႐ိုင္းစ္သြမ္ဆန္
မၾကာေသးမီက မူးယစ္ေဆးဝါး အျမစ္ျဖတ္ေခ်မႈန္းေရးအတြက္ အလ်င္အျမန္ေဆာင္႐ြက္ေပးေရး အဆိုတခုကို ျမန္မာနိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳခဲ့သည္။
လတ္တေလာ အစီရင္ခံစာမ်ားက ထုတ္လုပ္မႈက်ဆင္းသြားသည္ ဆိုေသာ္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံသည္ ကမာၻေပၚတြင္ ဘိန္း ထုတ္လုပ္မႈ ဒုတိယအမ်ားဆုံး ႏိုင္ငံျဖစ္ေနဆဲျဖစ္ၿပီး အမ္ဖက္တာမင္း အမ်ိဳးအစား စိတ္ႂကြေဆး (Amphetamine Type Stimulants -ATS) အႀကီးအက်ယ္ ထုတ္လုပ္လာေနေသာ ႏိုင္ငံလည္းျဖစ္လာေနသည္။
ထိုစိတ္ႂကြေဆးမွာ ဘိန္းခင္းမ်ားကဲ့သို႔ မဟုတ္ဘဲ ေဆးထုတ္လုပ္သည့္ ဓာတ္ခြဲခန္းမ်ားကို ေရႊ႕ေျပာင္းႏိုင္သျဖင့္ ေျခရာခံရ ခက္ခဲသည္။
မူးယစ္ေဆးဝါး တိုက္ဖ်က္ေရးမွာ ယခုနွစ္တြင္ ထိပ္တန္းေရာက္ေနသည့္ ျပည္တြင္းျပႆနာတခု ျဖစ္သည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္အေျခစိုက္ လူမႈအေျချပဳအဖြဲ႕အစည္း တခုျဖစ္သည့္ ပက္ဂ်ာဆန္ (Pat Jasan)က မူးယစ္ေဆးဝါးပေပ်ာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈအေနျဖင့္ ၎တို႔ကို ယခင္အစိုးရက တားျမစ္ျခင္း မျပဳမီ ေဖေဖာ္၀ါရီလအထိ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ ဘိန္းခင္းမ်ားကို ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။
တာ၀န္ရွိသူမ်ားႏွင့္ သေဘာတူညီခ်က္ ရရွိၿပီးေနာက္ Pat Jasan အဖြဲ႔ဝင္မ်ားကို ကာကြယ္ရန္ ကတိရရွိခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ မူးယစ္ေဆးဝါးတိုက္ဖ်က္ေရးလုပ္ေဆာင္ေနစဥ္ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ားက ေႏွာက္ယွက္ျခင္းႏွင့္ရင္ဆိုင္ ခဲ့ ရသည္။
ႏိုင္ငံတကာ၏ ႏိုင္ငံေရးဖိအားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားပါက မူးယစ္ေဆးဝါး ကုန္သြယ္ေရးကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းျခင္းသည္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ NLD အတြက္ ဆြဲေဆာင္မႈရွိသည့္ အစီအစဥ္တခု ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုကိစၥသည္ အလြန္ျပႆနာမ်ားေသာ ကိစၥလည္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ စီးပြားေရးနွင့္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ မူးယစ္ေဆးဝါး၏ အခန္းက႑မွာ လြန္စြာ ရႈပ္ေထြးၿပီး အက်ိဳးအျမတ္ အလြန္မ်ားျပားသည့္အတြက္ မည္သည့္ မူးယစ္ေဆးဝါးတိုက္ဖ်က္မႈအတြက္မဆို ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိရန္ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား လို အပ္မည္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ျပင္ မူးယစ္ေဆး၀ါးတိုက္ဖ်က္ေရးအတြက္ အေလးအနက္ထား၍ ျပဳလုပ္ေသာ မည္သည့္ ေဆာင္ရြက္မႈအတြက္ မဆို ယခုလကုန္ပိုင္းတြင္ က်င္းပရန္ စီစဥ္ထားသည့္ ၂၁ ရာစု ပင္လံု ညီလာခံႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေရွ႕ဆက္ေနေသာၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္ေစမည့္ အလားအလာရွိသည္။
ဘိန္းခင္း အမ်ားအျပားႏွင့္ မူးယစ္ေဆး ဓာတ္ခြဲခန္းမ်ားက အစိုးရမဟုတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ား ထိန္း ခ်ဳပ္ထားသည့္ နယ္ေျမမ်ားတြင္ ရွိၾကသည္။ တရားဝင္ သတင္းအခ်က္အလက္မရွိေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မူးယစ္ေဆးကုန္သြယ္မႈသည္ နွစ္စဥ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၅၀၀ မွ ၁၀၀၀ ေက်ာ္အထိ ရွိၿပီး စိတ္ႂကြေဆးထုတ္လုပ္မႈကလည္း အ ဆိုပါပမာဏကို အႀကီးအက်ယ္ ျမင့္တက္ေစနိုင္သည္ဟု အခ်ိဳ႕က ခန္႔မွန္းၾကသည္။
မူးယစ္ေဆးဝါးတိုက္ဖ်က္ေရးက လြန္စြာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားေသာ စီးပြားေရးတခုကို ၿခိ္မ္းေျခာက္ေနသည္။ Pat Jasan ျဖစ္ရပ္ကို ၾကည့္ပါက ၎တို႔၏ အသက္ေမြးမႈကို ထိခိုက္လာေစသည့္အတြက္ ဘိန္းစိုက္ေတာင္သူမ်ားက အၾကမ္းဖက္ တုံ႔ျပန္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
NLD အစိုးရသစ္အတြက္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ မ်ားမ်ားစားစားမရွိေပ။ မူးယစ္ေဆးဝါးေမွာင္ခိုမႈမွ အက်ိဳးအျမတ္ရေနၾကေသာ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ားက ထိုအက်ိဳးအျမတ္ သို႔မဟုတ္ ၎တို႔၏ပိုင္နက္ကို မခုခံဘဲ သို႔မဟုတ္ ႀကီးမားေသာ ေလ်ာ္ေၾကးမ ရဘဲ စြန္႔လႊတ္မည္မဟုတ္ေပ။
သို႔ေသာ္အစုိးရတြင္ ထိုအဖြဲ႔မ်ားကို ေလ်ာ္ေၾကးေပးရန္ ေငြေၾကးမရွိဘဲ ဘိန္းအစားထိုး သီးနွံစိုက္ပ်ိဳးေရးမွာလည္း အလား တူဝင္ေငြကို မေပးႏိုင္ပါ။ သို႔မဟုတ္ တိုးပြားလာေနေသာ ATS ထုတ္လုပ္ေရးဓာတ္ခြဲခန္း အေရအတြက္အေပၚလည္း သက္ေရာက္မႈရွိမည္မဟုတ္ပါ။
အစိုးရအေနျဖင့္ ထိခိုက္နစ္နာမည့္အဖြဲ႔မ်ားကို ၎တို႔ေဒသတြင္ သဘာဝသယံဇာတထုတ္ယူခြင့္ အျပည့္အဝေပးရန္ စဥ္း စားႏိုင္ေသာ္လည္း ဤအခ်က္မွာ အစိုးရအတြက္ လြန္စြာလိုအပ္ေနေသာ ဝင္ေငြမ်ား ဆုံးရႈံးရမည္ျဖစ္သည္။ မည္သို႔ဆိုေစ အခ်ိဳ႕ေသာအဖြဲ႔မ်ားမွာ လက္ရွိအေနအထားတြင္ပင္ သဘာဝသယံဇာတမ်ားကို ထိေရာက္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ထားၾကၿပီးျဖစ္သ ျဖင့္ တရားဝင္လုပ္ပိုင္ခြင္ ရရွိပါကလည္း လုံေလာက္ေသာ ေလ်ာ္ေၾကးအျဖစ္ ျမင္နိုင္ဖြယ္ရာ မရွိပါ။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအက်ိဳးအတြက္ပင္ျဖစ္ေစကာမူ NLD အေနျဖင့္ တရားမဝင္မူးယစ္ေဆးေရာင္းဝယ္မႈကို ဆက္လက္ခြင့္ျပဳထား ၍ မျဖစ္ေပ။ ထိုသို႔လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ နိုင္ငံတကာ၏ ျပစ္တင္ေဝဖန္မႈႏွင့္ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ဖိတ္ေခၚသလို ျဖစ္သြား ႏိုင္သည္။
မူးယစ္ေဆး၀ါး တိုက္ဖ်က္ေရးတြင္ Pat Jasan ကဲ့သို႔ေသာ လူမႈအေျချပဳအဖြဲ႔အစည္း(CSO)မ်ားကို တဆင့္ခံအျဖစ္ အသံုး ျပဳပါကလည္း အဆိုပါ အဖြဲ႔မ်ားအတြက္ လံံုၿခံဳေရးအရ စိန္ေခၚမႈမ်ား ရင္ဆိုင္ရဖြယ္ရွိေနသည္။
မူးယစ္ေဆး တိုက္ဖ်က္ေရး ကိစၥတြင္ တရား၀င္ တာ၀န္ရွိသူမဟုတ္ဘဲ စစ္ေဆး အျပစ္ဒဏ္ေပးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္သည့္ ပံုစံ ျဖစ္လာေအာင္ အားေပးသလိုလည္း ျဖစ္သြားႏိုင္ပါသည္။ CSO မ်ားအေပၚ မွီခိုျခင္းက စစ္တပ္ႏွင့္ ရဲတပ္ဖြဲ႔၏ အခန္းက႑ ကို ထိခိုက္ေစသကဲ့သို႔ NLD ၏ ထုတ္ျပန္ေၾကညာထားေသာ လ္ိုလားခ်က္ဆႏၵျဖစ္သည့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုလည္း ခ်ည့္နဲ႔ေစသည္။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဆြးေႏြးသည့္ ေနရာတြင္ မူးယစ္ေဆးဝါးနွင့္ပတ္သက္၍ ေဘာင္၀င္ ေအာင္ မည္သို႔ အေခ်အတင္ ေျပာဆိုၾကမည္ သို႔မဟုတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တခုလုံး အေပၚမည္သည့္ အတိုင္းအ တာအထိ ၾသဇာသက္ေရာက္ႏိုင္သည္ကိုလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိရေသးေပ။
မူလက သတ္မွတ္ထားေသာ နယ္ပယ္ ၅ ခုအနက္ နယ္ပယ္ ၂ ခု (နိုင္ငံေရး ျပႆနာမ်ားနွင့္ လုံၿခံဳေရးျပႆနာမ်ား ) သာ လွ်င္ အဓိက ေဆြးေႏြးမႈျဖစ္လာမည္ဟု နိုင္ငံတကာ အက်ပ္အတည္းေလ့လာေရးအဖြဲ႕ (International Crisis Group) က မၾကာေသးမီက ေထာက္ျပခဲ့သည္။
က်န္ျပႆနာ ၃ ခု (မူးယစ္ေဆးဝါးကိစၥပါဝင္ေသာ လူမႈျပႆနာမ်ား၊ စီးပြားေရးျပႆနာမ်ားႏွင့္ သဘာဝသယံဇာတႏွင့္ ေျမျပႆနာမ်ား) ကိုမူ ပင္မေဆြးေႏြးပြဲသို႔ ျပန္လည္အႀကံျပဳေပးရမည့္ အသစ္ဖြဲ႕စည္းထားေသာ လူမႈအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္း မ်ား ဖိုရမ္သို႔ တာဝန္လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့သည္။
ဤသို႔ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မူးယစ္ေဆးကုန္သြယ္ေရးမွာ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရးနွင့္ တပ္ဖြဲ႔ဖ်က္သိမ္းေရးအေပၚ ၾသဇာသက္ေရာက္ရန္ အလားအလာရွိေသာ္လည္း အဓိကေဆြးေႏြးမည့္အေၾကာင္းအရာမဟုတ္ဟု အဓိပၸာယ္သက္ေရာက္ေနသည္။
သို႔ေသာ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္နွင့္ သယံဇာတကဲ့သို႔ေသာ အျခားေသာ ျပႆနာအမ်ားအျပားမွာလည္း အျပန္အလွန္ခ်ိတ္ဆက္ေနသျဖင့္ ၎တို႔ကို သီးျခားေခါင္းစဥ္ျဖင့္ေဆြးေႏြး (အခ်ိဳ႕ကို လုပ္ငန္စဥ္တခုလုံးအေပၚ ၾသဇာသက္ေရာက္မွန္မသိရေသာေကာ္မတီမ်ားက) ျခင္းက အဓိကျပႆနာမ်ားကို လစ္လ်ဴ႐ႈသကဲ့သို႔ျဖစ္ၿပီး ႀကီးမားေသာ သေဘာတူညီမႈမ်ား ရရန္အလားအလာနည္းေစသည္။
အဖြဲ႔အစည္း အသီးသီးက နယ္ေျမျဖစ္ေစ၊ သဘာဝသယံဇာတျဖစ္ေစ၊ ေဒၚလာသန္းေထာင္ခ်ီတန္သည့္ တရားမ၀င္ လုပ္ငန္းျဖစ္ေစ ၎တို႔၏ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား အျဖစ္ ယူဆထားသည္မ်ားကို ကာကြယ္ရန္ လက္နက္မ်ားကိုသုံးစြဲေနၾကသည့္ အတြက္ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရးႏွင့္ တပ္ဖ်က္သိမ္းေရးမွာ ခက္ခဲလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။
သေဘာတူညီမႈမရခဲ့ပါက တစိတ္တပိုင္းအားျဖင့္ မူးယစ္ေဆးဝါးျပႆနာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု တဘက္ဘက္ကသာ လူသိ ရွင္ၾကား ဝန္ခံခဲ့လွ်င္ အလြန္အံ့ၾသစရာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ထိုသို႔ ၀န္ခံျခင္းအစား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကဲ့သို႔ေသာ အခ်က္တြင္ သေဘာတူညီမႈ မရနိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟူ၍ တဖက္သတ္ေျပာဆိုမႈမ်ားကိုသာ က်ေနာ္တို႔ ျမင္ေတြ႔ရႏိုင္ပါ သည္။
မူးယစ္ေဆးလုပ္ငန္းကို အေၾကာင္းရင္းမခံဘဲ (သို႔မဟုတ္ ထိုကဲ့သိုေသာ အျခားလတ္တေလာ ျပႆနာမ်ား အတြက္) သေဘာတူညီမႈမ်ား ရရွိခဲ့ပါကလည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ဆဲကာလတြင္ ပဋိပကၡမ်ားကို ဆက္လက္ ျမင္ေတြ႔ရႏိုင္ပါသည္။
ယခုအခ်ိန္ အထိ စစ္ဘက္မွ ခန္႔အပ္ထားသည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက လတ္တေလာ တင္သြင္းလာသည့္ မူး ယစ္ေဆးဝါး တိုက္ဖ်က္ေရး အဆိုကို ေထာက္ခံေနၾကေသး၏။ မူးယစ္ေဆး၀ါး အျမစ္ျဖတ္ေခ်မႈန္းေရးႏွင့္ ဥပေဒပိုင္းအရ ေဖာ္ေဆာင္မႈ အားထုတ္ျခင္းမ်ားတြင္ NLD က မထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေသာ စစ္တပ္ႏွင့္ ရဲတပ္ဖြဲ႔၏ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈလိုသည္။
သို႔ေသာ္လည္း စစ္ဘက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မူးယစ္ေဆးတိုက္ဖ်က္မႈသည္ ေငြေၾကးအင္အားပ့ံပိုးမႈ ေကာင္းေကာင္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည့္ စစ္တပ္ပုံစံ စစ္ဆင္ေရးမ်ားျဖစ္ရမည္ဟု အေလးအနက္ သေဘာထားၿပီး မူးယစ္ေဆးကိစၥကို နိုင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ အျဖစ္ အသံုးမျပဳရန္ သတိေပးခဲ့သည္။
စစ္ဘက္၏ မူးယစ္ေဆးဝါးပေပ်ာက္ေရး စစ္ဆင္ေရးမ်ားမွာ NLD ကေမ်ွာ္မွန္းထားသည္နွင့္ တထပ္တည္း က်မက်လည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမသိရေပ။
NLD ကမူ လႊဲေရွာင္ မရေသာ အေနထားတြင္ ရွိေနသည္။ ယခင္အစိုးရ လက္ထက္က မေအာင္ျမင္ခဲ့ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ေအာင္ျမင္ေရးကို လိုခ်င္ေနသည္။
သို႔ေသာ္ ေရရွည္အတြက္ ႀကီးမားေသာ သေဘာတူညီမႈရရန္မွာမူ NLD အေနျဖင့္ ၎က ေၾကညာထားေသာ မူးယစ္ေဆး ဝါး တိုက္ဖ်က္ေရးရည္မွန္းခ်က္နွင့္ မူးယစ္ေဆးကုန္သြယ္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ လက္နက္ကိုင္အုပ္စုမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္ မ်ား ၾကားတြင္ ညွိႏိႈင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္လာလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ မူးယစ္ေဆးဝါးတိုက္ဖ်က္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စစ္မ်က္ႏွာ ၂ ခုလုံးတြင္ က်ဆံုးႏိုင္သည့္ အႏၲရယ္ ရွိေနပါသည္။
No comments:
Post a Comment