Thursday, January 8, 2015

ဒီဇင္ဘာအထိ ပုိ႔ကုန္တင္ပုိ႔မႈ ေဒၚလာ ၃ ဘီလီယံခန္႔ တုိးလာ

ေမစိုးစံ

ပုိ႔ကုန္တင္ပုိ႔မႈ ပမာဏမွာ ဒီဇင္ဘာလအထိဆုိပါက ၿပီးခဲ့သည့္ႏွင့္ ကာလတူ တင္ပုိ႔မႈပမာဏႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃ဘီလီယံေက်ာ္ တုိးလာေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ သိရသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္တြင္ ဒီဇင္ဘာလလယ္အထိ တင္ပုိ႔မႈ ပမာဏမွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၆ ဘီလီယံေက်ာ္သာ ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုဘ႑ာႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ လလယ္အထိ တင္ပုိ႔မႈသည္ ေဒၚလာ ၁၉ ဘီလီယံ ေက်ာ္သြားၿပီျဖစ္ရာ ၃ ဘီလီယံေက်ာ္ တုိးလာသည့္ အေျခအေန ျဖစ္သည္။

ယင္းအေျခအေနမွာ သတၱဳတြင္းထြက္ ပစၥည္းတင္ပုိ႔မႈႏွင့္ စက္မႈကုန္ေခ်ာပစၥည္း တင္ပုိ႔မႈတုိ႔ ပုိမုိတုိးတက္လာျခင္းျဖစ္ၿပီး ေရထြက္ပစၥည္း တင္ပုိ႔မႈႏွင့္ သစ္ေတာထြက္ပစၥည္း တင္ပုိ႔မႈမွာ ေလ်ာ့က်လာေၾကာင္း သိရသည္။

ကုန္သြယ္မႈျမွင့္တင္ေရး ဦးစီးဌာနမွ ညႊန္ၾကားေရးမႉး ဦး၀င္းျမင့္က “တျခားပစၥည္းေတြမွာလည္း တိုးတက္ပါတယ္။ ေရထြက္ပစၥည္း တင္ပို႔မႈမွာလည္း ေဒၚလာသန္း ၉၀ ေလာက္ ေလ်ာ့တယ္။ ေရထြက္က အေျပာင္းအလဲေတြ ႐ွိခဲ့တယ္။ တြက္ေျခမကိုက္တာေပါ့။ သစ္ေတာထြက္ပစၥည္း ေလ်ာ့က်တာက သစ္အလံုးလိုက္ တင္ပို႔တာေတြ ရပ္လိုက္ၿပီး သစ္အေခ်ာထည္ တင္ပို႔တာတို႔ေၾကာင့္ပါ” ဟု ေျပာသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပုိ႔ကုန္တင္ပုိ႔မႈႏွင့္ သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈမွာ အၿမဲ မမွ်တျဖစ္ေနၿပီး သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈကသာ ပမာဏ မ်ားျပားျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္ ကုန္သြယ္ေရး လုိေငြ ျပလွ်က္ရွိသည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။ လက္ရွိတြင္ ကုန္သြယ္ေရးလုိေငြမွာ ေဒၚလာ ၃ဘီလီယံ ၀န္းက်င္တြင္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပုိ႔ကုန္တင္ပုိ႔မႈမွာ ေဒသတြင္း တျခားႏုိင္ငံ အမ်ားစုထက္ ေလ်ာ့က်ေနသည့္ အေနအထားျဖစ္ၿပီး ပုိ႔ကုန္တန္ဖုိး ျမင့္တက္လာရန္အတြက္ တိက်ေသခ်ာေသာ ပုိ႔ကုန္မဟာ ဗ်ဴဟာမ်ိဳး ခ်မွတ္လုပ္ေဆာင္ရန္ လုိေၾကာင္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ေျပာသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ ဆန္စပါးအသင္းခ်ဳပ္ တြဲဖက္အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉး ေဒါက္တာ စုိးထြန္းက “ပုိ႔ကုန္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေသခ်ာ မဟာဗ်ဴဟာေတြ ခ်မွတ္ဖုိ႔လုိတယ္။ တဖက္မွာလည္း ပုိ႔ကုန္လုပ္တဲ့သူေတြအတြက္ အခြင့္အလမ္း ဖန္တီးေပးရမယ္။ ပုိ႔ကုန္လုပ္ခ်င္လာေအာင္ ပံ့ပုိးမႈေတြ ေပးရမယ္။ အဲဒီလုိမဟုတ္ဘဲ ဒီတုိင္းပဲ အားေပးပါတယ္၊ လက္ခုပ္တီးေနရုံနဲ႔ေတာ့ မရဘူးေပါ့” ဟု ေျပာသည္။

ထုိ႔အျပင္ အစုိးရပုိင္းက ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈဆုိင္ရာ နားလည္မႈ စာခြ်န္လႊာမ်ား၊ ကုန္သြယ္မႈ သေဘာတူညီမႈမ်ားကုိ ရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ရန္လည္း လုိေၾကာင္း ၎က ေျပာသည္။

ေဒါက္တာ စုိးထြန္းက “က်ေနာ္ျမင္တာေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ ASEAN+3 မွာေတာင္ ဘာလုပ္ခဲ့လဲ။ တရုတ္ဘက္ကုိ ဆန္တင္ပုိ႔ႏုိင္ဖုိ႔ ပုိးမႊားအရည္အေသြးစစ္အဖြဲ႔ AQSIQ နဲ႔ပဲ ထုိးခဲ့တာေပါ့။ Trade Agreement နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လုပ္ေဆာင္မႈ အားနည္းတယ္လုိ႔ ျမင္တယ္။ ထုိင္းတုိ႔ဘာတုိ႔ဆုိ ခဏခဏ ထုိးတယ္ေပါ့။ ဥေရာပႏုိင္ငံေတြ ေခါင္းေဆာင္ပုိင္းက သြားတယ္ဆုိရင္လည္း ဆန္ပုိ႔တာတုိ႔ က်န္တဲ့ ဟာပုိ႔တာတုိ႔ စတဲ့ အခြင့္အေရးရေအာင္ ေတာင္းဖုိ႔လုိတယ္။ အဲဒီလုိ ေတာင္းမွပဲ က်ေနာ္တုိ႔တုိင္းျပည္အတြက္ Export ဆုိတာ တက္လာၿပီး ကုန္သြယ္ေရး လုိေငြလည္း ေလ်ာ့က်သြားမယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။

ျပည္တြင္း သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈတြင္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈပစၥည္း၊ လူသံုးကုန္ပစၥည္းႏွင့္ လုပ္ငန္းသံုးပစၥည္းမ်ားအား တင္သြင္းသည့္ အဓိကက႑ သံုးရပ္႐ွိၿပီး ယခုႏွစ္တြင္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈပစၥည္းႏွင့္ လုပ္ငန္းသံုးပစၥည္း တင္သြင္းမႈမ်ားတြင္ ပမာဏ အလြန္မ်ားလာေၾကာင္း သိရသည္။

ညႊန္ၾကားေရးမႉး ဦး၀င္းျမင့္က “အခုသြင္းကုန္တင္သြင္းမႈ အေျခအေန ျမင့္ေနတာက ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈေတြ တိုးတက္လာေတာ့ သူတို႔အတြက္ လိုတဲ့ စက္ကိရိယာေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံထဲ တင္သြင္းလာတိုင္း သြင္းကုန္လိုင္စင္ ေလၽွာက္ရတယ္” ဟု ၎က ေျပာသည္။

သြင္းကုန္တင္ပို႔မႈ အေျခအေနသည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၃ ဒီဇင္ဘာလလယ္ႏွင့္ ၂၀၁၄ အလားတူကာလ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက ေဒၚလာ၂၉၈ သန္း ပိုမိုလာေၾကာင္း သိရသည္။

ယခုႏွစ္ သြင္းကုန္တင္ပို႔မႈ အေျခအေနမွာ ၂၀၁၄ ဒီဇင္ဘာ လလယ္အထိ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈကုန္ပစၥည္း တင္သြင္းမႈတြင္ ၄ ဒသမ ၇ ဘီလီယံ၊ လုပ္ငန္းသံုး ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း တင္သြင္းမႈတြင္ ၃ ဒသမ ၉ ဘီလီယံ၊ လူသံုးကုန္ပစၥည္း တင္သြင္းမႈတြင္ ၂ ဒသမ ၆ ဘီလီယံ စုစုေပါင္း ၁၁ ဘီလီယံ တင္သြင္းၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း စာရင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

၂၀၁၃-၁၄ ခုႏွစ္ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ စုစုေပါင္းကုန္သြယ္မႈ ပမာဏမွ ေဒၚလာ၂၄ ဘီလီယံေက်ာ္ ႐ွိခဲ့ၿပီး ယခုႏွစ္ ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္လည္း ၂၅ ဘီလီယံေက်ာ္ ရ႐ွိရန္ ေမွ်ာ္မွန္းထားေၾကာင္းသိရသည္။

No comments:

Post a Comment