အီဒစ္မရန္ေတ
ႏိုင္ငံအသီးသီး၏ ႐ိုးရာ အစားအစာမ်ား ေရာင္းခ်သည့္ဆိုင္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈသံ႐ံုးမ်ားဟု ဆိုလွ်င္ ရႏိုင္ပါသည္။ ယခုအခါ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၏ အေသးဆံုးၿမိဳ႕ငယ္ေလးမ်ားတြင္ပင္ ထိုင္းစားေသာက္ဆိုင္မ်ား၊ ဗီယက္နမ္ ႐ိုးရာေခါက္ဆြဲႏွင့္ ေကာ္ျပန္႔လိပ္မ်ားကို ျမင္ေတြ႔ေနရၿပီျဖစ္သည္။ မေလးရွားႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွား အပါအ၀င္ အျခားေသာ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ား သည္လည္း ပင္လယ္ရပ္ျခား စားေသာက္ဆိုင္လုပ္ငန္းကို ႏိုင္ငံကိုယ္စားျပဳ လုပ္ကိုင္လာၾက သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ လာေရာက္အေျခခ်ေနထိုင္သူ အေျမာက္အမ်ားရွိေနေသာ္လည္း အမ်ိဳးအစား စံုလင္လွသည့္ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အစားအစာမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ေရာင္းခ်သူ အနည္းငယ္သာရွိသည္ကိုေတြ႔ရ၏။
အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ဆန္ဖရန္စၥကိုၿမိဳ႕ရွိ ယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစံုကို ျမင္ေတြ႔ႏိုင္သည့္ Clement လမ္းတြင္ရွိေသာ Burma Superstar ျမန္မာစားေသာက္ဆိုင္သည္ ေအာင္ျမင္ၿပီးလူသိမ်ားသည့္ ဆိုင္တဆိုင္ျဖစ္သည္။ Oakland ႏွင့္ Alameda တို႔ တြင္လည္း ဆိုင္ခြဲမ်ားဖြင့္လွစ္ထားသည္။ ပိုင္ရွင္ျဖစ္သူ ဒက္စမြန္ ထြန္းလင္းႏွင့္ ဇနီး ဂ်ိဳစလင္းလီး တို႔ႏွစ္ဦးက မုန္႔ဟင္းခါး ႏွင့္ လက္ဘက္သုတ္ကို ကယ္လီဖိုးနီးယား ျပည္နယ္မွာ လူႀကိဳက္မ်ားသည့္ အစားအစာျဖစ္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားကို မွတ္တမ္းျပဳစုေနသည့္ Maje စီမံကိန္းမွ Edith Mirante က ဧရာ၀တီအတြက္ Desmond Htunlin အားေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။
ေမး။။ အေမရိကန္ကို ဘယ္တုန္းက ေရာက္ပါသလဲ။ ခင္ဗ်ားနဲ႔ ခင္ဗ်ားမိသားစု ဘယ္လိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဒီကို ေရာက္လာၾကတာလဲ။
ေျဖ။။ က်ေနာ္တို႔ မိသားစု ဆန္ဖရန္စၥကို ကို ၁၉၇၉ ခုႏွစ္မွာ ေရာက္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အိပ္မက္က ကမာၻတ၀ွမ္း ကေန ဒီကိုေရာက္လာၾကတဲ့ တျခားသူေတြနဲ႔ တူတူပါပဲ။ မိသားစုအတြက္ ျပည့္စံုေကာင္းမြန္တဲ့ ဘ၀တခုျဖစ္လာေအာင္ အလုပ္ႀကိဳးစားလုပ္မယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေပါ့။ ဒီမွာကိုယ္ခ်စ္တဲ့ ျမန္မာျပည္ထက္ ပိုၿပီးေကာင္းမြန္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ႀကိဳးစားလည္း ေအာင္ျမင္ဖို႔၊ ရည္မွန္းခ်က္ျပည့္စံုဖို႔ တကယ္မလြယ္ပါဘူး။ မယံုႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ခက္ခဲသလို ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ဖို႔လည္း မလြယ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ မိသားစု ၆ ေယာက္ ဆန္ဖရန္စစၥကိုကို ေရာက္လာေတာ့ လက္ထဲမွာ ေဒၚလာ ၂၀၀ ေတာင္မျပည့္ပါဘူး။ အဂၤလိပ္စာကလည္း အနည္းအက်ဥ္းပဲ တတ္ပါတယ္။ ဒီအခက္အခဲေတြက က်ေနာ္တို႔ ရဲ႕ အေမရိကန္ အိပ္မက္ကို အေကာင္အထည္ေဖၚဖို႔ တြန္းအားေတြျဖစ္ေစခဲ့တာပါ။ မိဘေတြက က်ေနာ္တို႔ကို အေမရိကန္ကိုေခၚလာဖို႔ သတၱိေတြျဖစ္လာေစတာပါ။ သူတို႔ရဲ႕သတၱိအတြက္ က်ေနာ္ဂုဏ္ယူပါတယ္။ က်ေနာ္ လုပ္သမွ်အားလံုးဟာ က်ေနာ့္ မိဘေတြရဲ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွန္တယ္ဆိုတာ အတည္ျပဳေပးေနတာလို႔ က်ေနာ္ေသေသခ်ာခ်ာ ယံုၾကည္ပါတယ္။
ေမး။။ အၿပိဳင္အဆိုင္မ်ားတဲ့ စားေသာက္ဆိုင္လုပ္ငန္းမွာ ေအာင္ျမင္မႈရလာတာ ဘယ္အခ်က္ေတြေၾကာင့္လို႔ ထင္ပါ သလဲ။
ေျဖ။။ က်ေနာ္နဲ႔ က်ေနာ့္ဇနီးတို႔ ယံုၾကည္ထားတာက ဆိုင္ကို လူေတြပထမ အႀကိမ္လာစားၾကမယ္။ သူတို႔ကို က်ေနာ္ တို႔က ဂ႐ုတစိုက္နဲ႔ ျမန္မာအစားအစာအေၾကာင္း ရွင္းျပရမယ္။ ဒီကလူေတြႀကိဳက္တတ္တဲ့ အရသာမ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးထားတယ္။ စားေသာက္ဆိုင္ရဲ႕ ေနရာ၊ အျပင္အဆင္၊ ဒီဇိုင္း စတာေတြကို ဘယ္လိုျပင္ထားတယ္၊ ဘာေၾကာင့္ ဒီလို ေရြးခ်ယ္ရတယ္ ဆိုတာေတြကို ရွင္းျပသင့္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြအားလံုးက အထူးတလည္ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အလုပ္သမားေတြ၊ ေဖါက္သည္ေတြနဲ႔ အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္လို လုပ္ေပးေနက်ပါပဲ။ ၀န္ထမ္းေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးနဲ႔ တျခား အက်ိဳးစီးပြားေတြ အတြက္လည္း အဆင္ေျပေအာင္စီစဥ္ေပးပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ လုပ္ငန္းခြင္ဟာ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းၿပီး အလုပ္ လုပ္ခ်င္စရာျဖစ္ေအာင္လည္းဖန္တီးေပးထားပါတယ္။
ဧည့္၀တ္ေက်ပြန္တယ္ဆိုတာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ့ အစိတ္အပိုင္းတခုပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာသာ ရႏိုင္တဲ့ ေႏြးေထြးစြာ ႀကိဳဆိုမႈမ်ိဳး ေပးႏိုင္ေအာင္ႀကိဳးစားပါတယ္။ ေဖာက္သည္ေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ၀န္ေဆာင္မႈေပးတာ သာမဟုတ္ပါဘူး၊ လာစားတဲ့သူေတြအတြက္ အမွတ္ရစရာ ပတ္၀န္းက်င္ကိုလည္း ဖန္တီးေပးထားပါတယ္။ ေနာက္တခါ ဒီမွာ စားခဲ့တဲ့ အစားအစာကို ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတယ္ ဆိုတာကိုလည္း သတိရေနေအာင္ ဖန္တီးေပးထားပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ေနထိုင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံရမယ္ ဆိုတာလည္းသိပါတယ္။ ေဒသႏၲရစာၾကည့္တိုက္ေတြကို ေငြ ေၾကးေထာက္ပံ့သလို ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ပညာသင္ဆုေပးပါတယ္။ ျမန္မာဒုကၡသည္ေတြနဲ႔ အေမရိကန္ကို ေရာက္ လာခါစ လူေတြ အလုပ္အကိုင္ရရွိေရးကိုလည္း ကူညီေပးပါတယ္။ ဒီလိုကူညီေပးတဲ့အတြက္ ပတ္၀န္းက်င္အသိုင္းအ၀ိုင္း နဲ႔ ဆက္ဆံေရးကို ခိုင္ၿမဲေစတာ တခုထဲမဟုတ္ပါဘူး၊ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အလုပ္သမားေတြဟာလည္း ဒီလုပ္ငန္းရဲ႕ တစိတ္တပိုင္း အျဖစ္ပါ၀င္ေနရတာကို ဂုဏ္ယူလာၾကပါတယ္။
ေမး။။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ လာေရာက္အေျခခ်ေနထိုင္သူေတြ အမ်ားႀကီးရွိတဲ့အနက္ ျမန္မာလူမ်ိဳး အနည္း အက်ဥ္းသာ စားေသာက္ဆိုင္ဖြင့္တာေတြ႔ရပါတယ္။ အမ်ားစုက မိမိတို႔႐ိုးရာ အစားအစာလုပ္ငန္းအစား ဂ်ပန္ ဆူရွီ လုပ္ငန္း လုပ္ၾကတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ဒီလို ျဖစ္တယ္လို႔ထင္ပါသလဲ။
ေျဖ။။ လူေတြက ကိုယ္နဲ႔ရင္းႏွီးၿပီးသား အရာကသာ ကိုယ္နဲ႔အဆင္ေျပမယ္လို႔ ထင္တတ္ၾကပါတယ္။ ဆန္ဖရန္စၥကိုၿမိဳ႕က စားေသာက္ဆိုင္မွာ လာစားတတ္ၾကသူေတြက တ႐ုတ္အစားအစာမ်ိဳးစံုနဲ႔ ဂ်ပန္ ဆူရွီေတြနဲ႔သာ ရင္းႏွီးၾကတာ။ ျမန္မာအစားအစာနဲ႔ သိပ္မရင္းႏွီးၾကဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုေတာင္သိပ္မသိၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုလူသိနည္း တဲ့ အစားအစာမ်ိဳးကို ေစ်းကြက္တင္ဖို႔ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ မ၀ံ့မရဲ ျဖစ္ေနၾကတယ္လို႔ထင္ပါတယ္။ စားေသာက္ဆိုင္ လုပ္ငန္း ဆိုတာက အၿပိဳင္အဆိုင္မ်ားလြန္းေတာ့ စိတ္ခ်ရတာမ်ိဳးပဲ ေရာင္းဖို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကတာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ သတင္းေကာင္း တခုက က်ေနာ္တို႔ဆိုင္က ျမန္မာ အစားအစာေတြ ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါတယ္။ ဆန္ဖရန္စစၥကိုၿမိဳ႕က လူေတြကို ျမန္မာ အစားအစာေတြ နဲ႔ အကၽြမ္းတ၀င္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် လူေတြစိတ္၀င္စားၿပီး စားၾကည့္ခ်င္စရာ အမယ္ ေတြ တည္ခင္းေပးႏိုင္တဲ့ ျမန္မာစားေသာက္ဆိုင္ အသစ္ေတြ ေပၚလာေတာ့မွာပါ။ ျမန္မာ စားစရာေတြနဲ႔ စားေသာက္ ဆိုင္လုပ္ငန္းထဲ၀င္လာခ်င္တဲ့သူ ေတြကို က်ေနာ္ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာစြာ ကူညီအႀကံေပးမွာပါ။
ေမး။။ ဆိုင္နာမည္ကို Burma Superstar လို႔ဘာေၾကာင့္ ေပးရတာလဲ။
ေျဖ။။ က်ေနာ္သိသေလာက္ေျပာရရင္ ဆိုင္စဖြင့္တုန္းက အေမရိကန္မွာ ျမန္မာစားေသာက္ဆိုင္ဆိုလို႔ က်ေနာ္တို႔ တဆိုင္ပဲ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအေၾကာင္းကိုလည္း အေမရိကန္ေတြ နည္းနည္းပဲ သိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အံ့ၾသ ဖြယ္ရာေကာင္းတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြ၊ အစားအစာေတြ၊ အႏုပညာလက္ရာေတြနဲ႔ ရင္သပ္႐ႈေမာဖြယ္ေကာင္းတဲ့ သဘာ၀ အလွအပေတြေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အာရွမွာ စူပါစတားလို႔ထင္ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ၀န္းက်င္မွာ ျမန္မာ စားေသာက္ဆိုင္ေတြ ဖြင့္လာၾကတယ္။ ျမန္မာဆိုင္တံခါး၀ေတြမွာ နာရီနဲ႔ခ်ီၿပီး တန္းစီေစာင့္ၾကရတာေတြေတြ႕ရတဲ့ အခါ ဂုဏ္ယူမိပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕စားေသာက္ဆိုင္ေၾကာင့္ ျမန္မာႏို္င္ငံရဲ႕နာမည္ကို ဆိုင္မဖြင့္ခင္ကထက္ လူေတြပိုသိလာၾက တဲ့အတြက္လည္း ဂုဏ္ယူ၀မ္းေျမာက္မိပါတယ္။
ေမး။။ Burma Superstar စားေသာက္ဆိုင္မွာ ဗုဒၶရဲ႕ ရုပ္ပံုတပံုကို ဆိုင္ရဲ႕ သေကၤတ အျဖစ္ထားရွိတာကို ေတြ႔ရပါ တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီပံုကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာပါလဲ။
ေျဖ။။ ဆိုင္ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သေကၤတတခုေရြးခ်ယ္ဖို႕ Joycelyn နဲ႔ က်ေနာ္ရယ္၊ မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ၿပီး အမ်ား ႀကီး စဥ္းစားၾကပါတယ္။ ၿပံဳးေတာ္မူေနတဲ့ ဗုဒၶပံုေတာ္ဟာ ေခတ္မွီ ဗုဒၶဘာသာ သင္တန္းေက်ာင္းကို ကိုယ္စားျပဳတယ္။ ဒါ့ အျပင္ ေကာင္းတဲ့ဘ၀ကို ဒီကမာၻေလာကမွာ ရႏိုင္တယ္ လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို ႏိုင္တယ္လို႔သိရပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ က်ေနာ္တို႔ ဘ၀မွာ လိုအပ္တဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုအစိုးရႏိုင္မႈ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိမႈ ေတြကို ေဆာင္က်ဥ္း ေပး ႏိုင္တဲ့ ပံုေတာ္လို႔လဲ ေျပာၾကတယ္။ အမ်ားအက်ိဳးကို စိတ္ပါလက္ပါ ေဆာင္႐ြက္ေပးႏိုင္တဲ့ အစြမ္းေတြကိုလည္း ေပးႏိုင္တယ္တဲ့။ ေနာက္ဆံုး တခ်က္ကေတာ့ အသိဥာဏ္ထူးေတြလဲ ရရွိႏိုင္တယ္တဲ့။ ဒါကိုရႏိုင္ဖို႕ကေတာ့ ႀကိဳးစားရမွာေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္ တို႔ ခံစားသိျမင္တဲ့ ဘ၀ရဲ႕ အႏွစ္သာရနဲ႔ ေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြကို ေဖာက္သည္ေတြကို ေ၀မွ်ေပးခ်င္ပါတယ္။
ေမး။။ Burma Superstar စားေသာက္ဆိုင္ဟာ ႏိုင္ငံေရးအရ မွန္ကန္တယ္လို႔ဆိုတဲ့ ဒီမိုကေရစီေရး အတြက္ အၿမဲ တမ္းေထာက္ပံ့ တာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီလိုေထာက္ပံ့တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းအေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈရွိတယ္လို႔ ထင္ပါသလား။
ေျဖ။။ အျခားသူေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ဖို႔ သူတို႔ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဆာင္႐ြက္ေပးႏိုင္ဖို႔ က်ေနာ္ တို႔ႀကိဳးစားေနတာပါ။ က်ေနာ္တို႔ ရဲ႕ အလုပ္သမားေတြ၊ ေဖာက္သည္ေတြအတြက္သာ မကပါဘူး ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ အတြက္လဲပါပါတယ္။ ဒါက စီးပြားေရးကို အေျခခံတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မဟုတ္ပါဘူး။ စိတ္ခံစားမႈကိုအေျခခံၿပီး လုပ္ခဲ့တာပါ။ က်ေနာ္တို႔ လႈပ္ရွားမႈေတြရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာက စီးပြားေရးအက်ိဳးအျမတ္ေတြထက္ ပိုအေရးပါပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆိုင္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ေတြ႔ႀကံဳခံစားေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြကို ကမာၻက သိျမင္အာ႐ံုစိုက္လာႏိုင္ဖို႔ ျပတင္းတေပါက္ အျဖစ္ ဆက္သြယ္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ေမး။။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကယ္ဆယ္ေရးေကာ္မတီကို ေထာက္ပံ့လွဴဒါန္းတာေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ကို လွဴဒါန္းဖို႔ ဘာေၾကာင့္ေရြးခ်ယ္ခဲ့ရတာပါပဲ။
ေျဖ။။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကယ္ဆယ္ေရးေကာ္မတီက က်ေနာ္တို႔ကို လာၿပီးဆက္သြယ္တာပါ။ ျမန္မာဒုကၡသည္ ေတြကို ဆိုင္မွာအလုပ္ေပးဖို႔ စဥ္းစားေပးဖို႔ အဲဒီအဖြဲ႔က ေမတၱာရပ္ခံလာပါတယ္။ သင္တန္း အစီအစဥ္ေလး တခုလုပ္ေပးၿပီး အလုပ္ရဖို႔ အခြင့္အလမ္းဖန္တီးေပးဖို႔ပါ။ အဲဒါက တကယ္ကိုခက္ခဲပါတယ္။ ဒုကၡသည္ အမ်ားစုက အဂၤလိပ္စာ အရမ္း အားနည္းၿပီးေတာ့ လုပ္ငန္းအေတြ႔အႀကံဳလည္း မရွိၾကပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ေက်းလက္ေတာရြာက ေရာက္လာၾကတဲ့ သူေတြဆိုရင္ ပိုဆိုးပါတယ္။ သူတို႔ထဲက တခ်ိဳ႕နဲ႔ သင္တန္းစခဲ့ပါတယ္။ အဂၤလိပ္စာကေန စၿပီးေတာ့ ေနထိုင္စားေသာက္ပံုနဲ႔ က်န္းမာေရး အသိအျမင္ကအစ သင္ေပးရပါတယ္။ အခုဆိုရင္ ဒုကၡသည္ ၂၀ ေက်ာ္ေလာက္ကို က်ေနာ့္ ဆိုင္နဲ႔ တျခားေနရာေတြမွာ အလုပ္ရေအာင္ ကူညီေပးႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ မိသားစုေရာက္လာတုန္းကလို အေျခအေနမ်ိဳးနဲ႔ ေရာက္လာၾကသူေတြကို သူတို႔ရဲ႕ အနာဂတ္လမ္းေၾကာင္းကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္ၿပီး သူတို႔ကိုယ္ပိုင္နဲ႔ မိသားစုဘ၀ေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဖန္တီးႏိုင္ၾကတာကို ျမင္ရတာ တကယ့္ ဆုလဒ္ႀကီး တခုပါပဲ။
ေမး။။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့စားေသာက္ဆိုင္ေတြ တိုးတက္ေအာင္ျမင္လာႏိုင္ဖို႔ ဘာေတြမ်ား အႀကံျပဳခ်င္ပါသလဲ။
ေျဖ။။ စားေသာက္ဆိုင္ေတြ တိုးတက္ေအာင္ျမင္ဖို႔ဆိုရင္ ကိုယ့္ဆိုင္ရဲ႕ အစားအေသာက္ ေကာင္း မေကာင္း၊ အဆင့္ အတန္းရွိ မရွိ အၿမဲသံုးသပ္ေနရမယ္။ စားသံုးသူေတြကို အၿမဲေလ့လာေနရမယ္ လို႔ က်ေနာ္နဲ႔ Joycelyn က ယံုၾကည္ထား ပါတယ္။ စားေသာက္ဆိုင္ေတြဟာ ကိုယ့္ဆိုင္က ဘယ္လိုစားသံုးသူေတြအတြက္ ရည္ရြယ္ၿပီးဖြင့္တာလဲ၊ သူတို႔ ဘာေတြ လိုအပ္ဆိုတာၾကည့္ေနရမယ္။ ကိုယ္ရည္ရြယ္ထားတဲ့ စားသံုးသူေတြ ကိုယ့္ဆိုင္ထဲေရာက္လာေအာင္ လိုအပ္တဲ့ ပတ္၀န္း က်င္ အေျခအေနေတြကိုလည္း ဖန္တီးေပးရမယ္။ စားသံုးသူေတြက သန္႔ရွင္းၿပီး သက္ေတာင့္သက္သာရွိတဲ့ေနရာမ်ိဳးကို လိုခ်င္ၾကတယ္။ ဒီလိုေနရာမ်ိဳးမွာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္နဲ႔ စားသံုးၿပီး အရသာခံခ်င္တာေလ။ ဘယ္ေနရာမွာပဲ ရွိတဲ့ စားေသာက္ ဆိုင္ျဖစ္ပါေစ အဲဒီဆိုင္မွာ ကိုယ့္အလုပ္ကိုယ္တန္ဖိုးထားၿပီး လုပ္မယ့္ ၀န္ထမ္းေတြ ရွိဖို႔လိုပါတယ္။ စားသံုးသူေတြဟာ သူတို႔သြားစားၾကမယ့္ ဆိုင္ကို မသိရင္ေတာင္မွ သူတို႔ဘ၀မွာ အမွတ္တရျဖစ္ေစမယ့္ သူတို႔ရင္ထဲမွာ သိမ္းထားလို႔ ရႏိုင္ မယ့္ ခံစားမႈ တစံုတရာ ေပးႏိုင္မယ္ထင္တဲ့ ဆိုင္မ်ိဳးကိုသာေရြးၿပီးသြားၾကမွာေလ။
ေမး။။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စီးပြားေရးလုပ္ဖို႔ ေရာ အစီအစဥ္ရွိပါသလား။
ေျဖ။။ ေလာေလာဆယ္ က်ေနာ့္မွာ အစီအစဥ္ မရွိေသးပါဘူး။ က်ေနာ္က လူမႈေရး၊ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ နဲ႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔ စိတ္၀င္စားပါတယ္။ ဆန္ဖရန္စစၥကို မွာ အေျခစိုက္တဲ့ အေမရိကန္-ျမန္မာ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းရယ္၊ ဆန္ဖရန္စစၥကို-ရန္ကုန္ ညီအမၿမိဳ႕ေတာ္သတ္မွတ္ ေရး ကနဦး အဖြဲ႔ရယ္ အဲဒီႏွစ္ခုကို တည္ေထာင္သူေတြထဲမွာ က်ေနာ္ပါပါတယ္။ အေမရိကန္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး တိုးတက္ ေကာင္းမြန္ဖို႔ ရည္႐ြယ္ၿပီး ဒီအသင္းေတြကို တည္ေထာင္ခဲ့တာပါ။ ဒီအဖြဲ႕ေတြကတဆင့္ က်ေနာ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ နားလည္မႈေတြရၾကမယ္။ တႏိုင္ငံနဲ႔ တႏိုင္ငံ ပိုၿပီးခ်စ္ၾကည္ ရင္းႏွီးလာမယ္။ ဒီလိုျဖစ္လာဖို႔ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ပညာေရးနဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းေတြ အျပန္အလွန္ လဲလွယ္ႏိုင္ရပါမယ္။ အဲဒီအတြက္ နည္းလမ္းကို ရွာႏိုင္ရပါမယ္။ ဒါ့အျပင္ တႏိုင္ငံနဲ႔ တႏိုင္ငံ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အသိအျမင္ေတြ ကူးလူးဆက္သြယ္ႏိုင္ဖို႔ ေပါင္းကူးေတြတည္ေဆာက္ထားရပါမယ္။ ဒါမွ ႏွစ္ႏိုင္ငံလံုး အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းႏိုင္ပါမယ္။
ေမး။။ Burma Superstar ရဲ႕ အစားအေသာက္စာရင္းထဲမွာ ရွမ္းေခါက္ဆြဲ ဆိုတာေတြ႔ပါတယ္။ ဒီမွာ ေရာင္းခ်တဲ့ အစားအစာ နဲ႔ပတ္သက္လို႔ တျခားျမန္မာတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု အစားအစာေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈရွိပါသလား။
ေျဖ။။က်ေနာ္တို႔ဆိုင္မွာ ရွမ္းျပည္နယ္နဲ႔ ခ်င္းျပည္နယ္က ၀န္ထမ္းတခ်ိဳ႕ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ လက္ရာ အစားအစာ တခ်ိဳ႕ကို စာရင္းမွာထည့္ေပးထားတာပါ။
ေမး။။ Burma Superstar စားေသာက္ဆိုင္မွာ ဘယ္အစားအစာကို လူႀကိဳက္မ်ားပါသလဲ။
ေျဖ။။ လက္ဖက္သုတ္နဲ႔ စမူဆာဟင္းရည္ပါ။ က်န္တဲ့ ဟင္းေတြကလည္း အရသာေကာင္းပါတယ္။
ေမး။။ ျမန္မာ အစားအစာကို အေမရိကန္ေတြနဲ႔ အဆင္ေျပေအာင္ ဘယ္လိုစီစဥ္ေပးပါသလဲ။
ေျဖ။။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေဖာက္သည္ေတြဟာ ျမန္မာအစားအစာနဲ႔ စတင္ရင္းႏွီးခါစပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရာင္းခ် တဲ့အခါမွာ ဒီအစားအစာေတြထဲမွာ ဘာေတြပါ၀င္သလဲဆိုတဲ့ ဗဟုသုတမ်ိဳး ရရွိသြားႏိုင္ေအာင္လုပ္ေပးရပါတယ္။ တျခား ႐ိုးရာစားေသာက္ဆိုင္မ်ိဳးေတြမွာထက္ ပိုၿပီး သိသြားႏိုင္ေအာင္ရွင္းျပေပးပါတယ္။ ဥပမာေျပာျပရမယ္ဆိုရင္၊ လဖက္သုတ္ ေရာင္းတယ္ဆိုပါစို႔။ သူတို႔ကို ပါ၀င္တဲ့ အမ်ိဳးအစားေတြ အေၾကာင္းရွင္းျပၿပီးေတာ့ သူတို႔ေရွ႕မွာတင္ အားလံုးေပါင္းၿပီး လက္ေတြ႕သုတ္ျပပါတယ္။ သူတို႔လည္း အစားအစာတမယ္ရဖို႔ ဘယ္လိုျပင္ဆင္ရတယ္ ဆိုတာသိသြားၾကတာေပါ့။ က်ေနာ္ တို႔ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ပဲ ေရာင္းပါတယ္။ ေအာ္ဂဲနစ္ သီးႏွံေတြျဖစ္ႏိုင္သမွ်သံုးပါတယ္။ ဒီလိုနည္းေတြ သံုးၿပီး ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ျမန္မာအစားအစာ၊ ရွမ္းအစားအစာ၊ ခ်င္းအစားအစာ ေတြကို အေမရိကန္ေတြ လိုက္ေလ်ာညီေထြ အရသာခံႏိုင္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
ေမး။။ ျမန္မာအစားအစာေတြထဲမွာ ဘာကိုအႀကိဳက္ဆံုးပါလဲ။
ေျဖ။။ က်ေနာ္နဲ႔ Joycelyn က ပုဇြန္ငါးပိ၊ ငါးငံျပာရည္ေတြနဲ႔ ခ်က္ထားတဲ့ ဘာဟင္းမဆိုႀကိဳက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကံမေကာင္းေတာ့ ဒါေတြက အေမရိကန္မွာ အၿမဲတမ္းမရႏိုင္ဘူးေလ။ က်ေနာ္တုိ႔ မုန္႔ဟင္းခါးကိုေတာ့ တေန႔ တပန္းကန္စီ ေန႔တိုင္းစား ၾကပါတယ္။
( Edith Mirante ၏ Burmese Cuisine and the American Dream ကို တင္ေမာင္ယု ဘာသာျပန္သည္)
No comments:
Post a Comment