Thursday, May 16, 2013

စိတ္ဉာဏ္ရည္ ျမင့္မားသူတို႔ အနာဂတ္သစ္

ေခတ္ဘုန္းသစ္

“ပညာရွိအမ်က္ အျပင္မထြက္” ဆိုတဲ့ စကားကုိ က်မတို႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက ၾကားဖူးေနၾက စကားပါ။ ငယ္ငယ္ တုန္းကေတာ့ အဲဒီ စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို က်မ သိပ္နားမလည္ခဲ့ပါဘူး။ ပညာရွိေတြဟာ အျပင္ကုိ အမ်က္ေဒါသ မျပဘဲ နဲ႔ စိတ္ထဲမွာ ႀကိတ္ၿပီးေတာ့ အၿငိဳးအေတး ထားၾကေလသလား လို႔ ထင္ခဲ့မိဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မႀကီးျပင္းလာတဲ့ အခ်ိန္မွာ စာေလးေပေလး ဖတ္႐ႈလာၿပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ ေရွးလူႀကီးမ်ား ထားခဲ့တဲ့ ဒီ စကားပံုေလးရဲ႕ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸာယ္ကို နားလည္ခဲ့ရပါတယ္။

ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား ဆုိတာက စိတ္ဉာဏ္ရည္ (EQ – Emotional Quotient) ျမင့္မားသူမ်ား ျဖစ္တာမို႔ သူတို႔ရဲ႕ ေဒါသစိတ္ကုိ ခြ်န္းအုပ္ႏုိင္ၾကသူမ်ားပါ။ စိတ္က ေဒါသျဖစ္လုိက္တာနဲ႔ ကုိယ္ကပါ ၀ုန္းဒိုင္း ထႀကဲ တတ္သူမ်ား နဲ႔ ကြာခ်င္တုိင္း ကြာၾကပါတယ္။ အမ်က္ေဒါသကို အျပင္ဘက္ (ကာယကံေျမာက္) မေရာက္ေအာင္လို႔ ကိုယ့္ စိတ္ကုိ ကုိယ္ ထိန္းသိမ္းနုိင္ၾကသူမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ (I.Q လို႔ေခၚတဲ့ Intelligent Quotient ဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ အိုင္ၾကဴ ဆိုတာက စဥ္းစားေတြးေခၚ သိျမင္ႏိုင္စြမ္းနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး၊ အခုေျပာတဲ့ အီးၾကဴကေတာ့ ခံစား နားလည္ႏိုင္စြမ္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။)

တကယ္ေတာ့ စိတ္ဉာဏ္ရည္ ျမင့္မားမႈ ဆုိတဲ့ အရာဟာ သိပ္ကုိမွ အေရးႀကီးလွတဲ့ အရာတစ္ခုပါ။ ကိုယ့္ရဲ႕ ခံစားခ်က္ ၀မ္းနည္းတာ၊ ေဒါသထြက္တာ စတာေတြကုိ ပတ္၀န္းက်င္ကုိ မထိခိုက္ေစဘဲနဲ႔ လံုလံုၿခံဳၿခံဳ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ထိန္းခ်ဳပ္သြားနိုင္တာကုိက လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ရင့္က်က္မႈကို ျပရာေရာက္ ေစတာပါပဲ။ ကိုယ့္ စိတ္အခန္႔ မသင့္တာနဲ႔ ေဒါသထြက္တာ၊ လက္ပါတာ၊ ဆဲဆုိတာ၊ အႏုိင္က်င့္တာ၊ ေစာ္ကားတာ၊ ႐ုိင္းပ်တာ ဒါေတြအားလံုးဟာ စိတ္ဉာဏ္ရည္ နိမ့္ပါးမႈကို ျပတဲ့ လကၡဏပါပဲ။

စိတ္ဉာဏ္ရည္ နိမ့္ပါးသူမ်ားဟာ သူကုိယ္တုိင္ အတြက္ေရာ၊ ပတ္၀န္းက်င္ အတြက္ပါ အၿမဲတမ္း ဒုကၡေပး တတ္သူ မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး နိုင္ငံက ေက်ာင္းမ်ားမွာေတာ့ ကေလးမ်ားကို သူငယ္တန္းေလာက္မွာ ကတည္းက စလို႔ စိတ္ဉာဏ္ရည္ ဖြံ႕ၿဖဳိးေစတဲ့ အေလ့က်င့္ ေလးေတြကုိ စတင္ၿပီး လုပ္ေပးပါတယ္။

စိတ္ဉာဏ္ရည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႔ အတြက္ လူ တစ္ေယာက္ဟာ သူ႔ရဲ႕ စိတ္ခံစားခ်က္ကို သိရပါတယ္။ သူ ေဒါသထြက္ေနလား၊ ၀မ္းနည္းေနလား၊ စိတ္ဆိုးေနလား၊ ေက်နပ္ေနလား၊ ေပ်ာ္ေနလား၊ ပ်င္းေနလား စတဲ့ စိတ္ခံစားခ်က္ကို သူ႔ဖာသာ သတိျပဳမိဖို႔ သိပ္ကိုလုိပါတယ္။ ကုိယ့္ကိုယ္ကုိ မလိမ္မညာတမ္း ျပန္ၾကည့္ၿပီးေတာ့ သိရမွာပါ။

ဒါေၾကာင့္မို႔ က်မတို႔ဟာ ကေလးမ်ားကုိ သူတို႔ရဲ႕ စိတ္လွဳပ္ရွား ခံစားခ်က္ မ်ားကုိ သိေစဖို႔ အတြက္ ကူညီေပးဖို႔ လုိပါတယ္။ ကေလး ေဒါသထြက္ေနတာကုိ မထြက္ရဘူးလို႔ က်မတို႔ မတားရပါဘူး ။ လူဟာ စိတ္တိုစရာ ရွိရင္ တုိၾက မွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကုိယ့္ရဲ႕ ထြက္လာတဲ့ ေဒါသကို ပတ္၀န္းက်င္ကုိ မထိခိုက္ေစဘဲနဲ႔ ဘယ္လုိ ေျပေအာင္ေျဖမလဲ ဆိုတာဟာ သိပ္ကိုမွ အေရးႀကီးလို႔လာပါၿပီ။ မဆိုင္တဲ့သူေတြ၊ ကုိယ္ႏုိင္ရတဲ့ လူေတြကို ေပါက္ကြဲၿပီးေတာ့ ေျဖခ်လုိက္ မလား။ ဒါဆုိရင္ျဖင့္ ကိုယ့္ရဲ႕ ေဒါသကေတာ့ ေျပသြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ တဖက္က လူက လူေပပဲမို႔ သူရွက္သြား၊ ၀မ္းနည္းသြား၊ နာက်င္သြားရပါလိမ့္မယ္။ ဒါဟာ မွန္ကန္တဲ့ ေဒါသ ေျဖေဖ်ာက္နည္း မဟုတ္ပါဘူး။

ဒါဆုိရင္ျဖင့္ ကိုယ့္ကုိယ္ကိုနဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္ကုိ မထိခိုက္ေစတဲ့ ေဒါသ ေျဖေဖ်ာက္နည္းကုိ ရွာၾကရေတာ့မွာပါ။ ၁ ကေန ၁၀၀ အထိ ေရတြက္မလား၊ အခန္းထဲမွာ ေဒါသေျပတဲ့အထိ ခဏေလး ၿငိမ္ၿငိမ္ေန မလား၊ မ်က္စိေလး မွိတ္လို႔ အသက္ကုိ ၀၀႐ႉသြင္း မလား စသျဖင့္ တခဏထြက္လာတဲ့ ေဒါသကို လက္ပါ၊ ပါးစပ္ပါ ပါတဲ့ အထိ မေရာက္ေစဖို႔ ထိန္းသိမ္းလို႔ ရတဲ့ နည္းေတြ မ်ားစြာ ရွိပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ျဖင့္ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ စိတ္ဉာဏ္ရည္ ျမင့္မားေစဖို႔ အတြက္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ ဆုိတာဟာ ကေလးတို႔ အရြယ္ ငယ္စဥ္ကတည္းက စတင္ပ်ိဳးေထာင္ေပး ရမယ့္ အလုပ္ႀကီး တခုပါ။

က်မသားေလး အခု တက္ေနတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံက ေက်ာင္းမွာေတာ့ သူငယ္တန္း အရြယ္ကေလးငယ္ မ်ားကုိ အနီေရာင္၊ အ၀ါေရာင္၊ အစိမ္းေရာင္၊ လိေမၼာ္ေရာင္စတဲ့ ကာလာ အေရာင္ေလးေတြ သတ္မွတ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ဉာဏ္ရည္ကုိ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးပါတယ္။ ဒီကေန႔ ေက်ာင္းမွာ ကိုယ့္ရဲ႕ စိတ္ကုိ လိမၼာယဥ္ေက်းစြာနဲ႔ ထိန္းႏုိင္ သိမ္းႏုိင္ေနႏုိင္ၿပီ ဆုိရင္ျဖင့္ လိေမၼာ္ေရာင္ ကာလာေလးကုိ ခ်ယ္ေပးပါတယ္။ လိေမၼာ္ေရာင္ ကာလာေတြခ်ည္းပဲ ေလးရက္ေလာက္ ရၿပီ ဆုိရင္ေတာ့ ေသာၾကာေန႔လုိ ေန႔မ်ိဳးမွာ တန္ဖိုးသိပ္ မမ်ားလွတဲ့ ခဲဖ်က္လို၊ ခဲတံလုိ၊ ဒုိင္ႏုိေဆာ အရုပ္ ေသးေသးေလးလုိမ်ိဳး ဆုအျဖစ္ ဆုခ်ပါတယ္။ ေဒါသထြက္ရင္ မေအာ္ရဘူး။ ၀ုန္းဒုိင္းမႀကဲရဘူးဆိုတာေလးေတြ ကိုလည္း ဆရာမက ပံုျပင္ေလးေတြ၊ ကာတြန္းကားေလးေတြ ျပၿပီးေတာ့ သင္ေပးပါတယ္။ သားေလးဟာ ေက်ာင္းတက္ၿပီး ေျခာက္လ အတြင္းမွာပဲ သူ႔ရဲ႕ စိတ္ခံစားခ်က္ကို သူ႔ဖာသာ သိၿပီးေတာ့၊ သူ႔ဖာသာ ေတာ္ေတာ္ ထိန္းခ်ဳပ္တတ္ လာပါတယ္။

က်မတို႔ရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ားမွာေတာ့ စိတ္ခံစားခ်က္ကို မေပါက္ကြဲေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ဆိုတဲ့ ကိစၥကို သင္ေပးဖို႔ အတြက္ ေတာ္ေတာ္ကုိ မလြယ္လွေသး သလုိပါပဲ။ မေျပလည္တဲ့ စီးပြားေရးထဲမွာ လံုးျခာလည္ေနရင္း ေဒါသထြက္ ေနတဲ့ မ်က္နွာထား တင္းတင္း ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိခ်ည္း က်မတို႔ ျမင္ေနၾကရတာပဲေလ။ ဒီလုိပဲ တရားလြန္ အလုိလုိက္၊ အႀကိဳက္ေဆာင္ ခံထားရတာမို႔ ငါမွငါသာ ႏႈိင္းစရာ ရယ္လို႔ ထင္ျမင္ေနသူ လူ႔အထက္လႊာ လူတန္းစား မ်ားရဲ႕ သားသမီးေတြ၊ ရာထူးႀကီးႀကီး ယူထားရသူမ်ားရဲ႕ သားသမီးေတြမွာ စိတ္ဉာဏ္ရည္ကလည္း ဟုိးေအာက္ဆံုး အဆင့္က အႏုတ္ေအာက္ေတာင္ ေရာက္ေနၾကပါၿပီ။

လူကုိ လူလို ျမင္တတ္ဖို႔၊ လူလို ေလးစားဖို႔နဲ႔ ကုိယ့္ရဲ႕ စိတ္ပိုင္း ဆုိင္ရာ ခံစားခ်က္မ်ားကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ ပဲ့ကိုိင္နိုင္ဖို႔ ဆိုတာ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူမ်ိဳး၊ ပညာ ရွိတဲ့ လူမ်ိဳး၊ အဆင့္တန္းျမင့္တဲ့ လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ အမွတ္သားတခုပါ။ က်ေနာ္တို႔ က်မတို႔ ယဥ္ေက်းပါတယ္။ အဆင့္တန္း ျမင့္ပါတယ္လို႔ ကမၻာကုိ ျပႏုိင္ဖို႔ အတြက္ ကုိယ့္ရဲ႕ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈကို ျမင့္မားေအာင္လုပ္ဖိုိ႔ လိုုပါတယ္။ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈ မျမင့္မားဘဲနဲ႔ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပဲ ရာထူးႀကီးေတြ ႀကီးေနပါေစ၊ ဘာဘြဲ႕ေတြကိုပဲ အထပ္ထပ္ ယူထားပါေစ၊ ဘယ္ေလာက္ႀကီးပဲ ပိုက္ဆံေတြ ခ်မ္းသာ ေနပါေစ လူ႔ေလာက အတြက္ အဖိုးမတန္တဲ့၊ တန္ဖိုးမရွိတဲ့ လူျဖစ္ေနမွာပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္မို႔ က်မတို႔ရဲ႕ အနာဂတ္သစ္မွာ တန္ဖိုးရွိတဲ့ လူေတြ မ်ားလာေစဖို႔ ကုိယ့္ရဲ႕ခံစားခ်က္ ေဒါသကို ကာယကံ ေျမာက္၊ ၀စီကံေျမာက္ ေဒါသအျဖစ္ တဖက္လူကို မေစာ္ကားမိေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္နိုင္ဖို႔ အတြက္ ေနာင္တခ်ိန္မွာ ႏုိင္ငံကို ဦးေဆာင္လာမယ့္ က်မတို႔ရဲ႕ ကေလးငယ္မ်ားကုိ ငယ္ငယ္ကတည္းက သင္ၾကားေပးၾကဖို႔ လုိေနပါၿပီ။ ။

No comments: