Friday, August 26, 2016

ဆြစ္ဘဏ္အေကာင့္၊ မက္ကီယာဗယ္လီ နဲ႔ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသို႔ လမ္းႏွစ္သြယ္

ရဲထြန္း (သီေပါ)


ဆြစ္ဘဏ္အေကာင့္

ယခုတေလာ ယခင္အစုိးရလက္ထက္ ျမန္မာၿငိမ္းခ်မ္းေရးစင္တာ (Myanmar Peace Center – MPC) တြင္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္း ေဆြးေႏြးေရး အႀကီးအကဲ ၀န္ႀကီးေဟာင္းျဖစ္သူ ဦးေအာင္မင္း၏ ၁၂ မ်က္နွာပါ သုံးသပ္ခ်က္ျဖစ္သည့္ “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခဲ့သူမ်ား၏ သုံးသပ္ခ်က္မ်ား” တြင္ သူက်င့္သုံးခဲ့သည့္ “Shuttle diplomacy” လြန္းပ်ံ သံခင္းတမန္ခင္းျဖင့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြပြဲမ်ားကို မည္သို႔ ဦးေဆာင္ခဲ့သည္ကို သုံးသပ္ျပထားသည္။ အဆုိပါသုံးသပ္ခ်က္တြင္ ၎က ဆြစ္ဇာလန္ဘဏ္ေငြစာရင္း ဇာတ္လမ္းကုိ ေျပာျပကာ ၎လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည့္ သံခင္းတမန္ခင္းကုိ ရွင္းျပခဲ့ပါသည္။

ဦးေအာင္မင္းက “ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ခ်င္လွ်င္ ဆြစ္ဘဏ္အေကာင့္တခု ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ဖုိ႔လိုတယ္” ဟု ဆိုထားျခင္းေၾကာင့္ ဦးေအာင္မင္းေျပာျပေသာ ပံုျပင္ကို အေသအခ်ာ မဖတ္သူမ်ားက ဟိုလိုလို သည္လိုလို ယံုထင္ေၾကာင္ထင္ ျဖစ္ကုန္ၾကပါသည္။ ဦးေအာင္မင္းေျပာေသာ ဆြစ္ဘဏ္အေကာင့္ဇာတ္လမ္းမွာ ဤသို႔ျဖစ္၏။

တခါက ခ်မ္းသာေသာ သူေ႒းႀကီးတေယာက္တြင္ အလြန္လွပေခ်ာေမာေသာ သမီးေလးတေယာက္ရွိသည္။ ထုိသူေ႒းသမီးေလးကုိ ဆင္းရဲသားတေယာက္ႏွင့္ လက္ထပ္ေပးခ်င္သူ ပြဲစားတေယာက္လည္း ရွိသည္။ ပြဲစားက သူေ႒းႀကီးကုိ သမီးေလးအား ဆင္းရဲသားႏွင့္ ထိမ္းျမားေပးရန္ ေျပာေသာ္လည္း ေကာင္ေလးမွာ ဆင္းရဲေသာေၾကာင့္ သူေ႒းႀကီးက သေဘာမတူေပ။ ထိုအခါ ပြဲစားက ဆင္းရဲသားေကာင္ေလးတြင္ ဆြစ္ဇာလန္ ဘဏ္အေကာင့္ရွိေၾကာင္း ေျပာလုိက္သည္။ ထုိဘဏ္အေကာင့္ ပုိင္ဆုိင္ေသာသူမွာ ခ်မ္းသာသူျဖစ္ရမည္ဟု ေသခ်ာေပါက္တြက္လုိက္သည့္ သူေ႒းႀကီးက မဂၤလာကိစၥကုိ သေဘာတူလုိက္သည္။

ပြဲစားက သူေ႒းသမီးဆီသြား၍ ဆင္းရဲသားေကာင္ေလးႏွင့္ လက္ထပ္ရန္ တုိက္တြန္းျပန္သည္။ သူေ႒းသမီးကလည္း ျငင္းသည္။ ထုိအခါ ပြဲစားက အဆုိပါ မဂၤလာပြဲကုိ ဖခင္ျဖစ္သူက သေဘာတူၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သူေ႒းသမီးအား ရွင္းျပေလရာ ဖခင္ျဖစ္သူ၏ ဆႏၵကို မလိုက္ေလ်ာလ်ွင္ ႂကြယ္၀သည့္ အေမြမ်ားကို ဆက္ခံရမည့္ အခြင့္အေရး ဆုံး႐ႈံးမွာ စုိးရိမ္ၿပီး ဆင္းရဲသားေကာင္ေလးႏွင့္ လက္ထပ္ရန္ သေဘာတူလိုက္သည္။ ပဲြစားက ေကာင္ေလးဆီသြား၍ သူေ႒းႀကီး၏သမီးႏွင့္ ထိမ္းျမားရန္ တုိက္တြန္းျပန္ရာ ေကာင္ေလးကလည္း ၎မွာ ဆင္းရဲေသာေၾကာင့္ မျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း ျငင္းျပန္သည္။ ထိုအခါ ပဲြစားက သူေ႒းသမီးက လက္ထပ္ရန္ သေဘာတူၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပလုိက္ေသာအခါ ေကာင္ေလးကလည္း သေဘာတူခဲ့သည္။

ေနာက္ဆုံးတြင္ ပြဲစားက ဆြစ္ဇာလန္ဘဏ္တခုသုိ႔သြား၍ ေကာင္ေလးအတြက္ ဘဏ္အေကာင့္တခုဖြင့္ေပးရန္ ေတာင္းဆုိေလသည္။ ထုိအခါ ဘဏ္က မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ျငင္းျပန္ရာ ပြဲစားက ေကာင္ေလးမွာ မၾကာခင္ ဘီလ်ံနာသူေ႒းႀကီးတဦး၏ သားမက္ျဖစ္ေတာ့မည္ဟု ရွင္းျပေသာအခါ ဆြစ္ဇာလန္ဘဏ္က ေရွ႕ေရးကို ေမ်ွာ္ေတြးၿပီး ဆင္းရဲသားေကာင္ေလးအတြက္ ဘဏ္အေကာင့္တခု ဖြင့္ေပးရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ပဲြစား၏ မူလရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲသားေကာင္ေလးအား သူေ႒းႀကီးသမီးႏွင့္ လက္ထပ္ေပးေရးမွာ ေအာင္ျမင္ၿပီးေျမာက္သြားေလသည္။

ဦးေအာင္မင္းက ၎အေနျဖင့္ အထက္ပါဇာတ္လမ္းမွ ပြဲစား၏ ေနရာတြင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရည္မွန္းခ်က္ကို ေပါက္ေျမာက္ေစရန္ ပထမအဆင့္ျဖစ္သည့္ “အန္စီေအ တျပည္လံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း” ဆုိသည့္အဆင့္ကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ အဆိုပါအဆင့္မွာ ပံုျပင္ဇာတ္လမ္းထဲမွ ဆြစ္ဇာလန္ဘဏ္အေကာင့္တခု ဖြင့္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားသည့္အဆင့္ႏွင့္တူေၾကာင္း ခိုင္းႏိႈင္းကာ ရွင္းျပေလသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ကူးခ်ီသန္းခ်ီ ၾကား၀င္ ေစ့စပ္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ အစုိးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႔ အခ်ိဳ႕အၾကား ႏုိင္ငံလုံးဆုိင္ရာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ (အန္စီေအ) ခ်ဳပ္ဆုိႏုိင္ေစရန္ ဆုိခဲ့ပါ နည္းဗ်ဴဟာကို အသံုးျပဳခဲ့ရေၾကာင္း ဦးေအာင္မင္းက ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ထိုသို႔ေသာ နည္းဗ်ဴဟာ သံုးခဲ့ရေၾကာင္း ဖြင့္ဟဝန္ခံလိုက္သည့္အခါ အခိ်ဳ႕ေဝဖန္ေရးသမားမ်ားက အဆိုပါနည္းလမ္းသည္ မက္ကီယာဗယ္လီ (Machiavelli) ၏ “The end justifies the means.” မည္သည့္နည္းလမ္းႏွင့္မဆုိ အႏုိင္ရရန္သာ အဓိကဟူသည့္ ေက်ာ္ၾကားေသာ အယူအဆကုိ စာဖတ္သူအား လက္ခံနားလည္ေစျခင္းလည္းျဖစ္ၿပီး တစုံတေယာက္၏ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္လိုလွ်င္ မည္သည့္နည္းကိုမဆို သုံးရမည္ဟု ညႊန္းဆုိသည့္အဓိပၸာယ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဆြစ္ဇာလန္ဘဏ္အေကာင့္ ဇာတ္လမ္းထဲကအတုိင္းဟုဆိုလွ်င္ မည္သည့္ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ထြက္သည္ဆုိကာမူ ယင္းသည္ လွည့္ဖ်ားမႈသာ ျဖစ္သြားသည္ဟု ျပစ္တင္ၾကေလသည္။ မွန္ပါသည္။

ဆြစ္ဘဏ္အေကာင့္ဖြင့္လွစ္သည့္ ပံုျပင္တြင္ အဆံုးသတ္ရလဒ္၏ ေကာင္းမြန္ေသာ ရလဒ္မ်ားကို မေဖာ္ျပႏိုင္ဘဲ ဆင္းရဲသားက လွပေသာ သူေ႒းသမီးကို ရယူသြား႐ုံမ်ွသာ ျဖစ္သျဖင့္ လွည့္ဖ်ားမႈတခုသာျဖစ္၍ အမ်ားက ႏွစ္လိုလက္ခံၾကမည္ မဟုတ္ေခ်။

က်ေနာ့္အေနျဖင့္ ဦးေအာင္မင္းေျပာေသာ ဆြစ္ဘဏ္အေကာင့္ဖြင့္သည့္ ဇာတ္လမ္းကို ဖတ္ကာ တစံုတခု လိုေနသလို ခံစားမိသည္။ အကယ္၍ ဆင္းရဲသားကေလးမွာ ဆင္းရဲေသာ္လည္း ပညာတတ္ၿပီး လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ျပည့္ဝကာ သူေ႒းႀကီး၏ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို အရည္အခ်င္းျပည့္ဝစြာ ဆက္ခံလုပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္းရိွသူ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ လက္ထပ္ၿပီးေနာက္တြင္ သာယာခ်မ္းေျမ့ေသာ အိမ္ေထာင္တခုကို တည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ့သည္ဟု ဆုိခဲ့ပါလ်ွင္ အဆုိပါဇာတ္လမ္းမွာ ႏွစ္လိုဖြယ္ရာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ေပ်ာ္ရႊင္ဘြယ္ရာ အဆံုးသတ္ ရလဒ္ေၾကာင့္ ၾကားပဲြစား၏ လွည့္ဖ်ားဉာဏ္မ်ားမႈကို ခြင့္လႊတ္ကာ အေကာင္းျမင္ႏိုင္ၾကေပလိမ့္မည္ဟု ေတြးေနမိသည္။

ဤေနရာတြင္ “The end justifies the means.” ကို ကိန္းဗရစ္ခ်္ အဘိဓာန္က….

“said about a situation in which the final aim is so important that any way of achieving it is acceptable.” ေနာက္ဆံုးရည္မွန္းခ်က္ ေအာင္ျမင္ရန္ အလြန္အေရးႀကီးေနသည့္ အေျခအေနတြင္ မည္သည့္နည္းလမ္းကို အသံုးျပဳသည္ျဖစ္ေစ လက္ခံႏိုင္စရာျဖစ္သည္…လို႔ ဖြင့္ဆုိထားေပသည္။

ေရမေသာက္ရလ်ွင္ ေသရေတာ့မည့္ လူနာအတြက္ ေရကို ခိုးယူလာ၍ ျဖစ္ေစ… လုယက္၍ ယူလာရသည္ျဖစ္ေစ လက္ခံရလိမ့္မည္ဆိုသည့္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မိ်ဳးျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ထုိသို႔ မတရားရယူလာေသာေရကို ေသာက္ရပါေသာ္လည္း လူနာမွာ ေသဆံုးသြားခဲ့လ်ွင္ အဆံုးသတ္ (The end) ေကာင္းသည္ဟု မဆုိႏိုင္သျဖင့္ မတရား လုယက္ယူလာခဲ့သည့္ အေပၚတြင္လည္း လူအမ်ား ျပစ္တင္႐ႈတ္ခ်စရာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ သို႔ျဖစ္လ်ွင္ အဆံုးသတ္မေကာင္းပါက ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္နည္းနာ (လုပ္ပံုကိုင္ပံု) မွာ လူအမ်ား ပိုမုိအာ႐ုံစိုက္စရာ၊ အျပစ္ေျပာစရာ ျဖစ္လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ျဖစ္လ်ွင္ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္၌ “The end justifies the means” ဆိုသည့္ ေဝါဟာရကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုသည့္အခါ အဆံုးသတ္ရလဒ္မွာ ျပည္သူလူထု အကိ်ဳးအတြက္ အလြန္သိသာ ထင္ရွားစြာ ေကာင္းမြန္ေနဖို႔ လိုပါမည္။ ထုိသို႔ အမ်ားျပည္သူလူထု အက်ိဳးအတြက္ ေကာင္းမြန္ေသာ ရလာဒ္မ်ားကို ရရိွေအာင္ ျဖစ္သည့္နည္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ လူနည္းစု၏ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားမ်ား ထိခိုက္နစ္နာသြားသည္ကိုေတာ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈရေပလိမ့္မည္။

မက္ကီယာဗယ္လီဝါဒ

ႏိုင္ငံေရးသမား၊ သံတမန္၊ အဘိဓမၼာဆရာ၊ သမိုင္းဆရာႏွင့္ စာေရးဆရာအျဖစ္ သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ အီတလီလူမိ်ဳး နီကိုလို မက္ကီယာဗယ္လီ (Niccolò Machiavelli) (3 May 1469 – 21 June 1527) ၏ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ႏိုင္ငံေရး အယူအဆအခ်ိဳ႕ကို အနည္းငယ္ ေျပာျပလိုသည္။ မက္ကီယာဗယ္လီက “The Prince” မင္းသားဆိုေသာစာအုပ္တြင္ မ႐ုိးမသား လုပ္ေဆာင္မႈႏွင့္ အျပစ္မဲ့သူမ်ားကို သတ္ျဖတ္မႈတုိ႔ကို ႏိုင္ငံေရးတြင္ သာမန္ျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ထိေရာက္ေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ ေရးသားခဲ့သည္။

ထိုစာအုပ္ကို ဖတ္ၾကရသူမ်ားက “သက္ဦးဆံပုိင္ အာဏာရွင္မ်ားက သူတုိ႔၏အာဏာကို ဆက္လက္ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ေစရန္ ဆိုးဝါးစြာ နည္းေပးလမ္းျပ ေထာက္ခံအားေပးထားျခင္းျဖစ္သည္။” ဟု ျပစ္တင္ခဲ့ၾကသည္။ “Machiavellianism” မက္ကီယာ ဗယ္လီဝါဒ ဆိုသည့္ စကားလံုးမွာ ႏိုင္ငံေရးအရ လွည့္ဖ်ားမႈ၊ မ႐ုိးမသား ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမႈတို႔အတြက္ ခိုင္းႏႈိင္းသံုးႏႈန္းသည့္ ေဝါဟာရျဖစ္သကဲ့သို႔ လက္ေတြ႔က်ေသာ ႏိုင္ငံေရး (Realpolitik) အယူအဆ ဟုလည္း ေျပာဆုိခဲ့ၾကသည္။

အျခားတဘက္တြင္ သူ႔ကို ခ်ီးက်ဴးေထာက္ခံသူမ်ားလည္း ရိွသည္။ ထိုသူမ်ားတြင္ နာမည္ေက်ာ္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဘ႐ုခ္ စပင္ႏိုဇာ (Baruch Spinoza)၊ ယြန္း-ယက္ခ္ ႐ူဆိုး (Jean-Jacques Rousseau)၊ ဒဲနီး ဒီးဒ႐ုိး (Denis Diderot) စသည့္ အေတြးအေခၚ ပညာရွင္မ်ားက မက္ကီယာဗယ္လီမွာ ရိီပတ္ဗလီကင္ (ျပည္သူ႔အာဏာပိုင္ဝါဒီ) စစ္စစ္ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆုိၿပီး (The Prince) မင္းသားစာအုပ္ကို ေရးသားစဥ္မွာပင္လ်ွင္ ေခတ္သစ္ ဒီမိုကရက္တစ္ ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚမ်ားကို လမ္းျပလံႈ႔ေဆာ္မႈ ျပဳခဲ့သည္ဟု ျငင္းခုန္ၾကေလသည္။

ဤေနရာတြင္ Realpolitik (Practical Politics) လက္ေတြ႔က်ေသာႏိုင္ငံေရး ဆိုသည္ကို ရွင္းျပရန္ လုိေပလိမ့္မည္။ ဤေဝါဟာရမွာ အမွန္အားျဖင့္ မက္ကီယာဗယ္လီ ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ေက်ာ္အၾကာ ၁၈၅၃ ခုႏွစ္တြင္ ဂ်ာမန္စာေရးဆရာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးသမား လဒ္ဝစ္ဂ္ ဗြန္ ႐ုိေခ်ာ (Ludwig von Rochau) က (“Practical Politics: an Application of its Principles to the Situation of the German States”) “လက္ေတြ႔က်ေသာႏိုင္ငံေရး : ဂ်ာမန္ျပည္နယ္မ်ား၏ အေျခအေနတြင္ ၎၏အေျခခံမူမ်ားကို အသံုးခ်ျခင္း” တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ရွင္းျပထားေလသည္။

“ႏိုင္ငံေတာ္အား ပံုေဖာ္ေသာ၊ ဆက္လက္တည္ရိွေစေသာ၊ ေျပာင္းလဲေစေသာ အင္အားစုမ်ားကို ေလ့လာျခင္းသည္ ျပည့္စံုရွင္းလင္းသည့္ ႏိုင္ငံေရးအျမင္အတြက္ အေျခခံျဖစ္ကာ ျဒပ္ဆဲြအားနိယာမက ပထဝီ႐ုပ္ကမာၻ ေလာကႀကီးကို မည္သို႔မည္ပံု ထိန္းခ်ဳပ္သည္ကို နားလည္ဘိသကဲ့သို႔ ပါဝါအင္အားနိယာမက ကမာၻ႔ႏိုင္ငံမ်ားကို မည္သုို႔မည္ပံု ထိန္းခ်ဳပ္ပံုကို နားလယ္ေစႏုိင္ေလသည္။ ေရွးယခင္က ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာမွာ ဤအမွန္တရားကို ေကာင္းစြာ သတိျပဳမိေသာ္လည္း မွားယြင္း၍ အႏၲရာယ္မ်ားေသာ “ပိုမိုအားႀကီးသူမွာ အခြင့္အာဏာရွိ” ဆိုသည့္ ေကာက္ခ်က္ကို ဆဲြခဲ့သည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္က အဆိုပါ က်င့္ဝတ္မဲ့ ယုတိၱမွားကို ျပင္ဆင္လိုက္ၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း “ပိုမိုအားႀကီးသူမွာ အခြင့္အာဏာရိွ” ဆိုသည္ကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္စဥ္မွာပင္ ပိုမိုအင္အားႀကီးသူ၏ တကယ့္အင္အား အစစ္အမွန္ႏွင့္ သူ၏ မေရွာင္မလဲႊသာသည့္ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာရိွမႈကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈသည့္ တိမ္းညြတ္မႈမ်ား အားသန္လာခ့ဲသည္။”

တနည္းအားျဖင့္ လက္ေတြ႔က်ေသာ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ သိသာထင္ရွားေသာ သေဘာတရားေရးစံႏႈန္းမ်ား၊ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ က်င့္ဝတ္မ်ားထက္ မ်က္ေမွာက္ကာလက ေပးထားေသာ အေျခအေနႏွင့္ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားအေပၚ အဓိကအားျဖင့္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားသည့္ သံတမန္ေရး သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးကို ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသို႔ လမ္းႏွစ္သြယ္

(က) ႏႈန္းစံ တန္ဖိုးမ်ားႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း

ဤေနရာတြင္ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျပႆနာကို ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းပံုနွစ္မ်ိဳးကို တင္ျပလိုသည္။ လတ္တေလာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အဓိကရင္ဆိုင္ေနရသည့္ ျပႆနာမွာ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊ ထာဝရ ျပည္တြင္းၿငိ္မ္းခ်မ္းေရး ရရိွေရးႏွင့္ ေခတ္မီဖံြ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရး ျဖစ္ေပသည္။ ဤရည္မွန္းခ်က္သံုးရပ္၏ ဆံုခ်က္မွာ ထာဝရၿင္ိမ္းခ်မ္းေရးရရိွေရးဟု ေျပာလ်ွင္ လုံေလာက္သည္။ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရိွေအာင္ ႏႈန္းစံတန္ဖိုးမ်ားျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းသည့္ နည္းလမ္းကို သံုးႏုိင္သလို လက္ေတြ႔က်ေသာ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းျဖင့္လည္း ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းႏိုင္ေၾကာင္း လတ္တေလာ အေျခအေနမ်ားက ေဖာ္ျပေနသည္။ ရွင္းေအာင္ဆုိပါမည္။

လာမည့္ ၾသဂုတ္လကုန္တြင္ က်င္းပမည့္ ၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံ (သုိ႔မဟုတ္) ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံမွ ေနာက္ဆံုးရရိွေသာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို မူတည္၍ လႊတ္ေတာ္တြင္း လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ တည္ဆဲ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကုိ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုကေရစီစနစ္ ပုိမုိပီျပင္ေသာ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ား ျပဳလုပ္ေပးရန္ (သို႔မဟုတ္) ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အသစ္ျပင္ဆင္ေရးဆဲြရန္၊ ထို႔ေနာက္တြင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ တပ္ဖဲြ႔မ်ားကို သင့္ေတာ္သည့္နည္းျဖင့္ အသြင္ေျပာင္းရန္၊ စသျဖင့္ ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးစားသည့္ နည္းလမ္းသည္ ဒီမုိကေရစီေရး၊ တန္းတူေရး၊ ကိုယ့္ၾကမၼာကို ဖန္တီးခြင့္ရိွေရး စသည့္ ႏႈန္းစံတန္ဖိုးမ်ားျဖင့္ ျပႆနာကို ခ်ဥ္းကပ္ကာ အားလံုး ေက်ေက်လည္လည္နည္းျဖင့္ ေျဖရွင္းျခင္းဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။

ထုိသို႔ ေဆြးေႏြးၾကရာတြင္ ပထမရင္ဆုိင္ရမည့္ျပႆနာမွာ တည္ဆဲအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္မည္လား၊ အသစ္ျပန္္လည္ေရးဆဲြမည္လား ဆုိသည့္ကိစၥ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္က တည္ဆဲအေျခခံဥပေဒကို သင့္ေတာ္စြာ ျပင္ဆင္ေရးကိုသာ လိုလားသည္ဟု သံုးသပ္ရသည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္း ဒုတိယအင္အားအမ်ားဆံုးရိွေသာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ အေနျဖင့္လည္း တည္ဆဲ အေျခခံဥပေဒကို ဒီမိုကေရစီ ဖက္ဒရယ္စနစ္ ပီျပင္ေအာင္ သင့္ေတာ္စြာ ျပင္ဆင္ေရးကိုသာ ျပဳလုပ္လုိေၾကာင္း ၎တို႔၏ သေဘာထားကို ေဖာ္ျပၿပီးျဖစ္သည္။ အန္အယ္လ္ဒီအေနျဖင့္လည္း အသစ္ျပန္ေရးျခင္းထက္ သင့္ေတာ္စြာ ျပင္ဆင္ေရးဆုိသည့္ တပ္မေတာ္၏ သေဘာထားကို လက္ခံမည္ဟု သံုးသပ္မိပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ တပ္မေတာ္၏ သေဘာတူ ေထာက္ခံခ်က္ မရလ်ွင္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးမွာ မျဖစ္ႏိုင္သလို လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားလ်ွင္ ကာယကံေျမာက္ တုိက္ခိုက္ေျဖရွင္းရေသာ အဖဲြ႔အစည္းမွာ တပ္မေတာ္ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္လ်ွင္ အန္အယ္လ္ဒီ၊ ယူအက္စ္ဒီပီႏွင့္ တပ္မေတာ္တုိ႔ အၾကားတြင္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပင္ဆင္သင့္သည့္ အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္မ်ားကို ညႇိႏႈိင္းရန္ ခက္ခဲလွမည္မထင္။ သို႔ေသာ္ အန္အယ္လ္ဒီႏွင့္ တပ္မေတာ္တုိ႔အၾကား သေဘာတူညီခ်က္ကသာ လႊတ္ေတာ္တြင္း ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမဲရရိွမည္ ျဖစ္သျဖင့္ အဆိုပါအင္အားႏွစ္ရပ္၏ သေဘာတူညီခ်က္က အဓိကက်ၿပီး က်န္ေသာ လႊတ္ေတာ္တြင္း ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ သေဘာထားမ်ားက အေလးထား ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္သည့္ အေနအထားထက္ မပိုပါေခ်။

တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားဘက္တြင္မူ အမွန္တကယ္ သေဘာကဲြလဲြမႈမ်ား ႏွစ္ပိုင္းမက ရိွႏိုင္ေသာ္လည္း အဓိကအင္အားစုႀကီးမ်ားျဖစ္သည့္ ေကအုိင္ေအ၊ ေကအန္ယူ၊ အက္စ္အက္စ္ေအႏွင့္ ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအတို႔အၾကား ႏွစ္ပိုင္းကဲြေနသည္ဟု ေယဘုယ်အားျဖင့္ သံုးသပ္မိသည္။ မိုင္ဂ်ာယန္ ညီလာခံတြင္ အဓိက အင္အားႀကီးအဖဲြ႔မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ေကအုိင္ေအ၊ ေကအန္ယူႏွင့္ အက္စ္အက္စ္ေအတုိ႔ တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ္လည္း အင္အားအႀကီးဆံုး ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအက မတက္ေရာက္ခဲ့ေပ။ အေၾကာင္းရင္းမွာ မိုင္ဂ်ာယန္တြင္ ေဆြးေႏြးေသာ အေျခခံဥပေဒသစ္တြင္ ဝ ျပည္နယ္ကို ထည့္သြင္းလ်ာထားမႈ မရိွျခင္းက ၎တို႔၏ အစဥ္တစိုက္ လုိလားခ်က္ကို ေကအုိင္ေအႏွင့္ ေကအန္ယူတို႔ ေခါင္းေဆာင္ေသာ လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႔မ်ားက အသိအမွတ္မျပဳဟု ယူဆသည့္အတြက္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။

သို႔ျဖစ္၍ မိုင္ဂ်ာယန္တြင္ ေဆြးေႏြးၾကသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာနိုင္ငံ ဆိုသည့္ အေျခခံဥပေဒသစ္အေပၚ သိပ္စိတ္မဝင္စားလွဘဲ ဝ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ျပည္နယ္ ေပၚထြန္းလာေရးကိုသာ စိတ္ဝင္စားေသာေၾကာင့္ အစုိးရႏွင့္ သီးသန္႔ လာေရာက္ေဆြးေႏြးျခင္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။

မိုင္ဂ်ာယန္ညီလာခံ က်င္းပေနခိ်န္တြင္ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ေရာက္ရိွလာေသာ ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအႏွင့္ မိုင္းလားအဖဲြ႔မ်ားက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္လည္းေကာင္း၊ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္လည္းေကာင္း ေတြ႔ဆံုၿပီး ၎တို႔၏ သေဘာထားမ်ားကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။ ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအက ေဆြးေႏြးခဲ့သည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို အေသးစိတ္ မထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္အတြက္ မသိရိွရေခ်။ ခန္႔မွန္းၾကည့္ရသည္မွာ နယ္ေျမ တဆက္တစပ္တည္းအတြင္း ေနထိုင္သူ လူဦးေရ ငါးသိန္းေလးေသာင္းေက်ာ္ရိွေသာ ဝကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္းမွာ ခ်င္းျပည္နယ္ ၄၇၈ ၆၉၀ ႏွင့္ ကယားျပည္နယ္ ၂၈၆ ၇၃၈ တုိ႔ထက္ လူဦးေရ ပိုမုိမ်ားျပားၿပီး စီးပြားေရးႏွင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္းလည္း ဖံြ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ရိွေနေၾကာင္း ေျပာဆုိေဆြးေႏြးၾကလိမ့္မည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။ အထူးသျဖင့္ ဝ နယ္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ တပ္မေတာ္က ေျခမခ်ႏိုင္ေသာ (ဗကပ အေခၚအေဝၚအားျဖင့္) လြတ္ေျမာက္သည့္ေဒသ ျဖစ္ေနခဲ့ၿပီး စီးပြားေရးအရ ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ရပ္တည္ႏိုင္သည့္ အေနအထားျဖစ္သည္။ ၎တို႔တြင္ ကိုယ္ပုိင္ဘာသာစကား၊ စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈလည္း ရိွေပသည္။

ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအတြင္ ကိုယ္ပုိင္လက္နက္ခဲယမ္းမီးေက်ာက္ စက္႐ုံမ်ားရိွၿပီး အခ်ိဳ႕ေသာ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႔မ်ားကို ထုိစက္႐ုံထြက္ ခဲယမ္းမီးေက်ာက္မ်ားျဖင့္ ေထာက္ပံ့ကူညီ ေနသည္ဟုလည္း သတင္းမ်ားက ဆိုပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဝ ေဒသႏွင့္ မိုင္းလားေဒသမ်ားသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္ ၾကည့္႐ႈပါရန္ အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ဖိတ္ၾကားသြားျခင္းျဖင့္ ၎တို႔ေဒသမွာ ျပည္နယ္အဆင့္ ထိုက္တန္ေၾကာင္းကို လက္ေတြ႔ျပသလိုပံု ရေပသည္။

အျခားတဘက္တြင္ ေကအုိင္ေအ၊ ေကအန္ယူ၊ အက္စ္အက္စ္ေအ စေသာ လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႔ႀကီးမ်ား ပါဝင္သည့္ မိုင္ဂ်ာယန္ညီလာခံ တက္ေရာက္သူမ်ားက တည္ဆဲအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျခင္းထက္ အသစ္ျပန္လည္ေရးဆဲြရန္ စိတ္အားထက္သန္ပံု ရေလသည္။ မိုင္ဂ်ာယန္ညီလာခံတြင္ အၾကမ္းဖ်င္းေဆြးေႏြးခဲ့ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျဖင့္ လက္ရိွတည္ဆဲအေျခခံဥပေဒကို အစားထုိးလိုပံုရသည္။ သို႔ျဖစ္ေလရာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႔မ်ား၏ ရပ္တည္မွတ္မွာ အန္အယ္လ္ဒီအစိုးရ၊ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ယူအက္စ္ဒီပီတုိ႔၏ ရပ္တည္မွတ္ႏွင့္ ေဝးကြာလွသည္။ ၂၁ ရာစု ညီလာခံ က်င္းပသည့္အခါ အဆိုပါ ရပ္တည္မွတ္ႏွစ္ခု တျဖည္းျဖည္း နီးကပ္လာေစရန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရမည္မွာ အန္အယ္လ္ဒီအစုိးရ၏ အဓိကတာဝန္ ျဖစ္ေပသည္။ တဘက္ႏွင့္တဘက္ ရပ္တည္မွတ္တို႔ နီးနီးကပ္ကပ္ ျဖစ္မလာဘဲ သေဘာတူညိီခ်က္ မရခဲ့ပါက ညီလာခံ ပ်က္သြားႏိုင္ေပသည္။ ညီလာခံပ်က္သြားပါက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျပႆနာကို စစ္ေရးျဖင့္ ေျဖရွင္းသည့္ မူလအေနအထားသို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရိွသြားမည္ျဖစ္သည္။

(ခ) လက္ေတြ႔က်ေသာ ႏိုင္ငံေရးနည္းျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း

အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ႏႈန္းစံတန္ဖုိးမ်ားျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးစားေသာ ပင္လံုညီလာခံ မေအာင္မျမင္ျဖစ္ခဲ့ပါက အစိုးရအေနျဖင့္ လက္ေတြ႔က်ေသာ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းရန္ မလဲႊမေရွာင္သာ ေရြးခ်ယ္လာႏိုင္သည္။

လက္ေတြ႔က်ေသာ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးစားသည့္အခါ အင္အားစုမ်ား၏ အေၾကာင္းခ်င္းရာႏွင့္ ၎တို႔ကိုတည္ရိွမႈကို ထိန္းေက်ာင္းေနေသာ အခ်က္မ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္ရန္ လုိေပသည္။

ျမန္မာကဲ့သို႔ ပထဝီအေနအထားႏွင့္ သမိုင္းေၾကာင္းရိွေသာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရကို ဖက္ၿပိဳင္တုိက္ခိုက္သည့္ လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖဲြ႔တဖဲြ႔ ေရရွည္တည္တံ့ရန္ ေအာက္ပါအခ်က္တုိ႔ လိုေလသည္။

(က) သက္ဆိုင္ရာနယ္ေျမေဒသရိွ ကဲြျပားျခားနားသည့္ တုိင္းရင္းသားလူနည္းစု ျပည္သူလူထု (လူအင္အား စုေဆာင္းရန္)

(ခ) ေထာက္ခံအားေပးေသာ အိမ္နီးခ်င္းႏို္င္ငံတည္ရိွမႈ (လက္နက္ခဲယမ္းမီးေက်ာက္ ဝယ္ယူျဖည့္တင္းရန္ႏွင့္ ပုန္းခိုနားေနရန္)

(ဂ) စစ္ကစားရန္ အခြင့္သာေသာ ေျမအေနအထားရိွမႈ (ေတာင္ကုန္း ေတာင္တန္းႏွင့္ သစ္ေတာမ်ားရိွျခင္း)

(ဃ) ေရရွည္စစ္ပဲြအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ေသာ အရင္းအျမစ္မ်ား တည္ရိွမႈ (သစ္ေတာ၊ ဓာတ္သတၱဳ၊ ေက်ာက္မ်က္ကဲ့သုိ႔ သဘာဝ သယံဇာတမ်ား သယ္ယူပို႔ေဆာင္ရာ လမ္းေၾကာင္းမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္အခြန္ေကာက္ႏိုင္ျခင္း)

လက္ရိွအခိ်န္တြင္ နယ္စပ္ေဒသရိွ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တပ္ဖဲြ႔မ်ားအဖို႔ အထက္ပါ အခ်က္ (၄) ခ်က္စလံုး ျပည့္စံုစြာ ရိွသည္ဟုဆုိလ်ွင္ မွားမည္မဟုတ္ေခ်။

ဆုိခဲ့ပါ အခ်က္ (၄) ခ်က္အနက္ (က) အခ်က္ကို လံုးဝပ်က္ျပယ္သြားေစရန္ မတတ္ႏို္င္ေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာေဒသ ျပည္သူလူထုက ဗဟိုအစိုးရကို ေထာက္ခံလာေစရန္ သို႔မဟုတ္ ၾကားေနလာေစရန္ ေဆာင္ရြက္နိုင္၏။ ေဆာင္ရြက္ရန္မွာ…

– ဒီမိုကေရစီနည္းက် ျပည္သူေရြးခ်ယ္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို တည္ေဆာက္ေပးေရးႏွင့္ တိုင္းရင္းသားတုိ႔၏ စာေပ၊ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈွဓေလ့ထံုးစံတုိ႔ကို လြတ္လပ္စြာက်င့္သံုး၊ ဖံြ႔ၿဖိဳး၊ ထြန္းကားခြင့္ျပဳရန္။

– အဆိုပါေဒသမ်ားကို လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး၊ လ်ွပ္စစ္မီး စသည္တုိ႔ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစၿပီး စီးပြားေရးအရ ဖံြ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစေရး ေဆာင္ရြက္ရန္။

– တပ္မေတာ္ကို “ျပည္သူသာအမိ၊ ျပည္သူသာအဖ” ဆိုေသာ စိတ္ဓာတ္္ ေမြးျမဴေစကာ တိုင္းရင္းသားျပည္သူအားလံုးကို ေက်ာသားရင္သား မခဲြျခားဘဲ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ တပ္မေတာ္အျဖစ္တည္ေဆာက္ရန္ (တနည္းအားျဖင့္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူတသားတည္း ရိွေစရန္)

(ခ) အခ်က္ျဖစ္သည့္ ေထာက္ခံအားေပးသည့္ အိမ္နီးခ်င္းနို္င္ငံမွာ အဓိကအားျဖင့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံကို ဆုိလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ (၁) ရက္ေန႔က စတင္ေမႊးခဲ့ေသာ အေရွ႕ေျမာက္ေဒသ မီးပြားကေလးက ယေန႔ထက္တိုင္ မၿငိမ္းႏိုင္ဘဲ ဆက္လက္ ေလာင္ကြ်မ္းေနျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆုိႏိုင္သည္။ တည္ၿငိမ္ေသာ အေျခခံေဒသ အတည္တက် မရိွေသာ လက္နက္ကိုင္ ေျပာက္က်ားတပ္ဖဲြ႔မ်ားအဖို႔ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေထာက္ပံ့ေပးမည့္ အရင္းအျမစ္မရိွပါက ရပ္တည္ရန္ မလြယ္ကူသျဖင့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡတြင္ ျပင္ပႏိုင္ငံ၏ အေရးပါပံုကို တြက္ဆႏုိင္သည္။

တ႐ုတ္ျပည္အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းေကာင္းႏိုင္ငံအျဖစ္ ဆက္ဆံလိုေၾကာင္း တရားဝင္ေျပာဆိုထားၿပီး ျမန္မာ့ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးျပႆနာတြင္ ကူညီေပးမည္ဟု ကမ္းလွမ္းထားခ်က္ ရွိေနသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံမွ ၎လိုလားသည့္ကိစၥမွာ ယူနန္ျပည္နယ္္မွ အိႏိၵယသမုဒၵရာသို႔ ထြက္ေပါက္ ကားလမ္း၊ ရထားလမ္းႏွင့္ သေဘၤာဆိပ္တို႔ ျမန္မာနိုင္ငံမွ ဖြင့္ေပးေစလိုျခင္းျဖစ္သည္။ ဒုတိယကိစၥမွာ ျမစ္ဆံုဆည္တည္ေဆာက္ေရးကိစၥျဖစ္ၿပီး ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္လုိေသာ္လည္း အဆိုပါကိစၥေၾကာင့္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး ထိခိုက္မည္မဟုတ္ပါဟု ဆိုထားသျဖင့္ အိႏိၵယသမုဒၵရာထြက္ေပါက္က ပုိ၍အေရးႀကီးပံု ေပၚေလသည္။ တ႐ုတ္တုိ႔လိုလားေသာ အခ်က္မ်ားကို မိမိတို႔ႏိုင္ငံလည္း အကိ်ဳးရိွေစမည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားျဖင့္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ လုပ္ေဆာင္ ခြင့္ေပးျခင္းျဖင့္ နယ္စပ္ေဒသ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖဲြ႔မ်ားကို ကူညီေထာက္ပံ့မႈမျပဳရန္၊ ကတိပ်က္ကြက္ပါက တ႐ုတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ မ်ားကို ပိတ္ပင္ပစ္ရန္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ထားလ်က္ လူသိရွင္ၾကား ေတာင္းဆုိႏိုင္၏။

ထို႔နည္းတူ မည္သည့္အခါမွ ခဲြထြက္မည္မဟုတ္ပါဟု ေျပာဆုိကတိေပးေသာ ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအ ဝ တပ္ဖဲြ႔ကို စစ္ေရးအရ တိုက္ခိုက္ရပါလ်ွင္ အသက္ေသြးေခြ်းေျမာက္မ်ားစြာ ေပးရမည့္အျပင္ ႏွစ္ဘက္ဆံုးရံႈးနစ္နာမႈ မ်ားမည္ျဖစ္သျဖင့္ ၎တို႔လိုလားေသာ ဝ ျပည္နယ္ဖဲြ႔စည္းႏို္င္ေရးအတြက္ စံုစမ္းေရးအဖဲြ႔ဖဲြ႔ကာ ထိုအဖဲြ႔၏ ေတြ႔ရိွခ်က္မ်ားကို အေျခခံလ်က္ အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္နယ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ထည့္သြင္းျခင္းျဖင့္ အစုိးရ၏ လိုလားခ်က္ကို အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ေတာင္းဆုိႏိုင္ေလသည္။

အေရွ႕ေတာင္ဘက္ေဒသရိွ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာမူ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ေနၿပီး ထိုနယ္စပ္ကို အေျခခံေသာ ေကအန္ယူမွာ သေဘာထားျပင္းထန္ပံုမရသျဖင့္ သေဘာထား တင္းမာေသာ တ႐ုတ္နယ္စပ္မွ ေကအုိင္ေအ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္လ်ွင္ သိပ္ခက္ခဲလွမည္ မထင္ေခ်။

အထက္တြင္ဆုိခဲ့ပါအတုိင္း သံတမန္ေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ အသစ္ဖဲြ႔တည္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ အစိုးရအေနျဖင့္ ျပည္သူလူထု၏ ေထာက္ခံမႈကို ရရိွရန္လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူလူထု၏ ေထာက္ခံမႈရိွ-မရိွဆုိသည့္ကိစၥမွာ ႏႈန္းစံတန္ဖိုးမ်ားျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးစားေသာ ၂၁ ရာစုပင္လံုညီလာခံတြင္ အန္အယ္လ္ဒီ အစုိးရႏွင့္ တပ္မေတာ္တုိ႔၏ ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာမႈတုိ႔က တရားမ်ွတေၾကာင္း ထင္ရွားေပၚလြင္ေစရမည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ခ်ဳပ္ဆုိလုပ္ကိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ားက ပြင့္လင္းျမင္သာၿပီး ျပည္သူတုိ႔အတြက္ အက်ိဳးရိွေစသည့္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ တရားမ်ွတမႈရိွေၾကာင္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သေဘာေပါက္ေစရမည္ ျဖစ္သည္။

နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရပါလ်ွင္ ေရရွည္တည္တံ့ေသာ ျမန္မာ့ၿငိ္မ္းခ်မ္းေရး ရရိွရန္မွာ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ နည္းလမ္းႏွစ္ခုအနက္ တခုမေအာင္ျမင္မွ ေနာက္တခုကို က်င့္သံုးျခင္း ျပဳႏိုင္သလို ပထမနည္းလမ္းကို အသံုးျပဳေနစဥ္မွာပင္ လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရး အင္အားခ်ိန္ခြင္မ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းကို တၿပိဳင္နက္ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးျခင္းက ပိုမိုထိေရာက္ကာ ၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံ ေအာင္ျမင္ေစေရးအတြက္ အျပန္အလွန္တြန္းအား ျဖစ္ေစလိမ့္မည္ဟု ယူဆပါေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။

No comments: