Tuesday, April 14, 2009

အန္စီဂ်ီ၏ တီေမာ ခရီးစဥ္ႏွင့္ ၾကားကာလ စီမံခ်က္

ကုိဝုိင္း

ခ်င္းမုိင္ (မဇၥ်ိမ)။ ။ မၾကာမီ အေခ်ာသတ္ႏိုင္ေတာ့မည့္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ စီမံခ်က္တခုကို ေရးဆြဲေနသည့္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား ညႊန္႔ေပါင္းအစိုးရ (NCGUB) ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ေဒါက္တာစိန္ဝင္း ဦးေဆာင္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ အေရွ႕ တီေမာ ႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံေရးခရီးစဥ္အျဖစ္ မၾကာေသးခင္က ေရာက္ရွိခဲ့သည္။

လြတ္လပ္သည့္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ အစိုးရအဆင့္က ဖိတ္ေခၚမႈမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္လ ၃ဝ ရက္ေန႔တြင္ သမၼတ ဂ်ဳိေဆးရာမို႔ ဟိုတာ၊ ယခုလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ဇာနာနာ ဂါစ္မားအိုးႏွင့္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအေပၚ သေဘာထားႏွင့္ ေထာက္ခံမႈ ရရွိေရး ခရီးစဥ္တခုျဖစ္ၿပီး ေဆြးေႏြးသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားထဲတြင္ အေရွ႕တီေမာ၌ NCGUB ႐ံုးတခု တရားဝင္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ေရးလည္း ပါဝင္ေၾကာင္း ခရီးစဥ္တြင္ ပါဝင္ခဲ့သူ NCGUB ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ၾကီး ဦးဘိုလွတင့္က မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အေရွ႕တီေမာအစိုးရ၏ သေဘာထား အခ်ဳိ႕ႏွင့္ NCGUB ၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ စီမံကိန္းအေၾကာင္း သိရွိႏိုင္ရန္ မဇၥ်ိမသတင္းေထာက္ ကိုဝိုင္းက ေမးျမန္းတင္ျပထားသည္။

အေရွ႕တီေမာခရီးစဥ္မွာ အန္စီဂ်ီယူဘီ ႐ံုးဖြင့္ဖို႔ ကိစၥလည္း ေဆြးေႏြးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေနာက္ဆံုး အေျခအေနကို သိခ်င္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။

႐ံုးဖြင့္ဖို႔က ေဆြးေႏြးတဲ့ထဲမွာေတာ့ ပါပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဓိက ေဆြးေႏြးခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေတြပါ။ က်ေနာ္တို႔က ၂ဝ၁ဝ မတိုင္ခင္မွာေပါ့ေနာ္၊ လႈပ္ရွားမႈတခုလံုးအေနနဲ႔ေပါ့၊ ဗမာႏိုင္ငံမွာ inclusive political process ေပါ့။ အားလံုး ပါဝင္ပတ္သက္ႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းစဥ္တရပ္ ေပၚေပါက္ေရးကို ၾကိဳးပမ္းေနေတာ့ အိမ္နီးနားခ်င္း ႏိုင္ငံအားလံုးရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ ေထာက္ခံမႈကလည္း အေရးၾကီးတယ္ မဟုတ္လား။ အဲဒီအေျခခံေပၚမွာ အဓိကထားၿပီးေတာ့ သြားေတြ႔ဆံုတာပါ။ အဲဒီေတာ့ အန္စီဂ်ီယူဘီ ႐ံုးဖြင့္ဖို႔ဆိုတာလည္း ေဆြးေႏြးခ်က္တခုေတာ့ ျဖစ္ပါတယ္။ အျပန္အလွန္ သေဘာတူညီခ်က္လည္း ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႔ ဘယ္အခ်ိန္က်မွ ဖြင့္ျဖစ္မလဲဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ မသိေသးဘူးေပါ့ေလ။

အေရွ႕တီေမာမွာ ႐ံုးဖြင့္ျခင္းအားျဖင့္ ဘယ္လိုမ်ဳိး အက်ဳိးေတြ ရႏိုင္မယ္လို႔ ျမင္ပါသလဲဗ်ာ။

တကယ္လို႔ ဖြင့္ျဖစ္ခဲ့တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံက ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈကို၊ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ပထမဦးဆံုး အသိမွတ္ျပဳတဲ့ တိုင္းျပည္တျပည္ ျဖစ္လာမွာေပါ့ေလ။ လာလို႔လဲဆိုေတာ့ အေဝးေရာက္အစိုးရကို အသိအမွတ္ျပဳတယ္၊ ႐ုံးဖြင့္ခြင့္ေပးတယ္၊ အစိုးရကေနၿပီးေတာ့ တိုက္႐ိုက္ သေဘာတူညီမႈ ရွိတယ္ ဆိုတာေတာ့ ေကာင္းတဲ့ အလားအလာ ရွိတာေပါ့ေလ။ လႈပ္ရွားမႈရဲ႕ ေရရွည္အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာရမွာေပါ့။ ႏိုင္ငံေရးအရပါ။ ေနာက္တခုကေတာ့ East Timor က ႏိုင္ငံသစ္ တႏိုင္ငံျဖစ္တယ္။ ေနာင္မွာလည္းပဲ အမ်ားၾကီး တိုးတက္လာစရာရွိတယ္။ ဆိုေတာ့ ေရရွည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ေဒသအတြင္းမွာ အေျခစိုက္စရာ တေနရာ ျဖစ္တာေပါ့ေလ။

႐ံုးဖြင့္ဖို႔ကိုက အရင္ ဇာနာနာဂါစ္မားအိုး သမၼတ ျဖစ္ေနခ်ိန္တည္းက ဖိတ္ေခၚထားတာေလ။ ဒီကိစၥကို ဘာေၾကာင့္ အခုေလာက္ ၾကာၿပီးမွ ျပန္ၿပီး ေဆြးေႏြးရတာပါလဲ ခင္ဗ်ာ။

အရင္တုန္းကေတာ့ တီေမာႏိုင္ငံ အေနနဲ႔လည္း သူ႔ျပည္တြင္းေရးက သိပ္ၿပီးေတာ့ မတည္ၿငိမ္ခဲ့ဘူးေလ။ သူတို႔ ျပည္တြင္းေရး မတည္ၿငိမ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ တပူျဖစ္ေနမွာ စိုးတာနဲ႔ ဒုကၡမေပးခဲ့တာလို႔ ေျပာရမွာေပါ့ေလ။ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ သူတို႔ ျပည္တြင္းေရးလည္း အေတာ္အတန္ ပိုၿပီး တည္ၿငိမ္လာတဲ့ သေဘာရွိတယ္။ ေနာက္မၾကာခင္ကမွ ကုလသမဂၢကိုလာတဲ့ သမၼတ ဂ်ဳိေဆးရာမို႔ ဟိုတာနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ၾကတယ္။ ေတြ႔ၾကၿပီးေတာ့မွ သူ႔ဘက္ကလည္း လိုလိုလားလား ရွိတာနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ေဆြးေႏြးျဖစ္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ယူအန္မွာ ဦးဘိုလွတင့္တို႔ ေတြ႔ၿပီးေတာ့ ဒီ အေရွ႕တီေမာခရီးစဥ္ကို ဂ်ဳိေဆးရာမို႔ ဟိုတာက စၿပီး ဖိတ္ေခၚတာလား။

ဟုတ္ပါတယ္။ အေဝးေရာက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးတယ္ဒီဘူရီက မၾကာခင္ကမွ မႏွစ္ကေပါ့ေနာ္၊ East Timor ကို သြားၿပီးေတာ့ လည္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာတုန္းကလည္းပဲ၊ သမၼတၾကီးနဲ႔ ေတြ႔ၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြးတာေတြ ရွိခဲ့တယ္ေလ။ ေနာက္ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ဝါရွင္တန္မွာ ဆံုၾကတယ္ ဆိုတာကေတာ့ ေနာက္တၾကိမ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေဆြးေႏြးမႈေတြရဲ႕ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ က်ေနာ္တို႔ သြားၿပီးေတာ့ လည္ပတ္ခဲ့တယ္ေပါ့ေလ။

၂ဝ၁ဝ ခု ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေရာ သူတို႔ရဲ႕ သေဘာထား တစံုတရာ ေပးလိုက္တာမ်ား ရွိပါသလား ခင္ဗ်ာ။

သူတို႔ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လႈပ္ရွားမႈရဲ႕ သေဘာထားအတိုင္းပါပဲ။ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဒီအတိုင္း က်င္းပျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အမ်ဳိးသားခ်င္း ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီကိုေရာ တိုင္းျပည္တည္ၿငိမ္ေရးကိုေရာ ဦးတည္သြားမယ္လို႔ သူတို႔လည္းပဲ မယူဆဘူး။ အဲဒီလို မတိုင္ခင္မွာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြ လႊတ္ေပးၿပီးေတာ့ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြး အေျဖရွာမယ္၊ နအဖ က သူ႔ရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပန္ၿပီးသံုးသပ္ၿပီးေတာ့ အားလံုးက လက္ခံႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းစဥ္တရပ္ ျဖစ္ေပၚလာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေကာင္းဆံုးျဖစ္တယ္ဆိုတာ သူတို႔ သေဘာတူပါတယ္။

၂ဝ၁၂ မွာ အေရွ႕တီေမာႏိုင္ငံဟာ အာဆီယံအဖြဲ႔ဝင္ ႏိုင္ငံတခု ျဖစ္ေတာ့မယ္ေပါ့ေနာ္။ ရာမို႔ဟိုတာကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ခ်ထားတဲ့ တားဆီးပိတ္ဆို႔မႈေတြဟာ အလုပ္မျဖစ္ဘူးလို႔ ေျပာထားပါတယ္။ အာဆီယံထဲမွာ တားဆီးပိတ္ဆို႔မႈေတြကို အလုပ္မျဖစ္ဘူးလို႔ ေျပာလာမယ့္ ႏိုင္ငံတခု တိုးလာမွာျဖစ္ေတာ့ အန္စီဂ်ီယူဘီ အေနနဲ႔ေရာ ဒီအေပၚမွာ ဘယ္လို ျမင္ပါသလဲဗ်ာ။

တစ္အခ်က္ ေျပာရရင္ Sanction ကို က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ေတာင္းဆိုခဲ့တာက targeted Sanction ေပါ့ေနာ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲေတြ ေပၚလာေရးကို အဓိက ဖိအားေပးတဲ့ လက္နက္တခုအေနနဲ႔ က်ေနာ္တို႔က တိုက္တြန္း ေတာင္းဆိုခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သက္ေရာက္မႈရွိတယ္၊ မရွိဘူးကေတာ့ ယူအန္ Sanction ေလာက္က်မွပဲ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ထိေရာက္မႈကို တြက္ဆလို႔ရမွာကိုး။ ျမန္မာအေျခအေနက ၂ဝဝ၇ ခု မတိုင္ခင္အထိဆိုရင္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတခုပဲ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ လုပ္တာရွိတယ္။ ဥေရာပသမဂၢက တစိတ္တပိုင္းအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအရ ပိတ္ဆို႔မႈ လုပ္တာရွိတယ္။ ၂ဝဝ၇ ခု ေနာက္ပိုင္းမွာေတာင္မွ ၾသစေၾတးလ်ားတို႔၊ ကေနဒါတို႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လာတာလြဲရင္ ကုလသမဂၢအဆင့္မွာ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အျငင္းပြားစရာေတြ ရွိမွာပါပဲ။

ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လိုခ်င္တဲ့ target ေပါ့ေနာ္၊ Sanction ဟာ ထိေရာက္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မၾကာခင္ကမွ သူတို႔ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သိန္းစိန္ကိုယ္၌က အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုအေနနဲ႔ စီးပြားေရးအရ ပိတ္ဆို႔မႈ၊ ဗီဇာပိတ္ဆို႔မႈေတြကို ပယ္ဖ်က္ေပးဖို႔ သူတို႔ လိုလားတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာမွာလည္း ေဒၚလာသန္းနဲ႔ခ်ီ အကုန္ခံၿပီးေတာ့ Sanction ေပၚလစီ ဖ်က္သိမ္းေရးကို အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုမွာ ၾကိဳးပမ္းခဲ့တာေတြ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူတို႔ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ လိုလားခ်က္ေတြကို မထိခိုက္ဘူး ဆိုရင္ေတာ့ နအဖက ဒီလိုကိစၥေတြ ေဆာင္ရြက္စရာ မရွိဘူးလို႔ က်ေနာ္ ျမင္တယ္ေလ။

အဲဒီေတာ့ကာ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာ ဒီမိုကေရစီ အေျခအေန တိုးတက္ျဖစ္ေပၚမႈေတြ ထိထိလင္းလင္း မရွိလာမခ်င္း၊ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေနေတြ၊ တိုးတက္ျဖစ္ေပၚမႈေတြဟာ ထင္ထင္ရွားရွား မရွိမခ်င္းေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ မိသားစုအေနနဲ႔ Sanction ကို ဆက္ၿပီးေတာ့ ထိန္းထားသင့္တယ္ ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ position ပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ပါပဲ။

နအဖနဲ႔ အန္စီဂ်ီယူဘီ ၾကားမွာ ေတြ႔ဆံုႏိုင္ဖို႔ ရားမို႔ဟိုတာက ေဆာင္ရြက္ေပးေကာင္းေပးမယ္ ဆိုတဲ့ သတင္းေတြ ထြက္ေနပါတယ္။ အဲဒီကိစၥကို ရွင္းျပေပးပါလားဗ်ာ။

ဒါကေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ ဒီေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေရး ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ျပည္တြင္း အခင္းအက်င္းေတြ ဖန္တီးဖို႔အတြက္သက္သက္ တာဝန္ခံၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အမတ္ေတြနဲ႔ စုစည္းထားတဲ့ စုဖြဲ႔မႈတခုပဲ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ေျပာတဲ့ ေတြ႔ဆံုေရးဆိုတာက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြ၊ စစ္မွန္တဲ့ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ နအဖ သံုးပြင့္ သံုးဖလွယ္ ေတြ႔ဆံုဖို႔ပဲ ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ေတာ့ မလုပ္ပါဘူး။

အန္စီဂ်ီယူဘီက ေရးဆြဲေနတဲ့ အသြင္အကူးအေျပာင္းကာလအတြက္ စီမံခ်က္အေၾကာင္း ရွင္းျပေပးပါလားဗ်ာ။

အေျခခံကေတာ့ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္မွာ ပါဝင္သင့္တဲ့ အဖြဲ႔စည္းတိုင္း၊ ပုဂၢိဳလ္တိုင္း ပါဝင္ပတ္သက္ႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ငန္းစဥ္တရပ္ေပၚေရးကို ဦးတည္တဲ့ ျပင္ဆင္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဦးတည္ခ်က္ (၂) ရပ္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္တာျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ အခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ အျမင္မွာ က်ေနာ္တို႔ လႈပ္ရွားမႈဟာ နအဖ ကိုပဲ အျပစ္တင္ေနတယ္။ နအဖရဲ႕ လုပ္ပံုကိုင္ပံုေတြ။ သူတို႔ရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ၊ သူတို႔ရဲ႕ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ အားလံုးကို က်ေနာ္တို႔က ဆန္႔က်င္ေနၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ မွာေတာ့ကာ ပိုေကာင္းၿပီးေတာ့ ပိုၿပီးလက္ေတြ႔က်တဲ့ အျမင္ေတြနဲ႔ vision and action plan ေတြ strategic action plan ေတြ မရွိဘူးဆိုတဲ့အျမင္ မွားယြင္းမႈေတြ ရွိတာကို သက္ေသျပႏိုင္ဖို႔အတြက္ က်ေနာ္တို႔က movement တခုလံုးကိုယ္စား ၾကိဳးစား ျပခ်င္တာ။

ဒုတိယ တခ်က္က က်ေနာ္တို႔ ယံုၾကည္တာက နအဖ အခုလုပ္ေနတာက အသစ္အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ၁၉၇၄ တုန္းကလည္း စစ္တပ္က ဦးေဆာင္တဲ့ တိုင္းျပည္ကို အေျခခံဥပေဒ မရွိဘဲနဲ႔ ၁၉၆၂ ကေန ၁၂ ႏွစ္ ေလာက္ အုပ္ခ်ဳပ္တယ္။ ၇၄ ခုႏွစ္ေလာက္က်ေတာ့ မဆလ ပါတီဆိုၿပီးေတာ့ လုပ္တယ္။ ကြာဟခ်က္တခုကေတာ့ အရင္တုန္းက တပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ကို ဦးတည္တဲ့ အေျခခံဥပေဒ ျဖစ္တယ္။ အခုကေတာ့ နအဖ အေျပာအရ ပါတီစံုဘာညာေပါ့။ ေျပာခ်င္တာက ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေျခခံဥပေဒဟာ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ တန္းတူညီမွ် ပါဝင္ပတ္သက္ခြင့္ ရွိေရး အာမခံခ်က္ရွိေရး၊ ႏိုင္ငံသား တဦးခ်င္းစီရဲ႕ အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးေတြနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရးေတြကို လူတန္းစားမေရြး လူမ်ဳိးမေရြး ခံယူပိုင္ခြင့္ ရွိေရးဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြ၊ ေနာက္စီးပြားေရးအရ ခ်မ္းသာမႈကို ျဖန္႔ေဝတဲ့အခါမွာ မညီမွ်တာေတြကို မေျဖရွင္းႏိုင္ရင္ ဘယ္လို အေျခခံ ဥပေဒမ်ဳိးပဲျဖစ္ျဖစ္ မယံုၾကည္ပါဘူး။

အဲဒီစီမံခ်က္ေရးဆြဲတာက အခု ဘယ္အဆင့္ေလာက္ ေရာက္ေနၿပီလဲ။ ေရးဆြဲၿပီးရင္ နအဖ ဆီကိုေရာ ပို႔မွာလားခင္ဗ်ာ။

က်ေနာ္တို႔ စီမံခ်က္က အခုကေတာ့ ပထမအဆင့္ မူၾကမ္းကေတာ့ ၿပီးၿပီလို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္တြင္းျပည္ပက အတိုက္အခံ အဖြဲ႔အစည္းအားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္း၊ လူပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ အၾကံဉာဏ္ေတြ ရယူဖို႔ အဆင့္ထိေတာ့ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔က ပထမ တာဝန္ခံၿပီး ပညာရွင္မ်ား၊ ကြ်မ္းက်င္သူမ်ားနဲ႔ စုစည္းၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္ေပးတယ္။ ၿပီးရင္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္တြင္းျပည္ပ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြဆီ ပို႔မယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ရွိေနတဲ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ မိတ္ေဆြ ႏိုင္ငံေတြဆီလည္း ပို႔ၿပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ သေဘာထားေတြ အၾကံျပဳခ်က္ေတြ ရယူၿပီးေတာ့ ေကာင္းတာထက္ ေကာင္းေအာင္ မြမ္းမံသြားမယ္ေပါ့။

Movement က သေဘာတူ ၿပီဆိုရင္ေတာ့ အားလံုးဆီကို ေရာက္မွာပါ။ ဒီ တပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ နအဖ ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ အပါအဝင္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြ သံုးဦးသံုးဖလွယ္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေကာင္းေတြ ျဖစ္ေပၚဖို႔ ဦးတည္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ အားလံုးက သိသင့္သိထိုက္တဲ့ ကိစၥေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ခ်ည္းပဲ သေဘာတူလို႔ကေတာ့ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ အေျဖေပၚမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေတြကို စစ္တပ္ထဲမွာ အျမင္မွန္မွန္ကန္ကန္ ရွိၾကတဲ့ နအဖ ေခါင္းေဆာင္မ်ားဟာလည္း တကယ္ပဲ တိုင္းျပည္အတြက္ ေစတနာမွန္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဒါကို ေသခ်ာေလ့လာဖို႔ လိုလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အခ်ိန္တန္လို႔ရွိရင္ သူတို႔ဆီလည္း ေရာက္မွာပါ။

အဲဒီစီမံခ်က္ထဲမွာပါဝင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာျပေပးပါလားဗ်ာ။

က႑အားျဖင့္ ၆ ခုေလာက္ ခြဲၿပီးေတာ့ တင္ျပထားပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ယံုၾကည္တာက တိုင္းျပည္မွာ အဓိကအားျဖင့္ crisis ၾကီး ၃ ခု ရွိတယ္။ ပထမကေတာ့ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ပဋိပကၡေတြ ရွိေနတယ္။ ဒုတိယကေတာ့ လူမႈေရးနဲ႔ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ဆင္းရဲငတ္မြတ္မႈ ျပႆနာေတြနဲ႔ စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္းေပါ့။ ေနာက္ဆံုးကေတာ့ လူသားခ်င္း စာနာမႈဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ နာဂစ္အၿပီးမွာ ပိုၿပီးဆိုးလာတဲ့ အေနအထားေတြေပါ့။ ဒီ ၃ ခုလံုးကို တၿပိဳင္နက္တည္း ေျဖရွင္းေပးႏိုင္မယ့္ plan မ်ဳိး တိုင္းျပည္မွာ ရွိဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီ ၃ ခုလံုးကို ၿခံဳငံုၿပီး ေျပလည္ေစမယ့္ အခန္းက႑ ၆ ခု ခြဲပါတယ္။ ပထမျဖစ္တဲ့ constitution frame work ဆိုတဲ့အခါမွာ နအဖ ဒီကေန႔ ဆြဲထားတဲ့ adopt လုပ္ထားတဲ့ constitution ကိုပဲ ၾကည့္ေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္သူလူထုေရာ၊ ႏိုင္ငံတကာ မိသားစုေရာ လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရာရွိတဲ့ constitution ျဖစ္ေအာင္ အၾကံျပဳခ်က္ေတြ ပါတဲ့အပိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တခုက ၾကားကာလ စီးပြားေရး တည္ၿငိမ္ေအာင္ တကယ့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးကို ဦးတည္ၿပီးသြားရင္ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အၾကံျပဳခ်က္ေတြနဲ႔ စုစည္းေပးထားပါတယ္။ ေနာက္တခုက ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ အၾကံျပဳထားတယ္။

နံပါတ္ ၄ ကေတာ့ စစ္တပ္နဲ႔ လူထုၾကားမွာ ဘယ္လိုဆက္ဆံၾကမလဲ။ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလမွာ ျဖစ္ေစ၊ ေနာင္အနာဂတ္မွာျဖစ္ေစ စစ္တပ္ရဲ႕ အခန္းက႑က ဘယ္လိုရွိသင့္တယ္၊ စစ္တပ္ကိုျပန္ၿပီး reform လုပ္ၾကတဲ့ အခါမယ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အၾကံဳေတြနဲ႔ အေျခခံၿပီး အၾကံျပဳထားပါတယ္။

ေနာက္တခုက Reconciliation လို႔ပဲေခၚေခၚ transitional justice လို႔ပဲေခၚေခၚ။ ၾကားကာလတခုကိုျဖတ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီကို သြားၾကတဲ့အခါမွာ။ တိုင္းျပည္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္ေပၚလာဖို႔ အနစ္နာခံေပးသြားၾကတဲ့၊ အသက္ေပးသြားၾကရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ ခံစားခ်က္ေတြ၊ နာက်ည္းခ်က္ေတြဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ကို မသက္ေရာက္ေအာင္ ၾကားကာလ အတြင္းမွာပင္လွ်င္ အားလံုးက ဝိုင္းၿပီးေတာ့ ဒီလိုကိစၥေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္သြားမလဲ ဆိုတာေတြကို တင္ျပအၾကံျပဳထားပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးက႑ကေတာ့ ႏိုင္ငံရပ္ျခားကို ေရာက္ေနၾကတဲ့ ပညာရွင္ေတြ အမ်ားၾကီးရွိတယ္။ refugee ေတြလည္း ရွိတယ္။ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ IDP ေတြလည္း ရွိတယ္။ သူတို႔ကို စနစ္တက်နဲ႔ ဘယ္လို လက္ခံေနရာခ်ေပးမလဲေပါ့။

အဲဒီ ၆ ခုကိုပဲ က်ေနာ္တို႔က ပညာရွင္ေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာက႑ ကြ်မ္းက်င္သူေတြနဲ႔ ညိႇႏိႈင္းၿပီးေတာ့ ျပင္ဆင္ေပးထားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

No comments: