Thursday, October 30, 2014

ကေလးတုိ႔ရဲ႕ ပညာေရး၊ လူ႔အဖြဲ႔စည္းနဲ႔ အနာဂတ္ႏုိင္ငံေတာ္

ေခတ္ဘုန္းသစ္

ၿပီးခဲ့တဲ့ တပတ္က က်မတုိ႔ႏုိင္ငံရဲ႕ လြဲမွားတဲ့ က်က္ေျဖ ပညာေရး စနစ္ ေအာက္မွာ ကေလးတုိ႔ရဲ႕ ဦးေႏွာက္ေတြကို ဘယ္လို ပ်က္စီးေစႏုိင္တယ္ ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းကို ေရးခဲ့ပါတယ္။ ဒီတပတ္ မွာလည္း အဲဒီ့ ေဆာင္းပါးရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္တဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာ လူ႔ အဖြဲ႔စည္းရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ေတြကုိ ဘယ္လုိ ဖ်က္ဆီးပစ္လုိက္ နိင္တယ္ ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းကို တင္ျပေဆြးေႏြး သြားပါ့မယ္။

တုိင္းျပည္တျပည္ ဖြံ႔ၿဖဳိးတုိးတက္လာဖို႔ အတြက္ အေရးအႀကီးဆံုး အေျခခံ အုတ္ျမစ္ေတြထဲမွာ အေျခခံ ပညာေရး ဟာလည္း အဓိက အခန္းက႑က ပါ၀င္ပါတယ္။ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ရင့္က်က္ျပည့္မီတဲ့ လူ႔ အဖြဲ႔စည္း တရပ္ေပၚေပါက္ လာဖို႔ အတြက္ ႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခခံပညာေရးက အဓိက က်ပါတယ္။ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းေတြမွာ က်မတုိ႔ ဘယ္လို သင္ၾကားခဲ့ သလဲ၊ ဘာေတြကုိ သင္ယူခဲ့ သလဲ၊ ဘယ္လုိနည္းနဲ႔ သင္ၾကားခံခဲ့ရ သလဲ ဆုိတဲ့ ကိစၥဟာ တျခား တျခားေသာ တုိင္းျပည္ထူေထာင္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားလိုပဲ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးပါတယ္။

အေျခခံပညာဟာ လူတေယာက္ရဲ႕ ပညာေရး အတြက္ အလြန္ အေရးႀကီးတဲ့ အေျခခံ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေျခခံ ပညာ ေက်ာင္းမ်ားက သင္ၾကားမႈ ေကာင္းရင္ ေကာင္းသလုိ၊ ညံ့ရင္ ညံံ့သလုိ ေတာ္တဲ့သူေတြ၊ ညံ့တဲ့ ဖ်င္းတဲ့သူေတြကို ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္လည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံမ်ားမွာေတာ့ အေျခခံပညာေရးကို ေတာ္ေတာ္ေလးကိုမွ အေလးထားၿပီးေတာ့ သင္ၾကား ေလ့က်င့္ေပးၾကတာကို ေတြ႔ျမင္ရပါတယ္။ က်မတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရး စနစ္ကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ ဆုိရင္ျဖင့္ အေျခခံ ပညာေရးဟာ အခုခ်ိန္္ထိ က်က္ၿပီး ျပန္ေျဖရတဲ့ စနစ္၊ စာအုပ္ထဲက စာေတြကို ဗလာစာအုပ္ထဲကို ျပန္ကူးေရးခုိင္းတဲ့ စနစ္ကေန ရုန္းမထြက္နုိင္ေသး တာကို ေတြ႔ေနရပါတယ္။

က်က္ၿပီးေတာ့ ျပန္ေျဖရတဲ့ စနစ္သာမို႔လို႔ က်က္ဉာဏ္ေကာင္းတဲ့ သူမ်ားကို ဉာဏ္ေကာင္းသူမ်ားလုိ႔ သတ္မွတ္ၾက ပါတယ္။ က်န္တဲ့ တီထြင္ဖန္တီးမႈဉာဏ္ရည္၊ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈ၊ ဟာသဉာဏ္ စသျဖင့္ က်န္ရွိေနေသာ ဉာဏ္ရည္မ်ား ကိုေတာ့ျဖင့္ က်မတုိ႔ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရး သမုိင္း ကာလ တေလွ်ာက္လံုးမွာ အေလးထား ေလ့က်င့္မႈမ်ိဳး လံုး၀ မရွိခဲ့ ပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္လညး္ က်မတုိ႔ဟာ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစား ထြင္းေဖာက္ေတြးေခၚဉာဏ္ (critical thinking) ပုိင္းမွာ အားနည္း ခဲ့ၾကရသလို၊ တီထြင္ဖန္တီးမႈ၊ စိတ္ကူး စိတ္သန္း ျဖန္႔က်က္စဥ္းစားမႈ ဒီလို အပိုင္းေတြမွာလည္း အားနည္း လာပါ ေတာ့တယ္။ ဉာဏ္ရည္နဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ ဉာဏ္ရည္ ၈ မ်ိဳး အေၾကာင္းကို ဧရာ၀တီမွာ ေရးခဲ့ၿပီးသားျဖစ္လုိ႔ ဒီေဆာင္းပါးမွာ အက်ယ္ခ်ဲ႕ မေဖာ္ျပေတာ့ပါ။

ဒီ က်က္ေျဖ စနစ္ႀကီးဟာ လူ႔ေလာက၊ လူ႔အဖြဲ႔စည္း အတြက္ အင္မတန္မွ အသံုး၀င္တဲ့ ကေလးတို႔ရဲ႕ ဉာဏ္ရည္ ဉာဏ္ေသြးေတြကုိ ဖ်က္ဆီးပစ္ေနတာပါပဲ။ အဲဒီေနာက္က ဖ်က္ဆီးဖို႔ ထပ္ေရာက္လာတဲ့ စနစ္တခုက စာအုပ္ထဲက က်က္ထားသမွ် ေတြကို စာေမးပြဲမွာ ျပန္ေျဖတဲ့အခါမွာ မ်ားမ်ား မွတ္မိတဲ့ သူကုိ ပထမ ေပးတဲ့ စနစ္ပါပဲ။ စာေမးပြဲမွာ ဘာသာရပ္တုိင္း အားလံုး အကုန္ေအာင္ျမင္တဲ့သူ၊ အမွတ္မ်ားဆံုး သူက ပထမ ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပထမ ရတဲ့ သူဟာ အတန္းထဲမွာ အေတာ္ဆံုးသူပဲလုိ႔ အားလံုးက သတ္မွတ္လုိက္တာပါပဲ။

ပထမ ရတဲ့ သူဟာ အတန္းထဲမွာ အေတာ္ဆံုးလို႔ သတ္မွတ္တာေၾကာင့္ ဒုတိယ ရတဲ့ သူဟာ ပထမရတဲ့ သူေလာက္ မေတာ္ဘူး ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ ထြက္လာပါတယ္။ ဒီိလုိပဲ တတိယ၊ စတုတၳ စသျဖင့္ တေယာက္ျခင္း စီကုိ အဆင့္အားျဖင့္ နိမ့္နိမ့္ သြားေစလုိက္တာ ေနာက္ဆံုး အဆင့္ရသူ ကေတာ့ အတန္းထဲမွာ အညံ့ ဆံုးသူပဲေပါ့။

ဒီလို အမွတ္ေပးစနစ္နဲ႔ ခြဲျခားသတ္မွတ္ ခံရျခင္းေၾကာင့္ ကေလးတုိ႔ ချမာ စာသင္ခန္းထဲမွာ စိတ္ဖိအားေတြ ပိုလာ ေစပါ ေတာ့တယ္။ မိဘေတြကလည္း ကုိယ့္သားသမီး အတန္းထဲမွာ အေတာ္ဆံုး ဆုိတဲ့ ပထမ ေနရာကို ရဖုိ႔ အတြက္ နည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ႀကိဳးစားၾက၊ ကေလးေတြကုိ ဖိအားေပး က်က္မွတ္ခုိင္းၾကနဲ႔ လုပ္ၾကျပန္ေတာ့ ကေလးတုိ႔ ချမာ ေက်ာင္းျပင္ပ မွာလည္း တကယ့္ လူ႔ေလာက အတြက္ အသံုး၀င္တဲ့ စြမ္းရည္ေတြကို ေလ့က်င့္ခြင့္ ၊ ေလ့လာခြင့္ မရၾက ျပန္ ပါဘူး။

ဒီလုိ စိတ္ဖိအား ပိုလာေစမႈဟာ အတန္းႀကီးမ်ားမွာ သာမဟုတ္ဘဲ ေက်ာင္းေပ်ာ္ေအာင္ ထားရတဲ့ သူငယ္တန္း အရြယ္ ကေလးမ်ားမွာပါ ျဖစ္လာေစတာ ကေတာ့ျဖင့္ ကေလးတုိ႔ရဲ႕ အနာဂတ္ စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာ အတြက္ အင္မတန္မွ စိုးရိမ္စရာ ျဖစ္လာရပါေတာ့တယ္။

သူငယ္တန္းမွာ ပထမ ရေအာင္လုိ႔ မူႀကိဳမွာ ကတည္းက သူငယ္တန္း စာေတြ ႀကိဳသင္တာ၊ သူငယ္တန္း မွာတင္ပဲ ကစားခ်ိန္၊ ေဆာ့ခ်ိန္ မရွိေအာင္ ကေလးတုိ႔ကုိ စာေတြလုပ္ခုိင္းတာဟာ ကေလးတုိ႔ရဲ႕ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာကိုေရာ၊ ဉာဏ္ရည္ ပုိင္းကိုပါ ဖ်က္ဆီး ပစ္ေနျခင္းပါပဲ။ ဒါကို က်မတုိ႔ႏုိင္ငံက မူႀကိဳ ဆရာမ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေရာ၊ မူလတန္းျပ ဆရာမမ်ားပါ သတိမမူမိ ၾကျပန္ပါဘူး။

ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး နိုင္ငံမ်ားက ေက်ာင္းေတြမွာ ဆုိရင္ျဖင့္ သံုးတန္းေလာက္ အထိ ကေလးတုိ႔မွာ စာေမးပြဲ မရွိၾကပါဘူး။ ကေလးတုိ႔ဟာ သူတုိ႔ ႀကီးျပင္းလာတဲ့ အခ်ိန္မွာ တကယ္ လုိအပ္တဲ့ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ စြမ္းရည္၊ စုေပါင္း လုပ္ေဆာင္တတ္မႈ စြမ္းရည္၊ တီထြင္ဖန္တီးမႈ စြမ္းရည္၊ ေတြးေခၚ စဥ္းစားတတ္မႈ စြမ္းရည္ေတြကုိ ရဖို႔ အတြက္ မူလတန္း ေက်ာင္းသား ဘ၀မွာကတည္းက ေက်ာင္းမွာ ကစားရင္းနဲ႔ပဲ လြတ္လပ္စြာ သင္ယူခြင့္ ရၾကပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ အတန္း ႀကီးလာေတာ့ စာေမးပြဲ ဆုိတာေတာ့ ရွိလာပါၿပီ။ စာေမးပြဲ ေျဖရတဲ့ အခါမွာလညး္ စာေမးပြဲမွာ ဘာသာရပ္ အလုိက္ ေအ၊ ဘီ စသျဖင့္ ေပးတာမုိ႔လို႔ သူတုိ႔ဆီက ပညာေရးစနစ္ဟာ သူမ်ားကုိ ၿပိဳင္စရာမလုိဘဲ ကိုယ့္ရဲ႕ ႀကိဳးစားမွု အေပၚမွာပဲ ကိုယ္ယွဥ္ၿပိဳင္ရတဲ့ စနစ္ ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။

ဥပမာ ကိုယ္က သခၤ်ာေတာ္လို႔ သခၤ်ာမွာ ေအ ရတယ္။ သမုိင္းမွာေတာ့ စီ ဆုိပါေတာ့ သမုိင္းကို ဆက္ၿပီးေတာ့ ေလ့လာ ႀကိဳးစားဖို႔ လိုေသးတယ္ ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ပါ။ ကိုယ္က သခၤ်ာမွာ ေအ ရသလို၊ ေဘးက သူငယ္ခ်င္းက လည္း သခၤ်ာမွာ ေအ ရတာပဲ။ သူ ေအ ရျခင္းဟာ သူ႔ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္သလို၊ ကုိယ္ ေအ ရျခင္းဟာလည္း ကုိယ့္ရဲ႕ ႀကိဳးစားမႈ ေၾကာင့္ပါပဲ။ ေဘးနားက သူငယ္ခ်င္းရဲ႕ စာေတာ္ျခင္း၊ အမွတ္ေကာင္းျခင္းဟာ ကုိယ္က သူ႔ေလာက္ မေတာ္ဘူးလို႔ အထင္ခံရဖို႔ အတြက္ မဟုတ္တာမုိ႔လို႔ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ စာၿပိဳင္စရာလည္း မလိုပါဘူး။

က်မတုိ႔ ဆီမွာေတာ့ အဆင့္ ၁၊ ၂၊ ၃ နဲ႔ ခြဲျခားထားတာ မုိ႔လို႔ အတန္းထဲက သူငယ္ခ်င္းမ်ား အားလံုးဟာ ကိုယ့္ရဲ႕ စာၿပိဳင္ဘက္ေတြ ျဖစ္ေနပါ ေတာ့တယ္။ သူငယ္တန္းမွာ ကတည္းက ေဘးနားမွာ ရွိေနတဲ့ ကစားေဖာ္သူငယ္ခ်င္းဟာ ကုိယ့္ရဲ႕ စာၿပိဳင္ဘက္ပါ။ ပထမ ေနရာဟာ တေနရာတည္း ရွိတာမုိ႔လို႔ ေဘးနားက သူငယ္ခ်င္းအားလံုးဟာ မယံုၾကည္စရာ ေကာင္းတဲ့ သူေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။

ဒါေၾကာင့္မု႔ိလို႔လည္း က်မတုိ႔ဆီက ေက်ာင္းေတြမွာ သူငယ္ခ်င္းကုိ စာရွင္း မျပခ်င္တဲ့ စာေတာ္သူေတြ၊ သူငယ္ခ်င္းက ေနမေကာင္းလို႔ ေက်ာင္းပ်က္တဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ စာအုပ္ ေပးငွားဖုိ႔ တြန္႔တုိတဲ့ သူေတြကို အတန္းတိုင္းလိုလိုမွာ ျမင္ေနရ တာပါပဲ။ ဒါကုိ ၾကည့္မယ္ ဆုိရင္ျဖင့္ ကေလးတုိ႔ဟာ ကိုယ့္အနားမွာ ရွိေနတဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းကို ၿပိဳင္ဘက္လိုမ်ိဳး သေဘာထား ေနတယ္ ဆုိတာ သိသာလြန္းလွပါတယ္။ ဒီလို ၿပိဳင္ဆုိင္တဲ့ စိတ္ဟာ စုေပါင္း လုပ္ေဆာင္တတ္တဲ့ စိတ္ကုိ ေပ်ာက္သြား၊ ခန္းသြားေအာင္လုိ႔ လုပ္ပစ္လုိက္ပါ ေတာ့တယ္။

ကေလးတုိ႔ဟာ တေနရာတည္းပဲ ရွိတဲ့ ပထမဆုိတဲ့ ေနရာကို ယွဥ္ၿပိဳင္လုရင္းနဲ႔ပဲ ပထမ ဆုိတဲ့ ေနရာကို ရလာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ေလာကမွာ ငါသာလွ်င္ အေတာ္ဆံုး၊ ငါသာ အတတ္ဆံုး၊ ငါပဲ လုပ္ႏိုင္တယ္ ဆုိတဲ့ `ငါနဲ႔ ငါသာ ႏႈိင္းစရာ´ ဆုိတဲ့ စိတ္ကေလး ေတြလည္း ၀င္လာၾကပါေတာ့တယ္။ ဒီ စိတ္ေလးနဲ႔ပဲ သူငယ္တန္းကေန ဆယ္တန္း အရြယ္ထိ ကေလးဟာ ႀကီးျပင္း လာပါေတာ့တယ္။

တကယ့္လူ႔ေလာက အသိုင္း၀ိုင္းထဲကို ၀င္ေရာက္လာတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ အဲဒိီ `ငါနဲ႔ ငါသာ ႏႈိင္းစရာ´ ဆုိတဲ့ စိတ္ဟာ အလုပ္ခြင္မွာ ကိုယ့္အတြက္ေရာ၊ လူတဖက္သား အတြက္ကုိပါ အႏၲရာယ္ေပးေတာ့ တာပါပဲ။ ငါသာလွ်င္ ေတာ္တယ္၊ ငါသာလွ်င္ တတ္တယ္ လုိ႔ အၿမဲေတြးလာခဲ့သူမုိ႔လို႔ တဖက္လူရဲ႕ လုပ္ရည္ကုိင္ရည္၊ အစြမ္းသတၱိ၊ အေတြးအျမင္တုိ႔ ကုို အေလးထားရမွန္း မသိ၊ ေလးစားရမွန္း နားမလည္ ျဖစ္သြားေတာ့တာပါပဲ။ အနားမွာ ရွိေနသူမ်ား ဟာလည္း ကုိယ့္ရဲ႕ ေနရာကို လုယူႏုိင္တဲ့ ၿပိဳင္ဘက္ေတြလို႔ ထင္ျမင္ယူဆ လာပါေတာ့တယ္။

တကယ္ေတာ့ လူတေယာက္ခ်င္းစီမွာ မတူတဲ့ အေတြးျမင္ေတြ ရွိၾကသလို၊ မတူတဲ့ စြမ္းရည္လည္း ကုိယ္စီ၊ ကိုယ္စီ ရွိေနၾက ပါတယ္။ ကိုယ့္မွာ ရွိေနတဲ့ စြမ္းရည္ေတြကို သူ႔မွာ မရွိတာနဲ႔ အရည္ခ်င္း မရွိသူ ရယ္လုိ႔ သတ္မွတ္လုိ႔ မရပါဘူး။ အလုပ္တခု ၿပီးေျမာက္ ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ အတြက္ စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္ ၾကရမွာပါ။

တကယ့္ဘ၀မွာ ပထမဆုိတဲ့ ေနရာဟာ တေနရာတည္း ရွိေနတာ မဟုတ္ေပမယ့္ ပညာေရးစနစ္က ငယ္ငယ္ ကတည္းက ႐ုိက္သြင္းလုိက္တာေၾကာင့္ အမ်ားအျမင္မွာ ကုိယ္ဟာ အေတာ္ဆံုး၊ အေကာင္းဆံုး စသျဖင့္ အထင္ခံလုိ စိတ္ ကေတာ့ ေပ်ာက္မသြားပါဘူး။

ဒီစိတ္ေတြကုိ က်မတုိ႔ ႏုိင္ငံက ေနရာအႏွံ႔မွာ လူေတာ္မ်ားမ်ား ဆီမွာ ေတြ႔ေနရတာပါပဲ။ ေတြးေခၚပညာရွင္ တဦးလည္းျဖစ္၊ ပညာေရးသုခမိန္တဦးလည္း ျဖစ္သူ ဂၽြန္ေဒ၀ီက (John Dewe) က လူ႔ အဖြဲ႔စည္းတခုကို ျပင္ဆင္လုိရင္ ပညာေရးကုိ မျပင္ဆင္လုိ႔ မရဘူးလို႔ ဆုိခဲ့ပါတယ္။

ပညာေရး ဆုိတာဟာ တကယ္ေတာ့ အနာဂတ္လူ႔ အဖြဲ႔စည္းတခု အတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့၊ အေျခခံ အုတ္ျမစ္ခ်တဲ့ ေနရာျဖစ္လို႔ သိပ္ကုိမွ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ပညာေရးစနစ္ တခုေအာက္ကေန တုိင္းျပည္ အတြက္ ေတာ္တဲ့ လူတန္းစားတရပ္ကို ေမြးထုတ္ႏုိင္သလား၊ ညံ့တဲ့ လူတန္းစားတရပ္ကို ေမြးထုတ္ႏုိင္သလား ဆုိတာကေတာ့ အဲဒီ့ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ တုိက္႐ုိက္သက္ဆုိင္ ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မုိ႔လို႔ အနာဂတ္ လူ႔အဖြဲ႔စည္းမွာ စိတ္ပုိင္းေရာ ဉာဏ္ရည္ပုိင္းပါ ေဒါင္ေဒါင္ျမည္တဲ့ လူ႔ အဖြဲ႔စည္း တရပ္ ေပၚေပါက္ လာဖုိ႔ အတြက္ သင္ရုိးညႊန္းတန္းေတြ၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္ေတြ၊ အမွတ္ေပးစနစ္ေတြ အားလံုးကုိ မညွာတမ္း၊ မညာတမ္း ေလ့လာၿပီးေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေလ့လာျပင္ဆင္သင့္ ပါၿပီ။ ။

No comments:

Post a Comment