Friday, May 3, 2013

ရခုိင္ပဋိပကၡ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး ေကာ္မရွင္ အစီရင္ခံစာ အေပၚ သံုးသပ္ခ်က္


အမ်ားျပည္သူ ရက္ရွည္လမ်ား ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနခဲ့ႀကေသာ ရခုိင္ပဋိပကၡ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး ေကာ္မရွင္၏ အစီရင္ခံစာ ထြက္လာခဲ့ေပျပီ။ လက္ခုပ္ဆိုသည္မွာ ႏွစ္ဖက္တီးမွ ျမည္သကဲ့သို႕ ပဋိပကၡဆိုသည္မွာ အနည္းဆံုး ပါ၀င္ပတ္သက္သူ ႏွစ္ဖက္ရွိစျမဲ။ ဤအစီရင္ခံစာကား အဆိုပါႏွစ္ဖက္စလံုးအား ေက်နပ္ေအာင္ လုပ္ေပးႏုိင္မည္ မဟုတ္သည္မွာ အေသအခ်ာပင္။ ဤသည္ကား စိန္ေခၚမွဳႀကီး တစ္ရပ္ပင္။

ဘဂၤါလီ ကိစၥသည္ အင္မတန္မွ သိမ္ေမြ႕ရွဳပ္ေထြးသလုိ အကဲဆတ္ေသာ အေႀကာင္းကိစၥတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္လည္း ပတ္သက္သည္။ ဘာသာေရးဘက္သို႕လည္း ယိမ္းလြယ္ ေျပာင္းလြယ္သည္။ အမ်ိဳးသားလုံျခံဳေရးႏွင့္လည္း ဆုိင္သည္။ ႏုိင္ငံတကာ သို႕လည္း လွ်ံပယ္ ထြက္ေနေသာ ကိစၥျဖစ္သည္။ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာျပည္သူတုိ႕၏ ဘ၀အရည္အေသြးႏွင့္လည္း (quality of life) ပတ္သက္သည္။ ေန႕တဓူ၀ ဘ၀ရွင္သန္ေရးကိုလည္းျခိမ္းေျခာက္ခံေနရသည္။

စာမ်က္ႏွာရာေက်ာ္ရွည္ေသာ အစီရင္ခံစာကို အေသအခ်ာ ဖတ္ႀကည့္မိအျပီးတြင္ အဆိုပါ ေကာ္မရွင္၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကိုမခ်ီးက်ဴးပဲ မေနႏုိင္ျဖစ္ရသည္။ အစီရင္ခံစာပါ အားလံုးကို သေဘာ မတူႏုိင္သည့္တုိင္ ေကာ္မရွင္၀င္မ်ားလုပ္ကိုင္ႀကရသည့္ အခင္းအက်င္းကို သံုးသပ္ကာ ေအာင္ျမင္သည္ ဟုေတာ့ ဆိုရမည္ပင္။ (သေဘာမတူသူမ်ား ဆဲလည္း ခံရပါမည္။)

၁။ အစီရင္ခံစာသည္အစိုးရမဟုတ္ေသာ အသင္းအစုမ်ားမွ ထြက္ရွိလာသမွ် အစီရင္ခံစာမ်ားတြင္ အလြန္တရာမွ ျပည့္စံုေသာ အစီရင္ခံစာဟု ဆိုႏုိင္သည္။ ႏုိင္ငံေရး၊စီးပြားေရး၊ သမုိင္းေရး၊ စိတ္က်န္းမာေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ပံေရး၊လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး စသည့္ က႑အသီးသီးကို သံုးသပ္ထားသည္။


၂။ အစီရင္ခံစာသည္ လက္ရွိအကူးအေျပာင္းကာလေန ရခုိင္ျပည္သူမ်ားဘ၀ကို မီးေမာင္း ထုိးျပထားျပီး ေနာင္လုပ္ေဆာင္သင့္သည္မ်ားကို ခ်ျပထားသည္။

၃။ အစီရင္ခံစာသည္ ေခတ္အဆက္ဆက္အစိုးရမ်ား၏ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားအေပၚ မ်က္ကြယ္ျပဳ ထားသည္မ်ားကို ေပၚလြင္ေစသည္။ ခ်ိန္ကိုက္ဗံုးႀကီး ေပါက္ေတာ့မည္ဟု ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားမွ အဂၤလိပ္ကိုလုိနီအစိုးရ အပါအ၀င္ ယခင္အစိုးရအဆက္ဆက္အား အစဥ္တစိုက္ သတိေပးခဲ့ ေသာ္လည္း မကိုင္တြယ္ခဲ့သျဖင့္ ယခုကဲ့သို႕ျပႆနာႀကီးထြားလာျခင္းကိုလည္း ေပၚလြင္ေစသည္။

