ေမာင္ေဆြဝင္း (ပဲခူး)
အခြန္ (Tax) ဆိုသည္မွာ တိုင္းျပည္တခု အတြက္ အသက္ေသြးေၾကာ ျဖစ္သည္ကို လူအေတာ္မ်ားမ်ား ဂဃနဏ မသိၾကေသးပါ။ အေၾကာင္းမွာ အခြန္စနစ္ တိတိက်က် မရွိခဲ့သည္မွာ ၾကာခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္။ ျပည္သူေတြ အခြန္ေဆာင္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္စည္း႐ံုးႏိုင္မႈ မရွိခဲ့တာလည္းပါသည္။ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ေခတ္ တေလွ်ာက္လံုးမွာလည္း ျပည္တြင္း အခြန္မ်ား ဦးစီးဌာန (Internal Revenue Department) က ျပည္တြင္း အခြန္ မွန္သမွ် ေကာက္ခဲ့သည္။ ဝင္ေငြခြန္၊ အျမတ္ခြန္၊ ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈခြန္၊ အင္းအိုင္ခြန္၊ ဓာတ္သတၱဳခြန္၊ ေျမခြန္၊ ေရခြန္၊ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္၊ ေအာင္ဘာေလသိန္းဆုခြန္၊ တာတမံခြန္တို႔ ျဖစ္ၾက၏။
ထိုကာလအတြင္း အခြန္ေကာက္စနစ္တြင္ သက္ဆိုင္ရာ အခြန္အရာရွိမ်ားက စည္းၾကပ္ သတ္မွတ္ပိုင္ခြင့္ မရွိ။ ၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ (အလုပ္ အမႈေဆာင္အဖြဲ႔) မွ အခ်ိန္ျပည့္ အမႈေဆာင္တဦးက စည္းၾကပ္မႈအဖြဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ၿပီး က်န္အဖြဲ႔ဝင္ ႏွစ္ဦးမွာ အခ်ိန္ပိုင္း ျပည္သူ႔ေကာင္စီဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းစည္းၾကပ္ မႈအဖြဲ႔သို႔ ၿမိဳ႕နယ္အခြန္ အရာရွိက ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ အခြန္စည္းၾကပ္ အမိန္႔ ခ်မွတ္ရန္ တင္ျပရသည္။ အဖြဲ႔၏ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္သည္သာ စည္းၾကပ္မိန္႔ျဖစ္၏။ ဤပံုဤနည္းျဖင့္ မဆလ အစိုးရက အခြန္ေကာက္သည္။
ျပည္သူ႔ ေကာင္စီ အမႈေဆာင္မ်ားသည္ အခြန္ဥပေဒ၊ နည္း ဥပေဒ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ားကို မေလ့လာၾကတာ မ်ားသည္။ ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြန္ရရွိမႈသည္ ယင္းအဖြဲ႔၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ အေပၚတြင္သာ မူတည္ ေန၏။ ဒီအေတာ အတြင္း လုပ္ငန္းတခု၏ အ႐ံႈး အျမတ္ကို မေလ့လာ မသံုးသပ္ဘဲ ႏွစ္စဥ္အခြန္ တိုးျမႇင့္ ေကာက္ခံေနေသာေၾကာင့္ အလုပ္မျဖစ္ေသာ အခြန္ထမ္းမ်ားတြင္ အခြန္ဝန္ပိလာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးကလည္း က်ဆင္းေနသျဖင့္ အစိုးရက အခြန္တိုးေကာက္ဖို႔သာ ႀကိဳးပမ္းလာသည္။
အထူးသျဖင့္ အခြန္ေငြ မ်ားမ်ားစားစား ရႏိုင္ေသာ တိုက္တာၿခံေျမ အေရာင္းအဝယ္ကိစၥမ်ားတြင္ က်သင့္ေသာ အခြန္နည္းသလို တခ်ိဳ႕ပါတီ ေကာင္စီဝိတ္ျဖင့္ အခြန္လြတ္သြားတာ ေတြလည္း ရွိသည္။
မဆလ အစိုးရသည္ သီးႏွံဝယ္လည္း အဆင္မေျပ၊ အခြန္ေငြလည္း ထင္သေလာက္ မဟုတ္ေတာ့ ေသာအခါ ၁၉၈၈ အေရးအခင္း မေပၚေပါက္မီ အခ်ိန္၌ အခြန္ကို သီးႏွံမ်ားျဖင့္ အစားထိုး ေကာက္ရန္ စီစဥ္ေတာ့သည္။ စပါးသီးႏွံ ဝယ္ယူေရးႏွင့္ အခြန္ ေကာက္ျခင္းကို ေရာေႏွာပစ္လိုက္ျခင္း ျဖစ္၏။ အခြန္စနစ္ မတည္ၿငိမ္ေတာ့ၿပီ။ ျပည္သူေတြရဲ႕ မေက်နပ္မႈမ်ားလည္း ဤအခ်က္လည္း တခ်က္ အပါအဝင္ ျဖစ္လာသည္။ ၁၉၈၈ စက္တင္ဘာ ၁၈ ရက္တြင္ နဝတ က အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ အခြန္ စနစ္ကို လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္မည့္ အစီအစဥ္မ်ား သိပ္မေတြ႔ရေခ်။ သို႔ရာတြင္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ (Commercial Tax) တခုေတာ့ တိုးလာ၏။
နဝတ၊ နအဖ အခြန္ေကာက္ခံမႈတြင္ အေျပာင္းအလဲ တရပ္ေတာ့ ေတြ႔ရသည္။ မဆလပါတီ ဖ်က္သိမ္းလိုက္သျဖင့္ ပါတီေကာင္စီ အဖြဲ႔မ်ားလည္း မရွိေတာ့ၿပီ ျဖစ္ရာ သူတို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ စည္းၾကပ္မႈအဖြဲ႔ ဆိုတာလည္း အလိုအေလ်ာက္ ပ်က္ျပယ္သြားသည္။ ယင္းအဖြဲ႔၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို အခြန္အရာရွိ ဝန္ထမ္းက နဝတျဖင့္ ၈/၈၈ အမိန္႔ ေၾကာ္ျငာစာျဖင့္ ရရွိသြားသည္။
သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္တပ္မွ အရာရွိႀကီးႀကီး ငယ္ငယ္မ်ားသည္ လာဘ္လာဘေကာင္းသည္ဟု ထင္ေသာ အခြန္ဦးစီး ဌာနသို႔ ေရာက္လာၾကသည္။ သူတို႔သည္ အခြန္ ဥပေဒက မည္သို႔ ဆိုေစကာမူ ဆံုးျဖတ္ခ်င္တာ ဆံုးျဖတ္ ခိုင္းၾက၏။ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အေပၚ ဩဇာ အာဏာျပကာ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ လုပ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လမ္းေဘးက ကုန္စံုဆိုင္ ပိုင္ရွင္ေလးက ႏွစ္စဥ္ အခြန္တိုးေဆာင္ေနရေသာ္လည္း ဆန္စက္ ဆီစက္ ပိုင္ရွင္ႀကီးမ်ားမွာ မျဖစ္ စေလာက္ အခြန္ေပး သြင္းျခင္းျဖင့္ အဆင္ေျပလ်က္ရွိ၏။
ဒီလို ေပၚေပၚထင္ထင္ႀကီးေတြ႔လာရေသာ ျပည္သူမ်ားက အခြန္ မေဆာင္ခ်င္ၾကေတာ့။ မေက်နပ္မႈမ်ားလည္း ႀကီးထြားလာသည္။ ဆင္ေကာင္ႀကီး ကေတာ့ ေနပါေစ၊ ယုန္ငယ္ေလးေတာ့ ေသပါေစ ပံုစံျဖစ္ေနျခင္းကို စိတ္ထဲ မေတြ႔ၾက။ မလြဲသာ၍သာ အခြန္သြင္းေပး ေနရသည္။ အသိစိတ္ဓာတ္တြင္ကား နားလည္မႈ အလ်ဥ္းမရွိ ျဖစ္လာၾက သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုစဥ္က အခြန္ပံုမွန္ ေဆာင္ေနသူမ်ားကို ဂုဏ္မျပဳ သလို အခြန္ေရွာင္ေနသူမ်ားကို လည္း အခြန္ဥပေဒမ်ားအရ ထိေရာက္ေသာ ျပစ္ဒဏ္ခ် အေရးယူမႈမ်ားလည္း မေတြ႔ခဲ့ၾကရေပ။
အခြန္ေကာက္စနစ္ကို တသမတ္တည္း ရွိရမည္ဟု မဆိုလိုပါ။ ေျပာင္းလဲလာေသာ ေခတ္ကာလႏွင့္ အညီ၊ အခြန္ထမ္းမ်ားလည္း အခြန္ေဆာင္ႏိုင္ေစ၊ အခြန္ဘ႑ာေငြလည္း တိုးတက္ရရွိေစေရး အတြက္ ျပဳျပင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ အသစ္ထပ္မံ ျပ႒ာန္းျခင္းမ်ား ကိုေတာ့ ျပဳလုပ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား အတိုင္း ဆူႀကံဳနိမ့္ျမင့္ မရွိေစဘဲ တိက်စြာ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ကား အထူးလိုပါသည္။ “အခြန္”သည္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းတိုင္းႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ ဆက္စပ္လ်က္ ရွိ၏။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အိမ္ၿခံေျမေစ်းႏႈန္းမ်ား တရိပ္ရိပ္တက္ လာပါသည္။ ၂၀ဝ၇ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ေျပာင္းလဲ လိုက္သည့္ အခြန္ႏႈန္းထားမ်ား ေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အိမ္ၿခံေျမေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာရသည္ဟု အိမ္ၿခံေျမ အက်ိဳးေဆာင္မ်ားက ေျပာသည္။ အခြန္စနစ္က အိမ္ၿခံေျမေစ်း ႀကီးျမင့္မႈမ်ား အတြက္ အေျဖတခု မဟုတ္ေၾကာင္းလည္း စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားက သံုးသပ္ၾကပါသည္။ အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ ေငြမည္း (Black Money) ကို ေငြျဖဴလုပ္ခ်င္သူေတြ အတြက္ သတ္မွတ္အခြန္ႏႈန္းမ်ားက ကိစၥမရွိေသာ္လည္း ကိုယ့္စုေဆာင္းေငြေလးနဲ႔ ဝယ္ခ်င္သူ အတြက္ေတာ့ အဆင္မေျပႏိုင္ျခင္းပဲ ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈတြင္ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းထားတဲ့ အခြန္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ား အရ ထိုက္သင့္ သည့္ အခြန္မ်ား အျပည့္အဝရရွိျခင္းက အေရးပါပါသည္။ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက မိမိရဲ႕ ဝင္ေငြေတြထဲက ထိုက္သင့္တဲ့ အခြန္ေငြကို ပ်ဴငွာၾကည္သာစြာ ေပးေဆာင္ျခင္းက ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသေစတဲ့ မွတ္ေက်ာက္ တခုျဖစ္တယ္ဟု မိန္႔ၾကားဖူးသည္။ ဒါေၾကာင့္ အခြန္ေရွာင္သူေတြ အားလံုးဟာ ႏိုင္ငံႀကီးသား မပီသသူေတြျဖစ္တာ အထူးေျပာစရာလိုမည္ မထင္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အခြန္ေကာက္ခံမႈ စနစ္ကို ပီပီျပင္ျပင္ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ဂ်ီဒီပီလို႔ေခၚေနၾကတဲ့ ျပည္တြင္းအသားတင္ ထုတ္လုပ္မႈ တန္ဖိုးမွာ အခြန္ပါဝင္မႈ အခ်ိဳးအစား နည္းေနရသည္။
ပိုၿပီး စိတ္ပ်က္စရာ ေကာင္းသည္မွာ အာဆီယံ ႏိုင္ငံမ်ား အတြင္း ဂ်ီဒီပီတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက အခြန္ပါဝင္မႈ အခ်ိဳးအစား အနိမ့္ဆံုး ႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနသည္ဟု သိရရာ လာအိုႏွင့္ ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံတို႔ကို မ်က္ႏွာပူစရာ ေကာင္းလြန္းေနသည္။ ရွက္ဖို႔လည္း အလြန္ေကာင္းသည္။ “အခြန္ဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား တင္ျပခ်က္စာတမ္း” တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အခြန္ရေငြ နည္းပါးေနရျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပထားၿပီး အဆိုးရြားဆံုး အခ်က္တရပ္ ေတြ႔ရပါ သည္။ “အခြန္ရေငြႏွင့္ ဂ်ီဒီပီအခ်ိဳး နိမ့္က်ရသည့္ အခ်က္မ်ားထဲတြင္ အခြန္ပမာဏ ႀကီးမားစြာ ေပးေဆာင္ရသည့္ အခြန္ထမ္းမ်ားသည္ အရိပ္အမ်ိဳးမ်ိဳးခိုကာ အခြန္ေလ်ာ့နည္း သက္သာေအာင္ ႀကံေဆာင္ေနၾကျခင္း” ဆိုသည့္ အခ်က္ ပါဝင္ေနသည္။
ဝင္ေငြခြန္ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၇ ပုဒ္မခြဲ (၈) တြင္ “ထိုသူသည္ ခြင့္ျပဳထားသည့္ ကာလအတြင္း ထုတ္ေဖာ္ရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္ သို႔မဟုတ္ ထိန္ခ်န္ခဲ့သည့္ ဝင္ေငြထက္ ေလ်ာ့နည္း ထုတ္ေဖာ္လွ်င္ ပုဒ္မခြဲ (ခ) ပါ အတိုင္း အခြန္ႏွင့္ ဒဏ္ေငြ ႏွစ္ရပ္စလံုး ေပးေဆာင္ရမည့္ အျပင္ တရားစြဲဆိုျခင္းလည္း ခံရမည္။ တရားစီရင္ေရး အဖြဲ႔မွ ျပစ္မႈ ထင္ရွားေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ပါက ထိုသူအား ၃ ႏွစ္မွ ၁၀ ႏွစ္အထိ ေထာင္ဒဏ္ အျပစ္ေပးႏိုင္သည္” ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယေန႔အခ်ိန္အထိ ယင္းပုဒ္မေၾကာင့္ ေထာင္က်သြား သူေတြအေၾကာင္း မၾကားမိေသးပါ။
ယေန႔ ဒီမိုကေရစီ ေခတ္ကာလတြင္ မိုဘိုင္းတင္း(မ္) (Mobile Team) အဖြဲ႔ေတြ ေပၚလာပါသည္။ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားကို တားဆီး အေရးယူရန္ ျဖစ္သည္။ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ကိုယ္တိုင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွ စတင္၍ အမိန္႔စာမွတ္ (၉၇/၂၀၁၂) ျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစရန္ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈ တားဆီး ကာကြယ္ေရး အဖြဲ႔ (Mobile Team) မ်ား ဖြဲ႔စည္းခဲ့ ပါသည္။
ဟိုအရင္တုန္း ကေတာ့ ဒီလုပ္ရပ္ေတြက ေမွာင္ခိုလုပ္ငန္း ျဖစ္ၿပီး ဒီေန႔ေခတ္မွာ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈဟု ေခၚၾကသည္။ သို႔ေသာ္ လုပ္ရပ္ႏွင့္ ရည္ရြယ္ခ်က္က အတူတူပဲ ျဖစ္သည္။ ဤလုပ္ငန္းက အဖမ္းအဆီး လြတ္လွ်င္ အလြန္ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားပါသည္။ အခြန္မေဆာင္ရ ေသာေၾကာင့္ ပစၥည္းမ်ား မေရာင္းခင္ကပင္ အျမတ္ထြက္ေန သည္။
အခြန္စနစ္ မၾကာခဏ ေျပာင္းေနျခင္းကလည္း ရလဒ္ေကာင္းမ်ားကို ေလ်ာ့နည္းေစပါသည္။ ထို႔ထက္ ျပ႒ာန္းခ်က္ပါ ဥပေဒမ်ား အတိုင္း ထိထိေရာက္ ေရာက္အေရး မယူျခင္းက အခြန္ေရွာင္သူမ်ား အတြက္ အကာအကြယ္ ေပးထား သလို ျဖစ္ေနသည္။ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားက ဂ်ီဒီပီတြင္ အခြန္ ပါဝင္မႈ အခ်ိဳးမ်ား ေနလွ်င္ ျပည္တြင္းမွ သယံဇာတ ထုတ္ေရာင္းရမႈမ်ား နည္းသြားမည္။ ျပည္ပမွ ေၾကြးၿမီေတြ အမ်ားႀကီး ယူစရာ မလို၊ အခြန္ေငြမ်ားျဖင့္ ျပည္သူ႔ အက်ိဳးစီးပြားကို တည္ၿငိမ္စြာ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မည္ဟု အႀကံျပဳထားၾကပါသည္။ ။
No comments:
Post a Comment