ၿငိမ္းေ၀ (ကဗ်ာ့အိုးေ၀)
က်ေနာ္တို႔ဟာ သမ႐ိုးက် အစဥ္အလာကို ေဖာက္ထြက္ၿပီး ေရးၾကဖြဲ႔ၾကတဲ့ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာေတြ အေပၚ အေလးအနက္ ထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း ကဗ်ာဆရာမ “ၾကည္ေအး”ကို က်ေနာ္တို႔ ေလးနက္ခဲ့ၾကတာပါ။
က်ေနာ္တို႔ ငယ္စဥ္ (၁၉၇၀) စာေပ၀ါသနာ ပါကာစက အမ်ိဳးသမီး ကဗ်ာဆရာမ အေရအတြက္ကလည္း နည္းတယ္။ အဲဒီလို အေရအတြက္ နည္းတဲ့ၾကားထဲကပဲ ၾကည္ေအးကို က်ေနာ္တို႔ အာ႐ံုညႊတ္ခဲ့ၾကတယ္။
ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအးတို႔ ေခတ္တုန္းကဆိုရင္ အစဥ္အလာကို ေဖာက္ထြက္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ ကဗ်ာဆရာမ ဆိုတာက ပိုၿပီးေတာင္မွ ရွားပါးခဲ့တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကံအားေလ်ာ္စြာ ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအးကို က်ေနာ္တို႔ ရခဲ့တယ္။ ၾကည္ေအးဟာ အစဥ္အလာကို ေဖာက္ထြက္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ ရွားရွားပါးပါး ကဗ်ာဆရာမ။
ေတြးနည္းေတြးပံု အေဟာင္းထဲက ထြက္ရပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာဆရာမ။ တခါတရံ ေျပာင္းျပန္ ျပန္ၿပီးေတြးတတ္တဲ့ အေတြးကဗ်ာမ်ိဳးကအစ ေရးတတ္တဲ့ ကဗ်ာဆရာမ။ က်ေနာ္တို႔ ေမာ့ၾကည့္ခဲ့ရသည္ေပါ့။
အခု သူ ေနာက္ဆံုးထုတ္ေ၀တဲ့ “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ကို ဖတ္ၿပီး ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအးဟာ သူ အရင္က ရပ္တည္ ကုိင္စြဲခဲ့တဲ့ ဒႆနကို ပစ္ခ်ၿပီး တျခား ဒႆနတခုကို ေျပာင္းလဲကိုင္စြဲသြားတဲ့ အျဖစ္ကို ေထာက္ျပခ်င္လို႔သာ ဒီေဆာင္းပါးကို အခုလို နိဒါန္းပ်ိဳးေနျခင္းပါ။
ၾကည္ေအးက တခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ဘယ္လို ဒႆနကို ကိုင္စြဲထားခဲ့သလဲ။ သူ ယခင္ ကိုင္စြဲထားတဲ့ ဒႆနက ဘာလဲ။ ဒါကို နည္းနည္းေတာ့ ဦးစြာပထမ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ “ပြင့္ဒဂၤ” မတိုင္ခင္က ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအး ကိုင္စြဲထားခဲ့တဲ့ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဒႆန အႏွစ္သာရက ဘာလဲ။
အိပ္လို႔မရ
ညႀကီးမင္းႀကီး၊
ထၿပီးထိုင္ေန၊
ေမြ႔ရာေတြလည္း၊
ေၾကြမြတြန္႔လိပ္၊
သိပ္စိတ္ညစ္တယ္၊
သတိျပယ္လြင့္
ခိုတြယ္ စရာ၊
အတည္မက်။
ဒီကဗ်ာပုိဒ္ကေတာ့ ၾကည္ေအးရဲ႕ေက်ာ္ၾကားလွတဲ့ “တေစၦ” ကဗ်ာရဲ႕ ပထမ ကဗ်ာပိုဒ္ပါပဲ။ ဒီကဗ်ာဟာ ၾကည္ေအးကို အစဥ္အလာက ခ်ိဳးေဖာက္ ရပ္တည္လိုက္တဲ့ ကဗ်ာဆရာမအျဖစ္ အထင္ရွားဆံုး သက္ေသထူႏိုင္တဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီေခတ္ အဲဒီအခ်ိန္က ျမန္မာကဗ်ာ နယ္ပယ္မွာ စိတ္လႈပ္ရွားမႈကို ေပၚေအာင္ေဖာ္ႏိုင္တဲ့ အထူးသျဖင့္ ငယ္ရြယ္သူ မိန္းမငယ္ေလး တဦးရဲ႕ စိတ္သႏၲာန္ကို ေပၚေအာင္ေဖာ္ဖို႔ ႀကိဳးစားျခင္းနဲ႔ ကဗ်ာမွာ စကားေျပာသလို ထည့္ေရးျခင္းဟာ ရိုးရာလမ္း ေၾကာင္းေပၚမွာ ေနာက္ထပ္ လမ္းေၾကာင္းသစ္တခု ထပ္ေဖာက္လိုက္သလို ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ျမန္မာမိန္းကေလးေတြ အဲဒီအခ်ိန္က မေတြးရဲ မေရးရဲတဲ့ အေတြးနဲ႔အေရးကို မိေအာင္မီေအာင္ ေရးခဲ့ၿပီး အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အခ်စ္ကဗ်ာေတြ၊ ရင္ခုန္ဖို႔ေကာင္းတဲ့ ကဗ်ာေတြပါပဲ။ Comfessional ဆန္တဲ့ ကဗ်ာေတြပါပဲ။
မိရိုးဖလာ ဘာသာေရး အယူအဆ ေရာယွက္တဲ့ ဘ၀ေနနည္း ထုႀကီးထည္ႀကီးနဲ႔ လႊမ္းမိုးထားတဲ့ အေဆာက္အအံုတခု အတြင္းမွာ ၾကည္ေအးက ဘ၀ဆိုတာ ေနေပ်ာ္တယ္။ ခ်စ္မက္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ တြယ္တာဖို႔ သင့္တယ္။ ဘ၀တန္ဖိုးက ဒါပဲ။ ဘ၀ေနနည္းက ဒါပဲ။ ဘ၀ကို ခ်စ္လို႔ရတဲ့ ႏွလံုးသားက ဒါပဲ။
မိရိုးဖလာ ရိုးရာေလွာင္အိမ္ထဲက အစဥ္အလာသမားေတြ အဖို႔ မ်က္လံုးထဲ ဆားပက္ထည့္လိုက္သလို ျဖစ္ကုန္ေစေတာ့တာေပါ့။ မိန္းကေလးတန္မဲ့ ဒီလိုေရးသင့္သလား။ ၀ိုင္းေျပာၾကေတာ့တာေပါ့။
ၾကည္ေအးကေတာ့ သူ ယံုၾကည္ရာလမ္းကို ဆက္ေလွ်ာက္ပါတယ္။ ဆက္ေလွ်ာက္တာမွ ရဲရဲရိုင္းရိုင္းကိုပဲ ေလွ်ာက္တာပါ။ ေအာက္က ကဗ်ာပိုဒ္ကို ၾကည့္ပါ။
ေရွးကဆိုရုိး၊
ပိုးဖလံမ်ိဳး၊
မ္ီးကို တိုးသတဲ့၊
ေမာက္ၿဖိဳးေရႊေတာင္၊
ၿမိဳက္ေလာင္ပူေႏြး၊
မီးေငြ႔ေပးမွ၊
အသက္ရရွိ၊
ကြၽန္မခ်စ္ၿမဲ၊
သံသာ၀ဲမွ၊
ခြဲထြက္ခ်င္ဘူး၊
တပ္မက္ဦးမည္။
ဒီကဗ်ာပုိဒ္က ၾကည္ေအးရဲ႕၁၉၇၁ ခုႏွစ္ “သစၥာသစ္” ကဗ်ာမွာ ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာပိုဒ္ပါ။ ဒီကဗ်ာပိုဒ္ဟာ အဲဒီေခတ္မွာ ႀကီးျပင္းရတဲ့ က်ေနာ္တို႔ကို ေခ်ာက္ေခ်ာက္ခ်ားခ်ား ျဖစ္ရေလာက္ေအာင္ ဆြဲေခၚသြားခဲ့တယ္။ ေရွးဆိုရိုးက ပိုးဖလံဆိုတာ မိုက္မဲသူ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ ၾကည္ေအးကေတာ့ အဲဒီအပူကိုပင္လွ်င္ ေမာက္ၿဖိဳးေရႊေတာင္ ျဖစ္တယ္လို႔ ယံုၾကည္သတဲ့။ အဲဒီမီး အပူဓာတ္က ၿမိဳက္ေလာင္ပူေႏြး၊ မီးေငြ႔ေပးမွ၊ အသက္ဓာတ္ ရရွိသတဲ့။
ၿပီးေတာ့ “လျခမ္း လ၀ိုင္း၊ ညတိုု္င္းျမင္ခ်င္” သတဲ့။ “ေငြစင္ေန၀န္း၊ ဆည္းဆာကြန္းမွ၊ ေပၚယြန္းေစ့ေစ့၊ ေန႔တိုင္း ေတြ႔ခ်င္” သတဲ့။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ၾကည္ေအးရဲ႕ေက်ာ္ၾကားလွတဲ့ စာသား၊ “ကြၽန္မခ်စ္ၿမဲ၊ သံသာ၀ဲမွ၊ ခြဲထြက္ခ်င္ဘူး၊ တပ္မက္ဦးမည္” ဆို တဲ့စာသား။
ဒီကဗ်ာဟာ ၾကည္ေအးရဲ႕ “သစၥာသစ္” ကဗ်ာထဲက ေနာက္ဆံုးကဗ်ာပုဒ္ပါပဲ။ တနည္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ ၾကည္ေအးရဲ႕“အႏုပညာဆိုင္ရာ၊ ဘ၀အျမင္ဆိုင္ရာ ေၾကညာစာတမ္း” ပါပဲ။
ၾကည္ေအးရဲ႕ အစဥ္အလာေဖာက္ထြက္ၿပီး အမ်ားျမင္တဲ့အျမင္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေျပာင္းျပန္ ျပန္ေတြးၿပီးေရးတဲ့့ တျခား ကဗ်ာ ရွိပါေသးတယ္။ ဥပမာ “၂၀ ရာစုႏွစ္ အလြမ္းသစ္” လိုကဗ်ာမ်ိဳးပါပဲ။
က်ေနာ္တို႔ဟာ ၾကည္ေအးကို အဲဒီလိုကဗ်ာေတြ၊ အဲဒီလို အယူအဆေတြ၊ အဲဒီလို တပ္မက္မႈေတြေၾကာင့္ ေလးနက္ခဲ့ၾကတယ္။ ၾကည္ေအးဟာ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပုဂၢလဓိ႒ာန္ အဇၥ်တၱခံစားမႈကို တရႈိက္မက္မက္ ေရးဖြဲ႔ႏိုင္သူ။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕အေစာ ဆံုး ေပၚေပါက္လာခဲ့တဲ့ “အတၱဘ၀အမွန္၀ါဒီ”။ ၾကည္ေအးဟာ အလွ၀ါဒီ၊ ဘ၀၀ါဒီ။ ဒီလို က်ေနာ္တို႔ ေမာ့ၾကည့္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ၾကည္ေအးဟာ ျမန္မာကဗ်ာ နယ္ပယ္ထဲက သစၥာသစ္ကို ရွာေဖြသူ၊ ဆုပ္ကိုင္ရပ္တည္သူ။ ဒီလိုပဲ က်ေနာ္တို႔ ေနရာ ေပးခဲ့ၾကရပါတယ္။
၂၀၁၆ ခု၊ ဇြန္လထဲမွာ ဆန္းစေသာ္တာ စာေပတိုက္ကေနၿပီး ၾကည္ေအးရဲ႕ “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ ထြက္လာပါတယ္။ ၾကည္ေအးရဲ႕ ကဗ်ာေတြကို တလံုးတစည္းတည္း မဖတ္ရတာၾကာလို႔ အေျပးအလႊား သြား၀ယ္ၿပီး ဖတ္ရပါတယ္။ ကဗ်ာပုဒ္ ေရ ၁၈ ပုဒ္။
ပြင့္ဒဂၤ ကဗ်ာစာအုပ္ကို ဖတ္တဲ့အခါ ပထမဆံုး သတိျပဳမိတဲ့အခ်က္က ဘာသာေရး အယူအဆတခ်ိဳ႕ကို ကာရံထည့္ၿပီး ကဗ်ာအျဖစ္ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ကာရံထည့္ထားလို႔သာ ကဗ်ာအျဖစ္ ေျပာရမလို ျဖစ္ေပမယ့္ ကဗ်ာအေငြ႔အသက္ ေျခာက္သေယာင္းလြန္းလို႔ စာအုပ္ကို ကုိင္ထားရင္းက တအံ့တၾသ ေငးေမာ ေတြးေတာမိတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
ဒီကေန႔ “ၾကည္ေအး” ဟာ အရင္က “ၾကည္ေအး” နဲ႔ လံုး၀ႀကီး ျခားနားသြားခဲ့ၿပီပဲ။ အထူးသျဖင့္ အယူအဆေရးရာ ကိစၥမွာ ယခုၾကည္ေအးက ယခင္ၾကည္ေအးကို စြန္႔ခြာသြားခဲ့ၿပီပဲ။ ပြင့္ဒဂၤ ကဗ်ာစာအုပ္ထဲက “ဒုတိယသစၥာ” လို႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ထား တဲ့ကဗ်ာမွာ ၾကည္ေအး အခုလို ေရးပါတယ္။
သူ စံုမက္ေသာ ထိုသုခသည္၊
မၿမဲေသာ တဏွာေလာဘ၊
အားလံုး အားလံုး အနိစၥ၊
ေနာက္ဆံုးဒုကၡ ဒုကၡသာ က်န္ရွိ၏ဟု
ၾကည့္တတ္က ျမင္သိႏိုင္သည္မွာ၊
ဒုတိယသစၥာ၊
သမုဒယသစၥာ၊
ကာမတဏွာ၊
ဘ၀တဏွာ၊
၀ိဘ၀တဏွာ။
အဲဒါ “ပြင့္ဒဂၤ” ကဗ်ာစာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၇ မွာ ေဖာ္ျပတဲ့ “ဒုတိယသစၥာ” ကဗ်ာရဲ႕ ေနာက္ဆံုးကဗ်ာပုိဒ္ပါပဲ။ ဒါဟာ ၾကည္ေအး ေနာက္ဆံုးဖြဲ႔သီတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ထဲက ၾကည္ေအးရဲ႕ တိ္မ္းေစာင္း ေျပာင္းလဲမႈႀကီးအေပၚ ေျခရာခံလို႔ရတဲ့ ကဗ်ာပိုဒ္ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ ေျခရာတခု။
ပဋိစၥ သမုပၸါအရ၊
ဒုကၡႀကီးစြာ၊
ဘ၀ကုေဋကဋာသည္၊
ျဖစ္ပ်က္ျခင္းသာ၊
ဆင္းရဲျခင္းသာ ရွိၿမဲ၊
မိုက္မဲစြဲလမ္း၊
တဏွာ အစြမ္းျဖင့္၊
အ၀ိဇၨာႏွင့္ လြမ္းသည္ကို၊
ရွက္ရ ေၾကာက္ရမွန္းမသိ…….
အခုေတာ့ ၾကည္ေအးက ဘ၀ကို ခံုမင္တာ၊ အလွကို စံုမက္တာ၊ သဘာ၀ကို ခ်စ္မက္တာေတြဟာ “ရွက္ရမွန္း ေၾကာက္ရမွန္း မသိတဲ့ အလုပ္ေတြ” လို႔ ဆိုလိုက္ပါၿပီေကာ။ သူသည္ သူ၏ တျခားကဗ်ာတပုဒ္ျဖစ္တဲ့ “ခ်စ္သူဟူသည္မွာ” ကဗ်ာထဲ၌ “အခ်စ္ျဖစ္ အခ်စ္ပ်က္ၾက၊ ႏွစ္သက္ခဲ့သမွ် ေပ်ာက္ျပယ္၊ သဲမႈန္မွ် မခင္တြယ္ေတာ့ဘဲ” ဟုဆိုကာ သူ၏ မူလသစၥာကို စြန္႔ပယ္လိုက္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုသြားခဲ့ပါၿပီ။
က်ေနာ္ ရည္ညႊန္းေျပာဆိုလိုျခင္းမွာ ကဗ်ာဆရာမႀကီး ၾကည္္ေအး ေျပာင္းလဲ ကိုင္ဆြဲသြားတဲ့့ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ အယူအဆေတြကို မွားသည္မွန္သည္ ခြဲျခားေျပာဆိုလိုရင္း အလ်ဥ္းမဟုတ္ပါ။ သူရဲ႕ မူူလပထမ ကိုင္စြဲ ယံုၾကည္ခဲ့တဲ့ သူကိုယ္တုိင္က အမည္သညာမွည့္္ေခၚခဲ့တဲ့့ “သစၥာသစ္” ကို လႊတ္ပစ္လိုက္ၿပီျဖစ္သည္ဆိုတဲ့့ အခ်က္ကိုသာ ညႊန္းလိုုျခင္း ဆိုလိုရင္းျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေဆာင္းပါးကို ကဗ်ာဆရာမႀကီး “ၾကည္ေအး” နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္လည္းျဖစ္ မိတ္ေဆြရင္းခ်ာလည္းျဖစ္သူ ကြယ္လြန္သူ ကဗ်ာ ဆရာႀကီး “ဒဂုန္တာရာ” ရဲ႕ ကဗ်ာတပုိဒ္နဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ခ်င္ပါတယ္။ ဆရာ ဒဂုန္တာရာက သူ႔ရဲ႕ “ဒိုင္ႏိုေဆာႏွင့္ ပန္းလိပ္ျပာ” ကဗ်ာမွာ အခုလို ေရးခဲ့ပါတယ္။
ငါ တမူကား၊
ေနရာမပ်က္၊
ယံုၾကည္ခ်က္မပ်က္၊
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဘက္တြင္၊
အစဥ္ရွိလ်က္၊
သမိုင္းသက္ေသ၊
ရွာေဖြႏိုင္သည္၊
ငါသည္ သစၥာေဖာက္သေလာ။
ဒါကေတာ့ ဆရာဒဂုန္တာရာ ေရးခဲ့တာပါ။ ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအးကေတာ့ ဆရာ ဒဂုန္တာရာလို မဟုတ္ပါ။ ကဗ်ာဆရာမ ၾကည္ေအးက သူရဲ႕ယခင္မူလ ယံုၾကည္ထက္သန္ခဲ့ရာ အယူအဆကို စြန္႔ပစ္ကာ ေနာက္ထပ္ ယံုၾကည္ထက္သန္မႈတခုကို ေျပာင္းလဲဆြဲကိုင္သြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလို ေျပာင္းလဲသြားၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္းကို “ပြင့္ဒဂၤ”ကဗ်ာစာအုပ္က ျငင္းလို႔မရႏိုင္ေအာင္ အခိုင္အမာ သက္ေသျပလိုက္ၿပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
No comments:
Post a Comment