၄။ အစီရင္ခံစာသည္အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္ (data) မ်ား ရရွိရန္ အေတာ္ႀကိဳးစားထားပံုရျပီး တခ်ိဳ႕အေႀကာင္းျခင္းရာမ်ားကိုေသခ်ာရွင္းျပရန္ ႀကိဳးစားထားသည္။

၅။ အစီရင္ခံစာတြင္ ရခုိင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္းေန ဘဂၤါလီေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ စိတ္ေနစိတ္ထားမ်ားကို တင္ျပထားျပီးေမာ္လ၀ီေခါင္းေဆာင္မ်ား ႏွင့္ ရန္ကုန္ေရာက္ ဘဂၤါလီမ်ား၏ ႀသဇာလႊမ္းမိုးမွဳမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ထားသည္။ေမးျမန္းခ်က္မ်ားအရ ေမာင္ေတာ၊ အုန္းေတာရြာႏွင့္ ေညာင္ေခ်ာင္းရြာမ်ားရွိ ဘဂၤါလီရြာသားမ်ားသည္ေက်ာက္နီေမာ္ျဖစ္စဥ္ကို မသိပဲ ေတာင္ကုတ္ျဖစ္စဥ္ကုိသာ သိသည္ဟု ေျဖဆိုႀကေႀကာင္း အစီရင္ခံစာတြင္ေရးသားထားသည္။ ဤသည္မွာ ေနာက္ကြယ္တြင္ ႀကိဳးကိုင္ေနသူမ်ားရွိေႀကာင္း ေပၚလြင္ေနသည္။

၆။ အစီရင္ခံစာတြင္ဘဂၤါလီမ်ား အကူးအေျပာင္းကာလမ်ားတြင္ ထႀကြေသာင္းက်န္းတတ္သည္ကို သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအလုိက္ ေဖာ္ျပထားသည္။ သမုိင္းတြင္ အဂၤလိပ္အထြက္ ဂ်ပန္အ၀င္ကာလ၊ ဗဟိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေလ်ာ့ရဲခ်ိန္ကာလမ်ား၊ ၈၈ အေရးအခင္း ေမာင္ေတာျမိဳ႕သိမ္း စီမံကိန္း၊ ယခု ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကာလမ်ားစသည့္ အကူးအေျပာင္းကာလမ်ားတြင္ ဘဂၤါလီမ်ား အခ်ိန္ကိုက္ လွဳပ္ရွားခဲ့သည့္ သမုိင္းသင္ခန္းစာမ်ားကို တင္ျပထားသည္။

၇။ အစီရင္ခံစာတြင္ စစ္တမ္းပါ ဘဂၤါလီမ်ား၏ ၅ ရာခုိင္ႏွဳန္းသာ ႏုိင္ငံေတာ္အလံကို အေလးျပဳႏုိင္မည္ဟု ဆိုထားသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ဘဂၤါလီမ်ားသည္ ျမန္မာစာကို မသင္ျခင္း၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမွဳကို ျငင္းပယ္ျခင္း၊ ျမန္မာ့အသိုက္အျမံဳ(mainstream society) ကို မ၀င္ေရာက္ျခင္း၊ ဘာသာတရားအစြဲအလမ္းႀကီးျခင္း စသည့္ အခ်က္မ်ားကို သိထားသူမ်ားအဖို႕ ဤသည္မွာကား ထူးဆန္းအ့ံႀသဖြယ္မဟုတ္ေပ။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သမၼတအမည္ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုႀကည္ကိုလည္း သိရွိသူ နည္းပါးသည္ဟု အစီရင္ခံစာတြင္ ေရးသားထားသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေန ရခုိင္မ်ားသည္ ဘဂၤါလီစကားႏွင့္ ရခုိင္စကား ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးကို ေျပာတတ္ႀကသည္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၏ mainstream society ထဲတြင္ ၀င္ေရာက္ေနထုိင္ႀကသည္။ ေရာမေရာက္လွ်င္ ေရာမလုိက်င့္ ဆုိသလို တခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ ခ်ာရီပါ ၀တ္ႀကသည္။ ခ်ာရီကို ၀တ္သည္ဆိုျခင္းမွာ အစၥလာမ္ဘာသာႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေပ။ေတာင္အာရွ၏ ဓေလ့စရိုက္တစ္ခု ျဖစ္ေန၍ ျဖစ္သည္။ ဘဂၤလီမ်ားသည္လည္း မိမိေရာက္ရွိေနေသာ ႏုိင္ငံကိုေျမပံုတြင္ ရွာႀကည့္သင့္သည္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မဟုတ္ပဲ ျမန္မာႏဳိင္ငံျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္သာ။

၇။ အစီရင္ခံစာတြင္ ရခုိင္ျပည္နယ္အတြင္း လုပ္ရွားေနႀကေသာ ႏုိင္ငံတကာအဖဲြ႕အစည္းမ်ား အေႀကာင္းကိုလည္း က႑တစ္ခုအေနျဖင့္တင္ျပထားသည္မွာလည္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းသလို ေအာ့ႏွလံုးနာစရာလည္း ေကာင္းလွသည္။

၈။ လံုျခံဳေရးဆုိင္ရာအဖဲြ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အာဏာစီးဆင္းမွဳ (chain of command) မ်ားကိုလည္း သံုးသပ္ထားျပီး လိုအပ္ေသာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွုမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရန္ အႀကံျပဳထားသည္။ တပ္မေတာ္ေရအင္အား တိုးခ်ဲ႕ျခင္း၊ကမ္းေျခေစာင့္ ရဲတပ္ဖဲြ႕ ဖဲြ႕စည္းျခင္း၊ လ၀က အင္အားျဖည့္ဆည္းျခင္း၊ အႀကမ္းဖက္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားကို ေထာက္လွမ္းကိုင္တြယ္မည့္ အထူးတပ္ဖဲြ႕ ဖြဲ႕စည္းျခင္း စသည္မ်ားမွာ မရွိမျဖစ္လုပ္သင့္ေသာကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္သည္။

လံုျခံဳေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားအႀကား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္သည္မ်ားကိုလည္း တင္ျပထားသည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ စက္တင္ဘာ ၁၁ အေရးအခင္းေနာက္ပိုင္း ကာလအတြင္း Department of Homeland Security (DHS) ကို သမၼတ ဘုရွ္မွ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။FBI, CIA, ႏွင့္ ေဒသဆုိင္ရာ အာဏာပိုင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားအႀကား သတင္းဖလွယ္မွဳ အားနည္းျခင္း၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳ အားနည္းျခင္းမ်ားကို ကုစားႏဳိင္ရန္ ႏွင့္ အႀကမ္းဖက္မွဳမ်ားကိုထိေရာက္စြာ ကာကြယ္ႏုိင္ရန္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

၉။ အစီရင္ခံစာသည္ ရခုိင္ေန ျပည္သူမ်ား၏ အျပင္သ႑န္သာမက စိတ္ဓာတ္ပိုင္းဆုိင္ရာ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ေဖာ္ျပထားျပီး ကုစားႏိုင္မည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို အႀကံျပဳထားသည္။ အျပင္ပန္းဒဏ္ရာကို ကုစားရျမန္သေလာက္ အတြင္းစိတ္ဒဏ္ရာမ်ားမွာ ကုစားရခက္သျဖင့္ ဤသည္ကို ေလွ်ာ့တြက္စဥ္းစားမသင့္သည္မွာလည္း အမွန္ပင္ ျဖစ္သည္။

၁၀။ အစီရင္ခံစာတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာ ဟူေသာ အသံုးအႏွဳန္းကို မည္သည့္အတြက္ေႀကာင့္ မသံုးရသနည္းဆိုသည္ကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပထားသည္။ အဆိုပါ အသံုးအႏွဳန္းသည္ ယခု ျပႆနာမ်ား၏ မီးစ ျဖစ္သည္။ အစီရင္ခံစာတြင္ “ႏွစ္ဖက္လက္မခံႏုိင္ေသာရိုဟင္ဂ်ာကိစၥအား ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ေနပါက ျပႆနာအား မေျဖရွင္းႏုိင္သည့္အျပင္ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးႏွင့္တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းမ်ား အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးတြင္ပါ ႀကီးစြာေသာ ထိခုိက္မွဳမ်ားျဖစ္လာေစမည္ျဖစ္ပါသည္။“ ဟု ဆုိထားသည္။

အစီရင္ခံစာထြက္အျပီး အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုတြင္ ဘူးသီးေတာင္ျမိဳ႕နယ္ ျပည္ခုိင္ျဖိဳးအမတ္ ဘဂၤလီေရႊေမာင္ႏွင့္ ရန္ကုန္ေရာက္ဘဂၤလီတက္ႀကြလွဳပ္ရွားသူမ်ား မွ အစီရင္ခံစာတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ကို မသံုးထားျခင္းကို ကန္႕ကြက္ထားသည္။ မီးစကို မီးေမႊးခ်င္ေနပံု ေသခ်ာသည္။ ေနာက္တစ္ျပန္ ပဋိပကၡမျဖစ္ေအာင္ အစီရင္ခံစာတြင္ေဖာ္ျပထားသည္မ်ားကို အေသအခ်ာ ဖတ္ထားသင့္သည္။

၁၁။ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားရာေဒသရွိ အေျခအေနမ်ားကို သံုးသပ္၍ ႏွစ္ဖက္ျပည္သူမ်ားကို တည္ျငိိမ္မွဳတစ္ခုရရွိသည္အထိ ေခတၱခဏခဲြထားရန္ အစီရင္ခံစာက အဆုိျပဳထားသည္။ ဤသည္ကိုပင္ Human Rights Watch မွ ကန္႕ကြက္ထားသည္ကို နားမလည္ႏုိင္ေအာင္ ေတြ႕ရသည္။ ဆီ ႏွင့္ ေရ ကို ပူေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ အတူထားလုိက္ျခင္းသည္ ျပႆနာေျဖရွင္းသည့္ နည္းလမ္းမဟုတ္ေပ။ ေနာက္ကြက္မွ မည္သည့္အေႀကာင္းမ်ားေႀကာင့္ HRW မွအဆိုပါကိစၥအား ေရးႀကီးခြင္က်ယ္ လူသိရွင္ႀကား လုိက္ကန္႕ကြက္ေနသည္ကို စဥ္းစားမရႏုိင္ေအာင္ပင္ျဖစ္သည္။

၁၂။ အစီရင္ခံစာတြင္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားဖန္တီးေရး၊ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ေက်ာင္းမ်ားဖြင့္လွစ္ေရး၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးေကာင္းမြန္ေအာင္ ဖန္တီးေရး၊ ေရ ရွားပါးမွဳျပႆနာကိုေျဖရွင္းေရး၊ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ား တည္ေဆာက္ေရးတို႕ကိုလည္း လုပ္ေဆာင္ေပးသြားရန္ တင္ျပထားသည္။ ဤဖြံ႕ျဖိဳးေရးကိစၥမ်ားသည္ မ်ဥ္းျပိဳင္လုပ္ေဆာင္ရမည့္ လုပ္ရပ္မ်ားျဖစ္သည္။

ရခုိင္ျပည္တြင္အေရွ႕ဘက္သြား ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိင္မွဳ (Eastward Migration) ျဖစ္ေပၚေနသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းရာေက်ာ္ရွိေနျပီ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယအဂၤလိပ္ျမန္မာစစ္အျပီး ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းျပီးကတည္းကရခုိင္ပညာတတ္မ်ားသည္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိင္စျပဳလာႀကသည္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ေႏွာင္းပိုင္းတြင္နယ္စပ္ျမိဳ႕မ်ားမွ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ စစ္ေတြ၊ ရန္ကုန္စသည့္ အေရွ႕ဘက္သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ေနခဲ့ႀကသည္။

အဂၤလိပ္ႏွင့္အတူ၀င္ေရာက္လာေသာ ဘဂၤါလီမ်ားသည္ အဆိုပါေနရာမ်ားကို ၀င္ေရာက္ေနရာယူကာ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားကို အေရွ႕ဘက္သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ရန္ ဖိအားေပးေနႀကသည္။ အဆိုပါ ေျပာင္းေရႊ႕မွဳသည္ န၀တ၊ နအဖ လက္ထက္တြင္အျပင္းထန္ဆံုးျဖစ္သည္။ ေန႕ခ်င္းညခ်င္းဆုိသလုိ ရန္ကုန္တုိင္းရွိ ရခုိင္လူဦးေရသည္ သိန္းဂဏန္းေက်ာ္ကုန္သည္။ဆယ္တန္းေအာင္လွ်င္ ေက်ာင္းတက္ရန္ ရန္ကုန္သို႕ သြားသူက သြား၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ား သင္တန္းတက္ရန္၊အလုပ္ရွာရန္ သြားသူက သြား၊ န၀တ နအဖလက္ထက္ ရခုိင္ျပည္တြင္ စစ္သားတပ္ရင္းအဆမတန္ တုိးခ်ဲ႕မွဳေႀကာင့္ နယ္ဘက္တြင္ မေနရဲပဲ ဖားကန္႕၊ ရန္ကုန္၊ မေလးရွား၊ ထိုင္းစသည့္ အေရွ႕ဘက္သို႕ ေရႊ႕လ်ားသူမ်ားက ေရႊ႕ေနကာ အဆိုပါ Eastward Migration သည္ အားေကာင္းေနဆဲ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိပဋိပကၡျဖစ္အျပီးတြင္လည္း ေမာင္ေတာ ဘူးသီးေတာင္ျမိဳ႕မ်ားမွ ေငြေႀကးတတ္ႏုိင္ေသာ ရခုိင္မ်ား ရန္ကုန္သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕လာႀကေနတုန္းပင္ျဖစ္သည္။
အဆုိပါျဖစ္စဥ္ကိုမရပ္တန္႕ႏုိင္ပါက ယေန႕ရခုိင္ျပည္၏ အနာဂတ္ေျမပံုကို မွန္ဘီလူးႏွင့္ ရွာႀကရေပေတာ့မည္။ သို႕ျဖစ္၍ development should be part of security measures and they should go side by side. ေဒသဖြံ႕ျဖိဳးေရးလုပ္ရပ္မ်ားသည္ လံုျခံဳေရး၏ အေရးႀကီးေသာ အခန္းက႑ျဖစ္သည္။လံုျခံဳေအာင္ လုပ္ျပီးမွ တုိးတက္ေရးကို လုပ္မည္ဆိုလွ်င္ ရခုိင္ျပည္သည္ vicious cycle ထဲတြင္ လွည့္ကာပတ္ကာ သြားေနရံုသာ ရွိမည္။ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးလုပ္ရပ္မ်ားႏွင့္ လံုျခံဳေရးအစီအမံမ်ားသည္ မ်ဥ္းျပိဳင္သဖြယ္ သြားေနဖို႕ လုိမည္။

၁၃။ အစီရင္ခံစာတြင္ ေဒသျပည္သူမ်ားအား ျပည္သူ႕နီတိ သင္တန္းမ်ား ပို႕ခ်ေပးျခင္း၊ ဥပေဒနည္းနာမ်ားကို ရွင္းလင္းျခင္းစသည့္ ပညာေပးအစီအမံမ်ားႏွင့္ ပညာေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဖာ္ျပထားသည္။ FM Radio ႏွင့္TV Channel တစ္ခု လုပ္ေဆာင္သြားရန္လည္း အဆုိျပဳထားသည္။ ရခုိင္ျပည္၏ ပညာေရးအဆင့္အတန္းသည္ လြန္စြာဆိုးရြားေနသည္။ ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းမ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ စံႏွဳန္းမ်ား ႏွင့္ထိေတြ႕မွဳ အားနည္းေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဘ၀အသက္ရွင္ ရပ္တည္မွဳအတြက္ ရုန္းကန္ေနႀကရင္း အေတြးအေခၚဗဟုသုတေလ့လာလုိက္စားမွဳတြင္ အလြန္အားနည္းေနသည္။ အဂၤလိပ္ေခတ္ ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးေႏွာင္းေခတ္မ်ားတြင္သတင္းစာ မ်ား ထုတ္ေ၀ခဲ့ႀကေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္တြင္ RNDP ၏ တုိးတက္ေရးစာေစာင္မွ လြဲ၍ သတင္းစီးဆင္း ျဖန္႕ေ၀မွုမွာအလြန္အားနည္းေနသည္။ စစ္ေတြႏွင့္ ျမိဳ႕အခ်ိဳ႕တြင္ အင္တာနတ္သံုးႏုိင္ႀကေသာ္လည္း မီးမမွန္ျခင္း၊ မီတာခ ေစ်းႀကီးျခင္း၊ လိပ္သြားအင္တာနတ္လုိင္းသာ ရွိျခင္း စသည့္ အခက္အခဲမ်ားကို ေျဖရွင္းေပးမွ ရခုိင္ျပည္သူမ်ားကို ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မဟုတ္ေတာင္မွ ရန္ကုန္အဆင့္ေရာက္ေအာင္ ဆဲြေခၚႏုိင္မည္။

အစီရင္ခံစာတြင္ ကုလားတန္ျမစ္ေႀကာင္း စီမံကိန္းကိစၥႏွင့္ ရခုိင့္သဘာ၀ သယံဇာတ အရင္းအျမစ္စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ေဒသခံ ႏုိင္ငံေရးကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ား ပူးေပါင္းပါ၀င္ခြင့္ မရွိမွဳ မ်ားကို မေဖာ္ျပထားေပ။ ေရႊဂတ္စ္စီမံကိန္းအေႀကာင္းကို တစ္ေႀကာင္းသာသာမွ်သာ ေဖာ္ျပထားျပီး ေက်ာက္ျဖဴျမိဳ႕ကိုဂတ္စ္ျဖင့္ မီးေပးသင့္သည္ဟုသာ ေဖာ္ျပထားသည္။ ရခုိင္ တစ္ျပည္နယ္လံုးကို မီးေပးသင့္သည္ဟု မေဖာ္ျပထားေပ။

TVChannel ရွိျပီး ရခုိင္တျပည္နယ္လံုး မီးမရလွ်င္လည္း မျဖစ္ေပ။ ေစ်းႏွုန္းခ်ိဳသာေသာ မီးကိုရရွိႏုိင္မွ အသိပညာဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္ျပီး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားလည္း ရွင္သန္လာႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ေစ်းႏွဳန္းခ်ိဳသာေသာ မီးကို ရရွိမွ စီးပြားေရး ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား၏ စရိတ္စခက်ဆင္းကာ ေစ်းကြက္တြင္ ျပိဳင္ဆိုင္ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။

၁၃။ အစီရင္ခံစာတြင္ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ဥပေဒကို အျမန္ဆံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အဆုိျပဳထားသည္။ ႏုိင္ငံသား ေပးသင့္သူမ်ားကို ေပး၍ ႏုိင္ငံသားအခြင့္အေရးမ်ား ခံစားခြင့္ ရွိသင့္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

၁၄။ အစီရင္ခံစာတြင္ ဘဂၤလီလူဦးေရ တိုးပြားမွဳႏွင့္ လူမွဳအသိုင္းအ၀ိုင္းအေပၚ သက္ေရာက္မွဳမ်ားကို သံုးသပ္ထားသည္။ မိသားစု စီမံခ်က္ (family planning) ႏွင့္ ပညာေပးလုပ္ေဆာင္ရမည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကိုလည္း ေဖာ္ျပထားသည္။ အတင္းလုပ္ေဆာင္ျခင္း မဟုတ္ေသာ လူဦးေရ ထိန္းခ်ဳပ္မွဳႏွင့္ မိသားစု ဘ၀အာမခံရွိမွဳ၊ ဘ၀အရည္အေသြး (quality of life) ျမင့္မားလာေရး ေဆာင္ရြက္ရန္ မ်ားကိုလည္း တင္ျပထားသည္။ မိန္းမ တစ္ဦးထက္ ယူေနႀကမွဳမ်ားကို ဥပေဒအရ တားျမစ္ရန္ လိုအပ္မွဳမ်ားကိုလည္း တင္ျပထားသည္။ အတင္းလုပ္ေဆာင္လွ်င္ လူ႕အခြင့္အေရးအဖဲြ႕အစည္းမ်ားမွ မေတာ္မရာ စြပ္စဲြခ်က္မ်ားကို ခံရႏုိင္သျဖင့္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္းမွ လုပ္ေဆာင္သင့္သည္မ်ားကို တင္ျပထားသည္။ သုိ႕ေသာ္ tax disincentive, benefit disincentive စသည့္ အေသးစိတ္ နည္းနာမ်ား ပါ၀င္မွဳ အားနည္းေနေသးသည္။
၁၅။ အစီရင္ခံစာတြင္ “စစ္တမ္းတြင္ ပါ၀င္သည့္ ေတာင္ပိုင္းသားဘဂၤါလီမ်ား၏ (၆၀) ရာခုိင္ႏွဳန္းသည္ ဗမာ-မူဆလင္မ်ားကဲ့သို႕ ေနထုိင္ရန္ ျပႆနာမရွိေႀကာင္း ေျပာႀကားႀကျပီး၊ ဘူးသီးေတာင္ႏွင့္ ေမာင္ေတာျမိဳ႕နယ္မ်ားမွ စစ္တမ္းတြင္ ပါ၀င္သူမ်ားအားလံုးလုိလုိမွ မိမိတုိ႕ဘာသာတရား၏ လုိအပ္ခ်က္အရ ယခုလက္ရွိအတိုင္း ဆက္၍ေနသြားမည္ဟု ေျပာဆိုႀကပါသည္။” ဟု ေရးသားထားသည္။

အစီရင္ခံစာပါ လူဦးေရစာရင္းမ်ား အရ ေတာင္ပိုင္းခရိုင္မ်ားျဖစ္ေသာ သံတြဲခရိုင္ႏွင့္ ေက်ာက္ျဖဴခရိုင္ တုိ႕တြင္ မြတ္ဆလင္လူဦးေရသည္ စုစုေပါင္း လူဦးေရ၏ ၂ ရာခုိင္ႏွဳန္း၀န္းက်င္သာ ရွိျပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားမွာ ၉၇ ရာခိုင္ႏွဳန္း ၀န္းက်င္ ရွိႀကသည္။ ေမာင္ေတာခရိုင္တြင္ မြတ္စလင္ လူဦးေရသည္ စုစုေပါင္းလူဦးေရ၏ ၉၀ ရာခုိင္ႏွဳန္းရွိျပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားမွာ ၁၀ ရာခုိင္ႏွဳန္းခန္႕ရွိသည္။ ေတာင္ပိုင္းရွိ လူနည္းစု ဘဂၤါလီမ်ားသည္ ျမန္မာ့အသိုက္အျမံဳတြင္ ၀င္ေရာက္ေနထုိင္ရန္ ၀န္မေလးႀကေသာ္လည္း ေမာင္ေတာခရိုင္ရွိ လူမ်ားစု ဘဂၤါလီမ်ားသည္ ဘာသာတရားလႊမ္းမိုးမွဳႀကီးမားကာ ျမန္မာ့အသိုက္အျမံဳတြင္ ပါ၀င္မေနထုိင္လုိႀကေပ။ ဤသည္မွာ ကမၻာတ၀ွမ္းေတြ႕ရေလ့ရွိေသာ လူမ်ားစုေဒသ မြတ္စလင္မ်ား၏ ခဲြထြက္ေရး လကၡဏာတစ္ခု ျဖစ္သျဖင့္ အနာဂတ္ႏုိင္ငံ့အခ်ဳပ္ျခာအာဏာအတြက္ အလြန္အမင္း စိုးရိမ္စရာပင္ျဖစ္သည္။

အခ်ဳပ္ဆိုရလွ်င္ ေကာ္မရွင္ပါ တာ၀န္ရွိပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ေစတနာထား ႀကိဳးပမ္းထားမွဳကို ေတြ႕ရွိရျပီး သမၼတႀကီးႏွင့္ အစိုးရ ဌာနမ်ား၊ ရခုိင္ျပည္နယ္ အစိုးရ တာ၀န္ရွိသူမ်ား လုပ္ကိုင္ႀကရမည့္ ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကိုလည္း အေသးစိတ္ခ်ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေကာ္မရွင္၏ တင္ျပခ်က္မ်ားတြင္ အေရးတႀကီးလုပ္ေဆာင္ရန္ႏွင့္ ေရရွည္လုပ္ေဆာင္ရန္မ်ား ပါ၀င္သည္။ သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္အျပင္ ေနာင္ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ လက္ထက္မ်ားအထိ လုပ္ေဆာင္ရန္မ်ား ပါ၀င္ေနသည္။ လက္ရွိသမၼတႀကီးအေနျဖင့္ မည္သည္ကို ဦးစားေပးလုပ္ေဆာင္ ျပီး မည္မွ်အထိစြမ္းေဆာင္ႏိုင္မည္ ဆုိသည္မွာ အခ်ိန္ကသာ အေျဖေပးသြားႏုိင္ေပလိမ့္မည္။

Kyaw H.Aung
ဧျပီ ၃၀၊ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္

No comments: