Wednesday, July 1, 2009
မွ်တေသာ တရားခြင္
ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံ တြင္ မွ်တ သည့္ တရား ခြင္ႏွင့္ လြတ္လပ္ သည့္ တရား စီရင္ေရး ရွိမွသာ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးမႈ ရွိႏိုင္ မည္ ျဖစ္သည္။ မွ် တ သည့္ တရား ခြင္ရွိၿပီး လြတ္လပ္သည့္ တရား စီရင္ေရး မရွိျပန္ လွ်င္လည္း တရား ဥပေဒ စိုးမိုးမႈ မရွိႏိုင္။ ျပည္သူ အမ်ားက အမွား ႏွင့္ အမွန္ ကို စစ္ေဆး စီရင္ ဆံုးျဖတ္ သည့္ တရား ႐ံုးက ဘက္လိုက္မႈ ကင္းၿပီး အမွန္ တရားကို ေဖာ္ေဆာင္ ႏိုင္သည္ဟု ရွင္းလင္း စြာ ယံု ၾကည္အား ကိုးမွ တရား ဥပေဒ စိုးမိုး၍ ရပ္ရြာ၊ ေအးခ်မ္း သာယာ မည္ ျဖစ္သည္။
လူပုဂၢိဳလ္တဦးခ်င္းစီ၏ အေျခခံ အခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ အသက္ရွင္ရပ္တည္မႈႏွင့္ လြတ္လပ္ခြင့္တို႔ကို ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ အကာအကြယ္ေပးႏိုင္မွသာလွ်င္ ျပည္သူမ်ားကလည္း အုပ္စိုးသူ အစိုးရအေပၚ ယံုၾကည္အားကိုးမည္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ အမႈမ်ားကို စစ္ေဆးစီရင္သည့္အခါ မွ်တသည့္တရားခြင္ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ တရား႐ံုးမ်ားက လိုက္နာက်င့္သံုးရမည့္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒ၊ တရား႐ံုးမ်ားလက္စြဲ၊ တရားစီရင္ေရး ဥပေဒႏွင့္ အခါအားေလ်ာ္စြာ ထုတ္ျပန္သည့္ တရား႐ံုးခ်ဳပ္၏ အမိန္႔ႏွင့္ ညႊန္ၾကားလႊာမ်ားကို ထုတ္ျပန္ျပ႒ာန္းထားသည္။
မွ်တသည့္ တရားခြင္ျဖင့္ စစ္ေဆးစီရင္ျခင္း ရွိ၊ မရွိကို ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားျဖင့္ အဓိက တိုင္းတာႏိုင္သည္။
(က) တရားခြင္သို႔ အမႈစြဲတင္ျခင္း မျပဳမီ စြပ္စြဲခံရသူ၏ အခြင့္အေရး၊
တရားစြဲ အဖြဲ႔အစည္းက လိုက္နာရမည့္အခ်က္မ်ားႏွင့္ တရား႐ံုးက ခြင့္ျပဳေဆာင္ရြက္ေပးရမည့္ အခ်က္မ်ား။
လူတိုင္းသည္ လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ လံုၿခံဳမႈ ရွိေစရမည္၊ လြတ္လပ္စြာ လႈပ္ရွားသြားလာျခင္းကို ဥပေဒမဲ့ ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း မရွိေစရေပ။ အကယ္၍ ဖမ္းဆီးျခင္းႏွင့္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္းတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ပါက ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ အညီသာ ေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္ရွိသည့္ တရားစြဲ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကလည္း ျပ႒ာန္းဥပေဒႏွင့္ က်င့္ထံုးမ်ားအတိုင္း လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဆိုလိုသည္မွာ တရား႐ံုး၏ အမိန္႔ျဖင့္သာ ဖမ္းဆီးႏိုင္သည့္ အမႈမ်ားတြင္ ဖမ္းဝရမ္းပါရမည္။ ဆက္လက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားရန္ လိုအပ္ပါက တရား႐ံုး၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ခ်ဳပ္မိန္႔ (ရီမန္)ျဖင့္သာ ဆက္လက္၍ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ရမည္။
လိုအပ္၍ ဆက္လက္၍ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းထားသူအား မည္သည့္ကိစၥေၾကာင့္ ဖမ္းဆီးရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း အသိေပးရမည္။ ေရွ႕ေနအက်ိဳးေဆာင္ျဖင့္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခြင့္ရွိေၾကာင္း အသိေပးရမည္။ တိုင္းရင္းသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံျခားသားျဖစ္ပါက ၎၏ အခြင့္အေရးကို နားလည္ေအာင္ စကားျပန္ျဖင့္ အသိေပးေျပာၾကားရမည္။
အက်ဳိးေဆာင္ႏွင့္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အက်ဳိးေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္ စြပ္စြဲခံရသူဘက္မွ ခုခံေခ်ပႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ရာ၌ လံုေလာက္ေသာ အခ်ိန္ကာလႏွင့္ ေတြ႔ဆံုမႈကို တရားစြဲအဖြဲ႔အစည္းက တတ္ႏိုင္သမွ် ျဖည့္စြမ္းေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။ စြပ္စြဲခံရသူအေနျဖင့္ တရား႐ံုးသို႔ စြဲမတင္မီ ခံစားခြင့္ရွိသည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို ရွင္းလင္းေျပာျပရမည္။ ဥပမာ - အာမခံျဖင့္ အခ်ဳပ္လြတ္ ခုခံေခ်ပခြင့္ ရွိပါက အာမခံေလွ်ာက္ထားႏိုင္ေၾကာင္းကို စြပ္စြဲခံရသူအား အသိေပးရမည္။ တရားစြဲအဖြဲ႔အစည္းကလည္း အာမခံေပးႏိုင္သည့္ အမႈျဖစ္က အာမခံေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ မလိုလားအပ္ေသာ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈမ်ားျဖင့္ လူတဦးအား ဆက္လက္၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္မထားရန္ သတိျပဳရမည္။
အက်ဳိးေဆာင္ႏွင့္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးသည့္ အခါတြင္လည္း လြတ္လပ္စြာ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးႏိုင္ေစရန္ အာဏာပိုင္မ်ားက ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။ ဥပေဒႏွင့္မညီဘဲ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါက တရား႐ံုး တရားသူၾကီးထံ အလ်င္အျမန္ တိုင္ၾကားတင္ျပႏိုင္ခြင့္ ရွိေစရမည္။ တရား႐ံုးကလည္း တင္ျပသည့္ အခ်က္အလက္မ်ား မွန္ကန္မႈ ရွိ၊ မရွိ၊ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႔က်င္ျခင္း ရွိ၊ မရွိတို႔ကို စိစစ္ၿပီး ဥပေဒႏွင့္မညီသည့္ ကိစၥျဖစ္ပါက စြပ္စြဲခံရသူအား အျမန္ဆံုး ျပန္လည္လြတ္ေပးေစရန္ အမိန္႔ခ်မွတ္ရမည္။ ထိုသို႔ စီမံေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ၌ လိုအပ္သည့္ စာခြ်န္ေတာ္မ်ား ထုတ္ဆင့္ခြင့္ကို ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားရမည္။
ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းထားသည့္ ကာလအတြင္း လူမဆန္စြာ ကိုယ္ခႏၶာႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ႏွိပ္စက္ညႇဥ္းပန္းမႈမ်ား ျဖစ္ပြားမႈ မရွိေစရန္ အထူးတားျမစ္သည္။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ အမႈမ်ားႏွင့္ အထူးဥပေဒအရ အေရးယူသည့္ အမႈမ်ားတြင္ စြပ္စြဲခံရသူက စြဲဆိုထားသည့္ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ေၾကာင္း ဝန္ခံခ်က္၊ ေျဖာင့္ခ်က္ ရရွိေစရန္အတြက္ ႏွိပ္စက္ညႇဥ္းပန္း၍ ရရွိလာသည့္ သက္ေသခံခ်က္မ်ားကို အမႈတြင္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားျခင္း မျပဳေၾကာင္း သက္ေသခံဥပေဒ၌ ျပ႒ာန္းထားၿပီးျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းျပခ်က္ ခိုင္လံုျခင္း မရွိဘဲ စြပ္စြဲခံရသူတဦးအား တရား႐ံုးသို႔ တရားစြဲဆို တင္ပို႔ျခင္း မရွိရ၊ ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားျခင္းကို မိသားစုႏွင့္ ဆက္သြယ္အသိေပးႏိုင္ရန္၊ အက်ဳိးေဆာင္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုခြင့္၊ ေဆြးေႏြးခြင့္ႏွင့္ က်န္းမာေရးအတြက္ ဆရာဝန္ျဖင့္ ေဆးဝါးကုသခြင့္ျပဳေရးတို႔ကို အာဏာပိုင္တို႔က ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။ ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ တရား႐ံုးက ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။ (ဥပမာ - ေရွ႕ေနျဖင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ခြင့္၊ ဆရာဝန္ျဖင့္ ေဆးဝါးကုသခြင့္) ႏိုင္ငံျခားသားျဖစ္ပါက သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ၏ သံ႐ံုးကို ဆက္သြယ္အေၾကာင္းၾကားရမည္။
(ခ) အမႈစစ္ေဆးေနစဥ္ႏွင့္ အမႈအား ခုခံေခ်ပရာ၌ စြပ္စြဲခံရသူ၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အဖြဲ႔က လိုက္နာခြင့္ျပဳရမည့္ အခ်က္မ်ား။
တရား႐ံုး၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ တရားလိုႏွင့္ တရားခံတို႔သည္ တရားဥပေဒအရ ခြင့့္ျပဳထားသည့္ ခြင့္ျပဳခ်က္မ်ားကို ခြဲျခားျခင္း မရွိဘဲ၊ တန္းတူခံစားခြင့္ ရွိေစရမည္။ လူမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ အသားအေရာင္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးယံုၾကည္မႈတို႔ကို ခြဲျခားျခင္း မရွိေစရဘဲ အမ်ားျပည္သူမ်ား၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ စစ္ေဆးစီရင္သည့္ တရား႐ံုးတြင္ စစ္ေဆးစီရင္ရမည္။ တပ္မေတာ္ဥပေဒႏွင့္ အျခားဥပေဒအရ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားမွအပ အထူးတရား႐ံုးမ်ား ဖြင့္လွစ္စစ္ေဆး ၾကားနာျခင္း မျပဳရ၊ အထူးဖြင့္လွစ္ၾကားနာသည့္ စစ္ခံု႐ံုးမ်ားတြင္ မည္သည့္အရပ္သား၊ သာမန္ျပည္သူမ်ား၏ အမႈကို စစ္ေဆးၾကားနာျခင္း မျပဳရ။ လြတ္လပ္သည့္ တရားစီရင္ေရးျဖင့္ စီမံေဆာင္ရြက္သည့္ တရား႐ံုးမ်ား ျဖစ္ရမည္။
ဘက္လိုက္မႈ ကင္းရွင္းသည့္ တရား႐ံုးမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ တည္ေထာင္ထားရွိၿပီး အမ်ဳိးသမီးမ်ား၏ ကိုယ္က်င့္သိကၡာႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္အမႈမ်ား၊ အရြယ္မေရာက္ေသးသည့္ ကေလးသူငယ္မ်ားကို စစ္ေဆးစီရင္သည့္ အမႈမ်ားမွအပ က်န္အမႈမ်ားကို အမ်ားျပည္သူမ်ား၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ စစ္ေဆးစီရင္ရမည္။
ျပစ္မႈဆိုင္ရာ အမႈမ်ား၌ လိုက္နာက်င့္သံုးရန္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒ၊ သက္ေသခံဥပေဒ၊ တရား႐ံုးမ်ား လက္စြဲ၊ ညႊန္ၾကားလႊာမ်ားႏွင့္ အမိန္႔မ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း စစ္ေဆးစီရင္ရမည္။
အမ်ားျပည္သူမ်ား၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ စစ္ေဆးစီရင္ရာတြင္ ျပည္သူအမ်ား တက္ေရာက္နားေထာင္ႏိုင္သည့္ တရားခြင္ ျဖစ္ရမည္။ ထို႔အတူ တရားခြင္အတြင္း စစ္ေဆးစီရင္ေဆာင္ရြက္မႈ အဆင့္ဆင့္ကို သံသယကင္းစြာ သိရွိႏိုင္ေစရန္အတြက္ သတင္းဌာနမ်ားမွ သတင္းေထာက္မ်ားကိုလည္း တက္ေရာက္၍ သတင္းယူခြင့္ ျပဳရမည္ ျဖစ္သည္။
တရားခြင္အတြင္း တက္ေရာက္နားေထာင္သည့္ ျပည္သူလူထု စနစ္တက် ေအးေဆးစြာ နားေထာင္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည့္ အစီအမံမ်ားကို အစိုးရက စီမံေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။
မႈခင္းမ်ား စစ္ေဆးစီရင္ရာတြင္ အျပစ္ရွိသည္ဟု တရား႐ံုးက ဆံုးျဖတ္ျခင္း မျပဳမီ အခ်ိန္အထိ စြပ္စြဲခံရသူသည္ အျပစ္ကင္းစင္သူဟု မွတ္ယူရမည္။ ျပစ္မႈမ်ားကို စစ္ေဆးစီရင္ရာတြင္ တရားလိုဘက္မွ အမႈကို တရား႐ံုးသို႔ တင္ပို႔စြဲဆို႐ံုမွ်ႏွင့္ တရား႐ံုးက အျပစ္ေပးရမည္ မဟုတ္ပါ။ စြဲဆိုထားသည့္ ပုဒ္မပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို တရားလိုဘက္က ထင္ရွားေအာင္ သက္ေသတင္ျပရမည့္ တာဝန္ရွိသည္။ ထိုသို႔ သက္ေသထင္ရွား တင္ျပႏိုင္ျခင္း မရွိပါက ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္ဟု သံသယရွိလင့္ကစား သံသယ၏ အက်ဳိးကို စြပ္စြဲခံရသူအား ခံစားခြင့္ေပးၿပီး အမႈမွ အၿပီးအျပတ္ လႊတ္ေပးရမည္ဆိုသည္မွာ တရား႐ံုးမ်ား လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရသည့္ ဥပေဒဓေလ့ထံုးတမ္းတခု ျဖစ္သည္။
စြပ္စြဲခံရသူအား စြဲခ်က္တင္သည္ဆိုပါက စြဲခ်က္ပါအခ်က္မ်ားကို စြပ္စြဲခံရသူအေနျဖင့္ ရွင္းလင္းစြာ သိရွိႏိုင္ေစရန္ တရားခြင္က ေျပာျပအသိေပးရမည္။ စြဲခ်က္မိတၱဴတေစာင္ကို စြပ္စြဲခံရသူအား အခမဲ့ေပးရမည္။ စြပ္စြဲခံရသူသည္ ႏိုင္ငံျခားသားျဖစ္ပါက ၎နားလည္ႏိုင္မည့္ ဘာသာစကားသို႔ ျပန္ဆိုထားသည့္ မိတၱဴကို ေပးရမည္။
စြပ္စြဲခံရသူအား ခုခံေခ်ပႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္မႈမ်ားအတြက္ လံုေလာက္သည့္ အခ်ိန္ေပးရမည္။ စြပ္စြဲခံရသူအေနျဖင့္ ၎၏ အက်ဳိးေဆာင္ႏွင့္ စြဲဆိုထားသည့္အမႈတြင္ လိုအပ္သည့္ သက္ေသခံခ်က္မ်ား ေပးႏိုင္ရန္အတြက္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ခြင့္ႏွင့္ သက္ေသမ်ား တင္သြင္းႏိုင္ရန္ တရား႐ံုးက ခြင့္ျပဳေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။
မႈခင္းမ်ားကို စစ္ေဆးစီရင္ရာတြင္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာျခင္း မရွိေစဘဲ စစ္ေဆးစီရင္ရမည္။ လံုေလာက္သည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္မရွိဘဲ အမႈစစ္ေဆးစီရင္ျခင္းအား ၾကန္႔ၾကာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္း မရွိေစရ။
စြပ္စြဲခံရသူအေနျဖင့္ အမႈတြင္ ကိုယ္တိုင္ခုခံေခ်ပလိုလွ်င္ေသာ္လည္း၊ အက်ဳိးေဆာင္ျဖင့္ ခုခံေခ်ပလိုလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း တရား႐ံုးက ခြင့္ျပဳရမည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အခြင့္အေရးရွိေၾကာင္းကို တရား႐ံုးအေနျဖင့္ စြပ္စြဲခံရသူအား အသိေပးေျပာၾကားရမည္။ ၾကီးေလးသည့္ ေထာင္ဒဏ္ (တသက္တကြ်န္းႏွင့္ ေသဒဏ္) က်ခံရမည့္ အမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ရမည့္ တရားခံမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ အက်ဳိးေဆာင္ ငွားရမ္းေပးရမည္။
သက္ေသမ်ားကို စစ္ေမးႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရး ရွိရမည္ျဖစ္သလို၊ တရားခံဘက္မွ လိုအပ္သည့္ သက္ေသမ်ားကိုလည္း တင္သြင္းခြင့္ ရွိေစရမည္။ တရားလိုဘက္မွ တင္သြင္းသည့္ မည္သည့္ သက္ေသကိုမဆို တရားခံအေနျဖင့္ စစ္ေမးခုခံေခ်ပခြင့္ ရွိေစရန္ တရား႐ံုးက ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။
တရားခံသည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံျခားသား ျဖစ္ပါက တရားခံအျဖစ္ စြပ္စြဲခံရသူ နားလည္ေစမည့္ စကားျပန္ ငွားရမ္း၍ အမႈကို စစ္ေဆးစီရင္ရမည္။ စကားျပန္အေနျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ သြားလာႏိုင္ခြင့္၊ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္ ရွိေစရမည္။ စကားျပန္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္သူအေပၚ မည္သည့္ ကန္႔သတ္၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား မရွိေစရေပ။
တရာခံအျဖစ္ စြပ္စြဲခံရသူအေနျဖင့္ အမႈတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္ေၾကာင္း ေျဖာင့္ခ်က္ကဲ့သို႔ သေဘာသက္ေရာက္သည့္ ဝန္ခံခ်က္မ်ဳိးကို စြပ္စြဲခံရသူ၏ ဆႏၵႏွင့္ ဆန္႔က်င္၍ အတင္းအက်ပ္ ထြက္ဆိုျခင္း မျပဳေစရ။ တုိက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ သို႔မဟုတ္ သြယ္ဝိုက္၍ျဖစ္ေစ ကိုယ္ခႏၶာႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ႏွိပ္စက္ညႇဥ္းပန္းျခင္း၊ ဖိအားေပးျခင္း၊ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္း စသည္တို႔ျဖင့္ အတင္းအက်ပ္ ေျဖာင့္ခ်က္ေပးေစျခင္း၊ အျပစ္ရွိသည္ဟု ဝန္ခံခိုင္းေစျခင္း စသည္တို႔ကို မျပဳလုပ္ရန္ႏွင့္ ထိုသို႔ ျပဳလုပ္ရာမွ ရရွိသည့္ သက္ေသခံခ်က္မ်ား ဟုတ္၊ မဟုတ္ကို တရား႐ံုး တရားသူၾကီးမွ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာ၍ လက္ခံအတည္ျပဳရမည္။ ႏွိပ္စက္ညႇဥ္းပန္းျခင္းေၾကာင့္ ေပးသည့္ေျဖာင့္ခ်က္ ျဖစ္လွ်င္ သက္ေသခံအျဖစ္ လက္ခံျခင္း မျပဳရ။
အမႈမ်ားကို စစ္ေဆးရာတြင္ လက္ရွိ ျပ႒ာန္းထားသည့္ တရားဥပေဒမ်ားအတိုင္းသာ စစ္ေဆးစီရင္ျခင္း၊ ဆံုးျဖတ္ျခင္း ျပဳရမည္။ မည္သည့္ ဥပေဒကိုမွ် ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ အာဏာသက္ေရာက္ျခင္း မရွိေစရ။
တရားခံတဦးတေယာက္အား ျပစ္ဒဏ္ေပးရာတြင္ မႈခင္းျဖစ္ရပ္တခုတည္းအေပၚ အၾကိမ္ၾကိမ္ ထပ္ဆင့္ အျပစ္ေပးျခင္းကို တားျမစ္သည့္ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း တရား႐ံုးမ်ားက လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမည္။
(ဂ) အမႈစစ္ေဆးၿပီးသည့္ေနာက္ပိုင္း တရားဥပေဒပါ အခြင့္အေရးမ်ားအား ခြင့္ျပဳရမည့့္ ကိစၥရပ္မ်ား။
အမႈကို စစ္ေဆးစီရင္ဆံုးျဖတ္၍ စီရင္ခ်က္ႏွင့္ အမိန္႔ ခ်မွတ္ၿပီးပါက ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း အထက္တရား႐ံုး အဆင့္ဆင့္သို႔ ျပင္ဆင္မႈတင္သြင္းျခင္း၊ အယူခံတင္သြင္းျခင္းႏွင့္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ျပန္လည္သံုးသပ္ရန္ ေလွ်ာက္ထားျခင္းတို႔ကို ခြင့္ျပဳရမည္။ အထက္တရား႐ံုး အဆင့္ဆင့္ကလည္း ဥပေဒႏွင့္အညီ တင္သြင္းလာသည့္ ျပင္ဆင္မႈ၊ အယူခံမႈ၊ အမႈကို ျပန္လည္သံုးသပ္ရန္ ေစာဒကမႈ တင္သြင္းလာျခင္းတို႔အေပၚ ျပ႒ာန္းဥပေဒမ်ားႏွင့္ ညီ၊ မညီ စိစစ္၍ လက္ခံဆံုးျဖတ္ေပးရမည္။ ဥပေဒႏွင့္မညီသည့္ အခ်က္မ်ားရွိပါက ေအာက္႐ံုး၏ ဆံုးျဖတ္ကို ျပင္ဆင္သည့္အမိန္႔ ခ်မွတ္ေပးရမည္။ တရားခံက ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္ဟု ဝန္ခံသည့္ အမႈမ်ားတြင္လည္း ျပစ္ဒဏ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အယူခံ တင္သြင္းလာပါက အျခားျပစ္မႈမ်ားနည္းတူ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈ ရွိ၊ မရွိ စဥ္းစားဆံုး ျဖတ္ရမည္။ အယူခံခြင့္ ျပဳရမည္။
တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ မွားယြင္းမႈမ်ားအတြက္ နစ္နာသည့္ တရားခံအတြက္ ထိုက္သင့္သည့္ ကုစားသက္သာခြင့္မ်ား စီမံထားရွိရမည္။ တရား႐ံုးအဆင့္ဆင့္၏ စစ္ေဆးစီရင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ မွားယြင္းစြာ စစ္ေဆးစီရင္ခဲ့ေၾကာင္း ျပန္လည္သံုးသပ္၍ ေတြ႔ရွိရပါက ျပစ္ဒဏ္မွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ျပဳသည့္ ကုစားခြင့္မ်ား၊ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျပ႒ာန္းထားရွိရမည္။
မွ်တသည့္ တရားခြင္ျဖင့္ စစ္ေဆးစီရင္ေၾကာင္း လြတ္လပ္သည့္ တရားခြင္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး အဖြဲ႔မ်ား ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္ခြင့္ ျပဳရမည္။ အစိုးရႏွင့္ မသက္ဆိုင္သည့္ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔မ်ား၊ သတင္းႏွင့္ မီဒီယာမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ စစ္ေဆးစီရင္သည့္ အမႈမ်ားအတြက္ တရားခြင္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး အဖြဲ႔ကို ဘက္လိုက္မႈကင္းသည့္ ျပည္တြင္း ဥပေဒကြ်မ္းက်င္သူမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရး ဥပေဒကြ်မ္းက်င္သူမ်ားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ဖြဲ႔စည္းေပးရမည္။ ႏိုင္ငံတကာမွ လာေရာက္သည့္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ားအတြက္ လိုအပ္သည့္ ဗီဇာႏွင့္ အျခား လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို အစိုးရက ျဖည့္ဆည္းေပးရမည္။
မွ်တသည့္ တရားခြင္ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မွသာ တိုင္းျပည္အတြင္း တရားဥပေဒစိုးမိုး၍ ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာမည္ ျဖစ္သည္။ ယေန႔ ျပည္သူအမ်ား စိတ္ဝင္စားေနသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ တရားခြင္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မွ်တသည့္ တရားခြင္ျဖင့္ စစ္ေဆးစီရင္ျခင္း ရွိ၊ မရွိကို ေလ့လာသံုးသပ္ႏိုင္ရန္ ျပဳစုတင္ျပထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနျဖင့္ စစ္ေဆးေနသည့္ တရားခြင္သည္ မွ်တသည့္ တရားခြင္ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားျခင္း မျပဳ၊ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခအေနသည္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ ကင္းမဲ့ေနသည္ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားလိုက္ျခင္းသည္ အမႈမ်ား စစ္ေဆးစီရင္ရာတြင္ ဥပေဒႏွင့္အညီ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိသည့္အခ်က္မ်ားကို သြယ္ဝိုက္၍ ေျပာဆိုလိုက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္သူမ်ား သိေစရန္ တင္ျပလိုက္ရေပသည္။
(မွတ္ခ်က္။ ။ အထက္ေဖာ္ျပပါ အခ်က္မ်ားသည္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ မွ်တသည့္ တရားခြင္ျဖင့္ စစ္ေဆးစီရင္ျခင္း ရွိ၊ မရွိကို စိစစ္ႏိုင္ရန္ အေမရိကန္ ေရွ႕ေနမ်ားေကာ္မတီမွ ျပဳစုထားသည့္ စာတမ္းပါ အခ်ဳိ႕အခ်က္မ်ားကို ထုတ္ႏုတ္၍ ဘာသာျပန္ဆိုထားျခင္း ျဖစ္သည္။)
No comments:
Post a Comment