Saturday, September 10, 2016

ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားအေရး လက္ငင္း ေျဖရွင္းရန္ လိုသည္

ဘိုၾကည္


ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေကာင္းျမင္ေပးရန္ အေၾကာင္းရင္း အေျမာက္အမ်ားရွိပါသည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလက ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲက ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာအတြင္း ပထမဆံုးေသာ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးခဲ့သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္က ဒါဇင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ႏွင့္ ျပန္လည္ လြတ္ေျမာက္လာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္ခြင့္မ်ားျဖစ္သည့္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္၊ အဖြဲ႔အစည္းဖြဲ႔စည္းခြင့္ ႏွင့္ စုေ၀းခြင့္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ ကန္႔သတ္ထားသည့္ ဥပေဒမ်ားကိုလည္း ေျဖေလွ်ာ့ေပးခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာအစိုးရကေရာ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းကပါ ေဆာင္ရြက္ရန္ က်န္ေနေသးသည့္ ႀကီးမားေသာ ကိစၥတခု က်န္ေနပါေသးသည္။ ထိုကိစၥမွာ အလြန္အေရးပါသလို ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းကလည္း တတ္ႏိုင္သမွ် နည္းလမ္းမ်ား အားလံုးျဖင့္ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသစ္တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ အေျခခံ လြတ္လပ္ခြင့္ မ်ားကို ေလးစားေရးအား အားေပးရန္ ျဖစ္သည္။ လတ္တေလာ အေနျဖင့္ က်န္ရွိေနေသးေသာ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား အားလံုး ျပန္လႊတ္ေပးရန္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းက ဆက္လက္ဖိအား ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။

ႏို၀င္ဘာလ ေရြးေကာက္ပြဲက ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သမိုင္းမွတ္တိုင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း က်ေနာ္တို႔ အေနျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ နည္းက် ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ ခံထားရသည့္ အစိုးရ၏ လက္ထဲတြင္ မည္မွ်အထိ အာဏာရွိမည္ဆိုျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယံုၾကည္မႈ မလြန္ကဲသင့္ပါ။ သူတို႔၏ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစိုးရကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈကို စစ္တပ္ကေရးဆြဲခဲ့ေသာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒက ကန္႔သတ္ထားသည္။

က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒျပဳ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္သည့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသာ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခံသူမ်ား ျဖစ္သည္။ တျခား ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္သည့္ စစ္တပ္မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းလႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္လည္း စစ္ဘက္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ ေနရာမ်ားရွိေနသည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒကို ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္က ေထာက္ခံမွ ျပင္ဆင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စစ္ဘက္ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ဖယ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ အတြက္ စစ္ဘက္ကိုယ္စားလွယ္ တခ်ိဳ႕က သူတို႔၏ အာဏာကို စြန္႔လႊတ္ရန္ မဲေပးမွသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္။

အေျခခံဥပေဒတြင္ သမၼတအေနျဖင့္ ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး ႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာ ၀န္ႀကီးမ်ားကို အဆင့္ျမင့္ စစ္အရာရွိႀကီးမ်ားကို ခန္႔အပ္ရန္ ျပဌာန္းထားသည္။ သမၼတႏွင့္ သီးျခားရပ္တည္သည့္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ၎တို႔ကို အမည္စာရင္း တင္သြင္းမည္ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက တရားဥပေဒ ေဖာ္ေဆာင္မႈ ယႏၲရားမ်ား အားလံုးကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည္။ ရဲတပ္ဖြဲ႔က ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္တြင္ ရွိၿပီး ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနက နယ္ျခားေစာင့္ တပ္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္သည္။

ထို႔အျပင္ ေခတ္မီႏိုင္ငံကို စီမံခန္႔ခြဲရမည့္ အစိုးရအရာရွိ အမ်ားအျပားမွာလည္း သူတို႔၏ ဘ၀ရပ္တည္ေရးအတြက္ စစ္အစိုးရကို သစၥာေစာင့္သိခဲ့သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အားလံုး မဟုတ္ေသာ္လည္း အားလံုးနီးပါးေသာ အရပ္ဘက္ စီမံခန္႔ခြဲေရးပိုင္းမွ အရာရွိမ်ားမွာ စစ္အရာရွိေဟာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သူတို႔ထဲမွာ တခ်ိဳ႕က သူတို႔၏ ရာထူးေနရာမွာ စစ္ဘက္တြင္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္အတြက္ ေပးအပ္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆထားၾကသည္။

