ဆူးငွက္
မိဳ႕မၿငိမ္းရဲ႕ တိုင္းက်ိဳးျပည္ျပဳသီခ်င္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာၾကဆိုၾကရင္ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ကေရးစပ္ခဲ့တဲ့ “လူခၽြန္လူေကာင္း” သီခ်င္းကိုပဲ ေျပာျဖစ္ၾကတယ္။ ေျပာရေလာက္ေအာင္လည္း သီခ်င္းဗ်ဳပၸတ္နဲ႔ အေၾကာင္းအရာေရာ၊ သံစဥ္ေရာ ေကာင္းမြန္လွတာကိုး …။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီကေန႔အထိ စြဲစြဲမက္မက္ သီဆို တီးမႈတ္ေနၾကရတဲ့ သီခ်င္းျဖစ္ေနတာေပါ့။
အလားတူ ဒီကေန႔အထိ ေခတ္မီဆဲျဖစ္ၿပီး သီဆိုတီးမႈတ္ေနၾကတဲ့ သီခ်င္းေတြရွိေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ တိုင္းေရးျပည္ရာ အေျခအေနေၾကာင့္ မျဖစ္မေန ေရးစပ္သီဆိုရတဲ့ သီခ်င္းေပပဲလို႔ ဘယ္သူမွ သိပ္မသိၾကပါဘူး …။
တကယ္ေတာ့ … မႏၲေလးဆိုတာ အႏုပညာနဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ၿမိဳ႕ပါ။ သီခ်င္းသံေတြနဲ႔ တာဝတႎသာဆီ ပင့္တင္ ထားခဲ့တဲ့ၿမိဳ႕ပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမန္မာမင္း ေနျပည္ေတာ္ အဆက္ဆက္ မႏၲေလးရတနာပံုမ္ ေနျပည္ေတာ္ေလာက္ ထီးဘြဲ႕၊ နန္းဘြဲ႔၊ ၿမိဳ႕ဘြဲ႕ေတြ မမ်ားခဲ့ဘူးလို႔ ပညာရွင္ေတြ သံုးသပ္ၾကတာပါ။ သီခ်င္း ဂီတနဲ႔ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို တည္ေဆာက္တယ္၊ သီခ်င္းဂီတနဲ႔ ထီးနန္း တည္ေဆာက္တယ္၊ သီခ်င္း ဂီတနဲ႔ တိုင္းသူျပည္သား စိတ္ဓာတ္ျမႇင့္တင္တယ္။ သီခ်င္း ဂီတနဲ႔ ဘုရင္ထီးဘုရား အေျမာ္အျမင္ကို တည့္မတ္တယ္။ သီခ်င္း ဂီတနဲ႔ ယိုင္နဲ႔မႈေတြ တည့္မတ္တယ္။ သီခ်င္း ဂီတနဲ႔ က်ိဳးေၾကာင္း ဆင္ျခင္ေစခဲ့တယ္။ ဆိုလိုတာက လူရဲ႕ပင္မ ဇစ္ျမစ္ျဖစ္တဲ့ ႏွလံုးသားကိုပဲ ထိေရာက္စြာ သိမ္းသြင္းခဲ့တဲ့ သေဘာပါပဲ။ စိတ္မ႑ိဳင္ကတဆင့္ ႐ုပ္ကိုျပဳျပင္ေစတဲ့ သေဘာ …။
ဒီလို သီခ်င္း ဂီတနဲ႔ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကည္ႏူးေနတဲ့ မႏၱေလးၿမိဳ႕ႀကီးကို ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဧၿပီ ၃ ရက္ (၁၃၀၃ ခုႏွစ္ ေႏွာင္းတန္ခူး လဆုတ္ ၄ ရက္ ေသာၾကာေန႔) နံနက္ ၁၁ နာရီအခ်ိန္မွာ ဂ်ပန္ေလယာဥ္အစင္း ၈၀ ခန္႔က တၿမိဳ႕လံုး ပိုက္စိပ္တိုက္ ဗံုးႀကဲလိုက္တာနဲ႔ အေပ်ာ္မ်ားကို႐ုတ္ျခည္း သြန္ေမွာက္လိုက္ၿပီး တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားဖြယ္ အနိ႒ာ႐ံုမ်ား ဆိုင္းမဆင့္ ဗံုမဆင့္ ေရာက္လာ ပါေတာ့တယ္။ အစဥ္အဆက္ ကိုယ့္ဥခြံ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲမွာပဲ ကိုယ့္အရပ္နဲ႔ ကိုယ့္ဇာတ္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ ေနတတ္တဲ့ မႏၲေလးသူ မႏၲေလးသားမ်ားအဖို႔ ဂ်ပန္ေလတပ္ႀကီး ခ်ီတက္တာကိုပဲ ေကာင္းကင္ဘား ဆပ္ကပ္ ျပေလသလား ထင္မွတ္မွားၿပီး လက္ခုပ္လက္ဝါး တီးကာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီးၾကည့္ၾကရာက မွန္းခ်က္နဲ႔ ႏွမ္းထြက္မကိုက္ဘဲ မီးေလာင္ဗံုးေတြ စက္ေသနတ္ေတြနဲ႔ ဒရစပ္ ပစ္ခတ္ပါမွ “တကယ္ ပစ္တာဟ၊ တကယ္ပစ္တာဟ၊ ေျပးၾကဟ၊ ေရွာင္ၾကဟ” လို႔ ေအာ္ဟစ္ ပုန္းေအာင္းၾကလို႔ … ေသလိုက္ၾကတာကလည္း ေသာက္ေသာက္လဲတဲ့။ ဒီလိုနဲ႔ ေမလ ၁ ရက္ (၁၃၀၄ ခုႏွစ္ ကဆုန္လဆုတ္ ၃ ရက္ ေသာၾကာေန႔) မွာ ဂ်ပန္ေတြ မႏၲေလးတၿမိဳ႕လံုး သိမ္းပိုက္ပါေတာ့တယ္။
စစ္ရဲ႕ အနိ႒ာ႐ံုကို သံုးႏွစ္သံုးမိုးမွ် ေသကြဲကြဲၾက၊ ရွင္ကြဲကြဲၾကနဲ႔ နဖူးေတြ႔ ဒူးေတြ႔ခံစားၾကရၿပီး ၁၉၄၅ ခု မတ္လ ၂၁ ရက္ (၁၃၀၆ ခု၊ တန္ခူးလဆန္း ၉ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔) မွပဲ ဂ်ပန္လက္ေအာက္က မႏၱေလးၿမိဳ႕ႀကီး လြတ္ေျမာက္ခဲ့ၿပီး … အရပ္ ရွစ္မ်က္ႏွာ ထြက္ေျပးၾကတဲ့ မႏၱေလးသူ မႏၱေလးသားေတြ “ျပည္ေတာ္ဝင္” ႏိုင္ၾကတာ မဟုတ္ပါလား …။
စစ္ႀကီးၿပီးေပမယ့္ စစ္ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္က ႏွလံုးသည္းပြတ္ကို ဆြဲကိုင္လႈပ္ရမ္း ခံစားေစေတာ့ … မိမဲ့၊ ဖမဲ့၊ အလုပ္မဲ့၊ အကိုင္မဲ့၊ အိုးမဲ့၊ အိမ္မဲ့ ျဖစ္ၾကရေတာ့ ပညာမဲ့၊ ဉာဏ္မဲ့၊ အသိမဲ့ၾကတာ မဆန္းပါဘူး …။ ကမၻာေပၚက မည္သည့္ႏိုင္ငံ၊ မည္သည့္တိုင္းျပည္၊ မည္သည့္ေနရာေဒသ၊ မည္သည့္လူမ်ိဳးျဖစ္ေစ … “စစ္” ဆိုတာနဲ႔ ဒီ အနိ႒ာ႐ံုေတြ၊ ဒီဆိုးက်ိဳးေတြ ခံစားၾကရသူခ်ည္းပါ။ ဒီေတာ့ စစ္ႀကီးအၿပီး မႏၲေလးမွာ လူငယ္လူရြယ္ လူလတ္ က်ားမ မဟူ စိတ္ဓာတ္ေတြ ပ်က္စီးကုန္ပါၿပီ။ ရႊံ႕ထဲဗြက္ထဲ၊ ေရထဲမွာ အိုးမဲ့ အိမ္မဲ့ ျဖစ္ၾကေပမယ့္ အဝတ္အစား၊ အေပ်ာ္အပါးက မေလွ်ာ့ၾကပါဘူး။ ပိုဆိုးတာက အေလာင္းအစား၊ အေသာက္အစားေတြပါ ပိုကဲလာတာမ်ိဳးပါ။ မႏၲေလးသူ ကုမၼာရီေလးေတြ ကလည္း အလုပ္မရွိ၊ စားစရာမရွိသာ ျဖစ္တာ … ညေနေစာင္းတာနဲ႔ ႏႈတ္ခမ္းနီ ပါးနီဆိုး၊ အဝတ္အစား အၿပိဳင္ဝတ္ၿပီး ဓာတ္ရွင္ သြားၾက၊ ပြဲလမ္းသြားၾကေတာ့ တာပါပဲ …။ အေပ်ာ္အပါးေနာက္က ေငြေၾကးက ဖဝါးေျခရာထပ္မွ် မလိုက္ႏိုင္ေတာ့ လြယ္ကူတဲ့ ေငြရွာလမ္းေတြဆီ ေရာက္ၾကေတာ့တာပါပဲ။
မႏၲေလးသား လုလင္ပ်ိဳမ်ားကလည္း စစ္တပ္ေတြဆီက က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံျခား အရက္မ်ိဳးစံုေသာက္၊ ဘိန္း႐ွဴ၊ အေပ်ာ္ အပါးလိုက္၊ ေလာင္းကစားဝိုင္းထဲ အခ်ိန္ကုန္ၾကေလေတာ့ … လူေတြလည္း ႐ွဴနာ႐ွိဳက္ကုန္း ခါးခ်ိ သာေခြယိုင္ ျဖစ္လို႔ေပါ့ …။
ကိုင္းဗ်ာ … ဒီကိုကို၊ ဒီမမေတြနဲ႔ ဘယ္ႏွယ့္လုပ္ၿပီး တိုင္းျပည္ လြတ္လပ္ေရး ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွာတံုး။ “ဒို႔လူေလးမ်ား ဆိုသေလ” ဆိုရင္ အရက္ဆိုင္၊ ဖဲဝိုင္းနဲ႔ ျပည့္တန္ဆာအိမ္ေတြထဲက “ေတာ္သလိုေရာ္သလို ၾကည့္လုပ္ၾကတာေပါ့” ဆိုတဲ့ ေညာင္နာနာ အသံေတြပဲ ထြက္လာမွာမဟုတ္လား …။ ဒီေတာ့… အေျမာ္အျမင္ရွိတဲ့ ၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖေတြ၊ ပညာရွင္ ႀကီးေတြ ေခါင္းခ်င္းဆိုင္ ၾကရေတာ့တယ္။ “ဒီပံုစံနဲ႔ ဆိုရင္ မလြယ္ဘူး ေမာင္ေရ႕” ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ေလ။
ကိုင္း …. ဒီလူငယ္ေတြကို အဲဒီဆိုင္၊ အဲဒီဝိုင္း၊ အဲဒီအိမ္ေတြက ဆြဲထုတ္ရမယ္။ ပထမဆံုး သူတို႔ စိတ္ဓာတ္ေတြ ျပင္ရမယ္။ နီးစပ္ရာ ရပ္ကြက္တိုင္း အသင္းအဖြဲ႕၊ အစည္းအ႐ံုးေတြ ဖြဲ႕စည္းၿပီး က်ားမ ဟူသမွ် ကာယဗလ လိုက္စားၿပီး အမ်ိဳးသား ကိုယ္လက္ႀကံ့ခိုင္ေရး အဆင့္ကို ေဆာင္ရြက္ၾကရမယ္။ ဒါမွသာ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲအတြက္ “ပုခံုးနဲ႔ လက္ျပင္၊ ေၾကာခ်င္က သံေခ်ာင္း” ျဖစ္ေတာ့မွာေပါ့ ဆိုၿပီး … ၁၉၄၅ ခု ဒီဇင္ဘာလ ၂၉ ရက္ (၁၃၀၇ ခု နတ္ေတာ္လဆုတ္ ၁၀ ရက္ စေနေန႔) မွာ “အထက္ဗမာႏိုင္ငံ ကိုယ္လက္က်န္းမာေရး အသင္းႀကီး၏ ကာယဗလျပပြဲ” ကို မႏၲေလးၿမိဳ႕လယ္ ၈၂ လမ္းနဲ႔ ၈၃ လမ္းၾကား၊ ၃၁ လမ္းနဲ႔ ၃၁ လမ္းၾကားက ေနသူရိန္ ဇာတ္႐ံုႀကီးမွာ က်င္းပခဲ့တယ္။ မႏၲေလး ထံုးစံအတိုင္း ဆိုင္းနဲ႔ဝိုင္းနဲ႔၊ အဆိုနဲ႔အကနဲ႔၊ ကဇာတ္နဲ႔ ျပဇာတ္နဲ႔ ပါပဲ။ ထံုးစံအတိုင္း ၿမိဳ႕မၿငိမ္းတို႔ ဦးရင္ေလးတို႔ ဦးစီးၿပီး ၿမိဳ႕မ တီးဝိုင္းနဲ႔ပါပဲ။
တီးဝိုင္း နာမည္ကိုေတာ့ “ကရဝိက္ (သ) ျမဴးဆစ္” နဲ႔ “ညႇင္းတြဲ႕တြဲ႕” တီးဝိုင္းလို႔ တပိုင္းစီမွာ နာမည္ေပးခဲ့တယ္။ ပထမပိုင္း အစီအစဥ္ရဲ႕ ပဏာမအျဖစ္ “အိုလံပစ္” ဆိုတဲ့ သီခ်င္းကို တီးမႈတ္တယ္။ အမ်ိဳးသားမ်ား ကိုယ္လက္ႀကံ့ခိုင္ေရး အတြက္ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းက ရည္ရြယ္စပ္ဆိုတာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္ ေဇယ်ာေမာင္၊ ေရႊမန္းေမာင္ဘြဲ႕ရတဲ့ စစ္ကိုင္းသား ကိုလွေမာင္ (႐ုပ္ရွင္မင္း သား ေဇယ်) တို႔၊ ကိုဘသိန္းတို႔ ဦးေဆာင္ၿပီး ကာယဗလေမာင္မ်ား ပါဝင္တဲ့ သ႐ုပ္ျပမႈပါ။ “အိုလံပစ္” သီခ်င္းက ျမန္မာေလးခင္းနဲ႔ ဗိန္းေမာင္းသံေတြ ၾကားရသူတိုင္း ၾကက္သီးေမြးညင္း ထစရာေပါ့။ ဒီကေန႔အထိ သီဆိုၾကဆဲ သီခ်င္းပါပဲ။
ေနာက္အစီအစဥ္မွာ သီခ်င္း ၁ အျဖစ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ က်န္းမာေရးေလ့က်င့္ခန္း သ႐ုပ္ျပ ျဖစ္တယ္။ “လူ႔တသက္တာ ျဖစ္လာခိုက္ဝယ္၊ စိတ္ကိုခ်မ္းသာျခင္းဟာ က်န္းမာျခင္းနဲ႔ ျပည့္စံုျခင္းသာ အရင္းခံျဖစ္တယ္ …” အစခ်ီတဲ့ သီခ်င္းပါ။ သံုးပိုဒ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္း ေခတ္မီပံုကို ေျပာျပပါမယ္။ သီခ်င္း တတိယပိုဒ္မွာ … “တို႔ေနစာလံႈမယ္၊ ေဘာဇဥ္ခဲဖြယ္ ကန္႔သတ္စားမယ္၊ လတ္ဆတ္ေကာင္းရာဝယ္၊ သူ႔လိုရင္းအနက္၊ သူ႔ပ႐ိုတင္း အခ်က္၊ တြင္းထြက္ဆား၊ အဆီသၾကား ကစီ၊ ကာဗိုဟိုက္ၿဒိတ္၊ ဓာတ္ဗီတာမင္ မွ်လွ်င္၊ အသက္ရွည္မယ္” လို႔ ေရးစပ္ခဲ့တယ္။
သီခ်င္း ၂ မွာက အခုထိ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေနတဲ့ “ယဥ္တကိုယ္မယ္” သီခ်င္းကို ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းက ေရးစပ္ေပးခဲ့တယ္။
“သန္မာထြားက်ိဳင္းၿပီး ကမၻာသူလယ္ ေလွ်ာက္သြားမယ္ အလြန္တင့္တယ္ …” ဆိုတဲ့သီခ်င္းပါ။ ဒီသီခ်င္းရဲ႕ ဒုတိယပိုဒ္ မွာလည္း အလြန္ေခတ္မီလွတဲ့ ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းရဲ႕စကားလံုး ကပ္သီးကပ္သပ္ေတြကို ေတြ႔ရေသးတယ္။ “ယဥ္မူေႏွာင္းႏြဲ႕ႏြဲ႕၊ ယဥ္တကိုယ္မယ္၊ ဟိုေခတ္ဝယ္၊ ယဥ္ေက်းတယ္၊ ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းသြယ္၊ ထြာဆိုင္ေလးသစ္ ငယ္၊ လူဗိုလ္ပံုလယ္၊ ထိုခါးကို၊ ေလတိုးရင္၊ က်ိဳးမွာလြန္စိုးတယ္…” တဲ့။ ဆိုၾကသမွ်ကေတာ့ “ထြာဆိုင္ေလးေသးငယ္…” ခ်ည္းပါပဲ။ မိန္းကေလး တေယာက္ရဲ႕ စံခ်ိန္မီအလွနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေခတ္မီစြာ စပ္ဆိုခဲ့တာပါ။ “ထြာဆိုင္” ဆိုတာ ျမန္မာ့ အတိုင္းအထြာအရ တေတာင္ပါ။ တေတာင္က ၁၈ လက္မရွိပါတယ္။ လက္ေလးသစ္က ၄ လက္မပါ။ ဒီေတာ့ “ထြာဆိုင္ေလးသစ္” ဟာ ၁၈+၄= ၂၂ လက္မပါပဲ။ က်န္းမာသန္စြမ္းတဲ့ မိန္းကေလးတေယာက္ရဲ႕ အတိုင္းအထြာဟာ ၃၆၊ ၂၂၊ ၃၇ … ဆိုတဲ့ အခ်ိဳးနဲ႔ ကိုက္ညီေစတာပါပဲ။
ေနာက္သီခ်င္း ၃ ကေတာ့ “အလံေတာ္ဒရိမ္း” ပါတဲ့ …။ ဒီသီခ်င္းမွာလည္း ၄ ပိုဒ္ပါတယ္။ “ခုန္လႊား လန္းဆန္း၊ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း ေကာင္းပါတယ္။ (ဗမာ) ၃ လံုမယ္ကစားၿပီး ေလ့လာကာရယ္၊ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွား ခြန္အားႀကီး ေၾကာင္းကိုကြယ္၊ မခ်ဴမျခာ မာမာသန္သန္ ကိုယ္ရည္ေသြး ျပခ်င္တယ္…” စတဲ့စာသားေတြျဖစ္တယ္။
ဒီပြဲေတာ္ႀကီးလည္း ၿပီးေရာ မႏၲေလးရဲ႕ ရပ္ကြက္တိုင္းမွာ ကိုယ္ကာယ ႀကံ့ခိုင္ေရးအသင္းေတြ၊ အေလးမအသင္းေတြ အလွ်ိဳအလွ်ိဳ ေပၚေပါက္လာၿပီး က်ားမ မေရြး လူငယ္ေတြ ကိုယ္ကာယဗလနဲ႔ က်န္းမာေရးကို လိုက္စားၾကေတာ့တာ ပါပဲ။ အေၾကာင္းျခင္းရာ ဇစ္ျမစ္မသိသူေတြကေတာ့ အမ်ားတကာ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲအတြက္ ဓားေသြးၾကခ်ိန္၊ မႏၲေလးက သီခ်င္းဆိုတီးမႈတ္ ကခုန္ေနၾကေလရဲ႕လို႔ အျပစ္တင္ၾကသတဲ့။
No comments:
Post a Comment