ေအာလို
ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္က ဖက္၊ ၀ါး၊ သစ္တို႔ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ အေဆာက္ဦးေလးတခု အထဲမွာ လူေလးငါးေယာက္က ကြန္ွဗ်ဴတာ ကိုယ္စီနဲ႔ အလုပ္ေတြ ရႈပ္ေနပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာမွ အသားျဖဴျဖဴ အရပ္ေထာင္ေထာင္ေမာင္းေမာင္းနဲ႔ အသက္ ၂၆ အရြယ္ ရွိတဲ့ ကရင္နီအမ်ိဳးသား နဲေလာ္ဟာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္အေျခခ်ေနထိုင္တဲ့ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္မွ သူ႔သူငယ္ခ်င္း ကရင္နီဒုကၡသည္တေယာက္ကို အင္တာနက္ အီးေမးလ္ ခ်က္တင္ေပၚကေန ကရင္နီစာနဲ႔ အျပန္အလွန္ ေရးၿပီး ဆက္သြယ္ေနပါတယ္။
နဲေလာ္ဟာ ကႏၱာရ၀တီတိုင္း(မ္) သတင္းဌာနမွာ ၀က္မာစတာအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနသူတေယာက္ ျဖစ္ၿပီး ကရင္နီဘာသာလို ေကတီရဲ့ အြန္လိႈင္း၀က္ဖိတ္ကိုလည္း တည္ေဆာက္ဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့သူပါ။ ဒါ့အျပင္ အင္တာနက္ ၀က္ဆိုဒ္ေပၚသို႔ တျခားလူမ်ား စာေတြလို ကရင္နီစာေတြ ေပၚလာႏိုင္ေအာင္ ဦးေဆာင္ႀကိဳးပမ္းေပးခဲ့သူ တေယာက္ပါ။
“ကရင္နီစာ တတ္တဲ့ ကရင္နီလူမ်ဳိး အခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ေတာ့ အီးေမးလ္ ခ်က္တင္ေပၚမွာ ကိုယ့္ကရင္နီစာနဲ႔ ေရးၾကရတာ ခံစားရလို႔ ေပ်ာ္တယ္။ ဒီကရင္နီစာကို တီထြင္ခဲ့သူကို အမ်ားႀကီး ေက်းဇူတင္ရိွတယ္” လို႔ နဲေလာ္က ေျပာပါတယ္။
ကရင္နီအမ်ဳိးသားစာကို တီထြင္ခဲ့တဲ့ သူကေတာ့ ဆရာႀကီး ထဲဘူးဖဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ထဲဘူးဖဲဟာ ကရင္နီစာကို လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၅၈-၅၉ ခုႏွစ္အတြင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ သကၠသိုလ္ေက်ာင္း တက္ေနေသးတဲ့ အခ်ိန္မွာ စတင္တီထြင္ခဲ့တယ္လို႔ အခုေလာေလာဆယ္ ကရင္နီအမ်ဳိးသားစာေပ ၀န္ႀကီးလည္းျဖစ္၊ ထဲဘူးဖဲ ငယ္သူငယ္ခ်င္းလည္း ျဖစ္တဲ့ ဆရာႀကီး တူရယ္က ေျပာပါတယ္။
ထဲဘူးဖဲဟာ ကရင္နီစာကို မတီထြင္ေသးခင္မွာ တျခားလူမ်ား စာေပေတြ ျဖစ္တဲ့ အဂၤလိပ္စာ (လန္တင္)၊ ျမန္မာႏိုင္ငံရိွ ဗမာစာ၊ တိုင္းရင္းသားစာေတြနဲ႔ ကရင္နီဘာသာစကားေတြကို အကုန္လုံး ေလ့လာထားတယ္။ ေနာက္ၿပီး ကရင္နီစာကို တျခားလူမ်ား စာေပေတြနဲ႔ မတူကြဲျပားေအာင္ ခဲစာလုံးေတြျဖင့္ ကရင္နီဗ်ည္းအကၡရာ ၂၄ လုံးနဲ႔ သံရ ၁၃ လုံးကို သီးသန္႔တီထြင္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
“က်ေနာ္တို႔ ကရင္နီဘာသာစကားမွာ တခ်ဳိ႕စကားလုံးဆိုလို႔ရိွရင္ ဗမာစာနဲ႔ ေရးလို႔ မရတဲ့ဟာေတြ ရိွတယ္ေလ။ အဲဒါ ထဲဘူးဖဲက ကရင္နီစာကို သီးသန္းထြင္လိုက္တာ။ ဥပမာ “ꤠ” “ဗ” ဆိုလို႔ရိွရင္ ဗမာလို႔ မေရးတတ္ဘူး” လို႔ တူရယ္က ေျပာပါတယ္။
ထဲဘူးဖဲဟာ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မွာ ရန္ကုန္သကၠသိုလ္မွ သမိုင္းဘာသာရပ္ဘြဲ႔ ရယူခဲ့ၿပီးေနာက္ ကရင္နီျပည္ လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕မွာ ေက်ာင္းဆရာအျဖစ္ တာ၀န္ကို ျပန္လည္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ရာ အဲဒီအေတာအတြင္းမွာပင္ ကရင္နီစာကို ၿပီးဆုံးေအာင္ တီထြင္ခဲ့လိုက္ပါတယ္။
ထဲဘူးဖဲဟာ ကရင္နီစာကို တီထြင္ၿပီးဆုံးသြားတဲ့ အခ်ိန္မွာ လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ရိွ သူေနထိုင္ရာ ေနအိမ္မွာ သူ႔သူငယ္ခ်င္း တူရယ္ အပါအ၀င္ တျခားကရင္နီအမ်ဳိးသား ၁၀ ေယာက္ေလာက္ကို စတင္သင္ၾကားခဲ့တယ္လို႔ တူရယ္က ေျပာပါတယ္။
အဲဒီေနာက္ သူတီထြင္ထားခဲ့ေသာ ကရင္နီစာကို ကရင္နီျပည္တြင္ ကရင္နီအမ်ဳိးသားေတြအတြက္ ကရင္နီစာအျဖစ္ အသုံးျပဳေစဖို႔အတြက္ ျမန္မာအစိုးရထံ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာအစိုးက ထဲဘူးဖဲရဲ႕ ကရင္နီစာကို ကရင္နီျပည္တြင္ ကရင္နီစာအျဖစ္ အသုံးျပဳေစဖို႔ လက္မခံပဲ ပယ္ခ်ခဲ့ပါတယ္။
“ျမန္မာအစိုးရက ထဲဘူးဖဲ ထြင္ထားတဲ့ ကရင္နီစာကို လက္မခံဘူး။ ကရင္နီစာ ထြင္မယ္ဆိုရင္ ဗမာအကၡရာနဲ႔ လုပ္ရမယ္တဲ့။ သူတို႔ အကၡရာေတြကို မသုံးပဲနဲ႔ သီးသန္းလုပ္မယ္ဆိုရင္ မလက္ခံဘူးေလ။ ဒါေပမဲ့ လန္တင္စာတို႔က ရိွထားၿပီးေလ၊ အဲဒါၾကေတာ့ သူတို႔ မေျပာဘူး” လို႔ တူရယ္က ေျပာပါတယ္။
ထဲဘူးဖဲဟာ ကရင္နီျပည္တြင္ ကရင္နီအမ်ဳိးသားစာအျဖစ္ အသုံးျပဳေစဖို႔ တီထြင္ထားတဲ့ ကရင္နီစာကို ျမန္မာအစိုးရမွ လက္မခံတဲ့အတြက္ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္မွာ ကရင္နီေတာ္လွန္ေရးထဲသို႔ စတင္၀င္ေရာက္ခဲ့ကာ ကရင္နီအေနာက္ဘက္ျခမ္းကေန အေရွ႕ဘက္ကမ္းသို႔ ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး ထဲဘူးဖဲ ကရင္နီစာကို ကရင္နီအေရွ႕ဘက္ကမ္းတြင္ တူရယ္ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ကရင္နီျပည္သူေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြကို စတင္သုံးစြဲသင္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္တြင္ ကရင္နီစာကို ေက်ာင္းမွာလည္းေကာင္း၊ ရုံးမွာလည္းေကာင္း သုံးေနၾကေပမယ့္ ကရင္နီစကားလုံးကိုေတာ့ လက္ျဖင့္သာ ေရးသားၾကရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ထဲဘူးဖဲ ကရင္နီစာကို စိတ္၀င္စားခဲ့သူ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွ ၀ီလ်ံနဲ႔ ကရင္နီေခါင္းေဆာင္တို႔ရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းမႈျဖင့္ လက္ႏိွပ္စက္နဲ႔ ကြန္ဗ်ဴတာမွာ ကရင္နီစကားလုံးေတြ ရိုက္ႏိုင္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကရင္နီစာကို ေက်ာင္းမွာျဖစ္ေစ၊ တျခားေနရာမွာျဖစ္ေစ အသုံးျပဳဖို႔ ကြန္ဗ်ဴတာနဲ႔ စတင္ရိုက္လာခဲ့ၾကပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ၿမိဳ႕မွာ ရုံးစိုက္ထားတဲ့ ကႏၱာရ၀တီတိုင္း(မ္) သတင္းဌာနမွ နဲေလာ္ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ကြန္ဗ်ဴတာဘက္ဆိုင္ရာ ေဖာ့တီထြင္တတ္သူေတြျဖင့္ အင္တာနက္ ၀က္ဆိုဒ္ေပၚသို႔ ပထမဆုံးအႀကိမ္ ကရင္နီစာ ေပၚလာႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ကရင္နီအမ်ဳိးသားေတြအတြက္ ကရင္နီစာ ရိွလာေစဖို႔နဲ႔ လက္ႏိွပ္စက္၊ ကြန္ဗ်ဴတာတို႔နဲ႔ ရိုက္ႏိုင္ေအာင္ မိမိတို႔ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ႀကိဳးပမ္းလာခဲ့ၾကၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ အင္တာနက္ေပၚတြင္ တျခားလူမ်ား စာေပေတြလို ကရင္နီစာေပ မရိွေသးတဲ့အတြက္ ေငြးေၾကး အက်ပ္အတည္း ရိွတဲ့ၾကားက အင္တာနက္ေပၚသို႔ ကရင္နီစာ ေရာက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳမ္းပမ္းခဲ့ရျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ နဲေလာ္က ေျပာပါတယ္။
“က်ေနာ္တို႔ ကရင္နီစာဟာ တျခားလူမ်ား စာေတြလို႔ ၀က္ဆိုဒ္ေပၚမွာ မရိွေသးဘူေလ။ အဲဒါ က်ေနာ္တို႔ လူငယ္ေတြက ကရင္နီစာက ၀က္ဆိုဒ္ေပၚမွာ ေပၚႏိုင္ရမယ္၊ တက္ႏိုင္ရမယ္လို႔ စိတ္အားထက္သာေနလို႔ေလ” လို႔ နဲေလာ္က ေျပာပါတယ္။
ကရင္နီျပည္မွာ ကရင္နီစာ ၃ မ်ဳိး ရိွပါတယ္။ ပထမတမ်ဳိးက ထဲဘူးဖဲ တီထြင္ထားတဲ့ စာျဖစ္ၿပီး ဒုတိယတမ်ဳိးက ဗမာအကၡရာနဲ႔ တီထြင္ထားတဲ့စာနဲ႔ ေနာက္ဆုံးတမ်ဳိးကေတာ့ အဂၤလိပ္စာ (လန္တင္)နဲ႔ တီထြင္ထားတဲ့ စာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီစာ ၃ မ်ဳိးအနက္ ထဲဘူးဖဲ စာက ကရင္ျပည္တြင္းမွာ အသုံးျပဳဖို႔ ျမန္မာအစိုးရက ပိတ္ပင္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်န္တဲ့ ကရင္နီစာ ၂ မ်ဳိးကေတာ့ ျပည္တြင္းမွာ ျမန္မာအစိုးရမွ အသုံးျပဳခြင့္ ေပးထားပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အဲဒီကရင္နီစာ ၃ မ်ဳိး ရိွတဲ့အထဲမွာ ကရင္နီျပည္တြင္ ကရင္နီအမ်ဳိးသားေတြအတြက္ ဘယ္ကရင္နီစာ တခုတည္းကို ေရြးခ်ယ္ၿပီး ေရွရွည္မွာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေအာင္ အသုံးျပဳမွာလဲ၊ ျဖစ္ႏိုင္မွာလဲဆိုတာ ဘယ္သူမွ မသိေသးၾကပါဘူး၊ မဆုံးျဖတ္ၾကေသးပါဘူး။
ဆရာႀကီး ထဲဘူးဖဲ တီထြင္ထားတဲ့ ကရင္နီစာဟာ ကရင္နီျပည္အေရွ႕ဘက္ကမ္းမွ ကရင္နီလူမႈအသိုင္းအ၀ိုင္းထဲမွာ ကရင္နီအမ်ဳိးသားေတြက ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ အသုံးျပဳလာခဲ့ၾကၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္ အခုအခ်ိန္ထိ ကရင္နီစာကေန စာေပ မဟုတ္ေသးေၾကာင္း ထဲဘူးဖဲက ေျပာျပခဲ့ပါတယ္။
ဘာျဖစ္လဲဆိုေတာ့ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးတမ်ဳိးဟာ သူရဲ႕ စာကေန စာေပ ျဖစ္လာဖို႔ဆိုတာ စာ၊ သဒၵါ၊ အဘိဓၶါနဲ႔ ၀တၱဳတို႔ ရိွရမယ္လို႔ ထဲဘူးဖဲက ေျပာပါတယ္။ အခုေလာေလာဆယ္ ထဲဘူးဖဲရဲ႕ ကရင္နီစာဟာ ေက်ာင္းေတြမွာ ကရင္နီစာ၊ ကရင္နီသဒၵါတို႔ သုံးစြဲသင္ယူေနၾကၿပီး ရုံးေတြမွာလည္း ကရင္နီစာကို အသုံးျပဳၾကတာကို ေတြ႔ရိွရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႕အဂၤလိပ္ကေန ကရင္နီအဘိဓၶါန္၊ ကရင္နီ၀ထၴဳတို႔ မရိွေသးတဲ့အတြက္ ထပ္ထြက္လာေစဖုိ႔ ဆရာႀကီး ထဲဘူးဖဲက ကရင္နီအဘိဓၶါန္နဲ႔ ၀တၱဳတို႔ကို ေရးေနရင္းမွာပဲ မေန႔က ကြယ္လြန္သြားခဲ့ပါတယ္။
ကရင္နီစာကို တီထြင္ခဲ့သူ ဆရာႀကီး ထဲဘူးဖဲ ကြယ္လြန္သြားၿပီ ျဖစ္ေပမဲ့ ကရင္နီျပည္တြင္ ကရင္နီအမ်ဳိးသားေတြအတြက္ ကရင္နီစာ ဆက္လက္ရွင္သန္ဖို႔ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲဖို႔၊ ကရင္နီစာကေန စာေပ ျဖစ္လာဖို႔အတြက္ ကရင္နီအမ်ဳိးသားတိုင္းမွာ ၀ိုင္း၀န္းေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ တာ၀န္ ရိွေနေၾကာင္း ကရင္နီအမ်ဳိးသားစာေပ ၀န္ႀကီး ဆရာႀကီး တူရယ္နဲ႔ အင္တာနက္ ၀က္ဆိုဒ္ေပၚသို႔ ကရင္နီစာ ေပၚႏိုင္ေအာင္ ဦးေဆာင္ခဲ့သူ နဲေလာ္တို႔က တိုက္တြန္းထားပါတယ္။
ထဲဘူးဖဲရဲ့ ေလးေယာက္ေျမာက္ သမီးျဖစ္သူ ေမာ္သဲမာကေတာ့ “အေဖ ဆံုးသြားတာ ေစာလြန္းပါတယ္။ အခုမွ အသက္ ၇၄ ႏွစ္ဘဲ ရွိေသးတယ္။ အမွန္ဆို ၈၀၊ ၈၀ ေက်ာ္အထိ ေနသင့္ေသးတယ္။ သူလုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေသးတယ္။ အခု သူလုပ္ေနတဲ့ ကရင္နီအဘိဓါန္ေတာင္မွ A ကေန R အထိပဲ ေရာက္ေသးတယ္။ ဘယ္သူ ဆက္လုပ္မလဲ မသိဘူး” လို႔ ေျပာသြားပါတယ္။
No comments:
Post a Comment