Thursday, June 30, 2016

ျမန္မာ့ ပန္းတေမာ့ေတြ ေခတ္ဆန္းခ်ိန္

သန္းႏုိင္ဦး


အီတလီႏုိင္ငံသား ပန္းပုပညာရွင္ မုိက္ကယ္ အိန္ဂ်ယ္လုိရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ အဆုိအမိန္႔တခုက “ေက်ာက္တုံးထဲမွာ အရုပ္က ရွိၿပီးသား။ က်ေနာ္က မလုိတာေတြ ခြာခ်ေပးလုိက္ရုံပဲ” တဲ့။ အီတလီႏုိင္ငံ၊ ေရာမၿမိဳ႕က ထင္ရွားတဲ့ ေက်ာက္တုံး ပန္းပုေပါင္းမ်ားစြာကုိ မုိက္ကယ္ အိန္ဂ်လုိက အႏုပညာလက္ရာေျမာက္စြာ ထုဆစ္ခဲ့တာပါ။

မႏၱေလး ေက်ာက္ဆစ္တန္းမွာလည္း ေခတ္သစ္ မုိက္ကယ္ အိန္ဂ်လုိေတြ ရွိေနတယ္။ မႏၱေလးၿမိဳ႕ ၊ မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီး ေတာင္ဘက္ စစ္ကုိင္း-မႏၱေလး လမ္းတေလွ်ာက္မွာ ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္ၾကသူေတြရဲ႕ ေက်ာက္ဆစ္တန္း ရပ္ကြက္ တည္ရွိတယ္။ အဲဒီမွာ ေက်ာက္တုံး အရြယ္အစားစုံကုိ ျဖတ္ေတာက္၊ ထုဆစ္၊ ပုံေဖာ္ေနတာကုိ ေတြ႔ႏုိင္တယ္။

ေဆာက္ျဖတ္သံ၊ တူထုသံ၊ ေကာ္ပတ္စားသံ၊ ေက်ာက္စက္တုိက္သံေတြ တဒီဒီၾကားေနရတဲ့ ေနရာလည္းျဖစ္တယ္။ ဘုရား ဆင္းတုေတာ္ အရြယ္အစားအမ်ဳိးမ်ိဳး၊ မုျဒာ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ကြမ္ရင္မယ္ေတာ္ စတဲ့ ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈနဲ႔ ဆုိင္တာေတြလည္း ထုဆစ္ၾကတယ္။

ေက်ာက္စာအရြယ္စုံ၊ ျမင္းစီးေက်ာက္ရုပ္၊ ျခေသၤ့ရုပ္နဲ႔ ျခဴးရုပ္ စတဲ့ ေက်ာက္ပန္းပုမ်ဳိးစုံကုိ ေက်ာက္ဆစ္ လုပ္သားေတြက ကြ်မ္းက်င္ရာအလုိက္ ထုဆစ္ေနတာျဖစ္တယ္။ ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္ၾကသူေတြထဲ အမ်ဳိးသမီး၊ အမ်ဳိးသား အသက္အရြယ္ စုံလင္တယ္။

ေက်ာက္ဆစ္ လုပ္ငန္းမွာသုံးတဲ့ ေက်ာက္တုံးေတြက မႏၱေလးၿမိဳ႕ရဲ႕ ေျမာက္ဘက္ မုိင္ ၃၀ ေက်ာ္အကြာမွာရွိတဲ့ မတၱရာၿမိဳ႕နယ္၊ စက်င္ေတာင္က ထြက္ရွိတဲ့ စက်င္ေက်ာက္ေတြကုိ ထုဆစ္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ စက်င္ေက်ာက္နဲ႔ ထုဆစ္ထားတဲ့ ပန္းပုရုပ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးက ျပည္တြင္းေနရာ အႏွံ႔သာမက ျပည္ပႏုိင္ငံတခ်ဳိ႕အထိ ေရာက္ရွိေနပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ တရုတ္ႏုိင္ငံနဲ႔ ထုိင္၀မ္အထိ ေရာက္ရွိပါတယ္။

ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္းက ျမန္မာ့ရုိးရာ ပန္း ၁၀ မ်ဳိးမွာ ပန္းတေမာ့ လုပ္ငန္းအျဖစ္ ထင္ရွားတယ္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာကတည္းက ပန္းတေမာ့ လုပ္ငန္းဆိုတာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ထြန္းကားခဲ့တယ္။ ပုဂံေခတ္က ရာဇကုမာရ ေက်ာက္စာနဲ႔ ပုဂံေစတီေတြမွာ ထည့္သြင္းခဲ့ၾကတဲ့ ေက်ာက္ထြင္းပန္းပု (ပန္းတေမာ့) ေတြက ထင္ရွားတဲ့ သာဓက ျဖစ္ပါတယ္။ (ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္ထြင္းပန္းပုေတြက သဲေက်ာက္ေတြကုိ ထုဆစ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။)

ေက်ာက္ဆစ္တန္းမွာ ရွိတဲ့ မုဒိတာ ပန္းတေမာ့ လုပ္ငန္းမွာ ပုဂံေခတ္ နံရံေဆးပန္းခ်ီထဲက ပုံစံအတုိင္း ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဖြား၊ ပြင့္၊ ေဟာ၊ စံ ေတြကုိ ထုဆစ္ေနၾကပါတယ္။

“ဒီပုံေတြ ထုဆစ္ႏုိင္ဖုိ႔ ပုံထုတ္တာ ၃ လၾကာတယ္။ တမၸဝတီဆရာ ဦးဝင္းေမာင္ ထုတ္ေပးထားတာ။ ပုံေတြ မထုဆစ္ခင္ မုိလ္ အရင္ေလာင္းၿပီး စိတ္တုိင္းက်မွ ထုဆစ္ၾကရတာ” လုိ႔ ကုိမင္းသူက ေျပာတယ္။ ဒီေက်ာက္ဆစ္ ပန္းပုေတြကုိ စစ္ကုိင္းေတာင္ရုိးအနီးက သီတဂူဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဝိပႆနာ အကယ္ဒမီမွာ ထားရွိ အပူေဇာ္ခံသြားမွာျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ကုိမင္းသူက မႏၱေလး ပန္းခ်ီပန္းပု ေက်ာင္းဆင္းတေယာက္ျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းၿပီးတဲ့ေနာက္ မိဘလက္ငုတ္လက္ရင္း ေက်ာက္ဆစ္ လုပ္ငန္းထဲ ဝင္ေရာက္ လုပ္ကုိင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိမင္းသူ အေနနဲ႔ ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္လာတာ ဆယ္စုႏွစ္တုိင္ခဲ့ပါၿပီ။

ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္းမွာ ယခင္က လက္နဲ႔သာ ထုဆစ္မႈမ်ားခဲ့ေပမယ့္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းမွာ တရုတ္ႏိုင္ငံက လာတဲ့ စက္ကိရိယာေတြနဲ႔ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ထုဆစ္လာၾကပါတယ္။

အမရပူရ ေတာင္ေလးလုံး ေက်ာင္းတုိက္အတြင္းက သူေဌးဘုရားရင္ျပင္မွာ ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္၊ ဆရာ ျမသန္းတင့္၊ ဆရာ တင္မုိး၊ ဆရာ ၾကည္ေအာင္ စတဲ့ ထင္ရွားတဲ့ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ အမွတ္တရ ေက်ာက္တုိင္ေတြ စုိက္ထူထားပါတယ္။

ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္ရဲ႕ ေက်ာက္ထြင္းပန္းပုရုပ္ကုိ ဆရာဝတ္ေနက် ရွပ္အက်ႌအျပာေရာင္နဲ႔ မ်က္မွန္တပ္ထားတဲ့ ကုိယ္ တပုိင္းပုံ ထုဆစ္ထားပါတယ္။ စက်င္ေက်ာက္သား အျဖဴေရာင္ေပၚမွာ အျပာေရာင္ ပါလာေအာင္ ဘယ္လုိ ထုဆစ္ထားသလဲလုိ႔ ကုိယ္တုိင္ထုဆစ္ခဲ့တဲ့ ကုိမင္းသူကုိ ေမးခြန္းထုတ္မိတယ္။

“ေက်ာက္ထြင္းပန္းပုမွာ ျပာခ်င္လုိ႔ ေဆးအျပာသုတ္လုိ႔ မရဘူး။ ေဆးအျပာသုတ္ခဲ့ရင္ တႏွစ္ေလာက္ပဲ ခံမယ္။ တာရာဇုိအျပာေရာင္ ေသခ်ာထည့္ၿပီး လုပ္ခဲ့တာေၾကာင့္ မပဲ့မခ်င္း ခံသြားၿပီ” လုိ႔ သူက ေျပာပါတယ္။

ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္းမွာ ပန္းပုထုဆစ္တဲ့အခါ မပဲ့မရြဲ႕ေအာင္ သတိႀကီးႀကီးထားၿပီး လုပ္ကုိင္ၾကရေၾကာင္း၊ ဆင္းတုေတာ္ေတြ အမ်ားစုကုိ စက်င္ေတာင္မွာ ပုံၾကမ္းအဆင့္ ထုဆစ္ခဲ့ၿပီး ေက်ာက္ဆစ္တန္း ေရာက္မွသာ အေခ်ာကုိင္ၾကေၾကာင္း သိရပါတယ္။

လမ္းခရီး ကြာေဝးတာေၾကာင့္ မေတာ္တဆ ပဲ့မွာစုိးတဲ့အတြက္ အေခ်ာသပ္လုပ္ငန္းကုိ ေက်ာက္ဆစ္တန္းေရာက္မွ လုပ္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ပဲ့ရင္ ေကာ္နဲ႔ကပ္ဖုိ႔ မလြယ္ကူပါဘူး။ အခုေနာက္ပုိင္း အဆင့္ျမင့္တဲ့ ေကာ္ေတြ တရုတ္ႏုိင္ငံက ဝင္လာတာရွိေပမယ့္ ၄၊ ၅ ႏွစ္သာခံၿပီး ျပန္ၿပီး ကြာက်တာေတြ ရွိပါတယ္။

ျပည္မႀကီးက တရုတ္ကုန္သည္တခ်ဳိ႕ စိတ္ႀကိဳက္ အရုပ္ျပၿပီး ေအာ္ဒါမွာတာ ရွိေပမယ့္ ပညာရွင္ေၾကး ထုိက္ထုိက္တန္တန္ မရတာလည္း ရွိေၾကာင္း သိရတယ္။ ၂ ေပေလာက္အျမင့္ရွိတဲ့ ရုပ္တုတခုအတြက္ ျပည္တြင္းက ပန္းတေမာ့ ပညာရွင္က (သယ္ယူစရိတ္ + ပစၥည္းဖုိး+ လက္ခ) က်ပ္ ၂ သိန္းေလာက္သာ ရရွိၾကတယ္။

အေခ်ာသပ္ လက္ရာကုိေတာ့ ျပည္မႀကီးေရာက္မွ အဲဒီမွာရွိတဲ့ ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္နဲ႔ အေခ်ာကုိင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေခ်ာကုိင္ၿပီးရင္၂ သိန္းတန္ ပန္းပုက က်ပ္သိန္း ၂၀ ေလာက္အထိ ေစ်းျမင့္သြားေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ေက်ာက္ဆစ္ ပညာရွင္တဦးက “အခုေတာ့ ျပည္မႀကီးက ကုန္သည္ေတြက ရုပ္လုံးေပၚရုံေလာက္ပဲ အၾကမ္းထည္ အပ္ၾကေတာ့တယ္။ ဟုိေရာက္မွ သူတုိ႔ ပညာရွင္နဲ႔ အေခ်ာကုိင္ၾကတယ္။ ဒီမွာက ေစ်းမေပးေတာ့ လက္ရာ မေကာင္း၊ လက္ရာ မေသသပ္ေတာ့ ေစ်းမရ ျဖစ္ၿပီး သံသရာ လည္ေနၾကတာ။ သူတုိ႔ဆီမွာေတာ့ စက္ကိရိယာပုိင္းေရာ လက္ရာ အေသးစိတ္တာေရာ၊ ေစ်းေရာ ျပည္တြင္းမွာထက္ အမ်ားႀကီးသာတယ္” လုိ႔ လက္ရွိ ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္း အေျခအေနကုိ တြက္ဆျပပါတယ္။

ေက်ာက္ဆစ္ လုပ္ငန္းအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္တုိင္းမွာ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အေရးပါတယ္။ စက်င္ေတာင္က ေက်ာက္ထုတ္ပါၿပီ ဆုိကတည္းက ေက်ာက္ထုတ္ပညာရွင္က ေတာင္ေပၚတက္ၾကည့္ရတယ္။ ဘယ္အရြယ္အစား ထုတ္မယ္။ ဘယ္ေနရာက ဖဲ့ခ်မယ္ဆုိတာ တြက္ရတယ္။ ေတာင္ေပၚက ဖဲ့လာတဲ့ ေက်ာက္ကုိ ေက်ာက္ထုတ္ ပညာရွင္ေတြက ‘ေလးဘက္က်’ ထုဆစ္ရျပန္တယ္။ (ေလးဘက္က် ဆုိတာ ေစ်းကြက္လုိအပ္ခ်က္ရွိတဲ့ ေလးေထာင့္ ကုဗတုံးအရြယ္ျဖစ္ေအာင္ ထုဆစ္တာကုိ ေခၚတာပါ)

စက်င္ေတာင္ေျခမွာ အၾကမ္းထည္ ထုဆစ္တဲ့အခါရွိသလုိ ေက်ာက္ဆစ္တန္းေရာက္မွ ထုဆစ္ၾကတာလည္း ရွိပါတယ္။ တရုတ္ကုန္သည္တခ်ဳိ႕ စက်င္ေတာင္အထိ သြားၿပီး စက်င္ေက်ာက္တုံးေတြ အရုိင္းတုံးအတုိင္း ဝယ္ယူေနၾကတာလည္း ရွိပါတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၀န္းက်င္မွာ ဘာမွ် မထုဆစ္ရေသးတဲ့ စက်င္ေက်ာက္တုံး အရုိင္းေတြ ကားႀကီးကားငယ္နဲ႔ အဝယ္မ်ားခဲ့ၿပီး အခုေနာက္ပုိင္းမွာ အဝယ္ အနည္းငယ္ ေအးသြားေၾကာင္း သိရပါတယ္။

စက်င္ေတာင္က ထြက္တဲ့ စက်င္ေက်ာက္နဲ႔ ထုလုပ္ပူေဇာ္ထားတဲ့ ေက်ာက္ဆင္းတုေတြ ျမန္မာႏုိင္ငံ အႏွံ႔အျပားမွာ ရွိပါတယ္။ ျပင္ဦးလြင္က ျပည္ခ်စ္ဘုရား (တရုတ္ျပည္ တင္ပုိ႔ဖုိ႔ သြားစဥ္ ပြဲေကာက္ ေရတံခြန္အနီးမွာ ကားေပၚက ျပဳတ္က်လုိ႔ ကရိန္းနဲ႔ ပင့္ၿပီး အပူေဇာ္ခံထားတဲ့ဘုရား)၊ မႏၱေလး ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းအနီး ေခ်ာ္ဆိပ္ ရပ္ကြက္မွာ ျမစ္အတြင္းက ဆယ္ယူရရွိခဲ့တဲ့ ေပၚေတာ္မူဘုရား ငါးဆူ၊ မႏၱေလး ေတာင္ေျခမွာရွိတဲ့ မႏၱေလးၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္ မဟာေလာက မာရဇိန္ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးဘုရား၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ မင္းဓမၼကုန္းေတာ္မွာရွိတဲ့ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးဘုရား (နဝတေခတ္မွာ စက်င္ေတာင္ကေန ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း ေဒသစာရီၾကြ ခ်ီခဲ့တဲ့ဘုရား) စတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးေတြက စက်င္ေက်ာက္နဲ႔ ထုဆစ္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။

စက်င္ေက်ာက္ ဆင္းတုေတာ္ေတြကုိ ဥာဏ္ေတာ္ တထြာ တမုိက္အျမင့္ကေန ၁၈ ေပနီးပါး ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္ အထိရွိတဲ့ ရုပ္ပြားေတာ္ေတြကုိ မုျဒာအမ်ဳိးမ်ိဳးနဲ႔ ေက်ာက္ဆစ္ ပညာရွင္ေတြ ထုဆစ္ေနၾကတာ ျဖစ္တယ္။

ပန္းတေမာ့ လုပ္ငန္းေတြဆိုတာ အရင္က မနၱေလးၿမိဳ႕မွာသာ အမ်ားဆုံး လုပ္ကုိင္ခဲ့ေပမယ့္ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ ၿမိဳ႕ႀကီးတခ်ဳိ႕မွာ လုပ္ကုိင္လာၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ ေက်ာက္ဆစ္ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ပန္းတေမာ့ လုပ္ငန္းေတြက ဆက္လက္ ဦးေမာ့ေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

No comments: