Sunday, January 9, 2011

ဒုတိယပင္လုံ (သို႔) တန္းတူေရး

ဗညားရံ

ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ တစ္ခု ေခၚယူက်င္းပမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေက်ညာခဲ့တဲ့ ေအာက္တိုဘာလ (၂၄) ရက္ကေန႔က စၿပီး ျပည္တြင္းျပည္ပမွာ ႏိုင္ငံေရးဂယက္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္။ ဒီဂယက္က စစ္အစိုးရတဖက္သတ္ ေရးဆြဲသြားတဲ့ ၂၀၀၈-အေျခခံဥပေဒနဲ႔ မတရားလုပ္သြားတဲ့ ၂၀၁၀-ေရြးေကာက္ပြဲတို႔မွ တြန္းကန္အားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ရတာပါ။ စစ္မွန္တဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံၿပီး စည္းကမ္းျပည့္ဝတဲ့ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ခုကို ထူေထာင္မွာျဖစ္ေၾကာင္း ေႂကြးေၾကာ္ထားတဲ့ စစ္အစိုးရက ႀကိဳတင္မဲမ်ားနဲ႔ ႏိုင္သြားတဲ့ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီကို ရင္ခြင္ပိုက္အစိုးရ ဖြဲ႕ႏိုင္ေအာင္ တိတ္တဆိတ္ ထိန္းေက်ာင္းေပးလ်က္ ရွိတယ္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီကလည္း ပထမဆုံးလႊတ္ေတာ္ကို ေခၚယူႏိုင္ဖို႔ ညလုံးေပါက္အစည္းအေဝးေတြ ဆက္တိုက္ ထိုင္ေနရတယ္။

ဒီအခ်ိန္မွာပဲ စစ္အစိုးရအလိုက် ေရးဆြဲထားတဲ့ လက္ရွိအေျခခံဥပေဒမွာ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းနဲ႔ မကိုက္ညီဘူး၊ လက္ရွိေရြးေကာက္ပြဲဟာ မတရားဘူး၊ စစ္အစိုးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳတဲ့ ေနာက္တက္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရကလည္း အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို ေဆာင္က်ဥ္းမေပးႏိုင္သည္သာမက အေျခအေနကို ပိုၿပီးေတာ့ ဆိုးရြားေစမယ္လို႔ ယူဆၾကတဲ့ ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဒုတိယပင္လုံညီလာခံကို ေခၚယူက်င္းပဖို႔ စိုင္းျပင္းေနပါတယ္။ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သေဘာထားအျမင္ေတြနဲ႔ ျဖစ္ေပၚႏိုင္မယ့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္ေတြကို သိရွိႏိုင္ဖို႔ ျပည္ပဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားကလည္း မိမိတို႔နဲ႔ နီးစပ္ရာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ဖိတ္ေခၚၿပီး အစည္းအေဝးမ်ား က်င္းပေနၾကတယ္။
စစ္အစိုးရနဲ႔ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးလို႔ ယူဆတဲ့ NCUB က လက္နက္ကိုင္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔အစည္းမ်ားနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး ဖက္ဒရယ္ စင္ၿပိဳင္ပါလီမာန္နဲ႔ ဖက္ဒရယ္ စင္ၿပိဳင္အစိုးရတစ္ခု ျဖစ္ေပၚဖို႔ အားစိုက္လာတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဖက္ဒရယ္ စင္ၿပိဳင္အစိုးရ ဖြဲ႕စည္းဖို႔ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေဒါက္တာစိန္ဝင္းတို႔ရဲ႕ လက္ရွိစင္ၿပိဳင္အစိုးရနဲ႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႔ေနတယ္။ ေဒါက္တာစိန္ဝင္းတို႔ ဦးေဆာင္တဲ့ စင္ၿပိဳင္အစိုးရ NCGUB ဟာ MPU ရဲ႕ ေထာက္ခံမႈနဲ႕ ဒဗၺလင္သေဘာတူညီခ်က္ကိုပဲ ဆုပ္ကိုင္ၿပီး NCUB နဲ႔ ခပ္ေဝးေဝး ေနေနတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ေပၚထြန္းေရးေကာ္မတီ (CEFU) စီဖူကလည္း ေပၚေပါက္လာရာ ဒီအဖြဲ႕မွာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ (၆) ဖြဲ႕ ပါဝင္ေနတယ္လို႔ သိရတယ္။ ဒီစီဖူအဖြဲ႕ဟာ အရင္က NDF အဖြဲ႕နဲ႔ ဘယ္လိုကြာလဲ စိစစ္ရဦးမွာပါ။ အခ်ဳပ္မွာ ဒီအဖြဲ႔ေတြအားလုံးက DAB မွာ ပါတဲ့အတြက္ DAB ရဲ႕ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ သေဘာထားထုတ္ျပန္ခ်က္ကလည္း အေရးႀကီးေနမွာပါ။

လက္ရွိ NCUB ရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းခ်က္မွာ အႏွစ္ (၂၀) ေက်ာ္ ကာလအတြင္း အႀကီးက်ယ္ဆုံး သတၲိအရွိဆုံး စြန္႕စားမႈတစ္ခုလို႔ ယူဆရပါတယ္။ စစ္အစိုးရကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ စစ္အစိုးရေနာက္ တက္လာမယ့္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရကိုေသာ္လည္းေကာင္း ေကာင္းေကာင္းယွဥ္ႏိုင္ဖို႔ စင္ၿပိဳင္ ဖက္ဒရယ္ပါလီမာန္တစ္ခုနဲ႔ စင္ၿပိဳင္ဖက္ဒရယ္အစိုးရတစ္ခု လုိအပ္ေနတယ္လို႔ ယူဆျခင္းမွာ ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ NCUB က DAB ကေန ေပါက္ဖြားလာသလို NCGUB ကို ေမြးဖြားသန္႔စင္ ေပးလိုက္တယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ NCUB က DAB ရဲ႕ ထိန္းေက်ာင္းမႈကို မည္မွ်ခံယူႏုိင္တယ္၊ NCGUB ကို မည္မွ်ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့အေပၚမွာ မူတည္ၿပီး NCUB ရဲ႕ အေရးပါအရာေရာက္မႈကို သုံးသပ္ရမွာ ျဖစ္တယ္။

ဒီဇင္ဘာလမွာ ျပည္တြင္းမွာက်ေတာ့ စစ္အစိုးရကေရာ အင္န္အဲလ္ဒီကပါ အမ်ိဳးသားေန႔ကို က်င္းပၾကတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးသန္းေရႊက လမ္းျပေျမပုံ အဆင့္ (၅) ၿပီးခဲ့ၿပီ၊ ေနာက္ႏွစ္ဆင့္ၿပီးယင္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို ျပည္သူလူထုထံ လြဲေျပာင္းေပးမယ္လို႔ သဝဏ္လႊာပါးခဲ့တယ္။ အင္န္အဲလ္ဒီဌာနခ်ဳပ္မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၉၀) ျပည့္ အမ်ိဳးသားေန႔မွာ အမ်ိဳးသားေရးေအာင္ပြဲ ေပၚထြန္းရန္ အားလုံးက ပါဝင္လုပ္ေဆာင္ရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္္း၊ တိုင္းရင္းသားေတြ မပါဘဲ အမ်ိဳးသားရင္ၾကားေစ့ေရး လုပ္ေဆာင္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ စစ္အစိုးရအေနနဲ႔ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ ပူးေပါင္းပါဝင္ေစခ်င္ေၾကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တိုက္တြန္းမွာၾကားခဲ့ပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ ေခၚယူေရးအတြက္ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ႕ တာဝန္လႊဲအပ္ခ်က္ကို လက္ခံထားၿပီး ယင္းဒုတိယပင္လုံညီလာခံမွာ စစ္တပ္ကိုလည္း ပါဝင္ေစခ်င္ေၾကာင္း သိသာပါတယ္။

အျပန္အလွန္ သုံးသပ္ယင္ ျပည္ပမွာ စင္ၿပိဳင္ဖက္ဒရယ္ပါလီမာန္နဲ႔ စင္ၿပိဳင္ဖက္ဒရယ္အစိုးရ ေပၚေပါက္ဖို႔ NCGUB ပါဝင္လာေအာင္ စည္း႐ုံးရ ခက္သလို ျပည္တြင္းမွာလည္း ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံအတြက္ စစ္အစိုးရ (သို႔) ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးအစိုးရ ပူးေပါင္းပါဝင္ဖို႔ အလားအလာ မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အမွန္မွာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ ဒီပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို ဗမာလူမ်ိဳးအခ်ဳိ႕က ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ဆန္႕က်င္လာခဲ့တာ ရွိပါတယ္။
၁၉၄၇-ခု ေဖေဖၚဝါရီလ (၁၂) ရက္ေန႔မွာ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တဲ့ ပင္လုံစာခ်ဳပ္မွာ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ ျပဳခဲ့သူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း က်ဆုံးသြားတာနဲ႔ သူနဲ႔အတူ ေျမႁမႈပ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကို ဆက္ခံတဲ့ ဦးႏုနဲ႔ သူ႔ပါလီမာန္အစိုးရတို႔က အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲတဲ့အခါ အဲဒီစာခ်ၽပ္ကို မသိမသာ ေခ်ာင္ထိုးထားခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၄၇-ခု ဥပေဒမွာ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္မူ မဟုတ္ဘဲ ၿဗိတိသွ်တို႔ရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံကို အတုခိုးခဲ့ၿပီး တိုင္းရင္းသားေရးရာအတြက္ လူနည္းစု အခန္းက႑သေဘာေလာက္ပဲ ထည့္သြင္းခဲ့တာပါ။

ဗမာေတြနဲ႔ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္ ေနၾကည့္ပါ၊ တန္းတူအခြင့္အေရး မရယင္ ခြဲထြက္ပါလို႔ ဗုိလ္ခ်ဳပ္က ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္ကိုလည္း ပင္လုံစာခ်ဳပ္မွာ အတိအလင္း ေဖာ္ျပေပးပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က ဒီစာပိုဒ္ေၾကာင့္ပဲ ဗမာျပည္ ျပည္တြင္းစစ္ ျဖစ္ရသတဲ့။ ဒီစာပိုဒ္ေၾကာင့္လို႔ ေျပာမယ့္အစား ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို ဗမာေခါင္းေဆာင္ေတြ လ်စ္လ်ဳရႈခဲ့ျခင္းေၾကာင့္လို႔ ေျပာယင္ ပိုမွန္ပါလိမ့္မယ္။ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားကလည္း သီးျခားႏိုင္ငံ ထူေထာင္ၾကမယ္ဆိုၿပီး လက္နက္ကိုင္ၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ ပါလီမာန္အစိုးရမွာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိတဲ့ ျပည္နယ္ကို ေတာင္းဆိုရင္း က်ည္သင့္ခဲ့ရတဲ့အျဖစ္ လုပ္ၾကံခံခဲ့ရတဲ့အျဖစ္မ်ား ရွိခဲ့လို႔ မလြဲမေရွာင္သာ လက္နက္ကိုင္ခဲ့ရတယ္ဆိုတာ မၾကာေသးခင္က သမိုင္းေမာ္ကြန္းမွာ ရွိပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုကို တျပည္ေထာင္ လုပ္ခ်င္တဲ့ ဗမာ့အစိုးရကို တုန္႔ျပန္တဲ့အေနန႔ဲ ေနာက္ပိုင္းမွာ အခ်ိဳ႕တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားက သီးျခားႏိုင္ငံ ထူေထာင္မွာျဖစ္ေၾကာင္း နည္းပရိယာယ္ႂကြယ္ႂကြယ္နဲ႔ တိုက္ပြဲ ဝင္ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္တယ္။

၁၉၆၁-ခု ဇြန္လ (၈) ရက္ေန႔ ေတာင္ႀကီးညီလာခံ မွတ္တမ္းကို ၾကည့္ယင္ တိုင္းရင္းသားေတြက ခြဲထြက္ဖို႔ အဲဒီစာပိုဒ္နဲ႔ အက်ပ္မကိုင္ခဲ့ပါဘူး။ သမိုင္းအစဥ္အလာ ႀကီးမားခဲ့တဲ့ ဗမာ၊ မြန္၊ ရခိုင္တို႔ကို ျပည္နယ္ဖြဲ႕ခြင့္ေပးၿပီး ျပည္နယ္ (၈) ခုနဲ႕ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုတစ္ခု တည္ေဆာက္ဖို႔ပဲ ေတာင္းဆိုခဲ့တာပါ။ ဒါကို ဦးႏုအစိုးရကလည္း လက္ခံစ ျပဳလာပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာပဲ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို ျပက္ရယ္ျပဳတဲ့ ေနာက္ထပ္ ဗမာ့အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ေပၚေပါက္လာတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္း ဦးေဆာင္တဲ့ ဆိုရွယ္လစ္တပ္မႉးေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ ဖက္ဒရယ္ကို ခြဲထြက္ခြင့္လို႔ ယူဆတယ္။ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ၿပိဳကြဲမယ္လို႔ လူမ်ားစု ဗမာေတြကို လန္႔ျဖန္႕ေအာင္ လုပ္တယ္။ ၁၉၇၄-ခု ဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ျပည္နယ္ျပည္မ မခြဲျခားေတာ့ဘဲနဲ႔ တိုင္းနဲ႔ ျပည္နယ္ (၁၄) ခု ျဖစ္လာတယ္။ တိုင္းနဲ႔ ျပည္နယ္ (၁၄) ခုက တန္းတူအခြင့္အေရး ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ရွိသမွ် ျပည္ေထာင္စု အေမြအႏွစ္ေတြ အားလုံးကို ဗမာမႈ ျပဳလိုက္ပါေတာ့တယ္။ ဦးေနဝင္းရဲ႕ (၂၆) ႏွစ္ၾကာ မႈိင္းတိုက္မႈေၾကာင့္ ျပည္သူေတြက ဖက္ဒရယ္ဆို ေၾကာက္ၾကတယ္။ တျပည္ေထာင္စနစ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို ေရာကုန္ၾကတယ္။ မဟာလူမ်ိဳးႀကီးဝါဒနဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ကို သမေမႊလိုက္တယ္။ မ်ိဳးျဖဳတ္စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္ကို တတန္းတည္း ထားလိုက္တယ္။

ရွစ္ေလးလုံး အေရးအခင္း ေနာက္ပိုင္းမွာ အေျခအေနအရ ဗမာလူမ်ိဳးနဲ႔ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားဟာ ဘဝတူမ်ား ျဖစ္လာၾကၿပီး ဘုံရန္သူ စစ္အစိုးရကို အတူတူ ရင္ဆိုင္တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾကတယ္။ အႏွစ္ (၂၀) ေက်ာ္ ၾကာတဲ့အခ်ိန္မွာ လူမ်ားစု ဗမာလူမ်ိဳးမ်ားက လူနည္းစု တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားကို စာနာတတ္လာၾကတယ္။ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ၿပိဳကြဲေရးလမ္းစဥ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ သေဘာေပါက္လာၾကတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ ဗမာေတြနဲ႔အတူ ျပည္ေထာင္စု အသိုက္အျမဳံမွာ ေအးအတူ ပူအမွ် ေနခ်င္ၾကတယ္လို႔ သိရွိလာၾကတယ္။ မဟာလူမ်ိဳးႀကီးဝါဒဟာ ဗမာလူမ်ိဳးတို႔အတြက္ ေရရွည္ေကာင္းက်ဳိး မေပးဘူးလို႔ သတိထားမိၾကတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြဘက္ကလည္း ဗမာ့တပ္ရဲ႕ ဒဏ္ကို ႏွစ္ၾကာခံလာခဲ့ရေပမယ့္ ခံရသူေတြထဲမွာ ဗမာလူမ်ိဳးေတြလည္း ပါတယ္ဆိုတာ သိကုန္ၾကၿပီ။ ဒီအျပန္အလွန္ နားလည္မႈ ျဖစ္စဥ္ေတြကေနပဲ ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံကို ဦးတည္သြားတာပါ။ ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံကို တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားဘက္က တက္တက္ႂကြႂကြ ပါဝင္ၾကသလို ဗမာ့ေခါင္းေဆာင္မ်ားကလည္း အားတက္သေရာ ပူးေပါင္း ပါဝင္လာၾကတယ္။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံေရးအရ အင္မတန္မွပဲ အက်ဳိးအျမတ္ ရွိပါတယ္။

NCGUB နဲ႔ USDP တို႔က ပူးေပါင္းသည္ ျဖစ္ေစ၊ မပူးေပါင္းသည္ ျဖစ္ေစ၊ ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံလို႔ ေခၚသည္ ျဖစ္ေစ၊ (၂၁) ရာစု ပင္လုံညီလာခံလို႔ ေခၚသည္ ျဖစ္ေစ (၂၀၁၁) ခုမွာ ျပည္တြင္း ပင္လုံညီလာခံတစ္ခုနဲ႔ ျပည္ပ ဖက္ဒရယ္ စင္ၿပိဳင္အစိုးရတစ္ခု ေပၚေပါက္ဖို႔ ေသခ်ာေနပါၿပီ။ ဒီပင္လုံညီလာခံမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ရင္ဆိုင္ရတဲ့ ျပႆနာထက္ ပိုႀကီးမားတဲ့ စိန္ေခၚခ်က္ေတြကို ေဒၚစုနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြက ရင္ဆိုင္ရမွာပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တို႔ရဲ႕ စာခ်ဳပ္ကို ၿဗိတိသွ်အစိုးရက အသိအမွတ္ျပဳခဲ့သလို မဟုတ္ဘဲ ေဒၚစုနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တို႔ရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္ကို ပ်က္ျပားေအာင္ စစ္အစိုးရ (သို႔) ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရက လုပ္ေဆာင္မွာ ျဖစ္လို႔ပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ပဲ ပင္လုံညီလာခံကို က်င္းပတဲ့အခါမွာ လုံျခဳံေရးအရ စိုးရိမ္မႈ ျဖစ္ရသလို ေဆြးေႏြးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကလည္း အတိမ္းအေစာင္းခံလို႔ ရမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီညီလာခံကို စစ္အစိုးရ (သို႔) ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရက ဘယ္လိုကိုင္တြယ္မလဲ ဆိုတာကလည္း စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းေနတာ အမွန္ပဲ။ ေသခ်ာတာက (၁၉၄၇) ဖြဲ႕စည္းပုံနဲ႔ (၁၉၇၄) ဖြဲ႕စည္းပုံတို႔လိုပဲ ဒီ (၂၀၀၈) ဖြဲ႕စည္းပုံကလည္း ဖက္ဒရယ္ကို လက္ခံမွာ မဟုတ္လို႔ ဒီအေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးယင္ စစ္အစိုးရနဲ႔ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရတို႔ရဲ႕ ၿငိဳျငင္မႈကို ခံရမွာပါ။အနာဂတ္မွာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရဟာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို ျပယ္ရယ္ျပဳမယ့္ အဖြဲ႕အစည္းလို႔ ျမင္ပါတယ္။ ပါလီမာန္အစိုးရေခတ္၊ မဆလအစိုးရေခတ္ထက္ ဒီၾကံ့ဖြံ႕ေခတ္က ပိုခက္သေယာင္ ရွိေပမယ့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို တိုင္းရင္းသား မိဘျပည္သူမ်ား သိရွိနားလည္ေအာင္ ပညာေပးႏိုင္ယင္ ၾကံ့ဖြံ႕က ဟန္႔တားႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။

စိတ္ဝင္စားစရာ အေကာင္းဆုံးက ဒီဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံမွာ ဘာေတြ ေဆြးေႏြးၾကမလဲ ဆိုတာပါပဲ။ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္မူ ဆိုလိုက္႐ုံနဲ႔ ဗမာျပည္နယ္ ဖြဲ႕စည္းဖို႔ သင့္မသင့္၊ ျပည္ေထာင္စု ႐ုံးသုံးဘာသာစကား၊ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံအမည္နာမတို႔က ထိပ္ဆုံးက ဝင္လာေလ့ ရွိတယ္။ တန္းတူေရး ျဖစ္ဖို႔ ဗမာလူမ်ိဳးအတြက္ ဗမာျပည္နယ္တစ္ခု ဖြဲ႕စည္းေပးသင့္တယ္လို႔ တိိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားက ယူဆၾကတယ္။ ျပည္ေထာင္စု ႐ုံးသုံးမွာ အဂၤလိပ္စာ ျဖစ္သင့္တယ္လို႔ အခ်ဳိ႕က အဆိုျပဳတယ္။ ႏိုင္ငံ့အမည္ကိုလည္း လူမ်ိဳးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့အမည္ မဟုတ္ဘဲ သုဝဏၰဘူမိလို ေဒသႏၲရအမည္ ျဖစ္သင့္တယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ အမ်ိဳးသား ရင္ၾကားေစ့ေရးအတြက္ အဲဒါေတြ လိုအပ္တယ္လို႔ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားက ယူဆေနၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါကိုပဲ ဗမာေတြက စိုးရိမ္မကင္း ျဖစ္ရတယ္။ ျပည္ေထာင္စုမွာ ဗမာလူမ်ိဳးရဲ႕ အခန္းက႑ ေမွးမွိန္သြားမွာ စိုးၾကတယ္။ ဒါကိုပဲ အညွာကိုင္ၿပီး စစ္အစိုးရက ႀကီးပြားေနတာပါ။ လူမ်ိဳးတန္းတူေရးအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္မိလို႔ ျပည္တြင္းစစ္ သက္တမ္းရွည္ၾကာရတယ္လို႔ အျပစ္တင္မယ့္အစား တန္းတူေရးကို လက္မခံႏိုင္တဲ့ မဟာဗမာဝါဒီအခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ စစ္အစိုးရ သက္တမ္း ရွည္ၾကာေနရတာပါလို႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

အခ်ဳိ႕က ျပည္နယ္ေတြကို ဖြဲ႕စည္းတဲ့ေနရာမွာ လူမ်ဳိးကို အေျခမခံဘဲ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာလို ေဒသကို အေျခခံသင့္တယ္လို႔ အဆိုျပဳပါတယ္။ ဒီအေပၚမွာ ဗမာေတြေရာ ဗမာမဟုတ္တဲ့ လူမ်ိဳးမ်ားေရာ သတၲိရွိရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ စာေရးသူအျမင္အရ တကယ္လို႔ ေဒသကို အေျခခံၿပီး ဖြဲ႕စည္းယင္ သုဝဏၰဘူမိ ျပည္ေထာင္စုကို တိုင္းေလးတိုင္းနဲ႔ ၿပီးပါတယ္။ ရာမညတိုင္း၊ သုနာပရႏၲတိုင္း၊ ဓညဝတီတိုင္းနဲ႔ ကေမၺာဇတိုင္းတို႔ပဲ။ ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံ (ေတာင္ျခမ္း) ကို ရာမညတိုင္း၊ အထက္ျမန္မာျပည္ (ေျမာက္ျခမ္း) ကို သုနာပရႏၲတိုင္း၊ အေနာက္ျခမ္းကို ဓညဝတီတိုင္း၊ အေရွ႕ျခမ္းကို ကေမၺာဇတိုင္းေပါ့။ သမိုင္းအစဥ္အလာအရ ဒီလိုသတ္မွတ္ေပမယ့္ ဒီတိုင္းေတြမွာ ဘာသာစကား ခြဲျခားမႈ မရွိဘူးေပါ့။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုလိုပဲ ႐ုံးသုံးဘာသာစကား မည္မည္ရရ မထားဘူးေပါ့။ ဗမာစကားကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသုံးျပဳေပမဲ့ ဘာသာစကားတိုင္းကိုလည္း ေနရာတိုင္းမွာ သုံးလို႔ ရတယ္ေပါ့။ ဂ်ာမနီတို႔ နယူးဇီးလန္တို႔လို က်င့္သုံးလို႔ ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါကို ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္တို႔က လက္ခံပါ့မလား။ ဒါကိုလည္း ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံမွာ ထည့္စဥ္းစားသင့္တာပါပဲ။

ေနာက္တစ္ခ်က္က အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုလို မဟုတ္ဘဲ ရုရွားဖက္ဒေရးရွင္းႏိုင္ငံလို စဥ္းစားၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ရုရွားႏိုင္ငံဟာ ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုတုန္းကလို ျပည္နယ္တိုင္းမွာ ရုရွားစာကို အတင္းအက်ပ္ မသင္ခိုင္းေတာ့ဘဲ ျပည္နယ္လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးလိုက္တယ္။ ရုရွားဟာ ေဒသကို အေျခခံတာ မဟုတ္ဘဲ လူမ်ိဳးကို အေျခခံၿပီး သမၼတႏိုင္ငံေတြ၊ ျပည္နယ္ေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခြင့္ရ ေဒသေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ႏိုင္ငံပါ။ ရုရွားလူမ်ိဳးဟာ ႏိုင္ငံလူဦးေရရဲ႕ (၈၀) ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး ရွိပါတယ္။ တာတာလူမ်ိဳးနဲ႔ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားဟာ (၂၀) ရာခိုင္းႏႈန္းမွ်သာ ရွိတာပါ။ ရု႐ွားႏိုင္ငံဟာ ကမၻာမွာ အက်ယ္ဆုံးႏိုင္ငံ ျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ဇုံ (၉) ဇုံ ရွိပါတယ္။ ရုရွားႏိုင္ငံဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံလိုပဲ တိုင္းရင္းသားေတြေနတဲ့ ေဒသဟာ လူမ်ားစုေနတဲ့ ရုရွားေဒသထက္ က်ယ္ဝန္းပါတယ္။ သမၼတႏိုင္ငံေတြ၊ ျပည္နယ္ေတြ၊ ေဒသေတြ (၈၃) ခုေလာက္နဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာပါ။ အဲဒီ (၈၃) ခုေတြက ဖက္ဒရယ္ အထက္လႊတ္ေတာ္နဲ႔ ဒူးမားေအာက္လႊတ္ေတာ္တို႔ကို ကိုယ္စားလွယ္ လႊတ္ႏိုင္ၾကတယ္။ သမၼတႏိုင္ငံ၊ ျပည္နယ္၊ ေဒသတိုင္းမွာ မိမိတိုင္းရင္းဘာသာစကားကို ႐ုံးသုံးအျဖစ္ အသုံးျပဳႏိုင္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရု႐ွားရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ဟာ ျပည္နယ္ ျပည္မ နည္းနည္းဆန္ေနေသးတယ္။ ဒါကို အေျခခံၿပီး ဒီမိုကရက္တစ္ ဖက္ဒေရးရွင္း ေအာ့ဖ္ ဘားမားမွာ ဗမာျပည္နယ္ ဖြဲ႔စည္းေရး မဖြဲ႔စည္းေရးကို အာ႐ုံမထားဘဲ ဗမာမွအပ ျပည္နယ္ရ လူမ်ိဳးမ်ားက မိမိျပည္နယ္မွာ မိမိရဲ႕ တိုင္းရင္းဘာသာစကားကို ႐ုံးသုံးအျဖစ္ အသုံးျပဳႏိုင္ၿပီး ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အျပည့္အဝ ရရွိဖို႔ကိုပဲ အဓိကထားျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒါကိုလည္း ဒုတိယပင္လုံမွာ သတိထား ေဆြးေႏြးရမယ့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ပါ။

တတိယအခ်က္မွာ တန္းတူညီတူ ျပည္နယ္ရွစ္ခုျဖင့္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒီဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုမွာ ျပည္နယ္အလိုက္ ညီတူညီမွ် ေစလႊတ္လိုက္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ဖက္ဒရယ္လႊတ္ေတာ္ (သို႔) အထက္လႊတ္ေတာ္၊ လူဦးေရအလိုက္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္လိုက္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (သို႔) ေအာက္လႊတ္ေတာ္၊ ဒီလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္နဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ပါလီမာန္ေအာက္မွာ အုပ္ခ်ဴပ္မယ့္ ဖက္ဒရယ္အစိုးရ ရွိေနမွာ ျဖစ္တယ္။ ျပည္နယ္တိုင္းမွာ မိမိတိုင္းရင္းဘာသာစကားကို ႐ုံးသုံးအျဖစ္ အသုံးျပဳႏိုင္ၿပီး ဖက္ဒရယ္႐ုံးသုံးအျဖစ္ အဂၤလိပ္စာက အသင့္ေတာ္ဆုံး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဖက္ဒရယ္႐ုံးသုံးမွာ ဗမာစာ ဗမာစကား ျဖစ္ေနယင္လည္း လက္ခံသင့္တယ္။ ျပည္နယ္တိုင္းမွာ ဖက္ဒရယ္ဥပေဒကို မေက်ာ္လြန္တဲ့ ဥပေဒျပဳခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္အစိုးရနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္တရားစီရင္ေရး စနစ္ေတြလည္း ရွိေနမွာပါ။

စတုတၴအခ်က္မွာ ျပည္နယ္တိုင္းကို သမၼတႏိုင္ငံလို႔ သေဘာထားၿပီး ပါလက္စတိုင္းနဲ႔ အစၥေရးတို႔လိုမ်ိဳး စဥ္းစားၾကည့္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ လူမ်ိဳးတိုင္းက ကိုယ္ပိုင္အစိုးရ ကိုယ္ပိုင္လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္ပိုင္တရားရုံးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္စစ္တပ္ ရွိေနမွာပါ။ ႏိုင္ငံတိုင္းကိုလည္း ကူးလူးဆက္ဆံႏိုင္သလို အားကစား အစရွိတဲ့ သာမန္ၿပိဳင္ပြဲေတြကို ကုိယ္စားျပဳႏိုင္တဲ့ အဆင့္ပါ။ ၿဗိတိသွ် အင္ပါယာလိုမ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမာက္အိုင္ယာလန္၊ ေဝးလ္၊ စေကာ့တလန္ နဲ႔ အဂၤလန္ ေပါင္းၿပီး ယူႏိုက္တက္ကင္းဒမ္း ျဖစ္သလိုမ်ိဳးေပါ့။ ဒီစနစ္က ျပည္နယ္အခြင့္အေရးေတြ မ်ားေနလို႔ အႏၲရာယ္မ်ားမယ့္ စနစ္ပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံမွာ ဒီအခ်က္ကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္တာပါပဲ။

အထက္ေဖာ္ျပပါ အခ်က္ (၄) ခ်က္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ အကိုက္ညီဆုံးက ဒုတိယနဲ႔ တတိယအခ်က္ေတြပါပဲ။ ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံမွာ မည္သည့္အခ်က္ကို လက္ခံေဆြးေႏြးသည္ျဖစ္ေစ လူအခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရးနဲ႔ လူမ်ဳိးတန္းတူေရးကို လ်စ္လ်ဴရႈမွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။ တျပည္ေထာင္စနစ္လည္း မဟုတ္၊ သီးျခားသမၼတႏိုင္ငံလည္း မဟုတ္၊ လူမ်ိဳးတိုင္း ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ရွိတဲ့ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ျဖစ္လာဖို႔ပဲ အေရးႀကီးတာပါ။ အေရးႀကီးဆုံးမွာ အႏွစ္ (၂၀) လုံးလုံး အဖြဲ႕အစည္းေပါင္း မ်ားစြာက သေဘာတူညီခ်က္ေပါင္း မ်ားစြာကို လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီး ေခ်ာင္ထိုးထားလိုက္သလို ျဖစ္မေနဘဲ အဲဒီသေဘာတူညီခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေအာင္ လမ္းျပေျမပုံအသစ္တစ္ခု စင္ၿပိဳင္ေရးဆြဲထားဖို႔ပါပဲ။ အဲဒီလမ္းျပေျမပုံအတိုင္း တစိုက္မတ္မတ္ လုပ္ေဆာင္ၾကဖို႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွပဲ ႏိုင္ငံေရးအႏွစ္သာရနဲ႔ ျပည့္ဝတဲ့ ဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံလို႔ ေခၚဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

No comments: