အင္ဒ႐ူးေဒးဗစ္
ရာစုႏွစ္၀က္ နီးပါးၾကာျမင့္ခဲ့သည့္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဆံုးသတ္သြားၿပီး အရပ္သား တပုိင္းအစိုးရ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့ေသာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေနာက္ပိုင္း ပထမဆံုးအႀကိမ္ျဖစ္သည့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတခုကို ႏို၀င္ဘာလ ၈ ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ယခုေရြးေကာက္ပြဲသည္ စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္းမ်ားက ရလဒ္ကို အသိအမွတ္မျပဳခဲ့သည့္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ အရွိဆံုး ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္လိမ့္မည္ဟုလည္း ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စီးပြားေရးတံခါးဖြင့္လိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ား ၀င္ေရာက္လာျခင္းႏွင့္ အတူ ပထ၀ီ ႏိုင္ငံေရး အရ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ၊ အေမရိကန္ႏွင့္ ဂ်ပန္တို႔က အေရွ႕ေတာင္အာရွ ပင္မကုန္းေျမမွ အႀကီးမားဆံုး ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္ရန္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ႀကိဳးပမ္းလာသည့္အတြက္ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈ အက်ိဳးအျမတ္ အခ်ိဳ႕ ရရွိခဲ့သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ အေရးႀကီးသည္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။
စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ႐ႈျမင္ခ်က္
အေျခခံ အေဆာက္အဦးက႑ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ား ရရွိလာျခင္း၊ စရိတ္နည္းသည့္ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား အားေကာင္းလာျခင္းႏွင့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖြံ႔ၿဖိဳးလာျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏႈန္းက ပ်မ္းမွ် ၇ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္တြင္ ႏွစ္စဥ္ရွိေနခဲ့သည္။ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈက ယခုႏွစ္တြင္ ၈.၃ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ လည္း ထိုပမာဏ နီးပါးျဖစ္လိမ့္မည္ဟု အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ (ADB) က ခန္႔မွန္းထားသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံသားတဦးခ်င္း၏ ပ်မ္းမွ်၀င္ေငြမွာ ယမန္ႏွစ္က အေမရိကန္ ၁၁၉၈ ေဒၚလာ(လက္ရွိေငြလဲႏႈန္းျဖင့္ ျမန္မာက်ပ္ေငြ တသိန္းခြဲခန္႔) သာရွိခဲ့ သည့္အတြက္ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံထက္ ၅ ဆမွ် နည္းေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္း တိုင္းျပည္ ဆက္လက္တည္ၿငိမ္ေနရန္ႏွင့္ ေနာက္တက္လာမည့္ အစိုးရက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။
ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ
စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဆံုးသတ္သြားျခင္းက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျပင္ပကမာၻႏွင့္ တံခါးဖြင့္လိုက္သည္။ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အတြင္း ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ဆယ္ဆ ျမင့္တက္ၿပီး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄.၁ ဘီလီယံ အထိျဖစ္လာခဲ့သည္ဟု ႏိုင္ငံတကာေရးရာ ပညာရွင္အဖြဲ႔အစည္းတခုျဖစ္သည့္ Chatham House ၏ အဆိုအရသိရသည္။ Total SA ၊ Telenor ASA မွ Coca-Cola Co အထိ ကုမၸဏီမ်ား ၀င္ေရာက္လာသည့္ အခ်ိန္တြင္ မေရရာေသာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒမ်ား၊ အေျခခံ အေဆာက္အဦး ညံ့ဖ်င္းမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန စိုးရိမ္စရာမ်ားက စိတ္အားထက္သန္မႈ အခ်ိဳ႕ကို ေလ်ာ့က်ေစသည္။ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲက စိတ္၀င္စားမႈမ်ား ျပန္လည္ျမင့္တက္လာေစရန္ အေထာက္အကူ ျပဳမည္ျဖစ္သည္။ အဓိက ပါတီႀကီး ၂ ခု လံုးကလည္း ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ား ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အတားအဆီး အခ်ိဳ႕ကို ဖယ္ရွားေပးမည့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒတခုကို အသစ္ျပန္လည္ ျပဌာန္းႏိုင္ရန္ ဦးစားေပးမည္ဟု ေျပာခဲ့ၾကသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ငန္းစဥ္
ျမန္မာႏိုင္ငံလူဦးေရ ၅၂ သန္း မွ သန္း ၃၀ ခန္႔က လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ရွိ ကိုယ္စားလွယ္စုစုေပါင္း ၆၆၄ ဦး၏ ၄ ပံု ၃ ပံုကို မဲေပး ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ရရွိၾကမည္ ျဖစ္သည္။ က်န္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္သည့္ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သမၼတေရြးခ်ယ္ပံုစနစ္အရ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္မွ ေရြးခ်ယ္သည့္ သမၼေလာင္း ၂ ဦးႏွင့္ စစ္ဘက္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အဆိုျပဳသည့္ သမၼေလာင္း ၁ ဦးထဲမွ မဲေပးေရြးခ်ယ္မည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သမၼတသစ္ ေရြးခ်ယ္မႈ ေနာက္ဆံုး အဆံုးအျဖတ္ကို ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ အေစာပိုင္းအထိ ျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မႈ
အတိုက္အခံ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) ပါတီက ၎တို႔ေခါင္းေဆာင္ ႏိုဘယ္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုရွင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ လူႀကိဳက္မ်ားမႈေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရရွိရန္ အေကာင္းဆံုး အခြင့္အေရးရရွိေနသည့္ အသြင္ ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အေျခခံ ဥပေဒအရ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သမၼတျဖစ္လာႏိုင္ျခင္း မရွိသလို သမၼတ ေရြးခ်ယ္မႈအေပၚ သူ၏ ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္စြမ္းမွာလည္း လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္လံုးတြင္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းစီ ေနရာယူထားသည့္ စစ္တပ္၏ အရွိန္အ၀ါေၾကာင့္ အကန္႔အသတ္ ျဖစ္ေနသည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီက စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တရား၀င္ ရပ္ဆိိုင္းသြားသည့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ဦးေဆာင္ခဲ့ေသာ္လည္း စစ္တပ္ႏွင့္ နီးစပ္ေသာ ဆက္သြယ္မႈမ်ား ရွိေနသည့္အတြက္ လူႀကိဳက္မ်ားမႈ ေလ်ာ့က်ခဲ့ရသည္။ အကယ္၍ အဓိကပါတီႀကီး ၂ ခုလံုးက လံုေလာက္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ မရရွိခဲ့လွ်င္ အစိုးရတခု ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ေရးအတြက္ ပါတီငယ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းရန္ လိုအပ္လာမည္ ျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲက မတရားမႈ စြပ္စြဲခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္မႈရွိခဲ့လွ်င္ သို႔မဟုတ္ စစ္တပ္က ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ အေပၚ ေက်နပ္ႏွစ္သက္မႈ မရွိလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ ေနာက္ထပ္၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ႏိုင္သည့္ အႏၲရာယ္လည္း ရွိေနသည္။
ပထဝီႏိုင္ငံေရးဩဇာ
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ နယ္နိမိတ္ ကီလိုမီတာ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ထိစပ္ေနသလို ျမန္မာ-အိႏၵိယ နယ္စပ္ကလည္း ကီလိုမီတာ ၁၅၀၀ ခန္႔ ရွည္လ်ားသည္။ အိႏၵိယ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ေနရိန္ျဒာမိုဒီက ျမန္မာႏိုင္ငံကို အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး အတြက္ အေရွ႕ေတာင္အာရွသို႔ ထြက္ေပါက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ သူ၏ Act East မူ၀ါဒ (အာဆီယံကဲ့သို႔ေသာ အေရွ႕ဘက္မွ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ လက္တြဲလုပ္ေဆာင္ေရး မူ၀ါဒ) တြင္ အေလးထားရမည့္ ႏိုင္ငံအျဖစ္ သေဘာထားခဲ့သည္။ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္ကုန္သြယ္ျခင္း တိုးျမွင့္ရန္ အခြန္မ်ား ေလွ်ာ့ခ်ေပးဖို႕လည္း သူ၏ အစိုးရက သေဘာတူခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွတဆင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံႏွင့္ အျခားေစ်းကြက္မ်ားသို႔ ဆက္သြယ္ေပးႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ အေ၀းေျပးလမ္းႏွင့္ ရထားလမ္းေဖာက္လုပ္ေရး စီမံကိန္း တခုကိုလည္း ေထာက္ခံခဲ့သည္။
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအတြက္မူ ဥေရာပႏွင့္ ဆက္သြယ္သည့္ ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းေဟာင္းမ်ားကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္လိုၿပီး ေရနံတင္သေဘၤာမ်ား သြားလာရန္ မလကၠာေရလက္ၾကားကို မွီခိုေနရျခင္းအား ေလွ်ာ့ခ်လိုသည့္ သမၼတရွီက်င္ဖ်င့္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံက အေရးပါသည့္ ေနရာတခုျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျဖတ္ေက်ာ္၍ ယူနန္ျပည္နယ္ႏွင့္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ဆက္သြယ္ေပးထားသည့္ ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ပိုက္လိုင္းမ်ား တည္ေဆာက္ထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ထိုပိုက္လိုင္းမ်ားမွတဆင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းမွ ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔မ်ားကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရသစ္အေနျဖင့္ တရား၀င္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ႀကိဳဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း အာရွ၏ အင္အားႀကီး ႏိုင္ငံ ၂ ခု ၏ ေငြေၾကးအျပင္ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈအတြက္ပါ အားထုတ္မႈမ်ားၾကားတြင္ ပါးနပ္စြာ ကစားတတ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အေမရိကန္ႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံကဲ့သို႔ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံငယ္မ်ားလည္း ရွိေနေသးသည္။
ျပည္တြင္းတည္ျငိမ္မႈ
ႏိုင္ငံမဲ့ ျဖစ္ေနသည့္ ရိုဟင္ဂ်ာ ၁ သန္းေက်ာ္ မဲေပးခြင့္ မရရွိခဲ့ပါ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာႏွင့္ အျခားမြတ္ဆလင္မ်ားကို အစိုးရက အေလးမထားသလို အစြန္းေရာက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏ ပစ္မွတ္ျဖစ္ေနသည္။ တိုင္းျပည္အတြင္းတြင္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္မႈမ်ား ရွိေနသည္မွာလည္း ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ အစိုးရက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမႈမ်ားကို ကမကထျပဳ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ္လည္း ယခုလအတြင္းတြင္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ ၈ ဖြဲ႔ႏွင့္သာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူ လက္မွတ္ထိုးႏိုင္ခဲ့သည္။ အင္အားအႀကီးဆံုး အဖြဲ႕ ၂ ဖြဲ႔ အပါအ၀င္ အျခား ၇ ဖြဲ႕ ေဆြးေႏြးရာတြင္ပါ၀င္ခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ဆံုးတြင္ လက္မွတ္ထိုးရန္ ျငင္းပယ္ခဲ့ၾကသည္။ နယ္စပ္ေဒသမ်ားတြင္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား မၾကာခဏ ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည့္ အတြက္ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး အဆင္မေျပမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ေနာက္လာမည့္ အစိုးရအေနျဖင့္ အျခားတိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ား အားလံုး ပူးေပါင္းပါ၀င္လာႏိုင္ေရး အဓိက တာ၀န္တရပ္အေနျဖင့္ ႀကိဳးစားရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment