Saturday, September 21, 2013

သေဘာထား မတူသူေတြ လက္တြဲ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ၿပီလား

ဟန္ပိုင္

ၿပီးခဲ့တဲ့ ရွစ္ေလးလံုး ေငြရတုပြဲကစလို႔ အတိတ္က ျဖစ္ရပ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ရမယ္၊ ခြင့္လႊတ္လို႔ ရခ်င္ရမယ္၊ သမိုင္းကို ေမ့ေဖ်ာက္လို႔ေတာ့ မရဘူးဆိုတဲ့ အသံေတြ လႊမ္းေနခဲ့ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ တဆက္တည္းမွာပဲ ေရဒီယိုေတြ၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားေတြကတဆင့္ အတိတ္က ျဖစ္ရပ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လို ကိုင္တြယ္သင့္သလဲဆိုတဲ့ စကားစစ္ထိုးပြဲေတြပါ ဆက္တိုက္ ျပဳလုပ္လာတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

မၾကာေသးခင္ကလည္း သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က တိုင္းျပည္ကို ေျပာၾကားတဲ့ မိန္႔ခြန္းမွာ ရွစ္ေလးလံုးေငြရတု အခမ္းအနားကေန ႏိုင္ငံသမိုင္းအတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ သင္ခန္းစာေတြ ရယူႏိုင္ခဲ့တယ္၊ ဒီလိုက်င္းပႏိုင္ျခင္းဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မွာ ယခင္က မရွိဖူးေသးတဲ့ “သေဘာထား မတူညီသူမ်ား အတူလက္တြဲ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္တယ္” ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈသစ္တရပ္ကို တက္လွမ္းႏိုင္ခဲ့ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ထည့္သြင္း ေျပာဆုိခဲ့ပါတယ္။

သမၼတ မိန္႔ခြန္းမွာပဲ “သမိုင္းသင္ခန္းစာေတြကို ေမ့ေပ်ာက္ပစ္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ နာက်င္မႈေတြ၊ ဆုံး႐ႈံးမႈေတြ ခံစားခဲ့ရတဲ့ ခါးသီးတဲ့အေတြ႔အႀကဳံေတြ၊ သမိုင္းေၾကာင္းေတြထဲက ခြဲထြက္ႏိုင္မယ့္ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္သစ္တရပ္ အစျပဳႏိုင္ျခင္းဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို စတင္ပိုင္ဆိုင္လာၿပီလို႔ ဆိုရမွာျဖစ္ပါတယ္” လို႔လည္း ေျပာသြားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

တကယ္ပဲ သမၼတေျပာသလို သေဘာထား မတူသူေတြ အတူတကြ လက္တြဲလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၿပီလား၊ အတိတ္က ခါးသီးတဲ့ သမိုင္းေတြကို သင္ခန္းစာယူၿပီး လွပတဲ့အနာဂတ္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေန အလားအလာ ရွိၿပီလားဆိုတာကေတာ့ ဆန္းစစ္ေလ့လာဖို႔ လိုေနပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံလို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္ပြားေနၿပီး လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြလည္း ဆိုးဆိုးရြားရြား ရွိတဲ့ႏိုင္ငံ၊ ႏိုင္ငံေရးသေဘာထား ကြဲသူေတြအေပၚ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ႏွိပ္ကြပ္၊ ႏွစ္ရွည္ ေထာင္ဒဏ္ေတြ ခ်မွတ္ေလ့ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ိဳးမွာ စစ္မွန္တဲ့ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတရပ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရာမွာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥေတြ ေဆာင္ရြက္ေနတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ အတိတ္က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ က်ဴးလြန္မႈေတြအတြက္ အမွန္တရားနဲ႔ တရားမွ်တမႈ ရွာေဖြေရးလုပ္ငန္းေတြကို အဆင့္တိုင္းက စတင္ရွာေဖြ လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။

ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံလို အသားအေရာင္ ခြဲျခားေရးစနစ္ က်င့္သံုးတဲ့ ႏိုင္ငံအပါအ၀င္ အာဏာရွင္စနစ္ကေန ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ကူးေျပာင္းသြားတဲ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္မွာ အမွန္တရား ေဖာ္ထုတ္ေရးေကာ္မရွင္ (Truth Commission) ေတြ ဖြဲ႔စည္းၿပီး အတိတ္က လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံရသူေတြ၊ သူတို႔ရဲ႕ နာက်င္ခံစားေနရတဲ့ ဆင္းရဲဒုကၡေတြကို အသိအမွတ္ျပဳေပးဖို႔၊ အေထာက္အပံ့ေတြ၊ ေပးေလ်ာ္မႈေတြနဲ႔အတူ ျပန္လည္ကုစားမႈေတြ ျပဳလုပ္ေပးဖို႔၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ျပန္လည္ေပါင္းစးည္ေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီေရးတို႔ အတြက္ အလားအလာေကာင္းေတြ ျမွင့္တင္ေပးဖို႔ စတာေတြ ေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနအထားနဲ႔ ၾကည့္ရင္ေတာ့ အတိတ္က လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့တာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ့္ အမွန္တရား ေဖာ္ထုတ္ေရး ေကာ္မရွင္တရပ္ ဖြဲ႔စည္းဖို႔ အေနအထားအတြက္ကေတာ့ အားလံုး အဆင့္တိုင္းက ၀ိုင္းႀကိဳးပမ္းမွ ရႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္ ။

လက္ရွိ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္တဲ့ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌေတြ အပါအ၀င္ တာ၀န္ရွိ ထိပ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ တခ်ိန္က စစ္အစိုးရအဖြဲ႔၀င္ေတြ၊ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈ အေတာ္မ်ားမ်ားကို က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကရာမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တခါ တိုင္းျပည္ကို တရား၀င္ အရပ္သားအစိုးရအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ေအာင္ ဒီမိုကေရစီေရး၊ တန္းတူေရးနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးေတြအတြက္ အာမခံခ်က္မရွိတဲ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ျပဌာန္းၿပီး ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ေျပာစရာျဖစ္ခဲ့တဲ့ ႀကိဳတင္မဲေတြနဲ႔ အသာစီးယူ တက္လာတဲ့အစိုးရ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒအရလည္း Impunity လို႔ေခၚတဲ့ အတိတ္က က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့သူေတြအေပၚ အျပစ္ေပးအေရးယူလို႔ မရေအာင္ ပုဒ္မ ၄၄၅ လို ဟာမ်ိဳးနဲ႔ ႀကိဳတင္ တားဆီးထားတယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာလည္း ႀကံ့ဖြံ႔အမတ္ေတြအျပင္၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေသာ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ရွိေနေသးတဲ့အတြက္၊ ေအာက္ကေန အထက္ကို ေျပာင္းလဲတာ မဟုတ္ဘဲ၊ အစစအရာရာ အေပၚစီးကေန “အေျပာင္းအလဲ” ကို ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒါေပမယ့္လည္း တကယ္တမ္း အေျပာင္းအလဲကို လိုလားတယ္၊ ခါးသီးတဲ့ အတိတ္သင္ခန္းစာေတြယူၿပီး၊ လွပတဲ့အနာဂတ္ကို တည္ေဆာက္ခ်င္တယ္၊ အနာဂတ္မွာလည္း အတိတ္က ဆိုးရြားတဲ့ အနိ႒ာ႐ံုေတြ ထပ္မေပၚေပါက္ေအာင္ တားဆီးခ်င္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လက္ရွိအစိုးရ အေနနဲ႔လည္း အတိတ္က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကိစၥေတြအတြက္ သတၱိရွိရွိ၊ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္မႈေတြ၊ တာ၀န္ယူမႈေတြ လုပ္သင့္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ မတူတဲ့လူေတြ အတူလက္တြဲ လုပ္ႏိုင္မယ့္ ၀န္းက်င္၊ အေနအထား တခုကိုလည္း ဖန္တီးေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရ မဟုတ္တဲ့ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို အားေပးအားေျမွာက္ျပဳ၊ လမ္းဖြင့္ေပးဖို႔လည္း အေရးတႀကီး လိုအပ္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္နဲ႔ မတူေပမယ့္ အတိတ္က က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ ကိစၥေတြအတြက္ တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈရွိေစဖို႔၊ အမွန္တရားနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး လုပ္ငန္းေတြကို ႏိုင္ငံေရးအားၿပိဳင္မႈေတြ၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြ၊ စိန္ေခၚမႈေတြ ၾကားကေန လုပ္ေဆာင္ေနဆဲျဖစ္တဲ့ ကေမာၻဒီးယား အေတြ႔အႀကံဳ၊ သင္ခန္းစာေတြကို ေလ့လာသင့္ပါတယ္။

ကေမာၻဒီးယားမွာ ပိုေပါ့ ဦးေဆာင္ၿပီး ခမာနီအစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ ၁၉၇၅ ကေန ၁၉၇၉ အထိ အတင္း အဓမၼ ေစခိုင္းခံရတာ၊ ႏွိပ္စက္ညွင္းပန္း၊ သတ္ျဖတ္ခံရတာေတြေၾကာင့္ ကေမာၻဒီးယားျပည္သူ ၂ သန္း ေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့ရပါတယ္။ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္မွာ ပိုေပါ့ ဦးေဆာင္တဲ့ ခမာနီအစိုးရကို ျဖဳတ္ခ်ၿပီး တက္လာတဲ့ ကမ္ပူးခ်ား ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ (People’s Republic of Kampuchea – PRK) ေခါင္းေဆာင္းမ်ားဟာ ျပန္လည္ သင္ျ့မတ္ေရးအတြက္ ဦးစားေပးလုပ္ငန္းအျဖစ္ ခမာနီသူပုန္ေတြရဲ႕ လက္စားေခ်ခံရမွာ စိုးရမ္၊ ေၾကာက္လန္႔မႈကို ဖယ္ရွားဖို႔နဲ႔ က်ဴးလြန္ခံရသူေတြ၊ အသက္ရွင္က်န္ရစ္တဲ့သူေတြရဲ႕ ျပင္းျပတဲ့ လက္စားေခ်ဖို႔ စိတ္ဆႏၵကို ႏွစ္သိမ့္ ေခၽြးသိပ္ေပးဖို႔ ေဆာင္ရြက္ၾကတယ္။ ခမာနီေဟာင္းေတြကို လက္တုန္႔ျပန္တာဟာ ကေမၻာဒီးယားမွာ ျပည္တြင္းစစ္ ျပန္ျဖစ္ဖို႔ တြန္းပို႔သလို ျဖစ္ေနတယ္။

ကေမာၻဒီးယားမွာ ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရးအတြက္ ပဏာမေျခလွမ္းအျဖစ္ ခမာနီေခတ္က ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြကိုသာ အဓိကဦးစားေပး ကုစားေပဖို႔ ကာလသတ္မွတ္ႏိုင္တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သူတို႔ ႏိုင္ငံသမိုင္းမွာ တျခား ကာလေတြမွာလည္း လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ခမာနီေတြ လက္ထက္ေလာက္ ဆိုးရြား၊ ျပင္းထန္တာ မရွိခဲ့ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံအတြက္ဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာရွည္ ျဖစ္ပြားေနတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္နဲ႔အတူ၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံရသူေတြအတြက္ အမွန္တရားနဲ႔ တရားမွ်တမႈကို ရွာေဖြဖို႔ အတြက္ေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ အခ်ိန္၊ ကာလေတြကို သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းေပးဖို႔ လိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကေမာၻဒီးယားမွာ အမွန္တရားနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ ကနဦး ႀကိဳးပမ္းမႈအျဖစ္ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လမွာ PRK ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ တရားမွ်တမႈ ျဖစ္စဥ္အျဖစ္ ပိုေပါ့နဲ႔ သူ႔လက္႐ံုးတဦးျဖစ္သူ အိန္ဆာရီ (Ieng Sary) တို႔ကို ေလးရက္တာ ခံု႐ံုးတင္ခဲ့ပါတယ္။ “ျပည္သူ႔ ေတာ္လွန္ေရးခံု႐ံုး” ကေန ပထမဆံုး အႀကိမ္အျဖစ္ လူမ်ိဳးတုန္း သတ္ျဖတ္မႈေတြကို ျပစ္ဒဏ္စီရင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၈၀ မွ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္အထိ၊ PRK ဟာ ရာဇ၀တ္မႈဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးေတြကို ျဖည့္စြက္ တည္ေထာင္ခဲ့တယ္။ ကေမာၻဒီးယား လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း အမွန္တရားေကာ္မရွင္လို႔ အမည္တပ္မထားေပမယ့္ ၄င္းနဲ႔ သြင္ျပင္လကၡဏာတူတဲ့ အစည္းအေ၀းေတြကို Renakse လို႔ေခၚတဲ့ ေကာ္မတီက ၁၉၈၃ ခုႏွစ္မွာ က်င္းပခဲ့တယ္။ ေကာ္မတီအေနနဲ႔ ကေမာၻဒီးယားတ၀န္း အသက္ရွင္က်န္ရစ္သူေတြကို ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းတာ၊ ခမာနီတို႔ က်ဴးလြန္ဖ်က္စီးခဲ့တဲ့ ျပည္သူလူထုနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈ အေထာက္အထားေတြ စုေဆာင္းတာ၊ အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ ျမွဳပ္ႏွံထားတဲ့ သခ်ဳႋင္းဂူေတြကို တူးေဖာ္တာ၊ မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြကို စစ္ေဆးတာနဲ႔ အစီရင္ခံစာေတြ ေရးသားျပဳစုၿပီး အစိုးရကို ေပးပို႔အစီရင္ခံတာေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။ အသက္ရွင္က်န္ရစ္သူေတြကိုလည္း ခမာနီေတြ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသအသီးသီးမွာ ရက္ရက္စက္စက္ က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္း ပန္ၾကားလႊာမွာ လက္မွတ္ေရးထိုးဖို႔ ဖိတ္ေခၚတာေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း အမွန္တရားေကာ္မရွင္ပံုစံ Renakse လုပ္ငန္းစဥ္ေတြဟာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း အားနည္းခ်က္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအရ စြက္ဖက္မႈေတြေၾကာင့္ ထိေရာက္သင့္သေလာက္ မထိေရာက္ခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။

၁၉၈၀ ခုႏွစ္ေလာက္မွစၿပီး ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္လာတာ ေတြ႔ရတယ္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းကာလေတြမွာ ျပည္တြင္းျပည္ပ အေျခအေနေတြေၾကာင့္ ကေမာၻဒီးယားမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဦးစားေပးခဲ့ရၿပီး ကုလသမဂၢ ႀကီးၾကပ္မႈနဲ႔ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပခဲ့တယ္။

၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွာ ခမာနီ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းေတြျဖစ္တဲ့ ႏူအြန္ခ်ီအ (Nuon Chea) နဲ႔ ခီယူဆန္ဖန္ (Khieu Samphan) တို႔ ဘက္ေျပာင္း ခိုလံႈလာတယ္။ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္ အေစာပိုင္းမွာ ကေမာၻဒီးယား အာဏာပိုင္ေတြက နာမည္ဆိုးနဲ႔ ေက်ာ္ၾကားတဲ့ ခမာနီေခါင္းေဆာင္ႏွစ္ဦးကို ဖမ္းမိခဲ့ပါတယ္။ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈေတြကို အဓိက ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ Toul Slenng စခန္း တာ၀န္ခံ ဒုခ်္ (Duch) နဲ႔ စစ္ေျမျပင္ တာ၀န္ခံ “သားသတ္သမား” လို႔လည္း နာမည္ႀကီးသူ တာေမာ့ (Ta Mok) တို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခမာနီ သူပုန္ေတြလည္း တစစီ ပဲ႔ထြက္ကုန္ၿပီး ခမာနီ တာ၀န္ရွိသူေတြကို ခံု႐ံုးတင္တာ၊ ဒါမွမဟုတ္ အမွန္ တရားေဖာ္ထုတ္ေရး ေကာ္မရွင္ေတြ ဖြဲ႔စည္းဖို႔ အေျခအေနေတြ ေပးလာတာ ေတြ႔ရတယ္။ ကုလသမဂၢနဲ႔ ကေမာၻဒီးယား အစိုးရတို႔အၾကား ႏွစ္အေပါင္းအေတာ္ၾကာ အျငင္းပြားမႈေတြ ရွိခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ ခမာနီ ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ကိုင္တြယ္ဖို႔ ကေမာၻဒီးယား တရားစီရင္ေရးစနစ္အတြင္းမွ “ေပါင္းစပ္” ပံုစံ တရားခံု႐ံုးျပဳလုပ္ရန္ သေဘာတူလိုက္ၾကတယ္။

၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ျပည္တြင္း (ကေမာၻဒီးယား) ဥပေဒ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းနဲ႔ တရားေရး၀န္ထမ္းေတြ ေပါင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ “ကေမာၻဒီးယားအတြက္ အထူးအာဏာေပး ခန္႔အပ္ထားသည့့္ တရား႐ံုး” ေခၚ Extraordinary Chambers in the Courts of Cambodia (ECCC) ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့တယ္။ ႏွစ္ဖက္စလံုး အေနနဲ႔ သက္ရွိထင္ရွား ခမာနီ “ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္မ်ား” နဲ႔ ပိုေပါ့လက္ထက္မွာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈ အမ်ားဆံုး က်ဴးလြန္ခဲ့သူေတြကိုသာ အဓိကထား စစ္ေဆးဖို႔ သေဘာတူခဲ့တယ္။

ECCC အေနနဲ႔ ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေစဖို႔၊ က်ဴးလြန္ခံရသူေတြရဲ႕ ဒုကၡဆင္းရဲ နာက်င္မႈေတြကို အသိအမွတ္ျပဳဖို႔၊ ျပစ္ဒဏ္ေပးျခင္းခံရမႈမွ ကင္းလြတ္ေနတာေတြ ပေပ်ာက္ဖို႔နဲ႔ အားေကာင္းတဲ့ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈေတြရရွိဖို႔ သတ္မွတ္ ေဆာင္ရြက္ေပးေပမယ့္ အားနည္းခ်က္ေတြအျဖစ္၊ ခံု႐ံုးစား ရိတ္ႀကီးျမင့္မႈ၊ ႏိုင္ငံတကာအလႈရွင္ေတြအေပၚ မွီခိုေနရမႈ။ ခံုရံုးလုပ္ထံုးလုပ္နည္းအေပၚ သာမန္ ျပည္သူေတြ အေနနဲ႔ လိုက္ပါေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ စတဲ့ အားနည္းခ်က္ေတြလည္း ရွိေနဆဲပါ။

ဒီေနရာမွာ ေဒသခံ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔အစည္းေတြက အမွန္တရားနဲ႔ တရားမွ်တမႈရွာေဖြတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ မွာ အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ က ပါ၀င္ႏိုင္မႈဟာလည္း အေရးႀကီးတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ DC-Cam လို႔ေခၚတဲ့ ကေမာၻဒီးယား မွတ္တမ္းတင္ဌာနက ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး အလယ္တန္းနဲ႔ တကၠသိုလ္ အဆင့္ေတြရွိ သမိုင္းသင္ခန္းစာေတြမွာ ခမာနီ သမိုင္းကို ထည့္သြင္းခဲ့တယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ကိုလည္း သင္ၾကားနည္းဆိုင္ရာ သင္တန္းေတြပို႔ခ်တယ္။ DC-Cam မွာလည္း ခမာနီ သမိုင္းနဲ႔ဆိုင္တဲ့ မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြကို ထိန္းသိမ္းထားတဲ့ ေမာ္ကြန္းတိုက္ကို သုေတသနျပဳသူမ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား ေလ့လာႏိုင္ဖို႔ ဖြင့္လွစ္ တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕ဆိုးရြားတဲ့ အတိတ္သမိုင္းကို ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေတြ၊ လူငယ္မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ ေလ့လာ သင္ခန္းစာယူႏိုင္ၿပီး အနာဂတ္မွာ ဆိုးရြားတဲ့ အနိ႒ာ႐ံုေတြ ထပ္မျဖစ္ေအာင္ တားဆီးႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းျဖစ္ပါတယ္။

ECCC ခံု႐ံုးတင္ၾကားနာမႈကို ေလ့လာဖို႔ ခြင့္ျပဳထားတဲ့ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာေတြက သာမန္ျပည္သူေတြ ေလ့လာေရးမသြားမီ DC-Cam က ႀကီးမႉးၿပီး ခံု႐ံုး၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ၊ တရားခံေတြျဖစ္တဲ့ ခမာနီေခါင္း ေဆာင္ေဟာင္းေတြရဲ႕ ကိုယ္ေရးရာဇ၀င္ေတြကို ရွင္းလင္းပို႔ခ်တယ္။ ခံု႐ံုးကို ေလ့လာအၿပီးမွာလည္း သူတို႔ရဲ႕ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို DC-Cam က ၀န္ထမ္းေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးမႈေတြ လုပ္ၾကတယ္။ အဲဒီ ရြာသားေတြ ကိုယ့္ေဒသကိုယ္ ျပန္ေရာက္ၾကတဲ့အခါ ခံု႐ံုးကို မသြားေရာက္ႏိုင္တဲ့ တရြာတည္းသားေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္က လူေတြကို ခံု႐ံုးအေတြ႔အႀကံဳကို ျပန္လည္ ေ၀ငွဖလွယ္ေပးႏိုင္ၾကတယ္။ ဒါ့အျပင္ ခမာနီတို႔ လက္ေအာက္က ဆိုးရြားတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ ခံစားခ်က္ေတြကို ရပ္ရြာေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဆြးေႏြးဖလွယ္ ႏိုင္ျခင္းျဖင့္ ေအာက္ေျခအဆင့္ ျပန္လည္ကုစားမႈ လုပ္ငန္းကိုလည္း တၿပိဳင္နက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေအာင္ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းေတြက ေဆာင္ရြက္ႏိုင္လာတယ္။

လက္စားေခ် တုန္႔ျပန္မွာကို စိုးရိမ္ေနတဲ့ ေအာက္ေျခအဆင့္ ခမာနီ ေကဒါေဟာင္းေတြ အေနနဲ႔လည္း ေက်းရြာအဆင့္ ေဆြးေႏြးပြဲေတြကေန နားလည္မႈနဲ႔ ခြင့္လႊတ္မႈေတြရဖို႔ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစပါတယ္။ တရားမွ်တမႈရရွိေစဖို႔ ECCC လို ခံု႐ံုးမ်ိဳးေတြ ဖြဲ႔စည္းထားေပမယ့္၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ခြင့္လႊြတ္မႈ၊ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈစတဲ့ ကုစားမႈေတြနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္မႈကို ေက်းရြာ၊ ရပ္ကြက္အဆင့္ ေဆြးေႏြးပြဲေတြကေန ရရွိေစတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေရးအႀကီးဆံုးက အဆိုပါ ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ က်ဴးလြန္ ခံရသူမ်ားသာမက၊ က်ဴးလြန္ခဲ့သူမ်ား အပါအ၀င္ အင္အားစုအားလံုး ပါ၀င္ႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကေမာၻဒီးယား အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကာလအတြင္း လွပတဲ့ အနာဂတ္ကို ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ရာမွာ အတိတ္က ဆိုးရြားတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြအတြက္ အမွန္တရားကို ရွာေဖြရင္း၊ ခမာနီေဟာင္းေတြအေပၚ ခြင့္လႊတ္မႈ၊ က်ဴးလြန္သူနဲ႔ က်ဴးလြန္ခံရသူေတြအၾကား အျပန္အလွန္ အသိအမွတ္ ျပဳမႈကို ျမွင့္တင္ေပးေနခ်ိန္မွာပဲ အတိတ္မွျပစ္မႈမ်ား အတြက္ တရားမွ်တမႈနဲ႔ တာ၀န္ခံမႈတို႔ကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ေတာင္းဆိုေနတာေတြနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ရပါတယ္။

ကေမာၻဒီးယား အေတြ႔အႀကံဳအရ ခမာနီ လက္ထက္က က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြအတြက္ တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈရွိေစဖို႔၊ တရားမွ်တမႈ ရေစဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္မွာ ECCC လိုမ်ိဳး ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ကေမာၻဒီးယား ဖက္စပ္ ခံု႐ံုးေတြနဲ႔ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေနသလို၊ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းေတြအေနနဲ႔လည္း အစိုးရ တာ၀န္ရွိသူေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာ အေရးပါသူေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြ လက္လွမ္းမမီတဲ့ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ အဓိက အခန္းက႑က ပါ၀င္ႏိုင္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ လူထု အေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းေတြ အေနနဲ႔ ဘက္မလိုက္မႈ၊ အသက္ရွင္က်န္ရစ္သူေတြနဲ႔ က်ဴးလြန္သူေတြအၾကား စစ္မွန္တဲ့ ေဆြးေႏြးမႈေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးမပါတဲ့ အမွန္တရား ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုမႈေတြကေန ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ အတိတ္က ျဖစ္ရပ္ေတြအတြက္ သင္ခန္းစာယူ၊ တာ၀န္ခံ၊ တာ၀န္ယူမႈေတြ၊ ခြင့္လြႊတ္ နားလည္မႈေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြ ရရွိလာေအာင္ကေတာ့ တကယ္ပဲ “သေဘာထား မတူညီသူေတြ အတူလက္တြဲ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ဖို႔” နဲ႔ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လမ္းဖြင့္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။


(John David Ciorciari ၏ Lessons from the Cambodian Experience with Truth and Reconciliation ကို ကိုးကားပါသည္။)

No comments: