Tuesday, May 4, 2010

ေပးကားေပး၏ မရပါ

ေ၀လင္း
(ႏွစ္ ၁၂၀ ျပည့္ ေမေဒးေန႔ အထူးေဆာင္းပါး)

တ႐ုတ္ျပည္က စက္မႈဇုန္အလုပ္သမားျပႆနာ

၁၉၇၈ ခုႏွစ္ (၁၁) ႀကိမ္ေျမာက္ ပါတီကြန္ဂရက္ကေန တံခါးဖြင့္ စီးပြားေရးေပၚလစီ ခ်မွတ္ေပးၿပီးတဲ့ေနာက္ (ရွင္က်န္း၊ က်ဴဟိုင္းတံုး၊ ရွန္တံုး၊ စီမင္း) ေဒသက အထူးစီးပြားေရးဇုန္ (၄) ခုကို ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မွာ စတင္ဖြင့္လွစ္ ႏုိင္္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ပၪၥမေျမာက္ ဟုိင္နန္အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကို ၁၉၈၁ ခုႏွစ္ မွာလည္းေကာင္း၊ က်န္စီးပြားေရးဇုန္ အသီးသီးကို ယန္စီ၊ ပုလဲျမစ္၀ွမ္း ေဒသေတြမွာပါ ဆက္လက္တိုးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ၁၉၈၀-၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ထုတ္လုပ္မႈတန္ဖိုးဟာ (၄၅၁.၈) ဘီလီယံယြမ္ကေန (၅,၈၂၆) ဘီလီယံယြမ္အထိ ျမင့္မားလာခဲ့ပါတယ္။ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈနဲ႔ထပ္တူ အစိုးရ၊ တိုင္းရင္းသား၊ ႏိုင္ငံျခားသားပိုင္ စက္မႈဇုန္လုပ္ငန္းအသီးသီးက အလုပ္သမား ျပႆနာေတြလည္း နွစ္စဥ္ (၁၀) ရာခုိင္ႏႈန္းမက လုိက္ၿပီးတိုးလာခဲ့ပါတယ္။

ေစ်းကြက္စီးပြားေရးတံခါးဖြင့္လုိက္ရင္ ေလေကာင္းေလသန္႔နဲ႔အတူ ျပင္ပအေႏွာင့္အယွက္ အညီႇအေဟာက္ (ယင္ေကာင္) ေတြပါ ၀င္လာမယ္လုိ႔ တ႐ုတ္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ထင္မွတ္ေျပာဆုိ္ခဲ့ေပမယ့္ တကယ္ျဖစ္လာတာ သူတို႔ေမွ်ာ္လင့္္မထားတဲ့ အခုလို ျပည္တြင္းက အလုပ္သမားဆူပူအံုႂကြမႈေတြပါပဲ။ တ႐ုတ္စီးပြားေရးတံခါး စဖြင့္တဲ့ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္အတြင္း လုပ္သားဆႏၵျပမႈေပါင္း (၅,၆၀၀) ရွိရာကေန ၁၉၉၁ ခုႏွစ္မွာ (၁၀,၀၀၀)၊ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္မွာ (၄၀,၀၀၀)၊ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ထဲမွာ (၁၅၄,၆၀၀ ခု)၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ အမႈေပါင္း (၃၀၀,၀၀၀) ေက်ာ္အထိ (၅၃) ဆနီးပါး ျမင့္တက္လာခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ (၁၂၆,၀၀၀) မႈသာရွိခဲ့တဲ့ အလုပ္သမားအျငင္းပြားမႈေတြကေန ၂၀၀၉ ခုႏွစ္အတြင္း အျငင္းပြားမႈေပါင္း (၃၁၇,၀၀၀) ခုထိ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ဒါဟာ အရင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ထက္ကို (၁၀.၈) ဆ ပမာဏ တိုးပြားလာျခင္းပါ။ အထူးသျဖင့္ အုိဗာတုိင္ေၾကး၊ လုပ္ငန္းခြင္အာမခံနဲ႔ စီးပြားေရးေထာက္ပံ့မႈေတြ မရတာအျပင္ အလုပ္ခ်ိန္ ပိုအလုပ္ရဆံုး ေဒသတခုလည္းျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ ေဒါင္ဂြမ္း၊ တိန္ဆီးၿမိဳ႕နယ္တရား႐ံုးမွာ အျခားတရား႐ံုးေတြ တႏွစ္ေျဖရွင္းေနရတဲ့ (၄၅) မႈ စံႏႈန္းထက္ပိုၿပီး တႏွစ္ အလုပ္သမားအမႈေပါင္း (၁,၀၀၀) ေလာက္အထိ ထူးထူးျခားျခား ေျဖရွင္းေပးေနရပါတယ္။ လစာမရတာ၊ ေငြေလွ်ာ့ေပးတာေတြေလာက္ကိုသာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ အျငင္းပြားေလ့ရွိၿပီး တျခားဥေရာပလုပ္သားမ်ားလုိ အလုပ္သမားရပိုင္ခြင့္နဲ႔ အေျခခံအခြင့္အေရးေတြအတြက္ ေတာင္းဆုိေလ့မရွိၾကပါဘူး။

အလုပ္သမားတုိ႔ရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္

အလုပ္သမားသမဂၢမ်ား ေျဖရွင္းေပးလုိ႔ အဆင္မေျပခဲ့တဲ့ ျပႆနာေတြကို ေဒသခံ အာဏာပိုင္ေတြ တဖက္လွည့္ ကူညီေပးေနတာမ်ဳိးကိုလည္း တ႐ုတ္ျပည္မွာ ထူးျခားစြာ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါေသးတယ္။ ဒါကေတာ့ ကန္႔သတ္ခ်က္ေဘာင္ေအာက္မွာ စက္႐ံုပိုင္ရွင္ေတြဆီကေန လုပ္သားအခြင့္အေရးမ်ား ေတာင္းယူၾကဖုိ႔ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ ဆႏၵျပခုိင္းေနတဲ့ကိစၥပါ။ သူတို႔မသိဘဲနဲ႔ေတာ့ လြတ္လပ္စြာ သြားဆႏၵျပလုိ႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ ဘယ္ေန႔ ဘယ္ေနရာမွာ ဆႏၵျပၾကဆုိတဲ့ ေဒသခံပုလိပ္အဖြဲ႔ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ ဆႏၵျပလုိ႔ရပါတယ္။ ဒီလုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဆႏၵျပခြင့္္ေတြနဲ႔အတူ ဖမ္းဆီးအေရးယူမႈေတြကလည္း တဖက္မွာ ရွိျပန္ပါေသးတယ္။ လုပ္သားနဲ႔ အလုပ္္ရွင္ၾကား ျဖစ္သမွ် စက္မႈဇုန္ျပႆနာေတြအားလံုးကို ညိႇႏိႈင္းယူေရးနဲ႔ အမႈကိစၥတုိင္း (တခုတည္းေသာ) အလုပ္သမားသမဂၢရဲ႕ ေျဖရွင္းမႈကုိ ခံယူၾကဖုိ႔သာ အစိုးရက လုိလားပါတယ္။

လြတ္လပ္စြာ သတင္းဆက္သြယ္၊ ေျပာဆုိ၊ စည္း႐ံုး၊ သပိတ္ေမွာက္ခြင့္စတဲ့ အခြင့္အေရးေတြကို တ႐ုတ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ေရးထားေပမယ့္ တကယ္ေတာ့ အလုပ္သမားမ်ား အခ်င္းခ်င္း သတင္းဆက္သြယ္ခြင့္ကို မန္ေနဂ်ာက ကိုင္ထားတာ၊ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိခြင့္မရတဲ့ အင္တာနက္ဆင္ဆာ၊ တခုတည္းေသာ တ႐ုတ္အလုပ္သမားသမဂၢကလြဲလုိ႔ လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႔စည္းခြင့္မရွိတဲ့ အလုပ္သမားအစည္းအ႐ံုးမ်ား အပါအ၀င္ ကိစၥအေတာ္မ်ားမ်ား အစိုးရက ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာပိုင္ေတြ ခြင့္ျပဳခ်က္ေအာက္က ထုိင္သပိတ္၊ လမ္းပိတ္ဆုိ႔ တားသပိတ္ေတြကုိပဲ တရား၀င္သဖြယ္ လုပ္ခြင့္ရေနၾကတဲ့ အလုပ္သမားဆႏၵျပမႈ (၁၀၀) အနက္ (၄၇) ခုမွာ လုပ္သားဒါဇင္အခ်ဳိ႕ကေန အင္အား (၁၀,၀၀၀) ေလာက္အထိ ပါ၀င္ဆႏၵျပခဲ့ၾကၿပီး ဘာတခုမွ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ခ်က္မရွိဘဲ လုပ္ငန္းခြင္က ပစၥည္းေတြပစ္ခ်၊ ထ၊ တန္းေမွာက္ခဲ့တဲ့ သပိတ္မ်ိဳးေတြပါ။ ဘယ္မီဒီယာကမွွ ဒီသတင္းေတြကို ရာႏႈန္းျပည့္ မေဖာ္ျပခဲ့ၾကသလို တခုတည္းေသာ တ႐ုတ္ျပည္လံုးဆိုင္ရာ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (ACFTU) ကလည္း ဘယ္ေသာအခါကမွ ဦးေဆာင္သပိတ္ေမွာက္တာမ်ဳိး မလုပ္ခဲ့ၾကပါဘူး။

ေဒသတည္ၿငိမ္ေရးကို ထိပါးလာရင္ အထူးသျဖင့္ အလုပ္သမားအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ဳိးနဲ႔ အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူလုိ႔ ယူဆရတဲ့သူေတြကို တ႐ုတ္အစုိးရက မညႇာမတာ ႏွိပ္ကြပ္ေလ့ရွိတတ္ပါတယ္။ အလုပ္ျပဳတ္ခဲ့တဲ့ မိတ္ေဆြေတြကို စည္း႐ံုးၿပီး ၂၀၀၁ မွာ လုပ္သားအခြင့္အေရး ဆႏၵျပခဲ့မိသူ (ဟိုင္နန္) ေရနံေျမလုပ္သားေဟာင္း လီဂူးေဟာင္ဟာ ၂၀၀၇ ေအာက္တိုဘာ (၃၁) ရက္ေန႔မွာ အခ်ဳပ္ (၁၅) ရက္၊ (၁၈) လၾကာ ျပစ္ဒဏ္္ေတြနဲ႔ ျပန္လည္ပညာေပးေရး အလုပ္စခန္းကို ပို႔ေဆာင္ျခင္းခံရသလုိ ေဒသဥပေဒျပဳအဖြဲ႔၀င္ေဟာင္း၊ စာေရးဆရာအသင္း၀င္ ဇင္ကိ်န္ယုဟာလည္း ေဖေဖာ္၀ါရီ (၁၅) ရက္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တုန္းက (၂) ႏွစ္ခြဲ အျပစ္ေပးခံရၿပီး အလုပ္ျပဳတ္ခဲ့တဲ့အျပင္ ဇီခြၽမ္ ေရနံလုပ္သားေတြကို ကူညီမႈ၊ လူေဇာင္ဂ်ိန္ဘိုင္ လွ်ပ္စစ္စက္႐ံုအတြက္ ေျမေနရာအသိမ္းခံ လယ္သမားေတြကို အားေပးမႈ၊ ယခင္ကလည္း ၂၀၀၁ ခုနွစ္ လူေဇာင္ တကၠစီကားဒ႐ိုင္ဘာ အခြင့္အေရးအတြက္ ပါ၀င္မႈ … စတဲ့ ျပစ္မႈအသီးသီးေၾကာင့္ ေထာင္ဒဏ္တႏွစ္ အျပစ္ထပ္က်ခဲ့ရပါတယ္။

ရွန္ဇန္း ဒဂံုဇီ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းက အလုပ္သမားဌာန အလုပ္သမားအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူ ေဟာင္က်င္နန္ဟာ ႏုိ၀င္ဘာ (၂၀) ရက္ ၂၀၀၇ မွာ ေဒသစက္႐ံုပိုင္ရွင္ ေဇာင္ေ၀က်ီရဲ႕ တပည့္လူဆုိးေတြ တုိက္ခုိက္ခံရၿပီး ေက်ာနဲ႔ေျခမွာ ျပင္းထန္စြာ ဒဏ္ရာရခဲ့ပါတယ္။ ကာလရွည္ စစ္ေမးၿပီး ၂၀၀၉ ေမ (၁၈) ရက္ေန႔က်မွ စက္႐ံုပိုင္ရွင္ကို ေထာင္ဒဏ္ (၄) နွစ္သာ အျပစ္ေပးၿပီး အလုပ္သမားအခြင့္ေရးလႈပ္ရွားသူကိုေတာ့ ေထာင္ဒဏ္ (၅) ႏွစ္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ဒီျဖစ္ရပ္ေတြကို ၾကည့္ရင္ အလုပ္သမားအခြင့္အေရး လႈပ္ရွားသူေတြအေပၚ တ႐ုတ္အစိုးရေပးတဲ့ အျပစ္ဒဏ္ေတြဟာ အလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈတခုျဖစ္ေလတုိင္း ျမန္မာနအဖတုိ႔ရဲ႕ ဆယ္စုႏွစ္ (၂) စု (၃) စုၾကာ မတရား ႏွိပ္ကြပ္ အျပစ္ေပးမႈေတြေလာက္ မျပင္းထန္ေၾကာင္း ေတြ႔ရမွာပါ။

တုိက္ပြဲ၀င္ သပိတ္ပံုစံမ်ား

စက္မႈဇုန္ သပိတ္ေပါင္း (၁၀၀) မွာ တားဆီးပိတ္ဆုိ႔ သပိတ္အမ်ဳိးအစား (၄၃) ရာခုိင္ႏႈန္းျဖစ္ပြားေလ့ရွိၿပီး ဒီလုိပိတ္ဆို႔မႈကို ဆႏၵျပသူ (၁၇) ရာခုိင္ႏႈန္းက ဒုတိယဦးစားေပး က်င့္သံုးၿပီး က်န္ (၂၆) ရာခုိင္ႏႈန္းက ပထမဦးစားေပးအျဖစ္ က်င့္သံုးသင့္တယ္လုိ႔ ယူဆထားၾကပါတယ္။

ထိုင္သပိတ္အမ်ဳိးအစား (၁၈) ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္သာ တ႐ုတ္စက္မႈဇုန္ေတြမွာ ျဖစ္ပြားေလ့ရွိၿပီး ဒီအထဲက (၆) ရာခုိင္ႏႈန္းဟာ သပိတ္ကို ေထာက္ကူဖုိ႔အတြက္ လုပ္ၾကတာပါ။ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္အတြင္း ထုိင္သပိတ္ေပါင္း (၁၀,၀၀၀) ကေန ၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ (၆၀,၀၀၀) အထိ ျဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း ဆႏၵျပသူအင္အားကလည္း (၇၃၀,၀၀၀) မွ (၃.၀၇) သန္းအထိ တိုးပြားလာခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။

အာဏာပိုင္ေတြဆီ ကုိယ္စားလွယ္ေစလႊတ္တဲ့ ေတာင္းဆုိဆႏၵျပသပိတ္မ်ဳိးကို (၂၁) ရာခုိင္ႏႈန္း ျပဳလုပ္တတ္ၿပီး ဖ်က္လိုဖ်က္ဆီး အၾကမ္းဖက္သပိတ္အမ်ဳိးအစား (၅) ရာခုိင္ႏႈန္းသာ အလုပ္သမားေတြ က်င့္သံုးေလ့ရွိတတ္ေၾကာင္း စီစစ္ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ အေရးအခင္းျဖစ္တဲ့ ေနရာကို တ႐ုတ္ပုလိပ္ေတြ အလ်င္အျမန္ ေစလႊတ္္ၿပီး ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ အေရးေပၚေျဖရွင္းနည္း ဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၂ အရ ေနရာက စြန္႔ခြာဖုိ႔ ေဆာ္ၾသတာ၊ အင္အားသံုးၿပီး ၀င္ေရာက္ေျဖရွင္းတာမ်ဳိးအျပင္ လူထုၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္းဥပေဒ (သို႔) အျခားရာဇ၀တ္ဥပေဒေတြ သံုးၿပီး ဖမး္ဆီးအေရးယူျခင္းမ်ဳိးေတြနဲ႔ အာဏာပိုင္ေတြဘက္က သပိတ္ေတြကို ၿဖိဳခြဲတတ္ၾကပါတယ္။

၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ (၈) ရက္ေန႔ ဟူနန္ျပည္နယ္ ဆင္တန္ ေက်ာက္မီးေသြးတြင္းသပိတ္မွာ လုပ္သား (၈၀၀) ေက်ာ္ကုိ လုံထိန္းအင္အား (၂၀၀) ေလာက္က အင္အားသံုး အတင္း၀င္ရွင္းခဲ့လို႔ (၁) ေယာက္ေသ (၂၀) ေက်ာ္ဒဏ္ရာရၿပီး ပုလိပ္ကား (၂) စီး ပ်က္ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္မ်ဳိးလုိ ဆႏၵျပမႈေပါင္း (၁၀၀) မွာ (၆၁) ခုကို ပုလိပ္ေတြ ၀င္ေရာက္ရွင္းလင္းေလ့ရွိၿပီး ဒီအထဲက သပိတ္ (၁၉) ခုကို အင္အားသုံး အၾကမ္းဖက္တဲ့နည္း သံုးခဲ့တာမုိ႔ ႏွစ္ဖက္ဒဏ္္ရာရခဲ့ပါတယ္။

စီးပြားေရးပ်က္ကပ္နဲ႔ တ႐ုတ္စက္မႈဇုန္မ်ား

တ႐ုတ္ျပည္ စက္မႈစီးပြားေရးထုတ္လုပ္မႈဇုန္ ဗဟုိခ်က္မျဖစ္တဲ့ ဂြမ္ေဒါင္းစက္မႈဇုန္တခုထဲမွာကို ၂၀၀၇ စက္တင္္ဘာ/ ေအာက္တုိဘာ (၂) လအတြင္း စက္႐ံုေတြပိတ္ပစ္ၿပီး အလုပ္ရွင္ထြက္ေျပးမႈေပါင္း (၁၁၇) ခုျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ လုပ္သား (၂၀၀,၀၀၀) ေလာက္ လစာမရျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ဒီအထဲ ထင္ရွားတဲ့ Nicewell Ceramics (Gaungzhou plant) Lichang Shoe Industies factory in Panyu Chunyu၊ Textile factory in Wujaiang City၊ Jianrong Suitcase Factory in Donggun စတဲ့ စက္႐ံု (၃) ခုက (အီတလီ၊ တုိင္၀မ္သား) ႏိုင္ငံျခားသားလုပ္ငန္းရွင္ေတြ ထြက္ေျပးသြားလုိ႔ လုပ္သားေတြ လုပ္ခ (၄) လစာမရတဲ့အျဖစ္၊ လစာေငြ (၂၀) ရာခုိင္ႏႈန္း၊ (၄၀) ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္သာ ျပန္ရရွိခဲ့ၾကတဲ့ ကိစၥေတြျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ တုိင္းျခားသားပိုင္မဟုတ္တဲ့ အစိုးရပိုင္လုပ္ငန္းမ်ား၊ အစိုးရဆီက လက္လႊဲယူလုပ္ကိုင္တဲ့ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းမ်ားစြာထဲက လုပ္သားျပႆနာတပံုႀကီး က်န္ရွိေနျပန္ပါေသးတယ္။ တ႐ုတ္အစိုးရ ျပည္သူ႔ကြန္ဂရက္ကို တင္သြင္းတဲ့ အစီရင္ခံစာမွာ စက္မႈလုပ္ငန္းရွင္ေတြ ေဒ၀ါလီခံရတယ္လုိ႔ တဖက္က ေျပာေနခ်ိန္မွာကို တ႐ုတ္ျပည္ပပို႔ကုန္တန္ဖိုး နဂို (၂၄၆၆၁.၉) ဘီလီယံယြမ္ကေန (၃၁၄၀၄.၅) ဘီလီယံယြမ္အထိ တုိးလာတာမုိ႔ (၄၅.၄) ရာခုိင္ႏႈန္းတုိးလာေၾကာင္း ေလ့လာသူတခ်ဳိ႕က ေထာက္ျပေနပါတယ္။ The True Cost of China’s Competitive Advatage: Penguin 2008 ကို ကုိးကားၿပီး ႏိုင္ငံျခားျဖစ္ေတြထက္ အဖိုးေလွ်ာ့ၿပီး ေစ်းခ်ိဳခ်ိဳေရာင္းခ်ေပးေနတဲ့ တ႐ုတ္လုပ္ (၃၂) ေဒၚလာတန္ DVD ျပစက္ ထုတ္လုပ္မႈတခုမွာ ပစၥည္းတန္ဖုိး (၁၈) ေဒၚလာနဲ႔ ထုတ္လုပ္မႈတန္ဖိုး (၁၃) ေဒၚလာ စုစုေပါင္း (၃၁) ေဒၚလာသာက်ၿပီး ပစၥည္းတခုတိုင္းမွာ အလုပ္ရွင္အတြက္ (၁) ေဒၚလာ အျမတ္ရေနေၾကာင္း၊ အလားတူ (၃၂.၅) ေဒၚလာတန္ ပစၥည္းအေပၚကေနလည္း (၁.၅) ေဒၚလာ အစြန္းထြက္ျမတ္ေနတာမုိ႔ စီးပြားေရးကပ္ပ်က္မွာ အလုပ္ရွင္ေတြဘက္က ေဒ၀ါလီခံႏိုင္ဖြယ္မရွိေၾကာင္း ေစာဒကတက္ထားပါတယ္။

ဆယ္စုႏွစ္မ်ားအတြင္း ပုဂၢလိကပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈနဲ႔အတူ အလုပ္ရွင္-အလုပ္သမား အျငင္းပြားမႈေတြကို တ႐ုတ္အလုပ္သမားျပႆနာ ေစ့စပ္ညိႇႏိႈင္းေရးေကာ္မတီ (LDAC) က ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ အမႈ (၄၇,၉၅၁) မႈကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းေပးခဲ့ရၿပီး ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ ဒါထက္ (၇) ဆ ပမာဏ (၃၅၀,၁၈၂) မႈ ေျဖရွင္းေပးခဲ့ရပါတယ္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အစိုးရရဲ႕ ကန္ထ႐ိုက္နဲ႔ အလုပ္သမားျပႆနာ ေစ့စပ္ညိႇႏိႈင္းဖ်န္ေျဖေပးေရး လက္စြဲဥပေဒေတြ ထြက္လာၿပီးတဲ့ေနာက္မွာလည္း ဒါထက္ (၂) ဆ (ျပႆနာေပါင္း ၆၉၃,၀၀၀ ခု) ျဖစ္ပြားခဲ့ပါေသးတယ္။ ႏုိင္ငံျခားစက္မႈဇုန္အမ်ိဳးအစားအသီးသီးက အလုပ္သမားအျငင္းပြားမႈေတြနဲ႔ ထပ္တူ ေက်ာင္းဆရာ၊ တကၠစီဒ႐ိုင္ဘာ စတဲ့ သီးျခားအလႊာ အလုပ္သမားဆႏၵျပမႈ ျပႆနာေတြလည္း အမ်ားႀကီး က်န္ေနပါေသးတယ္။ ၂၀၀၈-၂၀၀၉ ခုႏွစ္ စီးပြားပ်က္ကပ္ေၾကာင့္ ပုိ႔ကုန္ေတြပ်က္ၿပီး တ႐ုပ္အလုပ္သမား သန္းဆယ္နဲ႔ခ်ီ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ကုန္မယ့္အေရးမို႔ ဒီလုိလက္စြဲဥပေဒေတြ သံုးၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ျပႆနာေျဖရွင္းေပးႏိုင္ေရးဟာ တ႐ုတ္အစိုးရအတြက္ ထိပ္တန္းဦးစားေပး ကိစၥတခုပါ။

တ႐ုတ္ အလုပ္သမားျပႆနာ ေျဖရွင္းနည္း

အလုပ္သမားဆႏၵျပမႈကို ဥပေဒအရ လံုး၀တားျမစ္ထားၿပီး စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကာလအတြင္း ၁၉၅၇ ခုႏွစ္ကတည္းက ဖ်က္သိမ္းထားပစ္ခဲ့တဲ့ ေစ့စပ္ညိႇႏႈိင္းယူေရးဆိုတဲ့ စနစ္ကို္ အလုပ္သမားေတြနဲ႔ ျပန္လည္မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွာ ကုမၸဏီလုပ္သားျပႆနာမ်ား လက္စြဲဥပေဒနဲ႔ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အလုပ္သမားကန္ထ႐ိုက္ လက္စြဲဥပေဒေတြကို ထုတ္ၿပီး ႀကိဳးပမ္းေျဖရွင္းခ်က္ေတြအျပင္ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သား (၆၆) သန္း အပါအ၀င္ အလုပ္သမားအဖြဲ႔၀င္ (၂၀၉) သန္းကို ကုိယ္စားျပဳထားတဲ့ တခုတည္းေသာ တ႐ုတ္အလုပ္သမားသမဂၢ (ACFTU) ႀကိဳးကိုင္ေျဖရွင္းမႈေအာက္မွာ ျဖစ္ေပၚလာသမွ် အလုပ္သမားအမႈမ်ားကို (၄) ဆင့္္ေသာ ေျဖရွင္းနည္းေတြနဲ႔ အစိုးရက ဆက္ေျဖရွင္းခုိင္းေနပါတယ္။

ပထမအဆင့္ အမႈျဖစ္လာရင္ ႏွစ္ဖက္ေတြ႔ဆံုညိႇႏိႈင္း၊ ေနာက္တဆင့္ ျပႆနာရဲ႕ ေသာ့ခ်က္ကို္ ေတြ႔ေအာင္အေျဖရွာ ေစ့စပ္ယူၾက၊ ဒီလုိမ်ဳိးမွ လုပ္မရရင္ တတိယအဆင့္အေနနဲ႔ ေဒသတရား႐ံုးကို တက္ေျဖရွင္း၊ ေနာက္ဆံုး ျပည္နယ္တရား႐ံုးမွာ ရင္ဆုိင္ၿပီး ဆံုးျဖတ္မႈခံယူၾကဆုိတဲ့ တဆင့္ခ်င္း ေက်ာ္ျဖတ္ေျဖရွင္းတာမ်ဳိးပါ။ ဒီနည္းဟာ တ႐ုတ္တုိ႔ရဲ႕ ထံုးစံတခုျဖစ္တာမုိ႔လည္း ေက်းလက္တုိင္း၊ စက္႐ံု၊ လုပ္ငန္းတိုင္းမွာ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရးေကာ္မတီ အသီးသီး ဖြဲ႔စည္းထားပါတယ္။ အလုပ္ရွင္နဲ႔ နဂုိသေဘာတူခ်က္ (ကန္ထ႐ုိက္) အခြင့္အေရးေတြ လံုး၀မရွိရွာသူ အလုပ္သမားေတြအတြက္ေတာ့ ေစ့စပ္ေျဖရွင္းနည္းဆုိတာ စာရြက္ေပၚရွိ႐ံုသက္သက္မွ်ပါပဲ။ ၁၉၉၀ ေလာက္အထိသာ ဒီနည္းေတြနဲ႔ အလုပ္ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ဥပေဒတရပ္လုိ အာဏာမရွိတာေၾကာင့္ တစတစ ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါေတာ့တယ္။

၁၉၉၀ ခုႏွစ္မွာ အမႈ (၇၂) ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ခဲ့ရာကေန ၂၀၀၇ ခုႏွစ္လည္းေရာက္ေရာ (၁၉) ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ကိုသာ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္ေတာ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၿမိဳ႕နယ္တခုက ေစ့စပ္အေျဖရွာေပးေရးအဖြဲ႔ဟာ တျခားၿမိဳ႕နယ္ေတြေက်ာ္ၿပီး ၀န္နဲ႔အားမမွ် အမႈေတြလုိက္ ေျဖရွင္းေနရတာမ်ိဳးလည္း ရွိျပန္ပါေသးတယ္။ ခ႐ိုင္၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ ျပည္နယ္အဆင့္ တရား႐ံုးေတြကို စြဲတင္တဲ့ အလုပ္သမားအမႈေတြကလည္း ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ (၈၄,၇၀၀) မႈကေန ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ (၁၂၆,၀၀၀) မႈ၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ (၂၈၆,၂၂၀) မႈ စသျဖင့္ ျမင့္တက္လာတာမုိ႔ ၂၀၀၈/၂၀၀၉ ခုႏွစ္ဟာ ၂၀၀၇ ထက္ (၉၄) ရာခုိင္ႏႈန္း တိုးလာေၾကာင္း တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ကြန္ရယက္ အစီရင္ခံစာမွာ အတိအက် ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္ (၃၀) ရက္ေန႔မွာ ဟူနန္ခ႐ိုင္ ဇင္ဖန္းၿမိဳ႕က ေမာ္ေတာ္ယာဥ္အလုပ္႐ံု အလုပ္သမား (၂၈) ဦးဟာ သူတို႔လုပ္ခေငြနဲ႔ အိုဗာတုိင္ေၾကး ယြမ္ (၃၄,၁၄၂) ရဖို႔ ေဒသဆုိ္င္ရာ အလုပ္သမားအႀကံေပးအဖြဲ႔ အကူညီေပးေရးဌာနကို ဆက္စပ္ခဲ့ပါတယ္္။ တ႐ုတ္အလုပ္သမား ဥပေဒ အပိုဒ္ (၅၀) နဲ႔ (၇၂) အရ ဒီကိစၥကို (၁၀) ရက္အတြင္း ေျဖရွင္းေပးခဲ့သလို အလုပ္သမား (၂၁) ဦးရဲ႕လစာ (၃၃,၈၆၅) ယြမ္အစား ဥပေဒအပိုဒ္ (၈၂) အရ ႏွစ္ဆ (၆၉,၂၃၈ ယြမ္) တိုးရရွိခဲ့ၿပီး အလုပ္ရွင္ကိုလည္း (၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အလုပ္သမားကန္ထ႐ုိက္ အက္ဥပေဒအရ) အလုပ္သမားကန္ထ႐ိုက္မွာ လက္မွတ္ေရးထုိးမထားတဲ့ အျပစ္ဒဏ္နဲ႔ ေနာင္ အလုပ္သမား-အလုပ္ရွင္ ဆက္ဆံေရးေတြမွာ ပါ၀င္ဆက္စပ္သြားဖုိ႔ ၫႊန္ၾကားေပးႏုိင္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ အလုပ္မျဖစ္ေပမယ့္ အလုပ္သမားေတြအေပၚမွာ တ႐ုတ္အစိုးရ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမေနခဲ့ေၾကာင္းကို ဒီလိုကိစၥတခ်ဳိ႕မွာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဥ္ အလုပ္သမားအမႈေတြမဟုတ္ဘဲ အစိုးရကိုယ္တုိင္ ၀င္ေရာက္ေျဖရွင္းေပးရတဲ့ အျခားထူးထူးျခားျခား ျပႆနာတခ်ိဳ႕လည္း တ႐ုတ္ျပည္မွာ ရွိေနျပန္ပါေသးတယ္။

ခ်ဳံကင္း ျပန္္ေပးဆြဲခံ အက်ဥ္းသားအလုပ္သမားမ်ားအေရး

၂၀၀၇ ဇြန္ (၁၇) ရက္ေန႔မွာ တ႐ုတ္ျပည္အလယ္ပိုင္း ေနရာအႏွံ႔က တရားမ၀င္ မုိင္းသတၱဳတြင္း၊ အုတ္လုပ္ငန္းမ်ဳိးစံုကို တ႐ုတ္ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္ (၃၅,၀၀၀) ၀င္ေရာက္စီးနင္း ေဖာ္ထုတ္ခဲ့မႈေၾကာင့္ အတင္းအက်ပ္ ျပန္ေပးဆြဲ အလုပ္ေစခုိင္းခံရသူ အသက္ (၈) ႏွစ္အရြယ္ႏွင့္ အျခားကေလး (၃၈) ဦး အပါအ၀င္ အလုပ္သမား (၅၄၈) ဦးကို ကယ္တင္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သမၼတဟူဂ်င္ေတာင္ ကိုယ္တုိင္က ဒီလုိစစ္ဆင္ေရး၀င္ဖုိ႔ ေစလႊတ္လုိက္တာျဖစ္ၿပီး ရွန္စီေတာင္ပိုင္းေဒသအတြင္းမွာ တရားမ၀င္ မုိင္းတြင္းနဲ႔ အုတ္လုပ္ငန္းေတြြ ေထာင္္နဲ႔ခ်ီ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ လူေမွာင္ခုိေတြဆီကေန ကေလးေတြ ၀ယ္ၿပီး ေက်းရြာကြန္ျမဴနစ္ပါတီ အႀကီးအကဲေတြ အကူအညီနဲ႔ စက္႐ံုထူေထာင္ထားသူ၊ အုတ္လုပ္ငန္းမ်ားရဲ႕ ေရွ႕ေဆာင္၊ ရွန္စီျပည္နယ္ ဟုန္ေတာင္းၿမိဳ႕ေန ဟန္တင္ဟင္ (၄၂) ႏွစ္ကို တ႐ုတ္အစိုးရကိုယ္တုိင္ ဖမ္း၀ရမ္းထုတ္ကာ ဆုေငြ ယြမ္ ႏွစ္ေသာင္း (ေပါင္ ၁,၃၃၀) ထုတ္ျပန္ေပးခဲ့တာမုိ႔လည္း ရွန္စီနယ္အတြင္းမွာ လူေပါင္း (၃၈) ဦးကို ဆက္အေရးယူႏိုင္ခဲ့သလုိ က်န္လူ (၁၂၀) ေလာက္က ေရွာင္တိမ္းေနဆဲပါ။

တ႐ုတ္ စက္မႈဇုန္အလုပ္သမားဥပေဒအသစ္

တ႐ုတ္အစိုးရအေနနဲ႔ အလုပ္သမားအက်ိဳးအတြက္ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ အလုပ္သမားသမဂၢဥပေဒ၊ ၁၉၉၅ အလုပ္သမားဥပေဒအသစ္၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ လုပ္ငန္းမ်ားတုိးတက္ေရးနဲ႔ အလုပ္သမားကန္ထ႐ိုက္ဥပေဒ … စတဲ့ အလုပ္သမားဥပေဒ အသီးသီးထုတ္ျပန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ဇြန္ (၂၆) ရက္ေန႔ကတည္းက မဖြံ႔ၿဖိဳးေသးတဲ့ အေနာက္နဲ႔ ကမ္း႐ိုးတန္း အေရွ႕ဘက္ေဒသေတြအတြက္ ခ်မွတ္ေပးခဲ့ၿပီး ၂၀၀၈ ဇြန္လမွာစၿပီး အသက္၀င္ အာဏာတည္မယ့္ တ႐ုတ္စက္မႈဇုန္လုပ္သားကန္ထ႐ိုက္ ဥပေဒအသစ္္မွာ တ႐ုတ္အလုပ္သမားတုိင္းအတြက္ တလ စုစုေပါင္း အလုပ္ခ်ိန္ (၄၀) နာရီ သတ္မွတ္ခ်က္ထားပါတယ္။ ဥေရာပက စံႏႈန္းေတြထက္ကို (၄) နာရီ ေလ်ာ့ေနေသးေပမယ့္ တ႐ုတ္ျပည္က အျခားေဒသေတြမွာ တပတ္ နာရီ (၅၀) ေလာက္ လုပ္ေနရဆဲပါ။ အလုပ္သမားေတြကိုယ္တုိင္ကလည္း တပတ္ နာရီ (၅၀-၆၀) ေက်ာ္ လုပ္ခြင့္ရဖို႔ ေတာင္းဆုိေနဆဲျဖစ္တာမုိ႔ ဒါဟာ အလုပ္သမားဘ၀ေတြနဲ႔ အေတာ္ႀကီး ကြာျခားေနတဲ့ ဥပေဒတခုပါပဲ။

ဒီလုိလက္ေတြ႔မဆန္တဲ့ ဥပေဒေတြဟာ တ႐ုတ္ျပည္တြင္း အလုပ္သမားသမဂၢေတြ ဖြင့္ခြင့္မရတာကုိ အစားထုိးတာပဲလို႔ ႏိုင္ငံတကာအလုပ္သမားသမဂၢက ေျပာၿပီး ေရရွည္မွာ အလုပ္မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူးလို႔ ယူဆေနတယ္။ ကုမၸဏီေတြဘက္ကေတာ့ အလုပ္သမားရဲ႕ အလုပ္ခ်ိန္ ေလွ်ာ့့ခ်လုိက္ရင္ ကုန္က်စရိတ္ေတြ ထပ္တက္လာမွာမုိ႔ လုပ္ငန္းေတြ ေရ႔ႊ႕ေျပာင္းဖုိ႔ပဲ စဥ္းစားေနၾကရပါၿပီ္။ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီေတြက တ႐ုတ္ျပည္တြင္း စက္မႈဇုန္ေတြကို စိတ္၀င္စားျခင္းဟာ လုပ္ခေလ်ာ့နည္းတဲ့ ကိစၥတခုသက္သက္မဟုတ္ဘဲ အက်ိဳးအျမတ္ရွိမႈ၊ လုပ္ငန္းထိေရာက္မႈေတြေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ အခုလုိ အလုပ္သမားဥပေဒကိုသာ ျပင္ဆင္မယ္ဆုိရင္ အျခားႏိုင္ငံ (အိႏၵိယ၊ ပါကစၥတန္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ) ေတြဘက္ကို စက္မႈဇုန္လုပ္ငန္းေတြ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားပါလိမ့္မယ္လုိ႔ ေျပာေနၾကပါၿပီ္။ ဥပေဒအသစ္ေတြထုတ္ၿပီး ဘယ္လုိပဲလုပ္ေပးသည္ျဖစ္ေစ ပိုထိေရာက္မလာတဲ့အျပင္ စက္မႈဇုန္လုပ္ငန္းေတြပါ သြားထိခိုက္မယ့္ အေျခမ်ဳိးကို ဆုိက္ခဲ့ပါၿပီ။


ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒအရ အလုပ္သမားဆႏၵျပခြင့္ လံုး၀မရွိတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္က ပုလဲျမစ္၀ကြၽန္းေပၚေဒသ စက္႐ံုေတြမွာ အလုပ္သမား ေထာင္ေက်ာ္ပါ၀င္တဲ့ သပိတ္ေတြ ေန႔စဥ္ ျဖစ္ေနခဲ့က်မုိ႔လည္း အခုလုိမ်ဳိး ဥပေဒေတြသာရွိၿပီး အလုပ္သမားအခြင့္အေရးအတြက္ အမွန္တကယ္ အကာအကြယ္ေပးမယ့္ အင္အားစုေတြ မရွိဘူးပါလုိ႔ လုပ္သားထုက ယံုၾကည္ေနၾကပါတယ္။ အစိုးရ လုပ္ေပးႏိုင္တာထက္ကို တ႐ုတ္အလုပ္သမား လုိအပ္ခ်က္ေတြ ႀကီးမားေနတာမုိ႔လည္း တ႐ုတ္ျပည္က စက္မႈဇုန္အလုပ္သမားအခြင့္အေရးဆိုတာဟာ ဆင့္ပါးစပ္ ႏွမ္းပက္တဲ့ ကိစၥမ်ဳိးလုိပါပဲ။

လက္ရွိ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အေျခအေန ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ေျဖရွင္း ေပးနုိင္တဲ့ အလုပ္သမား ဥပေဒ အသစ္ေတြနဲ႔အတူ ျပႆနာ ေတြကို ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မယ့္ အလုပ္သမားတရား႐ံုးမ်ား ေပၚေပါက္ေရး၊ အလုပ္သမားအက်ိဳးအတြက္ တကယ္လုိက္ပါေဆာင္ရြက္ေပးမယ့္ စစ္မွန္ၿပီး အလုပ္သမားေတြကို္ယ္တုိင္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရတဲ့ အလုပ္သမားသမဂၢေတြ ထပ္မံဖြဲ႔စည္းခြင့္ရရွိေရးအတြက္ တ႐ုတ္စက္မႈဇုန္ အလုပ္သမားအမ်ားစု ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကဆဲ၊ ဆက္လက္တုိက္ပြဲ၀င္ေနၾကဆဲျဖစ္ေၾကာင္းပါ။ ။



No comments: