အရွင္ဇဝန
ေက်းဇူးစကားကို ၾကားရတိုင္း ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေက်းဇူးစကား၊ ေက်းဇူးတရား၏ အနီးအေဝးကို ပုံေဖာ္ၾကည့္မိသည္။ ေက်းဇူး ႏွင့္ ပတ္သက္ျခင္းမ်ားကို တသီးတတန္းေတြးရင္း ထိေတြ႔မိေသာ ေက်းဇူးျမင္ကြင္းကို ျဖန္႔ခင္းၾကည့္လိုက္သည္။
လူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ ေက်းဇူးစကားရွိသည္။ ဂ်ပန္ကိုေရာက္တုန္းက ဂ်ပန္လူမ်ိဳးမ်ား၏ ေက်းဇူးတင္စကားႏွင့္ ေက်းဇူးတင္ဟန္ကို တေငး တေမာ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ သူတို႔ ေက်းဇူး ျမင္ကြင္းေၾကာင့္ ရင္ထဲအထိ ၾကည္ႏူးရသည္။ သာမန္ဝတ္ေက် တန္းေက် ေလာက ဝတ္အမႈထက္ ပိုေသာ ကာယကံ အမူအရာေၾကာင့္ဟုဆိုရမည္။
ေက်းဇူးတင္စကား ဆိုၾကေသာ လူမ်ိဳးေတြကို ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႔ဖူးသည္။ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးတို႔၏ ေက်းဇူးတင္စကား ေျပာပုံက ခါးကို ညႊတ္လိုက္သည္။ ဦးေခါင္းႏွင့္ဒူး ထိမတတ္။ သူတို႔ေျပာေသာ အာရိဂတ္ေတာ စကားသံႏွင့္ ဟန္အမူအရာက ျမင္ရသူတိုင္း စိတ္ထဲတသသ။
ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ အေနၾကာလာေတာ့ ထိုင္း၏ ခပ္ဖြန္ အသံက ေနရာတကာ ၾကားရျပန္သည္။ ဥေရာပ အေမရိကေတြ ေရာက္ေတာ့ ေကာ သိုင္းက်ဴးသံ ကို တရစပ္ၾကားရျပန္ပါသည္။ ႏိုင္ငံျခားေရာက္ ျမန္မာမိသားစုမ်ားႏွင့္ဆုံေတာ့ေကာ၊ ကေလးေလးေတြကို မုန္႔ေလးေတြေပး စားစရာတခုခုကို လက္ခံယူၿပီးသည္ႏွင့္ သူတို႔ကလည္း “ေက်းဇူးတင္ပါတယ္”ဆိုတာကို တာဝန္တခုလို ေျပာတာကို ေတြ႔ရျပန္ပါသည္။
ျမန္မာျပည္တြင္းက ျမန္မာေတြ အမ်ားစုကေကာ၊ ျမန္မာေတြ ေက်းဇူးတင္စကားေျပာလွ်င္ အေျပာခံရသူကေကာ၊ ေက်းဇူးတင္ စကားေျပာတာ မၾကားမိခဲ့။ ဒီေတာ့ ျမန္မာ အမ်ားထံက ေက်းဇူး ဆိုေသာစကားကို ၾကားရခဲျခင္း ျဖစ္မည္လားဟု ေတြးမိခဲ့သည္။
ေနာက္ ျမန္မာေတြ ႐ိုင္းတယ္ ေက်းဇူးတင္ စကားကို မဆိုတတ္ဟု အျပစ္တင္သူကိုပါ ေတြ႔ဖူးေသးသည္။ တကယ္ပဲ သူတို႔ေျပာ သလို ျမန္မာေတြ ေက်းဇူးစကား မဆိုတတ္ၿပီေလာ၊ ဒီေမးခြန္းက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အခါခါေမးေနမိသည္။
ေက်းဇူးတင္စကား ေျပာရမည့္သူကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ေျပာရမည့္အခ်ိန္တိုင္း ျပန္ေျပာတတ္သည့္ ျမင္ကြင္းကို သတိထားမိ မည္ ထင္သည္။ ျမန္မာ အမ်ားစုတြင္ ေတြ႔ရတတ္ေသာ အျပဳအမူသည္ ေက်းဇူးတင္စရာမလိုပါဘူး ဟုျဖစ္သည္။ ဤအရာက အမ်ားစု တြင္ တကယ္ေတြ႔ရေသာ အေျခေနျဖစ္သည္။ ထိုအေျခေနေၾကာင့္လည္း ျမန္မာေတြ ေက်းဇူးတင္စကား မဆိုတတ္သူမ်ား ဟု ကမၸည္း တပ္ခံရျခင္း ျဖစ္မည္ ထင္သည္။ ဒီေတာ့ ထိုအျဖစ္ကို ကိုယ္ဉာဏ္မီသေလာက္ ဆန္းစစ္ၾကည့္မိခ်င္သည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳး အမ်ားစုသည္ ဗုဒၶဘာသာမွ ေပးေသာအသိအျမင္တို႔ျဖင့္ ဘဝကုိ တည္ေဆာက္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၌ ေက်းဇူးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေဟာေျပာခ်က္က ဘယ္လိုရွိသနည္းဟု ခက္ခက္ခဲခဲ ရွာေနစရာမလို အေပါမ်ားဆုံးႏွင့္ တန္ဖိုး အထား ဆုံး ေတြ႔ရေသာ စကားသည္ ထိုေက်းဇူးတရား ႏွင့္ ပတ္သက္ျခင္း ျဖစ္မည္ထင္သည္။
ငယ္စဥ္ကတည္းက သင္ၾကားရြတ္ဆုိ ရေသာ မဂၤလာလကၤာ၌ -
ကိုယ့္ေပၚ ျပဳဖူး သူ႔ေက်းဇူး၊
အထူးသိတတ္ေစ၊
အဲ႔ဒါမွ ဗုဒၶဝါဒ ကမာၻ႔ မဂၤလာေပ…။
အႀကိမ္ႀကိမ္ ရြတ္ဆိုခဲ႔ေသာ စာသားျဖစ္သည္။ ဘာမွန္းမသိခင္ ကတည္းက မိဘေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ့္သားသမီးကို သင္ၾကားေပးမႈမ်ားတြင္ အနေႏာၱ အနႏၱ ငါးပါး ရွိခိုးျခင္း ပါဝင္သည္။ အနႏၱဆိုသည္ ေက်းဇူးဆပ္မကုန္မႈကို ရည္ရြယ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ မာဃေဒဝ လကၤာထဲက တပိုဒ္မွာ -
ေမတၱာေရွ႕ဦး၊ ျပဳေပဖူးဟု၊ ေက်းဇူးသိမႈ၊ ကတညဳတည့္၊ ထိုသူထက္ပင္၊ ေက်းဇူးအင္ကို၊ ထင္ထင္မခြ်တ္၊ ေျပာဆိုတတ္က၊ သူျမတ္ မွန္လွ၊ ကတေ၀ဒီ၊ ဟူတံုၿပီရွင့္၊ ဤလူ႔ဘ၀၊ လူ႔ေလာက၌၊ ဉာဏသမၸဇဥ္၊ ကင္းမယွဥ္ဘဲ၊ ကတညဳတ၊ ကတေ၀ဒီ၊ မသိတတ္သူ၊ လူမသမာ၊ ထိုမ်ားစြာတို႔၊ ခ်မ္းသာစီးပြား၊ ေလ်ာ့ပါးယိမ္းယိုင္၊ ၿမဲမႏိုင္ဘူး။ ဓမၼက႐ိုဏ္းစစ္ေရ၊ က်ဖ်ားေရသုိ႔၊ သေရမတိုး၊ ဘုန္းေရာင္ညႇိဳးလ်က္၊ တန္ခိုးေန႔ည၊ ဆုတ္လပမာ၊ ယုတ္တတ္စြာ၏။ (မဃေဒ၀)
ထိုမွ်မကေသး ငယ္စဥ္ကသင္ၾကားခဲ႔ဖူးေသာ ဖတ္စာထဲက ငခင္ညိဳအေၾကာင္း။ အရွင္သခင္၏ေစခိုင္းခ်က္ျဖင့္ သတ္ရန္ အဆင္ သင့္ ျဖစ္ေနေသာ္လည္း စားလိုက္မိဖူးေသာ ထမင္းတနပ္၏ေက်းဇူးက သူ႔လက္ကိုရြံ႕သြားေစခဲ႔သည္။ သူတြန္႔သြားေသာ လက္ ကား အျခားသူက အတင္းတြန္းဖယ္လိုက္သည္ မဟုတ္။ ေက်းဇူးရွင္ကို မေစာ္ကားအပ္၊ ေက်းဇူးဆိုတာ ဆပ္ရမည္ဆိုေသာ သြန္ သင္ထားခ်က္က သူ႔ဓားခ်က္ကို တြန္းထုတ္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ဒီလိုအျဖစ္မ်ိဳး ျမန္မာရာဇဝင္မွာရွိခဲ႔ဖူးေသးသည္။ အင္း၀ဘုရင္က “ျပည္ၿမိဳ႕ကို သိမ္းသည့္ အခါ၌ ရွင္တစ္ဆူ၊ လူတစ္ေယာက္ ရခဲ့ တယ္” ဟု မိန္႔ေတာ္ မူခဲ့သည့္ စကားတခြန္းက စေျပာရမည္။ တၿမိဳ႕လုံးက်သြားေသာ္လည္း သတၱိေျပာင္ေျပာင္ျပန္လည္ ခုခံေန ေသာ ၁၃ ႏွစ္သားေလး ငထင္ငယ္ဆီမွ မိမိအရွင္သခင္အေပၚ ထားရွိေသာ ေက်းဇူးႏွင့္သစၥာတရားကို ေတြ႔ျမင္ခဲ႔ရသည္။
လူမ်ိဳးတမ်ိဳး၏ အတြင္းစိတ္ဓာတ္ကို သိရွိလိုပါက သူတို႔ေန႔စဥ္ေျပာဆို သုံးႏႈန္းေသာ စကားပုံမ်ားထဲတြင္ ေျခရာခံလွ်င္ပင္ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ မည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ စကားပုံမ်ားထဲတြင္ ေက်းဇူးတရားကို တျမတ္တႏိုး အေလးထားေသာ စကားပုံတို႔ျပည့္ႏွက္ေနသည္။ ဤသည္ကပင္ ျမန္မာ ႏွင့္ေက်းဇူး အကြားအေဝးကို မွန္းဆ ႏုိင္မည္ထင္သည္။
ေက်းဇူးႏွင့္ပတ္သက္၍ တင္ျပရလွ်င္ မဆုံးႏိုင္ေအာင္ရွိမည္။ ထိုသို႔ေက်းဇူးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ႂကြယ္ဝပါလ်က္ ဘာေၾကာင့္ ျမန္မာမ်ား ႏႈတ္ဖ်ားက ေက်းဇူးတင္စကား ဆြ႔ံေနရသနည္း။ ထိုေမးခြန္းႏွင့္အတူ ေက်းဇူးစကားဆိုတတ္ၾကေသာ လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဘဝ အေန အထားကို လွမ္းၾကည့္မိေတာ့သည္။
သူတို႔ဆီက လူေနမႈဘဝတြင္ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္သြားပါက မိဘႏွင့္ခြဲၿပီး ေနတတ္ၾကသူ မ်ားမ်ားလာၿပီဟု ဆိုသည္။ အထီးက်န္ဆန္ေသာ မိအိုဘအိုတို႔၏ ဘဝေနညိဳခ်ိန္အနီးနား၌ ကူသူ မဲ့ေနၾကသည္ကို ျမင္ၾကရသည္။ ဤသို႔ ဆိုလွ်င္ ျမန္မာမ်ားကေကာ အနႏၲစာရင္းထဲ ထည့္ ထားေသာ မိဘ မ်ားအတြက္ ဆပ္မကုန္ေသာေက်းဇူးကို ေက်ရန္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတိုင္း၏ စိတ္ခံစားခ်က္ရွိသည္ဆိုလွ်င္ မွန္ ေသာ စကားပင္ျဖစ္မည္။
မိဘႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား၏ခံစားခ်က္သည္ တာဝန္ေက်ေသာ သားသမီးျဖစ္လိုျခင္း ပင္။ မေလး၊ ထိုင္း စေသာ ႏိုင္ငံ တို႔ေရာက္စဥ္အခါက ျမန္မာ လူငယ္မ်ားႏွင့္စကားေျပာျဖစ္သည္။ သူတို႔ေတြ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္၌ ေပ်ာ္ေနၾကသည္မဟုတ္။ မေျပလည္ေသာ အိမ္၏စီးပြားေရးအတြက္ မိသားစုအေရး အနစ္နာခံ႐ုန္းကန္ေနၾကသူေတြ ဆိုတာ သိလိုက္ရသည္။ ရသမွ် ေငြကုိ ျမန္မာျပည္ရွိ မိဘထံ ျပန္လည္ပို႔ေနၾကသူက အမ်ားစုျဖစ္သည္။ ဒီအျဖစ္ေလး တခုႏွင့္ပင္ အေျဖက ထြက္သြားပါၿပီ။
ျမန္မာကို ေက်းဇူးစကားမဆိုတတ္ေသာ လူမ်ားဟု စိတ္ထဲက လက္ညႇိဳးထိုး၊ ေခါင္းထဲက အထင္ေသးေနၾကေသာ လူမ်ားထက္ ေက်းဇူးတရား အေပၚ လက္ေတြ႔ က်င့္သုံးပုံ အကြာအေဝးက္ုိ ျမန္မာမ်ား၏ ဘဝထဲ ထဲထဲဝင္ဝင္ ဝင္ၾကည့္လွ်င္ ျမင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ေက်းဇူးတင္စရာ မလိုပါဘူးဟု ျမန္မာတိုင္းေျပာေနၾကျခင္းသည္ ေက်းဇူးကိုမသိ၍ မဟုတ္။ ေက်းဇူးတရားကို ႏႈတ္ကရြတ္ဆ္ို႐ုံႏွင့္ ေက်သည္ မထင္တတ္ေသာ အျမင္က ျမစ္ဖ်ားခံသည္ဟု ထင္မိသည္။
ေနာက္တခ်က္က ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဆိုစကားသည္ တစိမ္းဆန္သည္ဟု ျမန္မာမ်ားက ခံယူထားၾကျခင္းပင္။ ဤခံယူခ်က္ကိုသာ သိရွိၾကပါက ျမန္မာမ်ားအေပၚ အျမင္ ေျပာင္းမည္ျဖစ္သည္။ ေက်းဇူးတင္စကားေျပာတိုင္း ရပါတယ္၊ ေက်းဇူးတင္စကား ဆိုတာ တစိမ္းဆန္လိုက္တာ စေသာတုံ႔ျပန္မႈတြင္ ေမတၱာဓာတ္မ်ား ပါေနျခင္းကို ျမင္ရမည္ျဖစ္သည္။ တစိမ္းဆန္သည္ဟု အထင္မခံလိုျခင္း က တရင္းတႏွီး ရွိမႈကို အေဝးမပို႔ခ်င္ျခင္း မဟုတ္လား။
ထို အႏွစ္သာရပါေသာ ေက်းဇူးတရားအေပၚ ျမန္မာမ်ား၏ ခံယူခ်က္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား၌ မည္သိုေသာ အရာမ်ား ထပ္ေလာင္း သင့္နည္း။
ဤကိစၥကို ေဆြးေႏြးခ်င္ပါသည္။ ႏိုင္ငံမ်ားစြာ၌ သုံးေနေသာ ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္မႈသည္ မွားေနသလားဆိုေတာ့ မမွားပါ။ မိမိတို႔ဘာသာ တရား အဆုံးအမ၌ ေက်းဇူးမဆပ္ႏိုင္လွ်င္မွ ေက်းဇူးသိတတ္ျခင္းကို “ကတညဳ” ဟု ဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအရာသည္ အာရိဂတ္ေတာ၊ ခပ္ဖြန္၊ သိုင္းက်ဴး စသည္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေနသည္ဟု ထင္သည္။
ျမန္မာမ်ား ခံယူထားသည့္ လက္ေတြ႕က်က် တာဝန္ေက်ေသာ ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္မႈတြင္ ကတညဳ မဂၤလာ ဆင့္ၿပီး ေက်းဇူးႏွင့္ အလုပ္ ကို တထပ္တည္း ထားလိုက္ၾကလွ်င္ အခ်ိဳ အေပၚ သကာေလာင္းသလို ျဖစ္မည္ဟု ျမင္လိုက္မိပါသည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား၏ ရင္ထဲက အေက်ဆပ္ခ်င္ေသာ လုပ္အားႏွင့္ေက်းဇူးတန္ဖိုး သတ္မွတ္ထားမႈတြင္ ခ်က္ခ်င္း လက္ငင္းပင္ ေက်းဇူးပါ၊ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဟူေသာ အေလ့အက်င့္ကို ထပ္ထည့္လိုက္ျခင္းသည္ အလုပ္အပိုမဟုတ္ဘဲ ပိုမိုလွပေသာ ျမန္မာ့လူေနမႈ တခု ျဖစ္သြားမည္ဟု ထင္ျမင္ၾကည့္မိပါသည္။ ။
No comments:
Post a Comment