Saturday, May 14, 2011

စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈႏွင့္ ILO အခန္းက႑

မိုးႏိုင္

‘‘ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အတင္းအက်ပ္ လုပ္အားေပးခိုင္းေစမႈ အဆံုးသတ္ေရး’’ Ending Forced Labour in Myanmar အမည္ရ စာအုပ္တအုပ္ ထြက္ေပၚလာသည္။

ေရးသားသူမွာ ကမၻာ့အလုပ္သမားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ILO တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၁ဝ ႏွစ္ခန္႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ၊ ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ ICG ကဲ့သို႔ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအတြက္ သုေတသန စာတမ္းမ်ား ေရးသားျပဳစုခဲ့သူ ရစ္ခ်ဒ္ေဟာ့စီ Richand Horsey ျဖစ္သည္။

၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ား အေစာပိုင္းကတည္းက ILO သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အတင္းအက်ပ္ လုပ္အားေပးခိုင္းေစမႈကို ေျဖရွင္းရန္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ခဲ့ရာ တနည္းအားျဖင့္ ျမန္မာအစိုးရကို ေျပာင္းလဲရန္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရစ္ခ်ဒ္ေဟာ့စီ၏ ကိုယ္ေတြ႔ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကို စာအုပ္ထဲတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။

ဤစာအုပ္သည္ အာဏာရွင္အစိုးရမ်ားကို ေျပာင္းလဲရန္ၾကိဳးစားရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္လည္းေကာင္း အေထာက္အကူျဖစ္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရေသာ္လည္း စိတ္ဝင္စားစရာ၊ အျငင္းပြားစရာ အခ်က္အမ်ားအျပားလည္း ပါဝင္လ်က္ရွိရာ၊ ၎တုိ႔အထဲမွ တခုမွာ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔မႈႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ေရးသားထားေသာ သံုးသပ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။

ILO က ဖိအားေပးျခင္းႏွင့္ ထိေတြ႔ဆက္ဆံမႈကို ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးသည္။ အခ်ဳိ႕က ဖိအားပိုေပးလွ်င္ ပို၍ ထိေရာက္ႏုိင္သည္ဟု တြက္ဆၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေလ့လာသူမ်ားကမူ ILO သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ မည္သည့္အခါကမွ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈ မလုပ္ဟု ေထာက္ျပၾကသည္။ အကယ္၍သာ ILO က အေရးယူေဆာင္ရြက္ခိုင္းလွ်င္ ပုိ၍ ထိေရာက္မည္ေလာဟု တြက္ဆၾကသည္။

ILO ျပ႒ာန္းခ်က္ ၃၃ က အဖြဲ႔ဝင္ႏုိင္ငံမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ႏုိင္ေၾကာင္း မီးစိမ္းျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ILO အဖြဲ႔ဝင္ႏုိင္ငံမ်ားသည္ လက္ေတြ႔ အေရးယူေဆာင္ရြက္မည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်မွတ္အတည္ျပဳရန္ အလားအလာ နည္းသည္၊ အကယ္၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ပင္ သိသာစြာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ဟု ရစ္ခ်ဒ္ေဟာ့စီက သံုးသပ္သည္။

ရစ္ခ်ဒ္ေဟာ့စီ၏ အယူအဆအရ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈမ်ားသည္ ပစ္မွတ္ထားရာႏုိင္ငံမ်ား၏ အျပဳအမူကို ေျပာင္းလဲပစ္ႏုိင္သည့္ သာဓက မ်ားမ်ားစားစား မရွိ္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔ျခင္းထက္ စီးပြားေရး ပိတ္ဆုိ႔မည္ဟု ၿခိမ္းေျခာက္က ပို၍ ထိေရာက္မႈရွိသည္ဟု သူက တြက္ဆသည္။

ILO ျပ႒ာန္းခ်က္ အမွတ္ ၃၃ သည္ အားေပ်ာ့ျခင္းမဟုတ္၊ အားေကာင္းျခင္းျဖစ္သည္ဟု သူက ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာတုိ႔ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံရမည့္အေရးကို စိုးရိမ္ေသာက ပြားေစျခင္းေၾကာင့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ ၃၃ ကို ေရွာင္ရွားလိုစိတ္ ပိုမိုျဖစ္ပြားေစႏုိင္သည္ဟု တြက္ဆသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ILO က အစိုးရထံမွ အေရးပါအရာေရာက္ေသာ အေလွ်ာ့ေပး လုိက္ေလ်ာမႈမ်ား ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု စာေရးသူက ဆိုထားသည္။

ႏႈိင္းယွဥ္စရာ ၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္က ျပ႒ာန္းေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္ေျမာက္ေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီေရး အက္ဥပေဒ ျဖစ္သည္။ ထိုအက္ဥပေဒသည္ အေမရိကန္က အျခားႏုိင္ငံတႏုိင္ငံအေပၚ ျပ႒ာန္းေသာ ဥပေဒမ်ားတြင္ အျပင္းထန္ဆံုးျဖစ္ၿပီး၊ ဘ႑ာေရးပိတ္ဆို႔မႈမ်ားႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရးပိတ္ဆို႔မႈမ်ားလည္း ပါဝင္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုဥပေဒ ျပ႒ာန္းရာတြင္ ၾကိဳတင္သတိေပးခ်က္ တစံုတရာမရွိ။ ျပ႒ာန္းျခင္းမျပဳမီ အေလွ်ာ့ေပး လုိက္ေလ်ာမႈမ်ား ရရွိရန္၊ ပီျပင္ေသာ ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးမႈ မရွိ။ တုိတုိေျပာရလွ်င္ အျပစ္ေပးရန္သာ ရည္ရြယ္ၿပီး၊ မဟာဗ်ဴဟာမဆန္။

ထိုပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္သား ေသာင္းေပါင္းမ်ားစြာ အလုပ္ျပဳတ္ျခင္း အပါအဝင္ ျမန္မာျပည္သူမ်ားအေပၚ ဆိုးဝါးေသာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစေသာ္လည္း အစိုးရ၏ အျပဳအမူ ေျပာင္းလဲပစ္ႏုိင္စြမ္း မရွိ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ၾကီး ဟီလာရီကလင္တန္က စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔မႈ မေအာင္ျမင္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

တကယ္ေတာ့ ILO တြင္လည္း စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔ခြင့္ မရွိပါ။ သို႔ျဖစ္၍ က်ဥ္းထဲက်ပ္ထဲတြင္ အမ်ားဆံုး အက်ဳိးရွိႏုိင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို ရွာေဖြၾကံဆခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ အကယ္၍သာ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခြင့္ ရွိခဲ့လွ်င္ အလြယ္လုိက္ၿပီး၊ လုပ္မိေကာင္း လုပ္မိႏုိင္သည္။

ျမန္မာအစိုးရက လိုက္ေလ်ာမည့္ အရိပ္အေယာင္ ျပသေနသည့္ၾကားက ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္ႏွင့္ ႏိုဝင္ဘာ လမ်ားတြင္ ျပ႒ာန္းခ်က္ ၃၃ ကို ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ရန္ အားထုတ္ခဲ့သည္။ ဤေနရာတြင္ ILO ၏ နည္းပညာပိုင္း ရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္ေသာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေစေရးႏွင့္ အဖြဲ႔အစည္း၏ ႏုိင္ငံေရးဆန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္မႈၾကား လြန္ဆြဲမႈကို ေဖာ္ျပေနသည္။

၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္လႊတ္ေတာ္က ျမန္မာႏုိင္္ငံအေပၚ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔မႈ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခဲ့ရာ၌ ၾကိဳတင္၍ အေလွ်ာ့ေပး လုိက္ေလ်ာမႈရွိေအာင္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈမ်ား မရွိခဲ့ေပ။ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္တြင္ ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ၌ အေမရိကန္ႏွင့္ ၿဗိတိန္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္မူၾကမ္း တင္သြင္းရာ၌ ဗီတိုအာဏာသံုးၿပီး ပယ္ခ်ခံရမည္ကို ၾကိဳတင္သိပါလ်က္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ တစံုတရာ အက်ဳိးသက္ေရာက္သည္ထက္ ျပည္တြင္းတြင္ အနည္းငယ္ လူၾကိဳက္မ်ားေစရန္ ရည္ရြယ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ေအာင္ျမင္မႈမရဘဲ ခုတ္ရာတျခား၊ ရွရာတလဲြ ျဖစ္ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ထပ္မံအေလွ်ာ့ေပး လုိက္ေလ်ာမႈမ်ား ေပၚထြက္လာေစေရးအတြက္ အေရးၾကီးေသာ ၿခိမ္းေျခာက္မႈတခုအျဖစ္ အသံုးျပဳႏုိင္သည့္ အခြင့္အေရးကို လက္လႊတ္ဆံုး႐ႈံးခဲ့ရသည္ဟု ရစ္ခ်ဒ္ေဟာ့စီက သူ႔စာအုပ္ထဲတြင္ ေရးသားထားသည္။

No comments: