Friday, October 28, 2016

အင္းဝ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈဇုန္ အနီး စက္သုံးဆီ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္

ျမတ္ျပည့္ၿဖိဳး


ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လိုအပ္သျဖင့္ အင္းဝၿမိဳ႕ေဟာင္းအနီး ဧရာဝတီျမစ္ ကမ္းနံေဘးတြင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ ေန သည့္ စက္သုံးဆီ ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းကို ေရွးေဟာင္းဇုန္ႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ မရွိေစရန္ အတြက္ EMP အစီ အစဥ္မ်ား ေရးဆြဲလုပ္ကိုင္ရန္ စီစဥ္ထားေၾကာင္း မႏၲေလးတိုင္း လွ်ပ္စစ္၊ စြမ္းအင္ႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ဝန္ႀကီး ဦးဇာနည္ေအာင္ က ေျပာသည္။

စက္သုံးဆီ သိုေလွာင္ျဖန႔္ျဖဴးနိုင္မည့္ ထိုစီမံကိန္းသည္ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈဇုန္ျဖစ္သည့္ အင္းဝၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ သေျပ တန္း ခံတပ္တို႔ အနီး၌ တည္ရွိေနသည့္ စီမံကိန္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လိုအပ္သည့္ Enviromental Management Plan (EMP) သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး အစီအမံမ်ား ေရးဆြဲလုပ္ကိုင္ရန္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ ဌာနမ်ား၏ ႀကီးၾကပ္မႈ၊ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ား အတိုင္း ေဆာင္႐ြက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ႀကီး ဦးဇာနည္ေအာင္က ဧရာဝတီကို ေျပာျပသည္။

“ဒီဆိပ္ကမ္းက အထက္ျမန္မာျပည္ တခုလုံးကို ဆီျဖန႔္ျဖဴးေပးနိုင္မယ့္ ေနရာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအျမင္အရ ေဆာက္ လုပ္ခြင့္ ျပန္ေပးထားတယ္။ တားထားတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။၊ ဒါကို ေဆာက္လိုက္တဲ့အတြက္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ အေပၚ ကုစားမႈေတြလုပ္ဖို႔ လိုအပ္တယ္။ အဲဒါေတြ အျပည့္အစုံလုပ္ဖို႔ ေျပာထားတယ္”ဟုလည္း ၎က ဆို သည္။

ျမန္မာနိုင္ငံ အထက္ပိုင္းသို႔ စက္သုံးဆီ သိုေလွာင္ျဖန႔္ျဖဴးနိုင္မည့္ ဆိပ္ကမ္းသစ္တခုကို မႏၲေလးတိုင္း ေဒသႀကီး အမရပူရ ၿမိဳ႕နယ္ပိုင္ အင္းဝၿမိဳ႕ေဟာင္းရွိ ဧရာဝတီျမစ္ ကမ္းနံေဘး အိုးတုတၱန္းရပ္၌ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွ စတင္၍ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ထိုစက္သုံးဆီ ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အင္းဝၿမိဳ႕ ေဒသခံ ကိုဗိုလ္ရွိတ္က “ဒီစီမံကိန္း လုပ္လိုက္လို႔ က်ေနာ္ တို႔ ေဒသက လူေတြအတြက္ ဘာေတြရလာမွာလဲ။ အလုပ္အကိုင္ေတြ ေပးမွာလား။ ဒီလိုယဥ္ေက်းမႈဇုန္ ေနရာမ်ိဳးမွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ဆိုေပမယ့္ ေဒသခံကို အက်ိဳးမျပဳတဲ့ စီမံကိန္းမ်ိဳးကို ကန႔္ကြက္တယ္”ဟု ေျပာသည္။

ထို႔အျပင္ စက္သုံးဆီဆိပ္ကမ္း ဧရိယာသည္ မႏၲေလးႏွင့္ အင္းဝၿမိဳ႕ ေရေဝေရလဲ ဧရိယာမ်ားျဖစ္၍ စီမံကိန္း ေဆာင္ ႐ြက္ ရန္ ထိုေျမဧရိယာမ်ားကို ေျမဖို႔ခဲ့ရာ ယခုႏွစ္ မိုးရာသီကာလအတြင္း အင္းဝႏွင့္ တံတားဦးတို႔တြင္ ေရႀကီးေရလွ်ံမႈ မ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္အတြက္ ထိုစီမံကိန္းေၾကာင့္ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈဇုန္နယ္ေျမ ထိခိုက္ပ်က္စီးမည္ကို ေဒသခံမ်ား က စိုးရိမ္ပူပန္လ်က္ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အႏၲရာယ္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မႏၲေလး အေျခစိုက္ စိမ္းေရာင္စိုႏွင့္ Natural Green Alliance (သဘာဝစိမ္း) အရပ္ဘက္လူမႈ အဖြဲ႕ဝင္ ဦးေမာင္ေမာင္ဦးက “အစကတည္းက ေနရာေ႐ြးခ်ယ္မႈက လုံးဝ လြဲမွားေန တယ္။ ဘယ္လိုပဲ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ မထိခိုက္ေအာင္လုပ္မယ္ ေျပာပါေစ။ အခုလက္ရွိ ဆီအတင္အခ် လုပ္ေနတဲ့ ေ႐ႊၾကက္ယက္ ဆိပ္ကမ္းကိုပဲ ၾကည့္ပါ။ အဲဒီနားေလးက ဧရာဝတီျမစ္ေရရဲ႕ အရည္အေသြး၊ အေရာင္ကအစ ေျပာင္း လဲ ေနၿပီ။ ၿပီးေတာ့ ဆီအတင္အခ် သေဘာၾကၤီးေတြ ကမ္းကပ္မယ္ဆိုရင္ တဘက္မွာရွိတဲ့ အင္းဝဘက္ ျမစ္ကမ္းမွာ ကမ္းပါးၿပိဳတာေတြ ျဖစ္လာနိုင္တယ္”ဟု ေျပာဆိုသည္။

ထိုစက္သုံးဆီ ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းကို ဧရိယာ ဧက ၄၀ ေက်ာ္အတြင္း တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္ၿပီး ဆီဂါလန္ ၂ သန္း ဆံ့ နိုင္သည့္ ဆီကန္ေပါင္း ၃၂ ကန္ကိုပါ တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္ရာ ထိုစီမံကိန္းအား အင္ဂ်င္နီယာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားအတိုင္း တည္ေဆာက္ရန္၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈမရွိေစရန္ ၿပီးခဲ့သည့္လက စီမံကိန္းလုပ္ငန္းမ်ားကို ယာယီရပ္ဆိုင္း၍ စစ္ေဆးမႈမ်ား ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ေၾကာင္း ဝန္ႀကီး ဦးဇာနည္ေအာင္က ေျပာသည္။

စီမံကိန္းကို ၂၀၁၈ ခုႏွစ္အၿပီး ေဆာင္႐ြက္ရန္ လ်ာထားၿပီး ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္မႈၿပီးစီးပါက မႏၲေလးတိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ ျပည္ အထက္ပိုင္းသို႔ စက္သုံးဆီ ျဖန႔္ျဖဴးတင္ပို႔နိုင္ရန္ ရည္႐ြယ္ထားေၾကာင္းလည္း ၎က ဆက္ေျပာသည္။

စက္သုံးဆီဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း လုပ္ကိုင္ခြင့္ရ ျမန္မာ့စြမ္းအင္က႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီ ဒုဥကၠ႒ ဦးသက္ေဝက “စီမံကိန္းကို ရပ္ဆိုင္းခိုင္းထားတယ္ ဆိုတာ မဟုတ္ဘူး။ ဆီကန္ေတြေဆာက္ဖို႔ လုပ္ေနၿပီ။ ဒီစီမံကိန္း က အစိုးရ အေဟာင္းနဲ႕အသစ္ အကူးအေျပာင္းမွာ ၾကားညပ္ေနတဲ့ပုံစံ ျဖစ္ေနတယ္။ အရင္အစိုးရက ဖိအားေပးၿပီး ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ လုပ္ခိုင္းခဲ့တယ္”ဟု ေျပာျပသည္။

မႏၲေလးတိုင္း အစိုးရအဖြဲ႕က အဆိုပါစီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ၾကားခံအဖြဲ႕အစည္းတခု ဖြဲ႕စည္းေစ၍ ထိုအဖြဲ႕တြင္ စီမံကိန္း လုပ္ကိုင္ေနသည့္ ကုမၸဏီမွ တာဝန္ရွိသူမ်ား အပါအဝင္ အစိုးရ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားမွ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ဦးစီးဌာန၊ ပင္မေရနံ သိုေလွာင္ေရး၊ ျမန္မာနိုင္ငံ အင္ဂ်င္နီယာအသင္း၊ မႏၲေလး စက္မႈတကၠသိုလ္၊ ေရအရင္းအျမစ္ႏွင့္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ဦးစီးဌာနတို႔ ပါဝင္ဖြဲ႕စည္းၿပီး က႑အလိုက္ စစ္ေဆးႀကီးၾကပ္ ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ဟုလည္း ေျပာသည္။

ထိုစီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေဒသခံ စာေရးဆရာ ဆူးငွက္က “ဒီလို ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈေတြ အမ်ား ႀကီး ရွိေနတဲ့ေနရာမ်ိဳးမွာ စီးပြားေရး အျမင္တခုပဲ ၾကည့္လို႔မရဘူး။ ဒီလို အေမြအႏွစ္ေတြဆိုတာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ အတြက္ အရမ္းအေရးႀကီးတဲ့ ေနရာေတြပါ”ဟု ေျပာဆိုသည္။

ေျပာင္းလဲလာသည့္ ေခတ္ႏွင့္အညီ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ရန္ လိုအပ္ေသာ္လည္း ေနရာေဒသႏွင့္ လိုက္ ေလ်ာ ညီေထြရွိၿပီး ေဒသခံမ်ားကို အက်ိဳးရွိေစမည့္ စီမံကိန္းမ်ားကိုသာ အစိုးရအေနျဖင့္ ခြင့္ျပဳေပးသင့္သည္ဟုလည္း ၎က ဆက္ေျပာသည္။

No comments: