Friday, May 2, 2014

ဘယ္မီးကို ၿငႇိမ္းသတ္မွာလဲ

ဆူးငွက္

မႏၲေလး ရတနာပံုေနျပည္ေတာ္ကို မင္းတုန္းမင္းႀကီး တည္ေထာင္ေတာ့ ၿမိဳ႕ကြက္ခ်ထားတဲ့ အခါ ၿမိဳ႕ပတ္ပတ္လည္မွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းဝင္းေတြနဲ႔ ပတ္ဝန္းေစတယ္။

ၿမိဳ႕အေရွ႕ျခမ္းမွာ ဟိုး ေျမာက္ မဟာေလာက မာရဇိန္ ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရား မွသည္ မေနာ္ရမၼံ ဥယ်ာဥ္ေတာ္ အထိ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းဝင္းႀကီးေတြရွိသလို ၿမိဳ႕ေတာင္ျခမ္း မဟာမုနိ ႐ုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ ဝန္းက်င္မွာလည္း ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းဝင္းႀကီးေတြ ရွိတယ္။ ၿမိဳ႕နန္းတည္စ အေနာက္ဘက္ျခမ္း နယ္နိမိတ္ျဖစ္တဲ့ ေရႊတေခ်ာင္းေခၚ ႏွဲကုပ္သို ေျမာင္းရဲ႕ အေနာက္ျခမ္းမွာလည္း ေတာင္မွေျမာက္အထိ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းဝင္းႀကီးေတြ ရွိတယ္။ ဒီလို ၿမိဳ႕ပတ္လည္မွာ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းႀကီးေတြ ရံထားသလို ၿမိဳ႕ထဲက ဘုရားေစတီေတြ ဝန္းက်င္မွာလည္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႀကီးေတြ ရွိေသးတယ္။

မင္းတုန္းမင္းႀကီးက ဗုဒၶသာသနာကို ပၪၥမသဂၤါယနာ တင္သည္အထိ ဆည္းကပ္ခဲ့ သလိုပဲ ညီေတာ္ ကေနာင္မင္းသားနဲ႔ မႉးမတ္ဝန္ႀကီးမ်ား ဝန္းရံအားေပးမႈႏွင့္ ေဒါက္တာမတ္ ကဲ့သို႔ ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳမ်ားနဲ႔ ခရစ္ယာန္ သာသနာကိုလည္း ေနရာေပးခဲ့တယ္။ အလားတူ မဟာေမဒင္ ဘာသာဝင္ေတြကိုလည္း ဝန္မင္း၊ အမႈထမ္းေတြ အထိ ခန္႔ထားခ်ီးေျမႇာက္တယ္။ ဗလီဝတ္ေက်ာင္း ေတြလည္း လႉဒါန္းခဲ့တယ္။

၈၃ လမ္းနဲ႔ ၈၄ လမ္း၊ ၂၈ လမ္းနဲ႔ ၂၉ လမ္း ၾကား ေတာင္ဆင္က်ံဳးဝင္းမွာ မင္းတုန္းမင္းႀကီး လႉဒါန္းခဲ့တဲ့ ဗလီဝတ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ရွိတယ္။ အလားတူ ၈၂ လမ္းနဲ႔ ၈၃ လမ္း၊ ၂၈ လမ္းနဲ႔ ၂၉ လမ္း ၾကား အိုးဘို ဗလီဝင္းႀကီး ကလည္း မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္ ကတည္းက တည္ရွိခဲ့ တာပါ။ တခါ ၈၁ လမ္းနဲ႔ ၈၂ လမ္း၊ ၂၇ လမ္းနဲ႔ ၂၈ လမ္းၾကားက ဂြ်န္းဗလီဝင္း ကလည္း ဘိုးေတာ္ဘုရား လက္ထက္ ကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ ကြ်မ္းဘား အမႈထမ္းေတြ အစဥ္အဆက္ကို မင္းတုန္းမင္းႀကီးက ေခၚယူ ေနရာေပးခဲ့တဲ့ဝင္း ျဖစ္ၿပီး အဝယ္ေတာ္ ဦးဖိုးက ဘုရင့္ဆီ ခြင့္ေတာင္းၿပီး ဗလီဝတ္ေက်ာင္း ေဆာက္ခဲ့တာ တဲ့။

ေနာက္ ထူးျခားတာ တခုက မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္ အေကာက္ဝန္ မင္းႀကီး မူလာအီဗရာဟင္နဲ႔ သားျဖစ္သူ အေကာက္ဝန္မင္း မူလာအစၥမန္အင္တို႔က စူရတီဗလီကို ၁၈၅၉ ခုႏွစ္မွာ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ သလို ေဒးဝန္းရပ္မွာလည္း ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား အတြက္ အေကာက္ဝန္မင္း ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးကို ၁၈၈၄ ခုႏွစ္မွာ ေဆာက္လုပ္ လႉဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ အလားတူ ပါပဲ၊ မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္ ကတည္းက ဘုရင့္တပ္မွာ အမႈထမ္းခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္ဗိုလ္မင္း ဆြန္တာေလာရဲ႕ မိသားစုကလည္း ေဟမာဇလရပ္မွာ ရွိတဲ့ မလြန္ မင္းသားေကာင္းမႈ ဆုေတာင္းျပည့္ ဘုရား အုတ္ျပာသာဒ္ေတာ္မွာ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၂၉၉ ခုႏွစ္က လႉဒါန္းခဲ့ဖူးတယ္ တဲ့။

မႏၲေလး ေနျပည္ေတာ္ တည္ေထာင္ေတာ့ အတန္းေတြ၊ အစုေတြဖြဲ႔ၿပီး ရပ္ကြက္ဖြဲ႔စည္းတဲ့ အခါ ကုလားစု၊ ကသည္းစု၊ တ႐ုတ္စု၊ မြန္စု၊ ယိုးဒယားစု၊ ယြန္းစု၊ ရခိုင္စု၊ ရွမ္းစု၊ လင္းဇင္းစု စသည္ျဖင့္ ခ်ထားေပးခဲ့တယ္။ အားလံုး ဘုရင့္ အာဏာစက္ေတာ္ ညီညီၫြတ္ၫြတ္၊ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေနထိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ သာဓကပါ။ ဝင္းေတြ အေနနဲ႔လည္း အဂၤလိပ္၊ ျပင္သစ္၊ ေပၚတူဂီ သံတမန္မ်ားနဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္မ်ား အတြက္ သံဝင္း၊ ဗရင္ဂ်ီဝင္း ဆိုတာေတြလည္း ရွိခဲ့တယ္။

ဗုဒၶဘာသာကို အထူးအားေပး၊ ရတနာသံုးပါး ဆက္ကပ္ၿပီး နံနက္ အ႐ုဏ္တက္တာနဲ႔ တၿမိဳ႕လံုး ဆြမ္းခံ သံဃာေတာ္ မ်ားရဲ႕ သကၤန္းေရာင္ ဝါဝါလႊမ္း ေနတဲ့ မႏၲေလး ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္မွာ ၿမိဳ႕ေတာ္သူ၊ ၿမိဳ႕ေတာ္သားဆိုတဲ့ တေသြးတည္း ေအာက္ အေပး အယူ မွ်တစြာ ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္ ဆိုတာ တေလွ်ာက္လံုး ဘာသာေရး ဆိုင္ရာ ပဋိပကၡ စိုးစဥ္းမွ် မရွိခဲ့ျခင္းကလည္း သက္ေသပါပဲ။

ပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ သူ႔ ကြ်န္ေအာက္ ေရာက္ရျပန္ေတာ့လည္း လူမ်ိဳး ဘာသာ မခြဲျခားဘဲ မတရား အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆိုတဲ့ ရန္သူအေပၚမွာပဲ ညီညီၫြတ္ၫြတ္ ခုခံပုန္ကန္ခဲ့ၾကတာ ပါပဲ။ ဒီလို ခုခံမႈေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူအေပၚ မေက်နပ္မႈေတြ စုစည္း အားေကာင္းလာလို႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူက အာ႐ံုလႊဲတဲ့ အေန နဲ႔ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္မွာ လူမ်ိဳးေရး အဓိက႐ုဏ္း တခု ဖန္တီးခဲ့ပါတယ္။

ဒီျဖစ္စဥ္ဟာ မႏၲေလးကိုလည္း ႐ိုက္ခတ္ေပမယ့္ တေလွ်ာက္လံုး ညီၫြတ္စည္းလံုး ခဲ့တဲ့ မႏၲေလးမွာ အရာ မထင္ခဲ့ပါဘူး။ အလား တူ အုပ္စိုးသူရဲ႕လွည့္ကြက္ကို အကင္းပါးတဲ့ လူထုတရပ္လံုးက သိရွိတဲ့ေနာက္ နာမည္ေက်ာ္ ၁၃၀ဝ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ဟုန္းဟုန္း ထခဲ့တာ မဟုတ္ပါလား။

ရဟန္း သံဃာေတာ္ေတြ ေသာင္းခ်ီ ရွိတဲ့ မႏၲေလးမွာလည္း အုပ္စိုးသူရဲ႕မတရားမႈတိုင္းကို သံဃာေတာ္ေတြကပဲ ဦးေဆာင္ ကန္႔ကြက္ဆန္႔က်င္ ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအထဲမွာ ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဆိုတာ အထင္အရွားပါပဲ။ ၁၉၃၈ လူမ်ိဳးဘာသာေရး အဓိက႐ုဏ္းမွာ ရဟန္းပ်ိဳေတြကပဲ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းနဲ႔ လမ္းမွား မေရာက္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကတယ္။

ဘာသာျခားေတြ ရဲ႕ ဝင္းေတြ၊ အေဆာက္အအံုေတြ၊ ဘာသာေရး ဝတ္ေက်ာင္းေတြ၊ ေစ်းဆိုင္ေတြကို သံဃာေတာ္ေတြက ေစာင့္ ေရွာက္ခဲ့ၾက တယ္။ ဒီပုဂၢိဳလ္ေတြ ဆိုတာကလည္း ဘာသာခ်င္း မတူေပမယ့္ နံနက္လင္းတာနဲ႔ ဆြမ္းခံႂကြလာတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကို မျပတ္ ဆြမ္းေလာင္းလႉ ၾကတာေတြလည္း ရွိခဲ့ၾကတယ္။

ဒါေၾကာင့္ မႏၲေလးမွာ အုပ္စိုးသူ မင္းအပါအဝင္ သဘာဝ ေဘးဒဏ္ႀကီးေတြ၊ ဥပမာ- မႏၲေလးမွာ ႀကံဳရေလ့ ရွိတဲ့ မီးေဘး ႀကီးေတြတိုင္း “ေဘးအႏၲရာယ္” ဆိုတဲ့ ရန္သူ၊ “အဓမၼ”ဆိုတဲ့ ရန္သူကိုပဲ ပစ္မွတ္ထားၿပီး လူမ်ိဳး ဘာသာ မေရြးဘဲ သံဃာေတြက တားဆီး ကာကြယ္ခဲ့ ၾကတဲ့ သာဓကေတြ ခ်ည္းရွိခဲ့တာ ပါပဲ။ မႏၲေလးမွာ ဘာသာျခားေတြ စုဖြဲ႔ေနထိုင္ၾကတဲ့ အစုေတြ၊ ဝင္းေတြမွာ မီးေဘး သင့္ရင္ ပထမဆံုး ေရာက္လာၿငႇိမ္းသတ္ ၾကတာက သံဃာေတာ္ေတြ ပါ။ ဒီ မီးေလာင္ျပင္ ေတြကိုလည္း ေတာေၾကာင္ေတြရဲ႕ ရန္ က ကာကြယ္ဖို႔ ဆြမ္းတနပ္ပဲ စားၿပီး ၂၄ နာရီ ပတ္လံုး ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကတာလည္း သံဃာေတာ္ေတြ ပါပဲ။ ဒီလိုေက်းဇူးေတြ ေၾကာင့္ မည္သည့္ ဘာသာဝင္ျဖစ္ေစ သံဃာေတာ္မ်ားကို လႉဖို႔ တန္းဖို႔၊ ႐ိုေသ ၾကည္ညိဳၾကဖို႔ဆိုရင္ မႏၲေလးမွာ လက္မေႏွးခဲ့ၾကတဲ့ သာဓကေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ ၁၃၀ဝ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး အစ ၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီး အလယ္ ၂၀ဝ၇ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီး အဆံုး အဆက္ဆက္ေသာ အုပ္စိုးသူရဲ႕ တိုင္းျပည္အေပၚ မတရားဖိႏွိပ္တဲ့ “အဓမၼမႈမ်ား” ကိုပဲ အဖိႏွိပ္ အညႇဥ္းဆဲခံ ျပည္သူလူထုကို ဦးေဆာင္ကာ သံဃာေတာ္မ်ားကပဲ အသက္စြန္႔ တြန္းလွန္ခဲ့ ၾကတာပါ။

အဖိႏွိပ္ခံ ျပည္သူလူထုဆိုတာ လူမ်ိဳးဘာသာ မကြဲျပားၾကပါဘူးေလ။ ။

No comments: