Saturday, May 4, 2013

ျမကြၽန္းသာသို႔ တမ္းတျခင္း

မြန္မြန္ျမတ္

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ကဗ်ာ စာေပ အႏုရသသမားမ်ားက တခါက တကၠသီလာ ျမကြၽန္းသာဟူ၍ သုံးႏႈန္းဖြဲ႕ဆိုခဲ့ၾကသည္။

ျမန္မာတို႕၏ ပညာေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးဘဝ ႏွလုံးသည္းပြတ္ အျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္း ၇၅ ႏွစ္ေက်ာ္ ရပ္တည္ခဲ့သည့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အား ယခုအခါ ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း အေပၚယံ ျပဳျပင္မႈမ်ားကိုသာ ေတြ႕ရၿပီး အေရးပါသည့္ ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ငန္းမ်ား အလြန္ေႏွးေကြးေနဆဲ ျဖစ္၏။

ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ဘာသာေဗဒ ဌာနမွ ကထိက ေဒၚရာသက္ပန္က တကၠသိုလ္ ဆရာ ဆရာမမ်ားကို လက္ပတ္အနီေတြ ေပးၿပီး အခုအခ်ိန္ထိ လုံၿခဳံေရး တာ၀န္ယူခိုင္းေနျခင္းအား ရွက္စရာဟု ျမင္သည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ေက်ာင္းသား လႈပ္ရွားမႈႀကီး ျဖစ္ခဲ့သျဖင့္ အလားတူ ျဖစ္ရပ္မ်ိဳး ထပ္မံ ေပၚေပါက္မည္ကို အစိုးရႏွင့္ ဝန္ၾကီးဌာန တာ၀န္ရွိသူမ်ားက ေၾကာက္အားပိုေနၾကသည္။

“သင္ၾကားမႈ စြမ္းရည္ ျမင့္မားဖို႔ စာတမ္းေတြ ျပဳစု၊ သုေတသန လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အစား ေက်ာင္းတြင္း လုံၿခဳံေရး၊ ေက်ာင္း၀င္းလုံၿခဳံေရး တာ၀န္ေတြကို က်မတို႔ လုပ္ေနရတယ္။ ဒီ ဟာေတြ ေလွ်ာက္လုပ္ေနရေတာ့ ကိုယ့္အရည္အခ်င္း တိုးတက္ေအာင္ ဘယ္လုပ္ႏိုင္ေတာ့မလဲ” ဟု ေဒၚရာသက္ပန္က ေျပာသည္။

တခ်ိန္က ရန္ဂြန္းယူနီဗာစီတီ (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္) အမည္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ပညာေရး လြတ္လပ္ခြင့္တို႕ျဖင့္ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားခဲ့ေသာ ပညာအဖြဲ႕အစည္းႀကီး၏ အစဥ္အလာေကာင္းေတြလည္း ယေန႔ေခတ္ ျပည္သူအမ်ား သိပ္မသိၾကေတာ့ဘဲ မႈန္၀ါး ေမွးမွိန္လာသည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အသစ္တက္လာသည့္ အမည္ခံ အရပ္သား အစိုးရက ယင္းသို႔ အစဥ္အလာေကာင္းတို႔ ပ်က္သုန္း ေပ်ာက္ဆုံးသြားသည့္ အေပၚ တစုံတရာေၾကာင့္ၾက မရွိ၊ ပူပင္ မရွိ။

