Tuesday, May 18, 2010

ရာဇ၀င္ထဲမွာ တုိ႔ကိုိ မထားခဲ့ၾကပါနဲ႔

ေ၀လင္း

ဆႏၵျပမႈ တသီႀကီး ဆက္တုိက္ျဖစ္ ပြားၿပီးေနာက္ ေခတၱၿငိမ္ သက္ေန ခဲ့ရာကေန ၿပီးခဲ့တဲ့ အပတ္အတြင္း ဧၿပီလ (၉) ရက္ေန႔က ေတာင္ဒဂံုၿမိဳ႕ နယ္အတြင္းရွိ အုိင္အုိ၀မ္း အီလက္ ထေရာနစ္ စက္႐ံုမွာ (၂) ႏွစ္ၾကာ မရရွိခဲ့တဲ့ ေဘာနပ္ ဆုေၾကး ရရွိေရး ဆႏၵျပမႈ တခု ထပ္မံျဖစ္ ပြားခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ တျခား အေရး ေတြက ထိပ္တန္း တက္ေနခ်ိန္၊ အတာကူး သႀကၤန္ ခ်ိန္လည္း နီးၿပီမို႔ အမွတ္မထင္ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဒီဆႏၵျပ မႈဟာ မၾကာခင္ ထပ္ၿပီး ေပၚလာ ဦးမယ့္ အလုပ္သမား သပိတ္ မ်ားစြာအတြက္ တပ္လွန္႔ သံတခ်က္ ဆိုရင္လည္း မမွားပါဘူး။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ၊ ေဖေဖာ္၀ါရီနဲ႔ မတ္လ ေတြအတြင္း လိႈင္သာယာ စက္မႈဇုန္က မေျပ မလည္ျဖစ္ မႈမ်ားအေပၚ စံုစမ္းေရး အစီရင္ခံစာ၊ ေျဖရွင္းခ်က္ (သို႔) ေနာင္လုိ အပ္မယ့္ ဥပေဒ တစံုတရာ ေလးမွ နအဖ တို႔ဆီက ထြက္ေပၚမလာခဲ့ၾကပါ။

ေမလ (၁) ရက္ေန႔က အနွစ္ (၁၂၀) ေျမာက္ အလုပ္သမားေန႔မွာ စက္မႈဇုန္လုပ္သားမ်ား အပါအ၀င္ အျခားလုပ္သားအမ်ားစုအတြက္ ထုတ္ျပန္ခ်က္ (သို႔) လုပ္သားဥပေဒအသစ္ တစံုတရာ ထုတ္သင့္ပါလ်က္ ထြက္ေပၚမလာခဲ့ျခင္းဟာ ဘ၀အခက္အခဲေတြ ေျဖရွင္းဖို႔ အလုပ္သမားေတြ သပိတ္ေမွာက္ဆႏၵျပၾကဆိုတဲ့ လမ္ေၾကာင္းဆီကိုပဲ နအဖက တမင္တြန္းပို႔ေပးေနသလုိလိုပါ။

အလုပ္သမားေတြအဖို႔ ထုိက္သင့္တဲ့ ဥပေဒေရးဆုိင္ရာ အကာအကြယ္ေတြ လံုး၀မရခဲ့ၾကတာ န၀တတို႔ တက္လာၿပီးမွသည္ အခု နအဖေခတ္တေလွ်ာက္လံုးလုိလိုပါပဲ။ ဥပေဒစာအုပ္ထဲမွာနဲ႔ တရား႐ံုးေတြေပၚမွာသာ ဥပေဒ၊ က်င့္ထံုးနဲ႔ ပုဒ္မမ်ဳိးစံု (ဒါကလည္း အရင္ကိုလုိနီေခတ္ အိႏၵိယဆီက မွီျငမ္းထားတဲ့ ဥပေဒေတြသာ အမ်ားစု) ရွိပါလိမ့္မယ္။ လုပ္သားရပို္င္ခြင့္ေတြကို အာမခံၿပီး အေထာက္အကူျပဳေပးမယ့္ (လုပ္သားအစည္းအ႐ံုး၊ အလုပ္သမားခံု႐ံုး၊ လုပ္ငန္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔) စတဲ့ အင္အားစုေတြ မဆလေခတ္ ကုန္ကာနီး ကာလကတည္းက မရွိခဲ့ေတာ့ပါဘူး။ လုပ္သားသက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရး၊ လူမႈဖူလံုေရး၊ အလုပ္သမားေဆး႐ံု ေဆးေပးခန္းမ်ားအျပင္ အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမား ၀ါဏိစၥ တရား႐ံုးစနစ္ေတြအားလံုး မဆလေခတ္ အေထြေထြလာဘ္စားမႈေတြၾကား လံုး၀ကြယ္ေပ်ာက္သြားခဲ့ၾကပါၿပီ။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း တက္လာၾကတဲ့ န၀တ၊ နအဖအစုိးရမ်ား ကိုယ္တုိင္ကလည္း ဒီအလုပ္သမားကိစၥေတြအေပၚမွာ သိပ္ဂ႐ုမစိုက္၊ အေလးမထားၾကေတာ့ပါဘူး (အလုပ္သမားအေရးထက္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ေတြ႔ဆံုဖုိ႔ရာ အလုပ္သမား၀န္ႀကီးကို ဆက္ဆံေရး၀န္ႀကီးအျဖစ္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလအတြင္း တာ၀န္ေျပာင္းေပးခဲ့တာကိုပဲ ၾကည့္ၾကပါေတာ့)။

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒ အတည္မျဖစ္ေသးတဲ့ အခုအခ်ိန္မွာ ယခင္ ၁၉၄၇/ ၁၉၇၄ ခု ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒထဲက အခ်က္ေတြကို လိုရာဆြဲသံုးေနေပမယ့္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဥပေဒအခန္း (၂)၊ အပို္ဒ္ (၉) ပါ အလုပ္သမား လယ္သမားထုအေပၚ အေျခခံၿပီး သူတုိ႔အက်ိဳးကို ဦးထိ္ပ္ထားေဆာင္ရြက္ေပးမယ့္ အစိုးရတရပ္ျဖစ္တယ္္ ဆုိတဲ့အခ်က္ကိုလည္း နအဖတုိ႔ ေမ့ခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ လုပ္သားအခြင့္အေရးဟူသမွ်ကိို သြားေလသူ မဆလစနစ္ႀကီးနဲ႔အတူ နအဖတုိ႔က သမုိင္းမွာ တမင္ခ်န္ထားပစ္ခဲ့ၾကပါၿပီ။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကတည္းက စၿပီးဖြင့္ခဲ့ၾကတဲ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးတံခါးအပြင့္မွာ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြကို နအဖတုိ႔ တၿပိဳင္တည္း ကမ္းလွမ္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေမ (၃၀) အမိန္႔ေၾကညာစာ အမွတ္ ၁/၈၉ အရ ျမန္မာျပည္တြြင္း စုိက္ပ်ဳိး၊ ငါးဖမ္း၊ သစ္ေတာ၊ သတၱဳ၊ ခ်ည္ထည္၊ စက္မႈလုပ္ငန္း၊ တကုိယ္ေရသံုး/အိမ္သံုး ပစၥည္းထုတ္လုပ္မႈ၊ သယ္ပို႔၊ ေဆာက္လုပ္ေရး၊ ေပ်ာ့ဖတ္ထည္၊ သံ၊ စတီး၊ ကုန္သြယ္၊ ၀န္ေဆာင္ … စတဲ့ က႑စံုမွာ လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၾကဖို႔ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကို ဖိတ္ေခၚကမ္းလွမ္းခဲ့သလုိ ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးနဲ႔ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးေကာင္စီ အမိန္႔အမွတ္ ၂၀/၉၀ အရ ပုဂၢလိက စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားဥပေဒကို ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ (၂၆) ရက္ေန႔မွာ ထုတ္ျပန္ေပးခဲ့ပါတယ္။

ဥပေဒအရ လုပ္ငန္းရွင္တုိင္း …

၁။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ မွတ္ပံုတင္ေၾကးနဲ႔ အျခားထမ္းေဆာင္ရမယ့္ အခြန္မ်ား ေပးသြင္းရမည္။
၂။ မွတ္ပံုတင္စာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္လက္နဲ႔ သေဘာထားမ်ားကို လက္ခံရမည္။
၃။ လုပ္ငန္းအမည္ျဖင့္ ဆုိင္ရာ ဘဏ္မွာ ဘဏ္ေငြစာရင္းဖြင့္ၿပီး လုပ္ငန္းကို ဖြဲ႔စည္းရမည္။
၄။ လုပ္ငန္းတစံုလံုးနဲ႔ အစီအစဥ္ေတြကို အထက္ၫႊန္ၾကားခ်က္အရ ျပင္ဆင္ရမည္။
၅။ အထက္က စစ္ေဆးမႈကို ခံယူရမည္။
၆။ ၫႊန္ၾကားခ်က္အရသာ လုပ္ငန္းေနရာ၊ ပံုစံ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း၊ လုပ္ငန္းငယ္မ်ား ခြဲျခင္းတို႔ကို လုပ္ရမည္။
၇။ ၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ ၫႊန္ၾကားေရး႐ံုးမ်ားက လုိအပ္သလုိ ထုတ္ျပန္ေသာ အမိန္႔ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို လုိက္နာရမည္္။
၈။ တည္ဆဲ တရားဥပေဒမ်ားကိိုလည္း ေလးစားလုိက္နာရမည္။

… စတဲ့ အစိုးရ ျခယ္လွယ္ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ဖုိ႔ အခြင့္အေရးမ်ားသာပါရွိၿပီး လုပ္သားထုအေပၚ မည္သို႔မည္ပံု လုပ္ေဆာင္ေပးရမည္ ဆုိတာေတြ မပါလာခဲ့ပါဘူး။

တဘက္ကလည္း ဒီဥပေဒပုဒ္မ (၁၄) ထဲမွာ လုပ္ငန္းရွင္တုိင္း ေျမ၊ ေရ၊ လွ်ပ္စစ္၊ ဆက္သြယ္၊ သယ္ပို႔ … စတဲ့ လုပ္ငန္းလုိအပ္ခ်က္ေတြ တင္ျပေတာင္းခံႏိုင္သည္။ ကင္းလြတ္ခြင့္နဲ႔ အခြန္ေလ်ာ့ေပ့ါသက္ညႇာမႈ၊ လုပ္ငန္းအတြက္ လုိအပ္သည့္ ကုန္ၾကမ္း၊ စက္ကရိယာ၊ အပိုပစၥည္းမ်ားကုိ ျပည္တြင္းျပည္ပကေန မွာယူႏိုင္ခြင့္ ရွိသည္ … စတဲ့ မက္လံုးေတြသာ ေပးခဲ့ေပမယ့္ လုပ္ငန္းအေပၚမွာ အစိုးရဘက္က တာ၀န္ခံမႈကို ဘာတခုမွ ထည့္ေရးမထားခဲ့ပါဘူး။ ဥပမာျပရရင္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္အစပိုင္း အစိုးရ၀န္ထမ္းေတြ ရွားပါးစရိတ္ တုိးေပးေတာ့ စက္မႈဇုန္လုပ္သားမ်ားကိစၥကို ထည့္မစဥ္းစားခဲ့ၾကသလုိ စက္မႈဇုန္လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔လည္း ညိႇႏိႈင္းခဲျ့့ခင္းမရွိတာဟာ လိႈင္သာယာစက္မႈဇုန္သပိတ္ေတြ ျဖစ္ပြားရျခင္း ေနာက္ကြယ္က အေၾကာင္းရင္းတခုျဖစ္္ခဲဲ့သလုိ သပိတ္ေတြ ျဖစ္လာျပန္ေတာ့လည္း အစုိးရက တာ၀န္မယူ ေခါင္းေရွာင္တဲ့အျပင္ အလုပ္ရွင္မ်ားကိုပဲ ဖိအားေပးခဲဲ့ျပန္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ တနံတလ်ား စက္မႈဇုန္ေပါင္း (၈၂,၀၀၀ ) ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ခဲ့တယ္လို႔ နအဖတုိ႔ ေျပာေနခ်ိန္မွာ တကယ့္စက္မႈဇုန္အစစ္က (၈,၄၆၃) ခုသာျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္္။ ဒီလုိစက္မႈဇုန္မ်ားက တက္လာတဲ့ ျပႆနာေတြ ေျဖရွင္းဖုိ႔ နအဖအစိုးရမွာ လုိအပ္တဲ့ဥပေဒနဲ႔ စီစဥ္ေျဖရွင္းမႈေတြ ရွိမရွိဆိုတာကို ဆက္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။

နအဖ ထုတ္ျပန္တဲ့ ၁၉၉၅-၁၉၉၆ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာအရ ျမန္မာျပည္မွာ လုပ္သားဖူလံုေရးအဖြဲ႔ေပါင္း (၂,၂၃၄) ဖြဲ႔ရွိၿပီး အဖြဲ႔၀င္ဦးေရ (၄၈၃,၂၈၃) ဦး ရွိေၾကာင္း၊ (၂) ႏွစ္အတြင္း လုပ္သားအျငင္းပြားမႈ (၃၆၂) မႈ (တႏွစ္အမႈ ၁၈၀ မွ်) နဲ႔ နစ္နာေၾကးအမႈေပါင္း (၃၂၁) မႈ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသလို လုပ္သား (၁၇၇) ဦးဟာ က်ပ္ေငြ ၁,၃၀၂,၀၅၀ (အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁,၈၃၃ ေဒၚလာ ဖုိးေလာက္) ျပန္ရခဲ့ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ (၂) ရက္မွာ အလုပ္သမားအမႈတခုျဖစ္ၿပီး ဒီအလုပ္သမားတဦးအတြက္ အေမရိကန္ တေဒၚလာခြဲဖုိးေလာက္ နစ္နာေၾကးေငြ ျပန္ရေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ခဲ့တာကိုမ်ား လူၾကားလို႔မေတာ္ အလြန္ရယ္စရာေကာင္းတဲ့ စာရင္းဇယား အေသးအမႊားမ်ားနဲ႔ ေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ (၃၀) မွာ ႏုိင္ငံပိုင္လုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔ ကုမၼဏီလက္စြဲဥပေဒ ကို ထုတ္ျပန္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ အရင္ ကိုလုိနီေခတ္ အိႏိၵယအက္ဥပေဒေတြကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ကုမၸဏီအက္ (၁၉၁၄)၊ အထူးကုမၸဏီအက္ (၁၉၅၀) ေတြကို မဆန္႔က်င္ရင္ ဆက္ၿပီး အတည္ျပဳေပးတဲ့ ဥပေဒပြားတခုမွ်သာသာျဖစ္သလုိ လက္ရွိအေျခအေနကို ထင္ဟတ္ၿပီး ေခတ္မီျပည့္စံုေအာင္ ေရးဆြဲလိုက္တဲ့ ဥပေဒသစ္တရပ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဥပေဒသစ္အရ စက္႐ံုမ်ားနဲ႔ အေထြေထြလုပ္သား ဥပေဒစစ္ေဆးေရးဌာနတခု ထပ္ဖြဲ႔ခဲ့ၿပီး အဲဒီၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ လက္ေအာက္မွာ စက္႐ံုမ်ားစစ္ေဆးေရးအတြက္ အင္ဂ်င္နီယာ/သိပၸံဘြဲ႔ရ စစ္ေဆးေရးမႉး (၁၁) ဦး အကူ (၇) ဦးပါ ဌာနတခု၊ အေထြေထြလုပ္သား ဥပေဒစစ္ေဆးေရးမႉး (၃၆) ဦးနဲ႔ အကူ (၂၃) ဦးပါ ဌာနတခု ဖြင့္လွစ္ခဲ့သလုိ တျပည္လံုးအတုိင္းအတာအရ ျပည္နယ္နဲ႔တုိင္း (၅) ခု၊ ခ႐ိုင္ (၃၉) ခု၊ ၿမိဳ႕နယ္ (၁၀) ခုမွာသာ ႐ံုး (၅၄) ႐ံုးေလာက္ ဖြင့္လွစ္ၿပီး လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့တာကို ေတြ႔ရမွာပါ။

အရင္ မဆလေခတ္တုန္းကလည္း ၁၉၇၇ ခုႏွစ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ အက္ဥပေဒ (၁၀၃) အရ ထပ္မံဖြဲ႔စည္းလုိက္တဲ့ ၀ါဏိစၥ ပဋိပကၡေျဖရွင္းေရး ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ၿမိဳ႕နယ္ေကာင္စီ (၁) ဦး၊ အလုပ္သမားေကာင္စီ (၁) ဦး၊ လယ္သမားေကာင္စီ (၁) ဦး၊ သမ၀ါယမ (၁) ဦး၊ ပါတီေရးရာဆင္း (၁) ဦး ဆုိၿပီး (၅) ဦးပါအဖြဲ႔မွတဆင့္ ျပႆနာျဖစ္တဲ့ စက္႐ံုမ်ား၊ လုပ္ငန္းမ်ားတည္ရွိရာ ၿမိဳ႕နယ္ေကာင္စီ ႀကီးၾကပ္မႈေအာက္က အလုပ္ရွင္/လုပ္သား ႏွစ္ဘက္ၾကား ညိႇႏိႈင္းေပးျခင္း၊ ၀ါဏိစၥေကာ္မတီ အယူခံဗဟုိရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို မလုိက္နာပါက ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ ၀ါဏိစၥ ပဋိပကၡေျဖရွင္းေရး ပုဒ္မ (၁၁) အရ ပစၥည္းသိမ္း၊ ဖမ္းဆီးတရားစြဲဆုိျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၁၉၇၁ ဇန္န၀ါရီ (၁) ရက္ေန႔ တိုးခ်ဲ႕ဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၁) အရ လုပ္သားလစာေငြကို ေနာက္က်ၿပီး တလေက်ာ္မွ ေပးခဲ့ရင္ (၅၀) ရာခုိင္ႏႈန္း အပိုေဆာင္း တုိးေပးဖို႔၊ ေနာက္ထပ္ တလထပ္ေက်ာ္တုိင္း (၁၀) ရာခုိင္ႏႈန္း တိုးနဲ႔ (၂) လ ဆက္တိုက္ျဖစ္ခဲ့ရင္ အလုပ္ရွင္ေတြ တရားစြဲဆုိျခင္း ခံရမယ္လို႔ ျပ႒ာန္းခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ မဆလတုိ႔လုိမ်ိဳး နအဖအစုိးရတုိ႔ ကိုယ္တုိင္ေျဖရွင္းမေပးႏုိင္လို႔သာ ၂၀၀၇ -၂၀၀၈-၂၀၁၀ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း စက္မႈဇုန္ေတြမွာ လုပ္ခ၊ အခ်ိန္ပို၊ ေနာက္က် လစာေငြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပႆနာေတြ ဆက္တုိက္ ျဖစ္လာခဲ့ၾကတာပဲမဟုတ္ပါလား။

နအဖတုိ႔ေခတ္မွာ ေနာက္ထပ္ ရွာမေတြ႔ႏုိင္တဲ့ ကိစၥေတြကေတာ့ အလုပ္သမားအခြင့္အေရးမ်ားပါ။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ အလုပ္သမားအက္ဥပေဒ မူရင္းသေဘာမ်ားကို မဆန္႔က်င္ဘဲ ၁၉၆၄ အလုပ္သမားဥပေဒပါ လူႀကီးအလုပ္ခ်ိန္ (၈) နာရီနဲ႔ ကေလးကို (၄) နာရီသာ ခုိင္းေစဖို႔၊ (၅) နာရီၾကာ တဆက္တည္း မခုိင္းေစဖို႔ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြအျပင္
ပုဒ္မ (၇၃) အခ်ိန္ပိုလုပ္ခေငြ၊ ပုဒ္မ (၁၃) လုပ္ငန္းခြင္သန္္႔ရွင္းေရး၊ ပုဒ္မ (၂၁) ေသာက္ေရ၊ အိမ္သာ၊ ပုဒ္မ (၅၀) အမ်ိဳးသမီးအလုပ္သမ (၅၀) ေက်ာ္ခဲ့ရင္ သူတို႔ရဲ႕ကေလးမ်ားအတြက္ သီးသန္႔နားေနခန္း … စတဲ့ အခ်က္ေတြကိုေကာ ဒီကေန႔ လိႈင္သာယာစက္မႈဇုန္ေတြမွာ ရႏိုင္ၾကပါေတာ့ရဲ႕လား။

တဆက္တည္းမွာ ၁၉၅၄ ခုကို ဆက္ခံတဲ့ ၁၉၆၄ အက္ဥပေဒပုဒ္မ (၁) ပုဒ္မ (၅)၊ ပုဒ္မ (၈) တုိ႔ပါ လုပ္သားတုိင္း အက်ဳံး၀င္ ခံစားခြင့္ရွိတဲ့ လူမႈဖူလံုေရး အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ားအတြက္ လစာရဲ႕ (၃.၀၁) ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ အာမခံေငြ (၅၈ က်ပ္စား အလုပ္သမားတဦးအေနနဲ႔ တလလွ်င္ ၁ က်ပ္ ၇၅ ျပားႏႈန္း) ကို ထည့္၀င္သြားဖို႔လုိသလုိ ဒီလုိထည့္၀င္ထားသူတုိင္းအတြက္ ပုဒ္မ (၇) ပါ အခမဲ့ ေဆးကုသခြင့္၊ အလုပ္လက္မဲ့ ခံစားခြင့္၊ မီးဖြားစဥ္ ခံစားခြင့္၊ အသုဘစရိတ္ … စတာေတြအျပင္ ယာယီ/အၿမဲတမ္း မသန္မစြမ္း ခံစားခြင့္ (လစာေငြရဲ႕ ထက္၀က္ႏႈန္း) နဲ႔ က်န္ရစ္သူ မိန္းမ/ကေလး ခံစားခြင့္ မူရင္းလစာရဲ႕ (၅/၃၀) နဲ႔ (၈/၄၅) က်ပ္ အခ်ဳိးႏႈန္းျဖင့္ … စတဲ့ အက်ဳိးခံစားခြင့္၊ အခြင့္အေရးမ်ားကို စက္မႈဇုန္ေတြမွာ ရၾကတာ မေတြ႔ရေတာ့ပါဘူး။ ဒီလုိမ်ဳိး အျခားအလုပ္သမားေလ်ာ္ေၾကးဥပေဒ၊ လုပ္ငန္းဖ်က္သိမ္းျခင္း ေဒ၀ါလီ အက္ဥပေဒမ်ားအရ ေသဆံုးနစ္နာေၾကးအျဖစ္ လုပ္သားမူရင္းလစာရဲ႕ (၃၆) ဆ ရတာ၊ ထိခုိက္မႈအဆင့္အလိုက္ ေလ်ာ္ေၾကးရတာေတြအျပင္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္က ေပၚတာလုိက္ရင္း ေသဆံုးခဲ့ရသူအတြက္ပါ အလုပ္သမားေလ်ာ္ေၾကးေပးခဲ့ရတဲ့ ထူးျခားဖြယ္အျဖစ္ေတြကိုမ်ား ေျပာရရင္ ဒီကေန႔ စက္မႈဇုန္လုပ္သားေတြအဖို႔ သိပ္ပံုုျပင္ဆန္ေနလြန္းမယ္လုိ႔ ထင္မိပါရဲ႕။

၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံုထဲမွာ တေၾကာင္းေလာက္သာ ေရးထားတဲ့ ဥပေဒ (အခန္း ၂ အပိုဒ္ ၉ ပါ) စာသားနဲ႔အတူ ဖြဲ႔စည္းခြင့္ရလုိက္တဲ့ အလုပ္သမားအစည္းအ႐ံုးမ်ားရဲ႕ အာဏာစက္တခ်ိဳ႕ေၾကာင့္သာ ဒီလုိခံစားခြင့္ရခဲ့ၾကတာပါ။
အလုပ္သမားအစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႔စည္းျခင္းကို မဆလေခတ္တေလွ်ာက္လံုးလုပ္ခဲ့ရာမွာ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ လုပ္သားထု ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲကေန ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ ဗဟိုအလုပ္သမားေကာင္စီ အဖြဲ႔၀င္ (၃၅,၁၁၁) ဦးပါ အဖြဲ႔၊ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္မွာ အလုပ္သမားေကာင္စီ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ ၁၉၇၆ ခုနွစ္တြင္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္း … စတာေတြ အသီးသီးလုပ္ေဆာင္ခဲ့သလုိ တျပည္လံုး လုပ္သားဦးေရဟာ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္္ စာရင္းအရ (၁,၅၆၉,၇၇၅ ဦး) ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ စာရင္းအရ လူေပါင္း (၁,၃၅၆,၄၅၆) ဦး ရွိခဲ့ၿပီး ထူးျခားခ်က္တခုအေနနဲ႔ မဆလေခတ္ပ်က္ကာနီးမွာ အလုပ္သမားအစည္းအ႐ံုး၀င္ဦးေရ (၂ သိန္းခန္႔) ေလ်ာ့နည္းခဲ့ျခင္းပါ။

အရင္ မဆလေခတ္လက္က်န္ အလုပ္သမားဦးစီးဌာန၊ အလုပ္သမားေရးရာ … စတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပိုင္း ဖြဲ႔စည္းပံုေလာက္ကိုသာ နအဖတို႔ ဆက္ခံက်င့္သံုးခဲ့ၿပီး က်န္တဲ့အပိုင္းေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈခဲ့ၾကလို႔ လုပ္သားအစည္းအ႐ံုးမ်ား အားနည္းလာၿပီး အစုိးရစက္႐ံုနဲ႔ စက္မႈဇုန္အတြင္း အလုပ္သမားေတြ တက္ႂကြစြာ လႈပ္ရွားႏုိင္ျခင္းမရွိေတာ့သလုိ္ စက္မႈဇုန္တြင္း ျပႆနာမ်ားကို လုပ္သားထုကုိယ္စားျပဳ တင္ျပေတာင္းဆုိေပးႏုိင္မယ့္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြလည္း တဦးတေယာက္မွ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ မၾကာေသးခင္ ဇန္န၀ါရီနဲ႔ ဧၿပီလအတြင္း ရန္ကုန္-ပဲခူးလမ္းေဘးရွိ ခ်င္စုေမဖလား၀ါး အထပ္သားစက္႐ံုက လုပ္သား (၂) ဦး စက္ထဲလက္ပါၿပီး ညာလက္ေတြ ျပတ္ခဲ့ၾကတာကို ကုိယ္စားျပဳတင္ျပေပးမယ္သူ မရွိလို႔ ေဆးဖုိးကလြဲၿပီး တျပားတခ်ပ္မွ နစ္နာေၾကးမရေသးေၾကာင္း သိခဲ့ရတာ အလြန္ရင္နင့္စရာအျဖစ္ပါ။

အတိတ္က ေရႊထီးေဆာင္းႏိုင္ခဲဲ့တဲ့ ဘ၀မ်ဳိး ျပန္ေမွ်ာ္လင့္ဖုိ႔ဆုိတာထက္ကုိ လက္ရွိလုိအပ္ေနတဲ့ လုပ္ခ၊ အခ်ိိန္ပိုေၾကး … စတဲ့ အခြင့္အေရးနဲ႔ စား၀တ္ေနေရး ေျပလည္ဖို႔သာ စက္မႈဇုန္လုပ္သားေတြ အဓိကထား ေတြးေလ့ရွိတတ္ၾကပါတယ္။

အမွန္တကယ္ ခံစားရရွိသင့္တဲ့အခ်က္ေတြ ေလ့လာစူးစမ္း ဆင့္ပြားၿပီးေနာက္ ဆိုင္ရာကို တင္ျပေတာင္းဆုိ တုိက္ပြဲ၀င္ၾကတဲ့ အခြင့္အေရးအေျချပဳ တုိက္ပြဲမ်ိဳး (right base)၊ တည္ဆဲဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းေပးထားတဲ့ အလုပ္သမား ဦးစီး၊ ေရးရာ၊ ၀န္ႀကီးဌာန လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားအရ အဆင့္အလုိက္ စနစ္တက် ေဘာင္၀င္ေအာင္ ျဖတ္သန္းတင္ျပ ေတာင္းဆိုမႈ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း အေျချပဳတုိက္ပြဲမ်ား (officially procedure base)၊ လုပ္သားဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားပါ လုပ္သားထုအက်ဳိးျပဳ အခ်က္အလက္မ်ားအား စိစစ္ျခင္း လုိအပ္သည့္အခ်က္မ်ား ထပ္မံျဖည့္စြက္ေစျခင္း၊ ရရွိၿပီးသား လုပ္သားဥပေဒပါ အခ်က္မ်ားကို အာမခံေစျခင္းေတြ ျဖစ္ေစဖို႔အတြက္ တရားေရးေဘာင္တြင္း ဥပေဒျပဳတုိက္ပြဲ (legal base)၊ မိမိတို႔ ခံစားနစ္နာခ်က္မ်ားကို ကုိိယ္စားျပဳထင္ဟပ္ေပးႏုိင္မယ့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား လြတ္လပ္စြာ (စက္႐ံု တခုခ်င္းမွသည္ အစည္းအ႐ံုးႀကီး အဆင့္သို႔) ဖြဲ႔စည္းခြင့္ရရွိေရး (association base) တုိက္ပြဲမ်ားကို တဆင့္ခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း အေျခအေနေပးလာတဲ့အေပၚ သက္ဆုိင္ရာ အဆင့္လိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း အက်ဳိးျမတ္ရွိရွိ တုိက္ပြဲ၀င္ျခင္းျဖင့္ ေနာင္လာမယ့္ ဆႏၵျပသပိတ္ (strike base) တုိက္ပြဲမ်ားကို ၀ုိင္းရံေပးႏိုင္ဖုိ႔ လိုပါလိမ့္မယ္။

ထစ္ကနဲျဖစ္တာနဲ႔ ထ ဆႏၵျပၾကတာမ်ိဳးက နအဖတုိ႔အႀကိဳက္ပါ။ ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူတခ်ိဳ႕ကို ဖမ္းဆီး အလုပ္ထုတ္ပစ္လုိက္႐ံုနဲ႔ ေနာက္လူေတြေၾကာက္ၿပီး ကာလတခု၊ အတုိင္းတာတရပ္အထိ ျပႆနာၿငိမ္းေအးသြားေစ ကုန္တတ္တာမုိ႔ ဒီလမ္းေၾကာင္းေပၚ ထပ္တလဲလဲဲ ေလွ်ာက္္ေအာင္လည္း တမင္လမ္းဖြင့္ ဟေပးထားတာပါ။ လုပ္သားေတြ တျခားလမ္း ေရြးသြားမွာကိုသာ နအဖတို႔ စိုးရိမ္ေနၾကပါတယ္။

စက္မႈဇုန္သပိတ္ရဲ႕ သင္ခန္းစာမ်ားစြာထဲမွာ အလုပ္သမားတုိ႔ ဦးတည္ပစ္မွတ္ မေရြးခ်ယ္တတ္ျခင္းကလည္း အခရာက်တဲ့ အခ်က္တခု ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ နစ္နာမႈေတြကို အလုပ္ရွင္ (အရင္းရွင္) ေတြဆီ တင္ျပဆႏၵေတာင္းခံ႐ံုနဲ႔ ၿပီးသြားလိမ့္မယ္လို႔ သူတို႔ထင္မွတ္မွားခဲ့ၾကျခင္းပါ။ စက္မႈဇုန္ေတြအတြင္း နအဖဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ေဆြမ်ိဳးမိသားစု အရင္းအႏွီးမ်ားစြာ စီး၀င္ေန႐ံုမက စက္႐ံုဆံုးျဖတ္မႈ အာဏာအရပ္ရပ္ကိုလည္း သူတုိ႔က ကိုင္ထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စက္မႈဇုန္ေတြကို လက္ရွိ ႀကီးစိုးျခယ္လွယ္ေနတာဟာ စက္႐ံုပိုင္ရွင္၊ အရင္းရွင္ေတြခ်ည္းသက္သက္ပဲ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ သူတို႔ေနာက္ကြယ္မွာရွိေနတဲ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားနဲ႔ ထပ္တူ ျမင္ႏုိင္ဖြယ္မရွိေသာ ကိုယ္ေပ်ာက္အာဏာမ်ားကိုလည္း အလုပ္သမားတုိ႔ သိထားၾကဖို႔ လုိပါလိမ့္မယ္။

လုပ္သားအေရးသက္သက္ ေတာင္းဆုိလာခဲ့ရင္ လစာတုိးေပးမယ္ဆုိတဲ့ ေကာလာဟလနဲ႔ နအဖက အသာကေလး (၆) လကေန တႏွစ္ေလာက္ အခ်ိန္ဆြဲ ထိန္းထားတာမ်ိဳး လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။ အခုလည္း ဧၿပီလအကုန္မွာ လစာေတြ ထပ္တုိးမယ္လုိ႔ နအဖတုိ႔ သတင္းလႊင္ခဲ့ၾကျပန္ပါၿပီ။ ဒါ သူတို႔သံုးေနက် ေဆးၿမီးတိုတခုမို႔ အလုပ္သမားေတြ နားမေယာင္သြားဖို႔သာ အေရးႀကီးပါတယ္္။ ေတာင္းလိုက္ တုိးလုိက္ သံသရာႀကီး ဆက္လည္ေနရင္ ေရွ႕ေရးအတြက္ တိက်တဲ့ အလုပ္သမားဘ၀ အာမခံခ်က္ေတြ ဘာတစ္ခုမွ ျဖစ္မလာႏိုင္ပါဘူး။ အဓိက ပစ္မွတ္ကို ေရြးခ်ယ္တတ္ပါမွလည္း ေအာင္ပြဲႀကံဳတတ္ၾကပါတယ္။

လုပ္သားထုအေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ေခါင္းနဲ႔ပန္း ပမာသာလွ်င္ျဖစ္တယ္ ဆုိတဲ့အခ်က္ကို အလုပ္သမားထုတရပ္လံုး အၿမဲသတိခ်ပ္ထားသင့္ၾကေၾကာင္းပါ။ ။


No comments: