ေသြး (စစ္ကိုင္း)
တေနရာကေန တေနရာကို သြားလာဖို႔ ေရလမ္းကို အသုံးျပဳ သြားလာေနရတဲ့ ေနရာေတြ ရွိေနဆဲပါပဲ။ မၾကာေသးမီက ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဟုမၼလင္းကေန မုံ႐ြာကို ေျပးဆြဲတဲ့ “ေအာင္စိုးမိုးေက်ာ္” ေရယာဥ္ နစ္ျမဳပ္မႈဟာ ေရေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး လုံၿခဳံမႈညံ့ဖ်င္း အားနည္းေနေသးတာကို အထင္အရွား သက္ေသျပလိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာက္တိုဘာ ၁၅ ရက္ေန႕ နံနက္ ၅း၀၀ နာရီဝန္းက်င္မွာ ကနီၿမိဳ႕နယ္ ကင္းေက်း႐ြာအုပ္စု၊ မိေက်ာင္းတြင္း ေက်း႐ြာအနီးမွာ ေရယာဥ္နစ္ျမႇုပ္ခဲ့တဲ့ျဖစ္စႈ္မွာ အခုအခ်ိန္အထိ ၇၃ ေလာင္းရွာေဖြေတြ႕ရွိထားၿပီးပါၿပီ။ ဝမ္းနည္း စရာေကာင္းတာက “ေအာင္စိုးမိုးေက်ာ္” ေရယာဥ္ဟာ ရာသီဥတုဆိုး႐ြားတာေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ ဝန္ပိုေတြ သယ္ေဆာင္လို႔ မနစ္ျမႇုပ္သင့္ဘဲ နစ္ျမႇုပ္ခဲ့တာပါ။ အေလာင္း ျပန္မေတြ႕ေသးတဲ့ သူေတြ ရွိေနေသးသလို ေသဆုံးသူေတြထဲမွာလည္း ပညာေရးဝန္ထမ္း၊ ဆရာမေတြ အမ်ားစု ပါဝင္ေနတာက ပိုလို႔ ဝမ္းနည္းစရာ ဆုံးရႈံးမႈပါ။
ခုထက္ထိ သေဘၤာပိုင္ရွင္နဲ႕ မာလိန္မႉးက ထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္ေနဆဲျဖစ္သလို “ေအာင္စိုးမိုးေက်ာ္” ဟာ ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းေတြနဲ႕ မညီၫြတ္ဘဲ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ေျပးဆြဲခဲ့တာပါ။ ဒါ့အျပင္ ေဒသခံေတြကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္အရ ဆလင္၊ ယာဥ္ေမာင္း၊ ေနာက္လိုက္ေတြဟာ တရားဝင္မွတ္ပုံတင္ ထားတဲ့သူေတြ မဟုတ္ဘူးလို႔ သိရပါတယ္။
“ျပည္တြင္း ေရေၾကာင္းသြား ေရယာဥ္ဥပေဒ” မွာ ေရယာဥ္ကို ညအခ်ိန္ ထြက္ခြာခြင့္ ျပဳမထားပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ ဟုမၼလင္းကေန စထြက္တဲ့အခ်ိန္မွာပဲ ညပိုင္းျဖစ္ေနၿပီး လမ္းမွာလည္း ရသမွ် တင္လာလို႔ ခရီးသည္ ၃၀၀ နီးပါးနဲ႕ တျခားကုန္ပစၥည္းေတြနဲ႕ ဝန္ပိုျဖစ္ၿပီး နစ္ျမႇုပ္ခဲ့ရတာပါ။ မနစ္ျမႇုပ္ခင္မွာ တာဝန္သိတဲ့ ခရီးသည္ တေယာက္က “ေရယာဥ္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရး အဖြဲ႕” ကို သြားေျပာေပမယ့္ သူတို႔ မတတ္နိုင္ဘူး လို႔ ေျပာခဲ့ ေၾကာင္း သတင္းတခုမွာ ဖတ္ရပါတယ္။
ေရယာဥ္ နစ္ျမႇုပ္မႈ ျဖစ္ပြားတဲ့အခါ မာလိန္မႉးက ကိုယ္လြတ္႐ုန္း ထြက္ေျပးသြားတာက ဘယ္ေလာက္အထိ တာဝန္မဲ့သလဲ ဆိုတာ ေပၚလြင္ပါတယ္။ ဒီျဖစ္ရပ္တခုလုံးကို သုံးသပ္ၾကည့္ရင္ မနစ္ျမႇုပ္သင့္ဘဲ နစ္ျမႇုပ္ခဲ့ရတာ ျဖစ္ၿပီး စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသႀကီးအစိုးရ၊ ပုဂလိကေရယာဥ္မ်ား စနစ္တက်ေျပးဆြဲေရးေကာ္မတီ (ရစက) တို႔မွာ အဓိက တာဝန္ရွိပါတယ္။ ဥပေဒကို လိုက္နာ၊ မလိုက္နာ၊ လူပိုတင္၊ မတင္၊ ေရယာဥ္ႀကံ့ခိုင္မႈ ရွိ၊ မရွိကို စစ္ေဆးဖို႔ တာဝန္ပ်က္ကြက္ခဲ့ လို႔ တနာရီ (ဒါမဟုတ္) ႏွစ္နာရီျခား ေရယာဥ္တစင္း ထြက္နိုင္ရင္ ခရီးသည္ေတြ အဆင္ေျပ နိုင္ပါတယ္၊ ထြက္ခြင့္ရတဲ့ ေရယာဥ္တစင္းမွာပဲ စုၿပဳံ စီးရေလာက္ေအာင္ စီမံခန႔္ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္းမႈ၊ ေရယာဥ္ပိုင္ရွင္ရဲ႕ ေလာဘႀကီးမႈေၾကာင့္ လူ႕အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆုံးရႈံးသြားရပါၿပီ။
အသက္ ဆုံးရႈံးသြားၾကသူေတြ အတြက္ ဝမ္းနည္းေၾကာင္းျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕က ေၾကညာခ်က္ (၁/၂၀၁၆) နဲ႕ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ခဲ့သူေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူဖို႔ လိုသလို ေနာက္ထပ္ မျဖစ္ပြားေအာင္ ေရရွည္အစီအမံေတြ ခ်မွတ္ေဆာင္႐ြက္ရမွာပါ။
“ျပည္တြင္းေရေၾကာင္းသြားေရယာဥ္ ဥပေဒ” ပုဒ္မ ၁၁၊၃၀(က) နဲ႕ (ခ)၊ ပုဒ္မ (၃၂)၊ ပုဒ္မ (၃၀)(စ) ေတြကို “ေအာင္စိုးမိုးေက်ာ္” ေရယာဥ္က ခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ပုဒ္မ ၁၁၊ ၃၀ (က) မွာ “မည္သည့္ ေရယာဥ္ပိုင္ရွင္ႏွင့္ ေရယာဥ္အုပ္မွ် ျပည္တြင္းေရေၾကာင္းတြင္ သက္တမ္းရွိ ေရယာဥ္ အႏၲရာယ္ကင္းရွင္းေၾကာင္း လက္မွတ္ သို႔မဟုတ္ ယာယီလက္မွတ္ မပါရွိလွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အဆိုပါ လက္မွတ္သည္ အသုံးျပဳမည့္ ခရီးစဥ္၊ လုပ္ငန္းႏွင့္ အက်ဳံးဝင္မႈ မရွိလွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း ျပည္တြင္း ေရေၾကာင္းသြားခရီးစဥ္ သို႔မဟုတ္ လုပ္ငန္းတြင္ အသုံးျပဳျခင္း သို႔မဟုတ္ ခုတ္ေမာင္းသြားလာျခင္း မျပဳရ” လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ပုဒ္မ ၃၀ (က) နဲ႕ (ခ) မွာ “ခြင့္ျပဳထားတဲ့ ခရီးသည္ ဦးေရထက္ ေက်ာ္လြန္ၿပီး တင္ေဆာင္ျခင္းမျပဳရ၊ အသက္ကယ္ပစၥည္းေတြ စီမံမထားဘဲ ေရယာဥ္ကို ခုတ္ေမာင္းျခင္း မျပဳရ” လို႔ အတိအလင္း ပါရွိပါတယ္။ ပုဒ္မ ၃၀ (စ) မွာ “ေရယာဥ္အမိုးေပၚတြင္ ကုန္စည္နဲ႕ ခရီးသည္ေတြ မတင္ေဆာင္ရ” လို႔ တားျမစ္ထားပါတယ္။
ပုဒ္မ ၃၂ မွာ “ခရီးသည္ေတြ အတြက္ အသက္အာမခံ ထားျခင္းႏွင့္ ကုန္စည္ေပ်ာက္ဆုံးပ်က္စီးမႈအတြက္ အာမခံ ထားျခင္းႏွင့္ ကုန္စည္ ေပ်ာက္ဆုံးပ်က္စီးမႈ အတြက္ အာမခံထားျခင္း မရွိဘဲ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ျခင္း မျပဳရ” လို႔ ပါရွိပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ေနာင္ ဒီလို ေၾကကြဲစရာျဖစ္ရပ္ေတြ ေနာက္ထပ္မႀကဳံေတြ႕ရေစဖို႔ အေရးယူမႈကို ျပတ္ျပတ္သား သား လုပ္ေဆာင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ “ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာ” အျမန္ေရယာဥ္လိုင္းကေန “ေအာင္စိုးမိုးေက်ာ္” ေရယာဥ္ ေျပးဆြဲခဲ့တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲ့ဒီေရယာဥ္လိုင္းကို ပိတ္ပစ္တဲ့ အထိ အေရးယူသင့္ပါတယ္။ စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ အမိန႔္ေၾကာ္ျငာစာ အမွတ္ ၄/၂၀၁၂ မွာလည္း ပုဂၢလိက ေရယာဥ္မ်ား စနစ္တက် ေျပးဆြဲနိုင္ေရး နည္းဥပေဒေတြကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ လူ႕စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ေတြ ဆုံးရႈံးခဲ့ရတဲ့ ဒီျဖစ္စဥ္ဟာ နိုင္ငံေတာ္အတြက္ပါ ႀကီးမားတဲ့ ဆုံးရႈံးမႈပါ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ မတ္လအတြင္းက ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ေအာင္တံခြန္ (၃) ေရယာဥ္ နစ္ျမႇုပ္မႈမွာလည္း လူ႕အသက္ေတြ ပ်က္စီးဆုံးရႈံးခဲ့ရ ၿပီးပါၿပီ။ ေရလမ္းခရီးကို အားျပဳ သြားလာေနရတဲ့ နိုင္ငံရဲ႕ ေနရာတိုင္းမွာ ေဘးကင္း လုံၿခဳံမႈရွိဖို႔ ဘယ္ေလာက္အထိ အေရးႀကီးသလဲဆိုတာ အခုျဖစ္ရပ္ေတြက သက္ေသျပလိုက္တာ ပါပဲ။ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီး ကနီၿမိဳ႕နယ္၊ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးထြန္းထြန္းဝင္းရဲ႕ ေျပာၾကားခ်က္မွာ “ေမာ္ေတာ္လိုင္စင္ သက္တမ္းကုန္ေနတာ သုံးလ ဆိုလား ေက်ာ္ေနၿပီတဲ့၊ ေမာင္းတဲ့သူ ကလည္း လိုင္စင္မရွိဘူး၊ ပုံမွန္ ၃၆ ေယာက္ပဲ တင္ရတဲ့ ေရယာဥ္ကို အမ်ားႀကီး တင္ထားတယ္၊ ခရီးတို ေရယာဥ္ ဆိုေတာ့ ညေမာင္းခြင့္ မရွိဘူး” လို႔ ပါရွိပါတယ္။
နိုင္ငံသူ၊ နိုင္ငံသားေတြ သြားလာေရးမွာ “ေဘးကင္းလုံၿခဳံမႈ” ရွိေရးက အသက္တမွ် အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါကို ေပါ့ေပါ့ ဆဆသေဘာ မထားဘဲ အခ်ိန္တုံ႕ဆိုင္း မေနဘဲ လုပ္သင့္ လုပ္ထိုက္တာေတြကို အခုကစၿပီး လုပ္ေဆာင္သြားရမွာပါ၊ မျဖစ္စေလာက္ ျပစ္ဒဏ္ပဲ ခ်မွတ္ရင္ေတာ့ ေနာက္ေနာင္ ဒီလိုျဖစ္ရပ္ေတြကို တားဆီးနိုင္ဖို႔ အတြက္ မလြယ္ကူပါဘူး။
တန္ဖိုးရွိတဲ့ လူ႕အသက္ေတြ ေနာက္ထပ္ မဆုံးရႈံးရေလေအာင္ ေရေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး လုံၿခဳံမႈကိစၥကို တာဝန္ ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈရွိရွိနဲ႕ ေကာင္းမြန္တဲ့ အစီအမံေတြ ခ်မွတ္ေဆာင္႐ြက္သင့္ၿပီလို႔ သုံးသပ္ ေရးသား လိုက္ရပါ တယ္။
No comments:
Post a Comment