ကိုတာ
တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ႏွင့္ေက်ာင္း မ်ားသည္ မည္သူ မည္ဝါအား တာဝန္ခံရမွာလဲ။
တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ေက်ာင္းဟူသည္ မွာ အရင္းစစ္လွ်င္ “ပါေမာကၡခ်ဳပ္/ေက်ာင္းအုပ္ ႀကီးႏွင့္ ဆရာမ်ား” သာျဖစ္သည္။ ဤ ၂ ခုသည္ သင္ၾကားျခင္း သင္ယူျခင္းကို (Learning & Teaching) ကို တာဝန္ယူသူမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပင္တည္း။ သို႔ေသာ္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္/ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး သည္ သင္ၾကားျခင္းသင္ယူျခင္းႏွင့္ တျဖည္းျဖည္း ေဝးကာ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္သူ (Administration) ျဖစ္ သြားသည္ ကမ်ား၏။ သူကားဆရာမ်ားႏွင့္ ေဝးသြား တတ္၏။ သို႔ေသာ္ သူသည္ ဆရာမ်ားကိုလိုအပ္သည္။ သူ႔ဝိညာဥ္ကို သင္ၾကားျခင္းေလာကႏွင့္ ကင္းကြာ မသြားေစရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆို ေသာ္ သူသည္ သုေတသနႏွင့္ သင္ၾကားျခင္းအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္ေနေသာပါဝါကို ပိုင္ဆိုင္ထား ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
(၂)
တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ေက်ာင္းမ်ားက တာဝန္ခံရမည္ဆိုသည္၌ တာဝန္ခံျခင္းကို မည္သို႔ ေဆာင္ရြက္မည္နည္း။
လမ္းဆံုလမ္းခြ၌ ယာဥ္အသြားအလာကို ၫႊန္ ၾကားေသာ လမ္းျပပုလိပ္ကဲ့သို႔ တာဝန္ခံျခင္းမ်ိဳး ေတာ့ မဟုတ္ဟူ၍ ထင္သည္။ ပုလိပ္ကသြားဟု လက္ျပလွ်င္ ကားေတြသြားရလ်က္”ရပ္” ဟု အခ်က္ ျပလွ်င္ကား ကားေတြရပ္ရသည္။ ထိုလမ္းျပပုလိပ္ သည္ ယာဥ္အသြားအလာအတြက္ တာဝန္ရွိသည္။ ေကာလိပ္ေက်ာင္းႏွင့္ ယာဥ္အသြားအလာ၊ ထိုႏွစ္ခု ၌ ကြာျခားခ်က္ရွိပါသည္။ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသည္ စက္ (Machinery) ႏွင့္ ဆက္စပ္သည္ မဟုတ္ဘဲ လူမ်ား (အယူအဆမ်ား၊ Meanings) ႏွင့္ ဆက္စပ္ ေဆာင္ရြက္သည္။
တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္က ၫႊန္ၾကား ေဆာင္ရြက္မႈသည္ လမ္းေထာင့္ကရဲ၏ ေဆာင္ရြက္ ခ်က္ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ေသာ္ အလြန္သိမ္ေမြ႕ပါသည္။ လမ္းေထာင့္ကရဲ၌ သူ႔အထက္တြင္ တပ္ၾကပ္၊ ရဲမွဴး စသည္ျဖင့္ အထက္အရာရွိမ်ားရွိသည္။ သူက ထို အရာရွိမ်ား၏ အမိန္႔မ်ားကို တသေဝမတိမ္းလိုက္ နာ႐ံုသာျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ပါေမာကၡခ်ဳပ္ သည္ လမ္းျပရဲႏွင့္ တူရမွာလား။ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ျခင္း ကို လူကေလးမ်ားအား သင္ေနရေသာသူမ်ားျဖစ္ေန ေသာေၾကာင့္တည္း။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လည္း ေဝဖန္ ဆန္းစစ္ျခင္းကို သင္ယူခဲ့ရေသာသူမ်ားျဖစ္ေနေသာ ေၾကာင့္တည္း။ (လမ္းျပရဲအား ႏွိမ့္ခ်ေနျခင္းမဟုတ္ဘဲ မတူညီေသာ သဘာဝႏွစ္ခုကို တင္ျပျခင္းဟု ေအာက္ ေမ့ေစလိုပါသည္။)
(၃)
တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းမ်ားသည္ ေက်ာင္းသားေတြကို တာဝန္ခံရမွာလား။
ပါေမာကၡခ်ဳပ္ႏွင့္ ဆရာမ်ားသည္ ေက်ာင္းသား တို႔၏ ပညာေရးျဖစ္စဥ္အတြက္ တာဝန္ခံရမည္။ သူတို႔၏ ကြ်မ္းက်င္နယ္ျဖစ္ေသာ သင္ၾကားေရးႏွင့္ သုေတသနအတြက္ အစီအစဥ္မ်ား ေရးဆြဲျခင္းသင္ ၾကားျခင္းသည္ သူတို႔၏ လက္ေအာက္၌ရွိသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အျပဳအမႈမ်ား အလံုးစံုအတြက္ ေတာ့ ေက်ာင္း၌တာဝန္မရွိပါ။
(၄)
ေက်ာင္းသည္ ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈ တခုကို တာဝန္ခံရမွာလား။
နယ္ပယ္ ၂ ခုမတူပါ။ ဘာသာတရားတခုခုသည္ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ေက်ာင္း၏ အကူအညီကို မေတာင္းဆိုသင့္ပါ။ ပညာသင္ၾကားျခင္းသည္ ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈ တခုခုအတြက္ အာမဝႏၱာခံဖို႔ သစၥာပႏၷက္ဖို႔ မဟုတ္၍ ျဖစ္ပါသည္။
(၅)
ေက်ာင္းသည္ ေထာက္ပံ့လွဴဒါန္းသူေတြကို တာဝန္ခံရမွာလား။
ေက်ာင္းမ်ားေကာလိပ္မ်ားသည္ပညာသင္ျခင္း အလုပ္ လုပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ လွဴသူတို႔ လွဴၾကျခင္းျဖစ္ သည္။ လွဴသူသည္ ယံုၾကည္အပ္ေသာ ကြ်မ္းက်င္သူ ၏လက္ထဲသို႔ သူ႔ေငြကိုထည့္ျခင္းျဖစ္သည္။ ကြ်မ္းက်င္ သူအား သူခိုင္းရာကိုသာလုပ္ရန္ လွဴသူကေပးျခင္း ဆိုလွ်င္ကား ဝမ္းနည္းဖြယ္ျဖစ္ေသာ အေပးအယူသာ ျဖစ္၏။
(၆)
တကၠသိုလ္မ်ားသည္ ေဂါပကေတြ (ေကာင္စီ လူႀကီးေတြ) ကို တာဝန္ခံရမွာလား။
ဥပေဒအရဆိုလွ်င္ ဟုတ္ပါသည္။ အႏွစ္သာရ အားျဖင့္ဆိုလွ်င္ကား မဟုတ္ပါ။
ဥပေဒအရ သူတို႔ကခန္႔ထား၍ သူတို႔က လခ ေပးပါသည္။ သူတို႔ကအလုပ္ျဖဳတ္ႏိုင္၍ ေပၚလစီ မ်ား သင္ပံုသင္နည္းမ်ားတြင္ သူတို႔က လႊမ္းမိုးဆံုး ျဖတ္ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဤသို႔ေသာ ဥပေဒ အေၾကာင္းအရ သည္ အေပၚယံသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာမ်ားအလုပ္ျဖဳတ္ခံရေသာ ေကာလိပ္သည္ ဝမ္း နည္းဖြယ္ေကာလိပ္ျဖစ္ သည္။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာမ်ား၌ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ႏွင့္ ဆရာမ်ားအေပၚ ျခယ္လွယ္ခံေနရ ေသာေကာလိပ္သည္ သင္ၾကားေရးအင္စတီက်ဴးရွင္း တခု မဟုတ္ေတာ့ဘဲ “အျခားတခုခု” သာ ျဖစ္လိမ့္ မည္။
အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေဂါပကမ်ား (ေကာင္စီ) ကိုေက်ာင္းက တာဝန္ခံစရာမလိုပါ။ ပညာေရးအား ထည့္ရန္ ျဖစ္လ်က္၊ ေကာင္စီဝင္ေကာင္းသည္ အေျမာ္အျမင္ စိတ္ကူးေကာင္းသူ၊ သူ႔အလုပ္ဟာ ဝင့္ဝါဖို႔မလိုဟု သေဘာရွိသူျဖစ္သည္။
(၇)
ေက်ာင္းသည္ အစိုးရတရပ္ကို တာဝန္ခံ ရမွာလား။
အစိုးရတရပ္သည္ ေက်ာင္းမ်ားျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္သကဲ့သို႔ ေက်ာင္းမ်ားပ်က္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ ပါသည္။ အကယ္၍ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္မ်ား ေက်ာင္းမ်ားကို ျဖစ္ေအာင္လုပ္ေသာ္ ထိုေက်ာင္းမ်ား လြတ္လပ္ေအာင္လည္း လုပ္ေပးရပါလိမ့္မည္။
မည္သည့္လြတ္လပ္ေသာ လူထုမွ အစိုးရက ပညာရွင္မ်ား ဆရာမ်ားအေပၚ ခ်ဳပ္ခ်ယ္သည္ကို ခြင့္ျပဳမည္မဟုတ္ပါ။ အစိုးရသည္ ေက်ာင္းမ်ားအား ဥပေဒအရ တည္ရွိခြင့္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးသည္မွာ မွန္ပါသည္။ သို႔ႏွင့္ပင္ ေကာလိပ္မ်ားေက်ာင္းမ်ား၏ ပညာသင္ၾကားေရးအလုပ္အား စီရင္ဆံုးျဖတ္ခြင့္ရွိပါ သေလာ။ မရွိပါ။
တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္မ်ားသည္ မည္သူ႔အေပၚ တာဝန္ခံမည္နည္း။ အကယ္စင္စစ္ အမွန္တရား ရွာေဖြသူတို႔ကို တာဝန္ခံရမည္။ အမွန္တရားကို တာဝန္ခံရမည္ဟူ၍ ေျပာၾကပါသည္။
ဆရာႀကီး တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္ေရးေသာ သီခ်င္း တကၠသိုလ္နန္းထဲက “အဝိဇၨာေလာက ျမဴညစ္ေပ်ာက္မည္ ဝိဇၨာေလာက မူသစ္ေဆာက္တည္” ဖို႔ ျဖစ္ပါသည္။
အက်ိဳးအေၾကာင္းႏွင့္ ဆင္ျခင္တတ္ေအာင္ သင္ၾကားျခင္းႏွင့္ ကြ်မ္းက်င္မႈမ်ား တပ္ဆင္ေပးျခင္း မွသည္ အမွန္ (အဓိပၸာယ္တခုခု) ရွာေဖြျခင္းျပဳလုပ္ေနေသာ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားကို တကၠသိုလ္မ်ား ေကာလိပ္မ်ားဟုေခၚရာ တကၠသိုလ္ေကာင္စီျဖစ္ေစ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ရာ၌ အေရးႀကီးေသာ ထိုထို တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ လြတ္လပ္ ျခင္း၊ တရားျခင္း၊ မွ်တျခင္း၊ အေျမာ္အျမင္ရွိျခင္း စသည့္ ေလာကပါလတရားမ်ား ထြန္းကားဖို႔သည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္ဟု ဆင္ျခင္ၾကဖို႔လိုပါသည္။ ေကာင္စီ၌ လြတ္လပ္ေသာ ပညာရွင္မ်ား၊ အေျမာ္ အျမင္ရွိ လူႀကီးမ်ား၊ ဆရာမ်ား၊ ေက်ာင္းသား ကိုယ္ စားလွယ္မ်ားသင့္ေလ်ာ္ေသာ အခ်ိဳးအစားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္း ၾက၍ အညီအၫြတ္ အေျပအျပစ္ျဖစ္ရန္ အားထုတ္ ၾကဖို႔လိုပါသည္။ အခ်ိဳးအစားမမွန္ေသာ္ တဖက္ ေစာင္းနင္းျဖစ္ကာ လိုရာမေရာက္ႏိုင္ပါ။
(ကိုတာသည္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ စာေရးဆရာျဖစ္ျပီး ပညာေရး၊ ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္ေရးႏွင့္ လူမႈဖြံ႕ျဖိဳးေရးဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို လစဥ္ထုတ္မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ပံုမွန္ေရးသားေနသည္)
No comments:
Post a Comment