Saturday, November 5, 2016

အျမင္သာနီး ခရီးေဝးသည့္ ျမန္မာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး

ေက်ာ္စြာမိုး


ဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ပထမဦးစားေပး နိုင္ငံေရးအစီအစဥ္ ျဖစ္ေသာၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ား အေပၚ တပ္မေတာ္၏ ဆက္တိုက္ ထိုးစစ္မ်ားေၾကာင့္ မေရမရာျဖစ္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ တခ်ိန္တည္း တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ သတ္မွတ္အခ်ိန္ အတြင္း ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ရယူ႐ုံတင္မက ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က ေရးဆြဲခဲ့သည့္ ဒီမိုကေရစီ မဆန္ေသာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကိုလည္း ျပင္လိုသည္။

ေအာက္တိုဘာ ဒုတိယ အပတ္အတြင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ လက္ရွိအစိုးရက ၎၏ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး မူဝါဒႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၿငိမ္းခ်မ္ေရး မူဝါဒမ်ားကို ေၾကညာခဲ့သည္။ ထို မူဝါဒမ်ားကို မူလႀကိဳတင္ စီစဥ္ထားသည့္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ အညီ ၿပီးစီးေအာင္ လုပ္မည့္သေဘာ အရိပ္အေယာင္ကို ေတြ႕ရ သည္။ ထိုမူဝါဒမ်ားကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေအာက္တိုဘာ ၁၅ ရက္ေန႕ တနိုင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ ႏွစ္ပတ္လည္ေန႕ မိန႔္ခြန္းတြင္ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့ၿပီး အစိုးရသတင္းစာမ်ားကလည္း ေဖာ္ျပခဲ့ၾက သည္။

အခ်က္ ၇ ခ်က္ပါေသာ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး မူဝါဒႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၿငိမ္းခ်မ္ေရး မူဝါဒ၏ ပထမ အခ်က္ ၂ ခ်က္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးသိန္းစိန္ေခါင္းေဆာင္ေသာ ယခင္အစိုးရက ေရးဆြဲခဲ့သည့္ နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ မူေဘာင္ကို ျပန္လည္သုံးသပ္ျပင္ဆင္ရန္ ျဖစ္သည္။ တတိယႏွင့္ စတုတၳအခ်က္မွာ ၂၁ ရာစုပင္လုံညီလာခံကို ဆက္လက္ က်င္းပရန္ႏွင့္ ထိုညီလာခံအေပၚ အေျခခံ၍ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္ေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုရန္ ျဖစ္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ သူ၏ အစိုးရသည္ ဒီမိုကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္ရန္ အခ်ိန္ကာလ မည္မွ် သတ္မွတ္ထားသည္ကို မည္သည့္အခါကမွ် တရားဝင္ ေျပာၾကားခဲ့ျခင္း မရွိၾကေသာ္လည္း စိတ္ထဲတြင္မူ တိက်ေသာ အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္ ရွိပုံရသည္။ ပၪၥမအခ်က္တြင္ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပုံကို ျပည္ေထာင္စု သေဘာတူညီခ်က္ႏွင့္ အညီ ျပင္ဆင္ေရးဟု အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားၿပီး ဆဌမ အခ်က္မွာမူ ျပင္ဆင္ထားေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံႏွင့္ အညီ ပါတီစုံ ဒီမိုကေရစီ ေ႐ြးေကာက္ပြဲက်င္းပေရး ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

ဤအခ်က္ ၂ ခ်က္သည္ အခ်ိန္ သတ္မွတ္ခ်က္ကို ျပသေနသည္။ အစိုးရ၏ မူဝါဒတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ အေထြေထြေ႐ြးေကာက္ပြဲမွာ ေနာက္လာမည့္ ၂၀၂၀ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကို ရည္ၫြန္းပုံ ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၂၀ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ နိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္သည္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ သေဘာတူညီခ်က္ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး အပါအဝင္ မူဝါဒ၏ အျခားအခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရမည္ ျဖစ္သည္။

အဆိုပါ အခ်က္အရ အစိုးရ၏ မူဝါဒမ်ားသည္ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရ႐ုံသာမက နိုင္ငံဥပေဒမ်ား ျပင္ဆင္ေရးကိုပါ ရည္မွန္းေၾကာင္း အထင္အရွား ျပသေနသည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ အခြင့္ထူးမ်ား ခံစားေနေသာ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သည္ လက္ရွိအေျခအေနတြင္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အတိုက္အခံ လုပ္နိုင္ေသာေၾကာင့္ လက္ေတြ႕တြင္ ထိုဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ရန္ အားထုတ္မႈကို ပိုမိုႀကီးမားေသာ စိန္ေခၚမႈဟု သတ္မွတ္နိုင္သည္။

သို႔ေသာ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ မူလရည္မွန္းခ်က္မ်ား အနက္တခုမွာ “ျမန္မာျပည္သူအားလုံး ေအးခ်မ္းလုံၿခဳံစြာ အတူတကြ ေနထိုင္နိုင္ေရး အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေရး ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္ကို အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းတြင္ တရားဝင္ေဖာ္ျပထားသည္။

နိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အစိုးရတို႔က ၎တို႔၏ ကတိကို တည္ရန္ အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံကို မျဖစ္မေန ျပင္နိုင္ရန္ လိုသည္။ သို႔ေသာ္ တပ္မေတာ္၏ အဓိကတာဝန္မွာ ၎၏ စီးပြားေရး အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ နိုင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ အခြင့္ထူးမ်ားကို ကာကြယ္ အာမခံေပးေသာ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပုံကို ကာကြယ္မည္ ျဖစ္သျဖင့္ ဤကိစၥမွာ မည္သည့္ အစိုးရအတြက္ မဆို မယုံၾကည္နိုင္ေလာက္ေအာင္ ခက္ခဲေသာ ကိစၥရပ္ ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။

မူဝါဒ၏ ဆ႒မ အအခ်က္တြင္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကို ျပင္ဆင္ထားေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံႏွင့္ အညီ က်င္းပမည္ဟု ေဖာ္ျပထား သျဖင့္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကို ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံပေဒ ျပင္ဆင္ၿပီးမွသာ က်င္းပနိုင္မည္ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။ သတၱမ ေျမာက္ႏွင့္ ေနာက္ဆုံးအခ်က္မွာ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ၏ ရလဒ္ကို အေျခခံၿပီး ဒီမိုကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္ေရးဟု အစိုးရ၏ အႏၲိမရည္မွန္းခ်က္ကို ေဖာ္ျပထားသည္။

ငါးႏွစ္အတြင္း ဤမွ်ေသာ ပန္းတိုင္မ်ားကို ေရာက္ရွိေရးမွာ လက္ရွိနိုင္ငံေရး အေျခအေနအရ အေတာ္ ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးသည္ဟု ေျပာနိုင္သည္။

သို႔ေသာ္ ၾသဂုတ္လကုန္ ပထမအႀကိမ္ ၂၁ ရာစု ပင္လုံညီလာခံႀကီး က်င္းပၿပီး၂ လအၾကာ ယခု အခ်ိန္တြင္ပင္ စစ္တပ္ႏွင့္ ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္၊ တအာန္းအမ်ိဳးသား လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ေျမာက္ပိုင္းတို႔ အပါအဝင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ား အၾကား တိုက္ခိုက္မႈမ်ား နယ္စပေဒသတြင္ အရွိန္ျမင့္လာသည္။

ပင္လုံၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံ မက်င္းပမီ ၂ ပတ္အလို ၾသဂုတ္လ ၁၇ ရက္ေန႕တြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ ယခုအႀကိမ္ တိုက္ပြဲမ်ား စတင္ခဲ့သည္ ။ ထိုတိုက္ပြဲမ်ားသည္ အနည္းဆုံး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံၿပီးမွသာ အဆုံးသတ္ သို႔မဟုတ္ ေလွ်ာ့က်မည္ဟု ေမ်ာ္လင့္ရသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က တိုက္ေလယာဥ္မ်ား သုံၿပီး တိုက္ပြဲအရွိန္ျမႇင့္သည္။ ဤသို႔ျဖစ္ေပၚျခင္းမွာ တိုက္ဆိုင္မႈဟု ေျပာရန္ခက္သည္။ ဤပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဖားကန႔္မွ ျပည္သူေသာင္းခ်ီ လမ္းမေပၚထြက္ကာ ဆႏၵျပၿပီး ထိုးစစ္ရပ္ရန္ စစ္တပ္ကို ေတာင္းဆိုကာ အစိုးရက လူမ်ိဳးစု လက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပေနစဥ္ ဆက္လက္တိုက္ခိုက္ေနျခင္းကို ေဝဖန္ၾကသည္။

ထိုသို႔ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ား တိုက္ပြဲ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေနသည္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အစိုးရမွ တခြန္းတပါဒမွ် တုံ႕ျပန္ ေျပာၾကားျခင္း မရွိေပ။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ သူ၏ အစိုးရသည္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ KIA အေပၚ ႀကီးမားေသာ ထိုးစစ္ကို ေဝဖန္ေျပာၾကားျခင္း မရွိသျဖင့္ အႀကီးအက်ယ္ ရႈတ္ခ်ခံရသည္။ ဤသို႔ေသာ အေျခအေနမ်ားကို လူထုသို႔ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလွ်ာ္စြာ ရွင္ျပျခင္း မရွိသျဖင့့္ အစိုးရသည္ ထိုေဝဖန္မႈမ်ားႏွင့္ ထိုက္တန္သည္ဟု ရိုးသားစြာ ယုံၾကည္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ ေနာက္ထပ္ဆက္စပ္ ေမးခြန္တခု ရွိေသးသည္။ အစိုးရသည္ အဘယ္ေၾကာင့္ ဤမွ်ႏႈတ္ဆိတ္ ေနရသနည္း ဟူေသာ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာျပည္သူအားလုံးႏွင့္ နိုင္ငံတကာအသိုင္းအဝန္းသည္ ဤကဲ့သို႔ေသာ ထိုးစစ္မ်ားတြင္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ႏွင့္ အစိုးရသည္ တသားတည္း မဟုတ္ဆိုသည္ကို နားလည္ၾကမည္ မဟုတ္ေပ။ လူမ်ိဳးစု လက္နက္ကိုင္အုပ္စုမ်ားကို တိုက္ခိုက္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ တပ္မေတာ္သည္ အာဏာရွိသူ ျဖစ္သည္။

တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးမင္းေအာင္လွိုင္ႏွင့္ နိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ ေတြ႕ဆုံရာတြင္ သူတို႔၏ မ်က္ႏွာမ်ားတြင္အၿပဳံးမ်ား လွိုင္ေနသည္ကို မၾကာခဏ ေတြ႕ရေသာ္လည္း မွ်မွ်တတ ေျပာရလွ်င္ အစိုးရႏွင့္ စစ္တပ္အၾကား ဆက္ဆံေရး၏ အတိမ္အနက္ကို မည္သူမွ် အတိအက် မသိၾကေပ။ သို႔ေသာ္ ေသခ်ာေသာ အခ်က္တခ်က္ရွိသည္။ ၎မွာ တိုက္ပြဲမ်ားႏွင့္ ပတ္သသက္လွ်င္ အစိုးရသည္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ကို အမိန႔္ေပးနိုင္သည့္အေနအထားမွာ ရွိပုံမရပါ။ ဤအခ်က္မွာ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္းသမၼတဦးသိန္းစိန္ကိုယ္တိုင္ပင္ KIA ကို တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္ရန္ တပ္မေတာ္ကို ၫႊန္ၾကားေသာ္လည္း တိုက္ပြဲမ်ား ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္ကို ၾကည့္လွ်င္ ထင္ရွားသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အရပ္သား အစိုးရက ထိုးစစ္ရပ္ရန္ တပ္ကို အမိန႔္ေပးရန္မွာ မည္မွ်ပိုမို ခက္ခဲသည္မွာ ထင္ရွားလာသည္။ ဤသို႔ေသာ အေျခအေနတြင္ အစိုးရသည္ ေရွ႕ထြက္လာၿပီး သူတို႔သည္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ကို မထိန္းခ်ဳပ္နိုင္ေၾကာင္း ဝန္ခံရန္ အေနအထားတြင္ မရွိေပ။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ရႈပ္ေထြးလွေသာ နိုင္ငံေရး အေျခအေနကို နားလည္ေသာ လူထုသည္ ဤသို႔ရိုးသားေသာ ဝန္ခံမႈကို လက္ခံနိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ တပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အတြက္ေတာ့ စိတ္ၿငိဳျငင္ စရာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

ယခု ဆက္လက္ ျဖစ္ပြားေနေသာ ထိုးစစ္သည္ တိုင္းရင္းသားမ်ားထံမွ ယုံၾကည္မႈရရန္ ႀကိဳးစားေနေသာ အစိုးရ၏ အားထုတ္မႈမ်ားကို ဆက္လက္ ထိခိုက္ေစလွ်က္ ရွိသည္။ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို ခ်ည့္နဲ႕ေစရန္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိရွိ ျပဳလုပ္ေနသလား ဆိုသည့္ ေမးခြန္းအတြက္ အေျဖကိုမူ မသိရေသးေပ။

အစိုးရ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မူဝါဒတခုလုံးသည္ လုံးဝေတာင္တက္ခရီးၾကမ္း သဖြယ္ ျဖစ္ေနသည္။ သို႔ေသာ္ မျဖစ္နိုင္ေသာ ခရီးဟုေတာ့ ဆို၍ မရ။ မ်ားေျမာင္လွေသာ စိန္ေခၚမႈမႈမ်ား အနက္ အစိုးရ၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္၏ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈသည္ ဤလုပ္ငန္းစဥ္ တေလွ်ာက္လုံးတြင္ လုံးဝအဓိကက်ေနသည္။ သူ၏ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္မ်ား ေအာင္ျမင္ရန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းကို ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ေရး အတြက္ မည္သို႔မည္ပုံ ေဖ်ာင္းဖ်မည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရန္သာ ရွိေပေတာ့မည္။

No comments: