဧပရား ဘင္ခရာအဖြဲ႔ဝင္ တေယာက္က ေဖာ္ေရြ လိႈက္လွဲသည့္ အၿပံဳးႏွင့္ စကားဆိုသည္။
ထို ဘင္ခရာအဖြဲ႔သည္ မိမိတို႔ စတည္းခ်ရာ အိမ္ေပၚသို႔ အုပ္စုလိုက္ ခ်ီတက္လာၾကၿပီး၊ ဧည့္ခန္းတြင္ အသီးသီး ေနရာယူ လိုက္ၾကကာ၊ ထို႔ေနာက္ နားဝင္ပီယံ ရွိလွသည့္ ကေယာ႐ိုးရာ သံစဥ္အတိုင္း တီးမႈတ္ၾက ေလေတာ့သည္။
မည္သည့္ အရပ္ေဒသတြင္မွ် မႀကံဳဖူးသည့္ ထို႐ိုးရာ ဓေလ့ေလးသည္ ခ်စ္စရာေကာင္းၿပီး ထူးဆန္းလွသည္။ အိမ္ေပၚတြင္ ကေလးမ်ားေရာ၊ ေခြးကေလးမ်ားပါ တန္းစီထိုင္ေန ၾကသည္။ ထိုညခင္းသည္ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ညတညပင္ တည္း။
ရာဧပရား၏ နံနက္ခင္းသည္ ထံုးစံအတိုင္း ႏွင္းမိုးမ်ား တဖြဲဖြဲက်ေနသည္။ ရြာ၏ မူႀကိဳေက်ာင္းကေလးဆီသို႔ နံနက္ ၆ နာရီခန္႔ ကတည္းကပင္ ကေလးတခ်ိဳ႕ ေရာက္ေနၾကသည္။
ကေလးမ်ား ေက်ာင္းေခါင္းေလာင္း မထိုးမီ မိမိတို႔ အဖြဲ႔ ရာဧပရားမွ ျပန္ခဲ့ၾကသည္။ လာစဥ္တုန္းက ကားမဟုတ္ေတာ့ ဘဲ၊ ကရင္နီျပည္ လူမ်ိဳးေပါင္းစံု လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္ဦးမွ စစ္သားတဦးလည္းျဖစ္၊ နယ္လွည့္ ေက်ာပိုးအိတ္ ေဆး အဖြဲ႔၏ ေဆးမႉးတဦးလည္း ျဖစ္သည့္ ဦးကို႔ကို ေမာင္းႏွင္ေသာ ကားျဖင့္ ကေယာ ေတာင္တန္းေပၚရွိ ရႊံ႕ၫြန္လမ္းကို လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္ခင္း လမ္းၾကမ္းကို လည္းေကာင္း တဝူးဝူးျမည္သံ ေပးလ်က္ ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့သည္။
တိမ္ႏွင့္ေတာင္ ေရာယွက္ေနသည့္ အလွအပ ႐ႈခင္းျမင္ကြင္းမ်ားက ဤေဒသသို႔ ထပ္လာဖို႔ ဖိတ္ေခၚေနသလို၊ ရာဧပရားသို႔ သြားရာ ေတာင္အတက္လမ္းတြင္ ေနာက္ျပန္ ေလ်ာက်လာေသာ ကားေပၚမွ ကမန္းကတန္း ခုန္ခ် ခဲ့ရသည့္ အျဖစ္အပ်က္၊ ကားလမ္းေဘး တဖက္ျခမ္းရွိ အသူရာေခ်ာက္ ကမ္းပါးထဲသို႔ က်သြားမည္ စိုးရိမ္ကာ မိမိအသက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွေျမာတသ ျဖစ္ရသည့္ အျဖစ္အပ်က္တို႔သည္ ထိုခရီးစဥ္၏ တသက္မေမ့ ႏိုင္ဖြယ္ အေတြ႔အႀကံဳပင္ ျဖစ္ေလ

No comments:
Post a Comment