ေအပီ
စိတ္ကူးတခုကို စတင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၿပီး ၁၃ ႏွစ္အၾကာတြင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဥေရာပသမဂၢ သို႔မဟုတ္ ေျမာက္အေမရိကထက္ လူဦးေရ ပိုမ်ား၍ ကြဲျပားျခားနားမႈ ပိုမ်ားေသာ ေဒသတခုအတြင္းတြင္ ညီညြတ္ေသာ စီးပြားေရး အသိုက္အ၀န္းတခု ကို ႏို၀င္ဘာလ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကသည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံမ်ားကို ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ႏွင့္ ျဖစ္သည္။
မေလးရွားႏိုင္ငံတြင္ က်င္းပေသာ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားအဖြဲ႔ (ASEAN) ၏ ထပ္သီး အစည္းအေ၀းတြင္ အဖြဲ႔၀င္ ၁၀ ႏိုင္ငံမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက အာဆီယံ စီးပြားေရး အသိုက္အ၀န္း ထူေထာင္ရန္ ေၾကညာခ်က္တခုကို လက္မွတ္ေရး ထိုးခဲ့ၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရး၊ လံုၿခံဳေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ လူမႈေရးမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ရည္ရြယ္ထားေသာ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔သည့္ အာဆီယံ အသိုင္းအ၀ိုင္းတခု တည္ေဆာက္ေရး ၏ တစိတ္တပိုင္းလည္း ျဖစ္သည္။
ထိပ္သီး အစည္းအေ၀းကို အိမ္ရွင္အျဖစ္ လက္ခံက်င္းပသည့္ မေလးရွားႏိုင္ငံ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ နာဂ်စ္ရာဇတ္က အာဆီယံ စီးပြားေရး အသုိင္းအ၀ိုင္းကို ေအာင္ျမင္မႈမွတ္တိုင္ တခုျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆိုလိုက္ၿပီး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို အရွိန္ျမွင့္ရန္လည္း အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားကို တိုက္တြန္းလိုက္သည္။ “ဒီေဒသက လွ်င္လွ်င္ျမန္ျမန္ တိုးခ်ဲ႕ ႏိုင္ဖို႔ အသင့္ျဖစ္ေနပါၿပီ” ဟု သူက ေျပာသည္။
အတိုေကာက္ အမည္ျဖင့္ AEC ဟု သိၾကသည့္ အာဆီယံ စီးပြားေရး အသိုင္းအ၀ိုင္းသည္ လက္ေတြ႔တြင္ ရွိေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္ၿပီး အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားၾကား ကုန္သြယ္ေရး အတားအဆီးမ်ားႏွင့္ ျပည္၀င္ခြင့္ ဗီဇာ ကန္႔သတ္မႈမ်ား ဖယ္ရွားေရးကဲ့သို႔ေသာ အေျခခံက်သည့္ အခ်က္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးမ်ား ပိုမို က်ယ္ျပန္႔လာရန္လည္း ရည္ရြယ္ထားသည္။
AEC က ၀င္ေငြႏွင့္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းကို အေထာက္အကူေပးႏိုင္သလို အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာ၌ ေဒသတြင္း စီးပြားေရးကို ပိုမို အားေကာင္းေစႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္ဟု Johns Hopkins တကၠသိုလ္၏ အီတလီႏိုင္ငံ Bologna ၿမိဳ႔တြင္ အေျခစိုက္ေသာ ဥေရာပစန္တာမွ ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရးပါေမာကၡတဦး ျဖစ္သည့္ Michael G. Plummer က ေျပာသည္။
“အာဆီယံရဲ႕ ေပါင္းစပ္မႈက တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏၵိယရဲ႕ စီးပြားေရး စြမ္းအားကို ဟန္ခ်က္ထိန္းညွိရာမွာ အကူအညီ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ တႏိုင္ငံခ်င္း အေနနဲ႔ဆိုရင္ အာဆီယံႏိုင္ငံေတြက စီးပြားေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရး ကစားပြဲမွာ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံေတြထက္ ေသးငယ္လြန္းေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူဦးေရ ဘီလီယံ ၀က္ေက်ာ္ေလာက္ရွိတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတခု အေနနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ သူတို႔ေတြ ၿပိဳင္ပြဲႀကီး တခုထဲကို ၀င္သြားႏိုင္ပါတယ္” ဟု သူက ဆိုသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ဒီဇင္ဘာ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ တရား၀င္ေပၚေပါက္လာၿပီးေနာက္ အျပည့္အ၀ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိလာရန္ AEC အေနျဖင့္ သြားရမည့္ခရီးက ေ၀းကြာေနပါေသးသည္။ တခါတရံတြင္ ေဒသ၏ ကြဲျပားျခားနားမႈမ်ားကလည္း အတားအဆီးတခု ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။ အာဆီယံတြင္ လူဦးေရ သန္း ၆၃၀ ရွိၿပီး ဘာသာစကား မ်ိဳးစံု ေျပာဆိုၾကသည္။ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသလို ဒီမိုကေရစီ စနစ္၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္၊ အရပ္သားတပိုင္း အစိုးရစနစ္၊ ဘုရင္စနစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္ အစရွိသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားေနသည္။
“AEC က ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ ကမာၻမွာ ရည္ရြယ္ႀကီးမားတဲ့ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး အစီအစဥ္တခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ AEC ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးကေတာ့ အခက္အခဲေတြ တိုးလားပါတယ္။ ေဆာင္ရြက္စရာေတြ အမ်ားႀကီးက်န္ေန ေသးသလို ၿပီးေျမာက္ဖို႔အတြက္ စိန္ေခၚမႈေတြ ရင္ဆိုင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ AEC က လုပ္ငန္းစဥ္တခု ျဖစ္ပါတယ္” ဟု Michael G. Plummer ကေျပာသည္။
စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ သံမဏိ၊ ေမာ္ေတာ္ကားထုတ္လုပ္ေရးႏွင့္ အျခားကာကြယ္ထားသည့္ က႑မ်ားတြင္ ဖြင့္လွစ္ေပးေရးကဲ့သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရးအရ ပိုမိုထိရွလြယ္သည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ေမွ်ာ္မွန္းသေလာက္ အလုပ္မျဖစ္မႈမ်ား ရွိေနသည္။ အာဆီယံႏိုင္ငံသားမ်ားမွာ ေဒသတြင္းရွိ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အလုပ္လုပ္ခြင့္ရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အင္ဂ်င္နီယာလုပ္ငန္း၊ စာရင္းကိုင္ လုပ္ငန္းႏွင့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းမ်ား အပါအ၀င္ က႑ ၈ ခုတြင္သာ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ ရွိေနမည္ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ က႑မ်ားက ေဒသတြင္း အလုပ္အကိုင္ စုစုေပါင္း၏ ၁.၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရွိသည္။ အိမ္ရွင္ႏိုင္ငံမ်ားကလည္း ၀င္ေရာက္လာသည့္ ပညာရွင္မ်ားကို လက္ခံႏိုင္ေရးအတြက္ ၎တို႔၏ ဥပေဒ စည္းကမ္းမ်ား၏ ကန္႔သတ္မႈမ်ားအတြင္းတြင္သာ ခက္ခက္ခဲခဲ လုပ္ကိုင္ေနရဆဲ ျဖစ္သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၁၀ စုႏွစ္ အတြင္းတြင္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားၾကား ေဒသတြင္းကုန္သြယ္မႈက အာဆီယံ၏ ကုန္သြယ္မႈ စုစုေပါင္း၏ ၂၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ၀န္းက်င္သာ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ဥေရာပသမဂၢ(EU) ၏ ေဒသတြင္းကုန္သြယ္မႈ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိသည္ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ပါက အလြန္နည္းပါးေနေသးသည္။
အာဆီယံ အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားမွာလည္း ကေမာၻဒီးယားႏိုင္ငံႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံၾကားမွနယ္ေျမ အျငင္းပြားမႈ သို႔မဟုတ္ အင္ဒိုနီးရွား ႏိုင္ငံတြင္ ႏွစ္စဥ္ေတာမီးေလာင္ကၽြမ္းမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္တားဆီးႏိုင္ျခင္း မရွိသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ မေလးရွား၊ စကၤာပူႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔တြင္ လႏွင့္ ခ်ီ၍ ျမဴခိုးမ်ားဖံုးလႊမ္းသည့္ အႏၲရာယ္ႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ေနရျခင္းမ်ား အပါအ၀င္ သံတမန္ ေရးရာအရ ေျဖရွင္းရမည့္ ျပႆနာမ်ားက ရွိေနသည္။
၀န္ေဆာင္မႈမ်ား လြတ္လပ္မႈရွိလာေအာင္ ျပဳလုပ္ေရးတြင္လည္း တိုးတက္မႈေႏွးေကြးေနသည္ ဟု Michael G. Plummer က ေျပာသည္။ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ား နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္စီးဆင္းေရးမွာလည္း က်ယ္ျပန္႔ေသာ ျခြင္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခား ပိုင္ဆိုင္မႈအေပၚ တားဆီးမႈမ်ားရွိေနသည့္ အတြက္ အကန္႔အသတ္မ်ား ရွိေနသည္။ အစိုးရ၏ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈႏွင့္ အစိုးရပိုင္ လုပ္ငန္းမ်ား၏ လက္၀ါးႀကီးအုပ္မႈမ်ားမွာလည္း အလြန္အကဲဆတ္ၿပီး မေျဖရွင္းရေသးသည့္ အေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္သည္ဟု သူကဆိုသည္။
အျခားႏိုင္ငံမ်ားထက္စာလွ်င္ စီးပြားေရး အားနည္းသည့္ ကေမာၻဒီးယား၊ လာအို၊ ျမန္မာႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံတို႔က ကုန္သြယ္ ခြန္မ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးရန္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္အထိ အခ်ိန္ရွိေသာ္လည္း စီးပြားေရး ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္မႈက ေဒသတြင္းတြင္ ၀င္ေငြ မညီမွ်မႈကို ျဖစ္လာေစႏိုင္သည္ဟု Michael G. Plummer ကေျပာသည္။
“တရား၀င္ေၾကညာၿပီး ျဖစ္ေပမယ့္ AEC က ၿပီးဆံုးသြားတဲ့ စာခ်ဳပ္တခု မဟုတ္ပါဘူး။ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါေသးတယ္။ ဘာေတြ ၿပီးေျမာက္ခဲ့ၿပီဆိုတာကို တရား၀င္မွတ္တမ္းျပဳထားတာနဲ႔ ပုဂၢလိက က႑က သူတို႔ေတြ႔ႀကံဳေနရတာကို အစီရင္ခံခဲ့တာေတြၾကားမွာ ကြာဟမႈရွိေနပါတယ္” ဟု အာဆီယံအဖြဲ႔ကို စီးပြားေရး ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ား အႀကံေပးေနသည့္ ေကာင္စီ တခု၏ ဥကၠဌ Mohamad Munir Abdul Majid ကေျပာသည္။
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ၊ အေျခခံ အေဆာက္အဦး မျပည့္စံုမႈႏွင့္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး စရိတ္စက မညီမွ်မႈ စသည္တို႔ကဲ့သို႔ အျခားေသာ အခက္အခဲမ်ား လည္း ရွိေနေသးသည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာ သို႔မဟုတ္ ၀င္ေငြ အလယ္အလတ္ရွိသည့္ စီးပြားေရးမ်ားျဖစ္သည့္ မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ စင္ကာပူ၊ ဘ႐ူႏိုင္း၊ ထိုင္းႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္ စသည့္ ႏိုင္ငံမ်ား ႏွင့္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ အားနည္းသည့္ အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ ဗီယက္နမ္၊ လာအို၊ ျမန္မာ ႏွင့္ ကေမာၻဒီးယား ႏိုင္ငံမ်ား ၾကားတြင္ စီးပြားေရး အရ ကြာျခားမႈက က်ယ္ျပန္႔စြာရွိေနသည္။
ေစ်းကြက္ ေ၀စုႏွင့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ားတြင္ တ႐ုတ္ ႏွင့္ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံမ်ားကို ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ အတြက္ AEC ကို ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ တြင္ စတင္စိတ္ကူးခဲ့ၾကၿပီး အေျခခံ မူၾကမ္းကို ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ဖန္တီးႏိုင္ခဲ့သည္။ ေနာက္လာမည့္ ၅ ႏွစ္ အတြင္းတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈႏႈန္းက တႏွစ္လွ်င္ ပ်မ္းမွ် ၆ ရာခိုင္ႏႈန္း အထိေႏွးေကြးသြားမည္ဟု ေမွ်ာ္မွန္းထားသည့္ အခ်ိန္တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံက ထိုကာလအတြင္းတြင္ ၇.၃ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ျဖစ္လာႏိုင္သည္ဟု Organization of Economic Cooperation and Development (OECD) ၏ အဆိုအရသိရသည္။
ႏို၀င္ဘာလ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည့္ AEC က အာဆီယံ အသိုင္းအ၀ိုင္း၏ ပင္မ မ႑ိဳင္ ၃ ခုအနက္မွ တခုျဖစ္သည္။ က်န္ ၂ ခုမွာ လူမႈေရး-ယဥ္ေက်းမႈ အသိုက္အ၀န္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာ အသိုက္အ၀န္းတို႔ ျဖစ္သည္။
အာဆီယံ ထိပ္သီး အစည္းအေ၀း ၿပီးဆံုးသည့္ အခ်ိန္တြင္ အဖြဲ႔၀င္ ၁၀ ႏိုင္ငံမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အျခား အာရွ ႏိုင္ငံ ၄ ခုမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အျပင္ အေမရိကန္သမၼတ ဘားရက္အိုဘားမား၊ ႐ုရွား ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ ၾသစေၾတးလ် ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ နယူးဇီလန္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တို႔ႏွင့္ အတူ ၂ နာရီၾကာက်င္းပသည့္ အေရွ႕ အာရွ ထိပ္သီး အစည္းအေ၀းသို႔ တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
No comments:
Post a Comment