သန္းႏုိင္ဦး
မႏၱေလးၿမိဳ႕တြင္း အမ်ားျပည္သူဆုိင္ရာ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး(Public transporation)မွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္လုိ႔ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ရဲ႕အစီရင္ခံစာက ေထာက္ျပေ၀ဖန္ထားပါတယ္။
လက္ရွိ မႏၱေလးမွာ အမ်ားျပည္သူသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးမွာ ဘတ္စ္ကားလုိင္း ၄၀ နဲ႔ ေျပးဆြဲေပးေနတာျဖစ္ပါတယ္။
မႏၱေလးမွာ ေျပးဆြဲေနတဲ့ ယာဥ္လုိင္း အမ်ားစုက ၿမိဳ႕တြင္းကုိ အဓိကထားၿပီး ေျပးဆြဲေနတာ ျဖစ္တယ္။ အမွတ္(၉)ယာဥ္ လုိင္းက မတၱရာ-မႏၱေလးကုိ မီနီဘတ္စ္ေတြနဲ႔ ေျပးဆြဲေပးေနၿပီး၊ အမွတ္(၁၁) ယာဥ္လုိင္းက မႏၱေလး-အုန္းေခ်ာ-ကြ်ဲနဖား (ျပင္ဦးလြင္ ေတာင္ေျခအနီးထိ)၊ အမွတ္(၈)ယာဥ္လုိင္းက မႏၱေလး-အုိးတုတၱန္း (စစ္ကုိင္းတံတားထိပ္နားအထိ) ေျပးဆြဲ တာပါ။ လက္ရွိအစုိးရ လက္ထက္မွာ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးကုိ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေအာင္ ဘယ္လုိေျပးဆြဲမလဲ၊ ၿမိဳ႕လူ ထုက စိတ္၀င္စားတယ္။ အစုိးရသစ္အတြက္ စိန္ေခၚမႈေတြမ်ားစြာထဲမွာ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးက အဓိက အခ်က္ အ ေနနဲ႔ပါ၀င္တယ္။
မႏၱေလးယာဥ္လုိင္းေတြမွာ လိုက္ထရပ္ကားေတြကုိ လုိင္းကားအျဖစ္ အသုံးျပဳၾကတယ္။ အရင္က ခ်က္ပလက္ ဗုိက္ပူ ေတြရွိခဲ့ေပမယ့္ ဗုိက္ပူေတြ အပ္ကားျဖစ္ကုန္တာေၾကာင့္ ယာဥ္ပုိင္ရွင္ အခ်ဳိ႕က ဆြမ္းခံကုိယ္ေတာ္ေတြအတြက္ ခ်က္ပ လက္ကားေတြ လွဴလုိက္ၾကတာရွိတယ္။ (ယာနဒါနအဖြဲ႔က ဆြမ္းခံ ကုိယ္ေတာ္ေတြအတြက္ ေန႔စဥ္ ကားေတြနဲ႔ အခမဲ့ ပုိ႔ေဆာင္ၿပီး ကုသုိလ္ယူေနပါတယ္။ ဒကာရင္းေတြ ၿမိဳ႕သစ္ေတြဘက္ ေျပာင္းေရႊ႕ကုန္လုိ႔ ဆရာေတာ္ေတြ ဆြမ္းခံၾကြဖုိ႔ အဆင္ေျပေအာင္ ယာနဒါနအဖြဲ႔က ဆြမ္းခံခ်ိန္ေတြမွာ ကုသုိလ္ျဖစ္ အႀကိဳအပုိ႔ လုပ္ေပးေနတာပါ)
ဗုိက္ပူပုိင္ရွင္အခ်ဳိ႔က အရည္ႀကိဳအပ္ၿပီး လုိက္ထရပ္ကားေတြကုိ ေဘးတန္းႏွစ္ဖက္ ခုံရုိက္ၿပီး ဘတ္စ္ကားအျဖစ္ ေျပးဆြဲၾက တယ္။ အမွတ္(၉)ယာဥ္လုိင္းနဲ႔ ေအးခ်မ္းေမာင္ယာဥ္လုိင္းကလြဲၿပီး ယာဥ္လုိင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လုိက္ထရပ္ေတြကုိသာ ဘတ္စ္ကားအျဖစ္ အသုံးျပဳေနႀကပါတယ္။ ဒုိင္နာကားေတြ အသုံးျပဳတဲ့ ယာဥ္လုိင္းရွိေပမယ့္ ကားအေရအတြက္ နည္းပါး တယ္။ ေအးခ်မ္းေမာင္ ယာဥ္လုိင္းက ပုဂၢလိက ယာဥ္လုိင္းျဖစ္ၿပီး စီးတီးဘတ္စ္ ကားႀကီးေတြနဲ႔ ေျပးဆြဲတဲ့ တခုတည္းေသာ ယာဥ္လုိင္းျဖစ္ပါတယ္။
လုိက္ထရပ္ကားေတြ ထုတ္ရျခင္းရဲ႕မူလရည္ရြယ္ခ်က္က ခရီးတုိေတြအတြက္ ကုန္ပစၥည္း သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ ထုတ္လုပ္ထားတာျဖစ္တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ ျမန္မာ့နည္းျမန္မာ့ဟန္နဲ႔ လုိက္ထရပ္ကားေတြလည္း လူစီး ဘတ္စ္ကား ေတြျဖစ္သြားရတယ္။ ကုန္ပစၥည္းသယ္ဖုိ႔ထုတ္ထားတဲ့ ကားေတြျဖစ္လုိ႔ ခရီးသည္ေတြအတြက္ သက္ေသာင့္သက္သာ မရွိ ဘူး။ အတက္ခက္ အဆင္းမလြယ္တဲ့ ကားေတြျဖစ္တယ္။ ဘတ္စ္ကား မသုံးမျဖစ္ သုံးေနၾကရသူေတြကေတာ့ လုိက္ထရပ္ ဘတ္စ္ကားေတြကုိပဲ အေကာင္းလုပ္စီးေနၾကရဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၈၈ခုႏွစ္ အထိ မႏၱေလးမွာ ယာဥ္လုိင္းေပါင္း(၁၁)လုိင္းသာ ရွိခဲ့တာပါ။ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ အေရးေတာ္ပုံကာလ ေနာက္ပုိင္းမွာ ၿမိဳ႕ျပဧရိယာခ်ဲ႕ထြင္လာမႈနဲ႔အတူ ယာဥ္လုိင္းအသစ္ေတြပါ တုိးခ်ဲ႕လာခဲ့ပါတယ္။ စတင္တုိးခ်ဲ႕ကာစက အမွတ္စဥ္နဲ႔ မဟုတ္ ဘဲ ဘာအဖြဲ႔ရန္ပုံေငြ၊ ညာအဖြဲ႔ရန္ပုံေငြဆုိၿပီး အလ်ဥ္းသင့္သလုိ ယာဥ္လုိင္းနာမည္ေတြ စိတ္ႀကိဳက္ေပးၿပီး ေျပးဆြဲခဲ့ၾက တယ္။
မႏၱလာစစ္သည္၊ ရတနာ စစ္သည္၊ စစ္မန္းဧရာ၊ စစ္မန္းတံခြန္၊ မန္းစစ္သည္၊ ျခေသၤံဦး၊ သန္ျမန္သူ၊ ေရႊမႏၱေလး၊ ေရႊၿမိဳ႕ ေတာ္၊ ေရႊႏုိင္ငံ၊ ေရႊမန္းေမ၊ ေရႊဇင္ေယာ္၊ ေရႊယာဥ္ပ်ံ၊ ပြင့္သစ္၊ တက္လူ၊ ေရႊအားမာန္၊ အားမာန္သစ္၊ စသျဖင့္ နာမည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ စုံလင္ေအာင္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ၂၀၁၀ခုႏွစ္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္အစုိးရ လက္ထက္မွာ နာမည္နဲ႔ ယာဥ္လုိင္းေတြ အစား ယာဥ္လုိင္းေတြကုိ နံပါတ္ထုတ္ေပးေစခဲ့တယ္။
ယာဥ္လုိင္းသစ္ေတြတုိးခ်ဲ႕ကာစက နန္းေတာ္အတြင္း ဘတ္စ္ကားလုိင္းေတြ ေျပးဆြဲခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ပုိင္းမွာ ဘတ္စ္ကား ေျပးဆြဲခြင့္ကုိ ပိတ္ပင္ခဲ့တာ ယခုအခ်ိန္ထိျဖစ္ပါတယ္။ ယခင္က နန္းတြင္းဟာ ၿမိဳ႕လူထု အလုပ္ပိတ္ရက္၊ ေက်ာင္းပိတ္ ရက္ေတြမွာ ေလ့လာစရာ အနားယူအပန္းေျဖစရာ ေနရာတခုျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ေနာက္ပုိင္း ဘတ္စ္ကားေျပးဆြဲခြင့္ ပိတ္ ပင္ရုံမက ၀င္ခြင့္ထြက္ခြင့္ေတြကုိပါ ကန္႔သတ္လာခဲ့ၿပီး ၿမိဳ႕လူထုနဲ႔ တစိမ္းျပင္ျပင္ ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္လာရပါေတာ့တယ္။
မႏၱေလးဘတ္စ္ကားေတြရဲ႕အဓိက မွတ္တုိင္က ေစ်းခ်ဳိျဖစ္ပါတယ္။ ယာဥ္လုိင္းအားလုံး ေစ်းခ်ဳိမွာ ဆုံၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ အေရွ႕ ဘက္ ရန္ကင္းေတာင္မွာ ဂိတ္ထုိးတဲ့ အမွတ္(၄)နဲ႔ အမွတ္(၅) ကားလုိင္းေတြလည္း ေစ်းခ်ဳိမွာ ဂိတ္ထုိးတယ္။ ေနာက္မွ ေျပးဆြဲတဲ့ အမွတ္(၃၀)နံပါတ္နဲ႔ ေျပးဆြဲေနတဲ့ ေအးခ်မ္းေမာင္ ယာဥ္လုိင္းကလည္း ေစ်းခ်ဳိေရွ႕က ျဖတ္သြားတယ္။ မတၱရာ က လာတဲ့ အမွတ္(၉)ယာဥ္လုိင္းေတြကလည္း ေစ်းခ်ဳိအေနာက္ဘက္ အိမ္ေတာ္ရာဘုရားအနီးမွာ ဂိတ္ထုိးပါတယ္။ ေစ်းခ်ဳိ ဟာ ရန္ကုန္မွာ ေျပးဆြဲေနတဲ့ ဘတ္စ္ကားလုိင္းေတြရဲ႕ ဆူးေလမွတ္တုိင္လုိပါပဲ။
မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီးနဲ႔ မႏၱေလးေတာင္ကုိ အဓိကထားေျပးဆြဲတဲ့ ယာဥ္လုိင္းေတြလည္း ရွိတယ္။ ယာဥ္လုိင္းတုိင္းက ပုံေသေျပးဆြဲတယ္လုိ႔ သတ္မွတ္လုိ႔မရပါဘူး။ အခ်ဳိ႕ယာဥ္လုိင္းနံပါတ္ေတြက လမ္းေၾကာင္း ႏွစ္ခု၊ သုံးခု ေျပးဆြဲၾကတာရွိ တယ္။
ဥပမာ အမွတ္(၆)ယာဥ္လုိင္းက လမ္းေၾကာင္း သုံးခု ေျပးဆြဲပါတယ္။ ဘုရားႀကီး-နတ္လမ္း၊ တမၼ၀တီ-ဘုန္းေတာ္တုိးနဲ႔ ကံသာယာ-ေညာင္ကြဲ လမ္းေၾကာင္းဆုိၿပီး လမ္းေၾကာင္းသုံးခု ေျပးဆြဲေပးေနပါတယ္။ အမွတ္(၁၁) ယာဥ္လုိင္းကလည္း ကြ်ဲနဖား-ေစ်းခ်ဳိ နဲ႔ ေအာင္ပင္လယ္-မီးျခစ္စက္ လမ္းေၾကာင္းႏွစ္ခုနဲ႔ ေျပးဆြဲေပးေနပါတယ္။ ကုိယ္သြားခ်င္တဲ့ ေနရာကုိ ယာဥ္လုိင္းနံပါတ္သိရုံနဲ႔ စိတ္ခ်လက္ခ် တက္စီးသြားလုိ႔ မရႏုိင္ပါဘူး။ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ ယာဥ္ေနာက္လုိက္ကုိ သြား ခ်င္တဲ့ေနရာ ေရာက္မေရာက္ ေမးၿပီးမွ စီးတာ စိတ္အခ်ရဆုံးပါပဲ။
ဘတ္စ္ကားကုိ အဓိိက အားထားၾကသူေတြက ေခါင္းရြက္ဗ်က္ထုိး ေစ်းသည္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ေစ်းဗန္းေတြ ေခါင္မုိးေပၚ တင္ၿပီး လူက ကားေနာက္ခန္းမွာ ထုိင္လုိက္ၾကရတာပါ။ ၿမိဳ႕သစ္မွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြလည္း ဘတ္စ္ကား စီးၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ထဲနဲ႔ ၿမိဳ႕သစ္က စက္ဘီးနဲ႔သြားဖုိ႔ကလည္း ေ၀းတဲ့အျပင္ ဆုိင္ကယ္လည္း မစီးတတ္တဲ့အခါ ဘတ္စ္ကား ကုိသာ အားထားရာျဖစ္လာရတယ္။ ၂၁ရာစု အမ်ဳိးသမီးငယ္ အမ်ားစုကေတာ့ ဆုိင္ကယ္စီးတတ္ၾကပါတယ္။ ဆုိင္ကယ္ မစီးတတ္ခဲ့ရင္ မႏၱေလးမွာ ခရီးမတြင္ႏုိင္ပါဘူး။ ၿမိဳ႕ဖြဲ႔စည္းပုံက ေလးေထာင့္စပ္စပ္ျဖစ္တဲ့အျပင္ လမ္းေတြကလည္း က်င္ တြယ္ခ်ဳိးေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတယ္။
ဘတ္စ္ကားလုိင္းေတြ အရင္ထက္ မ်ားလာတယ္ဆုိေပမယ့္ ၿမိဳ႕ကုိ ကြန္ရက္သဖြယ္ လြန္းထုိးေျပးဆြဲတဲ့ ဘတ္စ္ကားေတြ နဲ႔မခ်ိတ္ ဆက္ႏုိင္ေသးဘူး။ ဘတ္စ္ကားေျပးဆြဲျခင္းက လုပ္ထုံးလုပ္နည္း ရႈပ္ေထြးတဲ့အျပင္ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း အက်ဳိး အျမတ္ မရတာေၾကာင့္လည္း စီးပြားေရးသမားေတြက မလုပ္ခ်င္ဘူး။ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြက ၿမိဳ႕ပတ္ရထား စီမံကိန္း အေကာင္ အထည္ေဖာ္ခဲ့ေပမယ့္ ၾကာရွည္မခံခဲ့ဘူး။
ၿမိဳ႕ပတ္ရထား တည္ေဆာက္စဥ္က ၿမိဳ႕အေနာက္ျခမ္းနဲ႔ ၿမိဳ႕အေရွ႕ျခမ္းကုိ အဂၤလိပ္ အကၡရာ ရွစ္ပုံသဏၭာန္ ခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး နန္းတြင္းထဲကုိ ျဖတ္သန္း ခုတ္ေမာင္းခြင့္ရခဲ့ပါေသးတယ္။ တည္ေဆာက္ၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ ျဖတ္သိမ္း လုိက္တာျဖစ္လုိ႔ တည္ေဆာက္စရိတ္၊ ဖ်က္သိမ္းစရိတ္ ႏွစ္ခါကုန္ခဲ့တဲ့ စီမံကိန္းျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ေသခ်ာစဥ္းစား မလုပ္ခဲ့တဲ့ အတြက္ ႏုိင္ငံဘ႑ာေတြ မလုိအပ္ဘဲ ဆုံးရွဳံးခဲ့ရတယ္။
အခုလက္ရွိ အစုိးရက ၿမိဳ႕ပတ္ရထားစီမံကိန္းလုပ္ဖုိ႔ အစီအစဥ္ ရွိတယ္ဆုိေတာ့ အရင္လုိ မိေအး ႏွစ္ခါနာမျဖစ္ဖုိ႔ စနစ္တက် ေသခ်ာစဥ္းစားၿပီးမွ ဆုံးျဖတ္ၾကေစလုိပါတယ္။
No comments:
Post a Comment