ေ၀လင္း
ျမန္မာျပည္ကို လာမယ့္ မတ္လအတြင္း အိမ္နီးခ်င္းႏွစ္ႏိုင္ငံက ေခါင္းေဆာင္ (၂) ဦး လာေရာက္ဖုိ႔ရွိေၾကာင္း ျပည္တြင္းထုတ္ ဂ်ာနယ္တခ်ိဳ႕မွာ ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီႏွစ္ႏုိင္ငံစလံုးဟာ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္နဲ႔ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ေတြတုန္းက ျမန္မာနဲ႔ နယ္စပ္ စစ္ေရးျပႆနာေတြတက္ၿပီး တင္းမာခဲ့တဲ့ ထိုင္းနဲ ့ဘဂၤလားတုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ထုိင္းဘုရင့္သမီးေတာ္ သီရိဒုံက သူ႔ခရီးစဥ္အတြက္ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလထဲက စၿပီး ကမ္းလွမ္းစီစဥ္ခဲ့တာ အခုမွ နအဖစစ္အစိုးရဆီက ခြင့္ျပဳခ်က္ရတာပါ။ ထုိင္းဘုရင့္သမီးေတာ္ဟာ ျမန္မာျပည္ထဲက လား႐ႈိး၊ မူဆယ္၊ ပူတာအုိ၊ ေျမာက္ဦး၊ စစ္ေတြ စတဲ့ ၿမိဳ႕ (၅) ၿမိဳ႕ကို မတ္လ (၁၀) ေန႔ကစၿပီး (၅) ရက္တာ ခရီးစဥ္အျဖစ္ လာေရာက္လည္ပတ္ သုေတသနျပဳေလ့လာမွာျဖစ္ေၾကာင္း၊ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း လာေရာက္ျခင္းမရွိရာကေန အခုတႀကိမ္က်မွသာ တရား၀င္ ျပန္လည္လာေရာက္ လည္ပတ္တာျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။
ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြင္း မင္းသမီးသီရိဒံုရဲ႕ ခရီးစဥ္မွာ ဟိတ္ဟန္မဲ့ သာမန္ခရီးသြားတေယာက္လုိ ေက်ာပိုးအိတ္လြယ္ေရာက္လာၿပီး ဘဂၤလားေက်းလက္ ဆင္းရဲသားတဲအိမ္မွာ ေနထိုင္ရင္း လူထုဘ၀ေလ့လာဖုိ႔ သူေရာက္လာခဲ့တာပါ။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး သမားမဟုတ္တဲ့ဲ သုေတသီပညာရွင္တဦးသာျဖစ္လုိ႔ အခုလာမယ့္ ျမန္မာခရီးစဥ္မွာ ျမန္မာအစိုးရနဲ႔ ဘာညိႇႏိႈင္းသေဘာတူခ်က္ ကိုမွ လက္မွတ္ေရးထုိးဖို႔ရာ ထုိင္းဘုရင့္သမီးေတာ္မွာ အစီအစဥ္မရွိပါဘူး။
သူနဲ႔ မတူျခားနားတဲ့ အေနာက္ဘက္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ဧည့္သည္ေတာ္ ၀န္္ႀကီးခ်ဳပ္ ရွိတ္ဟာစီနာကေတာ့ မၾကာခင္ ျမန္မာျပည္ကို ေရာက္ရွိလာေတာ့မွာျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူ႔ခရီးစဥ္အတြင္းမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာအေရး၊ ျမန္မာ-ဘဂၤလား ပင္လယ္ျပင္ပိုင္နက္ သတ္မွတ္ေရး၊ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရဘဏ္ (ADB) ရဲ႕ ေခ်းေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း (၁၂၀) ဖိုးနဲ႔ တည္ေဆာက္မယ့္ အာရွေဒသတြင္း ဆက္စပ္ရထားလမ္းေဖာက္လုပ္ေရး၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္၀ယ္ယူေရး ကိစၥအရပ္ရပ္ကို အထူးအေရးထား ညိႇႏိႈင္းသေဘာတူ လက္မွတ္ေရးထုိးသြားဖုိ႔ ရည္ရြယ္ထားေၾကာင္း၊ တဆက္တည္းမွာပဲ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းရဲ႕ (၄) ႀကိမ္ေျမာက္ ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ေရး အေရာင္းျပခန္းကိုလည္း ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဇီယာ တက္ေရာက္ဖြင့္လွစ္ေပးဖြယ္ ရွိေနပါတယ္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ႏိုု၀င္ဘာဘာလက ဘဂၤလားပင္လယ္ေကြ႔က ေရနံသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ လုပ္ကြက္ေတြနဲ႔ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား စစ္ေရးျပင္ဆင္ခဲ့ၾကတဲ့ နယ္စပ္တင္းမာမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ အခုလုိ ျပန္လည္ ေရႊလမ္းေငြလမ္းေဖာက္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းညင္သာ လာၾကတာေတြက ဘယ္အတြက္ေၾကာင့္မ်ားပါလိမ့္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ရန္ဘက္ဘ၀ကေန ေႏြးေထြးလွတဲ့ ျခေသၤ့လည္ျပန္ဆက္ဆံေရး (U Turn) အခ်ိဳးအေကြ႔တခုထိ ေရာက္ေအာင္လုိ႔ ဘယ္အခ်က္ေတြကမ်ား ေစ့ေဆာ္တြန္းပို႔ေပးလုိက္ပါေလသလဲ။
ထူးမျခားနား ႏွစ္ႏိုင္ငံ စစ္ေရးစြမ္းပကား
အိႏၵိယေရတပ္က ဦးစီးၿပီး အာရွပစိဖိတ္ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံစံု (၁၂) ႏိုင္ငံ (အိႏၵိယ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ျမန္မာ၊ စင္ကာပူ၊ ၾသစေၾတးလ်၊ သီရိလကၤာ၊ ထိုင္း၊ ဘ႐ူႏိုင္း၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ ဗီယက္နမ္) တို႔ ပါ၀င္တဲ့ မီလန္ ၂၀၁၀ ပင္လယ္ျပင္စစ္ေရးေလ့က်င့္မႈကို ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၄) ရက္ေန႔ကေန (၈) ရက္ေန႔အထိ (၄) ရက္ၾကာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာ၊ ဘဂၤလားေရတပ္ (၂) ခုစလံုးက စစ္ေရယာဥ္ေတြ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ အိႏၵိယေရတပ္ဟာ အရင္တုန္းက အိႏၵိယ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ သီရိလကၤာ၊ ထုိင္း၊ အင္ဒိုနီးရွား (၅) ႏုိင္ငံနဲ႔ စတင္ စစ္ေရးေလ့က်င့္ခ့ဲရာကေန အခု ႏိုင္ငံေပါင္း (၁၂) ႏုိင္ငံအထိ တုိးပြားလာသလုိ အခုစစ္ေရးေလ့က်င့္မႈမွာ အိႏၵိယဘက္က စစ္သေဘၤာ (၄-၅) စီး။ စင္ကာပူ စစ္သေဘၤာ (၂) စီး၊ က်န္ႏိုင္ငံေတြဘက္က (၁) စီးစီ္။ ဘ႐ူႏုိင္း၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ နယူးဇီလန္၊ ဗီယက္နမ္တို႔ကေတာ့ ေလ့လာသူမ်ားအျဖစ္ ပါ၀င္ၿပီး လံုး၀ပါ၀င္ျခင္းမရွိတာဆိုလို႔ ကေမာၻဒီးယားႏိုင္ငံတခုသာပဲ က်န္ပါတယ္။
ဒီစစ္ေရးေလ့က်င့္မႈမွာ တစီးစီ ပါ၀င္တဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ ျမန္မာစစ္ေရယာဥ္ (၂) စီးဟာလည္း အမ်ိဳးအစားအရ (Type 053 – H Frigare) တ႐ုတ္လုပ္ တုိက္ေရယဥ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာတုိက္ေရယာဥ္ေတြဟာ တ႐ုတ္လုပ္ေတြ (ဒါမွမဟုတ္) တ႐ုတ္ဖက္စပ္ေဆာက္ေတြ ျဖစ္ေနတာမို႔ ပိန္မသာ လိမ္မသာ အဆင့္တူေတြျဖစ္ေပမယ့္ စြမ္းရည္နဲ႔ အလံုးအထည္အရ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘၤာေတြဘက္က နည္းနည္းပိုသာပါတယ္။ အေရအတြက္အရေျပာရင္ ျမန္မာ့ေရတပ္မွာ (၁၃၄) စီးနဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က (၇၀) စီးစီ ပိုင္ဆုိင္ထားၾကပါတယ္။ ပင္လယ္ထြက္ေပါက္ကို အဓိကထားရတဲ့ တုိင္းျပည္မို႔လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ ျမန္မာထက္သာတဲ့ ေရတပ္စြမ္းရည္တခုရွိေနဖို႔ကို လုိပါတယ္။
တ႐ုတ္လုပ္ ေရယာဥ္ခ်င္းအတူတူ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ေအာ္ရဂ်င္နယ္ စစ္သေဘၤာေတြ မွာယူတင္သြင္းေနခ်ိန္မွာ ျမန္မာက တ႐ုတ္တပ္ဆီကေနတဆင့္ ဂ်ာမန္ (MAN) ကုမၼဏီလုပ္ (PA 6) အင္ဂ်င္မွာၿပီး ကိုယ့္ဘာသာ ဆင္မလိုက္မွာ ဆင္ေနရတဲ့ အေနအထားပါ။ ဆင္မလိုက္လုပ္ ေရယာဥ္ေတြမွာေတာ့ တ႐ုတ္လုပ္ ေနာက္ဆံုးေပၚ ေရျပင္ကေန ေရျပင္ပစ္ ဒံုးက်ည္ေတြကို တပ္ဆင္လို႔ မရပါဘူး။ အေရအတြက္အရ ျမန္မာက ပိုေပမယ့္ စစ္စြမ္းရည္ခ်င္း၊ ထုထည္ခ်င္း၊ တပ္ဆင္ထားတဲ့ လက္နက္ခ်င္းမွာ သိပ္ကြာလြန္းေတာ့ ေရျပင္နယ္နိမိတ္ျပႆနာမွာ ဘဂၤလားစစ္သေဘၤာနဲ႔ ယွဥ္ရင္ ျမန္မာသေဘၤာေတြဟာ ဆင္နဲ႔ဆိတ္ပမာ ျဖစ္ေနၾကရပါတယ္။
ဒီ့အျပင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေရတပ္မွာ ေရငုပ္သေဘၤာ (၁) စီးကို ၂၀၁၀ မွာ ရရွိမွာျဖစ္သလုိ ေနာက္ထပ္ ေရငုပ္သေဘၤာအုပ္ တခုကိုလည္း လာမယ့္ (၂၀၁၉) ခုႏွစ္မွာ ထပ္မံတပ္ဆင္ဖို႔ စီစဥ္ထားပါေသးတယ္။ ဘဂၤလားေလတပ္မေတာ္မွာ ႐ုရွက ေခတ္မီ MIG 29 ေတြ အထဲက (၇၀) ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ စစ္ဆင္ေရးလုပ္ႏိုင္ဖုိ႔ဆုိရင္ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀) ေက်ာ္ သိပ္ေခတ္ေနာက္က်ေနပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေလတပ္တုိက္ခိုက္ေရးေလယာဥ္နဲ႔ ေခတ္မီရဟတ္ယာဥ္ေတြ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္း အဆင့္ျမႇင့္ဖို႔ရာအတြက္ ယခင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံကို အဓိကထားၿပီး အေမရိကန္၊ ႐ုရွ၊ ပါကစၥတန္တို႔ကို မွီခိုေနရာကေန အခု ဘဂၤလိုအေျခစိုက္ အိႏၵိယေလေၾကာင္းပ်ံသန္းထိန္းသိမ္းမႈ လီမိတက္ (HAL) ေလေၾကာင္းကုမၸဏီကေနၿပီး ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းအဆင့္ျမႇင့္ေပးဖုိ႔ ကမ္းလွမ္းလာပါတယ္။
ဘဂၤလားေလတပ္မွာရွိတဲ့ ေလယာဥ္အမ်ားစုက ႐ုရွနဲ႔ အေမရိကန္လုပ္ေတြပါ။ လက္ရွိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေလတပ္ထဲမွာ ယူကရိန္းလုပ္ အန္တိုေနာ့ေလယာဥ္ AN 32s (၃) စီးနဲ႔ ႐ုရွလုပ္ MIG-29 (၁၄) စီး ပ်ံသန္းေနဆဲပါ။ တ႐ုတ္၊ ပါကစၥတန္ ဘက္ကေန အကူအညီေပးခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္လုပ္ A-5 A-7 ေလယာဥ္ေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ အခု ႐ုရွလုပ္ MIG 29/MI 17s/AN 32s ေလယာဥ္ေတြအတြက္္ အိႏၵိယမွာ အပိုပစၥည္းေတြရွိေနဆဲ (Mi-17s ရဟတ္ယာဥ္ အေျမာက္အျမားကို ေလေၾကာင္းသယ္ပို႔ ကိစၥေတြအတြက္ အိႏၵိယမွာ ေလာေလာဆယ္ သံုးေနဆဲ) မို႔ ဘဂၤလားေလယာဥ္ေတြ ျပဳျပင္ထိ္န္းသိမ္းဖို႔ အိႏၵိယကုမၸဏီရဲ႕ ကန္ထ႐ိုက္ေအာင္ျမင္ခဲ့တာပါ။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၁၁) ရက္ေန႔မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ စီမံကိန္းေရးရာ၀န္ႀကီး A K Khandker က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေလတပ္အတြက္ ေလတပ္အုပ္စုတခုနဲ႔ ပင္လယ္ကင္းေထာက္ ေလယာဥ္ (၂) စီး ၀ယ္ဖုိ႔ ပါလီမန္မွာ တင္ျပခဲ့သလုိ ၂၀၀၈-၀၉ ခုႏွစ္က စစ္ေရးဘတ္ဂ်က္ (၁) သန္းဖုိး သံုးခဲ့ဲ့ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ လတ္တေလာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေလတပ္ထဲမွာ MIG-29s (၁၆) စီး/ F-7(MIG 21 TYPE) (၄၀) စီး/ A-5 (attacker-arircraft ) (၁၈) စီး ရွိေနတယ္လုိ႔ (defence industry daily - 17 feb 2010) မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
အလားတူ ျမန္မာ့ေလတပ္မေတာ္ ေလယာဥ္ေတြ အဆင့္ျမႇင့္ဖုိ႔ကိစၥမွာလည္း အစၥေရးဆီက အကူညီယူခဲ့ရတာပါပဲ။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္က ယူထားတဲ့ တ႐ုတ္ေလယဥ္(F-7/FT-7) ေတြအတြက္ အစၥေရးက လာေရာက္ၿပီး အဆင့္ျမႇင့္ေပးရာမွာ ေလယာဥ္ (F-7/ FT-7) (၃၇) စီးကို ေကာင္းကင္ယံေရဒါစနစ္ (EL/M-2032) ေပါ့ပါးတဲ့ ေလဆာေရာင္ျခည္အုိး (Rafael Python Mk.III) ေတြ တပ္ဆင္ေပးၿပီး တဘက္ကလည္း သူတို႔ထုတ္လုပ္တဲ့ (ေလဆာပဲ့ထိန္းဗုံးေတြ) ၀ယ္ယူတပ္ဆင္္ဖုိ႔ ကမ္းလွမ္းလာပါတယ္။ စၿပီး ၀ယ္ကတည္းကိုက တ႐ုတ္ေလယာဥ္ေတြမွာ ေလဆာပဲ့ထိန္း ကြန္ပ်ဴတာအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ပ႐ိုဂရမ္ေတြ ပါမလာခဲ့တာပါ။ အစၥေရးတုိ႔ရဲ႕ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေရး ကန္ထ႐ိုက္ေအာင္ၿပီးေနာက္ (၁၉၉၇) ခုႏွစ္မွာ တ႐ုတ္ဆီက ေနာက္ထပ္ FT-7 ေလယာဥ္ တအုပ္ကို ျမန္မာ့ေလတပ္က ထပ္မံ၀ယ္ယူခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္္ အစၥေရးတုိ႔ အဆင္ျမႇင့္ေပးထားတဲ့ F -7/ FT -7 ေလယာဥ္ေတြဟာ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ ျမန္မာ-ထုိင္း နယ္စပ္အေရးအခင္းမွာ ေလယာဥ္အုပ္ (၃) အုပ္ အစီး (၃၀) ေက်ာ္ တုိက္ပြဲ၀င္ဖုိ႔ အထက္က ၫႊန္ၾကားေပမယ့္ လက္္ေတြ႔မွာ (၆) စီးပဲ ေရွ႕တန္းစစ္မ်က္ႏွာ တာခ်ီလိတ္ေျမာက္ဘက္က က်ိဳင္းတံုေလတပ္စခန္းကို ေရာက္ရွိ စစ္ဆင္ေရးထြက္ႏိုင္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
တာခ်ီလိတ္-မယ္ဆုိင္ အေရးအခင္းတုန္းက ထုိင္းေတာ္၀င္ေလတပ္မေတာ္မွာ ျပန္လည္ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္း မြမ္းမံေရးလုပ္ထားတဲ့ တုိက္ပြဲ၀င္ RTAF F-5s ေလယာဥ္ေတြက ေလဆာပဲ့ထိန္း ဗံုးမုိးရြာေနခ်ိန္မွာ ျမန္မာတပ္မေတာ္ဘက္က ရွိေနတဲ့ PC-7 (၁၇ စီး) PC-9 (၉ စီး) ယူဂိုက မွာယူထားတဲ့ G-4 Galebs (၄) စီးဟာ တုိက္ပြဲ၀င္ဖုိ႔ အေျခအေနမရွိဘဲ တ႐ုတ္လုပ္ F 7 ေလယာဥ္ (၆) စီးသာ တုိက္ပြဲ၀င္ႏုိင္တဲ့ အေနအထားပါ။ ထုိင္းေလယာဥ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီး တုိက္ပြဲ၀င္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာေလယာဥ္ဆုိလုိ႔ တစီးတေလ ကိုေတာင္ မျမင္ခဲ့ရပါဘူး၊၊
ေနာက္တခ်က္အေနနဲ႔ ၂၀၀၁ ဇြန္ (၁၉) ရက္ေန႔က ေဒၚလာ သန္း (၁၃၀) ဖုိး ႐ုရွလုပ္ MIG -29 ေလယာဥ္ (၁၀) စီး မွာယူတဲ့ အခါမွာ ေလတပ္က အရာရွိႀကီးေတြက ဒီေလယာဥ္ေတြ ၀ယ္ယူမယ့္အစား ျပင္သစ္လုပ္မီးရာ့ခ်္ (Mirage) ဂ်က္ေလယာဥ္ေတြနဲ႔ ဆူခြိဳင္းလ္ (Su -27) ေလယာဥ္ေတြကိုသာ ၀ယ္ယူဖုို႔၊ ဒီ MIG 29 ေလယာဥ္အမ်ားစုဟာ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ထုတ္ ေမာ္ဒယ္ေတြျဖစ္ၿပီး သိပ္ေခတ္ေနာက္က်လြန္းေနတာေၾကာင့္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေမာင္းႏွင္ဖုိ႔ရာ မလြယ္ကူေၾကာင္းနဲ႔ ထုိင္းတပ္မေတာ္က F-16 ေလယာဥ္ေတြကိုလည္း မယွဥ္ႏုိင္ေၾကာင္းကို မိတၳီလာေလတပ္စခန္းမႉးက ျပန္လည္တင္ျပခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ရဲ႕ ထံုးစံအတုိင္း ျပန္လွန္ဆင္ေျခေပးတာမ်ိဳးကို အထက္က လံုး၀လက္မခံပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး မိတၳီလာေလတပ္ စခန္းမႉးပဲဲ ရာထူးကျပဳတ္ၿပီး ဦးပိုင္လီမိတက္ကို ေနရာအေျပာင္းခံသြားရပါေတာ့တယ္။
တ႐ုတ္ေလယာဥ္ (F7/ A 5) ေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္း ညံ့လြန္းတာေၾကာင့္ တ႐ုတ္စက္မႈပညာရွင္၊ အႀကံေပးေတြ မိသားစုလုိက္္ ျမန္မာျပည္ကို ေရာက္လာၿပီး ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈေတြ လုပ္ေပးခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ တဘက္ကလည္း ေလတပ္ထဲမွာ တ႐ုတ္ေလယာဥ္ေတြနဲ႔ တ႐ုတ္ပညာရွင္ေတြ ဒုကၡေပးတာထက္ကို ကူညီဖုိ႔ တာ၀န္ေပးထားတဲ့ ေထာက္လွမ္းေရးေတြကပါ ေလတပ္အရာရွိေတြအေပၚ ထပ္မံျပႆနာရွာတာေၾကာင့္လည္း မိတၳီလာေလတပ္စခန္းက အရာရွိေတြ ႏုတ္ထြက္စာတင္တဲ့ သတင္းေတြ ထြက္ေပၚခဲ့ေၾကာင္း ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာအရ သိရပါတယ္။
စာရင္းဇယားေတြအရ ေလယာဥ္အင္အားခ်င္း သိပ္မကြာမလွမ္းရွိသလုိ အရည္အခ်င္းအရလည္း ျပဳျပင္မြမ္းမံ၊ လက္ပူတုိက္ၿပီး သံုးေနၾကရတဲ့ ေလတပ္စြမ္းရည္မ်ားအၾကားမွာ ျမန္မာနဲ ့ဘဂၤလားတုိ႔ဟာ သူမသာ ကိုယ္မသာ အေနအထားပါ။ စစ္အင္အားအရ ထက္၀က္ကြာျခားတယ္ ဆုိေနေပမယ့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ရဲ႕ စစ္အင္အား (၅) သိန္း ဆုိတာကလည္း အမ်ားစု လက္မခံတဲ့ စာရင္းသက္သက္ပါ။ ေဖာင္းပြေနတဲ့ အေရအတြက္တခုလုိ႔သာ မွတ္ထားၾကပါတယ္။ အာရွ ဒုတိယ စစ္အင္အားအႀကီးဆံုးျဖစ္တဲ့ ဗီယက္နမ္မွာေတာင္ စစ္အင္အား (၄၅၀,၀၀၀ ) ေလာက္ပဲရွိတာပါ။
ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကေတာ့ သူ႔စစ္သည္အင္အားကို စုစုေပါင္း (၂၅၀,၀၀၀) လုိ႔ အတိအက် ဆုိထားေပမယ့္ လူဦးေရခ်င္းအရမွာေတာ့ ျမန္မာထက္ (၃) ဆေလာက္ကို္ ပိုမ်ားေနတဲ့ ႏိုင္ငံပါ။ ကမာၻ႔လူဦးေရအထူထပ္ဆံုး အဆင့္ (၇) အျဖစ္လည္း သတ္မွတ္ျခင္း ခံထားရပါတယ္။ လူဦးေရမ်ားသလုိ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ (၂၀) ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ဖြံ႔ၿဖဳိးဆဲ (၁၁) ႏိုင္ငံစာရင္းထဲမွာ အဆင့္ (၁၁) နဲ႔ ေနာက္ဆံုးပိတ္ ေနရာလုိက္ ႏုိင္ငံတခုပါ။ ဒါေၾကာင့္ ႏွစ္ႏို္င္ငံၾကားက ျပႆနာေတြကို စစ္ေရးအရ ေျဖရွင္္းၾကမယ္ဆုိရင္ သူမသာ ကိုယ္အသုဘ အေျခအေနဆုိးနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရၿပီး အႏုိင္ရဖုိ႔ သိပ္မလြယ္တာေၾကာင့္လည္း အခုလုိ တျခားလမ္းတခုကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က ေရြးဖုိ႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တာပါ။
ေသေရးရွင္ေရး သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔အေရး
ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဟာ ေန႔စဥ္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ ကုဗမီလီမီတာ (၁၇၅၀) သန္း ထုတ္လုပ္သံုးစြဲေနၿပီး ဒါေတာင္ မလံုေလာက္တာမုိ႔ ေန႔စဥ္ ကုဗမီလီမီတာ သန္း (၂၀၀ ) ေလာက္ ေနာက္္ထပ္လိုေနပါေသးတယ္္။ ျမန္မာႏုိင္ငံဘက္မွာေတာ့ အခုမွ တြင္းသစ္ေတြေဖာက္ စမ္းသပ္ေအာင္ျမင္ၿပီး ထုတ္ေရာင္းဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းေနစမုိ႔ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကားက စြမ္းအင္ေလာင္စာ အေျခအေန (၂) ရပ္ မတူၾကပါဘူး။ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကေန ၂၀၀၅-၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ အိႏၵိယက သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ (၁,၀၀၀) ႀတီလီယံကုဗေပ၊ ျမန္မာကလည္း (၇) ႀတီလီယံကုဗေပ အသီးသီး ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေတြကတည္းက သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ေတြ ထပ္ၿပီး မထုတ္လုပ္ႏုိင္တာမုိ႔လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က စြမ္းအင္ကုမၸဏီ အေတာ္မ်ားမ်ား အ႐ံႈးေပၚ ေနပါတယ္။
ကမာၻ႔သဘာ၀ရင္းျမစ္ တုိင္းထြာခ်က္မ်ားအရ ျမန္မာ့ေရျပင္မွာ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔သိုက္ ၂၁.၁၉ ႀတီလီယံကုဗေပ (ကမာၻ႔ရင္းျမစ္ အားလံုးရဲ႕ ၀.၃ ရာခုိင္ႏႈန္း) ဘဂၤလားဘက္မွာ ပမာဏ (၁၃.၇၇) ႀတီလီယံကုဗေပ (ရင္းျမစ္အားလံုးရဲ႕ ၀.၂ ရခုိင္ႏႈန္း) စီ အသီးသီး ပိုင္ဆုိင္ထားေၾကာင္း သိရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဘဂၤလားက သူ႔ေရပိုင္နက္ထဲမွာ လုပ္ကြက္ (၂၈) ကြက္ သတ္မွတ္ထုတ္လုပ္ဖုိ႔ စီစဥ္ေနခ်ိန္မွာ ျမန္မာဘက္က အစီစဥ္ရွိရွိ အတင္း၀င္ေရာက္ တုိင္းထြာလုိက္တဲ့အတြက္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ ေရျပင္နယ္နိမိတ္ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္ခဲ့ရတာပါ။
လက္ရွိ အျငင္းပြား ေရျပင္ပိုင္နက္ဇုန္ထဲမွာ ဘဂၤလားပိုင္ လုပ္ကြက္ (၁၈) ကြက္ေလာက္ အက်ဳံး၀င္ေနၿပီး တုိင္းထြာထုတ္လုပ္ဖုိ႔ အေရး အခုလုိမ်ိိဳး ဆိုင္းငံ့ထားခံရတာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အတြက္ အေတာ္အခံရခက္ေစတဲ့ ကိစၥတခုပါ။ ျမန္မာနဲ႔သာမက အိႏိၵယႏုိင္ငံ ပင္လယ္ပိုင္နက္ဘက္မွာလည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရဲ႕ ေရျပင္နယ္နိမိတ္ ေရာယွက္ေနတာေၾကာင့္ ကုလသမဂၢ ပင္လယ္သမုဒၵရာ ဆုိင္ရာ ဥပေဒအရ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ၂၀၁၁ ဇူလုိင္၊ ျမန္မာက ေမ ၂၀၀၉၊ အိႏိၵယက ၂၀၀၉ ဇြန္အတြင္း သက္ဆုိင္ရာ ေရပိုင္နက္အသီးသီးကို တုိင္းထြာတင္ျပၾကရမွာျဖစ္ၿပီး လာမယ့္ ၂၀၁၀ မတ္လထဲမွာ ကုလသမဂၢက ၾကားနာေပးမွာျဖစ္ပါတယ္။
ႏုိင္ငံလြတ္လပ္ေရး ရၿပီးကတည္းက အၿမဲေထာက္ခံမႈေပးခဲ့တဲ့ အိႏၵိယ၊ အေမရိကန္ႏွစ္ႏုိင္ငံတုိ႔ကို ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ျပဳထားတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဟာ ျမန္မာနည္းတူ တ႐ုတ္အစိုးရနဲ႔လည္း မကင္းရာမကင္းေၾကာင္း ျဖစ္ေနပါတယ္။ တ႐ုတ္ကိုယ္တိုင္ကလည္း ျမန္မာနဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံႀကား ေျပလည္ေအာင္ ေစ့စပ္ညွႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးအေျဖရွာဖုိ႔ ေျပာတာကလြဲၿပီး တျခားဘာတခုကိုမွ ၾကား၀င္မစြက္ဖက္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဒသတြင္း တင္းမာလာတဲ့ အေျခထိ ဆုိက္ေရာက္ေအာင္ မီးထုိးတြန္းအားေပးမယ့္ ႏုိင္ငံတကာအခင္းအက်င္း မရွိလို႔သာ ႏွစ္ႏုိင္ငံေရျပင္ပိုင္နက္ ျပႆနာကေန ေနာက္တဆင့္တက္ၿပီး စစ္ျဖစ္တဲ့အဆင့္ထိ မႀကီးထြားလာတာပါပဲ။ ေဘးပေယာဂမပါဘဲ ကိုယ္အင္အားနဲ႔ကိုယ္ စစ္ခင္းႏုိင္ဖုိ႔ရာ ဆုိရင္လည္း ၾကည္း၊ ေရ၊ ေလ စစ္အင္အားေတြသာမက အမ်ိဳးသားဇာတိမန္၊ မ်ိိဳးခ်စ္စိတ္နဲ႔ တုိင္းျပည္လူထုရဲ႕ ေထာက္ခံမႈ သိပ္မရတဲ့ ဘ၀တူ အစိုးရေတြ ျဖစ္လုိ႔ေနၾကျပန္ပါတယ္။
အပုိင္း (၂) ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
No comments:
Post a Comment