Wednesday, November 25, 2015

ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕ခြဲမ်ားတြင္ အားနည္းခ်က္ႏွင့္ အခက္အခဲမ်ားစြာရွိခဲ့

တင္ထက္ပိုင္


ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၂၀၁၅ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏိုဝင္ဘာလ ၈ ရက္ေန႔က ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပၿပီးစီးခဲ့သည္။ ျပည္သူမ်ား၏ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈက ႏိုင္ငံ၏ အေျပာင္းအလဲတခုအတြက္ အဆင္သင့္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း သက္ေသထူႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။

ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ (UEC) ႏွင့္ ရပ္/ေက်း ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ခြဲမ်ားမွ အဖြဲ႔ဝင္မ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပႏိုင္ရန္ အဓိက ပါဝင္ခဲ့ရသူမ်ား ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ဝင္မ်ားသည္ မဲစာရင္း ျပဳစုျခင္းမွ စ၍ မဲရလဒ္ ေၾကညာျခင္း အထိ ေဝဖန္မႈမ်ား ခံခဲ့ရသည္။

တခ်ိန္တည္းတြင္ UEC လက္ေအာက္ရွိ ေအာက္ေျခအဆင့္ ရပ္/ေက်း ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ဝင္မ်ားတြင္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ အားနည္းခ်က္ မ်ားစြာ ရွိခဲ့ေၾကာင္းလည္း သိရသည္။

ေအာက္ေျခရွိ ရပ္/ေက်းေကာ္မရွင္ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္အမ်ားစု၏ ျမင္သာသည့္ အခက္အခဲမ်ားမွာ ေစတနာ့ဝန္ထမ္းမ်ား ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ အခက္အခဲ၊ အေတြ႔အႀကံဳႏွင့္ ကြ်မ္းက်င္မႈပိုင္းဆိုင္ရာ အခက္အခဲႏွင့့္ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္၏ အမိန္႔ေၾကညာစာမ်ားကို အခ်ိန္ႏွင့္ တေျပးညီ မရရွိႏိုင္ျခင္းတို႔ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ေရြးေကာက္ပြဲ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သည့္ အဖြဲ႔မ်ားက ေျပာျပၾကသည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအရ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ (UEC) ေအာက္တြင္ ျပည္နယ္/ တိုင္းအဆင့္ ေကာ္မရွင္ခြဲေပါင္း ၁၄ ခု၊ ခ႐ုိင္ အဆင့္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ၊ အထူးေဒသမ်ားအတြက္ ေကာ္မရွင္ခြဲေပါင္း ၈၁ ခု၊ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ ေကာ္မရွင္ခြဲေပါင္း ၃၃၀ ၊ ရပ္/ေက်းအဆင့္ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ခြဲေပါင္း ၄၀၀၀၀ ေက်ာ္ရွိေၾကာင္း UEC ၏ စာရင္းမ်ားအရ သိရွိရသည္။

ျပည္ေထာင္စု အဆင့္ UEC အဖြဲ႔ဝင္မ်ားႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿမဲတမ္းဝန္ထမ္းမ်ားမွ လြဲ၍ က်န္ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္မ်ားသည္ ေစတနာ့ဝန္ထမ္းမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ ထိုက္သင့္သည့္ လစာ၊ အသုံးစရိတ္ႏွင့္ ခ်ီးျမႇင့္ေငြတို႔ မရရွိၾကပါ။ မိမိဆႏၵအရ ပါဝင္ လုပ္ ေဆာင္ေပးသူမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ငန္းစဥ္တေလ်ွာက္ အခက္အခဲတခ်ိဳ႕ ရွိခဲ့သည္ဟု ဧရာဝတီကို ေျပာသည္။

ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္သည္ ၂၀၁၅- ၂၀၁၆ အတြက္ ဧည့္ခံေကြ်းေမြးစရိတ္အျဖစ္ က်ပ္သန္းေပါင္း ၅၇၀၀ ေတာင္း ခံခဲ့ၿပီး ယင္းစရိတ္တြင္ မဲ႐ုံအဖြဲ႔မ်ားအား ေကြ်းေမြးစရိတ္၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္မ်ားအတြက္ တႏွစ္စာ ပံုမွန္ ေကြ်းေမြးစရိတ္ႏွင့္ ဧည့္ခံစရိတ္တို႔ ပါဝင္ေၾကာင္း သိရသည္။

ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ခြဲ၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားအတြက္ အစည္းအေဝးမ်ားတက္ရန္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္ တဦးလ်ွင္ ၅၀၀၀ က်ပ္၊ ၃၀၀၀ က်ပ္ စသည္ျဖင့္ ေကြ်းေမြးစရိတ္ လ်ာထားခဲ့ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္လည္း ယင္းေကြ်းေမြးစရိတ္ သည္ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အထိသာ ျဖစ္ၿပီး ရပ္/ေက်းအဆင့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲမ်ားအတြက္ မပါဝင္ခဲ့ေၾကာင္းလည္း ေျပာဆိုၾကသည္။

ဧရာဝတီတိုင္း ဟသၤာတၿမိဳ႕နယ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္ တဦးျဖစ္သည့္ ဦးေသာင္းေအး၏ အဆိုအရ ရပ္/ေက်း ေကာ္ မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္ တခ်ိဳ႕သည္ မိသားစု စားဝတ္ေနေရးအတြက္ တဖက္တြင္ လုပ္ကိုင္ေနရသည္မ်ား ရွိ၍ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ငန္း စဥ္မ်ားကို ရာႏႈန္းျပည့္ စိတ္ႏွစ္ၿပီး မလုပ္ႏိုင္သည့္ အခ်ိန္မ်ား ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

ရပ္/ေက်း အဖြဲ႔ဝင္ အမ်ားစုသည္ ေရြးေကာက္ပြဲ အေတြ႔အႀကံဳ နည္းပါးသည့္အတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိလာ သည့္အခါ ဖိဖိစီးစီး လုပ္ေဆာင္ရန္ အားနည္းသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္ဟုလည္း ဆိုသည္။

“သူတို႔ကလည္း သူတို႔ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ လုပ္ေနတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဦးတို႔နဲ႔ ေတြ႔ဖို႔ ျပဳဖို႔ တခါတရံ အခက္အခဲ ရွိတာေပါ့ေလ။ ဒီကိုတက္လာရင္လည္း ကိုယ့္စရိတ္နဲ႔ကိုယ္ လာရေတာ့ ေခၚတိုင္း ျပည့္ျပည့္စံုစံု မလာႏိုင္ဘူးေပါ့။ အကုန္လံုးလာပါ၊ ၁၅ ေယာက္ စလံုး လာပါ၊ ၁၀ ေယာက္စလံုး လာပါဆိုလည္း ၄ ၊ ၅ ေယာက္ပဲ လာႏိုင္တယ္”ဟု ဦးေသာင္းေအးက ဧရာဝတီကို ေျပာသည္။

ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္လိုက္သည့္ ဥပေဒအရ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္မ်ားကို ထိုက္သင့္သည့္ လစာေၾကးေငြ ေထာက္ပံ့ေပးရန္ အစိုးရအဖြဲ႔ႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ရန္ဟု ပါရွိလာေသာ္လည္း ယခု ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ အခ်ိန္မမီ ခဲ့ေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္က ဆိုသည္။

အားနည္းခ်က္ ေနာက္တခုမွာ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္အင္အား ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ ျပည္နယ္/တိုင္း၊ ခ႐ုိင္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္ အဆင့္ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ခြဲတခုစီတြင္လည္း အမ်ားယံုၾကည္ေလးစားျခင္းခံရသူ ေစတနာ့ဝန္ထမ္း ၆ ဦး၊ သက္ဆိုင္ရာ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားမွ ၉ ဦးႏွင့္ ေပါင္း ၁၅ ဦးစီျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားၿပီး ရပ္/ေက်း ေကာ္မရွင္ တခုစီတြင္ ရပ္ကြက္အတြင္းရွိ လူအင္အားေပၚ မူတည္ၿပီး အဖြဲ႔ဝင္ ၅ ဦးႏွင့္ အထက္ ရွိၾကေၾကာင္း သိရသည္။

တိုင္းအဆင့္မွစၿပီး ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ ေကာ္မရွင္ခြဲ တခုစီတြင္ ဥကၠ႒ အပါအဝင္ လူအင္အား ၁၅ ဦးသာ ရွိသည့္အတြက္ လူဦးေရမ်ားေသာ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးတို႔တြင္ ေစတနာ့ဝန္ထမ္းအင္အား ပိုမိုလိုအပ္ေၾကာင္း ဟသၤာတခ႐ုိင္ ေကာ္မရွင္ခြဲ ဥကၠ႒ ဦးဝင္းေမာင္က ဧရာဝတီကို ေျပာသည္။

ထို႔အျပင္ ရပ္/ေက်း ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ဝင္မ်ား မဲစာရင္း ျပဳစုရာတြင္ အသံုးျပဳေသာ IFES (International Foundation for Electoral Systems) ၏ ေဆာ့ဖ္ဝဲ အသံုးျပဳနည္းအတြက္ လံုေလာက္သည့္ အခ်ိန္ႏွင့္ ညႊန္ၾကားျပသမႈမ်ား မရရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ အခက္အခဲမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

“၂ ရက္ေလာက္ လာေပးတဲ့အခါမွာ ၿပီးၿပီ၊ ျပန္သြားတယ္။ ထပ္ေမးတဲ့အခါမွာ ျပန္လာတယ္။ ေမးတာေလးေတြကို ေျဖပဲ ေျဖေပးႏိုင္ တယ္။ ဒါ့ထက္ပိုၿပီးေတာ့ တိတိက်က် လုပ္မေပးႏိုင္ဘူးေလ။ အဲဒီလို အခက္အခဲ ရွိတယ္”ဟု ဦးေသာင္းေအးက ေျပာသည္။

ယင္းကဲ့သို႔ အခက္အခဲမ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလအတြင္း ဟသၤာတၿမိဳ႕၏ အေျခအေနကို ၿခံဳငံုၾကည့္လိုက္ပါက အျခားေဒသမ်ားထက္ အားသာခ်က္မ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု ၿမိဳ႕နယ္ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ခြဲ အဖြဲ႔ဝင္ ဦးေသာင္းေအးက ဆိုသည္။

အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔စည္းမ်ားက မဲေပးနည္း အသိပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လာေရာက္ မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ေသာ္ လည္း ပယ္မဲအေရအတြက္သည္ ထင္ထားသည္ထက္ နည္းပါးခဲ့ေၾကာင္း၊ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ ၂ သိန္းခြဲေက်ာ္ ရွိသည့္အနက္ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး မဲလာေပးခဲ့ေၾကာင္း၊ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးမႈ ကာလအတြင္း ႏိုင္ငံေရးပါတီအခ်င္းခ်င္း တိုင္ၾကားမႈမ်ား မရွိခဲ့ေၾကာင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲေန႔တြင္လည္း မဲမသမာမႈမ်ား သိသိသာသာ မရွိခဲ့ေၾကာင္း ဟသၤာတၿမိဳ႕နယ္ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ခြဲမွ သိရွိရသည္။ ။

No comments:

Post a Comment