နန္းသီရိလြင္
ေနရာက မႏၲေလးတိုင္း အမရပူရၿမိဳ႕နယ္မွာ တည္ရွိတဲ့ အထက္ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အႀကီးဆံုး တကၠသိုလ္ ရတနာပံု၊ အခ်ိန္က စက္တင္ဘာ ၁၄ ရက္ေန႔ ေန႔လယ္ပိုင္း၊ တကၠသိုလ္နဲ႔ ကပ္လွ်က္ ရွိေနတဲ့ ေတာင္သမန္အင္းက ေရေတြ တက္လာလိုက္တာ ေက်ာင္းစာသင္ ေဆာင္ေတြနဲ႔ ေကာ္ရစ္ဒါေတြ ေရျမဳပ္သြားတဲ့ အထိပါပဲ။
အဲဒီေန႔ဟာ ဒုတိယႏွစ္၀က္ စာေမးပြဲႀကီး မေျဖဆိုခင္ ၂ ရက္အလိုမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းႀကီးသာမက ေက်ာင္းေရွ႕ အနိမ့္ပိုင္းမွာ ရွိေနတဲ့ လမ္းေတြမွာလည္း ေရေတြျပည့္သြားပါတယ္။
ရတနာပံုကို သြားဖို႔ လမ္း ၂ လမ္း ရွိတဲ့အနက္က တံခြန္တိုင္ဘက္က ၀င္တဲ့လမ္းဟာ ေရေက်ာ္ေနတဲ့ အတြက္ စာေမးပြဲ လာေျဖသူ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြကို ရန္ကုန္ – မႏၲေလး လမ္းမႀကီးက ၀င္ရတဲ့ ႏို႔ခ်က္စက္ရံုလမ္းကေန အ၀င္အထြက္ လုပ္ဖုိ႔ ေက်ာင္းအာဏာပိုင္ေတြက ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီ လမ္း ၂ လမ္း စလံုးဟာ ေႏြမွာ လယ္ကြင္း၊ မိုးမွာ ေရ၀င္တဲ့ ကြင္းျပင္ႀကီးထဲ ျဖတ္ေဖာက္ထားတဲ့ တာလမ္းမႀကီးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
စာေမးပြဲ စေျဖတဲ့ ေန႔မွာေတာ့ တလမ္းေမာင္း တာလမ္းကေနသာ အ၀င္အထြက္ လုပ္ရတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းဖယ္ရီေတြ၊ ဆိုင္ကယ္ေတြ တာလမ္းေပၚမွာ က်ပ္ညပ္ၿပီး ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြ အေတာ္ ဒုကၡေရာက္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ေတာင္သမန္အင္းကို ေရအ၀င္မ်ားတဲ့ အတြက္ ေရျပည့္ေရလွ်ံ ျဖစ္ၿပီး၊ အခုလို ေက်ာင္းထဲအထိ ေရ၀င္တဲ့ အျဖစ္မ်ိဳးဟာ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွာလည္း တခါ ျဖစ္ခဲ့ဖူး ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ စာေမးပြဲရက္နဲ႔ မတိုက္ဆိုင္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းပိတ္ေပး လိုက္ပါတယ္။ မာလ္တီမီဒီယာ အခန္းေတြက ကြန္ပ်ဴတာ ပစၥည္းေတြ၊ စာၾကည့္တိုက္က စာအုပ္ စာတမ္းေတြကို ေက်ာင္းသားေတြ အကူအညီနဲ႔ အထပ္ျမင့္ ေက်ာင္းေဆာင္ေတြေပၚကို ခ်က္ခ်င္းေရႊ႕ခဲ့ရပါတယ္။ ေရေက်ာ္ခံလိုက္ရတဲ့ တာလမ္းမေတြ ဆိုတာကလည္း ေရျပန္က်ခ်ိန္မွာ ေပါက္တဲ့ေနရာ ေပါက္၊ ကတၱရာ ကုန္တဲ့ေနရာ ကုန္နဲ႔ အေတာ္ဆိုး၀ါးတဲ့ လမ္းတလမ္း ျဖစ္သြားခဲ့ ဖူးပါတယ္။
ကမၻာေက်ာ္ ဦးပိန္တံတား တည္ရွိရာ ေတာင္သမန္အင္းရဲ႕ အေရွ႕ဘက္မွာ တည္ရွိတဲ့ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ကို ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ ဖြင့္လွစ္ခဲ့တာပါ။ ၁၉၉၆ မွာ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေတြ ရက္အကန္႔အသတ္ မရွိ ပိတ္လိုက္ ၿပီးတဲ့ေနာက္ ေလးႏွစ္နီးပါး အၾကာ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ မွာေတာ့ မႏၲေလး တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြက ရတနာပံု တကၠသိုလ္ကို ေျပာင္းတက္ရ ပါေတာ့တယ္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕နဲ႔ ၇ မိုင္ခန္႔ အကြာမွာ ရွိတဲ့ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ဟာ ၈၃ ဒႆမ ၂၆ ဧက က်ယ္၀န္းတဲ့ ကြင္းျပင္ႀကီးထဲမွာ တည္ေဆာက္ ထားတာပါ။ ေက်ာင္းဖြင့္စ အခ်ိန္မွာ လမ္းေတြကလည္း ခင္းလို႔ မၿပီးေသး၊ ေက်ာင္းေဆာင္ေတြလည္း ေဆာက္လုပ္လို႔ မၿပီးေသးတာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ေက်ာင္းနဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွာ ရွိတဲ့ သခၤ်ဳိင္းေဟာင္းထဲက ဇရပ္ေတြမွာ ေက်ာင္းအပ္ခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
“ေက်ာင္းစတက္တဲ့ အခ်ိန္ေတြကေတာ့ စိတ္ညစ္စရာပါ။ ေက်ာင္းက ေ၀းလြန္းေတာ့ အမ်ားစုက အေ၀းသင္ ေျပာင္း ကုန္ၾကတယ္။ မတက္ႏုိင္ၾကေတာ့ဘူးေလ” လို႔ ေက်ာင္းသားေဟာင္း တေယာက္က ဆိုပါတယ္။
ရတနာပံု တကၠသိုလ္ဟာ ႏိုင္ငံတ၀ွမ္းက တျခား တကၠသိုလ္သစ္ေတြ လိုပဲ ၿမိဳ႕ျပင္ အထုတ္ခံလိုက္ရတဲ့ တကၠသိုလ္ တခု ျဖစ္တဲ့အတြက္ မေဆာက္ခင္ ကတည္းက ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္တာ၊ တြက္ခ်က္တာေတြ လုပ္ထားခဲ့ဟန္ မတူပါဘူး။ ေက်ာင္း ဖြင့္ျပန္ေတာ့လည္း ေက်ာင္းေဆာင္သစ္ေတြ ေဆာက္လုပ္ရင္းကေန ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ ေက်ာင္းတက္ရင္း ေဆာက္ခဲ့လုပ္ခဲ့တာ အခု အခ်ိန္ထိ ျဖစ္ပါတယ္။
“စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြ ကလည္း ညံ့ေတာ့ ေတာင္သမန္ရဲ႕ အေနအထားကို မေလ့လာ မသံုးသပ္ဘဲနဲ႔ အင္းစပ္မွာ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ႀကီး ေဆာက္လိုက္ၾကတယ္။ သူက ေတာင္သမန္ အင္းထဲကို ေခ်ာင္းေျမာင္းေတြ စီး၀င္တဲ့ ေနရာမွာ ေဆာက္လိုက္ သလို ျဖစ္သြားတာ။ ေတာင္သမန္ကလည္း ၁၂ ရာသီ ေရပိတ္ထားေလေတာ့ ေရမ်ားတဲ့ ႏွစ္ေတြဆိုရင္ ေရက အခုလို တက္ေတာ့တာေပါ့” လို႔ မႏၲေလး ၿမိဳ႕သား စာေရးဆရာ ဆူးငွက္က ဧရာ၀တီကို ေျပာပါတယ္။
ႏွစ္စဥ္ ေရတိုးတတ္တဲ့ ေတာင္သမန္အင္း ကိုလည္း ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းက စလို႔ အင္းေလလံ ေပးၿပီး ငါးေမြးျမဴေရး လုပ္ေစခဲ့တဲ့ အတြက္ အရင္လို ေရ၀င္ေရထြက္ ပံုမွန္ မရွိေတာ့ဘဲ ေရအၿမဲ ရွိေနတဲ့ ငါးေမြးျမဴေရး ေလွာင္ကန္အျဖစ္ တည္ရွိေနေတာ့ တာကလည္း တကၠသိုလ္ေက်ာင္းထဲအထိ ေရႀကီးရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းရင္း တခ်က္ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေတာင္သမန္ကေန ဧရာ၀တီကို ထြက္မယ့္ ေရေတြကို တံတားျဖဴဆိုတဲ့ ေရထိန္းတံခါးကေန ထိန္းထားတဲ့ အတြက္ အင္းထဲမွာ ေရက ၁၂ ရာသီ ရွိေနတာပါ။ မိုးရာသီမွာ အင္းထဲကို ေရထပ္တိုးလာတဲ့အခါ ေရထြက္ေပါက္ မရွိဘဲ အနီးအနား ၀န္းက်င္က ရြာေတြနဲ႔ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ထဲအထိ ေရႀကီးေရလွ်ံ တာေတြ ႀကံဳရပါေတာ့တယ္။
“ေတာင္သမန္ ဆိုတာ အရင္ကေတာ့ သံုးရာသီအလွလို႔ ဆိုၾကတယ္။ ေႏြဆိုရင္ အင္းထဲမွာ ကိုင္းေတြ ယာေတြ စိုက္ၾကတယ္။ ဦးပိန္တံတားႀကီးက အဲဒီစိုက္ခင္းေတြ အေပၚမွာ စီးမိုးၿပီး ရွိေနတဲ့ ျမင္ကြင္းက ထူးျခားတယ္။ မိုးတြင္းလည္း ေရာက္လာေရာ အဲဒီ ျမင္ကြင္းက ေပ်ာက္သြားၿပီးေတာ့ အင္းက ေရျပည့္သြားတယ္၊ တံတားကလည္း တကယ့္ ေရေပၚက တံတားႀကီး ျဖစ္သြားတယ္။ ေဆာင္းက်ေတာ့လည္း ေရက်သြားတဲ့ ေဆာင္းအလွ ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီႏွစ္ေပါင္း တရာေက်ာ္ရွိတဲ့ သစ္သား တံတားႀကီးက ခိုင္တာကိုး။ အခုလို ၁၂ ရာသီ ေရျဖည့္ထားေတာ့ ကမ္းစပ္က မယ္ဇယ္ပင္ေတြ ေသကုန္တယ္။ ေရေၾကာင္း အေျပာင္းအလဲေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။ ႏုန္းေတြ တင္ၿပီးေတာ့ အင္းပါေကာ လာမယ္” လို႔ ဆရာဆူးငွက္က ဆက္ေျပာပါတယ္။
ေတာင္သမန္ကို ပိတ္ၿပီး အင္းေလလံ ယူတာေၾကာင့္ အရင္က ေတာင္သမန္ ေရက်ခ်ိန္မွာ လယ္၊ ကိုင္း လုပ္သူေတြ အမ်ားအျပားလည္း ဒုကၡေရာက္ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အင္းေရ ျပည့္ေနတာေၾကာင့္ ခန္႔မွန္းေျခ စိုက္ဧက ၂၀၀ ခန္႔ဟာ မစိုက္ပ်ိဳး ႏိုင္ေတာ့ဘူးလို႔ သိရပါတယ္။
“အစပိုင္းေတာ့ စား၀တ္ေနေရး ၾကပ္တည္းတာေပါ့။ ကိုယ္ ႏွစ္စဥ္ စိုက္ေနက် ေနရာက ေရသြင္းထားေတာ့။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ထဲ ေစ်းသြားေရာင္းတယ္။ ကိုင္းသမား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား တကၠသိုလ္ထဲမွာ ေစ်းေရာင္းရေတာ့ နည္းနည္းပါးပါး ေတာ့ ေခ်ာင္လည္လာတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေတာင္သူကေတာ့ ေတာင္သူအလုပ္ပဲ လုပ္ခ်င္တယ္” လို႔ အရင္က ေတာင္သမန္အင္း ေရက်ခ်ိန္မွာ စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ခဲ့ၿပီး အခု တကၠသိုလ္ထဲမွာ ေစ်းေရာင္း ေနရသူ တဦးက ဧရာ၀တီကို ေျပာပါတယ္။
ေတာင္သမန္ေရဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ပိတ္ခံထားရတဲ့ ေလွာင္ေရ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ အနံ႔အသက္ မေကာင္းတာ၊ ေမြးျမဴေရး ငါးေတြေၾကာင့္ ေဒသမ်ိဳးရင္း ငါးေတြ မ်ိဳးသုဥ္းကုန္တာ၊ အင္းေရထဲမွာ ေရာက္ေနတဲ့ မယ္ဇယ္ပင္တခ်ိဳ႕ ေသဆံုးကုန္တာ အစရွိတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြကိုလည္း ရင္ဆိုင္လာရတယ္လို႔ ေဒသခံေတြက ဆိုပါတယ္။
“အမ်ားစုကေတာ့ ေရထိန္းတံခါးကို မရွိေစခ်င္ဘူး။ အရင္လို ေႏြ၊ မိုး၊ ေဆာင္း သူ႔ အလွနဲ႔သူ ရွိေစခ်င္တယ္။ အခုဆိုရင္ ေရက ပုပ္ေနၿပီ။ ေတာ္ေတာ္ အနံ႔ မေကာင္း ျဖစ္ေနၿပီ။ Tour လုပ္ငန္း ဘက္ကေန ၾကည့္ရင္လည္း အဆင္မေျပဘူး။ ဧည့္သည္ေတြ ဒီေနရာကို မႀကိဳက္လို႔ မလာေတာ့ရင္ ဒီတံတားႀကီးနဲ႔ ဒီအင္းကို မွီခို ေနရသူေတြ အားလံုး ဒုကၡေရာက္မယ္” လို႔ ေတာင္သမန္ အင္းေစာင္းမွာ စားေသာက္ဆိုင္ ဖြင့္ထားတဲ့ ကိုၿငိမ္း၀င္းက ဧရာ၀တီကို ေျပာပါတယ္။
ေတာင္သမန္အင္းကို ျဖတ္ၿပီး ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ဦးပိန္တံတားဟာ ကမၻာေက်ာ္ အလွအပမ်ားမွာ တခု အပါအ၀င္ ျဖစ္ပါတယ္။ မႏၲေလးကို ေရာက္လာတဲ့ ခရီးသြား မွန္သမွ် ေတာင္သမန္နဲ႔ ဦးပိန္ကို မေရာက္ေရာက္ေအာင္ သြားၾကပါတယ္။ ေတာင္သမန္အင္းကို ျဖတ္သြားႏိုင္ဖို႔ ဦးပိန္တံတားကို ၁၂၁၁ ခုႏွစ္ ပုဂံမင္း လက္ထက္မွာ စေဆာက္ခဲ့တာပါ။ ေဆာက္လုပ္တဲ့ အခ်ိန္ ၃ ႏွစ္နီးပါး ၾကာျမင့္ၿပီး တံတားတိုင္ေတြဟာ အင္း၀နန္းေတာ္ေဟာင္းက တိုင္ေတြကို အသံုးျပဳ ထားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တံတား အရွည္က ၁ ဒႆမ ၂ ကီလိုမီတာ ရွိၿပီး ကမၻာေပၚမွာ အရွည္ဆံုး ကၽြန္းသား တံတား ျဖစ္ပါတယ္။
သက္တမ္း ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ ေက်ာ္ ရွိေနၿပီ ျဖစ္တဲ့ ဦးပိန္တံတားဟာ ကမၻာလွည့္ ခရီးသြားေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏုိင္တဲ့ ထိန္းသိမ္း ရမယ့္ သမိုင္းအေမြအႏွစ္ တခု ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ေတာင္သမန္ ေရႀကီးရာမွာ ဦးပိန္တံတားက တံတားတိုင္ တခ်ိဳ႕ ေရနဲ႔ ေမ်ာပါ သြားခဲ့ဖူးပါတယ္။
ဆယ္စုႏွစ္ ၂ စု နီးပါး ေရထဲမွာ ေနခဲ့ရတဲ့ တံတားတိုင္ေတြရဲ႕ ႀကံ့ခိုင္မႈဟာ စိုးရိမ္စရာ ေကာင္းသလို၊ အင္းကို ပိတ္ၿပီး ငါးေမြးလို႔ရတဲ့ ၀င္ေငြနဲ႔ တံတားနဲ႔ အင္းကို သဘာ၀အတိုင္း ထိန္းသိမ္းၿပီး ခရီးသြားလုပ္ငန္းက ရမယ့္ ၀င္ေငြကိုလည္း ခ်ိန္ထိုး စဥ္းစားသင့္တယ္ လို႔ ခရီးသြား လုပ္ငန္းရွင္ တခ်ိဳ႕က ဆိုပါတယ္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီက ေတာင္သမန္ အနီးကေန ျဖတ္ၿပီး ၿမိဳ႕ပတ္လမ္း ေဖာက္မယ္ ဆိုတဲ့ သတင္းေတြလည္း ထြက္ေပၚေနပါတယ္။
ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ၊ တိုးတက္မႈေတြ ရွိလာတာနဲ႔ အမွ် သမိုင္းတန္ဖိုး၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ တန္ဖိုးေတြဟာ က်ဆင္းလာတတ္တာ ဓမၼတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ဟာ တိုးတက္မႈရဲ႕ ျပယုဂ္ ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ေတာင္သမန္ဟာ ထိန္းသိမ္းထားသင့္တဲ့ သမိုင္း အေမြအႏွစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘာသာရပ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ သင္ၾကား ပို႔ခ်ေနတဲ့ ရတနာပံု တကၠသိုလ္ႀကီး အဓြန္႔ရွည္ တည္တံ့ဖို႔ အေရးႀကီးသလို၊ ႏွစ္ေပါင္း တရာ့ငါးဆယ္ေက်ာ္ ခိုင္ခံ့ခဲ့တဲ့ သမိုင္း၀င္ တံတားႀကီးလည္း တည္တံ့ဖို႔ အေရးႀကီး ေနပါတယ္။ သူတို႔ ႏွစ္ဦး အျပန္အလွန္ အေရးႀကီး သလို သူတို႔ကို အမွီအခို ျပဳေနတဲ့ ေဒသခံေတြ၊ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြဟာလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ အခု အခ်ိန္မွာသာ ဂီတ စာဆို နန္းေတာ္ေရွ႕ ဆရာတင္ ရွိေနအံုးမယ္ဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕ ေတာင္သမန္ သီခ်င္းထဲမွာ ရတနာပံုကို ထည့္သြင္း စပ္ဆိုေနမလားလို႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။
No comments:
Post a Comment