Friday, August 29, 2014

ရွစ္ဆယ့္ရွစ္ သင္ခန္းစာ

ေဒါမနစ္ ေဖာလ္ဒါ|

၁၉၈၈ ခုႏွစ္က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သမိုင္းတေလွ်ာက္တြင္ အႀကီးက်ယ္ဆံုးေသာ ဆႏၵျပပြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။

အၿငိမ္းစား စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ား အုပ္စိုးသည့္ ႏိုင္ငံတြင္ နကၡတ္ေဗဒင္ ဆရာတို႔က အခ်ိန္အခါေကာင္းဟု အႀကံျပဳခဲ့ၾကသည့္ ၈/၈/၈၈ (၁၉၈၈ ခုႏွစ္၊ ဩဂုတ္လ ၈ ရက္ေန႔) ၌ ဆႏၵျပပြဲမ်ား တရားဝင္ စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး မီးေတာင္ႀကီးက လြန္ခဲ့ေသာ တႏွစ္ခန္႔ကပင္ ေပါက္ကြဲရန္ ျမည္သံေပးေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

သူတို႔ေတြ ေမ႔ေလ်ာ့ထားခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံတြင္ အံုႂကြမႈႀကီးတခု ႐ုတ္တရက္ ေပၚေပါက္မလာမီအခ်ိန္ အထိ ကမၻာကလည္း အမွတ္ တမဲ့ သာ ရွိေနခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံျခား သတင္းဌာနလည္း အလြန္နည္း၏။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သတင္းမ်ားက ဩဂုတ္လ ၁၇ ရက္ေန႔တြင္ စီ ၁၃၀ ေလယာဥ္ႀကီး မသကၤာဖြယ္ရာ ပ်က္က်ၿပီး ကြယ္လြန္သြားသည့္ ပါကစၥတန္ သမၼတ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မူဟာမက္ ဇီယာအူးဟတ္၏ သတင္းကို ဖယ္ခ်ၿပီး ထိပ္တန္းသို႔ တက္လာေတာ့သည္။

ေအာင္ျမင္မႈ မရခဲ့သည့္ ၈ ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုသည္ ရက္သတၱ ၆ ပတ္ခန္႔ ၾကာျမင့္ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံျခားသား သူစိမ္းမ်ားကို ေၾကာက္တတ္သည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း၏ ကေသာင္းကနင္း ႏိုင္ၿပီး မွားယြင္းေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေၾကာင့္ ေပၚေပါက္ လာရျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုႏွစ္ကုန္ပိုင္း ေရာက္သည္ အထိ အေျပာင္းအလဲကို ေမွ်ာ္လင့္မႈေတြ ရွိေနၾကဆဲ ျဖစ္သည္။

ေဟာကိန္းတခုက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း လုပ္ခဲ့သမွ် အမွားအယြင္းမ်ားကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ ၿပီးသည္ အထိ အေျပာင္းအလဲက ၾကာျမင့္ႏိုင္မည္ ဟု ဆိုသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ၂၅ ႏွစ္ကို ျပန္ၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ အဆိုပါ ေဟာကိန္း သည္ ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္ခဲ့၏။ ရာစုႏွစ္၏ ေလးပံုတပံု ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ အေရး လႈပ္ရွားမႈ က်ဆံုးခဲ့ရျခင္းမွ ေလ့လာမွတ္သား ဖြယ္ရာ သင္ခန္းစာမ်ား ရႏိုင္ခဲ့ပါသလား ဟုလည္း စဥ္းစားရန္ ျဖစ္လာသည္။

အရြယ္အစားက အဓိက မဟုတ္ပါ

ႀကီးမားေသာ အေစာပိုင္း ဆႏၵျပပြဲမ်ားက ရန္ကုန္တၿမိဳ႕လံုးနီးပါးသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရြ႕လ်ားသြားသည္။ ထိုအခ်ိန္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ လူဦးေရ ၃ သန္း ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ရွိသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ လူဦးေရ ထူထပ္မ်ားျပားသည့္ ႏိုင္ငံ မဟုတ္ေသာ္လည္း လူဦး ေရ ၈ သိန္းမွ် ရွိသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အထက္ပိုင္း ၿမိဳ႕ေတာ္ မႏၲေလး အပါအဝင္ ေသးငယ္ေသာ ၿမိဳ႕မ်ားဆီမွာပါ အလားတူ ျဖစ္ခဲ့သည္။

ဆိုးရြားသည့္ ဆက္သြယ္ေရးစနစ္ႏွင့္ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး အေျခခံမ်ား ရွိေနသည့္ တိုင္ေအာင္ ဆႏၵျပပြဲမ်ား၏ အရြယ္အစား က မွတ္တမ္းတင္ေလာက္သည္။ အဆိုးဝါးဆံုးႏွင့္ ထိခိုက္မႈ အမ်ားဆံုး ေသြးေခ်ာင္းစီး အၾကမ္းဖက္မႈေတြထဲက တခုသည္လည္း လူေနက်ဲပါးၿပီး ျမဴခိုးေတြ လႊမ္းေနေသာ ေတာင္ကုန္းေပၚက ဘုရားေစတီေတြေၾကာင့္ လူသိမ်ားသည့္ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕က ရဲစခန္းကို ဝိုင္းပတ္ ဆႏၵျပရာတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည္။

ဩဂုတ္လ ဒုတိယ လဝက္ႏွင့္ စက္တင္ဘာလ ပထမ လဝက္တို႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ႀကီးမားၿပီး စုစုစည္းစည္း ရွိသည့္ ဆႏၵျပပြဲမ်ားကို ေန႔စဥ္လို ဆက္လက္ ျမင္ေတြ႔ေနခဲ့ရသည္။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား၊ အလုပ္သမားမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပဝန္ထမ္းမ်ား၊ သူနာျပဳမ်ား၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား၊ သီလရွင္မ်ား၊ လွ်ိဳ႕ဝွက္ ရဲအဖြဲ႔ဝင္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့ ေလတပ္မွ တပ္သားမ်ားသည္ တူညီေသာ နဖူးစည္းစာတန္း တခုေနာက္တြင္ စုစည္းမိၾကၿပီး လမ္းမမ်ားေပၚတြင္ ခ်ီတက္ရင္း ေကာင္းမြန္မွ်တေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို ေအာ္ဟစ္ေတာင္းဆို ခဲ့ၾကသည္။

ဆယ္စုႏွစ္ ေပါင္းမ်ားစြာ အက်ိဳးမဲ႔ ေလွာင္ပိတ္ ခံထားရၿပီးေနာက္ ထိုဆႏၵျပပြဲမ်ားသည္ အစပိုင္းတြင္ မိမိတို႔ ခံစားခဲ့ရသမွ်ကို ရင္ဖြင့္ ခဲ့ၾကျခင္းသာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ တန္ဖိုးေလ်ာ့က်ေစသည့္ အျဖစ္ေတြ ရွိလာသည္။

ဆူပူေအာင္ တမင္လိုက္ၿပီး လံႈ႔ေဆာ္သူေတြ၏ လက္ရာ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ အိမ္ေျခရာေျခမဲ့ ၅၀ ခန္႔ ေခါင္းျဖတ္သတ္ခံရမႈ အပါအဝင္ အၾကမ္းဖက္မႈ တခ်ိဳ႕ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေပ်ာက္ကြယ္ေနသည့္ ကာလတြင္ အိမ္ႏွင့္အေဆာက္အအုံမ်ားကို ေဖာက္ထြင္း ခိုးယူမႈေတြလည္း ျဖစ္လာသည္။ ေျမာက္ျမားစြာေသာ လူထုႀကီးက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေဝးၿပီး အဓိပၸာယ္ ျပည့္ဝေသာ ေျပာင္းလဲမႈကို ေတာင္းဆိုျခင္းမ်ားသည္ ဤသို႔ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ညႇိဳးမွိန္သြားႏိုင္ေသာ္လည္း သူတို႔ အဆိုပါျဖစ္ရပ္မ်ား က်ဴးလြန္ခဲ့သည္မွာ မယံုၾကည္ႏိုင္စရာပင္ ျဖစ္ သည္။

မျပတ္သားေသာ ဝမ္းနည္းဖြယ္ ျဖစ္ရပ္


ထိုအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးက အသက္ငင္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အလုပ္လက္မဲ့ ျပႆနာက က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ရွိေနၿပီး ပညာေရးကလည္း က်ဆင္းေနသည္။ ေလာင္စာဆီက အစ စားစရာဆန္ အဆံုး အားလံုးျပတ္လပ္ ေနသည္။ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္ေသာ အိမ္သံုးေဆးႏွင့္ ေကာ္ဖီကအစ ေမွာင္ခို ေစ်းကြက္မွာသာ ရႏိုင္သည္။ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ၏ သဘာဝအရင္းအျမစ္ အႂကြယ္ဝဆံုး ႏိုင္ငံတြင္ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးေတြက ကေမာက္ကမ ျဖစ္ေနသည္။ ယင္း အေျခအေနတို႔က ကမၻာ့ ကုလသမဂၢထံမွ အေထာက္အပံ့ ရရွိႏိုင္ရန္ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ အနည္းဆံုး ႏိုင္ငံအဆင့္ကို ေလွ်ာက္ထား ေတာင္းခံဖို႔ အတင္းအက်ပ္ တြန္းပို႔ေပးခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရးတြင္ နယ္စပ္ ေဒသမ်ားမွ ေန၍ ရန္ကုန္ရွိ ဗဟိုအစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈကို ျငင္းဆန္ေတာ္လွန္ေနၾကသည့္ တဒါဇင္ မကေသာ လူနည္းစု တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားေၾကာင့္လည္း အေျခအေနကို ပိုမို ႐ႈပ္ေထြးေစခဲ့သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ စစ္တပ္တြင္လည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ စိတ္ပ်က္စရာ ေနာက္ေၾကာင္း မွတ္ တမ္း ရွိေနသည္။ စစ္တပ္သည္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈ ကြ်မ္းက်င္သူမ်ားႏွင့္ ပညာတတ္မ်ားကို အထင္အျမင္ ေသးေၾကာင္း ျပသခဲ့ၾကသည္။

ထိုအခ်ိန္ အေတာအတြင္းတြင္ အတိုက္အခံကလည္း ပီပီျပင္ျပင္ ေပၚထြက္လာခဲ့ျခင္း မရွိသလို အစိုးရတခု ဖြဲ႔စည္းရန္လည္း လံုေလာက္ေသာ အေတြ႔အႀကံဳ လံုးဝ မရွိခဲ့ေပ။

ဤအျဖစ္အပ်က္တြင္ စစ္တပ္က ၾကမ္းတမ္းစြာ တံု႔ျပန္ခဲ့ၿပီး စက္တင္ဘာလ ၁၈ ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရး အဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေစာေမာင္က ပူပူေႏြးေႏြး ပဋိပကၡ အလြန္ကာလကို မ်ားစြာ အားထုတ္ျခင္း မရွိဘဲ ကိုင္တြယ္သြားခဲ့သည္။

စစ္တပ္က အာဏာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္းပင္ ျပန္လည္ရယူသြားၿပီး ျပည္တြင္းျပည္ပမွ ေျပာဆိုေဝဖန္မႈမ်ားကိုလည္း ထပ္မံ၍ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလိုက္သည့္ အျပင္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္က လြဲ၍ အားလံုးကို အျပစ္ဆိုခဲ့၏။

အတိုက္အခံမ်ား မညီညြတ္ျခင္း

၈ ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံု ေန႔ရက္မ်ားတြင္ “သားသတ္သမား” ဟု လူသိမ်ားသည့္ ဦးစိန္လြင္ကို ျဖဳတ္ခ် ႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ သူ႔ကို ဇူလိုင္လ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း၏ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီ အႀကီးအကဲအျဖစ္ အစားထိုး ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတလည္း ျဖစ္လာသည္။

ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္ စိန္လြင္၏ ေနာက္တြင္ ေျပရာေျပေၾကာင္း ျပလိုသည့္ အသြင္ရွိေသာ ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္ သမၼတျဖစ္ လာခဲ့သည္။ ဥပေဒပညာရွင္ တေယာက္ျဖစ္ေသာ ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္သည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္းကို အလြန္အမင္း ခ်ီးေျမႇာက္ထားသည့္ အတၳဳပၸတၱိ စာအုပ္ကို ေရးသားခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္းအုပ္စုက အခ်ိန္ရဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ လူထုကို နစ္ေမ်ာသြားေစရန္ ဇာတ္လမ္းဆင္ျခင္းဟု အမ်ားက ယူဆခဲ့ ေသာ္ လည္း ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေရး အေၾကာင္းေတြ ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္ ေျပာခဲ့သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း ရာထူးမွ အတိအလင္း ႏုတ္ထြက္ခ်ိန္ကလည္း ယင္းသို႔ပင္ ေျပာခဲ့သည္။ ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္က စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး ဥပေဒကို ဖယ္ရွားေပးလိုက္သည့္ အတြက္ ဆႏၵျပပြဲမ်ား ဆက္လက္ ျဖစ္ေပၚေနစဥ္တြင္ အခြင့္အေရးတခုကို တလခန္႔ရခဲ့ သည္။

ၾကားျဖတ္ အစိုးရ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ရန္ အတြက္ စကားေတြ အမ်ားႀကီး ေျပာခဲ့ၾကေသာ္လည္း အမ်ားက ယံုၾကည္လက္ခံေသာ၊ ညီၫြတ္ ေသာ အတိုက္အခံအဖြဲ႔ တခု ေပၚမလာႏိုင္ခဲ့ေပ။ စက္တင္ဘာ လဆန္းပိုင္းတြင္ ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္ ႏုတ္ထြက္ေပးရန္ ေတာင္း ဆိုလာၾကသည္။

ေခတ္သစ္ ျမန္မာသမိုင္း အစဥ္အလာႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ သံဃာမ်ားပါ မက်န္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အေပၚ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း အစိုးရ၏ ဖိႏွိပ္ကန္႔သတ္ခဲ့မႈေၾကာင့္လည္း အျခား ေရြးခ်ယ္စရာ အလားအလာေကာင္းသည့္ အတိုက္အခံ ေပၚေပါက္လာေရးကို ေမွ်ာ္လင့္႐ံုသာ ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္ခဲ့သည္။

မန္မာ့ ဒီမိုကေရစီအေရး၏ ျပယုဂ္ျဖစ္ေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သည္လည္း ထိုအခ်ိန္က ႏိုင္ငံေရးတြင္ လူသစ္တဦးသာ ျဖစ္ၿပီး ဩဂုတ္လ အတြင္း အေရးအခင္း အရွိန္အဟုန္ ရေနခ်ိန္တြင္မွ ေပၚထြက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္ထဲသို႔ စတင္ ဝင္ ေရာက္လာခ်ိန္၌ ဖခင္ျဖစ္သူ၏ ႀကီးမားေသာ အရွိန္အဝါမွအပ သူ႔တြင္ ႏိုင္ငံေရးအေတြ႔အႀကံဳႏွင့္ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ မရွိေပ။

သူ၏ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ အာဏာသိမ္းယူလိုက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းက်မွ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္းထံသို႔ အိတ္ဖြင့္ေပးစာမ်ား ေရးသားေပးပို႔ၿပီး လူထုကို လႈပ္ရွားေအာင္ လုပ္ခဲ့သည့္ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္ ေအာင္ႀကီးက NLD ပါတီ ၏ ပထမဆံုး ဥကၠ႒ ျဖစ္လာသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သူက မၾကာမီမွာပင္ ကိုယ္ပိုင္ ပါတီ ထူေထာင္၍ ခြဲထြက္သြားသည္။

အလုပ္သမားမ်ားသည္ အေထြေထြ သပိတ္ႀကီး တခုဆင္ႏႊဲရန္ လံုေလာက္ေသာ သိနားလည္မႈ ရွိေသာ္လည္း ထိုအေျခအေနကို ေက်ာ္လြန္သြားသည့္ အခါ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ ကိစၥမ်ားကို ကိုင္တြယ္ႏိုင္ျခင္း မရွိၾကပါ။ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အမာခံ လံႈ႔ေဆာ္ေရး သမား၊ စည္း႐ံုးေရးသမားမ်ားျဖစ္ၿပီး မင္းကိုႏိုင္ကဲ့သို႔ အရွိန္အဝါရွိသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားလည္း ရွိေနသည္ မွန္ေသာ္လည္း အက်ပ္ အတည္းကို ေက်ာ္လႊားၿပီး ေနာက္တဆင့္သို႔ တက္လွမ္းႏိုင္ေရးအတြက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာပံုစံ သို႔မဟုတ္ လႈပ္ရွားမႈကို ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ျခင္း မရွိပါ။

ျဖစ္စဥ္တြင္ ပါဝင္ခဲ့သူအားလံုးက အတိုက္အခံမ်ား အစိတ္စိတ္ အႁမႊာႁမႊာ ျဖစ္ေနျခင္း၏ အႏၲရာယ္ႀကီးမားမႈကို ေသေသခ်ာခ်ာ သတိျပဳမိခဲ့ၾကေသာ္လည္း အေျခအေန တခုခုတြင္ အားလံုး လိုက္ေလ်ာညီေထြ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ႀကီးမားသည့္ အင္အားစုတရပ္ကို ဖန္တီးႏိုင္ခြင့္ ဆံုး႐ံႈးခဲ့ရသည္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း၏ အာဏာသိမ္းယူျခင္း ခံခဲ့ရေသာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုက နည္းလမ္း တခုကို စဥ္းစားမိၿပီးေနာက္ သူ၏ အစိုးရအဖြဲ႔ေဟာင္းမွ လက္က်န္လူမ်ားကို ျပန္လည္စုစည္းကာ သူသည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒအရ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ထားေသာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ အျဖစ္ တရားဝင္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္ဟု စက္တင္ဘာ လဆန္း၌ ေၾကညာ လိုက္သည္။

ထိုလုပ္ရပ္က အလုပ္သမားႏွင့္ ေက်ာင္းသားတခ်ိဳ႕ ၾကားတြင္သာ သူ႔ကို ေရပန္းစားေစခဲ့ေသာ္လည္း စစ္တပ္ကို သတိေပးလိုက္ သလို ျဖစ္သြားၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္ ေအာင္ႀကီးႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး တင္ဦး အပါအဝင္ အျခားအတိုက္အခံမ်ားကို အငိုက္မိသြားေစခဲ့သည္။ အမွန္အားျဖင့္ ထိုအခ်ိန္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး တင္ဦးသည္ ဦးႏု၏ ပါတီတြင္သာ ရွိေနေသးသည္။

သူ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးကို အၿမဲလို ေရာေထြးထားတတ္သည့္ ဦးႏုသည္ စစ္တပ္၏ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ ေရးအဖြဲ႔ ေပၚေပါက္လာ ၿပီးေနာက္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားေၾကာင့္ အလြန္ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္ ခဲ့ရ ၏။ ေနာက္ပိုင္းက်မွ သူ၏ စိတ္ျမန္လက္ျမန္ႏွင့္ လုပ္ခဲ့မိေၾကာင္း ဦးႏုက ဝန္ခံခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္လည္း သူတကယ္ လုပ္ခဲ့မိေသာအမွားမွာ မွန္ကန္သည့္ အရာတခုကို မွားယြင္းသည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ လုပ္ခဲ့မိျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ သူ၏ အစိုးရအဖြဲ႔ဝင္ေဟာင္း အမ်ားစုမွာ ကာလၾကာျမင့္စြာကပင္ ေသဆံုးခဲ့ၾကၿပီျဖစ္ၿပီး ဝိညာဥ္မ်ားသာ တက္ေရာက္ႏိုင္ၾက မည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ဦးႏုက သူ႔အိမ္မွ အခန္းတခန္းတြင္ အစိုးရအဖြဲ႔ကို ျပန္လည္ အသက္သြင္းဖို႔ ဆက္လက္ ႀကိဳးစားေနခဲ့သည္။

စက္တင္ဘာလ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ စစ္အစိုးရက သူတို႔၏ လုပ္ရပ္မ်ားထဲတြင္ ရွားရွားပါးပါး ဂုဏ္ယူ စရာတခုျဖစ္ေသာ အဖြဲ႔ဝင္ ငါးဦးပါဝင္သည့္ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ကို ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္၏ အကူအညီျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းလိုက္သည္။ ေနာက္ပိုင္းလမ်ား အတြင္းတြင္ ပါတီ ၄၀ဝ ေက်ာ္ လာေရာက္ မွတ္ပံုတင္ခဲ့ၾကသည္။

ဤမွ် မ်ားျပားေသာ အေရအတြက္သည္ NLD ပါတီႏွင့္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ကို အမည္ေျပာင္းလဲလိုက္ေသာ တိုင္းရင္း သား စည္းလံုးညီၫြတ္ေရး ပါတီ (NUP) တို႔သာ အဓိက ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ တဒါဇင္ခန္႔သာ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ ႏိုင္ သည္အထိ ေလ်ာ့က်သြားခဲ့သည္။

ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကို စစ္အစိုးရက ေနအိမ္ အက်ယ္ခ်ဳပ္ ခ်ထားလိုက္သည့္ အတြက္ NLD ပါတီ ကို စစ္တပ္မွ ထုတ္ပယ္ခံခဲ့ရသည့္ ဗိုလ္မႉးႀကီးေဟာင္း ဦးၾကည္ေမာင္က ဦးေဆာင္၍ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ရေသာ္လည္း ကြဲျပားမႈ ျပႆနာ မ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ေမလ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုး ညီၫြတ္ေရး ပါတီကို မဲအျပတ္အသတ္ျဖင့္ အႏိုင္ယူႏိုင္ခဲ့သည္။

ထို လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ ပြဲ၏ ရလဒ္ကို ေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္တပ္က မ်က္ကြယ္ ျပဳခဲ့သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားက ျပည္သူလူထု၏ လိုအင္ခံစားမႈႏွင့္ မကိုက္ညီသည္မ်ားကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ေတာ့မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ကင္းမဲ့သြားရျခင္း အတြက္ ရွင္းလင္းေသာသာဓက ျဖစ္သည္။ ျပတ္သားတည္ၿငိမ္ေသာ ရည္မွန္းခ်က္၏တန္ဖိုးကို လိုတာထက္ပိုၿပီး သိလိုက္ၾကရသည္။

၁၉၉၀ တြင္ ျပည္သူလူထုသည္ စြမ္းရည္ျပည့္စံုေသာ အစိုးရတခု ရရွိေရးက အေရးအႀကီးဆံုး အခ်က္ျဖစ္ၿပီး က်န္သည့္ အရာမ်ားကို ၎ေနာက္မွ လိုက္ရမည္ ျဖစ္သည္ကို သိရွိလာခဲ့ၾကသည္။

ဒီမိုကေရစီသည္ အခ်က္ျပမႈ

ဒီမိုကေရစီစနစ္က ပို၍ေကာင္းေသာ အစိုးရမ်ားကို ထုတ္လုပ္ေပးသည္ဟု အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏ မီဒီယာမ်ားက ဝါဒျဖန္႔ေလ့ရွိၾကသည္။ မၾကာေသးေသာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားအတြင္း ဩစေၾတးလ်၊ ကေမၻာဒီးယား၊ အီဂ်စ္၊ ဂရိ၊ အီရန္၊ အီတလီ၊ ထိုင္း၊ ၿဗိတိန္၊ အေမရိကန္၊ သို႔မဟုတ္ ဗင္နီဇြဲလား စသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ လြတ္လပ္မွ်တသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ ျပည့္စံု ေကာင္းမြန္ေသာ အစိုးရမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ျခင္း ရွိမရွိ ေလ့လာၾကည့္ရန္ လိုအပ္လာသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ အလြန္ အေရးပါသည္ ဆိုျခင္းကေတာ့ အမွန္ျဖစ္သည္။

ဒီမိုကေရစီ၏ အႀကီးဆံုးလက္ေဆာင္မွာ ပို၍ေကာင္းေသာ အစိုးရတခုကို ေရြးေကာက္ေပးႏိုင္မည္ဟု အာမခံခ်က္ မေပးျခင္း ျဖစ္ သည္။ ဒီမိုကေရစီက မဲဆႏၵရွင္မ်ားကို မေကာင္းေသာ လူတေယာက္အား ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ စနစ္တက် ဖယ္ထုတ္ႏိုင္ ရန္ အခြင့္အာဏာ ေပးျခင္းသာ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း အေျခအေနတခုတြင္ မေကာင္းသည့္ အစိုးရတရပ္က သိကၡာရွိစြာျဖင့္ မိမိ၏ ရာထူးမွႏုတ္ထြက္ေပးျခင္း မရွိသည့္ အျဖစ္မ်ိဳးလည္း ႀကံဳလာရႏိုင္သည္။ ဤေနရာတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ (စစ္အစိုးရ) က ၁၉၉၀ ေရြး ေကာက္ပြဲ ရလဒ္ကို အသိအမွတ္ ျပဳရန္ျငင္းဆန္ခဲ့ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုး ဥပမာျဖစ္သည္။

လူေပါင္းမ်ားစြာ အတြက္ တိက်စြာဆိုရလွ်င္ လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းေဒသမွ ျပည္သူမ်ား အတြက္ ေသြးထြက္သံယို မျဖစ္ဘဲ ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ေပၚလာေရးသည္ ရႏိုင္ခဲေသာ အရာတခု ျဖစ္ေနသည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ား အဖြဲ႔ဝင္ ၁၀ ႏိုင္ငံ အတြင္းမွာပင္ (ထိုအခ်က္ကို ထိုင္းႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္တို႔က ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျငင္းဆန္ ဖြယ္ရွိေသာ္လည္း) အင္အားႀကီးသည့္ ဒီမိုကေရစီ အတိုက္အခံကို ေနရာေပးျခင္းမ်ိဳး မေတြ႔ရွိရေပ။

ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျမန္မာလႊတ္ေတာ္တြင္ စစ္တပ္မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါဝင္ေနသည့္ အတြက္ ဒီမိုကေရစီ၏ အသြင္သဏၭာန္မွ လမ္း ကြဲ ထြက္ေနသည္ကို လူတိုင္း မွန္ကန္စြာ ေထာက္ျပႏိုင္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း NLD ပါတီက အတိုက္အခံ အင္အားစုအျဖစ္ ဥပေဒႏွင့္ညီၫြတ္ေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ ပါဝင္ေနႏိုင္ျခင္းသည္ ၾကမ္းတမ္းခက္ခဲမည့္ ခရီးလမ္းအတြက္ အဓိကက်ေသာ ပထမဆံုးေျခလွမ္းတခု ျဖစ္ပါသည္။

NLD ပါဝင္ေနျခင္းသည္ လႊတ္ေတာ္ကို မိမိဘာသာ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္းအားျဖင့္ သန္႔စင္ေစႏိုင္သည္။ အယူအဆ ကြဲျပားျခားနားျခင္းမွ ေန၍ အလုပ္ျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးပါဝင္မႈဆီသို႔ NLD သြားရမည့္ခရီးလမ္းတြင္ ရင္ဆိုင္ရမည့္ အက်ပ္အတည္း တခုမွာ ျပင္ပမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ အလြန္စိုးရိမ္ႀကီးေသာ ေဝဖန္ေျပာဆိုမႈ ျဖစ္သည္။ ျပင္းထန္ေသာ ကန္႔ကြက္မႈ မဟုတ္ပါ။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္းကိုလည္း ဆက္လက္ၿပီး အျပစ္ဆိုရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ငါးခုအတြင္း ကာလႏွင့္ ျပန္လည္ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီ အဆန္ဆံုးေသာ အစိုးရကို ရရွိထားသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ မရရွိခဲ့ျခင္းမ်ား အတြက္ ပူေဆြးတမ္းတမႈကို တိုင္းတာျပသႏိုင္သည့္ ကိရိယာ မရွိပါ။

၈ ေလးလံုးမွ ရရွိႏိုင္ေသာ အႀကီးမားဆံုးသင္ခန္းစာမွာ အလြယ္တကူရရွိႏိုင္ခဲ့ေသာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ တက္ႂကြျမင့္မားမႈသည္ ေရရွည္ တြင္ တိုးတက္မႈကို မရရွိႏိုင္ဟုသာ ဆိုရေပလိမ့္မည္။ ။

No comments: