Saturday, February 27, 2016

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ျမန္မာ့ပညာေရးႏွင့္ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ အကူအညီ

မက္သယူး ေရ့ဇ္


၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အဂၤလန္ႏိုင္ငံမွ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္က အရပ္ဘက္ ဥပေဒဆိုင္ရာ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ပါရဂူဘြဲ႔ ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ခ်ထားျခင္းခံခဲ့ရသည့္ အတြက္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က်မွသာ ပါရဂူဘြဲ႕ကို ကိုယ္တိုင္ သြားေရာက္ လက္ခံႏိုင္ခဲ့သည္။

ဘြဲ႔လက္ခံသည့္ အခမ္းအနားတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေက်ာင္းသူဘ၀မွ အမွတ္တရမ်ားကို ျပန္လည္ေျပာခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း ထိုကဲ့သို႔ တကၠသိုလ္ဘ၀ ျပန္လည္ရရွိသည္ကို ျမင္ေတြ႔လိုေၾကာင္း ေျပာႀကားခဲ့ပါသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ျပန္ျဖစ္လာေအာင္ သူ၏ တကၠသိုလ္ေဟာင္း ျဖစ္သည့္ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္က ကူညီမည္ဆိုပါက အလြန္ ဂုဏ္ယူမိမည္ ျဖစ္သည္ဟု သူက ဆိုခဲ့သည္။

“တျခားသူေတြကလည္း ပါ၀င္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အရင္ထဲက စိတ္အားထက္သန္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရထားက အဲဒီ အခ်ိန္မွ စထြက္ခဲ့တယ္။ ဒီေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ က်ေနာ္တို႔က ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးလုပ္ႏိုင္တဲ့ က႑ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္က ကမာၻေပၚမွာရွိတဲ့ တျခားတကၠသိုလ္ေတြထက္ ပိုၿပီးေတာ့ (ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ) သိသာထင္ရွားတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ ေတြရရွိေစႏိုင္မယ့္ ၿပိဳင္ဘက္ကင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ တခုကေနတဆင့္ လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္” ဟု ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္ ႏိုင္ငံတကာ နည္းဗ်ဴဟာ အရာရွိ Ed Nash က ေျပာသည္။

ႏို၀င္ဘာလက ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အႀကီးအက်ယ္ အႏိုင္ရရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ထိုကဲ့သို႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရန္ အလားအလာ ေကာင္းလာသည္ကို သိသိသာသာ ျမင္ေတြ႔လာရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္အထိ မည္သည့္ ေအာင္ျမင္မႈမ်ား ရရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သနည္း။ မည္သည့္ အေျခအေနသို႔ ဦးတည္ေနသနည္း။

ကနဦး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို အဓိက ဦးတည္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး က႑၏ အျမင့္ဆံုးေက်ာင္းျဖစ္သည့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ ေက်ာင္းသားဆႏၵျပပြဲမ်ားေၾကာင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွစ၍ ဘြဲ႔ႀကိဳတန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားျခင္းမွ ကာလၾကာရွည္စြာ ပိတ္ထားခဲ့ရေသာ္လည္း ထိုေနရာမွ စတင္၍ ခ်ဲ႕ထြင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ လိမ့္မည္ဟု သေဘာထားခဲ့ၾကသည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယ ပါေမာကၡခ်ဳပ္၊ စာၾကည့္တိုက္မွဴး၊ ျမန္မာစာ၊ ဓာတုေဗဒ၊ သမိုင္း၊ ဥပေဒႏွင့္ သတၱေဗဒ ဌာနမွဴးမ်ား အပါအ၀င္ ရန္ ကုန္တကၠသိုလ္မွ ထိပ္တန္း တာ၀န္ရွိသူ ၁၂ ဦးတို႔ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္ သို႔ ၂ ပတ္ၾကာ သြားေရာက္ ေလ့လာခဲ့ၾကၿပီး စီမံကိန္းမ်ား၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ေထာက္ပံ့ေရး၊ သင္႐ိုးညႊန္းတန္းႏွင့္ သုေတသန ဆိုင္ရာမ်ား ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္ဘက္မွ အဖြဲ႕ကို ဒုတိယ အဓိပတိ (ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ျပင္ပေရးရာ) Nick Rawlins က ဦးေဆာင္ခဲ့ပါသည္။

ေဆြးေႏြးခဲ့သည့္ စီမံကိန္း အမ်ားအျပားကိုလည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္မွ သတၱေဗဒ ပညာရွင္မ်ားက ျမန္မာပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ရွားပါးေသာ က်ားသစ္လည္ေျပာက္ (clouded leopard) ကို ျမန္မာ့ သစ္ေတာမ်ား အတြင္းတြင္ ေျခရာခံႏိုင္ခဲ့သည္။ (earth sciences) ကမ႓ာေျမ သိပံၸဌာနက ဘူမိေဗဒ ပညာ ျပန္လည္ ဦးေမာ့လာရန္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းကလည္း ျပည္တြင္း ပညာရွင္တို႔၏ စြမ္းရည္ကို တည္ေဆာက္ေပးႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းတခု ျဖစ္ခဲ့သည္။

ယခု အခါ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္ စိန္႕အန္ေထာ္နီ (St. Antony) ေကာလိပ္တြင္ ေခတ္သစ္ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ေလ့လာေရး အစီအစဥ္တခု ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ကတည္းက ရွိေနၿပီး ေဒါက္တာ Matthew Walton က ဦးေဆာင္ပါသည္။ ေနာက္တႏွစ္တြင္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး ေဒၚခင္မာမာၾကည္ကို ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္ ေလဒီမာဂရက္ေဟာလ္ (Lady Margaret Hall) ေကာလိပ္ မွ International Gender Studies Centre ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံေလ့လာေရး အစီအစဥ္တြင္ သုေတသီအျဖစ္ ခန္႔အပ္ခဲ့ပါသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ဖြံၿဖိဳးေရး အစီအစဥ္ အမ်ားစုမွာ တင္းက်ပ္သည့္ စည္းကမ္းမ်ားေအာက္တြင္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကရပါသည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္၊ ဥပေဒဌာနမွဴး ပါေမာကၡ Timothy Endicott ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ရာ တကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္၌ အေရးပါသည့္ ဥပေဒ အစီရင္ခံစာမ်ား မရွိသည္ကို ေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူက မိတၱဴမ်ားရွိပါက ၾကည့္ခြင့္ျပဳရန္ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္တကၠသိုလ္မွ Bodleian သုေတသန စာၾကည့္တိုက္မ်ားကို ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ရသည္။ သူတို႔တြင္ အပိုမ်ား အစံုလိုက္ရွိသျဖင့္ အစီရင္ခံစာ ၅၀၀၀ ကို ေသတၱာ ၃၀၀ ခန္႔ျဖင့္ ထည့္သြင္း၍ ပို႔ေဆာင္ခကိုပါ က်ခံ၍ ပို႔ေပးခဲ့ေၾကာင္း ဥပေဒဆိုင္ရာ စာၾကည့္တိုက္မွဴး Ruth Bird က ျပန္ေျပာျပသည္။ သစ္ေတာ က႑ကဲ့သို႔ ေသာ အျခား က႑မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ စာအုပ္ ၃၆၀၀ ကိုလည္း Radcliffe Science စာၾကည့္တိုက္က လွဴဒါန္းခဲ့သည္။

အဂၤလန္ ဥပေဒေရးရာ ပါေမာကၡ Andrew Burrows သည္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကာလၾကာျမင့္စြာကတည္းက စိတ္၀င္စားခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူက အခြင့္အေရးကို အမိအရ ဆုပ္ကိုင္၍ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ရန္ကုန္ အေရွ႕ပိုင္း တကၠသိုလ္ႏွင့္ ဒဂံုတကၠသိုလ္တို႔တြင္ နစ္နာမႈႏွင့္ ပဋိညာဥ္ စာခ်ဳပ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ားကို တပတ္ၾကာ ပို႔ခ်သင္ၾကားေပးခဲ့သည္။

“အဓိက ျပႆနာကေတာ့ အစဥ္အလာတခုျဖစ္ေနတဲ့ အလြတ္က်က္ ေလ့လာျခင္းပဲ။ ေက်ာင္းသားေတြက ဥပေဒေတြကို အလြတ္ဆိုျပႏိုင္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လို အသံုးခ်ႏိုင္တယ္ဆိုတာကို နားမလည္ၾကဘူး” ဟု Andrew Burrows က ေျပာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ Andrew Burrows အေနျဖင့္ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးသင္ၾကားသည့္စနစ္ (interactive teaching) ကို စတင္ဖို႔ ျဖစ္လာသည္။ ေမးခြန္းမ်ား အမ်ားအျပား ေမးျခင္း၊ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ဥပမာမ်ားေပးျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္တြင္ စိတ္အားထက္သန္မႈမ်ား တေျဖးေျဖးႏွင့္ စတင္ေပၚေပါက္လာသည္။

Andrew Burrows အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ရရွိခဲ့ေသာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားအရ ၁၈၇၂ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်တို႔ ေရးဆြဲခဲ့သည့္ 1872 Contract Act (ပဋိညာဥ္ စာခ်ဳပ္ဥပေဒ) ကဲ့သို႔ ေခတ္ေဟာင္းဥပေဒမ်ား အမ်ားအျပား ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရွိေနသည္ကို သတိထားမိေစခဲ့သည္။ တရားေရးစနစ္သည္ အစဥ္အလာမ်ားေပၚတြင္ အေျခခံထားၿပီး ဥပေဒကို ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ အထိ အဂၤလိပ္ ဘာသာ ျဖင့္ ႐ိုတ္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ပင္ ရွာေဖြရန္ အလြန္ခက္ခဲသြားၿပီ ျဖစ္သည္။ ေအာက္စ္ဖို႕ဒ္ တကၠသိုလ္တြင္ ေတာ့ ရႏိုင္ပါေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ “ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ပဋိညာဥ္ စာခ်ဳပ္ဥပေဒ ကို ဘယ္သူမွ ေကာင္းေကာင္း မသိၾကေတာ့ဘူး။ ဒီတိုင္းျပည္မွာ တရားေရးစနစ္တခုကို ဥပေဒစာအုပ္ေတြမရွိဘဲ ေဆာင္ရြက္ေနၾက တယ္” ဟု Andrew Burrows က ေျပာသည္။

သူ၏ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒပါေမာကၡ Adrian Briggs ကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ က လာေရာက္ ပို႔ခ်သင္ၾကားေပးခဲ့သည္။ သူက ကြဲျပားေသာ တရားေရးစနစ္မ်ားၾကားမွ ပဋိပကၡမ်ားကို အထူးျပဳေလ့လာသူ ျဖစ္သည္။

No comments:

Post a Comment