၁၉၂၀ ႏွင့္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ကာလမ်ားတြင္ တကၠသိုလ္ ခန္းမထဲမွ စတင္ခဲ့သည့္ မေက်နပ္မႈမ်ားသည္ တႏိုင္ငံလုံးသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားၿပီး ၿဗိတိသွ် အစိုးရကို ဆန္႔က်င္သည့္ သပိတ္တိုက္ပြဲႀကီးမ်ားက သမိုင္းတြင္ခဲ့သည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈႀကီးသည္လည္း ၁၉၆၂ ခုတြင္ အာဏာသိမ္းျပီး သမိုင္းဝင္ ေက်ာင္းသားသမဂၢအေဆာက္အဦကို ဗုံးခြဲဖ်က္ဆီးခဲ့သူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းအား ဆန္႔က်င္သည့္ အဓိက လႈပ္ရွားမႀကီးျဖစ္လာခဲ့သည္။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ အာဏာသိမ္း စစ္အစိုးရသည္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္လြန္ ကာလမ်ားတြင္း ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ပိတ္ထားခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္ အသစ္ အမ်ားအျပားကို ၿမိဳ႕ေတာ္၏ ဆင္ေျခဖုံးမ်ားတြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ တကၠသိုလ္ ပရ၀ုဏ္ တခုအတြင္း၌ ေက်ာင္းသား အမ်ားအျပား စုစည္းမည္ကို ကာကြယ္တားဆီး ႏိုင္ရန္ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္း၀င္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္ခဲ့ၿပီး ေက်ာင္းေဆာင္ ေနထိုင္ခြင့္ကိုလည္း ပိတ္ပင္ခဲ့သည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အဆင့္ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မတီ၀င္ ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္၊ ယခင္ တကၠသိုလ္ဆရာတဦးျဖစ္သည့္ ဦးတင္လႈိင္က “ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဆိုတာ အခု နာမည္သာ ရွိေတာ့တာပါ” ဟု ဆိုသည္။

၁၉၆၇ မွ ၁၉၇၈ အထိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခ်ိန္၌ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ ႏွစ္စဥ္ အခ်ိန္ျပည့္ ေက်ာင္းသား ၂၀၀၀ ခန္႔ လာေရာက္ ပညာသင္ယူခဲ့သည္ဟု ဦးတင္လႈိင္က ဆို၏။ အဆိုပါ အေရအတြက္မွာ တႏိုင္ငံလုံးမွ လာေရာက္ၾကသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ျဖစ္ၿပီး ဘာသာရပ္ အသီးသီးတြင္ လာေရာက္ သင္ယူျခင္း ျဖစ္သည္။

“တကၠသိုလ္ေတြ ပုံမွန္ ဖြင့္ေနတယ္ ဆိုတာကို ျပႏိုင္ဖို႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ဖြင့္တာပါ၊ အခ်ိန္ျပည့္ ေက်ာင္းသားေတာ့ တေယာက္မွ မရွိဘူး” ဟု ဦးတင္လႈိင္က ေျပာသည္။ ဘြဲ႕လြန္၊ ဒီပလိုမာ၊ ဂုဏ္ထူးတန္း ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ၈၀၀ ေက်ာ္ေသာ္လည္း ယင္းတြင္ ဘြဲ႕ႀကိဳေက်ာင္းသားမ်ား ပါ၀င္ျခင္း မရွိပါ။

“အခု ဖြင့္ထားတဲ့ သင္တန္းေတြက တကၠသိုလ္ရဲ႕ ပုံမွန္သင္တန္းေတြ မဟုတ္ၾကဘူး။ သီးသန္႔ ဖြင့္ေပးထားတဲ့ သင္တန္းေတြပါ” ဟု ဦးတင္လႈိင္က ထပ္မံေျပာဆိုသည္။

ေတာက္ပမယ့္ အနာဂတ္တဲ့လား

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ ဂုဏ္က်က္သေရ ျပည့္စုံသည့္ တကၠသိုလ္၊ ေရႊေရာင္ေတာက္ပ ေန႔ရက္မ်ား ရွိခဲ့သည့္ တကၠသိုလ္၊ အမ်ားက ေလးစား အေရးထားရသည့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ စံမီတကၠသိုလ္ စသည္ျဖင့္ ျပန္လည္ လူသိမ်ားလာေစျခင္း မွာ အေမရိကန္ သမၼတ ဘားရက္အိုဘားမား ေၾကာင့္ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ အိုဘားမား လာေရာက္ခဲ့သည္မွ စ၍ ဤသို႔ ျပန္လည္ လူသိမ်ားလာသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။

ထို႕ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး က႑မ်ား တိုးတက္ေကာင္းမြန္ရန္ အတြက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က လႊတ္ေတာ္၌ အဆို ၂ ရပ္တင္သြင္းခဲ့သည္။ ယင္း တင္သြင္းသည့္ အဆိုကို လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳခဲ့ၿပီး ေကာ္မတီ ၂ ရပ္ ဖြဲ႕စည္းကာ တာ၀န္ေပးခဲ့သည္။ ယင္း ေကာ္မတီ ၂ ရပ္မွာ ပညာေရး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အဆိုအတြက္ လုပ္ငန္းေကာ္မတီႏွင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အား ျပန္လည္အဆင့္ျမွင့္ေရး အတြက္ လုပ္ငန္းေကာ္မတီ တို႔ ျဖစ္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ျပန္လည္ အဆင့္ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မတီ၌ ဥကၠ႒ အျဖစ္ တာ၀န္ယူသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ကို အေမရိကန္ ေဒၚလာ သန္း ၃၄၀ (ထိုင္း ဘတ္ ၉ ဒသမ ၉၄ ဘီလီယံ) မွ ေဒၚလာသန္း ၇၄၀ သို႔ တိုးျမွင့္ေပးခဲ့သည္။ ယင္း ပမာဏသည္ ႏိုင္ေတာ္ ဘတ္ဂ်က္၏ ၅ ဒသမ ၈၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိသည္ဟု ဆို၏။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ အေရးႀကီးသည့္ သေကၤတ ပုံရိပ္ျဖစ္ေၾကာင္း သမၼတ အိုဘားမားကလည္း ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ ခန္းမတြင္ ေျပာသည့္ မိန္႔ခြန္း၌ ထည့္သြင္း ေျပာၾကားသြားသည္။ “ဒီ တကၠသိုလ္ကို ေလးစားလို႔ က်ေနာ္ ဒီကို လာတာပါ” ဟု သမၼတက ဆိုျပီး “လြန္ခဲ့တဲ့ ရာစုႏွစ္ေတြတုန္းက ဒီ တကၠသိုလ္မွာ ေက်ာင္းသားေတြ ပညာသင္ယူခဲ့ၾကတယ္၊ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတယ္။ အခု အခ်ိန္မွာ တကၠသိုလ္ႀကီး ျပန္လည္ ဖြံ႕ၿဖိဳး ရွင္သန္လာဖို႔ လႊတ္ေတာ္မွာ အဆိုတင္သြင္း ၾကတယ္။ လက္ခံ အတည္ျပဳတယ္။ တကၠသိုလ္ႀကီး ရွင္သန္လာဖို႔ အေရး ေတာင္းဆို တင္ျပၾကတာ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ဟာ လူငယ္ေတြရဲ႕ ပညာေရးအေပၚမွာ မူတည္ေနလို႔ ျဖစ္တယ္” ဟုလည္း ေျပာသြားခဲ့သည္။

ကာလၾကာျမင့္စြာ အထီးက်န္ေနခဲ့ရသည့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အား ျပန္လည္ အဆင့္ျမွင့္တင္ခြင့္ ရရွိျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႀကိဳဆိုေထာက္ခံရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ဦးတင္လႈိင္က ေျပာဆိုသည္။

“ဒီလို အဆင့္ျမွင့္ခြင့္ေပးတာ ဘာကို ျပသလဲ ဆိုေတာ့ အစိုးရဟာ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္ကို ဦးစားေပးလာတယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ပဲ” ဟု ေျပာသည္။

ႏိုင္ငံ၏ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး စနစ္၌ ေတြ႕ႀကဳံရသည့္ အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္မ်ားကို ေဆာင္းပါးမ်ားေရးသား ေ၀ဖန္ေထာက္ျပသူ ဦးတင္လႈိင္က ပညာေရး စနစ္တခုလုံးကို မလြဲမေသြ ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ လိုအပ္သည္ဟု ဆိုသည္။ တကၠသိုလ္ ပညာေရးစနစ္မွာ အဓိက ေတြ႕ရသည့္ ျပႆနာမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အရည္အခ်င္းကို ဦးစားမေပးဘဲ အေရအတြက္ကိုသာ ဦးစားေပးခဲ့ျခင္း၊ အရင္းအျမစ္မ်ားကို အားေပးေထာက္ပံ့မႈ မရွိျခင္း၊ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အထီးက်န္ ျဖစ္ေနခဲ့ျခင္း စသည္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သုံးသပ္ေျပာဆိုသည္။

“က်ေနာ္တို႔ ပထမဆုံး မျဖစ္မေန လုပ္ရမွာက ပညာေရး စနစ္တခုလုံးနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းပုံအဆင့္ဆင့္ကို ျပန္သုံးသပ္ရမယ္၊ ျပဳျပင္ရမယ္၊ တကယ္လို႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မရွိဘူး ဆိုရင္ေတာ့ ကားပ်က္ႀကီးကို တြန္းေရႊ႕ခရီးသြားေနရသလို အခ်ိန္ကုန္ ေငြကုန္ လူကုန္ ရတဲ့ အျပင္ ဘာအက်ိဳးမွ ရမွာ မဟုတ္ဘူး” ဟု ဦးတင္လႈိင္က သတိေပး ေျပာၾကားသည္။

ခြဲျခားထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္က ပညာေရး

ႏိုင္ငံတ၀ွမ္းမွာ အဆင့္မမီသည့္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး အဖြဲ႕မ်ား မႈိလိုေပါက္လာျခင္း ကို အေလးထားၾကည့္႐ႈရမည့္ ျပႆနာ တရပ္ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ ေပၚေပါက္လာျခင္းမွာ ယခင္ စစ္အစိုးရ၏ မဟာဗ်ဴဟာအရ ေက်င္းသားမ်ား လႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ သပိတ္ေမွာက္ျခင္းမ်ားကို အလြယ္တကူ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္လုပ္ေဆာင္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ပညာေရး တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးဟန္တင္၏ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ တင္သြင္းသည့္ “ျမန္မာ့ပညာေရး၊ စိန္ေခၚမႈမ်ား၊ အေျပာင္းအလဲ အလားအလာႏွင့္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္” စာတမ္း၌ စစ္အစိုးရသည္ စိုးရိမ္စိတ္ျဖင့္ ဤမွ် မ်ားျပားသည့္ တကၠသိုလ္ႏွင့္ ေက်ာင္းမ်ား အခ်ိန္တိုအတြင္း တည္ေဆာက္ခဲ့သျဖင့္ အရည္အေသြး ထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈ မရွိဘဲ အရည္အခ်င္းမဲ့ အေရအတြက္မ်ားေၾကာင့္ ေနာက္က် က်န္ရစ္ခဲ့ရသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

၁၉၈၈ မွ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အတြက္ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ အေရအတြက္ ၃၂ ခု မွ ၁၅၆ ခု အထိ မ်ားျပားလာသျဖင့္ ၅ ဆ တိုးလာသည္ဟု အစီရင္ခံစာမ်ားအရ သိရွိရသည္။ ယင္းတို႔ အနက္မွ ၆၄ ခုကိုသာ ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္၌ ထားရွိၿပီး က်န္ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာန ၁၂ ခု၏ ကြပ္ကဲမႈေအာက္တြင္ ထားရွိသည္။

တကၠသိုလ္ အသစ္မ်ား ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း ပညာရည္မွာ အလြန္အမင္း က်ဆင္းလ်က္ရွိၿပီး ေက်ာင္း၀င္း လုံၿခဳံေရးလည္း မရွိေၾကာင္း ဆရာ ဆရာမမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားက ေျပာဆိုၾကသည္။

၁၉၈၀ ခုႏွစ္ ပညာသင္ယူစဥ္က တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ားသည္ မိမိတို႔ ေနအိမ္သဖြယ္ မွတ္ယူၾကသည္ဟု ေဒၚရာသက္ပန္က ေျပာသည္။ “ အဲဒီတုန္းက တကၠသိုလ္ ၀င္ေပါက္ေတြ အားလုံးကို ဖြင့္ေပးထားတယ္၊ လုံၿခဳံေရး အေစာင့္ဆိုတာလည္း မရွိဘူး၊ ေက်ာင္းထဲ ၀င္လိုက္တာနဲ႔ လုံၿခဳံသြားတယ္လို႔ ခံစားရပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။

စစ္အစိုးရ တက္လာၿပီးေနာက္ အာဏာတည္ၿမဲေရး အတြက္ တကၠသိုလ္ အမ်ားအျပားကို အေ၀းသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လိုက္သျဖင့္ မိမိတို႔ ေနအိမ္ႏွင့္ ခြဲခြာေနရသလို လုံၿခဳံမႈ ကင္းမဲ့ရေၾကာင္းလည္း ေဒၚရာသက္ပန္က ေျပာသည္။

၂၀၀၂ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည့္ ရန္ကုန္ အေနာက္ပိုင္းတကၠသိုလ္၌ Liberal Arts and Science ဘာသာရပ္ သင္ယူေနသူ အသက္ ၂၄ ႏွစ္အရြယ္ရွိ ကိုေက်ာ္ဆက္ႏိုင္က အေနာက္ပိုင္း တကၠသိုလ္၏ ပတ္၀န္းက်င္သည္ လုံၿခဳံမႈ မရွိ၊ စိတ္ခ်ရမႈ မရွိဟု ဆိုသည္။ ေက်ာင္း ပရ၀ုဏ္ အတြင္း ေက်ာင္းသားမ်ား အရက္ေသာက္၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးသုံးစြဲသည့္ ျမင္ကြင္းမ်ားသည္ မထူးဆန္းသည့္ ျမင္ေတြ႕ေနက် ျမင္ကြင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

“က်ေနာ္ တကၠသိုလ္ တက္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ေတြကို ျပန္ၿပီး သတိမရခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ သတိရစရာရယ္လို႔ မွ မရွိတာပဲ။ အရက္ေသာက္ဖို႔၊ ဖဲ႐ိုက္ဖို႔ ေနရာ အလြယ္တကူ ရွာလို႔ ရတာပဲ ရွိတယ္” ဟု ကိုေက်ာ္ဆက္ႏိုင္က ေျပာသည္။

ေက်ာင္းသားမ်ားအား လုံၿခဳံေရး အေစာင့္အျဖစ္ အတင္းအၾကပ္ ေဆာင္ရြက္ခိုင္းသည့္ အခါ ေက်ာင္းသားထုက ဒါ ေက်ာင္းသားနဲ႔ မဆိုင္ဟု ႐ႈျမင္သည္။

တကၠသိုလ္ အသစ္မ်ားသည္ အလွမ္းေ၀းသည့္ ၿမိဳ႕ျပင္တြင္ သီးျခားတည္ရွိေနျခင္း၊ ဆရာ ဆရာမ မလုံေလာက္ျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ပညာသင္ၾကားေပးေရး အားနည္းသြား႐ုံမက လုံၿခဳံေရး ထိန္းသိမ္မႈ ပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းခ်ိဳ႕ယြင္း ၾကရျခင္း ျဖစ္သည္။

ဧည့္လမ္းညႊန္အျဖစ္ လုပ္ကိုင္ေနသူ ကိုေလးေမာင္က “အာဏာပိုင္ေတြဟာ ေက်ာင္းသားေတြ ေက်ာင္းပရ၀ုဏ္အတြင္းမွာ ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈ လုပ္မွာကို တကယ္ေၾကာက္တာပါ။ တကၠသိုလ္ ဆရာ ဆရာမ တေယာက္ လက္ေမာင္းမွာ လုံၿခဳံေရး လက္ပတ္ အနီ ပတ္ေပးထားတာကို ေတြ႕ရေတာ့ အေတာ္ စိတ္ကသိကေအာက္ ျဖစ္မိတယ္” ဟု ၎၏ ခံစားခ်က္ကို ေျပာသည္။

သင္ခန္းစာ အမွတ္ ၁

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ အင္းလ်ားကန္နံေဘးရွိ ေတာအုပ္စိမ္းစိမ္းထဲတြင္ တည္ရွိၿပီး ဂ်ပ္ဆင္၊ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ ခမ္းမ၊ သင္ၾကားေရး ေက်ာင္းေဆာင္မ်ား၊ ေက်ာင္းသားေန အေဆာင္မ်ား စသည့္ သမိုင္း၀င္ အေဆာက္အဦးမ်ားႏွင့္ ပနံရလွသည့္ ပရ၀ုဏ္ ျဖစ္သည္။

ကိုလိုနီအစိုးရ လက္ထက္ ၁၈၇၈ ခုႏွစ္တြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္ ျဖစ္မလာမီ ကတည္းက ဘာသာရပ္ဌာနမ်ား တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး စုေပါင္းထားခဲ့သည့္ ပညာေရးအေဆာက္အဦျဖစ္သည္။ ေအာက္စဖို႔ ႏွင့္ ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္မ်ားကို နမူနာယူ တည္ေဆာက္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီး ေနာက္ထပ္ တည္ေဆာက္သည့္ တကၠသိုလ္မ်ားကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ ထားရွိသည္။ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွင့္ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္လြန္ ႏွစ္မ်ား၌ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ အာရွတိုက္တြင္ အလြန္ ဂုဏ္သတင္းႀကီးၿပီး ေဒသတြင္း ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ “ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္” ကို ခ်မွတ္လိုက္သည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ပညာေရး ဦးစီးဌာနေအာက္တြင္ ထားရွိခဲ့ၿပီး ေက်ာင္း သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းမ်ားကိုလည္း အဂၤလိပ္ဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာသို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။

အဆိုပါ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ေက်ာင္းသားမ်ားက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပခဲ့ေသာ္လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေန၀င္းက တပ္မ်ား ေစလႊတ္၍ အၾကမ္းဖက္ လူစုခြဲခဲ့သည္။ စစ္အစိုးရ၏ ရက္စက္သည့္ တုန္႔ျပန္မႈ၏ ရလာဒ္အျဖစ္ ဒါဇင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား ေသဆုံးသြားခဲ့ရသည္။ ထို႔အျပင္ ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အဦးႀကီးအားလည္း မိုင္းခြဲ ဖ်က္ဆီး ပစ္လိုက္သည္။

ယင္း အခ်ိန္မွစ၍ တကၠသိုလ္၏ ပညာေရး အဆင့္အတန္း ထိုးက် နိမ့္ဆင္းလာၿပီး ေနာက္ပိုင္း တကၠသိုလ္မွ ရရွိေသာ ဘြဲ႕မ်ားကို ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ လက္မခံ အသိအမွတ္ မျပဳေတာ့ေခ်။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ အုံၾကြမႈႀကီး ေပၚေပါက္လာၿပီးေနာက္ ဇူလိုင္လတြင္ ဦးေန၀င္း၏ တာ၀န္မွ အနားယူေၾကာင္း မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားရသည္။ ယင္းေနာက္ ဦးေန၀င္းအား သစၥာေစာင့္သိသူ လက္နက္ကိုင္မ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာကို သိမ္းယူခဲ့ျပန္သည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အား ဂုဏ္သေရရွိၿပီး ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ ေန႔ရက္မ်ားဆီသို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိ ေစရန္ ရည္ေမွ်ာ္ျပီး ယခုအခါ လုပ္ငန္းငယ္မ်ားကို စတင္ လုပ္ေဆာင္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အင္ဂ်င္နီယာ အသင္းတခု၏ အကူအညီျဖင့္ ဘက္စုံမြမ္းမံျပဳျပင္မႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အေဆာက္အဦး ေဆးသုတ္ျခင္း၊ စာသင္ခန္းသုံး သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းမ်ားကို ယခင္က ေက်ာက္သင္ပုန္း ေျဖျဖဴ၊ စာရြက္ စသည့္ေနရာတြင္ ကြန္ပ်ဴတာ၊ ပ႐ိုဂ်က္တာမ်ားျဖင့္ အဆင့္ျမွင့္ ေျပာင္းလဲသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးဌာနမွ လက္ေထာက္ ကထိက ဦးစိုင္းခိုင္မ်ိဳးထြန္းက စာသင္ခန္း အသုံးေဆာင္ေတြ႕ ပိုေကာင္းလာေၾကာင္း ေျပာသည္။ “သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ကြန္ပ်ဴတာ၊ ပ႐ိုဂ်က္တာေတြ အခု ရွိလာၿပီ။ ႏိုင္ငံတကာက ဧည့္ပါေမာကၡေတြ ဖိတ္ၾကားလို႔ ရၿပီ။ အဲဒါေတြ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ဖို႔ နားလည္မႈ စာခြ်န္လႊာေတြ လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီးၿပီ” ဟု ဆိုသည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အဆင့္ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မတီ အဖြဲ႕၀င္ ဦးတင္လႈိင္ကလည္း “ဘက္စုံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို အပိုင္း ၂ ပိုင္းခြဲၿပီး ေျပာလို႔ရတယ္။ Hardware ပိုင္းနဲ႔ Software ပိုင္း ေတြေပါ့။ တနည္းအားျဖင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာနဲ႔ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ တိုးတက္ အဆင့္ေျပာင္းယူဖို႔ လို႔ ဆိုရမွာပါပဲ” ဟု ဆိုသည္။

ဆက္၍ ေကာ္မတီ ဥကၠ႒ တာ၀န္ယူထားသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေနျဖင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ အမတ္တဦးျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ မ်ားျပားလွသည့္ တာ၀န္၀တၱရားမ်ားေၾကာင့္ အစည္းအေ၀း မတက္ေရာက္ႏိုင္ျခင္းမ်ား ရွိေနၿပီး တကၠသိုလ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို ယခုအထိ ထိေရာက္စြာ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသးေၾကာင္း ေျပာသည္။

အမ်ိဳးသား ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ကြန္ရက္ ႏွင့္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ပညာေရးေကာ္မတီ အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္သူ ဦးသိန္းလြင္ကမူ လတ္တေလာ ျပဳျပင္မႈမ်ားသည္ ယာယီသေဘာမွ်ဟု ဆိုသည္။

“ပထမ အဆင့္အေနနဲ႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို သီးျခား လြတ္လပ္တဲ့ တကၠသိုလ္ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ အစိုးရ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ တကၠသိုလ္ မျဖစ္ရပါဘူး။ တကၠသိုလ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေကာင္စီက အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ တကၠသိုလ္ ျဖစ္ရပါမယ္။ တကၠသိုလ္ အားလုံးဟာလည္း သီးျခား လြတ္လပ္တဲ့ တကၠသိုလ္ေတြ ျဖစ္ရပါမယ္” ဟု ဦးသိန္းလြင္က ေျပာသည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီးအား မည္သို႔ ျပဳျပင္မည္၊ မည္သို႔ ေျပာင္းလဲမည္ဟု ေျပာဆိုေနၾကသည္မွ လြဲ၍ ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ မည္သို႔ေသာ ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္မွ် ထုတ္ျပန္ျခင္း မရွိေသးေပ။

ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာနသည္ တကၠသိုလ္ ၆၄ ခုႏွင့္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ား၏ တာ၀န္၀တၱရား ခြဲေ၀ခ်ထားျခင္း၊ အေျပာင္းအေရႊ႕ ရာထူးတိုး၊ ရာထူးခ် စသည့္ကိစၥရပ္မ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ဦးစီး ေနေသာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာနတြင္း၌ ႀကီးမားေသာ အဂတိလိုက္စားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရသည္ဟု ဦးသိန္းလြင္က ဆိုသည္။

“ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အခုလို အခ်ိန္မွာ ပညာေရးက႑က ဗဟိုဦးစီးစနစ္ပဲ ရွိေနေသးတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ပညာေရးက႑ကို ဗဟိုဦးစီးစနစ္က လြတ္ေစခ်င္တာပါ” ဟုလည္း ေျပာဆိုသည္။

အမ်ိဳးသား ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ကြန္ရက္သည္ တႏိုင္ငံလုံးတြင္ ကြန္ရက္မ်ား ထူေထာင္ကာ အမ်ိဳးသား ပညာေရး မူ၀ါဒတခု ခ်မွတ္ေဖာ္ေဆာင္ၿပီး လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပႏိုင္ရန္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

“ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဆိုတာ တဦးတေယာက္ရဲ႕ စြမ္းအားနဲ႔ မရပါဘူး။ အားလုံး စုေပါင္းၿပီး လုပ္မွ ရပါမယ္” ဟု ဦးသိန္းလြင္က ေျပာဆိုသည္။

(Hard lessons in bid to bring back glory days of Yangon University ကို တင္ေမာင္ယုက ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္သည္)

No comments: