Tuesday, May 31, 2016

ထိေရာက္ေသာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆီသို႕

ေဇာ္တူးဆိုင္း


ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အစိုးရ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလွ်ာ့ခ်ၿပီး ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားသို႔ အာဏာခြဲေ၀ေပးေရး၏ လမ္းဆံု တခုတြင္ ေရာက္ရွိေနပါသည္။ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) ၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာခ်က္တြင္လည္း ျပည္နယ္ႏွင့္တိုင္း ၁၄ ခုလံုးတြင္ ဟန္ခ်က္ညီမွ်စြာ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေသာ စီမံကိန္းမ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု အခိုင္အမာေျပာၾကားထားသည္။ ဘ႑ာေရး က႑တြင္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္အတြက္ NLD က ျပည္ေထာင္စု အစိုးရႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားၾကားတြင္ ဘ႑ာေရးကိစၥမ်ားအတြက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ တာ၀န္မ်ားကို ခြဲေ၀ရယူရန္ အေလးအနက္ ကတိျပဳၿပီး ျဖစ္သည္။

ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ား၏ လုပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္း ပမာဏႏွင့္ ပတ္သက္၍ မေရရာေသးေသာ္လည္း သူတို႔၏ အလားအလာက ႀကီးမားပါသည္။ လုပ္ငန္းစဥ္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ရန္အတြက္ ဖြဲ႔စည္းၿပီးခါစ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းလႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ၅ ႏွစ္တာသက္တမ္း အစပိုင္းတြင္ လက္ေတြ႔က်ေသာ အကူအညီမ်ားႏွင့္ အရင္းအျမစ္ေထာက္ပံ့မႈ ႀကီးႀကီးမားမား လိုအပ္ ပါလိမ့္မည္။

ယခုလ အေစာပိုင္းတြင္ စီးပြားေရး ပညာရွင္အဖြဲ႔တခုျဖစ္သည့္ Renaissance Institute (RI) က The Asia Foundation (TAF) ႏွင့္ အတူပူးေပါင္း၍ စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ ျပည္သူ႔ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲ တခုကို ၂ ရက္ၾကာ ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ပါသည္။ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္း ဘတ္ဂ်က္ ေရးဆြဲျခင္းႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္တြင္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႔မ်ားကဲ့သို႔ေသာ ေဒသတြင္းဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ ယခု အခ်ိန္အထိ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးဌာန၏ လက္ေအာက္တြင္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည့္ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးစီးဌာန၏ အခန္း က႑တို႔ကို အဓိက အေလးေပးခဲ့သည္။

စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ရွိ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၀၁ ဦးထဲမွ အားလံုးနီးပါး အဆုိပါ အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲသို႔ တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ တပ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ စစ္တပ္က ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံေပးထားသည့္ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပါတီမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားလည္း အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။

အစိုးရက ျပည္သူ႔ေရးရာ မူ၀ါဒ အမ်ိဳးမ်ိဳး၏ အကူအညီျဖင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ လူမႈေရးႏွင့္ စီးပြားေရး အခက္အခဲမ်ားကို မည္သို႔ စီမံခန္႔ခြဲေပးႏိုင္ေၾကာင္း က်ေနာ္က အဓိက ေဆြးေႏြးခဲ့ပါသည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေဟာင္း တဦး ျဖစ္ၿပီး ယခုအခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ျဖစ္ေသာ ေဒၚစႏၵာမင္းက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တဦး၏ ဥပေဒျပဳေရးဆိုင္ရာ တာ၀န္မ်ား ႏွင့္ အစိုးရစီမံကိန္းမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေရးႏွင့္ ဆိုင္ေသာ သူ၏ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားကို ေ၀မွ်ေပးခဲ့ပါသည္။ တက္ေရာက္လာသူမ်ား၏ စိတ္အားထက္သန္မႈႏွင့္ တိုင္းျပည္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ စိတ္ပိုင္းျဖတ္ထားမႈမ်ားကို ျမင္ေတြ႔ရသည္မွာ အလြန္အားတက္ဖြယ္ရာ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစဥ္အလာအရ ဗဟိုက တင္းက်ပ္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ အေနအထားတြင္ ရွိေနသူမ်ားမွာ တခါတရံတြင္ ႐ိုးရွင္းေသာ ေမးျမန္းစံုစမ္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ပင္ တြန္႔ဆုတ္ေနေလ့ရွိၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုကိုယ္စားလွယ္မ်ားက က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကပါသည္။ သူတို႔ေမးေသာ ေမးခြန္းအမ်ားစုမွာ ေမးခြန္းေကာင္းမ်ား ျဖစ္သည္။ NLD လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္တဦးက ျမန္မာႏိုင္ငံ လူဦးေရ၏ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ စိုက္ပ်ိဳးေရး က႑တြင္ ပါ၀င္ေနေသာ္လည္း ႀကံ့ခိုင္ေရးပါတီက အတည္ျပဳခဲ့သည့္ ၂၀၁၆-၁၇ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ အစိုးရ ဘတ္ဂ်က္တြင္ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္ ေက်းလက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ခ်ထားေပးခဲ့သနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့သည္။

စစ္ကိုင္းတိုင္း ေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မွ အျခား NLD ကိုယ္စားလွယ္တဦးက GDP တိုးတက္လာေသာ္လည္း ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈက သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ နိမ့္က်ေနေသာ ျပည္သူမ်ားအတြက္ အမွတ္တကယ္ အက်ိဳးရွိႏိုင္ျခင္း ရွိမရွိ စူးစမ္းခဲ့သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ၅ ႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ GDP တိုးတက္ေနေသာ္လည္း သူ၏ မဲဆႏၵနယ္အတြင္းမွ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမ်ား၏ ဘ၀က ေျပာင္းလဲျခင္း မရွိခဲ့ပါ။

လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေမးသည့္ အျခားေမးခြန္းမ်ားမွာ ေထာက္ပံ့ေရး၊ မွ်တေသာ အခြန္ေကာက္ခံမႈ၊ တင္ဒါ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား၊ အစိုးရစီမံကိန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းႏွင့္ ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း စသည္တို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေမး ခြန္းမ်ား ျဖစ္သည္။

NLD ဦးေဆာင္သည့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားက ျပည္သူလူထု၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ဒီမိုကေရစီကို ေပးႏိုင္စြမ္းရွိ မရွိ ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အခ်ိန္တြင္ ကနဦးအေျခအေနမွ အင္အားေကာင္းေသာ ေမးခြန္းမ်ားက ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးေဆာင္ရြက္သည့္ ေနရာတြင္ အေရးပါသည့္ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္လာပါလိမ့္မည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္သည့္ အစိုးရလက္ေအာက္တြင္ ထိုကဲ့သို႔ေမးခြန္းမ်ိဳးက အေရးတႀကီးလိုအပ္ေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ အကန္႔အသတ္မ်ားေၾကာင့္ ေမးခြန္းေကာင္းမ်ား ကင္းမဲ့ခဲ့သည့္အတြက္ မေကာင္းေသာ မူ၀ါဒမ်ား ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္း က်င့္သံုးခဲ့သည့္ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ အေလ့အထမ်ားက ညံ့ဖ်င္းသည့္ မူ၀ါဒမ်ား မည္သို႔ ထြက္ေပၚလာေစခဲ့သည္ကို မတ္လက ျပဳလုပ္သည့္ အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ျပည့္စံုေသာ အခ်က္အလက္မ်ား တင္ျပခဲ့ပါသည္။

ယခုအခ်ိန္အထိ ေဒသဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ဘ႑ာေငြ နည္းပါးမႈႏွင့္ အရင္းအျမစ္ ကန္႔သတ္မႈမ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္ ပါသည္။ မူ၀ါဒဆိုင္ရာ ေလ့လာသံုးသပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္အတြက္ နည္းလမ္းမ်ား၊ နည္းပညာအေထာက္အပံ့ႏွင့္ ေကာင္းမြန္သည့္ မူ၀ါဒမ်ား ေရးဆြဲေရးတြင္ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀စြာ ပါ၀င္ႏိုင္ရန္ ဗဟုသုတမ်ား သူတို႔အတြက္ လိုအပ္ေနပါသည္။

စစ္ဘက္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အပါအ၀င္ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အမ်ားအျပားကလည္း သူတို႔၏ မဲဆႏၵ နယ္မ်ားမွ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို နားလည္ၾကသည့္ အသြင္ ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အမ်ားစု ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားက ႀကီးမားပါသည္။ ျပည္သူေရးရာ ကိစၥမ်ားတြင္ သူတို႔ ပထမဆံုးအေနျဖင့္ ပါ၀င္လာၾကသည့္ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိရွလြယ္သည့္ ကိစၥမ်ားကိုေျဖရွင္းရန္ သူတို႔အတြက္ ျပည္တြင္းေရာ ျပည္ပကပါ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၏ လက္ေတြ႔က်ေသာ ကူညီမႈမ်ား လိုအပ္ေနပါသည္။

သို႕ေသာ္လည္း ျပင္ပမွ ပုဂၢိဳလ္အမ်ားစုက ၂၀၁၁ ခုႏွစ္က စ၍ ေနျပည္ေတာ္သို႔သာ တိုက္႐ိုက္ အေလးထားေနၾကသည္။ မူ၀ါဒခ်မွတ္သူမ်ားက ဒီမိုကေရစီကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏိုင္ရန္ ထိေရာက္ေသာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလွ်ာ့ခ်ေရး ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ေမးခြန္းေကာင္းမ်ား ေမးႏိုင္ရန္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္း အစိုးရမ်ား လႊတ္ေတာ္မ်ားအတြက္ ေထာက္ပံ့မႈ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ အရင္းအျမစ္မ်ား လိုအပ္ေနပါသည္။

No comments: