(ရဲေဘာ္ဖိုးသံေခ်ာင္း)
အခုတေလာ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စကား၊ ရင္ၾကားေစ့ေရး စတဲ့ အသံေတြ အမ်ားႀကီး ၾကားေနရပါတယ္။ သူ႔ေခတ္နဲ႔ သူ႔အခါ ၾကားရတာမို႔ မဆန္းဘူးလို႔ပဲ ေအာက္ေမ့ေနလိုက္ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို ေျပာမႈဆိုမႈေတြထဲမွာ စစ္ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းဟာ သံုးမ်ိဳးပဲ ႐ွိတယ္ဆိုတဲ့ ေျပာနည္းမ်ိဳးကို ၾကားလိုက္ ရပါတယ္။ ေျပာၾကတာက စစ္မက္ ျဖစ္ပြားတယ္ ဆိုတာဟာ (၁) လူမ်ိဳးေရး၊ (၂)ဘာသာေရး၊ (၃) ဝါဒေရးဆိုတဲ့ အေၾကာင္းရင္း သံုးခုေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားတာျဖစ္္တယ္။ တျခား အေၾကာင္းရင္း မ႐ွိဘူး ဆိုတဲ့ အယူအဆ ျဖစ္ပါတယ္။ သေဘာတရား တခု တင္လာတဲ့ သေဘာလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီအယူအဆ၊ ဒီလို အေျပာ အဆိုကို အရင္ကလည္း ဖတ္ဖူး၊ ၾကားဖူးပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္း မ်ားလာတဲ့ သေဘာ ႐ွိတဲ့အတြက္ ကိုယ့္အျမင္ကိုေတာ့ ေျပာမွပဲ ဆိုၿပီး ကီးဘုတ္ကုိ ႏွိပ္ေနမိပါတယ္။ တခ်ိန္ထဲမွာ ကိုယ္လက္လွမ္း မီတဲ့ စစ္ပြဲေတြ ကိုလည္း ျပန္စဥ္းစား ေနမိပါတယ္။
ဦးဆံုးကေတာ့ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားနဲ႔ ဗမာပေဒသရာဇ္ေတြ တိုက္ခဲ့ၾကတဲ့ စစ္ပြဲေတြပါ။ ၁၉ ရာစုႏွစ္ အတြင္းမွာ အဂၤလိပ္ နယ္ခ်ဲ႕သမားက ဗမာျပည္ကို စစ္ သံုးႀကိမ္ တိုက္ၿပီး က်ဴးေက်ာ္ သိမ္းပိုက္တာဟာ ဝါဒေၾကာင့္လား၊ လူမ်ိဳးေရး ေၾကာင့္လား၊ ဘာသာေရးေၾကာင့္လား။ ဘယ္ဟာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါျဖင့္ အဲဒီ အရင္ေလးက ျဖစ္ခဲ့တဲ့ မင္းတုန္းနဲ႔ ကေနာင္မင္းသား ညီေနာင္တို႔ ေ႐ႊဘိုကိုသြား ေအာင္ေျမနင္းၿပီး သူတို႔ရဲ႕အကိုပုဂံမင္းကို ပုန္ကန္တာကေရာ- ဝါဒေၾကာင့္လား၊ လူမ်ိဳး ေရးေၾကာင့္လား၊ ဘာသာေရးေၾကာင့္လား။ ဘယ္ဟာေၾကာင့္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဗမာျပည္ျပည္သူေတြက အဂၤလိပ္ နယ္ခ်ဲ႕နဲ႔ ဂ်ပန္ ဖက္ဆစ္ေတြကို လက္နက္ကိုင္ျခင္း အပါ နည္းမ်ိဳး ေပါင္းစံုနဲ႔ ေတာ္လွန္ တိုက္ပြဲဝင္ၾကတာဟာ အဲဒီ လူမ်ိဳးေတြကို မုန္းလို႔လား၊ ဘာသာေရးေၾကာင့္လား၊ ဒါမွမဟုတ္ အယူဝါဒေတြ ကြဲေနလို႔လား။ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္တိုင္းကိုယ့္ျပည္ကို ခ်စ္လို႔၊ လြတ္လပ္ခ်င္လို႔ ဆိုတာ သိပ္႐ွင္းေနပါတယ္။
ဒါျဖင့္ ဒီေန႔ဗမာျပည္မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ျပည္တြင္းစစ္ကေကာ-။ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေနတာလဲ။ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုေတြနဲ႔ ဗမာ လူမ်ိဳးေတြအၾကား စစ္ျဖစ္ေနတာလား။ မဟုတ္ပါဘူး။ ခရစ္ယန္ေတြနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာေတြ အၾကားက စစ္ပြဲလား။ ဒါလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါျဖင့္ ဘာအယူဝါဒနဲ႔ ဘာအယူဝါဒ အၾကားက တိုက္ပြဲလဲ။ သူတို႔ေျပာတဲ့ အထက္က စံသံုးခ်က္ထဲက တခ်က္နဲ႔မွ မကိုက္ဘူး ထင္ပါတယ္။ ဒီတိုင္းျပည္မွာ ရာစုႏွစ္ တဝက္ေက်ာ္ ျဖစ္ေနတဲ့ စစ္ပြဲဟာ ဗမာ လူမ်ိဳးထဲက လူမ်ိဳးႀကီး ဝါဒနဲ႔ စစ္အာဏာ႐ွင္စနစ္ကို က်င့္သံုးတဲ့ စစ္အာဏာ႐ွင္ေတြက တဘက္၊ စစ္အာဏာ႐ွင္ စနစ္နဲ႔ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒကို ဆန္႔က်င္တဲ့ဗမာအပါ လူမ်ိဳးစံု ျပည္သူေတြက တဘက္ ျဖစ္တဲ့ စစ္ပြဲပါ။
သမိုင္းမွာ ဘာသာေရးစစ္ပြဲ၊ လူမ်ိဳးေရး စစ္ပြဲ ဆိုတာေတြ မ႐ွိခဲ့ဖူးဘူး မဟုတ္ပါဘူး။အားလံုး သိၾကတဲ့ ခ႐ူးဆိတ္ စစ္ပြဲလိုဟာေတြ အမ်ားအျပားပဲ ႐ွိခဲ့ပါတယ္။ဒါေပမဲ့ ဒါေတြဟာ ပေဒသရာဇ္စနစ္ ကုန္ဆံုးတာနဲ႔ အေျခခံ အားျဖင့္ ေခတ္ကုန္ဆံုး သြားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ျခြင္းခ်က္ေလာက္ပဲ က်န္တတ္ပါတယ္။တခ်ိန္က ကမာၻေပၚမွာ ပေဒသရာဇ္စနစ္ လႊမ္းမိုးေနတုန္းက ဝါဒေရးရာ ဆိုတာ မ႐ွိသေလာက္ပါ။ အဲဒီတုန္းက အဓိကအားျဖင့္ အယူဝါဒ-ဘာသာေရးပဲ ႐ွိပါတယ္။အဲဒီေနာက္ ကမာၻႀကီးကို အရင္း႐ွင္စနစ္က အဓိက လႊမ္းမိုးတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာျဖစ္ပြားတဲ့ စစ္ပြဲေတြထဲက အမ်ားတကာ့ အမ်ားစုဟာ အရင္း႐ွင္လကၡဏာေဆာင္တဲ့၊နယ္ခ်ဲ႕ဖို႔ ျဖစ္တဲ့၊ အရင္း႐ွင္ နယ္ခ်ဲ႕ေတြအတြက္ အရင္းျမွဳပ္ႏွံစရာ၊ ေသြးစုပ္စရာ နယ္ပယ္နဲ႔ သယံဇာတ လုယက္စရာ နယ္ေတြ လုဖို႔၊ အဲဒီအတြက္ၾသဇာခံနယ္ေတြ ထူေထာင္ဖို႔ စတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးေတြရဲ႕ ကိုယ္က်ိဳး စီးပြား႐ွာတဲ့ အေၾကာင္းရင္း ေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ၾကတာေတြပါ။
ဝါဒေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့စစ္ပြဲ-။ သမိုင္းမွာ ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒနဲ႔ အရင္း႐ွင္ဝါဒတို႔အပါ၊ ဝါဒတခုနဲ႔တခုအၾကား ဝါဒအတြက္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ စစ္ပြဲလို႔ေျပာႏိုင္တာ ဘယ္တခုမ်ား ပီပီျပင္ျပင္႐ွိခဲ့လို႔လဲ။ ကိုရီးယားစစ္ပြဲ၊ ဗီယက္နမ္စစ္ပြဲ စတာေတြဟာ ဝါဒႏွစ္ခု အၾကား စစ္ျဖစ္တာ ဆိုတာထက္ ၾသဇာခံေဒသ လုယက္မႈကေန ေပၚေပါက္တယ္ဆိုမွသာ ပိုမွန္မယ္လို႔ထင္ပါတယ္။ ဒီေန႔ ကမာၻမွာ စစ္ပြဲေတြ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ေနတဲ့ အေ႐ွ႕အလယ္ပိုင္းနဲ႔အာဖရိကတိုက္ ေျမာက္ပိုင္းတို႔မွာ ျဖစ္ေပၚေန(ခဲ့)တဲ့ စစ္ပြဲေတြဟာ ခုနကအေၾကာင္းရင္း သံုးခုေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေန(ခဲ့)တာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီေဒသေတြမွာ႐ွိတဲ့ သယံဇာတေတြအတြက္ မမွန္ကန္တဲ့ ဆင္ေျခေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးၿပီးဝင္တိုက္ေနၾကတာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ လူတိုင္း သိပါတယ္။ ဘံုေဘဘားမား သစ္ကုမၸဏီအတြက္အထက္ဗမာျပည္ကို ဆက္တိုက္ သိမ္းတယ္ဆိုတဲ့ အျဖစ္မ်ိဳးနဲ႔ ဘာမွ မကြာပါဘူး။ဒီေန႔အခါမွာ တ႐ုတ္နဲ႔ အေမရိကန္ ႐ွားေစာင္းေစးနဲ႔ မ်က္ေခ်း ျဖစ္ေနၾကတာကေကာ-အယူဝါဒေၾကာင့္လား။ လံုးဝ မဟုတ္ပါဘူး။ သူတို႔ခ်င္း အခုလို ဘာေၾကာင့္ေစာင္ေနၾကတယ္ဆိုတာ ဗမာျပည္သားေတြ အသိဆံုးပါ။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ လူအင္အား၊ ဓနအင္အားေတြ အေျမာက္အမ်ား အဆံုးအ႐ံႈးခံၿပီး အယူဝါဒအတြက္ စစ္ပြဲေတြဆင္ႏႊဲရေလာက္ေအာင္ ဒီေန႔ေခတ္မွာ ဘယ္သမၼတ၊ ဘယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မွ မမိုက္ပါဘူး။ “အၾကမ္းဖက္ဝါဒ”ကို တိုက္ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အေမရိကန္အပါ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြဟာသူတို႔ေျပာတဲ့ “အၾကမ္းဖက္”ဝါဒီေတြကို သူတို႔ကိုယ္တိုင္က ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ထုတ္မေျပာပါဘူး။ ထိန္ထားၾကပါတယ္။ေနာက္ၿပီး “အၾကမ္းဖက္ဝါဒကို ႏွိမ္နင္းတဲ့” စစ္ပြဲ ဆိုတာေတြ အားလံုးဟာလည္း သယံဇာတ (အထူးသျဖင့္ ေရနံ) ေပါႂကြယ္ဝတဲ့၊ ပထဝီအရ အခ်က္အျခာက်တဲ့ေဒသေတြမွာခ်ည္း ျဖစ္ေနတာဟာလည္း တိုက္ဆိုင္ လြန္းလွခ်ည့္လားလို႔ေတာင္ ေျပာရမလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
တခါ ျပည္တြင္းစစ္ေတြ ဆိုရင္လည္း အာဏာသိမ္းမႈေတြနဲ႔၊ လက္နက္ကို အမိန္႔ေပးႏိုင္တဲ့ အုပ္စိုးသူေတြက သူတို႔ အာဏာလိုခ်င္လို႔၊ ဒါမွမဟုတ္ အာဏာကုိ လက္မလႊတ္ခ်င္လို႔ အၾကမ္းဖက္ရာကေန ျဖစ္ေပၚခဲ့တာေတြက ဧရာမအမ်ားစု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစစ္ပြဲေတြဟာ အာဏာ႐ွင္ စနစ္နဲ႔ အာဏာ႐ွင္ မဟုတ္တဲ့ စနစ္ စသျဖင့္ စနစ္ေတြအၾကား တိုက္ပြဲေပၚ ေပါက္တာပါ။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီစနစ္ေတြကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ လူတန္းစားေတြ ႐ွိတယ္ဆိုတာကို ဒီေန႔ ဗမာျပည္ အေျခအေနေလာက္ သိသာထင္႐ွားတာမ႐ွိဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။
သူတို႔ေျပာသလိုသာ စစ္ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းဟာ ဒီသံုးမ်ိဳးထဲ ႐ွိတယ္လို႔ အေသသတ္မွတ္ထားရင္ ဒီေန႔ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ စစ္ပြဲေတြကို သံုးသပ္တာေတြ အကုန္မွားကုန္ႏိုင္ပါတယ္။ တျခားမေျပာနဲ႔ ဗမာျပည္က ျပည္တြင္းစစ္ကို အဲဒီစံသံုးခုနဲ႔ တိုင္းလိုက္ရင္ စစ္အာဏာ႐ွင္စနစ္ရဲ႕ ဖိႏွိပ္မႈနဲ႔ (တိုင္းရင္းသား ေပါင္းစံု) ျပည္သူလူထုအေပၚ စစ္ခင္းျခင္းဆိုတဲ့ တကဲ့သြင္ျပင္လကၡဏာေတြကို ဖံုးကြယ္ေပးၿပီးသား ျဖစ္သြားမယ့္အျပင္ စစ္အုပ္စုနဲ႔ခ႐ိုနီေတြအတြက္ စစ္ခင္းေနတဲ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြဟာ “ဗမာလူမ်ိဳး” ေတြကိုကိုယ္စားျပဳသလိုလို၊ “ဗမာလူမ်ိဳး” အားလံုးအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ေနၾကသေယာင္ေယာင္၊ သူတို႔ကို “ဗမာလူမ်ိဳး”အားလံုးကပဲ တျခားတိုင္းရင္းသားေတြကိုတိုက္ဖို႔ တာဝန္ေပးထားတဲ့အလား တလြဲအဓိပၸါယ္ေတြ ေပါက္ကုန္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒုတိယကမာၻစစ္ ေနာက္ပိုင္းက်မွ ေပၚေပါက္တဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ အေျမာက္အမ်ားဟာစစ္တပ္က (သူတို႔ေနာက္ကြယ္မွာ ျပည္ပအင္အား ပါခ်င္ပါမယ္၊ မပါခ်င္မပါဘူး)အာဏာသိမ္းလို႔ ျဖစ္ပြားတဲ့ စစ္ပြဲေတြ အာ႐ွ၊ အာဖရိကနဲ႔ လက္တင္ အေမရိကတို႔မွာနည္းသမို႔လား။ သူတို႔ေျပာတဲ့ စံသံုးခ်က္ဟာ ဒီအခ်က္ကိုတမင္ေ႐ွာင္သြားတာလား၊ ဖံုးေပးတာလား၊ စဥ္းစားစရာပါ။
ေနာက္ၿပီး ဗမာျပည္သားတိုင္း အသဲထဲမွာ စြဲနစ္ေနတဲ့ ဆရာစံ လယ္သမားအံုႂကြမႈ။ဒီသူပုန္ထမႈႀကီးဟာ အဲဒီ စံသံုးခ်က္အထဲက ဘယ္အခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚခဲ့တာလဲ၊လယ္သမားေတြဆီက လယ္ေတြကို လုယူ၊ ဆႏၵျပေတာ့ အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္နင္း၊ အဲဒီလိုလူတန္းစား ပဋိပကၡေတြကေန ေပၚေပါက္လာတာျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို သမိုင္းမသင္ဖူးတဲ့လူေတာင္ သိပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ၁၉၄၆ ခုႏွစ္မွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့လယ္ေဝး သူပုန္။ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီအစိုးရ တာဝန္ေပးခ်က္နဲ႔ ဗိုလ္ေနဝင္းကိုယ္တိုင္ သြားၿပီး ႏွိမ္နင္းခဲ့တဲ့ လယ္သမား သူပုန္ထမႈႀကီး။ အားလံုးဟာလူတန္းစားတိုက္ပြဲက ေပၚထြက္လာတာေတြခ်ည္း ျဖစ္ပါတယ္။ဒါေပမဲ့ဒီစံသံုးခ်က္ထဲမွာေတာ့ ဒီေန႔ ေျမယာ လုယက္မႈေတြရဲ႕ ဆိုးဝါးမႈကိုေလွ်ာ့ေပါ့ခ်င္ထားခ်င္လို႔လား မသိဘူး လူတန္းစား တိုက္ပြဲေတြကေနစစ္ပြဲေတြျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကိုတမင္ခ်န္ထားသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ တပါတည္း ေထာက္ျပသင့္တာတခုက “စစ္ရဲ႕အေၾကာင္းရင္းမွာ ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ိဳးေရးတို႔ ပါဝင္တယ္” ဆိုတဲ့ အေျပာမ်ိဳးအရဆိုရင္ ဒီေန႔ဗမာျပည္မွာတမင္ဖန္တီးထားတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး တင္းမာမႈေတြကေန စစ္ပြဲေတြေပၚေပါက္လာႏိုင္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ စစ္တပ္ရဲ႕အခန္းကို အသိအမွတ္ျပဳရမယ္၊ “အာဏာသိမ္းသင့္လို႔ သိမ္း”တာကို အသိအမွတ္ ျပဳရမယ္ဆိုတဲ့ ေလာဂ်စ္ေတြဆက္ေပၚလာႏို္င္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က “တိုင္းရင္းသားေတြ အစည္းအေဝးလုပ္လို႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ လက္တစ္လံုးျခားသာ လိုေတာ့တဲ့” အေျခအေနမ်ိဳးေတြကလည္းေပၚၿပီးရင္ ေပၚေနပါလိမ့္မယ္။
ဒီကေန႔ ကမာၻမွာ ျဖစ္ေနတဲ့စစ္ပြဲေတြဟာ အဓိကအားျဖင့္ ႏိုင္ငံႀကီးေတြရဲ႕ ၾသဇာခံနယ္ေျမ တိုးခ်ဲ႕မႈ၊သယံဇာတ လုယက္မႈ၊ ေနာက္ၿပီး ေဒသခံ အာဏာ႐ွင္ေတြရဲ႕ ကိုယ့္အာဏာနဲ႔ ဓနခိုင္ၿမဲေရးတို႕ကေန ျဖစ္ေပၚတာသာ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို အတိအလင္း ေဖာ္ထုတ္ဖို႔လိုေနပါၿပီ။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒထဲမွာ အာဏာသိမ္းခြင့္ကိုျပ႒ာန္းထားတာကိုကပဲ အခ်ိန္မေ႐ြး စစ္ျဖစ္ဖို႔ အေျခအေနေတြ ဖန္တီးထားတာျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို ေထာက္ျပၾကရပါေတာ့မယ္။။
No comments:
Post a Comment