သူဇာ
ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သစ္ကို အဖြဲ႔၀င္ ၁၁ ဦးျဖင့္ ၿပီးခဲ့သည့္ စက္တင္ဘာလ ၂၅ ရက္က ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။
ယင္း လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သစ္ကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၈ ရက္က ျပဌာန္းခဲ့သည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ ဥပေဒ အရ ျပန္လည္ဖြ႔ဲစည္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ ဥပေဒတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိခ်က္အတုိင္း အစိုးရ၀န္ထမ္း အမ်ားစု ပါ၀င္သည့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔၀င္ေလာင္း စိစစ္ ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔ကို ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက ဖြဲ႔စည္းေပးၿပီး ယင္းစိစစ္ ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔က ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အတြက္ အဖြဲ႔၀င္မ်ား၏ နာမည္စာရင္းမ်ားကို တင္ျပေရြးခ်ယ္ရမည္ ျဖစ္သည္ဟု ဥပေဒတြင္ ပါရွိသည္။
ထိုေကာ္မရွင္သစ္သည္ ယခင္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔အား ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းထားျခင္း ျဖစ္၍ ဘ႑ာေရး လြတ္လပ္မႈႏွင့္ စံုစမ္းစစ္ ေဆးမႈ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မည္မွ်ရွိႏိုင္မည္နည္းဟု လူ႔အခြင့္အေရး ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ား က ေမးခြန္းထုတ္ေနၾကသည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ စတင္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အေနျဖင့္ သံုးႏွစ္တာ ကာလအတြင္း တုိင္ၾကားခဲ့သည့္ အမႈေပါင္း တေသာင္းေက်ာ္တြင္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ ေသာ္လည္း လက္ေတြ႔တြင္ ထိေရာက္သည့္ စစ္ေဆးမႈမ်ား မရွိခဲ့ေၾကာင္း အရပ္ဘက္ လူ႔အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားမႈ အဖဲြ႔မ်ား က ေ၀ဖန္ ေထာက္ျပခဲ့ၾကသည္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ကိုယ္တုိင္ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္(MNHRC) ၏ ေဆာင္ရြက္ မႈ မ်ားသည္ လြတ္လပ္မႈ မရွိဘဲ အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္သာ ရွိေနေၾကာင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္တားဆီးမႈမ်ားတြင္ လည္း ထိေရာက္မႈ မရွိေသးေၾကာင္း ျမန္မာ့အေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သူမ်ား အဖြဲ႔ႏွင့္ ညီမွ်ျခင္း-ျမန္မာ အဖြဲ႔တုိ႔၏ ပူးေပါင္းထုတ္ျပန္ သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပ ထားသည္။
ယင္းအစီရင္ခံစာႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမန္မာ့အေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သူမ်ား အဖြဲ႔ တာ၀န္ခံ ေဒၚခင္ဥမၼာ က “ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ လက္ ထက္မွာ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြကို တဘက္က လႊတ္ေပးတယ္။ တဘက္က ျပန္ဖမ္းတယ္။ ဒုတိယႏွစ္ေက်ာင္းသူ မျဖဴႏွင္းေထြး အဖမ္းခံခဲ့ရတာ၊ အေျခခံျပည္သူေတြက ကိုယ့္အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတဲ့ ကိစၥကို ေဖာ္ထုတ္တဲ့ ေတာင္သူ လယ္သမားေတြ အဖမ္းခံ၊ တရား စြဲခံေနရတာဟာ ပုံစံသစ္တခု အေနနဲ႔ ျဖစ္ေနတယ္”ဟု သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ၌္ ေျပာခဲ့သည္။
ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ လက္ထက္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကုိ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ငံခဲ့ေသာ္လည္း၊ လူ႔ အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈ မ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူႏုိင္ခဲ့ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။ ျမန္မာ့ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သည္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား အတြင္း၌ ၅ ႏုိင္ငံ ေျမာက္ လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႔လည္း ျဖစ္သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ စက္တင္ဘာလတြင္ ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းလိုက္သည့္ ေကာ္မရွင္သည္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ သေဘာထားႏွင့္ခန္႔အပ္ျခင္း မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ျမန္မာႏုိင္ငံ အမ်ိဳးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ ဥပေဒပါ အတုိင္း ေရြးခ်ယ္ေရး ဘုတ္အဖြဲ႔ တခုမွ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုေကာ္မရွင္သည္ ဥပေဒပါ အတုိင္း အသစ္ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ေသာ္လည္း ဥပေဒပါ အခ်က္မ်ားအရ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားလည္း ပါ၀င္ေနေသးသည့္ အတြက္ ယခင္ ေကာ္မရွင္အတုိင္းပဲလား၊ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိလာႏိုင္ပါ့ မလားဟုလည္း လူ႔အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားေနသူမ်ားက ေမးခြန္း ထုတ္ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
အားသာခ်က္မ်ားကို ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ အသစ္ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည့္ ေကာ္မရွင္ပါ ၀န္ထမ္းမ်ားကို စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေရး ဘုတ္အဖြဲ႔က အမည္စာရင္း တင္သြင္းၿပီး သမၼတက ေရြးခ်ယ္သည့္ စနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။
သမၼတ၏ သေဘာထား အတိုင္း ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိေသာ္လည္း ေကာ္မရွင္တြင္ ပါ၀င္မည့္သူမ်ား၏ စံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို ဥပေဒတြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ အတြက္ ယင္းအခ်က္သည္ ယခင္ကထက္ တုိးတက္မႈ ရွိလာသည္ဟု ဆုိရမည္ ျဖစ္သည္။
ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔၀င္မ်ားကုိလည္း ဥပေဒ အရ နည္းဥပေဒပါ အခ်က္အလက္အတိုင္း ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း နည္းဥေပေဒ မထြက္ေသးဘဲ ေရြးခ်ယ္ ဖြဲ႔စည္းထားျခင္းမွာလည္း ေ၀ဖန္ ေထာက္ျပစရာ ျဖစ္ေနသည္။ နည္းဥပေဒသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အမ်ိဳးသား လူ႔ အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ ဥပေဒကို ျပဌာန္းခဲ့ၿပီး ေနာက္ ရက္ေပါင္း ၉၀ အတြင္း ျပဌာန္းရမည္ ျဖစ္သည္။
ထို႔အတူ ေရြးခ်ယ္မႈ ဘုတ္အဖြဲ႔၀င္မ်ားကို ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္လည္း ဘုတ္အဖြဲ႔၀င္ ၁၀ ဦး၌ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားမွ ၀န္ႀကီး ႏွစ္ဦး၊ အစိုးရ အရာရွိ ငါးဦး၊ လြတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ႏွစ္ဦးႏွင့္ အမ်ိဳး သမီးေရးရာ အဖြဲ႔၀င္တဦး ပါ၀င္ေနျခင္းေၾကာင့္ အစိုးရဘက္မွ ပါ၀င္သူ မ်ားျပားေနသည္။
ညီမွ်ျခင္း-ျမန္မာ အဖြဲ႔မွ ဦးေအာင္မ်ိဳးမင္း က “ဒီေကာ္မတီ ေရြးခ်ယ္မႈ အပိုင္းမွာ ၾကည့္မယ္ဆုိ္ရင္ အစိုးရကေန ေရြးခ်ယ္တာ မ်ားေန တယ္။ အထူးသျဖင့္ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးဌာန က ေရြးခ်ယ္တာ မ်ားေနတယ္။ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို ျပည္ထဲ ေရးက ေရြးကတည္းက က်ေနာ္တုိ႔ အတြက္ စိုးရိမ္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္”ဟု ဆုိသည္။
“အစိုးရရဲ႕ ခ်ဳပ္ေႏွာင္မႈ ပံုစံ ျဖစ္ေနတယ္။ ရွားရွားပါးပါး လူထု အေျချပဳ ကိုယ္စားလွယ္ ႏွစ္ဦးပါေနတယ္။ အဲဒါကို ေသခ်ာ ျပန္ေလ့ လာမယ္ဆုိရင္ တရား၀င္အသိအမွတ္ျပဳထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းက ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္ရမယ္ ဆုိတာပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ကို ဘာျပန္ခ်ဳပ္ ထားသလဲဆုိေတာ့ အဲဒီမွာ ပါမယ့္သူေတြက မွတ္ပံုတင္ထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း၊ အစိုးရက အသိအမွတ္ျပဳထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းမ်ိဳး ျဖစ္ရမယ္ ဆုိေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္မွာ အစိုးရ အသိအမွတ္ျပဳထားတဲ့ အဖြဲ႔ဆုိတာ သိတဲ့အတုိင္းပါပဲ။ အစိုးရ လက္ညိႇဳးထုိး ဖြဲ႔ထားတဲ့ အဖြဲ႔ေတြပဲ မ်ားေနတဲ့ အတြက္ ႏွစ္ဦး ပါ၀င္တာေတာင္မွ သူတုိ႔ရဲ႕ ကိုယ္စားျပဳမႈအပိုင္း ပါ၀င္ေနတယ္ ဆုိတာ ေထာက္ျပ စရာ ျဖစ္လာပါတယ္”ဟုလည္း ဦးေအာင္မ်ိဳးမင္း က ဆက္လက္ ေျပာဆိုသည္။
လက္ရွိ ေကာ္မရွင္၌ ယခင္ အဖြဲ႔၀င္မ်ားထဲမွ တခ်ိဳ႕ ျပန္လည္ ပါ၀င္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရေသာ္လည္း တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား ပါ၀င္ျခင္း နည္းပါးသည့္အတြက္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ အေရးကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္းလည္း တုိင္းရင္း သား ေခါင္းေဆာင္ တခ်ိဳ႕က ေ၀ဖန္သံုးသပ္ၾကသည္။
ခ်င္းအမ်ိဳးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဥကၠဌ ဦးငိုင္ဆာ့စ္ က “တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳး အဖြဲ႔၀င္ေတြ ပါ၀င္ေတာ့ တုိင္းရင္းသား နယ္ေျမ ေတြမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးမႈေတြကို ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က် နားလည္ သေဘာေပါက္ႏုိင္တယ္၊ ေမးျမန္းစံုစမ္းႏုိင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဘာသာေရး ကြဲျပားေနတဲ့သူေတြ ပါ၀င္တာလည္း မေတြ႔ရဘူး။ ဒီအခ်က္ေတြက ဘာသာေရးနဲ႔ ဆက္ႏြယ္လာတာ၊ တုိင္းရင္း သား အေရးနဲ႔ ဆက္ႏြယ္တဲ့ ကိစၥေတြကို စံုစမ္းစစ္ေဆးတဲ့ ေနရာမွာ အခက္အခဲ ျဖစ္ႏုိင္တယ္”ဟု ေျပာဆုိသည္။
ထို႔အတူ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ အပိုင္းကို ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ ယခု ျပဌာန္းထားသည့္ ဥပေဒတြင္ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ အာဏာ ယခင္ထက္ ပို၍ ခြင့္ျပဳထားခ်က္မ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈ ျဖစ္ပ်က္ၿပီးသည့္ ကိစၥမ်ားကို စံုစမ္းစစ္ေဆးႏုိင္႐ုံ မကဘဲ စနစ္တက် က်ဴးလြန္ရန္ ျဖစ္လာႏုိင္သည့္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈ ပံုစံမ်ားကိုလည္း ႀကိဳတင္စံုစမ္းႏုိင္မည့္ အခ်က္သည္အားသာ ခ်က္ တခု ျဖစ္သည္။
ေနာက္အားသာခ်က္ တခုမွာ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားထဲတြင္ လူထု အေျချပဳ အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ တုိင္ပင္ ညိွႏိႈင္းေရး၊ တတ္ႏုိင္သမွ် ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရြက္ေရး ဆုိသည့္အခ်က္မ်ား ပါ၀င္သည္။
လာေရာက္တုိင္ၾကားသူမ်ားကို အျပစ္ေပး အေရးယူျခင္းမရွိရန္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အေနႏွင့္ အကာအကြယ္ ေပးရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္က တုိင္ၾကားခ်က္၊ တင္ျပခ်က္မ်ားကို သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရက ရက္ေပါင္း ၃၀ အတြင္း မည္သည့္ အေျခအေန ေဆာင္ရြက္ေနၿပီ ဆုိသည္ကို ျပန္လည္ အေၾကာင္းၾကားရမည္ ဆုိသည့္အခ်က္မ်ား ပါ၀င္လာျခင္းသည္ တုိးတက္သည့္ အေျခအေန ျဖစ္ေၾကာင္း လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို လိုက္ပါေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ေရွ႕ေန တဦးက ေျပာသည္။
ေကာ္မရွင္၏ ေငြေၾကး သံုးစြဲႏုိင္မႈ အပိုင္းကို ၾကည့္မည္ ဆုိပါက ယခင္က သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ ေရြးခ်ယ္မႈျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္အတြင္း လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အတြက္ ဘ႑ာေငြ ေတာင္းခံမႈကို ပယ္ခ်ခံခဲ့ရၿပီး သမၼတ႐ုံး၏ ဘတ္ဂ်က္မွ ေတာင္းခံ အသံုးျပဳခဲ့ရသည္။
ယခု ဥပေဒသည္ လႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳခ်က္ႏွင့္ ျပဌာန္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အတြက္ သီးသန္႔ ဘတ္ဂ်က္ ေတာင္းခံမႈ ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ သီးသန္႔ ဘတ္ဂ်က္ ရရွိသည့္အတြက္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္၏ ေငြေၾကးသံုးစြဲမႈသည္ လက္ရွိ အစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ ရွိေတာ့မည္ မဟုတ္ဘဲ ေငြေၾကးပိုင္း အရ လြတ္လပ္မႈမ်ား ရရွိလာၿပီ ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ ဥပေဒ ျပဌာန္းလိုက္သည့္အတြက္ အားသာခ်က္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း အားနည္းခ်က္ တခ်ိဳ႕ကိုလည္း ေတြ႔ရွိရသည္ဟု ေလ့ လာသူမ်ားက ေျပာဆုိသည္။
ယခင္ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔၀င္မ်ားကို မည္သည့္ အေျခအေနျဖစ္ေစ ထုတ္ပယ္ပိုင္ခြင့္မရွိေသာ္လည္း ယခု ဥပေဒသစ္၌ သမၼတႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ ႏွစ္ဦးက ညိွႏိႈင္းၿပီး ထုတ္ပယ္ႏိုင္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။
“ဥပေဒသစ္မွာ တကယ္လို႔ ထုတ္ပယ္ခ်င္ရင္ သမၼတနဲ႔ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ ႏွစ္ဦးက ညိွႏိႈင္းၿပီး ထုတ္ပယ္လို႔ ရတယ္ ဆုိေတာ့ သံုးဦး မႀကိဳက္ရင္ ထုတ္ပယ္လို႔ ရတယ္ဆုိတာကို ျဖစ္ေနပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္က လူအေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္ေနျခင္းက အားနည္းမႈတခု ျဖစ္ေနပါတယ္”ဟု ဦးေအာင္မ်ိဳး မင္းက ေျပာသည္။
ဥပေဒ၌ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားကို ၾကည့္မည္ ဆုိလွ်င္ တိုင္ၾကားသည့္ အမႈမ်ားကို ဆက္လက္ လက္ခံခြင့္ ရရွိေသာ္လည္း တုိင္ၾကားၿပီးလွ်င္ မည္သို႔ ဆက္လုပ္မည္ ဆုိသည့္အခ်က္ကို ေရးဆြဲထားျခင္း မရွိေပ။
လက္ရွိ ေကာ္မရွင္ အေပၚ ျပည္သူလူထု က မည္မွ်အထိ ေလးစားမႈ ရွိမည္ဆုိသည့္ အခ်က္ကိုလည္း တုိင္းတာၾကည့္ရမည္ဟု ဦးေအာင္မ်ဳိးမင္း က သံုးသပ္သည္။
“လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အင္တာဗ်ဴးေတြမွာ ၾကည့္တဲ့အခါ မႏွစ္က တုိင္ၾကားမႈေပါင္း သံုးေထာင္ေက်ာ္ ရွိပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ဇူလိုင္ အထိ ေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္ေတာ့ ရရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ သိခ်င္တာက တုိင္ၾကားလာတဲ့ အမႈေတြကို ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ ဘယ္ႏွမႈ အေရးယူၿပီးၿပီလဲ။ ဘယ္ႏွေယာက္ကို အေရးယူၿပီးၿပီလဲ။ သက္ဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ခံစားေနရတဲ့ ျပည္သူရဲ႕ နစ္နာခ်က္ကို ဘယ္ေလာက္အထိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ၿပီးၿပီလဲ ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းကိုက်ေတာ့ ေကာ္မရွင္က ဘယ္သူမွ မေျဖႏုိင္ဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္”ဟုလည္း ၎က ေျပာသည္။
ဦးေအာင္မ်ဳိးမင္း က ဆက္လက္ၿပီး“တကယ္လို႔သာ ဒီလိုမ်ိဳး ထိေရာက္မႈ မရွိဘူး၊ ပူးေပါင္းမႈ မရွိဘူးဆုိရင္ ျပည္သူလူထု အေနနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္အေပၚမွာ ယံုၾကည္မႈေတြ ေလ်ာ့မယ္။ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဆုိတာ စာတုိက္ပံုးတပံုးလိုပဲ ျမင္ၿပီးေတာ့ ဘာမွ ထိေရာက္မႈ မရွိဘူးဆုိရင္ လြတ္လပ္၊ ထိေရာက္တဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဆုိတာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ ထိေရာက္တဲ့ ေကာ္မရွင္ဆုိတာ က်ေနာ္တုိ႔ အတြက္ ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္”ဟု ေျပာဆုိသည္။
လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အလုပ္သမား အခြင့္အေရး၊ ကေလး သူငယ္အခြင့္အေရး၊ လယ္သမား အခြင့္အေရး စသည္ျဖင့္ ေနရာစံု၊ စီးပြားေရး က႑စံုတြင္လည္း အခြင့္္အေရး အမ်ားအျပား ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္း ခံေနရမႈမ်ား ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။
စက္မႈဇုန္ စီမံကိန္းမ်ား၊ ေရကာတာ တည္ေဆာက္မႈမ်ား၊ သတၱဳ တူးေဖာ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား စသည့္ စီမံကိန္းႀကီးမ်ား အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ရာတြင္လည္း ေနရာဆံုးရႈံးမႈမ်ား၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးဆံုး႐ႈံးမႈမ်ား၏ အက်ိဳးဆက္မ်ား စသည္တို႔ကို ခံစားေန ရသည္။
အလားတူ လက္ရွိ သတင္းမီဒီယာ ေလာကတြင္လည္း ဖမ္းဆီးေထာင္ခ် ခံရမႈမ်ား အပါအ၀င္ မၾကာေသးခင္က အလြတ္တန္း သတင္းေထာက္ ကုိပါႀကီး ဆုိသူ ေသနတ္ျဖင့္ ပစ္သတ္ခံရသည့္ အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား ႀကံဳေတြ႔ေနရသည္။
လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အသစ္ျပန္လည္ဖြဲ႔စည္းၿပီး မၾကာမီ ျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားကပါ စိတ္၀င္တစား ေစာင့္ၾကည့္ေနသည့္ ကိုပါႀကီး ေသဆံုးမႈကို ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္က စံုစမ္းစစ္ေဆးေပးရန္ ကိုပါႀကီး၏ ဇနီးသည္က သြားေရာက္တုိင္ၾကားခဲ့သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ အမ်ိဳးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အေနျဖင့္လည္း ကိုပါႀကီး ေသဆံုးမႈႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ ခံရမႈ အေျခအေနမ်ားကုိ စံုစမ္းစစ္ေဆးေနေၾကာင္း သိရသည္။
ကိုပါႀကီး ေသဆံုးမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈကို လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္အေနႏွင့္ မည္မွ် ပြင့္လင္းျမင္သာ မႈ ရွိရွိ စစ္ေဆးေဖာ္ထုတ္ႏုိင္မည္ ဆုိသည္ကိုလည္း လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႔အစည္း အသီးသီး က ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေနၾကသည္။
အခြင့္အေရး ဆံုးရံႈးေနသူ ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ား၏ ဘ၀ အေျခအေနမ်ားကို ၾကည့္မည္ ဆုိလွ်င္လည္း ဆံုးရံႈးေနသည့္ မိမိတို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ေတာင္းဆုိျခင္းေၾကာင့္ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခံေနၾကရၿပီး ယခုနစ္ပိုင္းအတြင္း အမႈေပါင္း တေထာင္ေက်ာ္ ရွိေနၿပီဟု သိရသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ေအာက္တုိဘာ လလယ္ပိုင္းတြင္လည္း သထံုၿမိဳ႕နယ္၌ လယ္ယာေျမသိမ္းယူ ခံခဲ့ရသည့္ ေျမေနရာတြင္ ၀င္ေရာက္ထြန္ ယက္သည့္ အတြက္ လယ္သမား ၉ ဦး ေထာင္ဒဏ္ ၇ ႏွစ္ ခ်မွတ္ အျပစ္ေပး ခံခဲ့ရသည္။
ထို႔အတူ အလုပ္သမားမ်ားသည္လည္း လုပ္အားခ အျပည့္အ၀ ရရွိေရး၊ လုပ္ငန္းခြင္ သန္႔ရွင္းေရး၊ အခ်ိန္ပိုေၾကး အျပည့္ေပးေရး စသည့္ အလုပ္သမား အခြင့္အေရးမ်ားကို သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္ ေလးႏွစ္ ကာလ အတြင္း၌္ သိသိသာသာ ေတာင္းဆုိခဲ့ၾကေသာ္လည္း လုံေလာက္သည့္ အေနအထားတခု အျဖစ္ မရရွိေသးေပ။
ယင္းအခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ အေနႏွင့္ ထိေရာက္သည့္ အေရးယူမႈမ်ား ျပဳလုပ္မည္ဆုိလွ်င္ ဌာနဆုိင္ရာမ်ား၊ အစိုးရ အာဏာပိုင္မ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားႏွင့္ပါ ေတြ႔ဆံုၿပီး ညိွႏိႈင္းေျဖရွင္းရမည္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္အေနႏွင့္ သတင္းမီဒီယာမ်ား၏ ေမးျမန္းမႈတခ်ိဳ႕ကို ေျဖၾကားခ်က္မ်ားတြင္ စစ္တပ္ႏွင့္ ရဲဌာနမ်ား၏ က်ဴးလြန္သည့္ အမႈမ်ားကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းရာတြင္ အခက္အခဲမ်ား ရွိေၾကာင္း၊ တုိင္းရင္းသား ေဒသမ်ားအတြင္း ျဖစ္ေပၚေန သည့္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို ထိေရာက္စြာအေရးမယူႏုိင္ေၾကာင္းကိုလည္း ေတြ႔ရွိရသည္။
ထိုအခ်က္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား အေပၚ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္ လက္ရွိ ေကာ္မရွင္အတြက္ ဖိအားမ်ား ျဖစ္ေနသည္။
လယ္ယာေျမ သိမ္းဆည္းမႈမ်ား၊ မီဒီယာ ဖိႏွိပ္မႈမ်ား၊ မုန္းတီးမႈကုိအေျခခံေသာ ေျပာဆုိမႈမ်ားႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈ အမ်ားႀကီးျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္အေနႏွင့္ ထိေရာက္သည့္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုမႈ လံုး၀မရွိေၾကာင္း၊ ေယဘုယ် ဆန္ေသာ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္မ်ားကိုသာ ထုတ္ျပန္ေၾကာင္း၊ ထို႔အတြက္ အားနည္းခ်က္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေဒၚခင္ဥမၼာက ေျပာ သည္။
“ပိုဆိုးတာက စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ အတြက္ ကခ်င္ေဒသကို သြားပါတယ္။ ျပန္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘာေျပာလဲဆုိေတာ့ ကခ်င္ ေဒသ တင္ မကဘူး လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡျဖစ္ေနတဲ့ ေဒသတြင္းက တုိင္ၾကားမႈေတြကို သူတို႔ေတြ လက္ခံႏုိင္မႈ မရွိဘူး။ မေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဘူး ဆုိတာက တကယ့္ကို ဆုိးဆုိးရြားရြား လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြျဖစ္တယ္၊ ဒါေတြကို ထိေရာက္စြာ အေရးမယူႏုိင္ဘူး ဆုိတဲ့ အခ်က္က ေပၚလြင္ေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ထိေရာက္မႈအပိုင္းကို က်မတုိ႔ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္”ဟုလည္း ၎က ဆုိ သည္။
ဥပေဒပါ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအရ ေကာ္မရွင္သည္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုညိွႏိႈင္း ပူးေပါင္းမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ခြင့္ရွိေသာ္လည္း ေကာ္မရွင္အေနႏွင့္ မည္သည့္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို မဆုိ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း အဖြဲ႔အစည္းမ်ား က ေထာက္ျပၾကသည္။
“တခ်ိဳ႕ အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းမႈ ရွိပါတယ္။ ဖိတ္ၾကားရင္ လာပါတယ္။ မိန္႔ခြန္းေျပာပါတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ ယူဆခ်က္ေတြ ပူးေပါင္းတင္ဆက္ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ လိုခ်င္တာက မူအရ ပူးေပါင္းမႈ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ လူအရ ပူးေပါင္းမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ လူမႈ အေျချပဳ အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ပံုမွန္ေတြ႔ဆံုတာေတြ ဘယ္အဖြဲ႔အစည္းကို မဆုိ ေတြ႔ဆံုခြင့္ေပးတာေတြ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ သူတုိ႔ရဲ႕ လုပ္ငန္းေတြကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ လုပ္တာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတြ႔ဆံုေပမယ့္ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို သူတုိ႔ လုပ္ေနတဲ့ကိစၥေတြကို မေျပာျပဘူး။ ေမးခြန္း ေမးခြင့္မရွိဘူး ဆုိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးက က်ေနာ္တုိ႔မွာ ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေမးျမန္းစရာ ျဖစ္လာပါတယ္”ဟု လူ႔အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနသည့္ အဖြဲ႔ အစည္းေခါင္းေဆာင္တဦး က ေျပာသည္။
ဥပေဒ၌ ေကာ္မရွင္၏ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္လည္း လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးထားေသာ္လည္း တခ်ိဳ႕အခ်က္မ်ားသည္ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈကို ဟန္႔တားေစသည့္ အခ်က္မ်ား ျဖစ္ေနသည္။
တရားစီးရင္ထားသည့္ အမႈမ်ား၊ တရားစီရင္ဆဲ အမႈမ်ား၊ တရား႐ုံးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အမႈမ်ားကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းမႈ မလုပ္ေဆာင္ ရန္ ဟန္႔တား ထားသည့္အခ်က္သည္ လက္ရွိ အဂတိလိုက္စားမႈ အမ်ားအျပား ရွိေနသည့္ တရား႐ုံးမ်ား၊ ဥပေဒမ်ားကို တရားသူႀကီး မ်ားက လက္တလံုးၾကား အသံုးခ်ေနသည့္ အေျခအေနမ်ား စသည့္ လူ႔အခြင့္အေရး အမ်ားအျပား ခ်ိဳးေဖာက္မႈ ရွိေနသည့္ တရား ေရး က႑ကို အျပည့္အ၀ ကာကြယ္မႈ ေပးထားသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္။
ထို႔အျပင္ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္မ်ားဟု သတ္မွတ္ထားသည့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို ေတာင္းပိုင္ခြင့္ မရွိေစရ ဟူေသာ အခ်က္သည္လည္း ေ၀ဖန္စရာ ျဖစ္ေနသည္။
“တကယ္လို႔ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳ႕ေဖာက္မႈအတြက္ သက္ေသ ျဖစ္ေနတဲ့ စာရြက္စာတမ္းျဖစ္ေနမယ္ ဆုိရင္ ႏုိင္ငံေတာ္လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္ ျဖစ္ေနလို႔ ေတာင္းခံလို႔ မရဘူးဆုိတာ စစ္ေဆးမႈကို လံုး၀ ထိခိုက္ေစပါတယ္”ဟု တရားလႊတ္ေတာ္ ေရွ႕ေန တဦးက ေျပာသည္။
လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သည္ ယခုႏွစ္ပိုင္းတြင္ တိုးတက္မႈမ်ား အေနျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္ ၀က္ဘ္ဆုိက္ ရွိလာျခင္း၊ မည္သို႔ တုိင္ၾကားႏုိင္ သည္ ဆုိသည့္ အေၾကာင္း သတင္းမီဒီယာမ်ားတြင္ တရား၀င္ ထုတ္ျပန္ေပးျခင္း၊ ဥပေဒၾကမ္းကို အႀကံျပဳေရးအတြက္ မီဒီယာမ်ားမွ တဆင့္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာေပးျခင္း စသည္ျဖင့္ပါရွိသည္။
ဦးေအာင္မ်ိဳးမင္းက“က်ေနာ္တုိ႔ လိုခ်င္တာက သြားထက္တဲ့ က်ားကို လိုခ်င္တာပါ။ ဟန္ျပ လုပ္ထားတဲ့ စကၠဴက်ားကို မလိုခ်င္ေတာ့ ပါဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ ျပည္သူ လိုအပ္တာက ထိေရာက္ၿပီးေတာ့ တကယ့္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ အတြက္ အာဏာရွိတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္မ်ိဳး လိုအပ္ေနပါတယ္”ဟု ေျပာဆုိသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အမ်ိဳးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္၏ ပြင့္လင္းျမင္သာသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ထိေရာက္သည့္ စစ္ေဆးခြင့္မ်ား သည္ မည္မွ် လြတ္လပ္စြာ လုပ္ေဆာင္လာႏုိင္မည္ ဆိုသည့္ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာရဦးမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ။
No comments:
Post a Comment