အာဏာရွင္ကို ေထာက္ခံသည့္ အရပ္ဘက္ ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသစ္တခုတို႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးမွာ ႏိုင္ငံတိုင္း၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတိုင္းတြင္ ရင္ဆိုင္ရသည့္ စိန္ေခၚမႈတခု ျဖစ္သည္။ ေအာင္ျမင္မႈ အတိုင္းအတာကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အီရတ္ႏိုင္ငံတြင္ de-Ba’athification မူ၀ါဒ (ဆဒမ္ဟူစိန္၏ Ba’ath ပါတီ၏ လႊမ္းမိုးမႈကို ႏိုင္ငံေရး စနစ္အတြင္းမွ ဖယ္ထုတ္ရန္ အီရတ္ အစိုးရသစ္က အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့သည့္ မူ၀ါဒ) ေၾကာင့္ ေထာင္ ႏွင့္ခ်ီေသာ အစိုးရအရာရွိမ်ားကို ရာထူးမွ ဖယ္ရွားလိုက္ခ်ိန္တြင္ အလုပ္လက္မဲ့ ျပႆနာ က်ယ္ျပန္႔လာသလို အစိုးရ အေနျဖင့္လည္း ျပည္သူမ်ားကို အေျခခံ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား မေပးႏိုင္ျခင္းႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။

တဘက္မွ ၾကည့္ျပန္လွ်င္ လက္ရွိ အရပ္ဘက္ ၀န္ထမ္းမ်ားကို ဆက္လက္ အာဏာေပးထားျခင္းက ေရြးေကာက္ခံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ခ်မွတ္သည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားမွာ ၎တို႔ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးရမည့္ သူမ်ား၏ တားဆီးမႈႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည္။ အဆိုပါ အရာရွိမ်ားက အရပ္သားအစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ဆႏၵရွိသည္ဟု ယူဆၾကည့္လွ်င္ပင္ အရပ္သား တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူမ်ား ႏွင့္ စစ္အရာရွိေဟာင္းမ်ား၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ အလုပ္လုပ္သည့္ ပံုစံက တူညီလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။

ယခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေရြးခ်ယ္ခံရသည့္ အစိုးရ အာဏာ ရယူၿပီးေနာက္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား လြတ္ေျမာက္ေရးကို ထိပ္တန္းဦးစားေပးအျဖစ္ ထားရွိမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့သည္။ က်ေနာ္၏ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႔ (AAPP) ၏ မွတ္တမ္းမ်ားအရ တရားစီရင္မႈကို ေစာင့္ဆိုင္းေနရေသာ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူ ၁၆၃ ဦး၊ ႐ံုးမတင္မီ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္း ခံထားရသူ ၁၁၅ ဦး ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အမႈျဖင့္ ဖမ္းဆီး ေထာင္ခ်ျခင္းခံထားရသူ ၇၀ ဦးတို႔ ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း မလြတ္ေျမာက္ေသးသည့္ အက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္ ၿပီးခဲ့သည့္ ၃ လ အတြင္း အသစ္ဖမ္းဆီး ေထာင္ခ်ျခင္း ခံရသူ စုစုေပါင္း ၂၈၅ ဦး ျမန္မာႏိုင္ငံ အက်ဥ္းေထာင္မ်ားတြင္ ရွိေနေသးျခင္းက လက္မခံႏိုင္ဖြယ္ရာ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား ဆက္လက္၍ ရွိေနျခင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ စာအုပ္မ်ားထဲတြင္ လြတ္လပ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တခုအတြက္ အေရးပါသည့္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္၊ စုေ၀းခြင့္ ႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းခြင့္မ်ားကို ကန္႔သတ္ထားသည့္ ဥပေဒမ်ားက ဆက္လက္ ရွိေနေသာေၾကာင့္လည္း တပိုင္းျဖစ္သည္။ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အစိုးရထံတြင္ မွတ္ပံုတင္ရန္ လိုအပ္သည့္ ဥပေဒ မ်ားကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း လံုး၀ ပယ္ဖ်က္ရျခင္း မရွိေသးပါ။

ေျပာဆိုခြင့္အတြက္လည္း ကန္႔သတ္မႈမ်ား က်န္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ဆက္သြယ္ေရး က႑ကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ရည္ရြယ္ထားသည့္ ဥပေဒမ်ားတြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္၏ လံုၿခံဳေရး သို႔မဟုတ္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး သို႔မဟုတ္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေရး သို႔မဟုတ္ စည္းလံုး ညီညြတ္ေရး သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ စီးပြားေရး သို႔မဟုတ္ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ကို ထိခိုက္ပ်က္ျပားေစမည့္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို” တားျမစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ က်ယ္ျပန္႔ၿပီး အဓိပၸာယ္မေရရာသည့္ အဆိုပါတားျမစ္ခ်က္မ်ားကို အီလက္ထေရာနစ္ နည္းပညာကို အသံုးျပဳ၍ မိမိတို႔၏ အျမင္မ်ားကို ေဖာ္ျပသည့္ တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူမ်ားအား ဖမ္းဆီး ေထာင္ခ်ရန္အတြက္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ လြတ္လပ္စြာ စုေ၀းခြင့္ အတြက္လည္း ဆႏၵျပသူမ်ားသည္ ဆႏၵျပျခင္း မျပဳမီ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ား၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို ႀကိဳတင္ရရွိရန္ လိုအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ ကန္႔သတ္ထားသည္။

ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားအေပၚ ထိုသို႔ ထိန္းခ်ဳပ္ကန္႔သတ္ျခင္းမ်ားက လြတ္လပ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တခုအတြက္ မလိုလားအပ္သည့္ အရာျဖစ္သည္။ ျပဳျပင္ေျပာင္လဲေရး လိုအပ္ပါသည္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္သည့္ အခ်ိန္ေရာက္မွသာ အဆိုပါ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ ဖမ္းဆီး တရားစြဲဆို ေထာင္ခ်ျခင္းမ်ား ရပ္တန္႔သြားႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

ေအာင္ျမင္ေသာ ဇာတ္လမ္းတပုဒ္ကို လူတိုင္းသေဘာက်ပါသည္။ ႀကီးမားေသာ တိုးတက္မႈမ်ားကို ျမင္ေတြ႔ ေနရေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံက မေအာင္ျမင္ေသးပါ။ စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာ က်န္ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ အေျခခံဥပေဒက စစ္တပ္ကို အာဏာ ႀကီးမားစြာ အပ္ႏွင္းထားဆဲျဖစ္သည္။ ဥပေဒမ်ားကလည္း ဆႏၵျပသူမ်ားႏွင့္ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူမ်ားကို ဖမ္းဆီးရန္ လံုၿခံဳေရး အဖြဲ႔မ်ားအား အခြင့္အာဏာ ေပးအပ္ထားဆဲ ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔၏ ယံုၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား ေထာင္က်ေနၾကဆဲ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသား ၂၈၅ ဦးရွိပါသည္။ အစိုးရေဟာင္းမွ အျမစ္တြယ္က်န္ေနေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ား အေပၚဖိအားေပးျခင္းကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးရန္ကလည္း ေစာလြန္းေနပါေသးသည္။

အဆိုပါ စိန္ေခၚမႈ အမ်ားစုကို ခ်က္ခ်င္းေတာ့ ေျဖရွင္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီ ယႏၲယားအတြင္းမွ စစ္တပ္၏ ၾသဇာ လႊမ္းမိုးမႈကို ဖယ္ရွားရန္ အခ်ိန္မ်ားစြာ ယူရပါလိမ့္မည္။ လႊတ္ေတာ္ အတြင္းမွ စစ္တပ္၏ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈကို ဖယ္ရွားရန္ကလည္း ပံုမွန္မဟုတ္သည့္ အေျဖတခု လိုအပ္ေနပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား၏ အေျခအေနကိုမူ ေဘာလ္ပင္ တခ်က္လႈပ္႐ံုႏွင့္ ေျဖရွင္းႏိုင္ပါသည္။ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္း အေနျဖင့္ လူအမ်ားအျပား၏ ဘ၀ တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေစၿပီး လြတ္လပ္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအျဖစ္ ဆက္လက္ တိုးတက္သြားေစႏိုင္ေသာ လက္ငင္း လုပ္ရမည့္ အဆိုပါ အေျပာင္းအလဲအတြက္ ဖိအားေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

No comments: