ဇာနည္မာန္
၁၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ကာလေတြတုန္းက အဂၤလိပ္ကိုလိုနီအစိုးရ ႐ံုးစိုက္ရာ ၿမိဳ႕ေတာ္တခုျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကာလ္ကတၱားၿမိဳ႕ထဲကို ေရာက္လိုက္တာနဲ႔ အဲဒီေခတ္ကာလ ကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ အေဆာက္အအံု ေဟာင္းေတြက ဆီးႀကိဳေနၿပီး သံေခ်းေတြ အထပ္ထပ္နဲ႔ အိုေဟာင္းေနတဲ့ ဓာတ္ရထားေတြ၊ လန္ခ်ားေတြဟာလည္း ဟိုးအရင္ ကုိလိုနီေခတ္တုန္းကအတိုင္း ရွိေနဆဲ၊ အသံုးျပဳေနၾကဆဲမို႔ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၁၀၀ ေက်ာ္က ဓာတ္ပံုအေဟာင္းပံုႀကီးထဲကို ကိုယ္တိုင္ေရာက္သြားသလို ခံစား လိုက္ရပါတယ္။
အေနာက္ဘန္ေဂါလ္ျပည္နယ္ အစိုးရက ကာလ္ကတၱားၿမိဳ႕ရဲ႕ ကိုလိုနီေခတ္က က်န္ရစ္တဲ့ အေဆာက္အအံုအေဟာင္းေတြ၊ သမိုင္း၀င္ အေဆာက္အအံုေတြကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားသလို လန္ခ်ားနဲ႔ ဓာတ္ရထားေတြကိုလည္း ဆက္လက္ ေျပးဆြဲခိုင္းေနဆဲပါ။ ကာလ္ကတၱားဟာ အိႏၵိယႏိုင္ငံရဲ႕ တခုတည္းေသာ ဓာတ္ရထားေျပးဆြဲေနဆဲ ၿမိဳ႕တၿမိဳ႕ ျဖစ္ပါတယ္။
ထည္၀ါခမ္းနားတဲ့ ဝိတုိရိယဘုရင္မ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အအံုရဲ႕ တဘက္မွာေတာ့ ဓာတ္ရထား၊ တကၠစီ၊ ဘတ္စ္ကား စတဲ့ ယာဥ္ေပါင္းစံုျပည့္ညပ္ေနတဲ့ ၂ လမ္းသြားသာသာ ကားလမ္းေတြ၊ ေခတ္ေပၚ အေဆာက္အအံုေတြရဲ႕ေအာက္ေျခ လမ္းေဘး၀ဲယာ ပလက္ေဖာင္းေပၚက ေစ်းသည္ေတြ၊ အေရာင္အေသြးစံု ခရီးသြားေတြ၊ ပလက္ေဖာင္းနားက ေရဘံုဘိုင္မွာ ေရခ်ိဳးေနသူေတြနဲ႔ ကာလ္ကတၱားရဲ႕ တေန႔တာက ေခတ္ေဟာင္းနဲ႔ ေခတ္သစ္ ဒြန္တြဲလႈပ္ရွား သက္၀င္ေနသလိုပါ။
တဘက္မွာလည္း စီးပြားေရးအခ်က္အျခာ ၿမိဳ႕တခုရဲ႕ အဂၤါရပ္န႔ဲအညီ ေျမေအာက္ရထား၊ အထပ္ျမင့္ အေဆာက္အအံုေတြနဲ႔ ၿမိဳ႕သစ္ခ်ဲ႕ထြင္လာတာေတြ၊ အဆင့္ျမင့္ ႏိုင္ငံတကာေလဆိပ္ တည္ေဆာက္မႈေတြကလည္း ေခတ္မီၿမိဳ႕ႀကီးတၿမိဳ႕အျဖစ္ တရိပ္ရိပ္ ပံုသြင္းလို႔ေနပါတယ္။
တိုးတက္ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ ပါလာေလ့ရွိတဲ့ ေလထုပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈ၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ေတြနဲ႔အတူ ပလတ္စတစ္ အပိုင္းအစ၊ ကတ္ထူစကၠဴ၊ အ၀တ္အပိုင္းအစေတြနဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ အေျခအေနမဲ့ေတြရဲ႕ လူတေယာက္ အိပ္သာ႐ံု တဲေလးေတြဟာ လမ္းေထာင့္ေတြမွာ၊ လမ္းႀကိဳလမ္းၾကားေတြမွာ ဖ႐ိုဖရဲရွိေနၿပီး တဲကေလးေတြရဲ႕ အထဲနဲ႔ အျပင္ဘက္မွာေတာ့ ဖိနပ္မပါ၊ ေဘာင္းဘီမပါ ေျပးေဆာ့ေနတဲ့ ညိဳညစ္ညစ္ ကေလးေတြ၊ ဆီမရွိ နီၾကန္ေနတဲ့ဆံပင္ေတြထဲက သန္းအျပန္အလွန္ ရွာေပးေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ တဲအ၀မွာထိုင္ရင္း လမ္းသြားလမ္းလာေတြကို ေငးေနတဲ့ အဘိုး၊ အဘြား ေတြကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။
ဟာ၀္ရီျမစ္ရဲ႕ အေရွ႕ဘက္ကမ္းနဖူးမွာရွိတဲ့ ကာလ္ကတၱားၿမိဳ႕ခံေတြဟာ တျခား အိႏၵိယၿမိဳ႕ေတာ္ေတြက ၿမိဳ႕ခံေတြနဲ႔မတူ ၾကဘဲ အဂၤလိပ္ အႏြယ္၀င္ေတြ၊ အဂၤလို - အင္ဒီယန္းေတြ၊ အာေမးနီးယားနဲ႔ ဂရိအႏြယ္၀င္ေတြ၊ တ႐ုတ္အႏြယ္၀င္ေတြ ေရာယွက္ ႐ႈပ္ေထြးလြန္းလို႔ လူေရာင္စံုရွိတဲ့ၿမိဳ႕လို႔ တခ်ိဳ႕က တင္စား ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ ဒီလူမ်ိဳးစုေတြထဲက ကာလ္ကတၱားမွာ အေျခခ် ေနထိုင္တဲ့ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးဟာ အနည္းဆံုး ၅ ေထာင္ကေန အမ်ားဆံုး ၂ သိန္းအထိ ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ၿမိဳ႕ရဲ႕ အထင္ကရ တ႐ုတ္တန္းလို႔ေခၚတဲ့ တန္ဂရာ အရပ္မွာေနတဲ့ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးေတြ အရင္က ၂ ေသာင္းေက်ာ္အထိ ရွိခဲ့ၿပီး စားေသာက္ဆိုင္လုပ္ငန္းနဲ႔ သားေရနယ္၊ သားေရအေရာင္တင္ စတဲ့လုပ္ငန္းေတြကို အဓိကထားလုပ္ကိုင္ၾကပါတယ္။ တ႐ုတ္ေတြရဲ႕ သားေရလုပ္ငန္း တစတစ ႀကီးထြားေအာင္ျမင္လာခ်ိန္မွာေတာ့ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးေတြ ေရႊ႕ေျပာင္း အေျခခ်လာမႈ တိုးပြားလာတာကို ကာကြယ္တဲ့အေနနဲ႔ ေဒသခံအာဏာပိုင္ေတြက ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ သားေရနယ္ လုပ္ငန္းေတြကို ၿမိဳ႕အေရွ႕ဘက္ ဘန္တလာဆိုတဲ့ေနရာကို ေျပာင္းလိုက္ၿပီး သားေရလုပ္ငန္း အမ်ားစုကိုလည္း ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားေတြကိုပဲ ပိုင္ဆိုင္ ေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကို ေရႊ႕ေျပာင္းကုန္ၾကတာေၾကာင့္ တန္ဂရာမွာ စားေသာက္ဆိုင္ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္တဲ့ တ႐ုတ္လူမ်ိဳး ၂ ေထာင္၀န္းက်င္ပဲ က်န္ရစ္ေတာ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဘာသာစကား အခက္အခဲတခ်ိဳ႕ ရွိေနေပမယ့္ ေနထိုင္စားေသာက္စရိတ္ ခ်ိဳသာတာ၊ စီးပြားေရး အဆင္ေျပေနတာေတြနဲ႔ ဒီႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေနၿပီမို႔ ဒီၿမိဳ႕ေလးမွာ ေနရတာ ေပ်ာ္တယ္၊ စိတ္ခ်မ္းသာတယ္လို႔ တ႐ုတ္အမ်ိဳးသားေတြက ဆိုၾကပါတယ္။
“တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွာ လိုတာအကုန္ ၀ယ္ရႏိုင္တယ္၊ ဒီမွာထက္ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္သားသမီးေတြအတြက္ ပညာေရးက၊ အထူးသျဖင့္ အဂၤလိပ္စာတတ္ဖို႔က တ႐ုတ္ႏိုင္ငံထက္ ဒီမွာပိုေကာင္းတာရယ္၊ စီးပြားေရးကလည္း ဒီမွာ ေအာင္ျမင္ ေနေတာ့ က်ေနာ္ဒီမွာပဲ ေနခ်င္တယ္” လို႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေနတဲ့ တ႐ုတ္အမ်ိဳးသား မိုက္ကယ္လ္က ေျပာပါတယ္။
တ႐ုတ္ စားေသာက္ဆိုင္ဖြင့္ထားတဲ့ သူ႔ရဲ႕ အဘိုးအဘြားေတြ လက္ထက္ကတည္းက ကာလ္ကတၱားမွာ အေျခခ် ေနလာၾကတာဟာ အခုဆိုရင္ မ်ိဳးဆက္ ၃ ဆက္အထိ ရွိေနၿပီး သူဟာလည္း ကာလ္ကတၱားမွာပဲ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕သားသမီးေတြဟာ အခုဆိုရင္ ကာလ္ကတၱား တကၠသိုလ္မွာ ပညာသင္ေနၾကပါတယ္။
မိုက္ကယ္လ္လို တ႐ုတ္လူမ်ိဳးေတြ ကာလ္ကတၱားမွာ အေျခခ်ေနထိုင္ေနၾကသလို ျမန္မာႏိုင္ငံကေန အိႏၵိယကို ျပန္လာ အေျခခ်ေနထိုင္ၾကတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံဖြား အိႏၵိယတိုင္းသား ေတြဟာလည္း ကာလ္ကတၱားမွာ အမ်ားအျပား ရွိၾကပါတယ္။
သူတို႔ေတြထဲက အမ်ားစုကေတာ့ ကြယ္လြန္သူ စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း အာဏာသိမ္းယူတဲ့ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ ကိုလိုနီေခတ္ လက္က်န္ အိႏၵိယတိုင္းသားေတြကို ျမန္မာျပည္ထဲကေန ႏွင္ထုတ္ခ်ိန္တုန္းက တိမ္းေရွာင္လာတဲ့ သူေတြရဲ႕ မ်ိဳးဆက္ေတြျဖစ္ပါတယ္။
တခ်ိဳ႕ကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ က်န္ေနခဲ့ရာက ႏိုင္ငံသားလက္မွတ္နဲ႔ တရား၀င္ ေနထိုင္ခြင့္မရတာေတြ၊ ခရီးသြားလာခြင့္ မရတာေတြ၊ လူမ်ိဳးေရးဖိႏွိပ္မႈေတြေၾကာင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံကို ျပန္လာၿပီး အေျခခ်ေန သူေတြျဖစ္ပါတယ္။ ေရာက္စတုန္းက ေဒသခံေတြနဲ႔ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးအခက္အခဲ၊ ဘာသာစကားအခက္အခဲေတြ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ဒီအဆင္မေျပမႈေတြကို ေက်ာ္လြန္ႏိုင္ခဲ့တယ္၊ ဒီၿမိဳ႕မွာ ေနရတာ လြတ္လပ္ၿငိမ္းခ်မ္းတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
၁၉၈၄ ခုႏွစ္မွာ မိသားစုလိုက္ ရန္ကုန္ကေန ကာလ္ကတၱားကို ေျပာင္းလာၾကၿပီး စားေသာက္ကုန္အေရာင္းအ၀ယ္ လုပ္ေနတဲ့ ျမန္မာျပည္ဖြား အိႏၵိယႏိုင္ငံသား မိသားစုကေတာ့ ကာလ္ကတၱားၿမိဳ႕ရဲ႕ တည္ေနပံုအေနအထားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕နဲ႔ တူေန တာေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္ကို အၿမဲ သတိရမိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
မၾကာေသးခင္က ရန္ကုန္ကို လည္ပတ္ခြင့္ရခဲ့တဲ့ သူတို႔ထဲက အစ္ကိုႀကီး ျဖစ္သူကေတာ့ “ရန္ကုန္က အရင္အတိုင္း ခမ္းနား ေနတုန္းပဲ။ လူေတြေတာ့ ပိုမ်ားလာတယ္။ ကာလ္ကတၱားက တိုးတက္တယ္ဆိုေပမယ့္ ခမ္းနားမႈ၊ သပ္ရပ္မႈကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရန္ကုန္ကို မမီဘူးဗ်” လို႔ သူေနခဲ့ဖူးတဲ့ တိုင္းျပည္နဲ႔ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ဂုဏ္ယူ၀င့္ႂကြားစြာနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ေျပာျပပါတယ္။
ကာလ္ကတၱားရဲ႕ ၿမိဳ႕ျပဆိုင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အအံုေတြ တိုးတက္လာေနသလို စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးစတဲ့ က႑ေတြမွာလည္း တိုးတက္လာၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ကာလ္ကတၱား တကၠသိုလ္ကို ႏိုင္ငံရပ္ျခားကေန ပညာဆည္းပူးဖို႔ လာသူေတြ၊ ကာလ္ကတၱားက အဆင့္ျမင့္ ေဆး႐ံုႀကီးေတြဆီ ေက်ာက္ကပ္အစားထိုး စတဲ့ ေဆးကုသမႈ ခံယူဖို႔အတြက္ လာသူေတြ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် တိုးတက္လာေနပါတယ္။
တဘက္မွာလည္း ေက်ာင္းေနအရြယ္ကေလးတိုင္း စာတတ္ေျမာက္ဖို႔ လံုးပန္းေနေပမယ့္၊ ကာလ္ကတၱား အစိုးရပိုင္ေဆး႐ံုက အျခားၿမိဳ႕ႀကီးေတြက အစိုးရပိုင္ ေဆး႐ံုေတြနည္းတူ ႏြမ္းပါးသူေတြအတြက္ မွတ္ပံုတင္ေၾကး ၁၀ ႐ူပီး ရွိ႐ံုနဲ႔ ေဆးကုသခြင့္ ရတဲ့အစီအစဥ္ေတြ ရွိေနေပမယ့္၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး ဗဟုသုတ နည္းပါးတဲ့ အေျခအေနမဲ့ေတြ အဖို႔ စာသင္ေက်ာင္း၊ ေဆး႐ံု၊ ေဆးေပးခန္းေတြနဲ႔ အလွမ္းေ၀းေနဆဲပါ။
ကာလ္ကတၱား၊ ေဒလီ၊ မြန္ဘိုင္းန႔ဲ ခ်န္ႏိုင္းၿမိဳ႕တို႔ဟာ အိႏၵိယႏိုင္ငံရဲ႕ လူေန အထူထပ္ဆံုးနဲ႔ အဓိကအေရးပါတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီး ၄ ၿမိဳ႕ျဖစ္တဲ့အျပင္ ႏိုင္ငံအ၀န္း အေျခအေနမဲ့ေတြ အမ်ားဆံုးေနထိုင္တဲ့ ၿမိဳ႕ေတြလည္း ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။
ကာလ္ကတၱားေန လူဦးေရ ၄ သန္းေက်ာ္ရဲ႕ ၃ ပံုတပံု နီးပါးဟာ အေျခအေနမဲ့ေတြလို႔ ဆိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕ လူဦးေရ တိုးလာတာနဲ႔ အမွ် ဒီအေျခအေနမဲ့ေတြရဲ႕ ဦးေရဟာလည္း တိုးလာဦးမယ္လို႔ အေနာက္ဘင္ေဂါလ္အစိုးရရဲ႕ ၂၀၁၁ ႏွစ္ဦးပိုင္း ေဒသတြင္း လူဦးေရစစ္တမ္းက ေဖာ္ျပပါတယ္။ ဒီလို အေျခအေနမဲ့ေတြ တိုးလာတာဟာ အလုပ္အကိုင္ရွားပါးမႈနဲ႔ လူေနမႈစနစ္ ခ်ိန္ခြင္ အင္မတန္ ကြာဟေနတာကို ျပေနတယ္လို႔ စစ္တမ္းက ဆိုပါတယ္။
“ၿမိဳ႕က ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာမွာ တိုးတက္လာေပမယ့္ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတဲ့အေတြးေတြ၊ ေရွး႐ိုးစြဲဓေလ့တခ်ိဳ႕တို႔ေၾကာင့္ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္မႈေတြမွာေတာ့ တိုးတက္သင့္သေလာက္ မတိုးတက္တာေတြရွိတယ္။ သူတို႔ကေတာ့ တဲေတြနဲ႔ ဒီလိုေနရတာကိုပဲ ေပ်ာ္ေနၾကတယ္။ ဟိုးလြန္ခဲ့တဲ့ ၁၅ ႏွစ္ကတည္းက အခုအခ်ိန္အထိ ဒီအတိုင္းပဲ” လို႔ သူ႔ဆိုင္ေရွ႕ လမ္းတဘက္ျခမ္းက ပလက္ေဖာင္းတေလွ်ာက္ မင္းမူထားတဲ့ အေျခအေနမဲ့ တဲတစုကို ညႊန္ျပရင္း မိုက္ကယ္လ္က ေျပာျပပါတယ္။
ျမစ္ေရကို အၿမဲတေစ ဖြင့္လႊတ္ေပးထားတဲ့ ေရဘံုဘိုင္ေအာက္မွာ ေဆာ့ကစားေနတဲ့ ဖိနပ္မပါတဲ့ကေလးေတြ၊ ယင္ေကာင္ေတြနဲ႔ အၿပိဳင္လုရင္း အစားစားေနၾကတဲ့ ဗိုက္ပူနံကား ကေလးငယ္ေတြ၊ ခေနာ္ခနဲ႔ မီးဖိုမွာ ပလတ္စတစ္စ၊ စကၠဴစေတြနဲ႔ မီးၿမိႇဳက္ၿပီး ခ်က္ျပဳတ္ေနတဲ့ အိမ္ရွင္မေတြ၊ သူတို႔ေတြရဲ႕ ဘ၀ေတြဟာ ႏံုျခာေပမယ့္ ၿပံဳးရႊင္ေနတဲ့ သူတို႔မ်က္ႏွာေတြက ေသာကကင္းၿပီး စိတ္ခ်မ္းသာမႈအျပည့္ရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပေနသေယာင္ ျမင္ေတြ႕ရပါတယ္။
မိုက္ကယ္လ္က “တရက္ကို ႐ူပီး ၅၀ (က်ပ္ ၁၀၀၀ ခန္႔) ေလာက္ရရင္ကို သူတို႔စားဖို႔အတြက္ မပူရဘူး။ မနက္ျဖန္အတြက္ မစိုးရိမ္တဲ့ သူတို႔ေတြအတြက္ကေတာ့ တကယ့္ကို သုခၿမိဳ႕ေတာ္ပါပဲ” လို႔ ေျပာျပပါတယ္။
တဲေလး တခုရဲ႕ေဘးက လန္ခ်ားတစီးေပၚ ထိုင္နားရင္း ေငးေနတဲ့ အဖိုးအိုတေယာက္ကို ေတြ႔ေတာ့ ျပင္သစ္စာေရးဆရာ ေဒါမနစ္ခ္လာပီးယားေရးၿပီး စာေရးဆရာျမသန္းတင့္ ဘာသာျပန္ထားတဲ့ “သုခၿမိဳ႕ေတာ္” ဆိုတဲ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကာလ္ကတၱား ၿမိဳ႕က အေျခအေနမဲ့ ေတြရဲ႕ဘဝသရုပ္ေဖာ္ ၀တၱဳထဲက လန္ခ်ားသမား ဟာဇာရီရဲ႕ ပံုရိပ္ကို ေတြးျမင္မိပါတယ္။
ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း ေျပာင္းလာတာနဲ႔အမွ် လူဆြဲရတဲ့ လန္ခ်ားအစား စက္ဘီးတပ္နင္းရတဲ့ ေရခ္ေရွာေတြ ေပၚလာေပမယ့္ ကာလ္ကတၱားမွာေတာ့ ဟာဇာရီလို လန္ခ်ား ဆြဲၿပီး အသက္ေမြးေနသူေတြ ရွိေနဆဲ၊ သံေခ်းအထပ္ထပ္နဲ႔ ဓာတ္ရထားေတြ ေျပးဆြဲေနဆဲ၊ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳဆရာ ကိုဗာလ္စကီး နဲ႔ မာသာထရီဇာတို႔လို လူေတြဆီက စာနာမႈနဲ႔ အကူအညီ လိုအပ္ေနတဲ့ အေျခအေနမဲ့ေတြ ရွိေနဆဲ၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မညီမွ်မႈ ႀကီးမားေနဆဲ၊ စီးဆင္းေနတဲ့ ဟာ၀္ရီျမစ္နဲ႔အတူ ကိုလိုနီေခတ္ အေငြ႔အသက္ေတြနဲ႔ သုခၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ ပံုရိပ္ေတြက ရွင္သန္လႈပ္ရွားေနဆဲ ပါပဲ။ ။
No comments:
Post a Comment