အုိင္လင္း သြမ္ဆင္
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရွားပါးေသာ ျဖစ္ရပ္တခုအျဖစ္ ႏို၀င္ဘာလအတြင္းတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္၊ အရပ္ဘက္တရား ႐ံုးတ႐ံုးက အရပ္ သား တေယာက္အေပၚ ရာဇ၀တ္မႈက်ဴးလြန္ခဲ့ေသာ ျမန္မာစစ္တပ္မွ စစ္သားတဦးကို ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ အျပစ္ေပး ႏုိင္ခဲ့သည္။
ရွမ္းျပည္နယ္ေျမာက္ပုိင္း၊ ကြတ္ခုိင္ၿမိဳ႕တြင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပုိင္းက အသက္ ၁၄ႏွစ္ အရြယ္ စိတ္ေ၀ဒနာရွင္ ကခ်င္ တိုင္း ရင္းသူ မိန္းကေလးတဦးကုိ တပ္သား ေကာင္းဘိုဘိုဆိုသူက ရုိက္ႏွိက္ၿပီး ၿခဳံထဲသို႔ ဆြဲသြင္းကာ အဓမၼျပဳက်င့္ ခဲ့ ေၾကာင္း၊ အမႈကို ကိုင္တြယ္ခဲ့သည့္ စစ္ဘက္တရား႐ံုးက ျပည္တြင္း လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ား၏ ဖိအား ေၾကာင့္ တရားခံကို အရပ္ဘက္တရား႐ံုးသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးရန္ သေဘာတူညီခဲ့ၿပီး အရပ္ဘက္ တရားရုံးသုိ႔ လႊဲေျပာင္း ေပးခဲ့ ေၾကာင္း၊ စစ္ဘက္ ဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားအရလည္း စစ္ သား တေယာက္သည္ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈႏွင့္ လူသတ္မႈကဲ့သို႔ အရပ္ ဘက္ ရာဇ၀တ္မႈ ဥပေဒမ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္ သည္ဟု စြပ္ စြဲခံရသည့္အခါ အရပ္ဘက္ တရား႐ံုးသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးရန္ ခြင့္ျပဳ ထားေၾကာင္း သိရွိရသည္။
အရပ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားရုံးက မိန္းကေလးကို ျပန္ေပးဆြဲ၍ မတရားျပဳက်င့္ခဲ့ေၾကာင္း ထင္ရွားသည့္ အတြက္ တပ္သား ေကာင္းဘုိဘုိကုိ ေထာင္ဒဏ္ ၁၃ ႏွစ္ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ အလားတူ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားရုံး ကလည္း တပ္သား ေကာင္းဘုိဘုိသည္ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိဘဲ အျပင္ထြက္ေၾကာင္း စစ္ေဆးေတြ႕ရွိသည့္အတြက္ ေထာင္ဒဏ္ ၁ ႏွစ္ ခ်မွတ္ခဲ့ ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ထုိအမႈသည္ စစ္တပ္က်ဴးလြန္ေသာလူ႕အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားထဲမွ တခုပင္ျဖစ္ၿပီး ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္ဖြယ္ရာတခု ဟုဆိုလွ်င္လည္း မမွားႏုိင္ေပ။ ပဋိပကၡႏွင့္ တုိက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားေနသည့္ နယ္စပ္ေဒသမ်ားတြင္ အစုိးရစစ္တပ္က လိင္ အၾကမ္းဖက္မႈကို လက္နက္အျဖစ္ သံုးစြဲေနသည္ဟု လူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး ဆုိင္ရာ အဖြဲ႕မ်ားက ဆုိၾကသည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားကုိ အက်ပ္ကိုင္ရန္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားကို ေထာက္ ခံျခင္းမ်ား အတြက္ အျပစ္ေပးသည့္ အေနျဖင့္ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု အဆုိပါ အဖြဲ႕မ်ားက ဆုိၾကသည္။
ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး အဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ စုစည္းထားေသာ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္မွစ၍ အစုိးရစစ္သားမ်ားက အမ်ိဳးသမီး ၁၀၀ေက်ာ္ ကို မတရားက်င့္ႀကံခဲ့ၿပီး မတရားက်င့္ခံခဲ့ရေသာ အမ်ဳိးသမီး တ၀က္နီးပါးသည္ အုပ္စုလိုက္ မတရား ျပဳက်င့္ ခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ မုဒိမ္းမႈအမ်ားစုသည္ ကခ်င္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းတို႔တြင္ ျဖစ္ပြားျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
အစုိးရစစ္သားမ်ားသည္ မုဒိမ္းမႈသာမက ညွဥ္းပန္းသတ္ျဖတ္မႈႏွင့္ ႏွိပ္စက္ညွဥ္းပမ္းမႈမ်ားကုိ လုပ္ေဆာင္ေလ့ရွိသည္ဟု လူ႕အခြင့္ အေရးအဖြဲ႕မ်ားက ဆုိသည္။
နယ္စပ္ေဒသမွ တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔မ်ားကို ေထာက္ခံသည့္ အတြက္၊ သို႔မဟုတ္ အစိုးရစစ္တပ္ကုိ တိုက္ခိုက္ခံရသည့္ အတြက္ အစုိးရစစ္တပ္၏ ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈမ်ား ခံရၿပီး အစုိးရစစ္တပ္ကလည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ ကိုင္အဖြဲ႕ ၀င္ျဖစ္သည္ သို႔မဟုတ္ ေထာက္ခံသူျဖစ္သည္ဟု သံသယျဖင့္ နယ္စပ္ေဒသမွ တုိင္းရင္းသားမ်ားကို ဖမ္းဆီး ထိန္းသိမ္းေလ့ရွိသည္။
အစုိးရစစ္တပ္၏ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ႏွိပ္စက္ညွဥ္းပန္းမႈႏွင့္ သတ္ျဖတ္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ သားေကာင္ျဖစ္ရသူမ်ား ႏွင့္ သူတို႔၏ မိသားစုမ်ား အားလံုး နီးပါး တရားမွ်တမႈ ရရွိႏုိင္မည္မဟုတ္ဘဲ အစုိးရစစ္သားမ်ား က်ဴးလြန္ေသာ ရာဇ၀တ္မႈမ်ား တရား ဥပေဒအတုိင္း ျဖစ္လာေစေရး အခက္အခဲ အတားအဆီးအေျမာက္အျမားရွိေနသည္။
ကနဦး စိန္ေခၚမႈမွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒ၊ ပုဒ္မ ၄၄၅ ျဖစ္ၿပီး ပုဒ္မ ၄၄၅ အရ ယခင္အစိုးရ အဖြဲ႔၀င္မ်ားကို ၎တို႔ အစိုးရ လက္ထက္က တာ၀န္ယူလုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အေရးယူ အျပစ္ေပးျခင္း မျပဳႏုိင္ရန္ တားျမစ္ထားသည္။ ယင္းပုဒ္မသည္ စစ္တပ္ႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႔၀င္မ်ားကို အတိတ္တြင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အၾကမ္း ဖက္မႈမ်ား အတြက္ ႀကိဳတင္လြတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု အားလုံးက နားလည္ လက္ခံထားၾကသည္။
ေနာက္ထပ္ စိန္ေခၚမႈတခုမွာ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးက ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ လူပုဂၢိဳလ္အားလံုးကို တရားစီရင္ခြင့္ ရွိေနၿပီး ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္၏ အဆံုးအျဖတ္က ေနာက္ဆံုး အၿပီးအျပတ္ျဖစ္သည္ဆုိေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရး စနစ္ကို အမ်ားျပည္သူသိရွိႏိုင္ခြင့္ မရွိဘဲ စစ္ဘက္ တရားရုံးတြင္ စစ္ေဆး ေနဆဲ သို႔မဟုတ္ ၿပီးစီးသြားသည့္ အမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကိုလည္း ရရွိရန္ အလြန္ ခက္ခဲ လွသည္။
ျပည္သူမ်ားသည္ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားခြင္ သို႔ သြားေရာက္နားေထာင္ခြင့္ သို႔မဟုတ္ စြဲခ်က္၊ ေတြ႔ရွိမႈ၊ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္မႈ ကဲ့သုိ႔ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ရယူႏိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ အစီရင္ ခံစာတြင္ စစ္ဘက္တရားစီရင္ေရး စနစ္တြင္ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးကုိ စိန္ေခၚေနေသာ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားစြာ ရွိေနသည္ဟု အေသးစိတ္ေဖာ္ျပထားသည္။
အရပ္ဘက္တရား႐ံုးမ်ားတြင္ စစ္ဘက္မွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို တရားစီရင္ခြင့္ ရရွိသည့္တိုင္ ထိခိုက္နစ္နာခဲ့သူ မ်ား ႏႈတ္ဆိတ္ ေနေရး ဖိအားေပးရန္ ရဲအဖြဲ႔က စစ္တပ္ႏွင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း၊ ထုိ႔ျပင္ ထိခိုက္နစ္နာ သူမ်ားက တရား မစြဲရန္(သုိ႔မဟုတ္) မီဒီယာမ်ားသို႔ သတင္းမေပးရန္အတြက္လည္း စစ္တပ္က နစ္နာေၾကးေပး၍ ညွိႏိႈင္း ေလ့ရွိ ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ လူ႕အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သူမ်ားအေနျဖင့္ လည္း ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား ႀကဳံေတြ႕ရသည္။
ရွမ္းျပည္နယ္မွ တပ္သားေကာင္းဘုိဘို၏ ျပစ္ဒဏ္စီရင္မႈသည္ စံျပတခုပင္ျဖစ္ၿပီး စစ္သားမ်ားက အရပ္သားမ်ား အေပၚ ျပစ္ဒဏ္က်ဴးလြန္သည့္ အမႈတခ်ိဳ႕တြင္ အရပ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားရုံးက စီရင္ႏုိင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း နမူနာေကာင္း တခုဟု ဆိုလွ်င္လည္း မမွားေပ။ ယမန္ႏွစ္ကလည္း မိန္းကေလးငယ္တေယာက္ ကို အဓမၼျပဳက်င့္ခဲ့ေသာ စစ္သား တေယာက္ကို အရပ္ဘက္တရား႐ံုး တခုက ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ အလား တူျဖစ္စဥ္မ်ဳိး ၃၊ ၄ခုခန္႔ ရွိသည္ဟုလည္း စုံစမ္း သိရွိရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္က မြန္ျပည္နယ္ က်ိဳက္မေရာၿမိဳ႕နယ္တြင္ စစ္တပ္က ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ ထားစဥ္အတြင္း ႏွိပ္စက္ သတ္ျဖတ္ျခင္းခံခဲ့ရသည္ဟု ယူဆရသည့္ သတင္းေထာက္ ကိုပါႀကီး အမႈကုိ အရပ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားရုံးတြင္ စီရင္ရန္ ေထာက္ခံခ်က္ေပးခဲ့မႈကလည္း တရားစီရင္ေရးအတြက္ အလားအလာေကာင္းတခုပင္ျဖစ္သည္။
ကုိပါႀကီးအမႈ၊ ကြတ္ခိုင္တရားရုံးက စီရင္ႏုိင္ခဲ့ေသာ အမႈမ်ားသည္ လူအခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္နစ္ နာ ခဲ့ရသူမ်ားအတြက္ တရားမွ်တမႈရယူေပးရန္ ပထမဆံုးအားထုတ္မႈမ်ားပင္ျဖစ္ၿပီး အရပ္ ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရး သမား မ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ား၏ အားထုတ္မႈက ေလးစားဖြယ္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ကဲ့သို႔ေသာ အဖြဲ႔ အစည္းမ်ားႏွင့္ အဖြဲ႔၀င္မ်ားသည္ တရားမွ်တမႈကို ရရွိႏိုင္ရန္ သူတို႔ထံ အကူအညီေတာင္းခံလာသူ အေရအတြက္ ကလည္း တိုးလာသည့္အတြက္ လိုအပ္သည့္ အကူအညီမ်ားေပးရန္ အခက္အခဲႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနၾကရေၾကာင္း ေျပာဆုိၾက သည္။
စစ္သားမ်ား၏ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈႏွင့္ ရာဇ၀တ္မႈမ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ အျပစ္ေပးရာတြင္ စစ္တပ္ႏွင့္ အစိုးရ ပါ၀င္ လာႏိုင္ပါက သိသာထင္ရွားသည့္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မႈ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အလြတ္တန္းသတင္းေထာက္ ကိုပါႀကီး၏ အမႈတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လူ႕အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္၏ ေထာက္ခ်က္ေပးမႈကို လက္ခံျခင္းမွ စတင္၍ ေမတၱာရပ္ခံလာသည့္ အခ်ိန္တြင္ စစ္ဘက္ တရား႐ံုးမ်ားက လိင္အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ႏွိပ္စက္ညွဥ္းပန္းမႈ ႏွင့္ လူသတ္မႈမ်ားကို အရပ္ဘက္ တရား႐ံုးမ်ားသို႔ လႊဲေျပာင္း ေပးရန္ အခြင့္အာဏာရွိသင့္ပါသည္။ အမႈစစ္ေဆးသည့္အခါ တြင္လည္း မွ်တၿပီး ထိေရာက္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္ သင့္ပါသည္။
စစ္သားမ်ား၏ လူ႕အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈႏွင့္ အရပ္သားမ်ားအေပၚ က်ဴးလြန္ေသာ ရာဇ၀တ္မ်ားကို အရပ္ဘက္ တရားရုံး မ်ားသို႔ အလိုအေလ်ာက္လႊဲေျပာင္းေပးရန္ သို႔မဟုတ္ အနည္းဆံုး က်ဴးလြန္ခံရသူက ေမတၱာရပ္ခံလာသည့္ အခါတြင္ လႊဲ ေျပာင္း ေပးရန္ စစ္ဘက္တရား႐ံုးမ်ားအားလံုးကို ညႊန္ၾကားသည့္ မူ၀ါဒတရပ္ကုိ က်င့္သံုး၊ထားရွိသင့္သည္။
မၾကာေသးမီက VOA ႏွင့္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းခန္းတြင္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္ က အမႈအမ်ားစုကို စစ္ဘက္က ဆံုးျဖတ္မည္ျဖစ္ေသာ္လည္း စစ္သည္မ်ားက လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့သည္ဟု စြပ္စြဲ ခံရသည့္ အမႈအခ်ိိဳ႕တြင္ အရပ္ဘက္တရားစီရင္ေရးသည္လည္း ေရြးခ်ယ္စရာ တခုျဖစ္သည္ဟု အတည္ျပဳေပးခဲ့ပါသည္။
ထို႔ျပင္ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းကလည္း အရပ္သားမ်ားကို အၾကမ္းဖက္ျခင္း အထူးသျဖင့္ မတရားျပဳက်င့္မႈႏွင့္ လိင္ပိုင္း ဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ေစာ္ကားျခင္းမ်ားသည္ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္စရာ၊ သည္းခံႏိုင္စရာ မဟုတ္ဟု အမ်ားျပည္သူသိရွိေအာင္ အခိုင္ အမာေျပာဆိုသင့္ပါသည္။ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာသင္တန္းမ်ားတြင္လည္း လူ႔အခြင့္ အေရးခ်ိဳးေဖာက္ျခင္း အထူးသျဖင့္ လိင္ အၾကမ္း ဖက္ျခင္းသည္ ထပ္မံက်ဴးလြန္ရေတာ့မည့္ အရာမဟုတ္ေၾကာင္း က်ဴးလြန္ပါက စနစ္တက် တရားစြဲဆို အျပစ္ေပး ျခင္း ခံရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာေအာင္ျပန္လည္ သင္ၾကားေပးသင့္ပါသည္။
လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔မ်ား၏ တာ၀န္ခံမႈကို တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ သူတို႔၏ အတတ္ပညာစြမ္းရည္ကို တိုးျမွင့္ေပးႏိုင္သည္သာ မက သူတို႕သည္ ျပည္သူမ်ားကိုကာကြယ္ေရးအတြက္ သစၥာေစာင့္သိရမည့္သူမ်ားျဖစ္ႏိုင္သည္ကို ျပသေပးသလိုလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ထပ္ အျဖစ္အပ်က္မ်ား ေပၚေပါက္မလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္သည့္ လုပ္ရပ္မ်ားသည္ ျပည္သူလူထုက စစ္တပ္အေပၚ ျပည္သူလူထုက သတိမမူမိသည္မ်ားကို မိတ္ဆက္ေပးရန္ ရည္ရြယ္သည့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရး အတြက္ လမ္းခင္းေပးသလိုျဖစ္သင့္ပါသည္။
အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား ဥပေဒအရ တရားစီရင္ျခင္းသာမက အစုိးရ အေနျဖင့္ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈက်ဴးလြန္ခံရသူမ်ား၊ ႏွိပ္စက္ ညွဥ္းပန္း ခံရသူမ်ား ႏွင့္ အသတ္ခံရသူတို႔၏ မိသားစုမ်ား အတြက္ ေဆး၀ါးကုသမႈ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အားေပးမႈႏွင့္ အျခားေသာ လိုအပ္သည့္ အရာမ်ားတာ၀န္ယူေပးသင့္ပါသည္။
အစိုးရအေနျဖင့္ စစ္သားမ်ား၏ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈႏွင့္ ရာဇ၀တ္ဆုိင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားကို ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ အညီ စီရင္ႏိုင္ရန္လည္း စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲသင့္ပါသည္။ စစ္ပြဲမ်ားတြင္ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈႏွင့္ သတ္ျဖတ္ျခင္းမ်ားကို လက္နက္တခုအေနျဖင့္ စနစ္တက် အသံုးျပဳေစရန္ အားေပး သလိုျဖစ္ ေနေသာ သို႔မဟုတ္ အသံုးျပဳႏိုင္ခြင့္ေပးအပ္ထားသလိုျဖစ္ေနသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ အခန္းက႑ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အျမင္ျဖင့္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာတခု ျပဳလုပ္သင့္ပါသည္။
တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးအတြက္ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီေပးေနသူမ်ားသည္ အေရးႀကီးသည့္ အခန္းက႑တြင္ ပါ၀င္ ေနၿပီး တရားသူႀကီးမ်ား၊ ရဲအဖြဲ႕၊ ေရွ႕ေနမ်ားကုိ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္သည့္ အမႈမ်ားကို ကိုင္တြယ္ႏိုင္စြမ္း ရွိလာေစရန္ ႏုိင္ငံတ ကာက ကူညီ တည္ေဆာက္ေပးရပါမည္။ တရား႐ံုးမ်ား သည္လည္း ဖိအားႏွင့္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား၊ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမႈမ်ား ကင္းလြတ္ၿပီး လြတ္လပ္စြာ စီရင္ႏိုင္စြမ္း ရွိရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ယံုၾကည္မႈႏွင့္ ျပန္လည္သင့္ ျမတ္မႈ တည္ေဆာက္ေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ အရပ္သားမ်ား ခံစားခဲ့ရသည့္ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ မႈမ်ားကုိ ကုိင္တြယ္ ေျဖရွင္းႏိုင္ေရး ေဆာင္ရြက္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။
လူ႕အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားႏွင့္ အရပ္သားမ်ားအေပၚ က်ဴးလြန္ေသာ ရာဇ၀တ္မႈမ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ကုိင္တြယ္ရာတြင္ အစိုးရ၏ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ အေထာက္အကူေပးမႈ မရွိပါက တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးႏွင့္ ထိခိုက္နစ္နာခံခဲ့ရသူမ်ားအတြက္ မွ်တမႈ ရွိမည္မဟုတ္ဘဲ အစုိးရ၏ စစ္မွန္ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဆုိေသာ ေၾကြးေၾကာ္မႈကိုလည္း ေမးခြန္းထုတ္ ရမည္ ျဖစ္သည္။
(ဧရာ၀တီအဂၤလိပ္ပုိင္းတြင္ ေရးသားထားေသာ AILEEN THOMSON ၏ Civilian Justice Trumps Military Impunity in Myanmar ကို ႏုိင္မင္းသြင္ဆီေလွ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆုိထားပါသည္)
No comments:
Post a Comment