ေမာင္ကိုနီ (တရား႐ုံးခ်ဳပ္ ေရွ႕ေန)
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္ လိုအပ္ပါသလား။ ထိုေမးခြန္းအေပၚ က်ေနာ့္အေနျဖင့္ ျပင္ဆင္ရန္လိုအပ္ပါသည္ဟု ႏိုင္ငံအက်ိဳးကို ေရွ႕႐ႈ၍ ႐ိုးသားစြာ တင္ျပလိုပါသည္။
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒသည္ ထိုႏိုင္ငံ၏ အသက္၀ိညာဥ္ႏွလုံးသားဟု ဆိုရေလာက္ေအာင္ အေရးပါလွသည့္ ဥပေဒႀကီး တခုျဖစ္ရာ ဥပေဒဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား၊ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား၊ ယုတၱိေဗဒ သေဘာတရားဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညြန္းမ်ားႏွင့္လည္း ညီညႊတ္ရန္ လိုအပ္လွေပသည္။
သုိ႔ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံသားအားလုံးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပုံ႐ွိရပါသည္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ စစ္အစိုးရက ဦးေဆာင္ျပ႒ာန္းလိုက္သည့္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒသည္ အထက္ပါ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈ နည္းပါးသည့္အျပင္ ျပည္သူလူထု ဆႏၵသေဘာထား ႏွင့္လည္း ညီညြတ္မႈ မရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ ႏိုင္ငံသားအားလုံးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ႏိုင္ငံသားအမ်ားစု၏ ဆႏၵအေပၚ အေျခခံ၍ ေရးသားျပ႒ာန္း မွသာလွ်င္ တရားမွ်တ သဘာ၀က်မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယင္း ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို “ျပင္ဆင္မည္လား၊ အသစ္ေရးဆြဲမည္လား” ဟူသည့္ ကိစၥတရပ္သည္ လက္ရွိ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမွသည္ အနာဂတ္ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံ ထူေထာင္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး အထိ အေရးအႀကီးဆုံး ျဖစ္လာရသည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ အေျခအေန အရပ္ရပ္အေပၚ တပ္မေတာ္က အာဏာလႊဲေျပာင္းရယူခဲ့ၿပီးေနာက္ တပ္မေတာ္ အႀကီးအကဲက ေရႊးေကာက္ပြဲ အလ်င္အျမန္က်င္းပ၍ ႏုိင္ငံေတာ္အာဏာကို ျပန္လည္ လြႊဲေျပာင္းေပးအပ္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေရြးခ်ယ္ခံရသည့္ အာဏာပိုင္ တို႔က သင့္ေလ်ာ္မည့္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲ၍ တိုင္းျပည္အား ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္သြားရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း ကတိစကားမ်ား ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ေနာက္ ၁ ႏွစ္ အတြင္း ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ ဥပေဒ ၁၉၈၉ ကို ျပ႒ာန္းေပးခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ ၁ ႏွစ္အၾကာ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တႏိုင္ငံလုံး အတုိင္းအတာျဖင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီး က်င္းပေပးခဲ့သည္။
ထုိ႔ေနာက္ စစ္အစိုးရက အႏိုင္ရ ပါတီအား ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို လႊဲေျပာင္း ေပးရမည့္အစား အာဏာကို လႊြဲေျပာင္းေပးျခင္း မျပဳဘဲ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ တရပ္ ေရးဆြဲရန္ လိုအပ္သည္ဟု ဆိုကာ ၁၉၉၂ ခုနွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၂ ရက္ေန႔တြင္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ တရပ္ ေရးဆြဲရန္ အမ်ဳိးသားညီလာခံ တရပ္ကို ဖြဲ႔စည္းကာ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥေပဒ အသစ္ ေရးဆြဲေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ေစခဲ့သည္။
ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒတရပ္ကို ေရးဆြဲရာတြင္ ႏိုင္ငံသားအားလုံး ပါ၀င္၍ အႀကံျပဳခြင့္၊ ျငင္းခုံေဆြးေႏြး တင္ျပခြင့္ ရွိသင့္ေသာ္လည္း ထုိကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံသားမ်ားဘက္မွ သေဘာထားဆႏၵကို မတင္ျပႏိုင္ေအာင္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၇ ရက္ေန႔ တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔၊ ဥပေဒအမွတ္ – ၅/၉၆ ကို ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါဥပေဒ ေခါင္းစဥ္ကို “ႏုိင္ငံေတာ္တာ၀န္ကုိ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ စနစ္တက်လြႊဲေျပာင္း ေပးေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ေရး တို႔ကို ေႏွာင့္ယွက္ ဆန္႔က်င္ျခင္းမွ ကြာကြယ္သည့္ ဥပေဒ”ဟု သတ္မွတ္ေပးခဲ့ပါသည္။
အဆိုပါ ဥပေဒပုဒ္မ – ၃ တြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံက ေရးဆြဲျပဳလုပ္ေနသည့္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား အေပၚ ထိခိုက္ပ်က္ျပားေစရန္ လႈံ႔ေဆာ္ ေဟာေျပာ ေရးသားျခင္း စသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ႏိုင္ငံသားမ်ား မည္သူမွ် မျပဳလုပ္ရန္ ကန္႔သတ္ ပိတ္ပင္ထားၿပီး အဆုိပါ ကန္႔သတ္ခ်က္ကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္လွ်င္ ေထာင္ဒဏ္အနည္းဆုံး ၅ ႏွစ္မွ အမ်ားဆုံး ႏွစ္ ၂၀ အထိ ခ်မွတ္မည္ ဟု ပုဒ္မ ၄ ၌ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ ဥပေဒပုဒ္မ ၅/၉၆ အရ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အသက္၀ိညာဥ္ ဟုေခၚဆိုအပ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲသည့္ ကိစၥတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား ပါ၀င္တင္ျပခြင့္ မရခဲ့ေၾကာင္း သုံးသပ္ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္။
ယခုအခါ အထက္ေဖာ္ျပပါ ဥပေဒအမွတ္ ၅/၉၆ ကို (၁၅-၁-၂၀၁၃)ေန႔တြင္ က်င္းပသည့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းမွ ပယ္ဖ်က္လိုက္ၿပီ ျဖစ္၍ ထုိဥပေဒ တရားမ၀င္ေတာ့ပါ။ သို႔ေသာ္ ျပည္သူ႔ သေဘာဆႏၵကို ထင္ဟပ္မႈ မရွိသည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ုဳပ္ပုံ အေျခခံ ဥပေဒကို စစ္အစိုးရက တဖက္သတ္ ျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
အထက္တြင္ တင္ျပခဲ့သည့္ ဥပေဒအမွတ္ ၅/၉၆ အရ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႀကီးကို ေရးဆြဲစဥ္အခါက ျပည္သူတို႔၏ အႀကံဥာဏ္ အယူအဆမ်ားကို တင္ျပခြင့္မရခဲ့ၾကဘဲ ယခုအခါ ေဆြးေႏြးတင္ျပႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရး ရွိလာၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူအမ်ား၏ သေဘာဆႏၵႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတရပ္ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ လက္ရွိ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အားလုံး စဥ္းစား ေဆာင္ရြက္သင့္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ၏ အင္အား ေတာင့္တင္းခိုင္မာမႈ၊ စီးပြားေရးအရ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀မႈႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာအလယ္တြင္ ဂုဏ္သိကၡာ ႀကီးမားထည္၀ါမႈ တို႔သည္ ထုိႏိုင္ငံတြင္ က်င့္သုံးေနသည့္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္မႈ ရွိေနပါသည္။
သာဓကအားျဖင့္ ယေန႔ကမၻာေပၚတြင္ စစ္လက္နက္ အင္အားအရာတြင္ အႀကီးမားဆုံး၊ ေငြေၾကး ဓနၾကြယ္၀ ခ်မ္းသာမႈ အရာတြင္လည္း ပထမအဆင့္ ရွိၿပီး ၾသဇာတိကၠမ အရာတြင္လည္း ထိပ္တန္းျဖစ္သည့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုသည္ တခ်ိန္က ျမန္မာႏုိင္ငံ ကဲ့သို႔ပင္ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီဘ၀မွ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့ၿပီး၊ ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥေပဒတရပ္ ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းကာ ယင္း အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အညီ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၄၀ နီးပါး ရွိသည့္တိုင္ ကမၻာ႔ထိပ္တန္း ႏိုင္ငံႀကီး အျဖစ္ ရပ္တည္ေနႏိုင္ျခင္းသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ေလးစားလုိက္နာၾကသည့္ အတြက္ဟု ယူဆရပါသည္။
အေမရိကန္ ႏိုင္ငံနည္းတူ ဥေရာပတိုက္တြင္လည္း ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာက်င္သုံးၾကေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၊ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာ၍ ထိပ္တန္းအဆင့္တြင္ ရွိသည္ကို ေလ့လာသိရွိ ႏိုင္ပါသည္။
အာရွႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း တခ်ိန္က အာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သုံးခဲ့ရာမွ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ကို ေျပာင္းလဲလိုက္သည့္ အခါ ႏိုင္ငံ အဘက္ဘက္မွ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ အင္အားႀကီးလာ႐ုံမွ် မက ဂုဏ္သိကၡာပါ တိုးတက္လာသည္ကို အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံအား ၾကည့္႐ုံမွ်ျဖင့္ အလြယ္တကူ သိျမင္ႏိုင္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအား စစ္မွန္သည့္ ဒီမိုကေရစီဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒျဖင့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ထိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရာ တိုင္းျပည္၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမွာ အ့ံမခန္းရွိခဲ့ၿပီး၊ အာရွတိုက္တြင္ အလြန္ခ်မ္းသာ၍ ပတ္၀န္းက်င္ ႏုိင္ငံမ်ားက အားက်အထင္ႀကီးျခင္း ခံခဲ့ရေၾကာင္း သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားက သက္ေသခံ ေနပါသည္။ ေနာက္ပိုင္း ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ စစ္တပ္မွ အာဏာသိမ္းယူၿပီးေနာက္ ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ မရွိဘဲ အာဏာရွင္စနစ္ျဖင့္ ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရာ တိုင္းျပည္အေျခအေနမွာ ကမၻာ့အဆင္းရဲဆုံး ႏိုင္ငံမ်ားအဆင့္ အထိ က်သြားခဲ့သည့္ အခ်က္မွာလည္း ျငင္းမရေသာ သမိုင္းသက္ေသျဖစ္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္တြင္ ႏိုင္ငံတကာမွ အသိအမွတ္ျပဳ ေလးစားခံရေလာက္ေအာင္၊ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားသည့္ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံျဖစ္ေအာင္ ေကာင္းမြန္ေသာ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႀကီးတရပ္ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းရန္ လိုအပ္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ျပင္သင့္ေၾကာင္း လတ္တေလာေပၚေပါက္ေနသည့္ ျဖစ္ရပ္သာဓကမ်ား အေၾကာင္း တင္ျပပါမည္။ သာဓကအမ်ားအျပား ရွိေသာ္လည္း အေရးပါ၍ ထင္ရွားသည့္ သာဓက အနည္းငယ္ကိုသာ တင္ျပပါမည္။
ပထမသာဓက တခုအေနနဲ႔ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ပထမအႀကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ စတုတၳအစည္းအေ၀းတြင္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခုံ႐ုံးႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားအၾကား ျပႆနာေပၚေပါက္ခဲ့ရာ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာ ခုံ႐ုံးအဖြဲ႔၀င္မ်ား ႏႈတ္ထြက္မည္လား သို႔မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားမွ စြပ္စြဲျပစ္တင္၍ ထုတ္ရမည္လား ဆိုသည္အထိ ျပႆနာ ႀကီးထြားခဲ့သည္ကို အမ်ားသိၾကၿပီးျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါျပႆနာအေပၚ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးက လႊတ္ေတာ္သို႔ သ၀ဏ္လႊာ ေပးပို႔၍ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျခင္းျဖင့္ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းသင့္ေၾကာင္း အေၾကာင္းၾကားခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါ အခ်က္အရ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ကိုယ္တိုင္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပင္ဆင္ရန္ အခ်က္မ်ား ရွိေနသည္ကို လက္ခံ သေဘာတူသည္ ဟု ဆိုင္ႏိုင္ပါသည္။
ဒုတိယသာဓကအျဖစ္ မ်ားအၾကာမီက ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ကိစၥရပ္မ်ား အမ်ားအျပားကို ၿခဳံ၍ တင္ျပပါမည္။ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒ၊ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ခုံ႐ံုးဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒမ်ား အပါအ၀င္ အခ်ဳိ႕ေသာ ဥပေဒ မ်ားကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ပိုမုိေကာင္းမြန္၍ ဒီမိုကေရစီ အႏွစ္သာရႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပင္ဆင္ ေရးဆြဲျပ႒ာန္း ခဲ့ရာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼက ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မညီေၾကာင္း အေၾကာင္းျပ၍ အတည္ျပဳ လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း မျပဳဘဲ လႊတ္ေတာ္သို႔ မွတ္ခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္ေပးပို႔ခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
“ဤ ျပႆနာသည္ သမၼတႏွင့္ လႊတ္ေတာ္တို႔ အၾကား အားၿပိဳင္မႈ ျပႆနာ”ဟု ပုံႀကီးခ်ဲ႕ ေျပာဆို ေရးသားမႈမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ သမၼတႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ၾကား အားၿပိဳင္စရာ မရွိပါ။ စည္းကမ္း ဥပေဒႏွင့္ အညီ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ သာ လိုပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ အေျခခံ ဥပေဒက မွ်တညီညြတ္မႈ မရွိသျဖင့္ ယင္းသို႔ ျပႆနာ ေပၚေပါက္ရျခင္း ျဖစ္သည္။
တနည္းအားျဖင့္ ယင္း ျပႆနာမွာ “စစ္အာဏာပိုင္တို႔ တဖက္သတ္ ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ လက္ရွိ ျပည္သူတို႔ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ထားသည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ား အၾကား ျဖစ္ပြားေနေသာ ျပႆနာသာ ျဖစ္သည္” ဟု တိတိက်က် ဆိုရမည္။ ယင္းသည္ ျပႆနာ၏ ေနရာအမွန္ကို ေထာက္ျပေနျခင္းသာ ျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံသားမ်ားကုိ ကိုယ္စားျပဳသည့္ လႊတ္ေတာ္ကို အားၿပိဳင္ေနျခင္း မဟုတ္ဟု ယူဆရသည္။
လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ဥပေဒမ်ားျပင္ဆင္ေရး ကိစၥ အႀကိမ္မ်ားစြာ အျငင္းပြားေနရျခင္းသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ၏ မျပည့္စုံမႈ၊ အားနည္းမႈမ်ားေၾကာင့္သာ ျဖစ္ၿပီး၊ ျပည္သူတို႔ကို ကုိယ္စားျပဳသည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားကို လုံး၀အျပစ္တင္ရန္ အေၾကာင္းမရွိဟု ယူဆရပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ကို အျပစ္တင္ျခင္းသည္ ျပည္သူတရပ္လုံးကို အျပစ္တင္ျခင္းဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေနာင္တြင္ ယခုကဲ့သို႔ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ဳိး မရွိရေအာင္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကိုသာ ျပင္ဆင္သင့္သည္ (သို႔မဟုတ္) ျပင္ဆင္ရန္ ခက္ခဲပါက အသစ္ျပန္လည္ ေရးဆြဲသင့္သည္ဟု ယုံၾကည္သည္။
တတိယသာဓက (သို႔မဟုတ္) အရည္အခ်င္းဆိုင္ရာျပႆနာကို ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံကို စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ရာ တြင္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႔၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႔ႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အဖြဲ႔ဟူ၍ အဓိကအဖြဲ႔ႀကီး ၃ ဖြဲ႔ရွိရာ ထုိအဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ အရည္အခ်င္း ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ပါ၀င္မွသာ ႏိုင္ငံ့ေကာင္းက်ဳိးႏွင့္ တုိးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္းကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္အား စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ရာတြင္ အရည္အခ်င္းရွိသူမ်ား၊ စိတ္ရင္း ေစတနာ မွန္ကန္သူမ်ား ပါ၀င္ခြင့္ ရရွိေအာင္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို စီစဥ္ေရးဆြဲရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲရာတြင္ အရည္အခ်င္းရွိေသာ လူေတာ္လူေကာင္းမ်ား ႏိုင္ငံေတာ္အား စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ရာတြင္ ပါ၀င္ခြင့္မရႏိုင္ေအာင္ ကန္႔သတ္ပိတ္ဆို႔ ေရးသားထားမႈမ်ားေၾကာင့္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ျပႆနာတရပ္ ႀကဳံေတြ႔ခဲ့ရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္သူ ေရွ႕ေနဦးေစာလႈိင္သည္ စစ္အာဏာပိုင္မ်ား ေရးဆြဲခဲ့ေသာ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒအရ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အင္းေတာ္ၿမိဳ႕နယ္မွ အေရြးခံခြင့္ရခဲ့ၿပီး အႏိုင္ရခဲ့ေသာ္လည္း ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒအရ ျပဳလုပ္သည့္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အေရြးခံခြင့္ မရွိဟု ဆုံးျဖတ္ျခင္း ခံခဲ့ရသည္။
အလားတူ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပု ံအေျခခံဥပေဒတြင္ သမၼတအျဖစ္ အေရြးခံပိုင္ခြင့္ရွိသူ၊ ဒုသမၼတအျဖစ္ အေရြးခံခြင့္ရွိသူ၊ ၀န္ႀကီးမ်ားႏွင့္ အျခားေသာ အေရးပါသည့္ ႏိုင္ငံ့တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္မည့္သူမ်ား၏ အရည္အခ်င္းမ်ားကို သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းရာတြင္လည္း အရည္အခ်င္းရွိသူမ်ား၊ ျပည္သူအမ်ားလိုလားသူမ်ား မပါ၀င္ႏိုင္ေအာင္ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား ေရးဆြဲျပ႒ာန္း ထားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာ၏ ပင္ရင္းပိုင္ရွင္မွာ ႏိုင္ငံသားျပည္သူမ်ားသာ ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ ဆႏၵသာ အဓိက ျဖစ္သင့္ပါသည္။ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲသူ လူတစု၏ ဆႏၵကိုသာ အေလးထားရမည္ ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အခန္းက႑မွာ ေနာက္တန္းသို႔ ေရာက္သြားမည္ ျဖစ္ၿပီး မည္သည့္အခါမွ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ေပ။
No comments:
Post a Comment