Saturday, February 1, 2014

ဒဗၻသမာၻရ အေဆာက္အဦေတာ္ႏွင့္ ေလာကထ စရိယျဖစ္ေသာ

ဆူးငွက္

“မဟာမုနိ ႐ုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္မွာ မီးသင့္ေလာင္ရာ မ်က္ႏွာေတာ္မွာ လက္ေလးသစ္ခန္႔ ကြဲအက္၍ ေရာင္လွ်ံေတာ္ မပြင့္မလင္း ရွိသည္ကုိ။ ဂဏာစရိယ၊ ကဏပါေမာကၡ၊ သဃၤရာဇာ မဟာဓမၼရာဇ္ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ မာလာလကၤာရ ဓဇဓမၼေသနာပတိ အတုလဓိပတိ သီရိပ၀ရ မဟာဓမၼရာဇဂု႐ံု တံဆိပ္နာမေတာ္ရွိေသာ သာသနာျပဳ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးႏွင့္ ဘ၀ရွင္ မင္းတရားႀကီး ဘုရားလက္၀ဲ လက္ယာ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ၾကပ္မေတာ္မူလ်က္ ပဥၥသိခၤနတ္သား၏ ေဆာင္းသံႏွင့္တူေသာ တူရိယာမ်ဳိး ငါးပါးအသံတို႔ကုိ တၿပိဳင္နက္ တီးမႈတ္ေစၿပီးလွ်င္ မ်က္ႏွာေတာ္အသစ္ ဖြင့္ေတာ္မူရာ သယမၻဴငံုအာ၊ ပဒုမၼာမံုရင့္၊ ပြင့္လုဆဲဆဲ၊ လြန္ကဲထူးျမတ္ေသာ၊ ဒဗၻသမၻာရ အေဆာက္အဦေတာ္ ရွိသည္ျဖစ္၍ က႑ာပၸသရက္ပင္ရင္းႏႈိက္ ျမတ္စြာဘုရား တန္ခိုးျပာဋိဟာ ျပေတာ္မူသည့္ပမာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ကြန္ျမဴးလ်က္ လက္ေလးသစ္ခန္႔ ကြဲအက္ေသာ မ်က္ႏွာေတာ္သည္ စႏၵရာပုဏၰမီတိထိ စက္၀န္းကဲ့သုိ႔ ရႊန္းလက္ေသာ ပကတိအဆင္းႏွင့္ တည္ေတာ္မူသည္။

(ကႏၷိၿမိဳ႕ စစ္ကဲမင္းထင္ရာဇာ – မႏၲေလးရတနာပံု မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး စာမ်က္ႏွာ – ၂၀၃)

သကၠရာဇ္ ၁၂၄၅ ခု ေႏွာင္းတန္ခူးလဆန္းက ေလာင္ေသာမီးႀကီးေၾကာင့္ မႏၲေလး မဟာမုနိဘုရားေစာင္းတန္း ႀကီးေလးသြယ္၊ ျပာသာဒ္ေတာ္ႀကီးမ်ား အထိ မီးစြဲေလာင္ခဲ့ရာ ေရႊသားမကုိဋ္ေတာ္၊ နားပန္ေတာ္၊ စလြယ္ေတာ္ မ်ားႏွင့္ ကပ္လွဴ ပူေဇာ္ ထားေသာ ေရႊသကၤန္းေတာ္မ်ား စီးဆင္းက်ေရာက္ အရည္ေပ်ာ္သည္ဟု ဖတ္မွတ္ရဖူးသည္။ စုစုေပါင္း ေရႊခ်ိန္ ငါးေထာင့္ေလးရာ ငါးဆယ္ေက်ာ္ရသည္ဟု ဆုိသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ရင္းမွာကား တစံုတရာ ခၽြတ္ယြင္း ပ်က္စီးျခင္းမရွိ၊ ပကတိအတုိင္း တည္ေတာ္မူသည္ဟု ဆုိေသာ္လည္း ကႏၷိၿမိဳ႕စစ္ကဲမင္းထင္ရာဇာ၏ မွတ္တမ္းအလုိအရ မ်က္ႏွာေတာ္တြင္ လက္ေလးသစ္ ကြဲအက္သည္ဟု သိရွိရသည္။ ထုိႏွစ္ ၀ါဆုိလတြင္ သီေပါ ဘုရင္က မကုိဋ္ေတာ္အသစ္၊ နရတင္းေတာ္၊ နားပန္ေတာ္၊ စလြယ္ေတာ္၊ ဒုရင္ေတာ္၊ သပိတ္ေတာ္၊ သန္းသက္ ေရစစ္ေတာ္အစံု၊ ယပ္႐ုိးရွည္းမ်ားႏွင့္ ဖန္သလြန္ေတာ္မ်ားကုိ ေထရ္ႀကီး၀ါႀကီး သံဃာေတာ္မ်ားအမွဴးထား၍ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္ (၃၃၉) ပါး၊ မင္းညီမင္းသားမွဴးမတ္တို႔ႏွင့္ တပ္၀င္းအခမ္းအနားမ်ား ၀ွဲခ်ီးခင္းက်င္းကာ ျပည္သူျပည္သားမ်ားေရွ႕ေမွာက္လွဴဒါန္းခဲ့သည္ဆုိ၏။

ထိုေန႔မွာပင္ ထုိရဟန္းရွင္လူမင္းပရိသတ္၊ ျပည္သူျပည္သား ပရိသတ္မ်ားအလယ္တြင္ မဟာမုနိ႐ုပ္ရွင္ေတာ္ ျမတ္ႀကီး၏ လက္ေလးသစ္ခန္႔ ကြဲအက္သြားေသာ မ်က္ႏွာေတာ္ကုိ ျပန္လည္ျပဳျပင္ ေရာင္ေတာ္ဖြင့္ခဲ့သည္ ဆုိသည္မွာ ၀ါေတာ္အႀကီးဆံုး ေရွးေဟာင္း ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီး၏ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈတြင္ ပထမဦးဆံုး အေရးပါသည့္ မွတ္တမ္းတခု ျဖစ္ခဲ့သည္။ (ထူးျခားသည္မွာလည္း ထုိျပဳျပင္မႈသည္ ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ႀကီး လက္ရွိေနရာ စတင္စံပၸာယ္သည့္အခ်ိန္မွ ႏွစ္ ၁၀၀ တင္းတင္းျပည့္သည့္အခ်ိန္၌ မီးေလာင္ကၽြမ္းျခင္း ျဖစ္သည္)

တကယ္ေတာ့ ေရွးေဟာင္း သုေတသနဆုိင္ရာ ႐ႈေထာင့္မွၾကည့္၍ ယခုကဲ့သုိ႔ သက္တမ္းရ ေရွးေဟာင္း႐ုပ္ပြားေတာ္ ႀကီးအား ျပန္လည္ျပဳျပင္ျခင္းကို ဘုရင္ကိုယ္တုိင္ကလည္း ရဟန္းရွင္လူျပည္သူမ်ား ေရွ႕ေမွာက္ သာသနာျပဳ ဆရာေတာ္ႀကီး ၾကပ္မတ္ မႈျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိစဥ္ ကိစၥအ၀၀ကိုလည္း ကႏၷိစစ္ကဲ မင္းထင္ရာဇာက လံုးေစ့ပတ္ေစ့စနစ္တက် မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္သာ ေႏွာင္းလူတို႔ သိမွတ္သားခဲ့ရသည္။

ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ားအား ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေလးစား အတုယူဖြယ္ ေဆာင္ရြက္မႈတခု ျဖစ္ပါ၏။

ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ မေပ်ာက္ဆံုးေအာင္ ထိန္းသိမ္းေရး (Conservation)၊ ဆက္၍ မပ်က္စီးရန္ ကာကြယ္ေရး (Preservation) ႏွင့္ မူရင္းပံုစံမပ်က္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး (Restoration) ဟူ၍ ထိန္းသိမ္းမႈပံုစံမ်ားကုိ ခြဲျခားထားသည္။

ဒါဆုိရင္ျဖင့္ မေပ်ာက္ဆံုးေအာင္ ထိန္းသိမ္းေရး (Conservation) က ပထမဦးစားေပး အျဖစ္သင့္ဆံုး ကိစၥေပါ့။ ကာလေဒသ ပေယာဂအရ ပ်က္စီး ယုိယြင္းၿပီးဆုိလွ်င္ ဆက္၍ မပ်က္စီးရန္ကာကြယ္ေရး (Preservation) ျဖင့္ ထိန္းသိမ္းရမည္။ ဒီ ၂ ခ်က္က အေရးႀကီးသည္။ ဒါျဖင့္ မူလရွိၿပီးသား ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ပစၥည္းမ်ားကုိေရာ ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္မွန္း သိသိ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား မ်ားက ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းၾကဖို႔က ပုိ၍ အေရးႀကီးသည္။

တကယ္ေတာ့ မႏၲေလး တၿမိဳ႕လုံးကိုက ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ ပစၥည္းႀကီးျဖစ္သည္။ သာသနိက အေဆာက္အဦး အေတာ္ မ်ားမ်ားကိုက မႏၲေလး မတိုင္မီကပင္ တည္ရွိခဲ့သည့္ အဖိုးတန္ အေမြျဖစ္သည္။ မႏၲေလး ကနဦးမူလ ၇ ဌာန အစမွသည္ ထုိေခတ္ အခါမွ အရပ္ရပ္ အေဆာက္အဦး မ်ားသည္လည္း အေမြအႏွစ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိအေမြအႏွစ္မ်ား၏ တန္ဖုိးကား လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး ေပတံမ်ားႏွင့္ တိုင္းတာကာ တန္ဖုိးျဖတ္ရဦးမည္။ မည္သို႔ဆိုေစ … ထုိေပတံမ်ားႏွင့္ စံျပဳတိုင္းတာ သတ္မွတ္ထားသည့္ အရာမွန္သမွ်ကား အေမြအႏွစ္ ပစၥည္းခ်ည္းျဖစ္၏။ အေမြကို ရယူခံစားပိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဆိုသည္မွာ ႀကီးျမတ္ေသာ ဂုဏ္ပုဒ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ယခု ထုိဂုဏ္ပုဒ္မ်ား က်ေနာ္တို႔ လက္၀ယ္ ေရာက္ရွိခဲ့ေခ်ၿပီ။

“ေလာကထ စရိယျဖစ္ေသာ ပကတိပယ္ကို မဂၤလာဘုံေက်ာ္ ေက်ာင္းေတာ္ မဟာရံ အေရွ႕ေတာင္ ေထာင့္ကသည္ ႏွစ္ဆယ့္ငါးတာ ေတာင္သို႔ခြာ၍ အေရွ႕မ်က္ႏွာ ရွစ္ေတာတြင္ တညီတညြတ္ ေက်ာက္တိုင္ ေလးေထာင့္လွ်က္ ထားသတည္း” ဟု အလ်ား ၂၅ ေတာင္၊ အနံ ၂၅ ေတာင္ စတုန္ရန္းကို ပကတိပယ္ သတ္မွတ္ၿပီး ၄င္း၏ ႏွစ္ဆကို မင္းပယ္ဟု သတ္မွတ္ကာ အျငင္းပြားဖြယ္ ျမန္မာစံ အျခင္အတြယ္၊ အတိုင္းအထြာကို သကၠရာဇ္ ၁၁၅၃ ခုႏွစ္၊ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္ေန႔က ဘိုးေတာ္ဘုရား ကိုယ္တိုင္ ေမာင္းေထာင္ သာသနာေတာ္ပိုင္ ဆရာေတာ္ႀကီး ေရးသြင္းခ်က္ျဖင့္ ေက်ာက္စာမ်ားကို ေရးထုိးစိုက္ထူ ခဲ့သည္။ ထုိ “ပယ္” ဧရိယာ စံေျမကြက္မ်ားႏွင့္ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ ၁၁၅၃ ခုႏွစ္ကတည္းက မႏၲေလး ခ်မ္းျမသာစည္ ေတာင္အကြက္ ၉၀၂ ၌ တည္ခဲ့သည္။ “ပယ္ပုံေတာ္ ေက်ာက္စာ၀င္းႀကီး” ဟု သုေတသနသမား အဆက္ဆက္ တန္းဖိုးထား ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾက၏။ မႏၲေလး ရတနာပုံ ၿမိဳ႕တည္သည့္တိုင္ ထို၀င္းကို ပကတိအတိုင္း ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့သည္။ ပယ္အတိုင္းအထြာ ေျမကြက္ကပင္ အဖိုးတန္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း အေမြအႏွစ္မို႔ မည္သည့္ အေဆာက္အဦးမွ မေဆာက္လုပ္ဘဲ ထိန္းသိန္းခဲ့သည္။

ယခု ထုိေက်ာက္စာမ်ားကား . . .။

No comments: